Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Profiili
Yhteenveto
Näytä tilastot
Näytä kirjoitukset

  Näytä kirjoitukset
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 ... 33
61  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Mitä tapahtui tänään? : 10.07.2020 19:37
Olipa kerran matka Switch-ostoksille.

Tai siis, piti mennä kuluttamaan lomarahoja, mutta Switchit puuttui hyllystä täysin. Yllättävän suosittuja kapineita siis. Joutunee siis pari hetkeä taas niitäkin odottamaan.

Jopas ovatkin suosittuja vehkeitä. Jenkkien puolelta on saanut lukea ja kuulla laitepulasta, ja sen johdosta trokauksesta lieveilmiönä jo vaikka kuinka pitkään. Suomessa niitä on kuitenkin tuntunut vielä saavan hyvin. Nähtävästi saatavuudessa alkaa olla aukkoja täälläkin joissain kaupoissa. Nopealla hinta.fi tsekkauksella ainakin Telialla, VPD:llä ja Gigantilla vaikuttaa olevan varsin kiitettävästi varastossa, joten trokailusta ei onneksi pitäisi täällä vielä olla kuitenkaan pelkoa.
62  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Paras pelimusiikki, part IV : 09.07.2020 19:38
Kierros V

Enter the Gungeon - The Breach in Victory
Dragon Slayer: The Legend of Heroes II - Ending 2

Eipä tässä jää kyllä mitään epäselväksi. Dragon Slayer on kova, Gungeon ei niinkään. Gungeon on tässä vaiheessa äänestystä selkeästi heikoin lenkki ylipäätään. Varmasti hyvä pelissä, mutta tällaisenaan ei oikein lähde.

Axiom Verge - The Axiom (Title Screen)
Deltarune - Field of Hopes and Dreams

Meinasin jo äänestää Axiom Vergeä mutta sitten huomasinkin Deltarunen jääneen soimaan hyväksi hetkeksi taustalle. Niin svengaavaa menoa, että sitä jää kuuntelemaan ihan mielikseen. Axiomin biisi on kuitenkin soundtrackinsa parhaimmistoa.
63  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Paras pelimusiikki, part IV : 30.06.2020 00:33
Kierros IV

Tekken 7 - Heat Haze Shadow
Axiom Verge - The Axiom (Title Screen)

Molemmat hyviä. Loppupeleissä Axiomin tunnelma voittaa Tekkenin menevyyden.

Dragon Slayer: The Legend of Heroes II - Ending 2
Super Mario Odyssey - Steam Gardens

Puhtaasti kappaleena kuuntelen mieluummin Dragon Slayeria. Mariolle kuitenkin kaikki propsit. Onhan se kutakuinkin parasta Mario-musiikkia sitten 64:n.

Hollow Knight - Resting Grounds
Enter the Gungeon - The Breach in Victory

Ei tämä Enter the Gungeon oikein pelin ulkopuolella toimi. Hollow Knight ei ole maailman omaperäisin tai tunnistettavin (ei huuda pelkkää Hollow Knightia), mutta kyllä siinä vaan on tunnelmaa.

Deltarune - Field of Hopes and Dreams
Persona 5 - Beneath The Mask

Deltarune on alkanut kuulostamaan aina vain paremmalta lisäkuunteluilla. Toisaalta Persona 5 toimii hyvänä poikkeuksena sääntöön siinä, etten yleensä niin innostu pelimusiikeista vokaaleilla. Äänestystilanne vaikutti tähän asti tasapeliltä, joten en millään osannut moisten paineiden alla ryhtyä potentiaaliseksi tuomariksi. Puolueeton random.org päätyi paras viidestä -mittelössä tulokseen 3-1 Deltarunen puolesta. :)
64  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Paras pelimusiikki, part IV : 23.06.2020 10:33
Heh, mene ja tiedä oliko odottelu sen arvoista, kun tuo pari tasapeliä lisää... ;)

Kierros III

NieR - Song of the Ancients (Devola)
Deltarune - Field of Hopes and Dreams

Vallan yllättävää kuinka hyvin NieRin kappale onkaan lopulta toiminut. Sen tunnelmalla tällä kertaa, vaikka Deltarunekaan ei paha ole.

Super Mario Odyssey - Steam Gardens
Catherine - It's a Golden Show

Vaikka Steam Gardens onkin parhaiden Mario-kappaleiden joukossa vuosikausiin, niin yllättäen pelitilanteen ulkopuolella valitsisin ennemmin Catherinen kuunteluun. Siksi ääni sille.

Batman - Stage 4
Axiom Verge - The Axiom (Title Screen)

Olen tullut lopputulokseen, etten oikeastaan suurimmalta osin pidä Axiom Vergen musiikeista niin paljoa kuin haluaisin ja alunperin ajattelin. On tämä silti tunnelmallinen pätkä. Jos vastassa olisi ollut Journey to Siliusta, niin silloin valinta olisi luultavasti mennyt toisinpäin.

Tekken 7 - Heat Haze Shadow
Megaman 8 - Electrical Communication

Megaman on alkanut toimimaan hieman paremmin lisäkuunteluilla. Ei se silti oikein lähde. Tekken lähtee.

Hollow Knight - Resting Grounds
Cave Story - Wind Fortress

Pidän Hollow Knightin musiikeista kovin. En kuitenkaan tiedä kääntyvätkö parhaiksi kuuntelukokemuksiksi pelin ulkopuolella. Siksi menen tällä kertaa rehelliselllä ja menevällä pelimusiikilla.

Persona 5 - Beneath The Mask
Final Fantasy VII - Anxious Heart

Kumpaakaan peliä en ole pelannut. Persona ei tästä faktasta kärsi, Final Fantasy kärsii.

Assassin's Creed II - Ezio's Family
Dragon Slayer: The Legend of Heroes II - Ending 2

Ei mitään jakoa. Dragon Slayer kisan isoimpia yllätyksiä. AC on alkanut toimimaan hieman paremmin lisäkuunteluilla, mutta peliä pelaamattomana moisella tunnelmapätkällä ei vain ole tarvittavaa kiinnekohtaa.

Enter the Gungeon - The Breach in Victory
Double Dragon Neon - City Streets 2

Dragon on ihan pätevää kasaria, mutta syna-aaltoiltua on sen verran tullut kuunneltua genrenä, ettei tämä oikeastaan tarjoa mitään mielenkiintoista. Ihan ok. Enter the Gungeon menee myös kategoriaan ihan ok mutta rehellisempänä pelimusana ääni sille.
65  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Paras pelimusiikki, part IV : 18.06.2020 21:15
Ohoh, unohtui tämä ihan kokonaan. Pitää lähteä juhannusta juhlistamaan, niin ei ehdi enää äänestellä. Jos äänestysaika jatkuisi vielä ainakin sunnuntaihin, niin voisin koittaa silloin sitten. Eihän noita ääniäkään vielä hirveästi ole... ;)
66  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 17.06.2020 20:34
Itse toivoisin, että lisääntyviä tehoja käytettäisiin ensisijaisesti pelien suorituskyvyn parantamiseen grafiikan sijasta. Silmänkarkki on kivaa, mutta loppuviimein iso osa menee viemäristä alas, jos peli pyörii 30 ruutua sekunnissa (eikä aina sitäkään tasaisesti). Kun itsensä on kerran totuttanut 60+ fps pelaamiseen, niin alemmas ei tee mieli palata. Sitä välillä ihan kateellisena lukee, kuinka Ephram vailla huolen häivää pelaa hirveältä näyttäviä Switch-porttauksia täysillä nauttien. Itse en yksinkertaisesti pystyisi. :lol:

4K hehkutus TV:n kautta pelatessa on pelkkää markkinointipuhetta. Itse en ole huomannut mitään merkittävää eroa PC:llä pelatessa reilun pari metrin päässä LG:n 55 tuuman OLEDista. Kyllähän sitä varmasti on, mutta resoluutio tuoma hyppy jää huomattavasti sulavamman kuvan ja korkeammalle hilattavien muiden asetusten jalkoihin. Parhaimmillaan 1080p-resoluutiolla peli pyörii tasaisesti 100+ fps (josta on 120hz 1080p tuen ansiosta oikeasti iloa), siinä missä 4K ei pahimmillaan yltä edes tasaiseen 30. Tämä siis GTX 1070 -näytönohjaimella, jonka pitäisi jäädä jälkeen varsin nätisti seuraavan sukupolven vehkeitä.

Graafisia hyppäyksiä enemmän kiinnostaa nähdä mitä SSD-asemat tekevät pelien latausajoille. Pelit kun voidaan vihdoin suunnitella niiden ehdoilla ja konsolien itsessäänkin pitäisi olla tuunattuna siihen malliin, että pelit voivat ottaa asemista kaiken irti. Parhaimmillaan (tai pahimmillaan) PC jää alustana hetkellisesti pitkästä aikaa selvästi jälkeen, koska sillä puolella ei samanlaista tallennusmedian tiedon luksusta ole. Edes SSD-vaatimus ei välttämättä auttaisi, koska loppuviimein käyttöjärjestelmä rajoittanee käytettävissä olevan kaistan määrää. Käykö jopa niin, että tällä osa-alueella PC hilaa konsolipelien laatua alas? Olisikin ensimmäinen kerta vuosikausiin.

Toisaalta on mielenkiintoista nähdä kuinka paljon konsoleilla saadaan oikeasti iloa irti nopeista SSD-asemista. Vaatinee ihan fundamentaalisia muutoksia pelien/pelimoottorien koodin osalta, sillä PC:llä SATA III -> M.2 PCIe NVMe hyppy ei käytännössä koskaan tunnu tuovan mitään eroa latausaikoihin. Ei vaikka nopeudet kasvavatkin parhaimmillaan moninkertaisesti.
67  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Paras pelimusiikki, part IV : 30.05.2020 23:46
Kierros II

Pokémon Colosseum - Friendly Battle
Double Dragon Neon - City Streets 2

Ilman kontekstia en osaisi edes arvata Double Dragonia pelimusiikiksi. Ihan jees biisi. Pokemon on sen verran pliisu tapaus jo ihan soundeista lähtien, että tämä on helppo valinta.

Enter the Gungeon - The Breach in Victory
Mega Man 9 - Concrete Man

En ole koskaan saanut kummempia kiksejä suurimmasta osata Mega Manien biiseistä. Tämä ei tee poikkeusta. En tiedä tekeekö Enter the Gungeonkaan, mutta äänimailmassa on mukavasti enemmän lihaa luiden ympärillä.

Megaman 8 - Electrical Communication
Pictionary - Title Theme

Pictionary on rehellistä ja menevää pelimusiikkia. Kun tässä kisassa on kuitenkin kyse pelimusiikista, niin valinta on selvä. Mega Man ei herätä suurempia tunteita suuntaan tai toiseen, mutta kappale itsessään voisi olla ihan yhtä hyvin jostain animesta.

KOF2002UM - Destiny
Catherine - It's a Golden Show

Catherine aukeaa hitaasti mutta lopulta oikein päteväksi biisiksi. Silti Destinyn menevyys uppoaa itseeni paremmin.

Streets of Rage - Stage 3
Dragon Slayer: The Legend of Heroes II - Ending 2

Erillisenä pelin ulkopuolella kuunneltuna kappaleena Dragon Slayerissa on paljon enemmän mielenkiintoista kuunneltavaa.

Spyro: Year of The Dragon - Harbor Speedway
Axiom Verge - The Axiom (Title Screen)

Spyroissa on hieno ja tunnistettava tyyli. Tämä kappale ei kuitenkaan erotu muiden joukosta oikein millään tavalla. Axiom Vergessä on vahvempi tunnelma, ja etenkin biisinä tunnistettavampi.

Batman - Stage 4
Shovel Knight: King of Cards - The Crosswise Crosswinds

Kyllähän se pitää mennä autenttisella nostalgionnilla. Varsinkin, kun kyseessä on Naoki Kodaka taiat.

One Step From Eden - Battle of Fire I
Tekken 7 - Heat Haze Shadow

Tämä Tekkenin alkuhan kuulostaa kuin suoraan tuoreemmista Doomeista. Tässä tapauksessa myös iskee marginaalisesti kovemmin.

Cave Story - Wind Fortress
FFXIII - Main Theme (The Promise)

Keskimäärin en juuri innostu vokaaleista pelimusiikissa. Ajattelin, että ehkä tämä FXIII toimisi paremmin pelin kontekstissa, mutta sitten tajusin sen olevan pääteemä, jota ilmeisesti alkumenuissakin kuullaan. Vanhan koulukunnan pelimusiikki Cave Storyn tapaan uppoaa huomattavasti paremmin.

Seiken Densetsu 3 / Trials of Mana - Where Angels Fear to Tread
Hollow Knight - Resting Grounds

Molemmat ovat varsin minimalistisia tunnelmapätkiä. Tässä tapauksessa vanhassa ei kuitenkaan vara ole parempi. Oikealla pianolla (tai ainakin erinomaisella korvikkeella) tunnelma välittyy vahvemmin.

NieR - Song of the Ancients (Devola)
No More Heroes 2: Desperate Struggle Music - Philistine (w/ lyrics)

Kisan huonoin vokaaleilla varustettu biisi vs yksi parhaimmista? Eipä tässä jää paljoa kyselyille varaa.

Final Fantasy VII - Anxious Heart
Goemon’s Great Adventure - Ryugu Castle

Ehkä Anxious Heart toimii paremmin pelin kontekstissa? Tämmöisenään ei anna oikein mitään. Etenkään, kun vastassa on positiivisuuspommi.

Super Mario Odyssey - Steam Gardens
Turok 2 Music (Game Boy) - Jungle Stage

Turok on hyvä, mutta vaikka rajoitukset ovatkin omiaan luovuudelle, niin tässä tapauksessa rajoitukset tuntuvat estävän parhaan huipun saamisen. Hyvä biisi silti. Steam Gardens yllätti positiivisella tavalla ja jäi mieleen heti ensimmäisellä pelaamiskerralla. Vähintäänkin parhaiden Mario-biisien joukossa sitten Super Mario 64.

Xenoblade Chronicles 2 - Counterattack
Deltarune - Field of Hopes and Dreams

Päteviä tapauksia molemmat. Deltarunessa tuntuu kuitenkin uniikimmalta, joten mennään sillä.

Persona 5 - Beneath The Mask
Shatterhand - Area B: Refinery

En ole Personaa pelannut, mutta soundtrackia olen kuunnellut jonkin verran. Pidän tämän kappaleen tunnelmasta erittäin paljon. Tässä tapauksessa vokaalit myös parantavat biisiä. Shatterhand on omaan korvaani lähinnä peruslaadukas musiikkilooppi, joka ei juuri erotu paremmasta massasta.

RDR2 - Thats the way it is
Assassin's Creed II - Ezio's Family

Erottuu ainakin massasta, vaikka ihan pätevä tunnelmapala tuo Ezion perhekin on.
68  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Paras pelimusiikki, part IV : 16.05.2020 10:58
Enpäs muistanutkaan oikein biisejä kuunnella ja muistaessa en saanut aikaiseksi. Nopeaa listausta ehtimistäni. Ikävä laittaa ilman kommentteja, mutta jos vaikka ehtisi äänenlaskuun.

EDIT: Katsotaan ehtikö kaikki editit ajoissa. En taida jaksaa jälkikäteen lisäillä kommentteja. Seuraavilla kierroksilla sitten.

Kierros I

RDR2 - Thats the way it is
Ridge Racer Revolution - Rotterdam Nation 94

YIIK - The Mind Dungeon Theme
Hollow Knight - Resting Grounds

Wacky Races - Arkansas
Persona 5 - Beneath The Mask

Croc - Title Theme
Shovel Knight: King of Cards - The Crosswise Crosswinds

Xenoblade Chronicles 2 - Counterattack
Resident Evil 7: Biohazard - Go Tell Aunt Rhody

Mega Man 9 - Concrete Man
Battlefield 1 - We will fight

Mega Man 3 - Snake Man
Dragon Slayer: The Legend of Heroes II - Ending 2

Dark Souls II - Majula
Final Fantasy VII - Anxious Heart

Doom (2016) - Rip and Tear
KOF2002UM - Destiny

One Step From Eden - Battle of Fire I
SF5 - Zeku Theme

Catherine - It's a Golden Show
Rescue Shot - Staff Roll

"Deus Ex: Human Revolution" Soundtrack - Icarus by Michael McCann
Enter the Gungeon - The Breach in Victory

Devil May Cry 4 - Shall Never Surrender
Seiken Densetsu 3 / Trials of Mana - Where Angels Fear to Tread

Resident Evil 2 Remake - Last Judgment
Batman - Stage 4

Tekken 7 - Heat Haze Shadow
Parappa The Rapper 2 - Come A Long Way

Pokemon Black/White - Emotion
Cave Story - Wind Fortress

Warhammer 40,000: Mechanicus - Children of the Omnissiah
Super Mario Odyssey - Steam Gardens

Music: Zed Boss Battle (From Lollipop Chainsaw)
No More Heroes 2: Desperate Struggle Music - Philistine (w/ lyrics)

Chocobo Racing - Mithril Mines
FFXIII - Main Theme (The Promise)

Mega Man 2 - Crash Man Stage
NieR - Song of the Ancients (Devola)

Battlefield V - Under no flag
Pokémon Colosseum - Friendly Battle

Axiom Verge - The Axiom (Title Screen)
Dragon's Dogma - Into Free

Turok 2 Music (Game Boy) - Jungle Stage
Destiny 2 - Journey

Bastion - A Proper Story
Spyro: Year of The Dragon - Harbor Speedway

Goemon’s Great Adventure - Ryugu Castle
Zool - Zoolrave

Shatterhand (NES) Soundtrack
Bomberman Quest - Forest Zone

Professor Layton vs Ace Attorney - LINK
Megaman 8 - Electrical Communication

Rabi Ribi - Exotic Laboratory
Streets of Rage - Stage 3

Life is Strange: Before the Storm - Burn It Down
Pictionary - Title Theme

Double Dragon Neon - City Streets 2
NieR: Automata - Memories of Dust

Shin Megami Tensei IV - Battle A2 (Tokyo Battle)
Deltarune - Field of Hopes and Dreams

Baten Kaitos Origins - The True Mirror (Orchestral Version)
Assassin's Creed II - Ezio's Family
69  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Pelien ruutukuvat : 06.02.2020 10:45
Itse viittasin tuohon linkkaamaasi videoon missä 15v vanha PC peli on laitettu pyörimään 4K:lla modernilla PC:llä. Hölmö vertailla sitä yhtään mihinkään.

Niin no. Eipä sille kuvauksen perusteella ollut muuta alkuperäisestä poikkeavaa tehty kuin lisätty laajakuvafixi. Ei FlatOut tietääkseni koskaan mikään Crysis ole ollut, joten ihan yhtä hyvin tuota olisi voitu pyörittää Xbox Onella samalla lopputuloksella. Mikä sitten sinusta olisi parempi vertailukohta? Heinzhän kuitenkin heitti vertauskuvan 2000-luvun alun PC-peleihin.

Minusta on lähinnä hölmöä, että näitä pystyy mitenkään vertailemaan keskenään ulkoasunsa puolesta. Pistin nyt vielä spoilereihin molempien pelien PC-rautavaatimukset Steamista. WRC 8 minimit ovat nykykonsolien rautaa alhaisemmat, ja generaatiohyppy FlatOutin vaatimuksiin on melkoinen...

Spoileri (osoita katsoaksesi)

Vaan eipä sillä. Epin linkkaama video näyttää pahimmalta esimerkiltä mitä nyt muita videoita nopeasti ihmetellyt. Liekö rakennusten ja normaalista poikkeavan geometrian määrä asia, jota pelimoottori ei pysty käsittelemään kunnolla tai joiden asialliseen luomiseen ei annettu tarpeeksi resursseja. Vai onko vika jopa itse videossa? Joka tapauksessa yleisilme on lättänämpi kuin muilla radoilla. Ja kaikin puolin lättänämpi kuin Dirt Rally 2.0:ssa ylipäätään. :lol:
70  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Pelien ruutukuvat : 05.02.2020 22:14
15v vanha PC-peli pyörii sulavammin 2020 PC:llä kuin 2019 konsolipeli 2017 käsikonsolilla. No shit...

Niin, ja pelatkaa Dirt Rally 2.0:aa. Tän hetken kovin rallipeli.

Viittasin ihan tuohon Epin linkkaamaan videoon, joka on kuvauksen perusteella Xbox-versiosta. Switchiltä nyt ei niin paljoa voi odotakaan. Minun ihmetykseni koskee siis ihan noita tehokkaampien konsolien versioita. Tuo mainitsemasi Dirt Rally 2.0 vain korostaa WRC 8 rujoutta. Dirt Rally näyttää huomattavasti paremmalta mutta pyörii silti 60 fps.

Vaan pitäneepä testata tuota Dirt Rally 2.0, jossain välin, jos muistaa. Näköjään tuli kera kolmen DLC:n tammikuun humppeli monthlyssä, joka on jäänyt päälle. Viime aikoina on tullut pelattua Bugbearin tuoreinta tuotosta Wreckfestiä, joka sekin on erittäin viihdyttävä tapaus. Ja näyttää ja tuntuu muuten sulavalta asetukset tapissa 100+ fps. ;)
71  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Pelien ruutukuvat : 05.02.2020 19:13
Nyt kyllä näyttää 2000-luvun alun PC-peliltä. Voisi kuvitella että framerate on ainakin kohdillaan.

Ei WRC 8 tosin muillakaan alustoilla se kaunein kukkanen ole.

Xbox- ja PS4-versiot ovat 30fps. Kuin myös NS.

Nyt täytyy kyllä todeta, että jo on harvinaisen karun näköinen nykyaikaiseksi peliksi. Niin karu, ettei pysty käsittämään millä järjellä tuo pyörii vain 30 fps Xboxilla ja PS4:llä. PC-versio vaikuttaa inhimillisemmältä, mutta ei sekään mikään tajunnanräjäyttäjä ole. Ilmeisesti erot vanhojen portattujen rallien ja uusien välillä ovat melko suuret, sillä Turkki näytti selkeästi monia muita paremmalta.

Siltikin jossain on kirjaimellisesti menty metsään, jos 15 vuotta vanha alkuperäinen FlatOut näyttää paremmalta ja pyörii sulavammin. Liian hyvään itseni totuttaneena PC-jääränä tuskin pystyisin enää edes nauttimaan WRC 8 konsoliversiosta.

72  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Nintendo Switch Online | Now You’re Playing with Super Power! : 06.12.2019 12:45
Uskomatonta settiä!  :o Siliusta pitää kokeilla jo soundrackin takia.

Tuli tässä fiilisteltyä lisää Siliuksen soundtrackia ja harmiteltua kuinka "aliarvostettu" se on. Googlailin NES top 10 soundtrack -listauksia eikä peli löydy käytännössä mistään niistä. Sen sijaan samat pitkälti samat pelit pyörivät miltei joka listassa. Miltei voisi väittää nostalgialla olevan vähintään yhtä paljon arvoa kuin kappaleilla itsellään. SNES puolelta Donkey Kong Country toimii jälleen hyvänä esimerkkinä pelistä, joka usein päätyy erinäisille TOP-listoille, vaikka jatko-osa Diddy's Kong Quest pistää enemmän tai vähemmän paremmaksi käytännössä joka osa-alueella. Ainoa asia jossa se oikeasti häviää on julkaisuajankohta ja siten historiallisessa merkityksessä. Vaan kuinka paljon sille historialle pitäisi antaa painoarvoa muun "yleisen laadun" rinnalla? Voiko historia-arvoa tai nostalgiaa erottaa muista seikoista listoja tehdessä? Haluaako?

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka korkealle Silius nousisi, jos se olisi julkaistu edes vuosi aiemmin ja/tai se olisi saanut pitää Terminator-lisessinsä. Nyt se on varmasti valtaosalla ihmisiä jäänyt täysin pimentoon julkaisunsa aikaan.

Itse en aikoinaan pelannut NESillä miltei lainkaan, joten vahvimmat nostalgiaan vaikuttavat piikitykset ovat jääneet saamatta. Musiikkeihin on tullut tutustuttua enemmän jälkikäteen itse pelejä pelaamatta. Upeita melodioita löytyy vaikka mistä, mutta itse annan NES tapauksessa hyvin paljon painoarvoa tekniselle toteutuksellekin. Siliuksen voittanutta sillä saralla ei yksinkertaisesti ole tullut vastaan ottaen huomioon, että se on tehty täysin NES-raudalla ilman kasettiin lisättyjä ominaisuuksia. Yksin teknisyydellähän ei tee mitään, mutta kappaleet itsessäänkin ovat rautaa. Nämä yhdessä tekevät Siliuksen soundtrackista luultavasti ainoan NES-ajoilta, jonka voin ottaa kuunteluun missä tilanteessa tahansa ilman tietyn fiilistelytilan tarvetta.
73  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Nintendo Switch Online | Now You’re Playing with Super Power! : 05.12.2019 17:08
Journey to Silius ja Crystalis ovat minulle myös uppo-outoja NES-pelejä molemmat. Pienen tutkimustyön jälkeen hauskana kroppitietona selvisi, että Journey to Silius perustui alunperin Terminator-peliin, mutta sellaista siitä ei koskaan tullut, koska kehittäjätiimi menetti lisenssin kehityksen aikana.

Journey to Siliuksessahan on yksi NESin parhaista ja monipuolisimmista soundtrackeista. Suoranaista velhoutta verrattuna 99% muihin konsolin peleihin. Jää 30 sekunnin loopit aika pahasti jalkoihin, kun parhaimmillaan vielä kahden ja puolen minuutin jälkeen kuullaan uutta variaatiota saman kappaleen sisällä. Jos vertaa esimerkiksi Castlevanian alkuun, niin kyllähän se aikamoiselta vitsiltä kuulostaa Siliukseen rinnalla, vaikka melodia klassikoksi onkin noussut. Naoki Kodaka taikoi ääniohjelmoijien kanssa NESistä ulos tavaraa, jonka ei ns. normaalien pelien perusteella uskoisi olevan mahdollista. Samaan tapaan kuin David Wise myöhemmin SNESillä.

Itse peliä en ole vieläkään koskaan pelannut, mutta sen soundtrackia on aina kiva fiilistellä, jos se jossain yhteydessä sattuu nousemaan pinnalle.

74  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 22.11.2019 15:23


No nyt! Valve pudotti aikamoisen pommin. Half-Life 3 on ehtinyt muodostua meemiksi ja tuo meemi on ehtinyt kuolla. Cliff hangeriin jäänyt Half-Life 2: Episode 2 ei sekään koskaan jatkoa nähnyt. Kuitenkin kaikkien näiden vuosien jälkeen Valve on vihdoin julkaisemassa uuden, täyspitkän tripla-A Half-Life: Alyxin, joka sijoittuu ensimmäisen ja toisen osan väliin. Ei aivan sitä mitän monet olisivat ehkä toivoneet, mutta tässä vaiheessa hyvin todennäköisesti merkittävämpi julkaisu kuin mikään perinteinen jatko juonelle olisi ollut.

Half-Life: Alyx on nimittäin puhdas VR-peli. Pituudeltaan luvataan olevan Half-Life 2 mittainen eivätkä tuotantoarvoiltaan ole selkeästi ollut pienen porukan sivuprojekti. Tämän behind the doors -videon perusteella yli 50 hengen tiimi on työskennellyt pelin kanssa useamman vuoden, joka kyllä trailerissa näkyy. Vaikka Valve onkin tuntunut hieman himmailevan viime vuosina, on heidän laatuunsa voinut aina luottaa. Jos sama vanha taika on jäljellä, niin tämä saattaa vihdoin olla se jumalpeli, jota VR on kaivannut. Ainakin itselleni tämä on ensimmäinen VR-peli, joka välittömästi sai sormet pakonomaisesti syyhyämään. Ennakkotilauksia en harrasta, mutta jos laatu on odotettua, niin saatan hyvinkin lipsauttaa ja vihdoin VR-vehkeet hommata.
75  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Pelien ruutukuvat : 27.10.2019 02:12
Witcher kannettavassa muodossa Switchillä on erittäin hieno tekninen saavutus, mutta voi pyhä sylvi kuinka karulta tuo silti näyttääkään. Ihan kuin kaikki downgreidaaminen olisi viimeistelty kippaamalla päälle sangollinen vaseliinia. Hieman eri tunnelma kuin PC:llä pelatessa asetukset tapissa tuplasti (välissä miltei triplasti) isommalla resolla ja triplasti isommalla fps:llä. Toisaalta moisen suorituskyvyn tarjoava näytönohjain maksoi ostohetkellä saman kuin Switch ja Switch Pro yhteensä... :lol:
76  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Legend of Zelda: Link's Awakening | Open your eyes... : 24.09.2019 12:27
Nuo ruudunpäivitysongelmat kyllä kuulostavat nakertavilta. Ei Nintendon omilta peleiltä moisia ongelmia odottaisi. Etenkään, kun ei tuo graafisestikaan niin kummoinen ole. Pelin täyshintaisuus vain kasvattaa ongelman suuruutta.

Ilman ruudunpäivitysongelmia olisin saattanut jo ostaa pelin. Nyt on niin paljon muutakin pelattavaa odottamassa, että mieluummin panostan niihin, ja palaan mahdollisesti joskus myöhemmin Link's Awakeningin pariin, jos jaksan ja/tai ongelmat on saatu korjattua. Olen tottunut nykyään sen verran hyvään, että keskimäärin 30 fps pelit tuntuvat aika ankeilta. Pelistä riippuen sen kanssa elää, jos fps on tasainen, mutta nämä Link's Awakeningin 60 -> 30 tai jopa alle pudotukset kuulostavat ja näyttävät vielä tasaista 30 fps häiritsevämmältä.

Harmillista, sillä muutoin paketti kuulostaa erittäin hyvältä päivitykseltä. Pelasin pelin aikoinaan läpi ihan Game Boy (Advancella), mutta nykymittapuulla alkuperäisessä on rajoitteensa. Kaksi tavaraslottia pakottavat jatkuvaan tavaroiden vaihteluun, mutta rasittavinta on ikuisuuksia kestävät tekstilaatikot, jos vahingossa sattuu kävelemään liian raskasta esinettä päin, jota ei voi ilman apuvälineitä nostaa.
77  Yleinen / Vapaa sana / Re: Yleinen vitutusketju : 09.09.2019 11:46
Nykyajan elämänhelpotukset tekevät kyllä välillä elämän vaikeaksi. :lol:

Tehdasnollasin oman puhelimeni tajuamatta, että samalla menee ainoa koodisovellus. Noh, uuden aktivointikoodin sain puhelimessa 25 minuuttia omistajuuttani todisteltua. Onneksi samalla tuli tilattua tunnuslukulaite. Syystä tai toisesta puhelimen koodiohjelma oli unohtanut aktivointinsa. Kaikki vanhat laitteet verkkopankin kautta poistamalla sain tilattua sieltä suoraan uuden aktivoinnin. Muuten olisi pitänyt puhelimeen taas tarttua, koska chattti on poissa pelistä. Nordean asiakas siis itsekin.
78  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 16.07.2019 12:57
Sea of Thieves

Julkaisussaan sisällön puutteesta paljon parjattua, mutta ilmeisesti myöhemmin (paljonkin) paranneltua merirosvoilua. Kaveri patisteli peliporukkaamme latailemaan, kun Microsoftin game passilla eurolla kuukaudeksi saa. Ja hyvä, että patisteli. On nimittäin päräyttävän viihdyttävää pelailua neljän hengen kaveripoppoolla. Peli tasapainoilee juuri sopivasti totisen suorittamisen ja täyden perseilyn välillä, molemmat ääripäät välillä saavuttaen. Tosin suorittamisenkin yhteydessä on aina pilke silmäkulmassa.

Yksinkertaisesti peli pursuaa hyvää mieltä. Ei sillä etteikö moni muukin peli tässä onnistuisi sopivalla porukalla mutta silti harva yhtä hyvin. Vai kuinka monessa muussa pelissä pääsee säestämään muiden ankkurin nostoa kampiliiraa soittamalla? Tai viettämään laatuaikaa olutta ryystämällä ja muiden päälle oksentamalla samalla, kun nämä koittavat lukea kartasta seuraavaa kohdetta? Omia suosikkejani on haistatella heipat hyppäämällä tykin sisään ja ampumalla itseni saarta tutkimaan samalla, kun muut jäävät parkkeeraamaan vielä liikkuvaa laivaa.

Mahdollisista ongelmistaan huolimatta peliä on selkeästi tehty rakkaudella. Meri lienee hienoimpia ja uskottavimpia peleissä toteutuksia ikinä. Sääefektit myrskyine, auringonlaskuine ja revontulineen ovat parhaimmillaan henkeäsalpaavan kauniita. Graafisessa tyylissä on juuri sopivasti omalaatuista henkeä, joka erottaa sen geneerisyydestä. Ääniefekteissä on tilan tuntua. Saaren toiselle puolelle jätetyn laivan kohtalo alkaa kummasti jännittämään, kun sieltä päin alkaa kuulumaan tykin laukauksia. Tai laivan kunnosta, kun liian likelle jätetty käsijarru(=ankkurinpudotus)käännöspysähdyn päätyy rytinään, kitinään ja natinaan. Ensimmäisen "Tuota, meidän (ankkuroitu) laiva muuten uppoo..."-yllätyksen jälkeen joku on aina muistanut tarkistaa sisäkansien tilanteen ennen lopullista rantautumista. :lol:

Aika näyttää kuinka paljon viihdykettä peli lopulta tarjoaa. Eilen kolmantena peli-iltamana testattu ensimmäinen tarinatehtävä ainakin vaikutti sen verran mukavalta puuhastelulta, että eiköhän tämän parissa vielä hyvän aikaa seilailla. Suurin ongelma tällä hetkellä laivojen koko. Kiinnostuneita pelaajia tuppaa välillä olevan enemmän kuin isoimpaankaan neljän laivaan mahtuisi. Samalle peliserverillekään ei useammalla ryhmällä pääse kuin tuurilla.


P.S. Pelin toimimaan saaminen oli muuten huonoin käyttäjäkokemus vuosikausiin. Suorastaan hämmästyttävää kuinka surkean systeemin Microsoft on saanut luotua siihen nähden, kuinka paljon heidän konsolipuoltaan on kehuttu.

Nettisivut ovat epämääräiset kuin mitkä. Kirjautumisien ja palveluiden aktivoimisen välillä tunnutaan pyörivän kahden kolmen täysin erilaisen sivun kautta. Kavereiden kanssa peliä pelatakseen pitää ladatta betassa oleva Xbox-app. Appia varten pitää ladata Windowsin uusimmat feature-päivitykset, joita automaattipäivitykset eivät ole ladanneet tai ehdottaneet. Kaksi ensimmäistä latausta epäonnistuvat. Kolmas latauskerta vie lähemmäs tunnin, kun kukin prosentti välillä 80%-87% vie viisi minuuttia ladata. 40 gigan pelin lataamisen jälkeen menee pari tuntia saada ylimääräiset kilkkeet toimimaan niin, että pääsee pelaamaan kavereiden kanssa.

Xbox-appissa ei (ilmeisesti) voi lisätä kavereita, vaan se pitää hoitaa nettisivujen kautta. Käyttäjänimeä ei voi muuttaa. Harmi homma, jos typotit tai olet linkittänyt tyhmän nimen sähköpostiisi 15 vuotta sitten.

Minä kun luulin, että Nintendo elää kivkaudella nettipalveluidensa kanssa... :lol:
79  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Fyysinen vs. digitaalinen : 16.07.2019 12:13
95% PC-pelaajana fyysisiä versioita ei ole tullut harrastettua juuri laisinkaan. Joskus ääriharvoin, jos paljon digitaalista versiota halvemmalla saa. Ellei jostain syystä halua koteloa hyllyä koristamaan, ovat fyysiset PC-pelit lähinnä nettonegatiivisia käyttäjäkokemukseltaan. Levyiltä tuntuu nykyään lähinnä löytyvät installeri julkaisijan määrittämään pelipalveluun (Steam, Uplay, Origin jne...), joten kaiken pelidatan joutuu lataamaan joka tapauksessa. Aina mukana ei ole edes sitä levyä, pelkkä koodi pelin aktivoimista varten. Omat viimeisimmät fyysiset PC-peliostokset ovat Rainbow Six Siege ja MGS V, jotka sai 10 euron polkuhinnalla Anttilan konkurssialennuksista. Tuossa vaiheessa kumpaakaan ei ollut saanut 20 euroa halvemmalla vielä. Jos välttämättä tuollakaan hinnalla. Itseään kunnioittavana alennushoardaajana en luonnollisesti vielä tänäkään päivänä ole koskenut tuohon MGS V. :rollaus:

Konsoleiden kohdalla tilanne on hieman toinen. Switchille olen ostanut muutaman Nintendon oman pelin fyysisenä, loput eshopista. Sinänsä mieluummin ostaisi kaiken digitaalisena, mutta digitaaliset versiot ovat usein kalliimpia. Taloudesta löytyy myös PS4 Pro, jolle löytyisi muutama kiinnostava nimike. Nekin saatan jossain välin fyysisenä hankkia, jos sillä säästyisi Playstation-tunnuksen luonnin vaivalta.

Mukana on myös pieni luottamuskerroin. Konsoleilla kuluttaja on täysin valmistajan armoilla. Jos valmistaja poistaa pelin kaupasta tai sulkee kaupan kokonaan, on pelit käytännössä täysin menetetty poislukien jo asennettut pelit. Nekin katoavat, jos konsolille käy mitään. PC-puoli on huomattavasti vapaampaa. Tiedostot voi varmuuskopioida vaikka tuhanteen kertaan. Tietyistä kaupoista ostaessa saa DRM-vapaat installerit, jotka toimivat hamaan tulevaisuuteen asti, kunhan yhteensopivuus on kunnossa. Hätätilanteessa voi ladata pelistä kräkätyn version, jos alkuperäistä ei ole saatavilla.
80  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 01.07.2019 14:28
Ei ehkä hypeä, mutta erittäin mielenkiintoista. Joku käytti 8 kuukautta kerätäkseen kaikki ennen ~2019 Nintendon alustoille julkaistut pelit taulukkoon ja teki datan pohjalta kaavioita sun muita. Suurimmaksi osaksi kehittäjä-, julkaisija- ja maalähtöistä informaatiota, mutta löytyypä tuolta myös dataa siitä, kuinka monta kertaa tietyt sanat ovat esiintyneet pelien nimissä. Tämä paljastaa esim. karusti kuinka pahasti Luigi (12) on jäänyt veljensä Marion (153) varjoon. Wariokin (23) on esiintynyt tuplasti enemmän.

https://www.reddit.com/r/Games/comments/c71qnc/a_statistical_study_of_all_15000_games_released/
81  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Peliostokset : 21.04.2019 16:42
Mortal Kombat 11 kohdalla nyt ei voisi fyysisestä puhua siinäkään tilanteessa, että kaikki data olisi kasetilla. Ilmeisesti merkittävän iso osa pelistä on internetmuurin takana. Toisin sanoen tietyt pelimuodot ovat lukittuna, jos pelaat offlinenä. Progressiota ei voi tallentaa, ja nettiyhteyden kanssakin progressio on tuskastuttavan hidasta yhdistettynä isoon randomelementtin. Yksi valitettava modernin nykypelirahastuksen uhri lisää pitkään listaan.
82  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Pelitarjoukset : 12.04.2019 13:00
Jos saksakannet eivät pelota, niin Saksan Amazonissa on 23.4. asti 5 Nintendo Switch peliä 150 eurolla -kampanja. Juuri mitään ei vaikuta olevan varastossa, mutta tarjoushinnan saa silti, kunhan valitsee myyjäksi Amazonin. Tosin valitettavasti ainakaan Yoshi's Crafted Worldia ei näytä pystyvän tilaamaan. Tarjous kliketi kliks.

Vähän kiinnostaisi tilata, mutta toisaalta iso osa kiinnostavimmista löytyy jo Wii U:lle. Toisaalta Wii U:lla ei enää jaksaisi Switchin jälkeen millään pelata...
83  Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Re: Biisilöydökset! : 10.04.2019 18:35
The Midnight.

Jos The Midnight uppoaa, niin suosittelen tsekkaamaan myös FM-84, jos ei ole entuudestaan tuttu. Atlas pyörii jatkuvasti genren fanien top-3 listoilla. Kenties tasaisemmin kuin mikään muu yksittäinen albumi. En suoranaisesti ihmettele. Mukavan kevyttä ja hyvätuulista kuunneltavaa.

Instrumentaalista ja vokaaleja noin puolet ja puolet.



Jos haluaa vielä The Midnightiä överimmin häpeilemättömäksi kasarijuustoksi heittää, niin kotimaisella Freeweights ei voi mennä vikaan. Musiikkiketjussa mainittu Gunship on luonnollisesti myös genrensä klassikko, jota ei sovi mennä sivuttaman. Lauletun materiaalin puolelta, joka on musiikillisesti enemmän synthwavea kuin juustoa, voi myös Maxthor putoilla.
84  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Dark Souls : 09.02.2019 12:42
Nuo Anor Londonin jousiampujat tuntuvat olevan yksi via dolorosa. Ainakin kaikkien kommenttien perusteella. Muistaakseni itsekin olin noista etukäteen kuullut, mutta en tainnut edes täysin tajuta kohtaa sinne päästyäni. Meni nimittäin läpi ensimmäisellä yrittämällä ilman tuskia tai ihmeempiä kikkailematta. :lol:

Ei sillä etteikö pelistä olisi löytynyt muita kohtia, jotka olisivat enemmän tai vähemmän hetkellisesti progressiota hidastaneet.
85  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Pelitarjoukset : 06.02.2019 10:31
Ranskan Amazonista saa tällä hetkellä Xbox elite controller + Gears of War 4 + Forza Horizon 4 120 eurolla postikuluineen: https://www.amazon.fr/gp/product/B07N99Y56D/

Ilmeisen hyvä ohjain erittäin hyvässä alennuksessa, jos pelit kiinnostavat eikä niitä entuudestään hyllystä löydy. Toki hinta pelejä huomioimattakin on ohjaimelle n. kympin halvempi kuin missään Suomalaisessa kaupassa tällä hetkellä.
86  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Shoot 'Em Up! : 04.10.2018 00:14
Muistelen nähneeni tästä jotain varhaista versiota jossain Smash-turnauksessa varmaan 10 vuotta sitten. Vähän tais venähtää tosiaan.

Ensimmäinen peliin liittyvä postaus tässä ketjussa löytyy 9 vuoden takaa. Onhan tuon kanssa tainnut pari hetkeä vierähtää... :lol:

Tälle olisi varmaan keksinyt paremmankin paikan, mutta häikäilemätön mainostus ei tunne rajoja :lol:

Elikkäs olemme eebrozgin kanssa kahteen pekkaan työstäneet pikku shmup projektia, joka tunnetaan vaatimattomasti nimellä Final Boss. Saimme vasta pelin demon valmiiksi ja ajattelin, että sitä voisi tännekin hieman tyrkyttää.



Lataa demo täältä

Demosta löytyy huimat kaksi tasoa, kaksi eri vaikeustasoa, co-op sekä kaikenlaista lisätauhkaa, jonka eteen pitää tosin nähdä hieman vaivaa. Jos mainospuheet eivät oikein vakuuta, niin täältä voi katsella trailerin pelin ensimmäisestä tasosta. Huomatkaa tosin, että vaikka trailerin musiikit onkin lainattu muista shmupeista, itse peliin eebrozgi on säveltänyt omat biisit.

Ei tässä kummempaa. Toivotamme mukavia pelihetkiä ja jos siltä tuntuu, niin rakentavaa palautettakin voi toki jakaa.

Hienosti on kyllä kehittynyt sitten tuon yhdeksän vuoden takaisen trailerin. :)

Vaikka itse olenkin ollut koko ajan tietoinen pelistä, ei sitä ole tullut aiemmin testattua. En noin niin kuin lähtökohtaisesti koskaan ollut shmupien suurin ystävä, vaikka jotkut vanhat alkuperäisen Playstationin demolevyjen ja Mikrobitin vuosittaisilta Huvi & Hyöty -levyiltä löytyneet shareware lentelypelit kivoja olivatkin.

Virallinen julkaisu olikin hyvä hetki katkaista tämä erhe. Jos ei sitten miksikään muuten, niin kaveria tukeakseen. Ja huhheijaa miten käytetty aika näkyykään. Grafiikat ovat tyylikkäät (tosin itse huomasin preferoivani värisokeusmoodia, vaikken värisokea olekaan), äänimaailma upea ja pelattavuus tiukkaa.

Kokemattomuus genressä näkyy kyllä tuloksissa. Reilun tunnin aikana mitä on pelaamaan ehtinyt, en vielä kaikilta tyhmiltä virheiltä kolmanteen kenttään päässyt ilman continuen käyttöä. Kolmannessa kentässä ehdin ilmeisesti puoleen väliin (kolmas power up), kunnes kuolema taas koitti, enkä viitsinyt enää toista continueta saman kentän aikana käyttää. Mistään pistemetsästyksistä tässä vaiheessa on turha puhua.

Genren kokemattomuus näkyy myös eittämättä siinä, että kaikki (ja ilmeisen useat) referenssit muihin genren peleihin menevät auttamatta ohi. Mutta ei se mitään, kun kivaa on. Pitää pistää lisää tunteja sisään myöhemmin.
87  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Android - Se ainoa oikea vaihtoehto parhauteen : 05.08.2018 21:31
Mikä olisi paras (=hyvä) luuri hintaluokass 300-400€? Mutsi tarttisi uuden, mutta en näistä oikein osaa sanoa kun tuossakin hintaluokassa piisaa valikoimaa. Joku Honor 9?

Google Pixel CDONista 319€? Saatavilla myös hopeisena.

Itse olen käyttänyt kohta vuoden eikä tuosta osaa oikein pahaa sanoa. En nyt mitenkään supertarkasti puhelinmarkkinoita seuraa, mutta paljoa tuota parempaa hintalaatusuhdetta tuskin voi saada. Toki riippuu hieman mitä puhelimelta kaipaa. Itselleni tuo max 5 tuuman koko ja puhdas Android ovat tärkeitä tekijöitä. Toki vaikka noilla ei niin väliä olisikaan, niin ilmeisesti kamera on myös Pixelissä Honor 9 parempi. Etenkin pimeässä.
88  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 08.07.2018 23:34
Jos saataisiin konsolillekin 60fps porttaus niin kyllähän se olisi pakko taas vähintään läpi pelata. Vanquish on kuitenkin IMO ehkä kaikkien aikojen ”tyylikkäin” peli: kaikki hahmon liikkeistä menujen typografiaan ja yleiseen meininkiin on pelkkää hurmosta ja herkuttelua.

Säästä osa kaiutinbudjettirahoista ja liity PC herrarotuun. Ei tarvitse odotella aataminaikaisia 60fps porttauksia, vaan voi heti hypätä kiinni 120fps sulavuuteen. ;)
89  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 02.07.2018 00:36
Lomaviikon ja juhannuksena saapunen koiranpennun takia pitkälti kotona jumittamisen kunniaksi pelailin pitkästä aikaa useampaakin eri yksinpeliä. Pelausjärjestyksessä siis pelejä kuluneelta viikolta. TL;DR: Jos omistat Switchin tai PC:n, osta Hollow Knight. Jos pidät metroidvanioista, osta Hollow Knight!


Rise of the Tomb Raider

Tämä tuli jossain vaiheessa jonkun Humble Monthlyn mukana. Tomb Raiderin reboot oli ihan pätevä tapaus, mutta itseäni häiritsi juoni ja ennalta-arvattava Hollywoodmaisuus. Odotukset eivät siis olleet aivan huipussaan tämän suhteen.

Peli oli kuitenkin erittäin positiivinen yllätys. Hyvät asiat toimivat yhä, mutta heikommat osat eivät olleet yhtä heikkoja.

Juoni oli tällä kertaa jopa ihan mukiinmenevä. Tärkeimpänä erona tällä kertaa Lara ei ollut jatkuvasti "haavoittuvainen" nuori seikkailija, joka on jatkuvasti itku kurkussa, mutta heti välipätkän jälkeen AK-47 kourassa listimässä generiisiä vihollisia, joiden määrälle saarella ei ole mitään selitystä. Vihainen ja ilkeä pahisjermu lähettämässä yksityisarmeijaansa on geneerinen, mutta paljon uskottavampi syy saada pelaajalle tykinruokaa ammuttavaksi. Toisin sanoen juoni johdatti peliä eteenpäin sen kummempia häiritsemättä. Kirjeistä, kääreistä sun muista taustajuonta tuovista asioista skippasin reilusti yli puolet, kun ei vaan kiinnostanut.

Peli-iloon vaikutti varmasti merkittävästi myös hiiren ja näppäimistön käyttö ohjaimen sijaan. Itse asiassa suunnittelin aluksi jonkinlaista hybridipelaamista, mutta laiskuuttani en jaksanut kiinnittää ohjainta koneeseen. Ongelma Tomb Raiderin kanssa oli, että vaikka pelimaailmassa hyppely ja liikkuminen olikin mukavaa, pilasivat isommat taistelukohtaukset täysin peli-ilon. Ohjaimella ammuskelu on yksinkertaisesti toivottoman kankeaa, kun on tottunut hiiren tarkkuuteen.

Hiiren kanssa toiminta pääsi oikeuksiina, sillä lähtökohtaisesti ammuskelu vaan yksinkertaisesti tuntuu hyvältä. Pääosumien ammuskelu on kivaa puuhaa niin jousipyssyllä, revolverilla kuin kiväärilläkin. Aseissa ja vihollisten ragdolleissa on juuri sopivasti potkua.

(Turhaan) pientä kerättävää kentissä on ehkä liikaakin. "Kaikki kerätään" -mentaliteetista kärsivänä yksittäisten pikkukätköjen noutamiseen meni ehkä liikaakin aikaa. Kohtuullisen paljon noita jäi vielä jäljellekin, mutta pelin läpäistyä noiden perään tuskin jaksaa lähteä. Ekstrahaasteet voisivat olla mielenkiintoisia, mutta niihin liittyvä päälleliimatun oloinen korttisysteemi ja muut "voit avata myös mikromaksuilla" varusteet yms tuntuivat kahdelta yöllä niin luotaan poistyöntäviltä, että tuskin jaksan tarkemmin tuohon puoleen enää perehtyä.


Blossom Tales

Tämä tarttui Switchin E3-alennuksista, osittain Partajeesuksen tarjoustredin ostoviestin innoittamana. Muistelisin ohimennen kuulleeni pelistä myös aiemmin, kuinka Switch-versio pelasti studion, koska Steamiin "pääsy" ei ole enää mikään menestymisen tae. Pikainen googlaus myös vahvisti.

Odotin ihan kivaa pientä seikkailua ja noh. Ihan kivahan tämä on... parhaimmillaan. Eli pettymyshän tämä oli.

Zeldan kopiointi on aivan ilmiselvää, ja vaikka konsepti paperilla vaikuttaakin toimivalta, niin jokin tästä vain puuttuu. Seikkailun tuntua ja uuden löytämisen iloa ei oikein ole. Perus miekansivallus ei tee mitään vahinkoa. Y-namiskaan olisi mahtunut vielä yksi pikanäppäin esineelle (nyt paljon menurumbaa). Pomot ovat onneksi sentään olleet varsin hyviä.

Grafiikat eivät herätä innostusta ja musiikit ovat pahimmillaan jopa huonoja. Esimerkiksi Haven Villagen musiikista ei jäänyt mieleen kuin väärältä kuulostava Zelda's Lullaby -viittaus. Oikeastaan ainut muu edes mieleen jäänyt kappale oli Frost Zone. Se onneksi positiivisena yllätyksenä, jota pelatessa kuunteli oikein mielellään.

Viimeinen linna olisi vielä jälellä. Eiköhän se jossain vaiheessa tule vielä pelattua. Tässä vaiheessa kuitenkin fiilis, ettei ollut 10,9€ hintansa arvoinen. Valitettavasti. Kiva silti, että tarpeeksi menestystä sai lopulta, sillä monelle muulle tämä on vaikuttanut toimivan paremmin.


Hollow Knight (!!!)

Viime vuoden alussa julkaissun, paljon hypetetyn pelin Switch-porttaus julkaistiin E3-viikon aikana. Porttaus on ilmeisen hyvin menestynyt, sillä parissa viikossa sitä on myyty 250 000 kopiota. Oikeastaan tuon uutisen, joidenkin kommenttien ja Blossom Talesin pettymyksen jälkeen päätin ostaa tämän hetken mielijohteesta. PC-version olisi ollut halvempi, mutta tämä jos jokin toimii kannettavassa moodissa. Porttaus on myös erinomainen.

Ja voi että mitä herkkua tämä peli onkaan! Olen metroidvania-genren suuri ystävä, vaikkeivat Castlevaniat minua lainkaan kiinnostakaan (Dawn of Sorrow on ainut pelaamani). Super Metroid on parhaita pelejä ikinä ja rakastan Ori and the Blind Forestia. 12 tuntia pelattua yleinen fiilis pelistä on aivan meganomaalisen mahtava. Suoraan sanoen en tässä vaiheessa keksi yhtään poikkipuolista sanaa peliä kohtaan.

Pelimaailma on vaikuttaa olevan valtava ja äärimmäisen hyvin suunniteltu. Usein nimittäin tuntuu, että tutkittavia suunita olisi vaikka kuinka monta, mutta silti jotenkin maagisesti päätyy aina suuntaan, joka jollain tapaa tuo konkreettista etenemisen tunnetta. Oikeastaan ensimmäinen pieni jumittaminen tapahtui jossain 10 tunnin kohdalla, kun en keksinyt minne enää lähtisi tutkimaan, ja olin unohtanut yhden puoliksi kolutun alueen kokonaan.

Jokaisella alueella on selkeä oma ilmeensä vihollisista lähtien. Vaikka viholliset vaikuttavatkin välillä olevan pelimekaanisesti samoja, on niiden graafinen ilme kuitenkin muokattu alueeseen sopivaksi. En varmasti ole käynyt vielä kaikilla alueilla, mutta 12 tunnin kohdalla pelin sisäinen journal näyttää jo reilut 100 eri vihollista. Jos alkuun pohdinkin graafisen tyylin ja etenkin värimaailman toimivuutta, niin pelin edetessä ne epäilykset ovat tyystin kadonneet.

Äänimaailmakin on erinomaisesti suunnitelta. Musiikki huokuu tunnelmaa. Eri vihollisilla ja NPC:illä kaikilla on omat tunnistettavat äänimaailmansa. Monta salaisuutta on tullut löydettyä niiden avulla. Uusilla alueilla ei näe karttaa ennen kuin moisen on NPC:ltä kulloisellakin alueella ostanut. Joskus pidemmänkin aikaa seikkailtua onkin uskomaton helpotus kuulla kartturin lauleskelu. Vihdoinkin suunnistamiseen saa lisää säännöllisyyttä. Tämänkään jälkeen kartta ei täyty automaattisesti, vaan vasta tallennuspiseentä toimivalle penkille istuttua. Jos on ostanut välineet kartan täydennystä varten.

Kuitenkin tärkeintähän on pelattavuus, ja se jos jokin on kunnossa. Variaatio vihollisten ja pomojen suhteen on aivan eri maailmasta kuin yhdessäkään muussa pelaamassani genren pelissä. Toisaalta taistelulla onkin paljon suurempi rooli kuin vaikka Metroideissa tai Orissa. Jo riviviholliset voivat aiheuttaa suurta vahinkoa huolimattomalla pelaamisella. Hienoimmat hetken ovat kuitenkin pomojen kanssa, jotka ovat hyvällä tapaa haastavia selkeine hyökkäyskuvioineen. Etenkin joistain pomoista voittamisen jälkeen aukeavat haastavammat versiot ovat kutkuttavia haasteita voitettaviksi.

Harmi, että ostin pelin vasta eilen. Huomenna alkaa taas työt viikon loman jälkeen ja tekisi mieli vain pelata. Paras metroidvania ikinä?
90  Yleinen / Vapaa sana / Re: Finngamerin pelimiitti 28: Pelaajan loppu : 04.06.2018 10:09
Hieno miitti joutsenlauluksi. Sharkie on päihitetty Dr. Mariossa ja loppuillan Wario Waret tappoivat sitten sen mitä jäljellä oli. Mihin tästä voisi muka enää jatkaa?

P.S. Oli muuten näin lähellä, etten joutunut ottamaan saikkua näin maanantaiksi. Värit... Ne kaikki värit kummittelevat yhä sarveiskalvollani. Onneksi on PC.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 ... 33
Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines