Uuden kauden patch notet ulkona, eikä vieläkään sitä luvattua 120Hz-modea uuden sukupolven konsoleille.
Kaksi. Vitun. Vuotta. Tätä ollaan odotettu, mutta ei. Ei vittu vaan saa suollettua sitä saatanan modea pihalle. Nyt ihan oikeasti en koske peliin koko kauden aikana. Niin paljon alkaa koko tämä touhu ja koko peli tympimään.
Persona 5 Royal tuli aloitettua Game Passissa, ja täytyy sanoa, että tämä on kyllä yksi tyylikkäimmistä peleistä, mitä on kuunaan tullut pelattua. Yleensä en lämpeä tällaiselle animetyylille, mutta P5 näyttää kyllä järisyttävän hyvältä, kiitos 4K-reson (assetit näyttävät taivaallisen hyvältä) ja OLED:n - pelissä on pikimustaa ja paljon, sekä kontrastina paljon räikeitä värejä.
Saa nyt nähdä, jaksanko pelata peliä paria tuntia enempää (Persona 4:n aloitan aina silloin tällöin ja luovutan tappavan tylsyyden ja turhanpäiväisen lässytyksen takia ennen kuin peli ehtii kunnolla edes alkamaan), mutta jo tämän visuaalisen tykityksen voimalla uskon, että saan annettua pelille kunnon mahdollisuuden.
Näytti kyllä yllättävän hyvältä. Odotukset olivat täysin nollassa, ja trailerin alun sniikkailun perusteella olin jo heittämässä pyyhkeen kehään, kunnes meno alkoikin - luojan kiitos - muuttua toimintapitoisemmaksi. Jo se fakta, että tässä tuskin on mitään REmake 2 -tyylistä nopanheittoampumista, jossa joudut pahimmillaan ampumaan 50 pääosumaa ilman, että mitään tapahtuu, tekee Remake 4:stä pelaamisen arvoisen.
Eniten pelottaa pomotaistelut, jotka olivat REmake 2:ssa täyttä roskaa - sitä samaa päätöntä ympyrässä juoksemista ja weak pointtien ampumista. QTE-kohtaukset tekivät alkuperäisistä pomotaisteluista legendaarisia. Entä kuinka paljon alkuperäisestä pelistä on karsittu? Veikkaan, että ihan helvetisti. Eivät millään ole voineet tehdä näin lyhyessä ajassa remakesta alkuperäisen kaltaista 20-tuntista järkälemäistä peliä, jossa ei ole muutamaa hassua kohtausta lukuunottamatta mitään ylimääräistä. Veikkaan, että suurin osa pelistä vietetään kylässä ja sitten siirrytään hetkeksi linnaan, finaali on lyhyt piipahdus saarella. Peli on ehkä kymmentuntinen, jos sitäkään.
DualSense Edge maksaa Euroopassa 240 euroa. Mistäköhän helvetistä repivät melkein nelinkertaisen hinnan peruspadiin verrattuna. Muutenkin aivan absurdia noi Sonyn hinnat nykyään, konsolin hintaan lisättiin muuten vaan 50 euroa ja digipelitkin maksavat 80 euroa julkaisussa. Kiitti, mutta ei kiitti.
Samaan aikaan MS mainostaa Design Labin Elite Series 2 -ohjainta:
Tuossakin lienee samat paskakomponentit kuin alkuperäisessäkin, eli A- ja Y-nappulat toimivat miten sattuun, tatit hölskyy paikallaan ja LB- ja RB-napit lahoavat käsiin parissa kuukaudessa. Hävytöntä touhua.
Overwatch 2 on ihan hauskaa sekoilua hiostavan Apexin jälkeen, eikä ainakaan vielä tuossa Quick Matchissa ole rasauttavaa Skill Based Matchmakingia, niin saa rauhassa dominoida gyrolla porukkaa. Ohjaus on tuttuun tapaan Martta-kerhon tekemä, eli sensitivity on kammottavan alhainen, jotta mummotkin pystyvät pelaamaan. Deadzone-asetustakaan ei tietenkään ole, mutta tämä nyt on jo sanomattakin selvää. Ja onhan toi pelattavuus muutenkin aika koomista, kun et pysty juoksemaan kuin ehkä yhdellä hahmolla, vaan matelet ympäriinsä kuin etana suolassa. Hahmot muutenkin koko ajan jumittuvat kenttien geometriaan.
Widowmaker sopii hahmona meikäläiselle, äärimmäisen tyydyttävää nakutella gyrolla pääosumia ja koijailla porukkaa myrkkypommeilla.
Aina kun luulen ryömineeni tämän kaninkolon syvimpiin syövereihin, löytyykin jokin uusi polku, josta pääsen vieläkin syvemmälle. RetroArchin vanhentuneeseen ja kehnosti toimivaan Dolphin-ytimeen oli tullut uusi asetus nimeltä "Immediate XFB", josta mainittiin RetroArchin GitHubissa vain suppeasti, että se vähentää input lagia joissain peleissä. "Dolphin on jo input lagin osalta omaa luokkaansa, tuskin toi mitään tekee", ajattelin.
Pistin nopeasti GameCuben Ikarugan pyörimään, koska minulla on vertailukohtana omat kultaiset CRT-ajat, Dreamcast-emulaattori ja X360-versio, jossa on input lagia n. 50ms. Tulos: Ikarugan responsiivisuus on huomattavasti parempi kuin X360-versiossa...
Anteeksi mitä?
F-Zero GX tuntui myös siltä, kuin pelaisin varhaisteininä peliä upealla Panasonicin kuvaputkitöllölläni. Donkey Kong Country Returnsin wagglella (jonka voi mapata Dolphinilla perusnappeihin) tapahtuva rollausliike tulee ulos nyt samantien, vaikka luulin, että peli on tarkoituksella kömpelö pelata. Wiin Okamissa on myös vähemmän input lagia kuin Xboxin HD-versiossa. Super Mario Sunshine 60fps-koodilla tuntuu paremmalta pelata kuin yksikään pelaamani 3D-tasoloikka.
Sitten kokeilin Yoshi's Storyn Virtual Console -versiota. Natiivilla N64-emulaattorilla input lag on jo olematon, mutta Dolphinin kautta kokemus on jotain järisyttävää. Input lagia ei yksinkertaisesti ole. Hypyt tulevat ulos samantien ja tuntuu siltä kuin pelaisit kuvaputkella. Siihen kun heität vielä CRT-shaderit päälle, niin soppa on valmis.
Siinä pientä vertailua: Immediate XFB mahdollistaa tosiaan Dolphinilla sen, että input lagia on vähemmän kuin alkuperäisellä raudalla. Aivan käsittämätöntä.
Dolphin on siis emuloinnin kultainen standardi, eikä ihme. Luin, että devaajien mukaan emulaattorin koodaaminen olisi maksanut +10 miljoonaa dollaria, jos he olisivat saaneet työstään rahaa. Maltan tuskin odottaa, että Xboxille saadaan natiivi versio Dolphinista, kesti se sitten kuinka kauan tahansa. Joku devaaja oli sanonut, että siinä saattaa mennä 4 kuukaudesta viiteen vuoteen.
YouTuben kuvottava mainosspämmi ei näköjään riitä Googlen loputtomalle ahneudelle, vaan 4K-videotkin pitää mahdollisesti laittaa Premium-tilauksen taakse:
Kannattaakin siis VPN:llä ottaa tuo Premium-tilaus Argentiinan kautta, niin ei tarvitse maksaa Googlelle tuosta paskasta kuin euro kuussa. Ilman Premiumia tuo palvelu on täysin katselukelvoton nykyään.
Nykyään tulee muutenkin hymyssä suin waretettua vanhaan malliin kaikki leffat ja sarjat täydellisellä laadulla sen sijaan, että makselisi striimipalveluista, joiden hinnat vain nousevat ja nousevat ja tarjonta huononee. Ei kiinnosta maksella senttiäkään näille korporaatioille.
Kiviäkin kiinnostaa, mutta taannoinen jumalainen interventio selvisi. Huomasin, että olin pelissä, jossa ping oli 12-16ms. Ihmekkös peli tuntui sen lyhyen, mutta oih niin kauniin hetken ajan niin sulavalta. Eli ehkä kerran kuussa matchmaking ilmeisesti heittää meikäläisen sille lähimmälle serverille pelaamaan. Lopun ajasta saat nauttia 30-40 millisekunnista ylimääräistä lagia, joka saa gyro-ohjauksen laahaamaan.
Lisäksi tämä ”next gen” -päivitys lisäsi hienon bugin, jonka takia framerate pomppaa vähintään kerran sekunnissa 60fps:tä 75fps:ään. Ihan se ja sama onko VRR päällä vai ei, tähtäys nykii oudosti koko ajan. Tämä bugi on ollut nyt ainakin 5kk olemassa, joten tuskin tätä ikinä korjaavat. 99% pelaajistakin pelaa mummo-sensitivityllä, niin ei sillä tätä ongelmaa huomaa, joten Respawnia tuskin kiinnostaa pätkääkään.
Dolby Atmos for Headphones -softalla myös tuli jossain vaiheessa ääneen tunkkaisuutta, joka lässäytti sen Apexin tavaramerkin, tietynlaisen rapeuden ääniefekteissä. Normi stereo-äänillä ongelma häviää. Tästäkin on pieni porukka aikoja sitten valittanut, mutta eipä tällekään mitään olla tehty.
Parhauden kyyneleet kuivuivat nopeasti ja parasta/paskaa-asteikolla ollaan taas korvia myöten paskan puolella. En tiedä, mikä jumalainen interventio eilen tapahtui input lagin suhteen, mutta nyt peli on taas raastavan lagista paskaa, oli asetukset miten päin tahansa.
Tällaisen input lag -testin löysin, Xbox Series X:llä rapsakka 100-120ms input lagia. On tämä peli kyllä yksi vitsi, siellä varmaan Respawnilla oikein tarkoituksella vääntelevät jostain vivusta lisää input lagia jokaisen päivityksen myötä. Niska limassa ylikellottelet DualSenseä, käytät kaikenmaailman sciptejä ja pelailet tyyliin yhdellä parhaimmista töllöistä pelaamiseen - silti pelissä on aivan jäätävä pullonkaula, josta ei mahdu läpi muuta kuin vetistä ripulia suuhun.
EDIT: Päivitin Elite Series 2:n, jota käytän nykyään (vain) DualSensen todennukseen ohjainadapterissa, niin input lag hävisi. Nyt ollaan taas ainakin hetki parhauden puolella. En sairasta kaksisuuntaista mielialahäiriötä, mutta Apexia pelatessa siltä kyllä välillä tuntuu...
EISSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSAATANA. ”Ei tää gyro-skripti vaan toimi, ehkä olen vain tulossa vanhaksi, mitä jos Apex ei olekaan niin hyvä peli, mitä olen luullut…”, näitä ajatuksia on viime aikoina pyörinyt päässä. Sitten vahingossa kokeilin peliä ilman VRR:ää. Siis mitä helvettiä?! Gyro toimii taas sulavasti ilman ihme nykimistä, eikä peli tunnu siltä, kuin pyörisit tervassa paskat housussa.
En tiedä, mitä tuo VRR oikein sekoilee, mutta rakastuin peliin taas uudelleen. Gun Run -pelimuoto on myös paras ylimääräinen pelimuoto, mitä pelissä on ollut. Toivottavasti on tullut jäädäkseen. Jos 120Hz-moodi saadaan joskus mukaan, niin tituleeraan Apexin kaikkien aikojen lempivideopeliksini.
Xboxin emulointi-Discordissa yksi tyyppi veteli Devil May Cry 1:n ja 3:n tekstuurit uusiksi HitPaw-softalla, ja tulos on parempi kuin osasin ikinä unelmoida. Fontit ja joitain juttuja pitää vielä vedellä Photoshopilla manuaaliesti uusiksi. Eniten ihmetyttää noi aseikonit, jotka näyttävät hemmetin hyvältä:
God Handin aloitusruutu (tätä kirjoittaessa tosin huomasin, ettei logo ole keskellä ruutua...) ja HUD tuli myös vedettyä uusiksi, itse peli pitäisi kokonaan dumpata, niin saadaan kaikki muutkin tekstuurit kuntoon:
Mutta joo, on aika järjetöntä pelailla PS2-pelejä DualSensellä 5K-resolla (downsamplautuu kivasti alaspäin, mikä toimii reunanpehmennyksen tavoin) lukittu 60 kuvaa sekunnissa Xboxilla.
Skies of Arcadia Legendsiin tuli myös vihdoin koko pelin kattava HD-tekstuuripaketti, jota pitää seuraavaksi kokeilla.
Outer Wilds saanut 4K/60fps-pätsin, joten tuota kannattaa varmaan kokeilla, kun on kerran GamePassissa - ResetErassa ainakin porukka tuntuu vähän väliä tituleeraavan peliä yhdeksi parhaimmista ikinä. Fiilistelijä-Ephram ainakin saattaisi pitää tästä, sillä gyrokin pelittää erinomaisesti.
Onko siitä pumpusta tullut ulos yhtään hyvää peliä ensimmäisen Ninja Gaidenin jälkeen? Eikö senkin jatko-osat olleet haukuttuja? Jostain syystä kyseinen pelitalo saa suunnattomasti aina hypeä heidän julkaisulleen, mutta ratsastaako edelleen Ninja Gaidenin voimalla. En tiedä, enkä oikeastaan välitäkään tietää.
Itagakin ensimmäinen Ninja Gaiden on tosiaan legendaarinen ja kakkososan combat system on ehkä parasta ikinä, molemmat pelit olivat myös sukupolven aikaansa edellä graafisesti ja animaatioiltaan. Kaikki muu onkin sitten ollut paskaa. Kaipa siellä peräsimessä tarvitsee aina olla joku tyyppi, joka tietää, miten hommat hoidetaan.
En muista, montako minuuttia jaksoin Niohin demoa aikoinaan pelata, ennen kuin laitoin demon kiinni, enkä ikinä koskenut yhteenkään Nioh-peliin uudelleen. Team Ninjan Sekiro-apinoinnin, Wo Long: Mikälien, demo on nyt pelattavissa, ja jaksoin pelata varmaan suurinpiirtein yhtä kauan kuin Niohin demoa. Animaatiot ovat Niohin tavoin jäykkää jöötiä, äänet ovat tuhnuiset ja graafisestikin peli näyttää Xbox Onen julkaisupeliltä. Oli aika huvittava kokeilla heti perään Sekiroa, jossa lyönnit ja parryt kolahtavat miehekkäästi perille kunnon OOOMPH-ääniefektien sävyttämänä.
Nämä vain ovat niitä pelinautinnon kannalta olennaisia asioita, jotka pelinkehittäjät joko sisäistävät tai sitten eivät. Team Ninja osoitti jälleen, ettei siellä mistään mitään tajuta. Ihan sama vaikka millä kengännauhabudjetilla peliä tekisivätkin From Softwareen verrattuna - hyvä pelisuunnittelu tuskin on rahasta kiinni.
Aloin huvikseni kokeilemaan PCSX2:n tekstuurien kanssa kikkailua ja ylöspäin skaalausta. Äärimmäisen addiktoivaa hommaa, vaikka PS2 on alustana varmaan vaativin texture replacement -touhuissa. Tekstuureissa on omanlaisensa alpha-kanavat, joiden kanssa en ole tottunut säätämään, ja Photoshopin kanssa saikin hetken vääntää, että tajusin, miten nuo saa toimimaan. Lisäksi tekstuurien täytyy olla olla lähes pikselin tarkasti paikallaan suhteessa alkuperäisiin, muuten ruutu on täynnä epämääräisiä virheitä. Ei siis ihme, ettei noita kunnon käsintehtyjä tekstuuripaketteja ole vielä PS2:lle näkynyt.
Päätin ensiksi paneutua ensimmäiseen Devil May Cry -peliin, koska vituttaa tuo juosten kustu HD-remasteri. Tässä tulee varmaan menemään kuukausia, että saan kaikki valikkoruudut ym. kuntoon - osa niistäkin on täynnä Danten animointia, joten joutuisin vaihtamaan kymmeniä ja taas kymmeniä kuvia yksi kerrallaan. Saa nähdä jaksanko. Kaiken kaikkiaan pelissä on varmaan sata tuhatta tekstuuria.
Tässä nopeasti väsätty aloitusruutu vrt. alkuperäiseen (HD-remasterissa eivät edes tehneet tolle mitään, olisi varmaan ollut hirveä homma...):
Alkuperäisen kuvan skaalasin Topaz Gigapixel AI -softalla kuusinkertaisella resoluutiolla. Photoshopilla poistin noi rumat liukuvärit taustalta ja lisäsin uudet sekä parempilaatuisen logon. Laajakuvan saaminen kuntoon vaati vähän kikkailua: ensin piti lisätä 4:3-kuvasuhteessa olevaan kuvaan lisää kuva-alaa sivuille ja tallentaa kuva kutistettuna alkuperäisellä kuvasuhteella.
Tekstien muuttaminen olikin yhtä helvettiä, sillä alkuperäinen tekstitekstuuri näytti tältä:
Yritä siinä sitten saada sovitettua jokaisen kirjaimen ja numeron kohdalle jokin uusi fontti. Esim. M-kirjain vaattii paljon enemmän tilaa kuin suurin osa muista kirjaimista. Jos yksikin kirjain tai numero heittää pikselilläkin, pomppii teksti miten sattuu itse pelissä. Etsin siis tasasivuisen fontin, jossa kaikki kirjaimet ja numerot ovat samankokoisia leveydeltään. Joka vitun ikiselle numerolle ja kirjaimelle piti tehdä oma layeri Photoshopissa ja tasata ne tismalleen samalla tavalla alkuperäisten kanssa.
Lopputulos on tuhat kertaa parempi kuin HD Remasterissa, jossa vetelivät vain laiskasti taikasauvatyökalulla suurimmat paskat pois teksteistä, jolloin lopputulos on jopa huonompi kuin alkuperäisessä.
Itemien ylöspäinskaalaus on myös ollut paikotellen tajunnanräjäyttävää kamaa:
Ulkoisen hehkun lisäilin manuaalisesti Photarilla, koska se ei skaalaudu AI:n toimesta yhtä hyvin.
Kädet syyhyää kokeilla myös muita pelejä, kuten OutRun 2 SP:tä ja God Handia.
Varmaan pitää tuo uusin iPhone ostaa, koska vieläkin mennään iPhone 13... 12... 11... X... 9... 8... 7... 6S Plussalla. Kyllä, seitsemän vuotta on tuossa kapistuksessa henki pihissyt, vaikka olen milloin minkäkin mallin kohdalla lupautunut päivittämään luurin.
Dynamic Island on kyllä pirun kekseliäs ajatus (ja nimi), Apple taitaa nämä paremmin kuin yksikään muu teknologiajätti - ainakin jos unohdetaan se Touch Bar MacBookeissa.
Seuraavaksi sitten Dolby Atmos for Headphones ostoon, niin pääset seuraavalle tasolle kuulokeäänissä. En tiedä missä kohtaan Dolby Atmos for Headphones meni DTS Headphones:X -softan ohi - näköjään vielä pari vuotta sitten kirjotin tähän ketjuun, että se pesee Dolbyn mennen tullen.
Omat Audeze LCD2 Classic -kuulokkeet ovat olleet nyt kohta pari vuotta käytössä, enkä niistä varmastikaan tule ikinä vaihtamaan toisiin luureihin, ellei sitten joku taho älyä tehdä Applen tyylistä päänseurantaa johdollisiin hifi-kuulokkeisiin. Jokin vastaavanlainen viritys on kyllä olemassa (en muista miten se päänseuranta oli toteutettu, koska pystyit käyttämään mitä tahansa kuulokkeita), mutta ko. setti maksoi +5000 euroa. Aivan huikeat kuulokkeet, eivätkä keinonahkakuulokekupit ole vieläkään alkaneet tuhoutumaan, vaikka luurit ovat päässä joka päivä. Toisin kuin Sennheiserin HD800-kuulokkeissa, joiden kupit murenevat käsiin, vaikka et edes käyttäisi niitä. Uudet maksavat 90 euroa.
Tossa vertailukuvia HDR:ää käyttävästä Sony Megatron -shaderista ja oikeista CRT-näytöistä:
Sony PVM 2730QM
Sony PVM 20L4
Sammy Atomiswave arcade-masiina
Bang & Olufsen MX8000
Eli kyllä nämä aika autenttisia ovat. Halutessaan voi tosiaan simuloida RF-, komposiitti-, S-Video- tai RGB-signaaleja. Esim. NES-pelit ovat parhaimmillaan, kun pelaa sillä paskimmalla mahdollisella RF-signaalilla, kuten tuli tehtyä lapsuudessakin.
CRT-shadereissa/filttereissä tosiaan nälkä kasvaa syödessä. RetroArchin Sony Megatron -shaderi, joka käyttää HDR:ää kuvan valaisemiseen, on yksinkertaisesti jotain aivan sanoinkuvaamatonta parhautta ja kultainen standardi tällä hetkellä. Mutta silti ollaan vielä kaukana täydellisyydestä.
Lähes ainoa syy minkä takia 8K-näyttö voisi periaatteessa kiinnostaa, on juurikin CRT-shaderit. Noilla resoilla voikin jo simuloida kaikentyyppisiä CRT-näyttöpäätteitä täysin autenttisesti. Siihen kun vielä lisätään tulevaisuudessa toivottavasti kirkkaammat paneelit, kuvanpalamisongelmien täydellinen eliminointi ja korkeammat virkistystaajuudet (1000Hz:n kuvatatajuudella päästään CRT-näyttöjen tasolle liikkeentoistossa ), niin voi vain kuvitella, miltä retropelit saa näyttämään.
Kuin olisi hetken nähnyt ikkunasta tulevaisuuten, kunnes joku riuhtaiseekin pimennysverhot eteen.
Riuhtaisin pimennysverhot takaisin auki, ja tykittelin HLG HDR:ää CRT Guest Advanced -shaderilla, jota ei ole suunniteltu HDR silmällä pitäen. Kuva on jotain aivan käsittämätöntä - tuntuu kuin silmät sulaisivat päästä. HLG:n saturoinnit saa aika hyvin asetuksilla neutralisoitua, joten sekään ei ole ongelma. Asetuksilla saa myös OLED:in oudot WRGB-alipikselit kohdilleen. Natiivi Sony Megatron HDR-shaderi on superrealistinen, mutta jotenkin jopa tylsä valinta HLG-konversioon verrattuna.
Eikä tossa mitään input lagia olekaan, taisi olla pelkkää placeboa.
Olen myös pelaillut PCSX2:lla pelejä pakottamalla äänen asetuksista 7.1-tilaan, jonka Dolby Atmos for Headphones sitten muuntaa ”tilaääneksi” kuulokkeille. Ero on aivan massiivinen pelkkään stereoääneen. Tuntuu kuin ääni syleilisi sinua joka puolelta. Vähän samaa taikuutta kuin AirPodien spatial audiossa, joka luo johonkin perus podcastiinkin paljon enemmän syvyyttä.
EDIT: Ei, kyllä tuossa HLG:ssä taitaa sittenkin olla input lagia. Lisäksi Symphony of the Night näytti ihan persereiältä, alipikselit ovat ihan miten sattuun ja väärän värisiä. On tää vaikeeta.
Mutta sitten pistin Sony Megatron HDR-shaderista JVC Professional TM-H9150CG -variantin päälle, ja parhauden kyyneleet alkoivat taas vuolaasti valumaan. Värit ovat huomattavasti paremmat kuin Trinitroneissa, joissa on liikaa viileyttä kuvassa. Tuohon kun vielä heittää SNES-pelit pyörimään 480p:nä BSNES HD -ytimellä (crop overscan 12 pixel -asetuksella saa integer-skaalauksellakin koko kuvan käyttöön 4K-resolla). Tämä saattaa olla se holy grail -shaderi.
Better Call Saul kannattaa myös laittaa liipasimelle. Ainakin parin ekan kauden perusteella Breaking Badin kaltaista laatukamaa, jossa hahmot ovat oikeasti fiksuja, eikä katsojaa aliarvioida. Kutkuttavia mindgameja hahmojen välillä.
Top Gunin IMAX-kohtaukset olivat kuvanlaadultaan parasta kamaa, mitä on tullut nähtyä - ja tämä oli vasta striimiversio. Aivan tajunnanräjäyttävää kamaa. HDR:kin oli taivaallista, pun intended.
Leffa muutenkin palautti luoton siihen, että ehkä joku muukin kuin George Miller osaa vielä ohjata kunnon toimintaelokuvia liukuhihnalla tuotettavan supersankarisonnan keskellä.
Tai no, James Cameron tulee näyttämään joulukuussa Avatar 2:lla, ettei häntäkään kannata unohtaa laskuista. Uskon, että sieltä on tulossa Aliensin ja Terminator 2:n tasoinen pätkä, joka rikkoo taas kaikki ennätykset.
Noniin, huhuttu DualSensen pro-versio tuloillaan. Tuo onkin sitten ultimaattisin peliohjain, mitä on tehty, eikä varmastikaan tarvitse kärsiä Elite Series 2:n kaltaisesta paskalaadusta. Vaihdettavat tikkumoduulitkin, niin ei tarvitse driftin takia ostaa enää ikinä uutta ohjainta.
PCSX2-emulaattorin early access -versio ulkona. Pitää testailla, kunhan pääsen Xboxin ääreen.
EDIT3: PCSX2 poistettu Xbox Storesta devaajan toiveesta toistaiseksi. Tulee varmasti takaisin, kun softa on valmiimpaa.
Long story short:
Stenzek - devaaja, joka porttasi PCSX2:n Xboxille - ei tule kenenkään kanssa toimeen, jotenka tällä kertaa hänellä meni sukset ristiin Xbox-emulaatoriskenen kanssa (tätä ennen mm. RetroArch) ihan naurettavien syiden vuoksi, joten hän blockasi emun toiminnan retail-puolella.
Mutta koska softa on open source -kamaa, niin PCSX2 saatiin takaisin kuntoon, kun joku forkkasi alkuperäisestä koodista uuden version, jossa on aika pitkälti kaikki PC-version ominaisuudet. 99% peleistä toimii 4K-resolla ilman ongelmia. RetroAchievements-ominaisuuskin tulee varmaan pian.
Alla olevan linkin kun avaa Xboxin Edge-selaimella, niin softan saa asenneltua Xboxille. DurangoFTP:llä sitten bios oikeaan paikkaan jne. Discordista löytyy kunnon ohjeet.
Tsekkailin gyro-skriptiäni, koska ihmettelin, miksi K/D-rationi on tippunut kuin lehmän häntä nykyisen kauden aikana (*köh*, jota en siis pelannut 80 leveliin asti battle passissa, koska *köh* skippasin koko kauden *köh*) ja selvisi, että siellä oli muutama kohta ihan päin persettä. Nyt gyro toimii taas paljon paremmin, joten kai minäkin sitten pistän pelin tulille iltakasilta. Voisi vaikka Mad Maggiella pelailla, vaikka tuo tactical on edelleen turhin varmaan koko pelissä.
Prey oli ihan viihdyttävä pätkä. Leffa alkoi lupaavasti, ja hurrasin mielessäni, että älkää nyt vittu ryssikö tätä. Kun koomisen paskasti kuvatut..
Leffa oli visuaalisesti ihan ok ja HDR kohdillaan, mutta onhan toi vähän hassua katsella superkliinistä digikamerakuvaa leffassa, joka sijoittuu 300 vuoden päähän. Ei näissä vain ole sitä samaa fiilistä, kuin rakeisessa filmikuvassa. En myöskään ymmärrä noita jäätäviä mustia palkkeja leffassa, joka ei tule edes teattereihin. Äänimaailmaltaan leffa oli jopa erinomainen. CGI oli muutamassa elukkakohtauksessa kuraa, mutta predator oli hyvin tehty, eikä se fiksusti ollut samaa rotua sen alkuperäisen kanssa, koska tiesivät varmastikin, etteivät CGI:llä olisi saaneet monsterista yhtä hyvännäköistä, kuin Stan Winstonin luomuksesta.
Tämä olisi varmaankin ollut jopa erinomainen, jos spoilereiden kohtaukset olisi jätetty pois leffasta ja 99% puheesta olisi jätetty puhumatta. Jos studiolla olisi ollut munaa, niin henkilöt olisivat puhuneet alunperinkin englannin sijaan intiaanien alkuperäiskieltä. Joku comanche-dubbaus tuosta on sentään olemassa - ehkä katson sen, jos joskus jaksan katsoa leffan uudelleen.
Kuitenkin parasta predatoria sitten alkuperäisen, kuten ollaan hypetettykin.
LG CX:n piilotettu HDMI Signalling Override -valikko mahdollistaa HLG HDR:n lisäksi ST2084-moden (perus HDR) laittamisen päälle, mikä mahdollistaa siis HDR:n myös niissä sovelluksissa, jotka eivät normaalisti tue HDR:ää Xboxilla. Kodi, jolla voi pyörittää melkein mitä vain mediatiedostoja, ei Xboxilla tue HDR:ää, joten nyt senkin saa pakotettua päälle. Normaalisti olen 4K Blu-ray rippejä katsellut Apple TV:llä, mutta taidan siirtyä Xboxille, niin ei tarvitse siirrellä ulkoista kovalevyä Macin ja Xboxin välillä. Xbox tukee myös Dolby Atmos for Headphonesia toisin kuin Apple TV. Dolby Atmos for Headphones toimii jopa AirPods Pro -kuulokkeilla, eikä viivekään ole ongelma, koska Kodissa saa Audio offset -asetuksella äänen synkattua kuntoon. Ei tarvitse helteillä hikoilla hifikuulokkeet päässä.
DurangoFTP-softalla saa vieläpä kaikki leffat ja peli-ROM:t siirettyä langattomasti Macilta/PC:ltä Xboxille, joten kovalevyä ei tarvitse ikinä irrottaa konsolista. Xbox alkaa olla siis aika ultimaattinen emulaattori/multimediakeskus.