Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 10
 1 
 : 04.12.2022 12:42 
Aloittaja zoukka - Uusin viesti kirjoittanut Ephram
https://www.epicgames.com/fortnite/en-US/news/drop-into-the-next-generation-of-fortnite-battle-royale-powered-by-unreal-engine-5-1?sessionInvalidated=true

Lainaus
Unreal Engine 5 ushers in a generational leap in visual fidelity, bringing an unprecedented level of detail to game worlds like the Battle Royale Island. Next-gen Unreal Engine 5 features such as Nanite, Lumen, Virtual Shadow Maps, and Temporal Super Resolution are now available in Fortnite Battle Royale on PlayStation 5, Xbox Series X|S, PC, and cloud gaming!

Fortti päivitetään Unreal 5.1-moottoriin. Ruutukuvat ainakin näyttävät hienoilta. Pelin voi tsekata jo tänään itse. Täytyy varmaan ihan mielenkiinnosta teknistä päivitystä kohtaan käydä pelaamassa pari matsia Series X:llä.

 2 
 : 02.12.2022 22:45 
Aloittaja migge - Uusin viesti kirjoittanut Lanttu
En voi väittää, että olisin supersyvällisesti perehtynyt Unreal 5, mutta itselleni jäi nimenomaan kuva, että pyrkivät mahdollistamaan hulppeamat visuaalit vähemmällä vaivalla ja nimenomaan tehokkaammin. Tiedä sitten. Ei kai sitä kaikkia kelloja ja pillejä tarvitse yhtä aikaa käyttää, jos niillä suorituskyky tuhoutuu. Tai ainakin voisivat käyttäjälle antaa vaihtoehtoja. Kyllähän sitä vaikka mistä saa tehtyä halutessaan raskasta. Uudet Pokemonitkin näyttävät hevonperseeltä siihen nähden kuinka huonosti ne pyörivät. :lol:

EDIT: Tuntuu että Unreal Engine kaipaisi kilpailijaa. Käytännössä yksi moottori päättää kehityssuunnan seuraavaksi 5-10 vuodeksi. Unity on mukava pilkahdus Unrealin alla, mutta sekin taitaa olla sopivampi pienemmän budjetin peleille.

Tämä on kyllä totta. Tehokaampien konsoleiden ja nopeampien tallennustilojen hyödynnys vaan vaatii aina vain enemmän tietotaitoa ja aikaa kehittäjiltä. Yleismaallisesti toimivien pelimoottoreiden kehittäminen tuntuu myös olevan varsin vaikeaa. Käytännössä ne pitäisi suunnittella sitä varten tai lopputuloksena on Mass Effect: Armadan kaltaisia pannukakkuja. Vaikka moottori kuinka hieno olisikin, niin eihän siitä tule kuin sanomista, jos se on tarkalleen tiettyyn tarkoitukseen suunniteltu ja prakaa aktiivisesti vastaan muussa käytössä. Mitään yksinomaan tuohon pelimoottoriin keskittynyttä tiimiäkään ei ilmeisesti ollut olemassa. Jos yhden puoliloputtoman budjetin omaavan julkaisijan studioiden kesken homma on noin vaikeata, niin kuinka ne pitäisi saada toimimaan täysin erillisten studioiden kanssa?

Unitysta on vaikea kuvitella yksi yhteen vastustajaa Unrealille. Onhan sillä tehty huikean näköisiä pelejä. Orit vievät 99% peleistä kuin pässiä narusta, mutta se ei brassailekkaan tuoreimmilla teknologisilla saavutuksilla vaan äärimmäisellä rautataidolla toteutetulla tyylillään.

Talonsisäiset moottorit käyvät aina vain harvinaisemmiksi, mutta niitäkin on vielä jokunen. Remedyn Northlightin ray tracing -toteutus on alan huippua. En ole Controlia vielä pelannut, mutta käsittääkseni sijoittuu pitkälti sisätiloihin. Oletettavasti Alan Wake 2 tulee sisältämään enemmän (puoli)avoimen maailman alueita, joten on mielenkiintoista nähdä mihin Northlight nykyisellään taipuu. Ulkopuolisille studioille pelimoottorista tosin tuskin tulee juuri iloa olemaan.

id Softaren id Tech on aina vaikuttanut erinomaisen optimoiduilta ja näyttävältä. Pelit pyörivät vaikka leivänpaahtimella, mutta silti pyörivät kuin unelma. On jotenkin outoa, etteivät ole koskaan tuntuneet sitä kauppaavan ulkopuolisille, koska kuivempina aikoina tuntuivat olevan kuuluisia nimenomaan lähinnä teknologiansa kyvykkyydestä.

Konamin johdon täydellinen sekoaminen on viime vuosien suurimpia syntejä pelialalla moneltakin kantilta. Fox Engine oli lupaavin uusi pelimoottori viimeisen kymmenen vuoden aikana. Liekö missään pelimoottorissa ollut koskaan yhtä paljon hukattua potentiaalia?

Voisikohan Guerrillan Decimalla olla potentiaalia Unrealin yksinvalituden kanssa kilpailuun? Sitä on sentään ehditty käyttää Death Strandingissa, joka ei ole edes julkaisijan välittömän varjon alla, vaikka Sony julkaisijana toimikin. Tämän pari kuukautta vanhan artikkelin perusteella Famitsun haastattelussa PlayStation Studiosin Hermen Hulst oli sanonut, että moottoria tultaisiin käyttämään useammassakin tulevassa PS5-pelissä. Horizonit ovat molemmat teknisesti hävyttömän hienoja pelejä. Suorituskykykään ei ole hassumpi. Zero Dawnin PC-version varmasti lisäsi myös roppakaupalla moottorin skaalautuvuutta. Vaikka alkutauteja sen kanssa olikin, niin nykyään toimii hienosti.

 3 
 : 02.12.2022 15:33 
Aloittaja Joel-san - Uusin viesti kirjoittanut migge
Lanttu avuliaasti ilmoitti, että Pelaajalauta oli ollut muutaman päivän nurin. Kiitos ilmoituksesta!

Sivusto oli lakannut toimimasta, kun palvelinylläpitäjä edelleen päivitti palvelimen PHP-version versiosta 7.4 versioon 8.0. Tämä tapahtui 28.11.2022 klo 20:00. PHP-päivitys aiheutti uusia muutostarpeita koodiin, koska uudempi PHP-versio poisti tuen tietylle vanhentuneelle syntaksille. Tein syntaksinkorjauksen pikaisen vanhentuneen syntaksin etsimisen pohjalta.

Voi olla, että jotkin sivuston näkymät tai toiminnot eivät vielä toimi oikein. Mutta perustoimintojen pitäisi kuitenkin toimia. Teen lähipäivinä perusteellisemman syntaksinkorjauksen koodiin. Jos havaitsette toimimattomia näkymiä tai toimintoja, pyydän ilmoittamaan tähän ketjuun tai Ilmoituksia, bugeja ja parannusehdotuksia-ketjuun. Tyypillisin ongelmien ilmenemismuoto on, että selaimeen tulee näkyviin täysin valkoinen sivu, jossa ei lue mitään.
Just töissä tullut kirottua sovellusylläpitäjiä, jotka on viime tipassa liikkeellä näiden sovellustensa päivittämisien kanssa. ;D
Kai katoit samalla että pelaa myös 8.1:n kanssa? Vuoden päästä on 8.0 liipasimella. https://www.php.net/supported-versions.php

 4 
 : 02.12.2022 15:16 
Aloittaja Joel-san - Uusin viesti kirjoittanut Vin
TechBBS on ihailtava poikkeus hiljentyvien keskustelupalstojen seassa.

Kiitokset Joelille korjausliikkeistä. Oman nettikuplani piilopirtissä paistaa valo jälleen  :)

 5 
 : 02.12.2022 14:20 
Aloittaja Joel-san - Uusin viesti kirjoittanut JayeizH
Erittäin ihailtavaa toimintaa Joelilta kuten aina. Kiitokset.

Ja kun nykytrendejä ajattelee, niin tämä palstahan voi olla Suomessa kohta jo viimeisiä alansa edustajia  ;D No joo, myönnän että eihän sitä tule nykyään muita palstoja suuremmin seurailtua enää nykyään. Ehkä keskustelupalsta kulttuuri on jossain vielä voimissaan.

 6 
 : 02.12.2022 14:09 
Aloittaja migge - Uusin viesti kirjoittanut JayeizH
Ongelma on kai Unreal 5:n uudet teknologia ja tekoäly. Ne vaativat aika paljon suorituskykyä kautta linjan jos meinaa pitää 60fps. Ja näiden uusien teknologien käyttöä kannustaa se että se on nopeampaa, eli halvempaa, kuin että alkaa tekemään näitä "workaround" periaatteella itse. Joten, halvempi 4k30fps vs kalliimpi dynaaminen reso 60fps... Saa nähdä. Tosin samaan hengen vetoon tämä on pitkälti mutua ja muistelua ;D Eli voihan olla että olen väärässä, mutta jotenkin ole ymmärtänyt että jos Unreal5:n ominaisuuksia aikoo oikeasti käyttää, nyky konsolit vain on kovilla.

EDIT: Tuntuu että Unreal Engine kaipaisi kilpailijaa. Käytännössä yksi moottori päättää kehityssuunnan seuraavaksi 5-10 vuodeksi. Unity on mukava pilkahdus Unrealin alla, mutta sekin taitaa olla sopivampi pienemmän budjetin peleille.

 7 
 : 02.12.2022 13:44 
Aloittaja migge - Uusin viesti kirjoittanut Lanttu
Ei auta kuin toivoa parasta. Jos pelissä ei ole 60 fps mahdollisuutta, on suunnittelussa menty pahasti metsään. Nykypäivänä tuolle ei ole mitään teknisiä perusteita. Siinä vaiheessa ollaan panostettu perusteettoman paljon silmäkarkkiin pelattavuuden kustannuksella. Teknologia taso on jo sillä tasolla, että sulavalla pelattavuudella saadaan pelit näyttämään paremmalta kuin mitä viimeiset pisarat tiristämällä saavutetaan, jos se samalla pudottaa ruudunpäivityksen alas.

Ehkä tässä tilanteessa 4K hehkutus ja mainostus voisi auttaa? Jos tavoitteena on 4K 30 fps, niin ei pitäisi olla mahdoton urakka saavuttaa 1080p 60 fps. Puhutaan kuitenkin nelinkertaisesta erosta piirrettävien pikselien määrässä. Normaalilla television katseluetäisyydellä nykyaikaisilla televisioilla kuvan terävyyden lasku on kuitenkin luokassa "ihan sama".

 8 
 : 02.12.2022 12:17 
Aloittaja migge - Uusin viesti kirjoittanut JayeizH
Pelkään samaa. Gotham Knights nyt on ryssitty muuten, mutta esim. Unreal5 pelit on käytännössä näkemättä vielä. Ja se on kai aika armoton CPU:lle. Ja PS5:n ja XSx:n CPU on AMD:n Zen 2 arkkitehtuuria, eli siellä hyrrää periaatteessa Ryzen 3000. Eli ilman kovaa työtä, vähänkään näyttävämmät Unreal5 pelit pistää todennäköisesti molemmat konsolit kyykkyyn fps:n osalta.
Tämä ei sinänsä huolestuttaisi, mutta kehittäjien omat moottorit alkaa olemaan jo poikkeus. Jopa CD Project Red ilmoitti siirtyvänsä Unreal5:een. Square menee vielä Luminous Enginellä kai, mutta sekin on kai jo helvetin vanha. Saa nähdä tekeekö itse uuden.

Uskoisin siis että 120fps:lle voi todennäköisesti heittää hyvästit kun Unreal5 pelit tulee. Ainakin ns. "main stream" pelien osalta. Muutamia pelejä voi tulla jotka tähtää alusta asti 120fps:än, niin silloin se voi toimia. Mutta saa nähdä mihin fps keskimääräisesti jää. Sanoisin että alle 60fps, ainakin konsoleilla. Switch Pron Nintendon pelit on todennäköisesti poikkeus.

 9 
 : 02.12.2022 08:19 
Aloittaja zoukka - Uusin viesti kirjoittanut Ephram
Nautiskelin Ion Furystä pieninä annoksina peräti parin vuoden ajan, peli meni läpi vasta tällä viikolla. Ja ei, se ei ole erityisen pitkä peli (15-20 tuntia), mutta pelasin sitä todellakin pieninä annoksina.

Hieno peli. Toivottavasti patch 2.0 löytää lupausten mukaisesti tiensä konsoleillekin, sillä erityisesti NS-version ruudunpäivitys kaipaisi ajoittain hiomista. Tähän pitäisi tulla itseasiassa maksullinen Aftershock-lisäri, jota aiemmin lupailtiin tälle vuodelle. Konsolipatch varmaan kytkeytyy sen yhteyteen. Julkaisu TGA:ssa on vielä mahdollinen, kun 3DRealms ei ole ilmeisesti antanut virallista lausuntoa tämän myöhästymisestä.

Mutta miksi tämä on tässä ketjussa? Läpäisyn jälkeen annoin Googlen laulaa ja löysin pelin nimeltä Phantom Fury. Se tulee olemaan jatko-osa, joka kiehtovasti hyppää myös grafiikkatyylissään yhden sukupolven yli: PF tarjotaan jonkinlaisena Half-Lifen, Perfect Darkin ja TimeSplittersin sekoituksena, ja se näyttää minusta aivan hemmetin hienolta. Logokin on niin selvä kumarrus Perfect Darkille kuin olla ja voi.

Yksi ensi vuoden odotetuimmista peleistä, for sure.

 10 
 : 02.12.2022 07:25 
Aloittaja migge - Uusin viesti kirjoittanut Ephram
Lämmittää kyllä mieltä miten nopeasti FPS-hyppy on tapahtunut konsoleilla. Sen sijaan, että joutuisi pohtimaan voisiko tulevassa pelissä X vihdoin olla performance mode, jolla voisi valita 60 fps "elokuvamaisen" kokemuksen sijaan, niin nyt tuo 60 fps tila vaikuttaa olevan normi ja sen sijaan pääsekin pohtimaan olisiko pelissä 120 fps tila. 120 on kivaa plussaa, mutta 30 ja 60 välisessä erossa puhutaan usein pelikelvottomasta täydellisen pelattavaan hypystä. Vaikka 30 fps voikin tottua absoluuttisen pakon edessä ei se lähes ikinä hyvältä tunnu.

Vielä, kun Nintendo pistäisi laitteisiinsa sen verran tehoja, että tasainen 60 fps olisi useammassa pelissä mahdollista. Tai pakottaisi muutkin sisäiset / ulkoiset omien sarjojensa kehittäjät kuin Mario-tiimit 60 fps tavoitteeseen.

Pelkään pahoin, että tämä on cross genin etuja. Kun kehittäjät alkavat toden teolla ottamaan uusista konsoleista kaiken irti, tullee perfomance-moodin sisällyttämisestä peleihin yhä harvinaisempaa. Ja se on jo alkanut pienessä mittakaavassa: Gotham Knigths pyörii konsoleilla vain kolmella kympillä ja Starfieldin esittelyssä peli ei päässyt edes tuohon tavoitteeseen.

Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 10
Pelaajalauta 2007-2022
Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines