Mikä ihmeen lahjavero? Säästätte ihan lasten nimiin. Ymmärsin nyt niin, että avaisitte omiin nimiin vaikka rahastosalkun, jonka lahjoitatte aikanaan lapselle. Sekin on ihan mahdollista, jos teette lahjoitukset osissa kolmen vuoden välein juuri alle lahjaverorajan.
Itsellä ei vielä oo muksuja, mutta jos/kun niitä siunaantuu, säästän ihan suoraan heidän nimiin ainakin rahastoihin. Ehkä osakesäästötilit siihen kylkeen. Aina on riski, ettei muksu osaa rahoja käyttää, mutta onhan siinä aikaa yrittää kasvattaa vastuulliseksi rahan kanssa. Tai sitten tosiaan säästätte omiin nimiin ja aikanaan lahjoittelette juuri alle lahjaverorajan kolmen vuoden välein. Jos näyttää siltä, että rahat menee viinaan ja naisiin, niin rahahanat kiinni.
Aah niitä aikoja kun päätökset ja valinnat kakaroiden kanssa tuntui yksinkertaisilta ja itsestäänselviltä Muistan kun mietin että kakarat eivät välttämättä edes tarvitse tilejä ennen 10v ikää, koska kaikki menee indeksiin tai valkkailen niille itse osakkeita. Nythän oikea totuus, sen tekosyyn takana että en tiedä mitä tekisin, on se että en vain löydä aikaa ja energiaa edes osaketilien perustamiseen. Kun kakarat vihdoin nukkuu ja nurkat siivottu, eikä ole päivätöitä jonossa, sitä vain mieluummin pistää pelit tulille tai katsoo jotain jo katsottua hyväksi havaittua sarjaa.
Pointtina vielä, kaikki asiat on teoriassa niin helppoja.
Työttömyysrahojen hakematta jättäminen taas tuntuu lyhyt katseisin kultalusikka kakaran ajatukselta. Siitä paistaa "Kaikki järjestyy itsellään" ajatus joka on ehkä typerin ajatus mitä kukaan voi sanoa.
Kultalusikoita taitaa olla täällä koko laudan väki kerta Suomessa eletään. Eli kyllä nappiin osui.
No siis, tämä teoriahan johtuu juuri siitä valtion tuesta.
Vähän vielä avaan tätä elämänfilosofiaa. Siitä lähtien kun olen töissä käynyt on rahaa kertynyt talteen paljon enemmän kuin saan kulutettua. Ajatus jostain matkustelusta, asunnon tai auton omistamisesta lähinnä ahdistaa. Jossain vaiheessa totesin vaan että pelkkä tilillä olevan numeron kasvatteleminen on ihan tyhjää hommaa jos näköpiirissä ei ole kirjaimellisesti mitään mihin sitä rahaa kuluttaisi. Totesin että vaihtoehdot on joko hyväntekeväisyys tai sitten voin tehdä elämästäni vielä mukavampaa kaikin mahdollisin tavoin mitä vain rahalla saa. Tukien ja vähennysten hakematta jättäminen on näistä *molempia* joten aika no-brainer.
Tietysti jos jossain vaiheessa rahakasa alkaisi pienentyä merkittävästi niin sitten mietittäisiin asiaa uudestaan. Tällä hetkellä fakta vaan on se että jokaista kuukautta kohden jonka teen töitä saan kahden kuukauden normaaliin elämiseen tarvittavan rahasumman tilille.
Ja vaikka TK tuolla vähän jo vitsaili niin olen ihan normaali keskituloinen (edit: näemmä jopa alle) eikä minulla mitään omaisuutta ole mistään muutenkaan.
Joo eihän siinä sinänsä mitään väärää ole jos näin selviää tai näkee byrokratian hankalaksi. Typerää se on silti (mielestäni), mutta ei se aina tarkoita sitä että se väärin olisi.