Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Profiili
Yhteenveto
Näytä tilastot
Näytä kirjoitukset

  Näytä kirjoitukset
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 32
1  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Paras pelimusiikki, part V : 28.04.2021 21:13
Kierros III

Snatcher - One Night in Neo Kobe City
Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest - Hot Head Bop

Tässä saatetaan jo mennä osittain nostalgian voimalla. Snatcher on upea biisi ei sillä. En vaan osaa oikein objektiivisesti DKC2 soundtrackiin suhtautua. David Wise tuntuu taikovan SNES:stä ihan uusia ulottuvuuksia. Melkein kuin kasettiin olisi asennettu lisä-äänipiiri joidenkin NES-pelien tapaan.

ZeroRanger - Unstopping
One Must Fall 2097 - Main Menu

Vahvoja molemmat. ZeroRanger hurjastelee menemään, One Must Fallin ollessa yksinkertaisempi rakenteeltaan. Yhden pitää kuitenkin pudota.

Street Fighter V - G Theme
Bully - Walking Theme

Jäljellä olevista heikoin pari itselleni. Omaperäisempi ja tunnistettavampi jatkoon.

Xenosaga Episode III - Abel's Ark
Katamari Damacy - Lonely Rolling Star

Aapelissa on hyvää tunnelmointa. Katamari ei vieläkään innosta samaan tapaan kuin moni muu sarjan biisi.

FAST Racing NEO - Chuoko City
Metal Gear Solid 3 - Snake Eater

Snake Eater on miltei yhtä ikonen ensimmäisen Watch Dogsin päähenkilön Aiden Pearcen lippalakki. Chuoko City on päheä, mutta eivät nämä samassa kategoriassa paini.

Ultima 6 - Intro
Metroid Prime - Underwater Frigate

Yksinkertainen on kaunista. Tässä parissa se ei vaan millään riitä. Yhäkin upeimpia tunnelmointipätkiä missään pelissä. Tämä biisi on yksinomaan vastuussa yhdestä mieleenpainuneimmista ja parhaista pelikokemushetkistäni ikinä.
2  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 25.04.2021 10:28
Toivottavasti nämä korkeammat ruudunpäivitykset saavat kunnolla tuulta alleen konsoleillakin. Kun on parempaan tottunut, niin 30 fps tekee suurimmasta osasta pelejä suorastaan pelikelvottomia.

Tämä. Kuten Scarf ja Ephram yllä kertoivat esimerkkejä, niin omalla kohdalla on tapahtunut sama. Ennen en oikein kiinnittänyt tähän riittävästi huomiota, mutta kun on päässyt 120hz makuun, niin downgraden huomaa helpommin. Hommasin myös uuden luurin 120hz näytöllä ja onhan se ero aivan järkyttävä sulavuudessa. Tää on myös huono asia, koska nyt videoautismi nostaa aina päätään liikkuvan kuvan kohdalla ja nykivät reunat pistävät otsasuonen pullistumaan.

Tästä syystä kaverinikaan ei ole halunnut 60hz nopeampaa näyttöä ostaa. Pelkää, että sulavampaan kuvaan totuttuaan kaikki muu näyttäisi roskalta. Itselläni tätä ongelmaa ei ole onneksi vielä kovin pahasti tullut.

30 fps tuntuu jotain poikkeuksia lukuunottamatta todella karulta, mutta noin niin kuin muuten joku minimissään 50 fps on minulle aivan toimiva. Toki jossain peleissä saattaa tulla hetkiä jolloin kiivaimman toiminnan keskellä voi laskea tuon allekin, jos ei ole viitsinyt tarpeeksi alas kuva-asetuksia laskea. PC:llä harvemmin täysin staattisia ruudunpäivityksiä näkee, ellei sitä itse jollain tapaa lukota. Itse en ole kokenut tarvetta. Kunhan keskiarvon saa tarpeeksi korkealle, niin matalimmat pudotuksetkaan eivät yleensä ole hirveän pahoja.
3  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 24.04.2021 16:15
Toivottavasti nämä korkeammat ruudunpäivitykset saavat kunnolla tuulta alleen konsoleillakin. Kun on parempaan tottunut, niin 30 fps tekee suurimmasta osasta pelejä suorastaan pelikelvottomia.

Tuli ladattua PS4 uusiolämmittely Ratchet & Clankista, kun sitä ilmaiseksi tarjoilivat. Olin nähnyt otsikoita 60hz-päivityksestä, mutta sehän koski vain PlayStation 5:sta. PS4 Prolla peli pyörii yhä 30 fps. Ihan sama kuinka paljon karkkia ruudulle tykitetään, kun alkuperäinen PS2-versio näyttää ja vielä kriittisemmin tuntuu paremmalta nimenomaan sulavuutensa ansiosta.

Meinasin ehdottaa rentoa yhteispeluuta tyttöystävän kanssa, mutta annoin suosiolla hänen pelata koko roskan. Katson itse sitten joskus uudestaan, jos PS5 tähän talouteen jostain syystä ilmestyy.

Kymmenen tuntia Yakuza 0:aa takanapäin enkä ole edes vielä läpäissyt neljättä chapteria. Tässä on taas yksi niistä peleistä, joihin saa kyllä halutessaan upotettua useita tunteja sisällön määrän ollessa niin vaihtelevaa ja rikasta. Osa mininpeleistä on toki sellaisia, joita en ehkä tule kokeilemaan kuin muutaman kerran, mutta onhan tämä silti aika hullua. Pelin maailma on kuin revitty suoraan jostakin PS2-ajan videopelistä, mutta silti siellä on enemmän tekemistä ja vaihtelevuutta kuin esimerkiksi avoimen maailman Assassin's Creedeissä. Ennustan, että tällainen tiivis ja sisältörikas pelisuunnittelu tulee olemaan isompi juttu joskus tulevaisuudessa, kun ihmiset alkavat kyllästyä jättimaailmoihin.

On tässä silti eräs aivan järkyttävän kehno puoli, nimittäin pelin taistelusysteemi. Siinä ei ole mitään syvyyttä, minkä lisäksi se on pahimmillaan animaatiosta toiseen hyppimistä. Melkein samanlaista sekoilua kuin jonkin Death Strandingin tai Arkham-pelien vastaava, ehkä hitusen parempi niiden eri taistelutyylien ansiosta.

Itsellänihän näyttää pelikello reilua 40 tuntia, vaikka olen hätäiseen neljännen chapterin vasta läpäissyt. :lol:

Aivan liikaa aikaa käyttänyt kaikkeen ylimääräiseen pyörimiseen. Muutaman kerran olen nollat taulussa tykittänyt Mahjongia, ja samalla esim. kuunnellut pelimusiikkikisan biisejä. Samalla ensikosketukseni koko sarjaan. Kyllä tuota suosiota alkaa ymmärtämään.
4  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Re: Paras pelimusiikki, part V : 24.04.2021 15:56
Kierros II

Snatcher - One Night in Neo Kobe City
Tekken 6 - Electric Fountain

Tekken on tiukkaa tykittelyä. Voittaisi suurimman osan muista jäljellä olevista biiseistä. Tämän parin voittoa ei kuitenkaan tarvitse näpistää. Kyllä tämä rehdisti sielukkuudella viedään.

Ori and the Will of the Wisps - Now Use the Light, We Want to See!
Ultima 6 - Intro

Tiukka ja rehti pelibiisi. Ori on uskmaton audiovisuaalinen kokonaisuus. Monelta biisiltä jää se kriittisin kärki puuttumaan ilman peliä taustalla.

Final Fantasy VIII - Blue Fields
Metal Gear Solid 3 - Snake Eater

Onhan tämä FF huomattavasti kisan toista sarjan viisua parempi ja ilmeikkäämpi veto. Snake Eateria vastaan eteneminen kisassa jää kuitenkin auttamatta biisin viimeiseksi fantasiaksi.

Guardian Heroes - Rough and Ready
Katamari Damacy - Lonely Rolling Star

Tuntuu väärältä äänestää Katamaria vastaan. Vaan minkäs teet, kun ei vaihtoehto millään mahdu omiin suosikkeihin. Etenkään, kun vastassa on näinkin Haasteellinen ja Halukas vaihtoehto.

Mega Man ZX - Green Grass Gradation
FAST Racing NEO - Chuoko City

Vahvempaa koukkua ja kovempaa menoa.

FFVII Remake - Jenova Phase 3
Bully - Walking Theme

FF tuntuu latistuvan omaan paisutteluunsa. Jos nyt latistumista kuvauksena tällaisessa yhteydessä voi käyttää. Ja onhan tuo Bully aika omaleimainen.

Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest - Hot Head Bop
Halo 2 - Ghosts of Reach

Halon tunnelmointi kaipaisi korkeampaa huippua. Ei jakoja Viisaan Taavin huippubiisejä vastaan.

Xenosaga Episode III - Abel's Ark
Loop Hero - Enter the dungeon

Molemmat hyviä. Abelin tunnelmointi on kuitenkin helpompaa ja mukavampaa kuunneltavaa kuin jokseenkin raskassoundinen Kierukkasankari.

Shin Megami Tensei - Ginza
One Must Fall 2097 - Main Menu

Peliä en ole yhäkään päässyt pelaamaan, ja vaikka pelin pääsisikin avaamaan, niin menua pidemmälle tuskin pääsisi. Tätä olisi pakko jäädä popittamaan.

Metroid Prime - Underwater Frigate
Super Smash Bros. Melee - Mother 2

Mother on hyvä biisi, vaikkakaan ei lähimainkaan suosikkeja Meleestä. Underwater Frigate on parhaita tunnelmoivia aluemusiikkeja missään pelissä ikinä.

Street Fighter V - G Theme
Ōkamiden - Southern Ryoshima Coast

Geeteema tuntuu hieman junnaavan paikallaan. Biisi ei oikein etene mihinkään. Siitä löytyy hyvän kuuloisia juttuja, mutta kokonaisuus tuntuu olevan hieman vähemmän kuin osiensa summa. Okameissa on varsin hienoa musiikkia. Sharkien harmittelujen perusteella kuuntelin alkuperäistäkin Ryoshima Coastia. Näillä kuunteluilla en osaa suuremmin kommentoida kummankaan suuntaan. Molempi parempi kuin Street Figher siltikin. :)

Cyberpunk 2077 - The Rebel Path
ZeroRanger - Unstopping

En tiedä toisiko biisin kuuleminen pelissä siihen jotain lisää. Tällaisenaan biisi on hyvin tuotettua tuttua huttua, joka ei genreä paljon kuluttaneena enää sykähdytä. Reikäratsupoliisi on yhtä melodiatykittelyä.
5  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Paras pelimusiikki, part V : 07.04.2021 10:32
En edes tajunnut ettei tuo ehdottamani Hot Head Bop ollut alkuperäinen versio.

Kertoo paljon vaivaa tuon "restoraation" eteen on nähty. Liekö Jammin Sam Miller ollut innoittajana, mutta viime aikoina vastaavia on tullut vastaan enemmänkin. Yksinkertaistettuna ihmiset ovat siis kaivaneet musiikkiraidat ulos (SNES) peleistä ja yhdistäneet ne alkuperäisiin sampleihin mitä on käytetty ennen konsolin tuomia kompressioita ja muita vaikutuksia.

Vähemmän yllättäen nämä suorat restoraatiot kuulostavat usein hyvin vääriltä. Sinänsä siisteiltä ja mielenkiintoisilta mutta yhtä lailla vääriltä. Kappaleet on kuitenkin sävellettu konsolin ehdoilla, eikä niissä siksi ole "restauroitavaa" sellaisenaan.

JSM on käyttänyt useita tunteja per kappale niiden äänimaailman viilaamiseen, jotta ne olisivat mahdollisimman lähellä alkuperäisiä SNES:llä kuultavia. Vuosien aikana hän on myös palannut aiempien versioidensa pariin ja parantanut niitä. Onhan tuota kokemusta varmasti tullut 4-5 vuoden aikana, jota hän on näitä harrastellut.

Esimerkki suoraviivaisesta restauraatiosta, Super Mario Worldin haamutalo: alkuperäinen vs restoraatio. Piti sitten kummasta tahansa, on niissä aivan erilainen tunnelma.

Vertailuna JSM:n Aquatic Ambiance: alkuperäinen vs 2017 mix vs 2020 mix. Tässä 2017 versio lienee suorempi konversio. 2020 veriossa on lisätty esim. pientä kaikua 1:24, mutta kokonaisuutena äänimaailma on lähempänä alkuperäistä. Erot alkuperäiseen alkavat olla niin pieniä, että näitä versioita kuuntelee mielellään vaihtoehtoisina versioina sellaisinaan. Ei vain kerran mielenkiinnosta. Toki mitkään tällaiset restauroinnit eivät korvaa alkuperäisiä.
6  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Paras pelimusiikki, part V : 07.04.2021 01:11
Vielä erillisenä viestinä huomio, että Muse Dashin linkki oli rikki. Tässä toimiva: Muse Dash - Best One

Ehdottaisin myös vahvasti, että DKC 2 vaihdettaisiin alkuperäiseen versioon. Tuo nykyinen on uusiksi rakennettu ja sisältää siksi myös tiettyjä sävyeroja. Alkuperäinen: Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest - Hot Head Bop

Snake Eater ansaitsee myös hieman parempaa kuin mitä Cyruksen postaama 240p-versio tarjoaa: Metal Gear Solid 3 - Snake Eater
7  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Re: Paras pelimusiikki, part V : 07.04.2021 01:06
Kierros I

Shin Megami Tensei - Ginza
Super Mario Maker 2 - Title

Super Mario Makerin musiikki kuulostaa "tuoreemmalta" Nintendon titlemusiikilta hyvässä ja huonossa. Ei tosiaankaan ihastuta, ei vihastuta. Voisin yhtä hyvin kuvitella tämän vaihtoehtoiseksi musiikiksi vaikka Wiin päävalikkoon. SMT on peruslaadukas aikansa ralli, mutta ei pomppaa esiin erityisyydellään. Helppo valinta.

Wind Waker - Outset Island
Super Smah Bros. Melee - Mother 2

Piti ihan tarkistaa onko linkattu Mother alkuperäinen SSBM-versio. Ei ole pelin ulkopuolella tullut koskaan kuunneltua, joten biisistä paljastuu ihan uusia puolia, vaikka pelin sisällä sen onkin kuullut lukemattomat kerrat. Outset Island ei oikein yksinään pelin ulkopuolella herätä kummempia tuntemuksia. Pelissä kyllä toimii hienosti. Piti laittaa Dragon Roost Island perään soimaan. Siinä on sitä jotain...

Everhood - Why Oh You Are LOVE
Ori and the Will of the Wisps - Now Use the Light, We Want to See!

Hui mikä kompressiohirviö tuo Everhood. En päässyt loppuun asti, kun oli niin raskasta kuunneltavaa. Sen puolesta helppo voitto Orille, joka ei tällä kertaa pelin ulkopuolella niin säväytä. Pelin sisällä kyllä rakastan kumpaisenkin soundtrackia.

Mega Man ZX - Green Grass Gradation
Castlevania II: Belmont's Revenge - New Messiah

Castlevania on pidemmän päälle aika raskasta kuunneltavaa alustansa rajotteiden vuoksi. Mega Mania luukutti vahingossa useamman loopin putkeen.

Sekiro: Shadows Die Twice - Divine Dragon
Loop Hero - Enter the dungeon

Sekiro on taas vähän biisi, ettei pelin ulkopuolella oikein anna mitään erityistä. Saa äänen puhtaasti sen ansiosta, että toimi eepisenä taustamusiikkina Yakuzan mahjongiin. Loop Heron biisi ei sopinut siihen puuhaan yhtä hyvin. Kiva biisi silti.

Hades - Good Riddance (Eurydice Solo feat. Ashley Barrett)
Final Fantasy VIII - Blue Fields

Good Riddance on maagisen upea biisi. Monta kertaa tuli jäätyä kuuntelemaan etenemisen sijaan. Mukava oli Blue Fieldskin.

Ultima 6 - Intro
Ice Ice Baby vs Straight Up - Vanilla Ice vs Paula Abdul

Olin itse asiassa kääntymässä ensin tämän DJ Heron mashupin puoleen, mutta sitten päädyin sitten kuitenkin menemään rehellisemmällä pelimusiikilla. Vaikka Ultiman biisi täysin uusi tuttavuus onkin, on siinä jotain taikaa, joka miltei tutulta tuntuu.

Mega Man 8 - Grenade Man
ZeroRanger - Unstopping

Tässä voisi vetää vahvasti kotiinpäin. Onneksi ei kuitenkaan tarvitse, koska biisi on täyttä timanttia. Ihan sama onko sen takana kaveri vai ei. Ei sillä, Mega Manin munakas bassosoundi yllätti positiviisesti sekin.

Gravity Rush - Old Town
FFVII Remake - Jenova Phase 3

Ehkä vähän mitäänsanomattomia kummatkin. Odotin FF:ltä enemmän alun perusteella. Heti 6 sekunnin kohdalla alkava synalinja (vai mikälie) paljastuikin biisin parhaaksi jutuksi, josta päädytään melko hengettömään paisutteluun minuutin kohdalla. Tarjosi silti enemmän kuin Gravity Rush näin pelistä irrallisina kuunneltuna.

Jet Set Radio Future - The Concept of Love
Guardian Heroes - Rough and Ready

Kova on. JSR on sinänsä hyvä sekin, muttei ehkä vahviten oma kuppini teetä kuitenkaan.

Xenosaga Episode III - Abel's Ark
Kingdom Hearts II - Passion

Hämmentävä ja haastava pari. Kumpaankaan ei ole minkäänlaista ennakkokosketusta. Kumpikaan ei suoranaisesti säväytä, mutta ovat silti erittäin miellyttävää kuunneltavaa. Abelin Arkki tuo jotenkin etäisesti mieleen Metroid Primen Underwater Frigaten erittäin hyvällä tapaa. Koska ko. biisi on heti seuraavan parin toinen osapuoli, niin äänestetään sen vuoksi Kingdom Heartsia. Näitä tuli kuunneltua useampi kerta peräkkäin enkä parempaa perustetta kumpaankaan suuntaan keksi.

Metroid Prime - Underwater Frigate
Hotel Dusk - Midnight

Henkilökohtaisesti Metroid Primen taika sitoutuu vahviten juuri tähän kappaleeseen. Ensimmäistä kertaa päädyin tutkimaan tätä osaa maailmasta ennen tarvittavaa puvun löytämistä. Tajusin tämän hyvin nopeasti, ettei eteneminen vielä onnistu. Siitä huolimatta jäin puoleksi tunniksi hitaasti hypeskelemään ja nautiskelemaan tunnelmasta. Harvoin olen ollut yhtä lähellä zenmäistä rauhaa minkään pelin äärellä. Hotel Duskin tunnelmointipätkällä ei valitettavasti ole mitään sanottavaa tämän rinnalla, vaikka pätevä onkin.

One Must Fall 2097 - Main Menu
The Last of Us Part II - Beyond Desolation

The Last of Usin biisi oli todella positiivinen yllätys. En osannut lainkaan odottaa moista akustista fiilistelyä. Ison osan tämänkin skaban biiseistä olisi voittanut. Vastassa on kuitenkin yksi parhaista menumusiikeista ikinä. Hetkeäkään en ole One Must Fallia pelannut, mutta heti ensikuulemasta reilu 10 vuotta sitten se on pysynyt satunnaisessa soitossa.

Halo 2 - Ghosts of Reach
Heavenly Sword - Nariko's Theme

Ei lähimainkaan parasta Haloa. Varmasti parempi pelissä, mutta näin ulkopuolella kuunneltuna paras terä tylsistyy pahasti. Heavenly Swordilla olisi ollut helpohko paikka iskeä. Biisi ei kuitenkaan tuntunut etenevän mihinkään. Harmitonta ja hajutonta kuunneltavaa.

Snatcher - One Night in Neo Kobe City
Zero Time Dilemma - Ustulate Pathos

Snatcherissa on ihan tajuttoman kova soundtrack ja tämä kyseinen biisi on kenties siltä paras. Yksi ensimmäisistä ostamistani pelisoundtrackvinyyleistä. Luonnollisesti peli on pelaamatta, kuten varmasti monella muullakin ostajalla. Se ei tunnu suosiota haittaavan, sillä mokomasta on jo 8 erilaista vinyylipainosta. Todella hyvä tunnelmointi ZTD:n kappalekin. Vastassa on vaan liian kova pala.

Bully - Walking Theme
Kirby: Planet Robobot - Mind in a PROGRAM

Bully on tavallaan siisti, mutta pidemmällä kuuntelulla sen "hauskuus" alkoi lähinnä ärsyttämään. Biisissä ei tapahdu mitään, Kirbyssä liikaakin. Tekisi mieli äänestää tyhjää, mutta menkööt tämän kerran...

Tekken 6 - Electric Fountain
Axelay - Unkai

Axelayssa on SNES:lle valitettavan yleinen tunkkainen äänimaailma. Biisikään ei laadukkaasta massasta erotu. Tekkenissä on hyvä meininki.

Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest - Hot Head Bop
Grim Dawn - Dreaded

Grim Dawn on genressään suosikkipelini. Peliaikakin lähentelee 200 tuntia. Pidän kyllä sen musiikeista, mutta kuten genrelle sopii, tulee ne yleensä ennen pitkää hiljennettyä ja pistettyä omaa musiikkia / podcastia taustalle. Näin erikseen en niitä kuuntelisi. Ei mitään jakoja Hot Head Bopia vastaan.

P.S. tämän tilalle pitäisi mielestäni pistää alkuperäinen SNES-versio. Pidän kyllä Jammin Sam Millerin uusiointiversiotyöstä DKC soundtrackien kanssa, mutta tällaisessa skabassa pitäisi mielestäni mennä silti alkuperäisellä versiolla.

Ōkamiden - Southern Ryoshima Coast
Muse Dash - Best One

Pitäisikin jaksaa jatkaa Ōkamin peluuta, joka jäi alkutaipaleelle. Miellyttävää kuunneltavaa, vaikka parhaat fiilikset ehkä jäävätkin peliä pidemmälle pelaamatta saamatta? Muse Dash on sinänsä helppoa kuunneltavaa, mutta rehellisesti sanottuna en yleensä pidä lainkaan useamman kielen sekoittamisesta yhden biisin sisällä. Etenkään silloin, kun se toinen puoli on itselleni täysin hepreaa. Jotenkin vielä korostuu itä-aasialaisten kielten kanssa, jotka ovat niin äärimmäisen kaukana englannista. Oli muuten Mute Dashin linkki rikki.

Katamari Damacy - Lonely Rolling Star
BioShock Infinite - Elizabeth's Theme

Yllättävän haastava pari siihen nähden miten hauskoja Katamarin biisit yleensä ovat. Kyseinen biisi ei kuitenkaan ole suosikkejani ja Bioshockin tunnelmapala on yllättävän hyvä.

FAST Racing NEO - Chuoko City
Metal Slug X - Living on the Deck

Sairaan nopee... ja värikäs!

Street Fighter V - G Theme
Super Smash Bros. Ultimate - Galaga medley

Kun on kuunnellut koko tämän rosk... skaban biisit läpi yhden illan aikana, erottuu G Theme Galagaa paremmin edukseen.

Cyberpunk 2077 - The Rebel Path
Paper Mario: The Origami King - Autumn Mountain Battle

Cyberpunkin tuotantoarvot näkyvät erittäin hyvällä tavalla. Huonommalla tuotannolla tämä biisi nimittäin putoaisi hyvin nopeasti geneeriseksi tauhkaksi. Sen verran paljon olen synthwavea kuunnellut, että tämäkin biisi on ns. tuttua kauraa. Tässä vaiheessa tämän kuuntelu huonommalla tuotannolla aiheuttaisi ärsytystä, ellei jopa ahdistusta. Nyt tätä kuunteli mielellään. Paper Mario vie kuitenkin veikemmällä tunnelmallaan.

Loop Hero - Loop Blues
Metal Gear Solid 3 - Snake Eater

Bond soitti ja pyysi kappaleensa takaisin. Tämän voisi muuten myös vaihtaa rupuisesta 240p-versiosta hieman parempaan?

Ei sillä eikä millään, mutta kuulemma kevään kovimmat tyypit maanlaajuisesti on ne, joilta tippuu täysi äänilista Laudan musaketjuun ajoissa. Kaupungilla tällaista puhuvat.

Huomenna väsyttää, kun näiden kanssa hieman venähti, mutta mitä sitä ei tekisi katukunniansa eteen. Tässä vaiheessa pitänee taputtaa itseään selkään, kun en laiskana saanut taaskaan omia biisejäni kisaan mukaan. Olisi mennyt vielä hieman pidempään. :lol:
8  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Pelaajalauta toimii taas : 17.03.2021 15:50
Lainaus
Pelaajalauta on ollut yksi näistä sivuista, josta statistiikkojen top 10 "Most Time Online" myös muistuttaa.

Miten helvetissä Wii U -ketju on laudan kaikkien aikojen luetuin? :lol:

Mitä silmät näyttää, sitä sydän ei ymmärrä? Vai miten ne Juhan Tapion sanat taas menikään?
9  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Nintendo Switch Online | Now You’re Playing with Super Power! : 17.03.2021 15:47
Mahtava juttu! Minusta DKC kolmonen on sarjan paras osa ja täysin aliarvostettu verrattuna kakkoseen. Peli julkaistiin todella myöhään Snessin elinkaaren loppupuolella ja meni monilta ohi. Pitääkin heti alkaa pelaamaan läpi pitkästä aikaa.

Ja ykkönen nyt on selvästi sarjan heikoin osa.

Täytyy palata tähän johon en aikanaan jaksanut kommentoida. Mielestäni Diddy's Kong Quest on sarjan selkeästi paras osa. Tasapainoisin tiukas tasohyppelyn ja gimmickien kanssa.

Kolmonen menee välillä liikaakin kikkailun puolelle. Etenkin pelin loppupuoliskolla tuleva violetilla papukaijalla pelattava kenttä on yksinkertaisesti raivostuttava, koko sarjan pohjakosketus. Ei vaikeustasonsa, vaan pelimekaniikan turhauttavuuden takia. Pelin vaihtelevuus on sen rikkaus ja kirous. Hienojen ideoiden vastapainoksi mukana on liikaa pannukakkuja.

Ensimmäinen osa on selkeästi alkeellisin. Graafisestikin yksinkertaisin, mutta tunnelmaltaan lyömätön. Ehkä nimenomaan tuon tunnelman takia pidänkin siitä enemmän kuin kolmosesta, vaikka puhtaasti sisällöllisesti kolmonen onkin paljon parempi.

Kakkonen sen sijaan on pitkälti täydellinen paketti. Sarjan parhaat musiikit. Monipuolisemmat grafiikat kuin ensimmäisessä osassa, miellyttämäpi taidetyyli kuin kolmosessa. Todella tiukka tasosuunnittelu.

Ainoa murhekryyni kakkosessa oli penskansa kaikkien salareiden löytäminen. Silloin, kun en tajunnut, että kentän nimen perään tulee !, kun se on läpikotaisin kaluttu. Tässä kolmonen oli parempi, vaikka tavallaan vaihteleva määrä salareita per kenttä onkin piristävämpää (kolmosessa jokaisessa kentässä on kaksi). Toisaalta riemu oli sitäkin suurempi, kun aikanaan vahingossa törmäsinkin siihen viimeiseen puuttuneeseen salariin itse ilman mitään lisäapuja.
10  Yleinen / Vapaa sana / Re: Pelaajalauta toimii taas : 17.03.2021 14:58
Tämä on tarina pyyteettömästä työstä ja rakkaudesta lajiin...

Lauta oli kuollut. Aluksi se ei vaivannut ketään, "Eiköhän Joel-san käy tarkastamassa esikoisensa kunnon jossain..." - totesi Sharkie mielessään. Päiviä kului ja Lantun mieltä alkoi jo kalvamaan, ei kai se tähän loppunut? Vieroitusoireista kärsinyt Ephram oli tuplannut normaalin 4.7h päiväannoksensa Nintendon lapsille suunnattuja käsienheilutteluita, eikä Laudan puute enää vaivannut. Heinz harhaili bittiavaruudessa vailla suuntaa pohtien ostaisiko 30 euron pelin, vai sijoittaisiko koko rahan pörssiin. Despo päivitteli selainta, totesi pitäkööt tunkkinsa, valkohäntäpeuran penisluun seinälle asettelussa on ihan riittävästi hommaa. Migge avasi hevibändin mainosoluen ja antoi dopamiinin virrata suonissa...

Hetken aikaa heimo selvisi ilman kotikylää, mutta päivien kuluessa alkoi askel painaa. Lopulta Lanttu päätti sytyttää Gondorin merkkitulen. Aluksi pimeydessä ei näkynyt mitään, epäilys valtasi mielen, vetikö lauta joukkosudokun? Eikai TK ja Gba tosissaan olleet sen ilmatorjuntatykin ja joukkoteloitusten kanssa? Lopulta Tampereen suunnasta alkoi häämöttää 11 tuumainen - Freijon soihtu. Lantun kehon valtasi lämmin tunne, lauta oli kuollut, mutta heimo oli elossa!

Long story short, Joel-san vastasi alle 45 sekuntia merkkitulen näkemisestä ja paahtoi pää märkänä Lautaa pystyyn viimeiset viisi päivää ja yötä. Pakko arvostaa miestä, joka jaksaa nähdä vaivaa foorumin eteen ja millä vastausajalla. Pohdittiin jo tuossa jotain mainosbannereita sivuille, niin voidaan klikkailla massinpaskaa miehelle.

Iso kiitos Joel kaikesta ajasta jota olet käyttänyt Laudan eteen.

Olen käyttänyt aina aivan liikaa aikaa internetissä muutamien sivujen jatkuvalle latailulle. Pelaajalauta on ollut yksi näistä sivuista, josta statistiikkojen top 10 "Most Time Online" myös muistuttaa. Kirjoittelemaan olen aina ollut kovin huono. Tuntuu, etten osaa jäsennellä ajatuksiani tarpeeksi hyvin tai värikkäästi, mutta merkittävimpänä viestien kirjoittamiseen menee itselläni tolkuttoman pitkään.

Ihan viime aikoina Laudan lueskelukin on jäänyt hieman vähemmälle. Sitä voisi helposti alkaa pohtimaan olisiko aika vaan siirtyä eteenpäin. Etenkin siinä vaiheessa, kun sivu alkaa palauttamaan tyhjää eikä ylläpitäjää ole näkynyt ikuisuuksiin. Mutta eihän mistään mitään tuolla asenteella tule.

Ensimmäisenä päivänä tyhjä sivu meni vielä satunnaisuuden piikkiin. Seuraavana alkoi jo epäilyttää. Kolmantena ongelmat ovat jo päivänselviä.

Aloin pohtimaan, että mitähän kautta Joeliin voisi yhteyttä saada. Kun Joel-san ei kummoisia tuloksia google-haulla tuottanut, ja sukunimen olin vuosien aikana unohtanut, Facebook tuntui viimeiseltä oljenkorrelta. Muistin aikanaan siellä Joelin profiilin nähneeni ja yhteisiä kavereita oli, kiitos Finngamerin miittien (en muista olenko itse koskaan samaan aikaan niissä Joelin kanssa ollut). Pienen kavereiden kavereiden stalkkauksen jälkeen tuokin vaihtoehto tuotti vesiperän. Ilmeisesti Joel on jossain välin tehnyt sen ainoa järkevän vaihtoehdon ja poistunut Facebookin suoran ikeen alta. :)

Vaan kylläpä tuo Facebook auttoi lopulta silti. Kiitos pienen foorumin valaman ja miittien vahvistaman yhteisöllisyyden, Facebookissakin oli aikanaan ryhmäkeskustelu luotu jonkinnäköisiä miitinkejä ajatellen.

Tässä kohtaa oli hyvä hetki tehdä kunkin yksinäisestä surusta ja tuskasta yhteistä, harrastaa niinsanottua viestiketjunekrofiliaa miltei viisi vuotta vanhan ryhmäkeskustelun osalta ja pohtia ääneen saataisiinko tilanne vielä jotenkin korjattua. Onneksi kollektiivinen muisti ja aloitekyky on usein yksilöä vahvempaa. GBA:lta tuli Joelin sukunimi kuin apteekin hyllyltä ja sen avulla löytyivät myös kotisivunsa. Sharkie ehti alkaa jo pohtimaan kellä olisi pokkaa laittaa LinkedIn-yksityisviestiä, kun GBA oli ehtinyt jo pistää tekstiviestiä. Hyvä, että pisti. En tiedä olisinko itse lopulta onnistunut rykäisemään tätä kriittisintä tehtävää, vaikka yhteystiedot oli(si)vatkin (omatoimisesti) löytyneet. :lol:

Aivan valtava hatunnosto Joelille, että yhä jaksoi lähteä sivustoa korjaamaan. Semminkin, kun oma käyttö ja lukeminen on ilmeisesti jäänyt hyvin vähälle viime vuosina. Ei sitä ihan jokainen jaksaisi omalla vapaa-ajalla ja jopa rahallisella panostuksella lähteä enää vanhaa pienen piirin foorumia korjailemaan sen kerran hajottua.

Erittäin isot propsit myös nopeasta toiminnasta ja etenkin statuspäivityksistä. Niiden ansiosta toivottavasti kukaan ei päässyt putoamaan kelkasta.

Vastaesimerkkinä suomalainen metallimusiikkisivu Imperiumi päivitti ulkoasuaan kolmisen vuotta takaperin. Samalla päivittivät myös foorumia... hyvin hitaasti. Messulauta palautti 404 viikkojen ajan eikä mistään tuntunut löytyvän mitään informaatiota ovatko haudanneet koko foorumin vai mikä on homman nimi. Lopulta foorumit palasivat ilman mitään sen kummempaa uutisointia, ja silloinkin linkki foorumeille puuttui etusivulta. Voi vaan kuvitella kuinka moni on luovuttanut ja unohtanut koko homman aikana, jolloin foorumit ovat muutenkin hiljenemään / kuolemaan päin.

Vaan eipä sillä. Toivottavasti Pelaajalauta jatkaa hiljaisen aktiivista eloaan vielä pitkään tulevaisuudessakin. Kyllä tässä on viime vuosina huomannut miten kankeita ja huonoja Facebookit, Redditit sun muut ovat oikeaan mielenkiintoiseen ja pitkäjänteiseen keskusteluun. Ennen kaikki oli paremmin, nuoriso on pilalla, kun eivät enää tietään foorumeille löydä ja sitä rataa. Ehkä pitäisi itsekin ryhdistäytyä ja koittaa edes silloin tällöin jotain kirjoitella. Eihän kirjoittamisen vaikeuskaan helpota kuin kirjoittamalla. Samalla tulisi tehtyä se pieni oma osansa, ettei näin hieno yhteisö pääsisi täysin näivettymään.
11  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: DOOM Eternal : 09.12.2020 17:57
Miten paljon helpompaa elämä olisikaan, jos osaisi Epin tapaan nauttia vain puhtaasta sisällöstä. Mutta ei. Aivan käsittämätön ajatus, että voisi pelata Doomia Switchillä, kun on tottunut pelaamaan ultra asetuksilla 100+ ovenkarmia sekunnissa tietokoneella. Grafiikat voisi ehkä äärimmäisessä hätätilanteessa vielä hyväksyä, mutta 30 fps tämän tyyppisissä peleissä (oikeastaan +95% peleistä) on täysin kuolleena syntynyt ajatus. Ei pitäisi totuttaa itseään liian hyvään. :lol:
12  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 04.12.2020 19:50
Mutta onhan tämä vain liian hyvää ollakseen totta, sillä ei noita CRT-Royale Shadereita uskalla OLED:lla käyttää, koska kuvassa on käytännössä koko ajan staattisia pikseleitä, jotka yhdessä bloomin kanssa jättävät aivan varmasti jälkensä paneeliin. Harmi, sillä tämän kokemuksen jälkeen on mahdotonta pelata vanhoja pelejä ilman kunnon shadereita. Tätä lähemmäs ei alkuperäistä kokemusta ilman CRT-monitorilla pelaamista pääse. Eikä tarvitse kikkailla vanhan raudan, jäätävien CRT-monitorien, kulahtaneiden ohjainten, adapterien ja konvertterien kanssa.

Ihan turhaan tuota palamista pelkäät, ellet joka päivä montaa tuntia putkeen pelaa. Muutaman tunnin sessiot silloin tällöin ei näy vielä missään.
13  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: PC-rauta -keskustelu : 15.11.2020 22:33
Olitko siis muut ehtinyt jo ostaa ja saada, mutta näyttistä jouduit tähän asti odottamaan? Tavallaan kehno ajoitus tuon tuoreimman Ryzen-sarjan kanssa, joka toi varsin merkittävän suorituskykybuustin nimenomaan peleihin. Vaan eiköhön tuolla sinun nykyiselläkin setillä ihan "kohtuullisesti" pelaa.
14  Yleinen / Vapaa sana / Re: Finngamerin pelimiitti 29: The Third Place : 16.09.2020 16:08
Näiden perumisien jälkeen aletaan liikkua hyvin kriittisillä vesillä. Tasan 16 nimeä listalla. Jää korona nopeasti kauhuuksissa kakkoseksi, jos WarioWareen ei saada täyttä pelaajamäärää.
15  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Re: PC-rauta -keskustelu : 03.09.2020 13:43
Suhteessa edelliseen sukupolveen nuo kolmetonniset ovat naurettavan halpoja. Noin niin kuin muuten näyttisten saralla nähtiin aivan hirveät hypyt hinnassa jokunen vuosi sitten. Paljon suuremmat kuin mikään inflaatiot.

Nämä sukupolven sisäiset sarjanumerot (90, 80, 70 jne) olivat kuitenkin aiemmin 200-250 hintayksikköä halvempia. Aiemmin laadukas budjettiluokka pyöri 150-200 euron tietämillä. Siihenkin on tullut 100-150 hintaa lisää.
16  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Re: PC-rauta -keskustelu : 02.09.2020 14:20
Nvidian uusi 3000-linjasto on sinänsä positiivinen yllätys, että vaikuttaisi tulevan selkeästi isompaa hyppyä kuin 1000 -> 2000 välillä. Hinnatkin ovat siten hieman järkevämmin perusteltavissa. Mutta kyllä nuo hinnat ovat silti lähteneet aika tehokkaasti lapasesta. Toivottavasti AMD saisi ulos vielä joku päivä Ryzeneiden kaltaisen pakansekoittajan näyttispuolellekin.

Itsellä on taloudessa kaksi tietokonetta, joissa molemmissa prosessorit ovat jostain vuodelta 2013. Kertoo jotain kehityksen tahdin hidastumisesta, että noilla pärjää vielä nykyäänkin ihan ok. Vaikka esim. pääkoneen i7-4820K luultavasti hieman 1080 Ti:tä pullonkaulattaakin, niin suorituskyky on ollut aivan riittävää. Emo + prossu + muistit -combon päivitys ei ihan ilmaista sekään kuitenkaan ole.

Seuraavien Ryzeneiden aikaan voisi ehkä vihdoin alkaa pohtimaan koko paketin uusimista. Jotain puheita on tainnut liikkua, että pitäisi tulla suurin generaatioiden välinen suorituskykyhyppy Ryzeneissä tähän asti. Ehkä hyppy edellisen vuosikymmenen alkupuoliskolta alkaisi vihdoin olemaan tarpeeksi suuri.
17  Yleinen / Vapaa sana / Re: Finngamerin pelimiitti 29: The Third Place : 02.08.2020 16:48
Saavun, koska tuleminen on likaista.
18  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Paras pelimusiikki, part IV : 22.07.2020 10:47
Eiköhän tässä saada lauta taas vaipumaan niin vahvoille talviunille siihen mennessä, ettei aktiivisen väen puutteessa tarvitse moisia suunnitella. :P
19  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Paras pelimusiikki, part IV : 21.07.2020 19:12
Kappas, jäi vallan äänestämättä taas.

Dragon Slayer: The Legend of Heroes II - Ending 2
Deltarune - Field of Hopes and Dreams

Eihän näin kutkuttavan tilanteen voi antaa raueta noin vaan. ;)

Tosiasiassa olisin voinut oikeastaan antaa äänen kummin päin tahansa. Dragon Slayer iski kovasti heti alusta alkaen. Deltarune taas on kasvanut kisailun aikana ihan uudelle tasolle.
20  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 10.07.2020 21:14
Crysis Remastered myöhästyi... vai myöhästyikö sittenkään? Peli on nimittäin sittenkin tulossa Switchille 23. heinäkuuta. Muilla alustoilla peli kuitenkin ilmeisesti myöhästyy. Vihdoinkin NS-pelaajat pääsevät ensimmäisenä asiaan!

Mutta siis toki 13 vuotta myöhässä...

https://www.crysis.com

Nuo Giffit kyllä myyvät peliä aika komeasti. Switch-pelaajalle shooterin kanssa ei tarvitse sanoa kuin taikasana gyro, ja sormet alkavat jo syyhyämään.

Aika mahdotonta noista vielä sanoa kuinka hyvin peli pyörii oikeasti, mutta vaikuttavat kyllä hyvältä esimerkiltä siitä kuinka vanhemmat pelit näyttävät helposti huomattavasti paremmilta kuin uudet, vahvasti downgradetut. Toki näihinkin on varmasti valittu parhaat päältä.
21  Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Vinyylilevyt ja soittimet : 10.07.2020 20:37
Ei ole pelejä tullut ostettua aikoihin, kun vinyylit vie kaikki rahat.

Mitäs pelivinskoja tyypeille on kertynyt viime aikoina?

Itsellä on jäänyt ostoksen hyvin taka-alalle oikeataan koko tämän vuoden puolella. Periaatteessa kiinnostavia julkaisuja kyllä riittäisi, mutta on jäänyt kuuntelu vähemmälle, niin sillä en ole viitsinyt pistää rahaa niin kiinnikään. Onkohan viimeiset levyostokset ylipäätään joulukuulta. Silloin meni joku ~600 euroa, kun Napalm Recordsin kaupasta onnistui saamaan -30% hinnalla levykäisiä.

Joskus viime syksynä Black Screen Records myi Gamescomeilta yli jääneitä ja lievää kansivahinkoa kärsineitä levyjä alennuksella. Nämä ovatkin samalla viimeisimmät pelivinyyliostokseni.

Sen sijaan pari kuukautta takaperin ostin Technicsin SL-1500C-soittimen, kun sai pienellä alennuksella. Ehti pitkään olla fiilis, että parempi puoliautomaattinen soitin olisi mukava. Aika huomattava ero vanhempaan 80-luvun Sonyn PS-LX5 täysautomaattiseen.

Sain vihdoin 6 metriä pitkän RCA-piuhankin, jolla saisi soittimen siirrettyä parempaan paikkaan. Sisäänrakennetun phonon ansioista ei tarvitse turvautua enää vahvistimen omaan tai hankkia erillistä RIAA-korjainta. Pitäisi vaan saada aikaiseksi siirtää. :lol:

P.S. Jos joku haluaa kulmasta osumaa ottanutta Stadew Valley -boksia, Into the Breachia, Katamari Damacya tai Nex Machinaa vinyylinä, niin löytyisi nuo kaikki tuplana. Fangamerin mokoma lähetti koko paketin uusiksi, kun varovaisesti otin yhteyttä Stardewistä. Hyvää palvelua, mutta tuosta ilosta piti maksaa uudelleen reilu 50 euroa veroja.

22  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Re: 10 vuotta Pelaajalautaa : 10.07.2020 20:13
Sitähän oli aivan lapsi näitä kirjoittaessa. Muistan kun faija kommentoi ekan finngamerin miitin jälkeen, että aika vanhoja osa noista tyypeistä. Kelasi varmaan, että mentiin johonkin vanhempien internetkaverien pedarimiittiin.

Haha, tähän voi vahvasti samaistua. En ole koskaan jälkeenpäin kysynyt porukoilta, että muistaako ne sitä kun poika ensimmäisen kerran ilmoitti lähtevänsä tuntemattomien luo Espooseen pelaamaan videopelejä, mutta onhan se voinut vähän erikoiselta vaikuttaa. Mutta päästivät kuitenkin!

Itse olin 16 tai juuri 17 täyttänyt, kun itse uskaltauduin ensimmäistä kertaa mukaan. Taisi äiti etukäteen puolivakavissaan kysäistä millaista porukkaa on kyseessä, mutta eipä tuossa mitään pelkoa esteistä ollut. 11 taisi olla ensimmäinen eikä sen jälkeen ole ainoatakaan enää missata.

Yöpymismuistoista paras on miitti, jossa jäimme TK:n ja Riepun kanssa viimeisinä paikalle aamuyön tunneille. Siinä viiden aikaan alettiin katsomaan aamujunia yöpymisen sijaan ja päädyimme ottamaan piristävän aamuhölkän juna-asemalle, kun täydellinen juna sattui lähtemään reilun vartin myöhemmin.

Itse en ole koskaan ollut aktiivisin kirjoittelija. Osittain laiskuuttani, osittain kyvyttömyyttäny kirjoittaa omalle seulalle riittävää tekstiä järkevässä ajassa. Pitkät viestit vievät usein kohtuuttoman pitkään kirjoittaa. Tästä syystä etenkin alkuun keskityin lähinnä lurkkaamaan. Uskoisin olleeni kirjautuneena boardeille jo kuuluisan "kasetti vs CD" -keskustelun aikoihin, mutta sen sisällöstä ei ole valitettavasti mitään omia mielikuvia. Onneksi muilla riittää tarinoita.

Onneksi jotain on itselläkin muistissa. Suoriltaan tulee mieleen esim. Ikaalisen inkvisiittorit ja "Ken Kutaragi on mun setä"-uhoilija (jonka nimeä en tietenkään muista :lol:) PS3-alkuaikoihin.
23  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Mitä tapahtui tänään? : 10.07.2020 19:37
Olipa kerran matka Switch-ostoksille.

Tai siis, piti mennä kuluttamaan lomarahoja, mutta Switchit puuttui hyllystä täysin. Yllättävän suosittuja kapineita siis. Joutunee siis pari hetkeä taas niitäkin odottamaan.

Jopas ovatkin suosittuja vehkeitä. Jenkkien puolelta on saanut lukea ja kuulla laitepulasta, ja sen johdosta trokauksesta lieveilmiönä jo vaikka kuinka pitkään. Suomessa niitä on kuitenkin tuntunut vielä saavan hyvin. Nähtävästi saatavuudessa alkaa olla aukkoja täälläkin joissain kaupoissa. Nopealla hinta.fi tsekkauksella ainakin Telialla, VPD:llä ja Gigantilla vaikuttaa olevan varsin kiitettävästi varastossa, joten trokailusta ei onneksi pitäisi täällä vielä olla kuitenkaan pelkoa.
24  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Paras pelimusiikki, part IV : 09.07.2020 19:38
Kierros V

Enter the Gungeon - The Breach in Victory
Dragon Slayer: The Legend of Heroes II - Ending 2

Eipä tässä jää kyllä mitään epäselväksi. Dragon Slayer on kova, Gungeon ei niinkään. Gungeon on tässä vaiheessa äänestystä selkeästi heikoin lenkki ylipäätään. Varmasti hyvä pelissä, mutta tällaisenaan ei oikein lähde.

Axiom Verge - The Axiom (Title Screen)
Deltarune - Field of Hopes and Dreams

Meinasin jo äänestää Axiom Vergeä mutta sitten huomasinkin Deltarunen jääneen soimaan hyväksi hetkeksi taustalle. Niin svengaavaa menoa, että sitä jää kuuntelemaan ihan mielikseen. Axiomin biisi on kuitenkin soundtrackinsa parhaimmistoa.
25  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Paras pelimusiikki, part IV : 30.06.2020 00:33
Kierros IV

Tekken 7 - Heat Haze Shadow
Axiom Verge - The Axiom (Title Screen)

Molemmat hyviä. Loppupeleissä Axiomin tunnelma voittaa Tekkenin menevyyden.

Dragon Slayer: The Legend of Heroes II - Ending 2
Super Mario Odyssey - Steam Gardens

Puhtaasti kappaleena kuuntelen mieluummin Dragon Slayeria. Mariolle kuitenkin kaikki propsit. Onhan se kutakuinkin parasta Mario-musiikkia sitten 64:n.

Hollow Knight - Resting Grounds
Enter the Gungeon - The Breach in Victory

Ei tämä Enter the Gungeon oikein pelin ulkopuolella toimi. Hollow Knight ei ole maailman omaperäisin tai tunnistettavin (ei huuda pelkkää Hollow Knightia), mutta kyllä siinä vaan on tunnelmaa.

Deltarune - Field of Hopes and Dreams
Persona 5 - Beneath The Mask

Deltarune on alkanut kuulostamaan aina vain paremmalta lisäkuunteluilla. Toisaalta Persona 5 toimii hyvänä poikkeuksena sääntöön siinä, etten yleensä niin innostu pelimusiikeista vokaaleilla. Äänestystilanne vaikutti tähän asti tasapeliltä, joten en millään osannut moisten paineiden alla ryhtyä potentiaaliseksi tuomariksi. Puolueeton random.org päätyi paras viidestä -mittelössä tulokseen 3-1 Deltarunen puolesta. :)
26  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Paras pelimusiikki, part IV : 23.06.2020 10:33
Heh, mene ja tiedä oliko odottelu sen arvoista, kun tuo pari tasapeliä lisää... ;)

Kierros III

NieR - Song of the Ancients (Devola)
Deltarune - Field of Hopes and Dreams

Vallan yllättävää kuinka hyvin NieRin kappale onkaan lopulta toiminut. Sen tunnelmalla tällä kertaa, vaikka Deltarunekaan ei paha ole.

Super Mario Odyssey - Steam Gardens
Catherine - It's a Golden Show

Vaikka Steam Gardens onkin parhaiden Mario-kappaleiden joukossa vuosikausiin, niin yllättäen pelitilanteen ulkopuolella valitsisin ennemmin Catherinen kuunteluun. Siksi ääni sille.

Batman - Stage 4
Axiom Verge - The Axiom (Title Screen)

Olen tullut lopputulokseen, etten oikeastaan suurimmalta osin pidä Axiom Vergen musiikeista niin paljoa kuin haluaisin ja alunperin ajattelin. On tämä silti tunnelmallinen pätkä. Jos vastassa olisi ollut Journey to Siliusta, niin silloin valinta olisi luultavasti mennyt toisinpäin.

Tekken 7 - Heat Haze Shadow
Megaman 8 - Electrical Communication

Megaman on alkanut toimimaan hieman paremmin lisäkuunteluilla. Ei se silti oikein lähde. Tekken lähtee.

Hollow Knight - Resting Grounds
Cave Story - Wind Fortress

Pidän Hollow Knightin musiikeista kovin. En kuitenkaan tiedä kääntyvätkö parhaiksi kuuntelukokemuksiksi pelin ulkopuolella. Siksi menen tällä kertaa rehelliselllä ja menevällä pelimusiikilla.

Persona 5 - Beneath The Mask
Final Fantasy VII - Anxious Heart

Kumpaakaan peliä en ole pelannut. Persona ei tästä faktasta kärsi, Final Fantasy kärsii.

Assassin's Creed II - Ezio's Family
Dragon Slayer: The Legend of Heroes II - Ending 2

Ei mitään jakoa. Dragon Slayer kisan isoimpia yllätyksiä. AC on alkanut toimimaan hieman paremmin lisäkuunteluilla, mutta peliä pelaamattomana moisella tunnelmapätkällä ei vain ole tarvittavaa kiinnekohtaa.

Enter the Gungeon - The Breach in Victory
Double Dragon Neon - City Streets 2

Dragon on ihan pätevää kasaria, mutta syna-aaltoiltua on sen verran tullut kuunneltua genrenä, ettei tämä oikeastaan tarjoa mitään mielenkiintoista. Ihan ok. Enter the Gungeon menee myös kategoriaan ihan ok mutta rehellisempänä pelimusana ääni sille.
27  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Paras pelimusiikki, part IV : 18.06.2020 21:15
Ohoh, unohtui tämä ihan kokonaan. Pitää lähteä juhannusta juhlistamaan, niin ei ehdi enää äänestellä. Jos äänestysaika jatkuisi vielä ainakin sunnuntaihin, niin voisin koittaa silloin sitten. Eihän noita ääniäkään vielä hirveästi ole... ;)
28  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 17.06.2020 20:34
Itse toivoisin, että lisääntyviä tehoja käytettäisiin ensisijaisesti pelien suorituskyvyn parantamiseen grafiikan sijasta. Silmänkarkki on kivaa, mutta loppuviimein iso osa menee viemäristä alas, jos peli pyörii 30 ruutua sekunnissa (eikä aina sitäkään tasaisesti). Kun itsensä on kerran totuttanut 60+ fps pelaamiseen, niin alemmas ei tee mieli palata. Sitä välillä ihan kateellisena lukee, kuinka Ephram vailla huolen häivää pelaa hirveältä näyttäviä Switch-porttauksia täysillä nauttien. Itse en yksinkertaisesti pystyisi. :lol:

4K hehkutus TV:n kautta pelatessa on pelkkää markkinointipuhetta. Itse en ole huomannut mitään merkittävää eroa PC:llä pelatessa reilun pari metrin päässä LG:n 55 tuuman OLEDista. Kyllähän sitä varmasti on, mutta resoluutio tuoma hyppy jää huomattavasti sulavamman kuvan ja korkeammalle hilattavien muiden asetusten jalkoihin. Parhaimmillaan 1080p-resoluutiolla peli pyörii tasaisesti 100+ fps (josta on 120hz 1080p tuen ansiosta oikeasti iloa), siinä missä 4K ei pahimmillaan yltä edes tasaiseen 30. Tämä siis GTX 1070 -näytönohjaimella, jonka pitäisi jäädä jälkeen varsin nätisti seuraavan sukupolven vehkeitä.

Graafisia hyppäyksiä enemmän kiinnostaa nähdä mitä SSD-asemat tekevät pelien latausajoille. Pelit kun voidaan vihdoin suunnitella niiden ehdoilla ja konsolien itsessäänkin pitäisi olla tuunattuna siihen malliin, että pelit voivat ottaa asemista kaiken irti. Parhaimmillaan (tai pahimmillaan) PC jää alustana hetkellisesti pitkästä aikaa selvästi jälkeen, koska sillä puolella ei samanlaista tallennusmedian tiedon luksusta ole. Edes SSD-vaatimus ei välttämättä auttaisi, koska loppuviimein käyttöjärjestelmä rajoittanee käytettävissä olevan kaistan määrää. Käykö jopa niin, että tällä osa-alueella PC hilaa konsolipelien laatua alas? Olisikin ensimmäinen kerta vuosikausiin.

Toisaalta on mielenkiintoista nähdä kuinka paljon konsoleilla saadaan oikeasti iloa irti nopeista SSD-asemista. Vaatinee ihan fundamentaalisia muutoksia pelien/pelimoottorien koodin osalta, sillä PC:llä SATA III -> M.2 PCIe NVMe hyppy ei käytännössä koskaan tunnu tuovan mitään eroa latausaikoihin. Ei vaikka nopeudet kasvavatkin parhaimmillaan moninkertaisesti.
29  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Paras pelimusiikki, part IV : 30.05.2020 23:46
Kierros II

Pokémon Colosseum - Friendly Battle
Double Dragon Neon - City Streets 2

Ilman kontekstia en osaisi edes arvata Double Dragonia pelimusiikiksi. Ihan jees biisi. Pokemon on sen verran pliisu tapaus jo ihan soundeista lähtien, että tämä on helppo valinta.

Enter the Gungeon - The Breach in Victory
Mega Man 9 - Concrete Man

En ole koskaan saanut kummempia kiksejä suurimmasta osata Mega Manien biiseistä. Tämä ei tee poikkeusta. En tiedä tekeekö Enter the Gungeonkaan, mutta äänimailmassa on mukavasti enemmän lihaa luiden ympärillä.

Megaman 8 - Electrical Communication
Pictionary - Title Theme

Pictionary on rehellistä ja menevää pelimusiikkia. Kun tässä kisassa on kuitenkin kyse pelimusiikista, niin valinta on selvä. Mega Man ei herätä suurempia tunteita suuntaan tai toiseen, mutta kappale itsessään voisi olla ihan yhtä hyvin jostain animesta.

KOF2002UM - Destiny
Catherine - It's a Golden Show

Catherine aukeaa hitaasti mutta lopulta oikein päteväksi biisiksi. Silti Destinyn menevyys uppoaa itseeni paremmin.

Streets of Rage - Stage 3
Dragon Slayer: The Legend of Heroes II - Ending 2

Erillisenä pelin ulkopuolella kuunneltuna kappaleena Dragon Slayerissa on paljon enemmän mielenkiintoista kuunneltavaa.

Spyro: Year of The Dragon - Harbor Speedway
Axiom Verge - The Axiom (Title Screen)

Spyroissa on hieno ja tunnistettava tyyli. Tämä kappale ei kuitenkaan erotu muiden joukosta oikein millään tavalla. Axiom Vergessä on vahvempi tunnelma, ja etenkin biisinä tunnistettavampi.

Batman - Stage 4
Shovel Knight: King of Cards - The Crosswise Crosswinds

Kyllähän se pitää mennä autenttisella nostalgionnilla. Varsinkin, kun kyseessä on Naoki Kodaka taiat.

One Step From Eden - Battle of Fire I
Tekken 7 - Heat Haze Shadow

Tämä Tekkenin alkuhan kuulostaa kuin suoraan tuoreemmista Doomeista. Tässä tapauksessa myös iskee marginaalisesti kovemmin.

Cave Story - Wind Fortress
FFXIII - Main Theme (The Promise)

Keskimäärin en juuri innostu vokaaleista pelimusiikissa. Ajattelin, että ehkä tämä FXIII toimisi paremmin pelin kontekstissa, mutta sitten tajusin sen olevan pääteemä, jota ilmeisesti alkumenuissakin kuullaan. Vanhan koulukunnan pelimusiikki Cave Storyn tapaan uppoaa huomattavasti paremmin.

Seiken Densetsu 3 / Trials of Mana - Where Angels Fear to Tread
Hollow Knight - Resting Grounds

Molemmat ovat varsin minimalistisia tunnelmapätkiä. Tässä tapauksessa vanhassa ei kuitenkaan vara ole parempi. Oikealla pianolla (tai ainakin erinomaisella korvikkeella) tunnelma välittyy vahvemmin.

NieR - Song of the Ancients (Devola)
No More Heroes 2: Desperate Struggle Music - Philistine (w/ lyrics)

Kisan huonoin vokaaleilla varustettu biisi vs yksi parhaimmista? Eipä tässä jää paljoa kyselyille varaa.

Final Fantasy VII - Anxious Heart
Goemon’s Great Adventure - Ryugu Castle

Ehkä Anxious Heart toimii paremmin pelin kontekstissa? Tämmöisenään ei anna oikein mitään. Etenkään, kun vastassa on positiivisuuspommi.

Super Mario Odyssey - Steam Gardens
Turok 2 Music (Game Boy) - Jungle Stage

Turok on hyvä, mutta vaikka rajoitukset ovatkin omiaan luovuudelle, niin tässä tapauksessa rajoitukset tuntuvat estävän parhaan huipun saamisen. Hyvä biisi silti. Steam Gardens yllätti positiivisella tavalla ja jäi mieleen heti ensimmäisellä pelaamiskerralla. Vähintäänkin parhaiden Mario-biisien joukossa sitten Super Mario 64.

Xenoblade Chronicles 2 - Counterattack
Deltarune - Field of Hopes and Dreams

Päteviä tapauksia molemmat. Deltarunessa tuntuu kuitenkin uniikimmalta, joten mennään sillä.

Persona 5 - Beneath The Mask
Shatterhand - Area B: Refinery

En ole Personaa pelannut, mutta soundtrackia olen kuunnellut jonkin verran. Pidän tämän kappaleen tunnelmasta erittäin paljon. Tässä tapauksessa vokaalit myös parantavat biisiä. Shatterhand on omaan korvaani lähinnä peruslaadukas musiikkilooppi, joka ei juuri erotu paremmasta massasta.

RDR2 - Thats the way it is
Assassin's Creed II - Ezio's Family

Erottuu ainakin massasta, vaikka ihan pätevä tunnelmapala tuo Ezion perhekin on.
30  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Paras pelimusiikki, part IV : 16.05.2020 10:58
Enpäs muistanutkaan oikein biisejä kuunnella ja muistaessa en saanut aikaiseksi. Nopeaa listausta ehtimistäni. Ikävä laittaa ilman kommentteja, mutta jos vaikka ehtisi äänenlaskuun.

EDIT: Katsotaan ehtikö kaikki editit ajoissa. En taida jaksaa jälkikäteen lisäillä kommentteja. Seuraavilla kierroksilla sitten.

Kierros I

RDR2 - Thats the way it is
Ridge Racer Revolution - Rotterdam Nation 94

YIIK - The Mind Dungeon Theme
Hollow Knight - Resting Grounds

Wacky Races - Arkansas
Persona 5 - Beneath The Mask

Croc - Title Theme
Shovel Knight: King of Cards - The Crosswise Crosswinds

Xenoblade Chronicles 2 - Counterattack
Resident Evil 7: Biohazard - Go Tell Aunt Rhody

Mega Man 9 - Concrete Man
Battlefield 1 - We will fight

Mega Man 3 - Snake Man
Dragon Slayer: The Legend of Heroes II - Ending 2

Dark Souls II - Majula
Final Fantasy VII - Anxious Heart

Doom (2016) - Rip and Tear
KOF2002UM - Destiny

One Step From Eden - Battle of Fire I
SF5 - Zeku Theme

Catherine - It's a Golden Show
Rescue Shot - Staff Roll

"Deus Ex: Human Revolution" Soundtrack - Icarus by Michael McCann
Enter the Gungeon - The Breach in Victory

Devil May Cry 4 - Shall Never Surrender
Seiken Densetsu 3 / Trials of Mana - Where Angels Fear to Tread

Resident Evil 2 Remake - Last Judgment
Batman - Stage 4

Tekken 7 - Heat Haze Shadow
Parappa The Rapper 2 - Come A Long Way

Pokemon Black/White - Emotion
Cave Story - Wind Fortress

Warhammer 40,000: Mechanicus - Children of the Omnissiah
Super Mario Odyssey - Steam Gardens

Music: Zed Boss Battle (From Lollipop Chainsaw)
No More Heroes 2: Desperate Struggle Music - Philistine (w/ lyrics)

Chocobo Racing - Mithril Mines
FFXIII - Main Theme (The Promise)

Mega Man 2 - Crash Man Stage
NieR - Song of the Ancients (Devola)

Battlefield V - Under no flag
Pokémon Colosseum - Friendly Battle

Axiom Verge - The Axiom (Title Screen)
Dragon's Dogma - Into Free

Turok 2 Music (Game Boy) - Jungle Stage
Destiny 2 - Journey

Bastion - A Proper Story
Spyro: Year of The Dragon - Harbor Speedway

Goemon’s Great Adventure - Ryugu Castle
Zool - Zoolrave

Shatterhand (NES) Soundtrack
Bomberman Quest - Forest Zone

Professor Layton vs Ace Attorney - LINK
Megaman 8 - Electrical Communication

Rabi Ribi - Exotic Laboratory
Streets of Rage - Stage 3

Life is Strange: Before the Storm - Burn It Down
Pictionary - Title Theme

Double Dragon Neon - City Streets 2
NieR: Automata - Memories of Dust

Shin Megami Tensei IV - Battle A2 (Tokyo Battle)
Deltarune - Field of Hopes and Dreams

Baten Kaitos Origins - The True Mirror (Orchestral Version)
Assassin's Creed II - Ezio's Family
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 32
Pelaajalauta 2007-2021
Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines