Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Aihe: RetroArch ja emulaattorit  (Luettu 8931 kertaa)
Vs: RetroArch « Vastaus #30 : 26.08.2022 20:51 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 506 Basaaripisteet: 4 Profiili
Kuin olisi hetken nähnyt ikkunasta tulevaisuuten, kunnes joku riuhtaiseekin pimennysverhot eteen.



Riuhtaisin pimennysverhot takaisin auki, ja tykittelin HLG HDR:ää CRT Guest Advanced -shaderilla, jota ei ole suunniteltu HDR silmällä pitäen. Kuva on jotain aivan käsittämätöntä - tuntuu kuin silmät sulaisivat päästä. HLG:n saturoinnit saa aika hyvin asetuksilla neutralisoitua, joten sekään ei ole ongelma. Asetuksilla saa myös OLED:in oudot WRGB-alipikselit kohdilleen. Natiivi Sony Megatron HDR-shaderi on superrealistinen, mutta jotenkin jopa tylsä valinta HLG-konversioon verrattuna.

Eikä tossa mitään input lagia olekaan, taisi olla pelkkää placeboa.

Olen myös pelaillut PCSX2:lla pelejä pakottamalla äänen asetuksista 7.1-tilaan, jonka Dolby Atmos for Headphones sitten muuntaa ”tilaääneksi” kuulokkeille. Ero on aivan massiivinen pelkkään stereoääneen. Tuntuu kuin ääni syleilisi sinua joka puolelta. Vähän samaa taikuutta kuin AirPodien spatial audiossa, joka luo johonkin perus podcastiinkin paljon enemmän syvyyttä.

EDIT: Ei, kyllä tuossa HLG:ssä taitaa sittenkin olla input lagia. :lol: Lisäksi Symphony of the Night näytti ihan persereiältä, alipikselit ovat ihan miten sattuun ja väärän värisiä. On tää vaikeeta.

Mutta sitten pistin Sony Megatron HDR-shaderista JVC Professional TM-H9150CG -variantin päälle, ja parhauden kyyneleet alkoivat taas vuolaasti valumaan. Värit ovat huomattavasti paremmat kuin Trinitroneissa, joissa on liikaa viileyttä kuvassa. Tuohon kun vielä heittää SNES-pelit pyörimään 480p:nä BSNES HD -ytimellä (crop overscan 12 pixel -asetuksella saa integer-skaalauksellakin koko kuvan käyttöön 4K-resolla). Tämä saattaa olla se holy grail -shaderi.


« Viimeksi muokattu: 26.08.2022 22:43 kirjoittanut Scarf »
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: RetroArch ja emulaattorit « Vastaus #31 : 09.09.2022 22:39 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 506 Basaaripisteet: 4 Profiili Aloin huvikseni kokeilemaan PCSX2:n tekstuurien kanssa kikkailua ja ylöspäin skaalausta. Äärimmäisen addiktoivaa hommaa, vaikka PS2 on alustana varmaan vaativin texture replacement -touhuissa. Tekstuureissa on omanlaisensa alpha-kanavat, joiden kanssa en ole tottunut säätämään, ja Photoshopin kanssa saikin hetken vääntää, että tajusin, miten nuo saa toimimaan. Lisäksi tekstuurien täytyy olla olla lähes pikselin tarkasti paikallaan suhteessa alkuperäisiin, muuten ruutu on täynnä epämääräisiä virheitä. Ei siis ihme, ettei noita kunnon käsintehtyjä tekstuuripaketteja ole vielä PS2:lle näkynyt.

Päätin ensiksi paneutua ensimmäiseen Devil May Cry -peliin, koska vituttaa tuo juosten kustu HD-remasteri. Tässä tulee varmaan menemään kuukausia, että saan kaikki valikkoruudut ym. kuntoon - osa niistäkin on täynnä Danten animointia, joten joutuisin vaihtamaan kymmeniä ja taas kymmeniä kuvia yksi kerrallaan. Saa nähdä jaksanko. Kaiken kaikkiaan pelissä on varmaan sata tuhatta tekstuuria.

Tässä nopeasti väsätty aloitusruutu vrt. alkuperäiseen (HD-remasterissa eivät edes tehneet tolle mitään, olisi varmaan ollut hirveä homma...):

https://i.ibb.co/nkNXr2Z/b88c357a-1079-482c-8cfc-8c853677c90a.png
https://i.ibb.co/nMn27c3/70686e09-b71e-401a-a733-c4e438da4854.png

Alkuperäisen kuvan skaalasin Topaz Gigapixel AI -softalla kuusinkertaisella resoluutiolla. Photoshopilla poistin noi rumat liukuvärit taustalta ja lisäsin uudet sekä parempilaatuisen logon. Laajakuvan saaminen kuntoon vaati vähän kikkailua: ensin piti lisätä 4:3-kuvasuhteessa olevaan kuvaan lisää kuva-alaa sivuille ja tallentaa kuva kutistettuna alkuperäisellä kuvasuhteella.

Tekstien muuttaminen olikin yhtä helvettiä, sillä alkuperäinen tekstitekstuuri näytti tältä:


Spoileri (osoita katsoaksesi)

Yritä siinä sitten saada sovitettua jokaisen kirjaimen ja numeron kohdalle jokin uusi fontti. Esim. M-kirjain vaattii paljon enemmän tilaa kuin suurin osa muista kirjaimista. Jos yksikin kirjain tai numero heittää pikselilläkin, pomppii teksti miten sattuu itse pelissä. Etsin siis tasasivuisen fontin, jossa kaikki kirjaimet ja numerot ovat samankokoisia leveydeltään. Joka vitun ikiselle numerolle ja kirjaimelle piti tehdä oma layeri Photoshopissa ja tasata ne tismalleen samalla tavalla alkuperäisten kanssa.

Lopputulos on tuhat kertaa parempi kuin HD Remasterissa, jossa vetelivät vain laiskasti taikasauvatyökalulla suurimmat paskat pois teksteistä, jolloin lopputulos on jopa huonompi kuin alkuperäisessä. :lol:

Itemien ylöspäinskaalaus on myös ollut paikotellen tajunnanräjäyttävää kamaa:


Spoileri (osoita katsoaksesi)

Ulkoisen hehkun lisäilin manuaalisesti Photarilla, koska se ei skaalaudu AI:n toimesta yhtä hyvin.

Kädet syyhyää kokeilla myös muita pelejä, kuten OutRun 2 SP:tä ja God Handia.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: RetroArch ja emulaattorit « Vastaus #32 : 10.09.2022 06:48 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 764 Basaaripisteet: 0 Profiili Näyttää mahtavalta! Muutenkin arvostan paljon tällaista intohimoista näpräämistä ja niiden seikkojen parantelua, jotka ovat jääneet alkuperäisiltä tekijöiltä puolitiehen. Kahta enemmän, koska itse en siitä perusta.

AI-ylösskaalaus toimii uskomattoman hienosti. 2000-luvun alussa naureskeltiin, kun CSI:ssä suttuisesta kuvasta skaalattiin terävä rekisterinumero. Olivat vain 20 vuotta aikaansa edellä. 
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti
tallennettu
Vs: RetroArch ja emulaattorit « Vastaus #33 : 22.09.2022 00:10 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 506 Basaaripisteet: 4 Profiili Xboxin emulointi-Discordissa yksi tyyppi veteli Devil May Cry 1:n ja 3:n tekstuurit uusiksi HitPaw-softalla, ja tulos on parempi kuin osasin ikinä unelmoida. Fontit ja joitain juttuja pitää vielä vedellä Photoshopilla manuaaliesti uusiksi. Eniten ihmetyttää noi aseikonit, jotka näyttävät hemmetin hyvältä:

https://ibb.co/CQcvqPV

God Handin aloitusruutu (tätä kirjoittaessa tosin huomasin, ettei logo ole keskellä ruutua...) ja HUD tuli myös vedettyä uusiksi, itse peli pitäisi kokonaan dumpata, niin saadaan kaikki muutkin tekstuurit kuntoon:

https://ibb.co/zQgb4rp

Ennen:

https://ibb.co/X842yXQ

Jälkeen:

https://ibb.co/hc3DjF1

Mutta joo, on aika järjetöntä pelailla PS2-pelejä DualSensellä 5K-resolla (downsamplautuu kivasti alaspäin, mikä toimii reunanpehmennyksen tavoin) lukittu 60 kuvaa sekunnissa Xboxilla. :lol:

Skies of Arcadia Legendsiin tuli myös vihdoin koko pelin kattava HD-tekstuuripaketti, jota pitää seuraavaksi kokeilla.

https://sites.google.com/view/vierockretrohd/game-cube/skies-of-arcadia
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: RetroArch ja emulaattorit « Vastaus #34 : 04.10.2022 22:04 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 506 Basaaripisteet: 4 Profiili Aina kun luulen ryömineeni tämän kaninkolon syvimpiin syövereihin, löytyykin jokin uusi polku, josta pääsen vieläkin syvemmälle. RetroArchin vanhentuneeseen ja kehnosti toimivaan Dolphin-ytimeen oli tullut uusi asetus nimeltä "Immediate XFB", josta mainittiin RetroArchin GitHubissa vain suppeasti, että se vähentää input lagia joissain peleissä. "Dolphin on jo input lagin osalta omaa luokkaansa, tuskin toi mitään tekee", ajattelin.

Pistin nopeasti GameCuben Ikarugan pyörimään, koska minulla on vertailukohtana omat kultaiset CRT-ajat, Dreamcast-emulaattori ja X360-versio, jossa on input lagia n. 50ms. Tulos: Ikarugan responsiivisuus on huomattavasti parempi kuin X360-versiossa...



Anteeksi mitä?

F-Zero GX tuntui myös siltä, kuin pelaisin varhaisteininä peliä upealla Panasonicin kuvaputkitöllölläni. Donkey Kong Country Returnsin wagglella (jonka voi mapata Dolphinilla perusnappeihin) tapahtuva rollausliike tulee ulos nyt samantien, vaikka luulin, että peli on tarkoituksella kömpelö pelata. Wiin Okamissa on myös vähemmän input lagia kuin Xboxin HD-versiossa. :lol: Super Mario Sunshine 60fps-koodilla tuntuu paremmalta pelata kuin yksikään pelaamani 3D-tasoloikka.

Sitten kokeilin Yoshi's Storyn Virtual Console -versiota. Natiivilla N64-emulaattorilla input lag on jo olematon, mutta Dolphinin kautta kokemus on jotain järisyttävää. Input lagia ei yksinkertaisesti ole. Hypyt tulevat ulos samantien ja tuntuu siltä kuin pelaisit kuvaputkella. Siihen kun heität vielä CRT-shaderit päälle, niin soppa on valmis.

https://dolphin-emu.org/m/user/blog/hybridxfb/hybridxfblatency.svg

Siinä pientä vertailua: Immediate XFB mahdollistaa tosiaan Dolphinilla sen, että input lagia on vähemmän kuin alkuperäisellä raudalla. Aivan käsittämätöntä.

Dolphin on siis emuloinnin kultainen standardi, eikä ihme. Luin, että devaajien mukaan emulaattorin koodaaminen olisi maksanut +10 miljoonaa dollaria, jos he olisivat saaneet työstään rahaa. Maltan tuskin odottaa, että Xboxille saadaan natiivi versio Dolphinista, kesti se sitten kuinka kauan tahansa. Joku devaaja oli sanonut, että siinä saattaa mennä 4 kuukaudesta viiteen vuoteen.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: RetroArch ja emulaattorit « Vastaus #35 : 11.10.2022 22:06 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 506 Basaaripisteet: 4 Profiili
Spoileri (osoita katsoaksesi)

Mega Bezel toimii vihdoin myös Xboxilla. Aika päräyttävää kamaa OLED:lla pimeässä huoneessa.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2022
Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines