Olen nyt käyttänyt XIM NEXUS -ohjainta puolitoista kuukautta. Tyytyväisyysmittari huitelee sadassa prosentissa, vaikkei tämä edes ole vielä ohjaimen viimeinen olomuoto; alpha-testaajat kun kiusoittelevat XIMin foorumilla, että ohjain saa päivityksellä lähiaikoina uuden merkittävän ominaisuuden, joka tulee entisestään lisäämään sen hyödyllisyyttä peleissä.
There's also a new feature coming to NEXUS that's going to blow everything else out of the water, regardless of NEXUS' core Motion Aim and Smart Translator system (it'll work in every game).
Olen miettinyt, että mikä tämä voisi olla, mutta en oikeastaan keksi mitään. Flick Stick tuskin on mahdollinen tikkujen herkkyyksiä muuntamalla, se vaatii syvempää pääsyä pelin kontrolleihin. Tai näin ainakin luulen. Odotan mielenkiinnolla kuulevani tästä lisää!
NEXUS on myös käsissä mukava kuin mikä. Tattien tuntumakin on erinomainen, ehkä paras, mitä olen koskaan kokenut. Kuten aiemmin sanoin, ohjaimen hienous piilee älyominaisuuksissa, mutta on myös tärkeää että se istuu käsiin kuin hanskat. Jos XIM jossain vaiheessa päivittäisi ohjaimeen tuen Switchille, pelaisin tällä Splatoon 3:a mieluummin kuin NS:n Pro-ohjaimella – niin paljon tästä tykkään.
XIM on kyllä käyttänyt paljon harkintaa ja aikaa ensimmäiseen gyro-ohjaimeensa. Pienetkin yksityiskohdat on huomioitu: gyro-moduuli esimerkiksi on sijoitettu täsmälleen keskikohtaan (muissa ohjaimissa se on ilmeisesti hieman sivussa), joka takaa kallistelutarkkuuden. NEXUS käyttää smart translatoreissa ja tikuissaan 16-bittisyyttä (65 500 mahdollista datasijaintia), kun esimerkiksi Dual Sensen tikuissa käytetään 8-bittisyyttä (256 datasijaintia). Samat tikkusensorit kuin Xbox Elitessä, mutta XIM antaa mahdollisuuden syväkalibrointiin, joka on tietenkin vuosien vieriessä iso etu ihan mahdollista driftausta ajatellen.
Ohjaimen takanappeja ei ole miellyttävintä käyttää, en ole vielä tottunut niihin. Olen sijoittanut Apexissa takanappeihin mm. Cellit ja ensiapupakkaukset, mutta vielä 1,5kk jälkeenkään en käytä niitä takanappien kautta luonnollisesti. Ne eivät sovellu tässä ohjaimessa niinkään jatkuvaan käyttöön sijoituksen ja ergonomian puolesta, vaan enemmänkin hiilauksen kaltaisiin toimintoihin. Ainakaan minun sormisijoitteluni ei taivu käyttämään niitä jatkuvasti, minkä voi nähdä toki käyttäjästä riippuen suurenakin miinuksena, jos on esimerkiksi tottunut käyttämään muiden premium-ohjainten takaliipaisimia osana jatkuvaa pelaamista.
On vaan niin hienoa heittää esimerkiksi vanha Gears of War -levy Series X:ään, ladata appiin pelin gyro-profiili ja muutaman helpon herkkyyssäädön jälkeen pelata peliä hyväntuntuisella gyrolla, kuin se olisi aina ollut pelin natiivi ominaisuus. Parin vuoden takainen haaveuneni on todellisuutta, tässä ja nyt. Tyyris ohjain, mutta joka on – jos tietää mitä haluaa – helposti hintansa arvoinen.