Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10
 51 
 : 08.01.2022 00:41 
Aloittaja Partajeesus - Uusin viesti kirjoittanut edn
Pelivuosi 2021 oli sanalla sanoen keskinkertainen. Useampikin peli oli osastoa "ihan jees", mutta yhtään viime vuosien mestariteosta (katson teitä Hades / Disco Elysium / Cyberpunk 2077) ei tullut vastaan ja kaikissa oli jotain "vikaa".

Resident Evil Village oli perusvarmaa suorittamista, mutta seiskan mainion tyylillisen irtioton (ja erinomaisen PSVR-moodin) jälkeen juurikin "ihan jees".

Super Mario 3D World on yksi suosikkimarioistani, mutta koska kyseessä on täysi uudelleenjulkaisu (ja bonuksena mukana tuleva Bowser's Fury on jälleen sitä ihan jees -osastoa), niin ei mitaleita tällekään.

Vuoden next genein next gen -pelin titteli mennee Ratchet & Clank: Rift Apartille - tämä peli jos mikä on suunniteltu uusi sukupolvi edellä; RTX + 60 FPS, ei käytännössä lainkaan lataustaukoja ja pelimekaniikka jossa koko ruudun tekstuurit vaihdetaan silmänräpäyksessä toiseksi. Erityisesti lataustauottomuutta ja sen huomioimista pelillisesti ei voi hehkuttaa liikaa. Harmi vaan, että lopulta kyse on pelistä, jonka pelasin läpi jo jotakuinkin 20 vuotta sitten.

Ajopelit eivät ole oikein koskaan iskeet, pois lukien Mario Kart -tyylinen kaahailu, ja sitä oli tänä vuonna tarjolla poikkeuksellisen paljon. Cruis'n Blast on vauhdikas överiksi vedetty muutaman illan makupala jossa eniten ärsyttää alustan rajoitukset ja sisällön vähyys. Forza Horizon 5 olisi kertakaikkisen upea peli jos se ei olisi "täsmälleen sama" peli viidettä kertaa putkeen (+ dude bro -meininki alkoi siepata tosissaan). Hot Wheels Unleashed on antaumuksella tehty lisenssipeli jossa riittää pelattavaa mutta jonka kenttien kuvasto alkaa aika pian toistaa itseään.

Metroid Dread ei ollut huono peli sekään, mutta lopulta iso pettymys. Emmit ja niiden one hit kill -mekaniikka ei iskenyt ja vaikka pelissä ei ollut mitään varsinaista vikaa niin se ei vain noussut sarjan huippujen joukkon. 3DS:llä Bravely Defaultit kolahtivat aikanaan kovaa ja odotin Bravely Default II:lta paljon, mutta lopulta kyse oli täsmälleen saman kaavan toistosta kolmannen kerran ja päädyinkin skippailemaan koko tarinan ja keskittymään jobien grindaukseen. Tämäkään peli ei ole huono mutta jälleen kova pettymys ja tässäkin Switchin rajoitteet (= latausajat) ärsyttivät enemmän kuin pitäisi.

Lopuksi disclaimerina potentiaalisesti parhaat pelit joita en vielä pelannut; Loop Herossa on kiinnostava idea, mutta jäin odottamaan Switch-versiota jota en sittemmin ehtinyt hankkimaan. Returnal vaikuttaa peliltä joka joko iskee täysillä tai jää kesken ensimmäisen "pomon" jälkeen. Deathloopin kohdalla täysin sama, eli näiden kanssa täytyy vielä palata asiaan.

Negailusta huolimatta viihdyin jokaisen pelaamani pelin parissa, mutta vaikea kuvitella, että pelivuodesta 2021 kovin suuria lauluja tullaan jälkipolville laulamaan. Oikeasti jälleen kerran koviten iski FFXIV ja Endwalker, mutta lopulta sekin on tuhansia tunteja pelatun yli kymmenen vuotta vanhan pelin lisäosa.

 52 
 : 07.01.2022 21:32 
Aloittaja JayeizH - Uusin viesti kirjoittanut Gba
En myöskään kokenut Dunea HBO:n kautta mitenkään haastavaksi. Max on täysin eri planeetalta verrattuna Nordicin mosaiikkikuvaan (pitäs tsekkaa se GoT:in viimenen jakso uudelleen Maxilta), mutta kyllähän nämä striimipalvelut ilmeisesti leikkaavat juurikin kirkkaimmasta ja tummimmasta päästä eniten kaistaa säästääkseen. Tai ainakin joskus niin tekivät - en tiiä sitten miten näissä Dolby Vision matskuissa. Eniveis, hyvältä näytti.

Testasin sekä Dunen, että GoT:n Long Night jakson. Dune oli helvetin hyvä, ei mitään laikkuja ja tummista kohtauksista sai selvän hyvin. Katseluetäisyys noin reilu 1m ja 55" B9 laitteena. Elokuvateatteri koti asetuksilla katselin, enkä muuttanut mitään. Pimeä huone tietenkin, kuka helvetti katsoo tällaisia elokuvia kirkkaassa päivän valossa? Testasin tummimmatkin kohtaukset. Aivan timanttista laatua. Dolby Vision pesee GoT:n ripulimustan ihan mennen tullen. GoT tuntui jopa paskemmalta kuin aiemmin, tuntui kuin katselisi normaalista tv:stä jotain kahden euron ryssästriimiä kun musta oli niin harmaan laikukasta, että piti säätää kirkkautta kunnolla alemmas.

Tuo MasterTK:n kikka toiminee vain jos JayeizH katselee HBOn striimiä koneen tai pleikkarin kautta, suoraan tv:n appin kauttahan se on lukittuna autoon?

Loppupeleissä subjektiivisia asioita miten kukin kuvan kokee. Teatterissa tämä oli iMaxissa aivan fantastisen hieno, vaikka itse elokuvana nyt ei mikään päätä räjäyttävä.

ps. helkkari miten hyvältä Days Gone näyttää PS5:lla 4k HDR asetuksilla B9:llä, nyt vasta ekaa kertaa tuntuu että tuosta on jotain hyötyä peleissä. Aiemmin on aina liian tummaksi mennyt kuva ja pyörii vieläpä ihan sujuvasti.

 53 
 : 07.01.2022 11:54 
Aloittaja JayeizH - Uusin viesti kirjoittanut migge
En myöskään kokenut Dunea HBO:n kautta mitenkään haastavaksi. Max on täysin eri planeetalta verrattuna Nordicin mosaiikkikuvaan (pitäs tsekkaa se GoT:in viimenen jakso uudelleen Maxilta), mutta kyllähän nämä striimipalvelut ilmeisesti leikkaavat juurikin kirkkaimmasta ja tummimmasta päästä eniten kaistaa säästääkseen. Tai ainakin joskus niin tekivät - en tiiä sitten miten näissä Dolby Vision matskuissa. Eniveis, hyvältä näytti.

 54 
 : 07.01.2022 11:00 
Aloittaja JayeizH - Uusin viesti kirjoittanut MasterTK
Mietin ihan samaa tuossa. Kuulostaa järjettömältä jopa Heinzin viestiksi. Ja muutenkin kaikki hämärät ja pimeät otokset ovat juurikin Oledin suurin vahvuus, koska täydellinen musta. Laita se black level "auto" --> "limited", jos katsot jotain paskaa suoratoistoa, niin on se kumma, jos näyttää mikään haalean ruskealta paskalta. Se "auto" mode on yleensä sama kuin "full" ja yleensä sitä ei kannata käyttää, koska lähde ei oikeasti lähetä sitä.

Sekä että tekee mitään johtopäätöksiä jonkun kusisen HBO Maxin suoratoiston kautta..  :???:

 55 
 : 06.01.2022 05:16 
Aloittaja despo - Uusin viesti kirjoittanut Gba
Cobra Kai Season 4

Tuli katseltua tämä läpi putkeen yötä myöten. Taso pitää edelleen, ellei jopa parane. Rotten Tomatoes antaa 100% TOMATOMETERin ja 92% AUDIENCE SCOREn. Aivan Netflixin ehdotonta eliittiä. Nykypäivänä nostalgisoidaan 80- ja 90-lukuja ja se toimii. En tiedä kuinka hyvin Cobra Kai iskee parikymppisiin, joilla ei ole lapsuuden kokemuksia Karate Kidistä, mutta 30-40v tyyppeihin sarja on varmasti iskenyt. Neljäs osa lisää myös uuden 80-luvun Karate Kid tähden sarjaan, loistava lisä, mutta ei spoilata.

 56 
 : 05.01.2022 18:05 
Aloittaja JayeizH - Uusin viesti kirjoittanut zoukka
Piti käydä ihan mielenkiinnosta kurkkaa Dunee ja en kyllä saa kiinni Jeizkan kokemuksesta. Näytti ihan yhtä hyvältä kuin muutkin leffat oledilla.

 57 
 : 05.01.2022 11:16 
Aloittaja zoukka - Uusin viesti kirjoittanut Scarf
Huhhuh, toi PSVR2. OLED/HDR/4K-kakkulat ja muita herkkuja. Menee kyllä ostoon, jos noita ja konsoleita saa joskus kaupan hyllystä.

 58 
 : 04.01.2022 19:05 
Aloittaja JayeizH - Uusin viesti kirjoittanut JayeizH
Katsoin tänään Dune HBOMaxilta. Miksi TV keskustelussa? Koska elokuva on OLED televisioiden pahin vihollinen. Kirkasta aavikkoa, jolloin kuva on komea. Mutta elokuvassa on paljon hämäriä tiloja ja elokuvan värimaailma on muutenkin hiekan haalean ruskea. Väri vaihtelut on siis hyvinkin hienovaraisia paikoitellen. Ja kun katsot tätä vielä päivällä, katastrofi on valmis. Elokuva oli sinänsä hyvä ja se piti sinänsä otteessaan. Mutta OLEDin heikko kirkkaus ja huono mustan tasojen erotuskyky pilasi useamman kohtauksen.
Myönnän että kirkkauden nostamisella hämärät kuvat olisi varmasti toimineet paremmin. Mutta kun aavikon auringon paiste tulee esiin,... Niin. Myönnän myös että huone ei tosiaan ollut pimeä, mutta hämärä kuitenkin. Olisin kuvitellut että tämä olisi riittänyt.

Eli joo, vielä todellakin odotellaan sitä parasta TV tekniikkaa.

 59 
 : 04.01.2022 09:53 
Aloittaja Ephram - Uusin viesti kirjoittanut Ephram
eShop:

Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered | 1,99€ (29,99€) | 12.1 asti

Maksoin kultakolikoiden jälkeen alle euron. Tällaisten diilien kanssa ei yleensä tule mietittyä kahdesti, hankkiiko ns. varastoon pelattavaa, vaikka varsinaisesti pelattavasta ei olisi puutetta.  :)

Ihan kivalta tuo muuten näyttää. Muistan miten pelasin aikoinaan PS2:lla ensimmäistä Red Factionia, joka oli Half-Lifen tyylinen tarinallinen FPS. Siinä oma juttu oli se hienosti tuhoutuva maailma, jota hehkutettiin kovasti ennen julkaisua. Tämä uudempi on TPS, mutta maailman muokkaaminen raskaalla tuhovoimalla on yhä läsnä ja hienompana kuin koskaan. Ainakin foorumeilla tuntuvat kehuvan, että tässä asiassa tämä PS3/X360-ajan peli vie nykyraudalla tehtyjä pelejä kuin pässiä narussa.

 60 
 : 03.01.2022 11:29 
Aloittaja Partajeesus - Uusin viesti kirjoittanut Ephram
Huh huh! Hyviä pelejä tuli vuonna 2021 pelkästään Switchille tolkuttomasti. Häiritsee, että joudun pudottamaan viiden kärjestä mm. Cruisin Blastin. Kilpailu tänä vuonna vain oli niin äärimmäisen kovaa, että vaikeita ratkaisuja piti tehdä. Tässä kuitenkin viiden kärki:

1. Metroid Dread

Moni peli tällä listalla on aikarohmu. Metroid Dread ei varsinaisesti sitä ole, sillä sen kohdalla ei logissani komeile erityisen korkeita lukemia. Se on kuitenkin mitä parhain esimerkki pelistä, jossa laatu on korvannut määrän. Dread on mielestäni aivan yhtä hyvä kuin Prime ja Super, ja tulee todennäköisesti vielä nousemaan pelaajien arvostuslistalla sitä mukaan kun sille kertyy vuosia mittariin.

Pelattavuudeltaan tämä on herkullisin Metroid ikinä. Vakaahko 60fps, todella reagoiva Samus ja herkullinen liikerepurtuaari tekevät pelaamisesta yhtä juhlaa. Tämän ansiosta speedrunnerit pystyvät pelaamaan pelin läpi tavoilla, joista kaltaiseni tavallinen kuolevainen voi vain haaveilla.

Metroid on palannut.  

2. Monster Hunter Rise

Tämän ja SMTV:n arvottaminen on melko hankala paikka. Rankkasin kuitenkin Risen sen yläpuolelle hiuksenhienosti. Tämä oli itselleni ensimmäinen Monsu, joka todella avasi suuren arvostuksen sarjaa kohtaan. Peli elää vieläkin ja saa uusia viikkotehtäviä ja tulevana kesänä suuren laajennuksen, joka on hienoa.

Pidän pelistä melko pitkiäkin taukoja, mutta aina Risen pariin lopulta palaa parantelemaan Bow-buildia ja suorittamaan uusia, peliin ilmestyneitä tehtäviä. Pelattavuus on aivan mahtavaa, verkkopeli toimii hienosti ja peli on visuaalisesti yksi näteimpiä Switch-pelejä. Kova paketti.

3. Shin Megami Tensei V

Vajaan 60 pelitunnin jälkeen olen läpäissyt SMT V:stä arviolta 70%.

Atlus on rakentanut hienon konseptin ympärille yhtä hienon pelimaailman, joka kuitenkin ottaa hieman hittiä Switchin teknisistä rajoituksista johtuen. Onneksi kyseessä on kuitenkin roolipeli, jossa ei tarvita supernopeita refleksejä tai nopeaa reagointia.

Parasta pelissä on kenttäsuunnittelu, jossa Atlus on pääpiirteittäin myllännyt koko SMT-sarjan päälaelleen; se ammentaa enemmän Monolithin Xenoblade-peleistä kuin edeltäjistä, mistä tykkään paljon. Jokainen suuri alue on kuin oma dungeon, jossa on paljon korkeuseroja ja reittejä, jotka vievät vaihtoehtoisen kerättävän luokse. SMT-pelit tunnetaan vaikeudestaan, mutta ainakin Normal-tasolla ahkera kentissä koluaja huomaa pian olevansa jopa semisti ylivertainen vihuihin nähden. Ja hyvä niin, tästä tykkään aina roolipeleissä.

4. Bravely Default II

Bravely II avasi RPG-vuoden komeasti helmikuussa. Ladoin siihen nopeasti 70-80 pelituntia ja ihastuin tapaan, miten pelissä voi kehittää hahmoja täysin haluamikseen. On uskomatonta, että Bravely II:n ja SMT V:n laatuiset roolipelit sattuivat samalle vuodelle. Tämä todella avaa sitä kuvaa, miten hieno pelivuosi 2021 kokonaisuutena oli.

5. Mario Party Superstars

Kuten aiemmin kirjoitin, Super Mario Party oli oivallinen askel oikeaan suuntaan. Mario Party Superstars kuitenkin on se peli, joka lopullisesti palauttaa sarjan laadun osien 1-3 tasolle. Ja kaikki mitä piti tehdä siihen päästäkseen oli täydellinen paluu juurille kera perusteellisen puunauksen – mitään muuta ei tarvittu.

Toivottavasti peliin saada vielä lisääkin lautoja, mutta sekin mitä pelissä on, riittää monen, monen riemukkaan peli-illan tarpeisiin. 15-20 kierroksen pelit menevät kuin siivillä, sillä pelaaminen itsessään on juuri niin hauskaa kuin mitä wanhojen sarjan osien pelaaminen aikoinaan.

MPS on vuoden 2021 paras party-peli, hand down.

....................................................

Muut maininnat (eli pelit, joita ei julkaistu teknisesti ensimmäistä kertaa vuonna 2021, mutta joita pelasin paljon ja joista pidin)

Apex Legends

Switch-versio julkaistiin monen viivästyksen jälkeen maaliskuussa 2021. Silloinkin huomasi, että EA ja Panic Button laittoivat sen ulos yksinkertaisesti siksi, ettei sen julkaisua kehdannut enää siirtää. Peli oli nimittäin maaliskuussa teknisesti aika kaukana siitä, mitä se tänä päivänä on.

Doom Eternalin kaltaisia porttauksia tehnyt Panic Button teki kuitenkin mitä siltä odotettiin: se paranteli Apexin Switch-versiota kulissien takana ja vähin äänin päivitys päivitykseltä. Nykyisessä versiossa input lagia on saatu pudotettua niin paljon, että tätä nykyä Apex saattaa olla reagoivin 30fps:n peli, mitä konsolilla on tarjolla. Keskimääräinen fps ja resoluutio ovat myöskin saaneet boostia verrattuna aiempaan.

Se tekniikasta. Apexia on riemukasta pelata, sillä sen mekaniikat ovat syvällisiä, hauskoja ja palkitsevia, kun niitä alkaa hallita. Gunplay on suunnilleen parasta ikinä, ja tämä yhdistettynä loistavaan gyro-tähtäykseen vetää minut matseihin päivä toisensa jälkeen.

Minecraft Dungeons

Ei liene salaisuus, etten ole koskaan juuri piitannut Minecraftista. Tai ainakaan vielä se ei ole imaissut minua mukaansa. Se on makuuni ehkä liian päämäärätön eikä palkitse tutkimista sillä tavalla, mistä peleissä pidän. Ymmärrän kyllä syyt sen suosioon.

Dungeons on MC-universumiin pohjaava Diablo-klooni, joka oli julkaisussaan melko sisältököyhä, mutta vuoden 2021 loppuun mennessä tilanne on sen suhteen muuttunut radikaalisti: alueita, tehtäviä ja loottia on vaikka muille jakaa, ja 4 euroa maksavalla Adventure Passilla saa avattavakseen lisää kosmeettisia herkkuja. Oman buildin parantelu, jatkuvasti kovenevat vaikeusasteet ja herkullisen superlootin etsintä muodostavat koukuttavan gameplay loopin, johon Adventure Pass oli se viimeinen kirsikka.

En rehellisesti sanottuna olisi koskaan uskonut pitäväni tästä pelistä näin paljon. Ehdoton suositus kaikille Diablon tyylisistä peleistä pitäville, siinäkin tapauksessa, jos Minecraft ei ole missään vaiheessa uponnut.

Sivuja: 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10
Pelaajalauta 2007-2022
Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines