Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Profiili
Yhteenveto
Näytä tilastot
Näytä kirjoitukset

  Näytä kirjoitukset
Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 ... 87
121  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: RetroArch : 14.07.2022 22:34
Saatanan saatana. Kun pistin HLG HDR:n pois päältä hetkeksi, niin huomasin heti, että input lag väheni. Samalla tuntui kuin olisi laittanut aurinkolasit päähän, kun palasi takaisin Brightness 36/100 -asetukseen, jonka pitäisi olla lähinnä referenssitasoa pimeässä huoneessa. Input lagin puute on se ainoa asia, josta en luovu, joten HLG HDR oli liian hyvää ollakseen totta. Toki se on kaukana siitä ”referenssikuvasta”, mutta kun puhutaan ei-niin-moderneista peleistä, niin eipä niitä kukaan masteroinut tulevia näyttöteknologioita huomioiden. MGS HD Collection ja Vanquish ovat jopa suht tuoreita pelejä, joista kumpikin on aivan pelikelvotonta roskaa kuvan tummuuden takia. Joku X360-pelien aivoitus sekoilla gamma-arvojen kanssa. Emulaattoreillakin tykkään lisäillä tunkkaisen näköisiin peleihin hieman bloomia ja vaihtaa värisävyjä, mitä ei olisi tarvinnut tehdä HLG HDR:n kanssa.

Kylläpä ottaa päähän.

EDIT: HDTVtestin HDR-jeesus EvilBoris osasi myös sanoa ResetErassa, että HLG HDR kuluttaa pikseleitä niin saatanasti, että parempi vain pysytellä erossa tuosta asetuksesta. Kuin olisi hetken nähnyt ikkunasta tulevaisuuten, kunnes joku riuhtaiseekin pimennysverhot eteen.
122  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: RetroArch : 13.07.2022 23:57
HLG HDR:llä tullut kokeiltua kaikenlaista. Ainoa peli, joka ei ole toiminut, oli Lost Odyssey. Jostain syystä pelin värit menevät täysin haaleiksi ja vituralleen. Varmaan samasta syystä peli ei tue Auto HDR:ää. Kirby’s Epic Yarn Wiillä oli myös yököttävä väreiltään, kuin saturaatio olisi yhtäkkiä hilattu tappiin. Muuten kaikki muut pelit ovat näyttäneet paremmalta HLG HDR:llä. Vertailin myös Hollow Knightia Auto HDR:llä ja HLG HDR:llä, näytti melkein identtiseltä, eli HLG HDR ei pelastanut peliä, vaan parempi pelata tuota vaan SDR:nä.

Kohokohtana varmaan Super Mario Galaxy ja Super Mario Sunshine (4K-reso ja -tekstuurit, Sunshine 60fps-koodilla), valehtelematta hienoimpia pelejä, mitä olen eläessäni pelannut. Harmi, etteivät pelit vieläkään ole täysin stutter-vapaita Xboxin RetroArchilla, koska siinä eivät UberShadersit toimi. F-Zero GX oli myös sanomattakin järjetöntä tykitystä HDR:llä, menisi varmaan Marioiden joukkoon, jos joku joskus tekisi peliin kunnon tekstuuripaketin. Eikä sovi unohtaa Ocarina of Timen GameCube-versiota 4K-resolla ja -tekstuuripaketilla sekä 30fps-koodilla. HDR on kuin tehty Nintendo-pelejä varten, eikä tämä edes ole natiivia kamaa.

Kokeilin myös MGS1:stä 4K-resolla, ja sekin näytti erinomaiselta HDR:llä. Alhaisemman reson pelit näyttävät vähemmän hyvältä HDR:llä - mitä terävämmät reunat, sitä paremmin HDR:ää käyttävät alueet erottuvat. 2D-peleissä myös ihan turha käyttää HDR:ää.

Xbox-peleistä Yakuza Like a Dragon on ihan eri peli HDR:llä neonväreineen - uskomatonta, ettei peli tue HDR:ää natiivisti tai Auto HDR:llä. Samat sanat pätevät Hadesiin ja Octopath Traveleriin, joka toimi tyylistänkiin huolimatta erinomaisesti HDR:llä.

Toivottavasti Epi löytää keinon saada HLG HDR:n toimimaan, tai sitten ostat vaan suosiolla toisen OLED:in 48-tuumaisena, mistä muistaakseni joskus puhuit. Vaikea palata SDR:ään tämän jälkeen, vaikka HLG HDR varmaan lyhentää käyttävuosia merkittävästi, kun ei enää käytäkään pääosin alhaista kirkkaustasoa.
123  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: RetroArch : 12.07.2022 22:46
https://youtu.be/DZKed_gTGuQ

Nyt on kovaa kakkaa! Videolla kerrotaan, miten LG OLED -töllöissä saa aktivoitua HLG HDR -moden, jolla saa HDR:n päälle esim. Xboxilla/PS5:llä (ja miksei Switchilläkin) myös SDR-peleissä. Muistuttaa kovasti Xboxin Auto HDR -ominaisuutta. Toimii myös RetroArchilla, joka ei normaalisti tue Xboxilla HDR:ää, joten nyt on vihdoin mahdollista kokeilla HDR CRT-shadereita, jotka ovat autenttisimpia shadereita, koska HDR mahdollistaa korkemman kirkkauden, eikä kuvaputkitöllön kirkkautta tarvitse feikata bloomilla ym. kikoilla. Kokeilin myös Metroid Primeä HD-tekstuuripaketilla ja laajakuvahacksilla HDR:llä - silmät meinaa sulaa päästä. Varmasti aika hit and miss -kamaa, kuten Auto HDR:kin, mutta silloin kun se toimii, niin tulos on hunajata.

EDIT: Testailin Ikarugan Dreamcast-versiota 4K-resolla HLG HDR:llä, ja se näyttää huomattavasti paremmalta kuin Ikarugan X360-versio Auto HDR:llä. Sama pätee Radiant Silverguniin. Skies of Arcadia Legends HD-tekstuureilla tiputti myös leuan lattiaan. Taivas herää eloon HDR:llä, kun heität vielä shadereilla Magic Bloomin päälle, joka osaa lisäillä tiettyihin elementteihin bloomia automaattisesti. HGL HDR vaikuttaa melkein liian hyvältä ollakseen totta. Miksei tästä ole puhuttu missään aiemmin? Vanquishikin on melkein pelikelvollinen, kun SDR:llä pelin gamma on aivan päin persettä, etkä näe mitään.

EDIT2: EISSSSSAAAAATANA! Kokeilin OutRun 2 SP:tä, enkä kertakaikkiaan voi uskoa tätä todeksi. Siis peli näyttää aivan… en enää edes keksi uusia sanoja. Hunajaista, jumalaista, taivaallista - kyllä te tiedätte. ICO näytti myös upealta, kun Yordan vitivalkoinen mekko hohkaa HDR:n voimalla auringonpaisteessa. Tuntuu, että kaikki pelit näyttävät paremmalta, jopa ankeanharmaa GOD HAND. Kokeilin myös Ninja Gaiden Blackia ja Okami HD:tä, joista kumpikaan ei jostain syystä tue Auto HDR:ää. Peleissä ei ollut mikään vikaa HLG HDR -modessa.

Vaikea mennä nukkumaan, kun käy näin ylikierroksilla.
124  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: RetroArch : 09.07.2022 20:24
https://youtu.be/lrpkFuKh4CI

Nyt RetroArchilla voi pelata myös vanhoja PC-pelejä DOSBox-ytimellä, johon saa asennettua Windows 98:n. Pitää varmaan asennella tuo, niin pääsee pelaamaan esim. Half-Lifeä 480p:nä CRT-shadereilla ja gyro-ohjauksella Xboxilla. 8)
125  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 30.06.2022 22:26
En tiedä, oliko se hikeä vai parhauden kyyneliä, joita vuodatin äsken, kun sujautin tatinpidennyksen päälle ja pistin Ikaruga tulille - kirjaimellisesti, koska Series X käy aika kuumana näillä keleillä. Niin joo, deadzonet myös nolliin, sillä edes gyro ei ole saanut minua irtautumaan ikuisesta deadzone-vänkäämisestä.

Tosiaan, joskus aikaisemminkin jo paasasin siitä, miten yllättävän hyvältä tuo shmuppien pelaaminen KontrolFreek-tatinpidennyksellä tuntuu, mutta Apexin myötä olen alkanut pelaamaan gyrolla niin, että laitan pisimmän tatinpidennyksen vasempaan tattiin - siis lähes kaikissa peleissä. Tämä tuntuu jotenkin vakauttavan padia ja vasen peukalo on neutraalimmassa asennossa kun juokset eteenpäin. Mutta takaisin Ikarugaan. En ole koskaan, en vittu koskaan, tuntenut noin silkkistä ohjaustuntumaa tässä pelissä. Pienikin hipaisu rekisteröityy ruudulla samantien, kun tattia ei tarvi väännellä puolta päivää suuntaan tai toiseen ilman deadzoneja. Pidempi vipuvarsi antaa muutenkin tarkemman tuntuman. Ainoa huono puoli on tikkujen ikuinen kirous, eli driftaaminen - alus lähtee joskus laukalle oikealle vaikkei tattiin koskisi. Mutta eiköhön tuonkin saa selätettyä kun muuttaa deadzonea hieman.

Driftaamisesta puheen ollen: OutRun 2 SP on paras arcade-kaahailu, mitä on tehty. On tullut tykiteltyä pelin time attackia PCSX2:ssa. Tämänkin pelin tilasin joskus Japanista, joten on aika siistiä päästä pelaamaan peliä English patchilla Xboxilla. Nolla-deadzone ja tatinpidennys antaa mahtavan tuntuman tienreunusten nuolentaan, eikä tarvi alkaa sähläämään ratin ja polkimien kanssa. Pelin syvälliset driftausmekaniikat, loputtoman siniset taivaat, puhdas "easy to play, hard to master" arcade-meininki ja rikkoutuneen ennätysajan kilahdusäänet antavat loputonta dopamiinipörinää aivoille. Erityismaininta myös DualSensen terävälle tärinämoottorille, joka aiheuttaa joka kerta euforiaa, kun driftatessa takapyörät slaidaavat kanttarille tai takapuskuri kaataa tiellä olevat oranssit liikennekartiot kumoon. Enhän minä ikinä legendaarisen Team Marubakun aikoja tule rikkomaan, mutta kiva silti yrittää.

Ja koska en jaksa kirjoittaa erikseen RetroArch-monologiketjuuni: RetroArch sai päivityksen, jonka myötä DirectX-renderöinnin input lagi tippui Vulkanin ja OpenGL:n tasolle. Hehkutin, miten retropelejä voi pelata vähemmällä input lagilla, mitä alkuperäislaudalla. Noh, Xboxilla se ei ollut oikeasti edes mahdollista, luulin vain, mutta nyt on. :lol: Street Fighter III: 3rd Strike ilman input lagia (ja tismalleen oikealla arcade-version virkistystaajuudella 59.59Hz) on suorastaan uskonnollinen kokemus.

RetroArchilla on tullut pelattua muutenkin vaikka mitä. Esimerkkinä kerrottakoon vaikka Monkey Ball, eli se alkuperäinen Naomi-kabinetin arcade-versio, johon Super Monkey Ball perustuu. Ja peli tukee muuten Retro Achievementseja. :lol: Suht huikeeta heittää jokin random Naomi- tai Atomiswave-peli päälle 4K-resoluutiolla (+ AMD:n FidelityFX Super Resolution -shaderi terävöittämään tekstuureita) laajakuva-hacksilla, kun saavutukset vielä pärähtävät ruutuun. Näin kävi myös Metal Slug 6:n kanssa. Samainen emulaattori pyörittää nykyään myös Naomi 2 -pelejä. Virtua Fighter 4: Final Tuned ei ole vanhentunut päivääkään.

Eli ei se hikeä ollut, olen kyynelehtinyt parhaudelle vain niin saatanasti.
126  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox - One, Series S/X & Game Pass : 27.05.2022 17:11
https://gamr13.github.io/

PCSX2-emulaattorin early access -versio ulkona. Pitää testailla, kunhan pääsen Xboxin ääreen.

EDIT: Metal Gear Solid 2 näyttäisi pyörivän 4K-resoluutiolla nykimättä 60 kuvaa sekunnissa Olga-pomotaistelussa. Kyseinen kohta ei pyörinyt nykimättä edes natiiviresoluutiolla RetroArchissa. :lol:

OutRun 2 SP pyörii myös lukittu 60fps natiiviresolla, kun se oli pelikelvoton RetroArchilla, eli hyvältä vaikuttaa.

EDIT2: Kaikki vaan toimii niin paljon paremmin kuin RetroArchilla. Ei päin persettä renderöityä kuvaa, ei frame pacing -ongelmia, ei minkäänlaista input lagia, jne. Käytännössä sama softa kuin PC:llä, kunhan saavat lapsukset korjattua ja loputkin ominaisuudet lisättyä.

Nyt Xboxilla on täysveriset versiot Duckstationista ja PCSX2:sta (ja PPSSPP:stä), joten konsolilla pelaa pleikkarin retropelejä paremmin kuin pleikkarilla. Ja siihen vielä päälle Xboxin omat emut (OG Xbox, Xbox 360), Flycast (Dreamcast, Atomiswave, Naomi 1/2) ja RetroArch (mm. Arcade, NES, SNES, GameCube, Wii, GameBoyt, Mega Drivet, Saturn…), niin puhutaan aika kovasta pelikirjastosta. ;)

EDIT3: PCSX2 poistettu Xbox Storesta devaajan toiveesta toistaiseksi. Tulee varmasti takaisin, kun softa on valmiimpaa.
127  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox - One, Series S/X & Game Pass : 25.05.2022 11:13
En muuten yllättyisi, jos Titan Twon kehittäjä olisi hypännyt XIM:in kelkkaan. :lol: Herra nimittäin hävisi laitteen foorumeilta vuosi sitten erään ”projektin” pariin ja tulee kuulemma takaisin jossain vaiheessa. Titan Twollahan tuo skriptaus on myös äärimmäisen näppärää, parhaimmat COD-skriptit olivat sitä luokkaa, että Activision lähetti kehittäjille Cease and desist -kirjeitä. Laiteen voi yhdistää myös PC:n, jolloin softa analysoi ruudulla olevaa pelikuvaa ja skripti vaihtaa lennossa aseiden rekyyliä. Cronus Maxin tekijät muistaakseni kopioivat alunperin Titan Onen ominaisuudet laitteeseensa.

Parastahan skripteissä on se, että vain taivas on rajana. Rekyylin poisto on nössöjen hommaa, enkä siihen ole sortumassa, mutta kaikenlainen automaatio ja vittumaisuuksien poisto on parhautta. Esim. Elden Ringissä voit skriptillä poistaa kuperkeikassa olevan ärsyttävän viiveen ennen hyppyä, mikä tekee pelistä heti sulavamman pelaa. Apexissa DualSensen touchpadin hipaisu käynnistää loottauspainikkeen turbon - jolloin loottaaminen tapahtuu millisekunneissa - ja toinen hipaisu laittaa turbon pois päältä.
128  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: RetroArch : 21.05.2022 23:10
Ei nyt varsinaisesti RetroArchiin liity, mutta Duckstation-emulaattoristaan tunnettu Stenzek on alkanut porttaamaan PCSX2-emulaattoria Xboxille. Ilmeisesti bios jo käynnistyy, joten tuskin tuossa kauaa nokka tuhisee, että emulaattori on ladattavissa. Stenzek tunnetaan emulaattoripiireissä nerona, joka on vuoden aikana vienyt PCSX2:sta aimo harppuksin eteenpäin.

Mutta RetroArchissahan on jo PCSX2-ydin, jolla voi pelata PS2-pelejä? Niin on, mutta ko. ydin on vuosia jäljessä standalone-versiosta. Monet pelit toimivat RetroArchilla surkeasti tai eivät ollenkaan. DirectX 12 -renderöinti ja save state -tuki ovat myös kovia juttua.

Tämä on massiivinen uutinen, joka saattaa tosissaan ärsyttää Sonya, joka julkaisee kohta retropelejään PS Plussassa.
129  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 21.05.2022 14:27


Ostin GOD HANDin japsiversion heti julkaisussa syksyllä 2006. Hype oli kova ja trailereissa peli näytti mahtavalta - olihan kyseessä Mikamin uusin tuotos. ”Ball busting hard but fair!”, luvattiin trailereissa, eli vaikustasonkin pitäisi olla kohdillaan.

Kun peli vihdoin tipahti postiluukusta, oli pettymys valtava. En voinut sietää peliä. Graafisesti GOD HAND oli helvetin ruma, art styleltään ja musiikiltaan roskaa ja pelattavuus tuntui jäykältä ja itseääntoistavalta. Taisin lopettaa pelin toiseen tasoon.

Nyt reilun puolentoista vuosikymmenen jälkeen läpäisin pelin RetroArchissa. Kuten kävi Vanquishinkin kanssa - Shinji Mikamin peli siis sekin - muuttui mielipiteeni GOD HANDista täysin. Peli on ehkäpä lempipelini PS2-katalogista ja genren ehdotonta eliittiä, paras brawler-tyyppinen peli nyt ainakin. Videopelimäisin videopeli mitä olen pelannut.

Resident Evil 4, GOD HAND ja Vanquish ovat kuin Isä, Poika ja Pyhä henki - videopelien pyhä kolminaisuus ja Shinji Mikami niiden jumala.
130  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox - One, Series S/X & Game Pass : 18.05.2022 20:48
XIM on kyllä käyttänyt paljon harkintaa ja aikaa ensimmäiseen gyro-ohjaimeensa. Pienetkin yksityiskohdat on huomioitu: gyro-moduuli esimerkiksi on sijoitettu täsmälleen keskikohtaan (muissa ohjaimissa se on ilmeisesti hieman sivussa), joka takaa kallistelutarkkuuden. NEXUS käyttää smart translatoreissa ja tikuissaan 16-bittisyyttä (65 500 mahdollista datasijaintia), kun esimerkiksi Dual Sensen tikuissa käytetään 8-bittisyyttä (256 datasijaintia). Samat tikkusensorit kuin Xbox Elitessä, mutta XIM antaa mahdollisuuden syväkalibrointiin, joka on tietenkin vuosien vieriessä iso etu ihan mahdollista driftausta ajatellen.

Tuo gyro-moduulin sijoituspaikka onkin mielenkiintoinen tieto. Voisi kuvitella, että keskellä ohjainta oleva moduuli vähentää nappien painelusta aiheutuvaa heilumista tähtäyksessä. DualSensen liipasimella ampuessa tähtäin ”hölskyy” kuin lehmänmulkku suvituulessa, jos gyron deadzone on lähellä nollaa ja sensitivity korkealla. Hölskymistä on myös R1:llä ampuessa - etenkin naputusta vaativilla kertatuliaseilla - joten käytän Apexissa neliötä ampumiseen, mikä toimii hyvin, koska oikeaa tattia ei tarvitse gyrolla hirveästi hipelöidä ampuessa ja DualSensen face buttonien liikeradat ovat minimaalisen pienet.
131  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Elden Ring | Death of the Wild : 19.04.2022 12:47
Itsellä kohta 140h pelikellossa, eikä peli ole vieläkään läpi. :lol: Toki tuossa lukemassa on paljon idlaamista ja gyro-ohjausskriptin viilaamista, mutta en kyllä ole ikinä pelannut yksinpeliä tuollaista tuntimäärää ennen ensimmäistä läpipeluukertaa.

1.04 patchi tuli muuten ulos ja siellä oli mielenkiintoinen korjaus, jota en uskonut ikinä näkeväni:

Lainaus
Added an option to turn camera auto rotate function ON/OFF

LUOJAN KIITOS! Olen vihannut tuota Souls-sarjan automaattista kamerasekoilua käytännössä siitä asti, kun ensimmäisen kerran pelasin näitä pelejä takanapeilla, jotka mahdollistavat juoksemisen ja kameraohjauksen samanaikaisesti. Nyt kun pelaan gyrolla, niin juoksu ja kameran ohjaus onnistuu myös samanaikaisesti, joten tuo automaattinen kamerakääntyily on yksi raivostuttavimmista asioista, joita ihmiskunta on ikinä keksinyt. Vihdoin voin juosta yhteen suuntaan ja katsoa kameralla vastakkaiseen suuntaan.

Colossal Greatswordeja on myös buffattu. Luojalle siitäkin kiitos. Elden Ring on välillä ollut yhtä helvettiä pelaajalle, joka pelaa vain noilla jättimeloilla, koska ovathan ne nyt niin hemmetin viileitä aseita. Lyöntinopeus noissa meloissa oli ennen patchia niin hidas, ettet voinut huitoa monia bosseja (Godskin Apostle...) peruslyönneillä ollenkaan, koska aikaikkuna lyönneille on aivan liian lyhyt. Käytännössä olen hakannut lähes joka bossin hyppylyöntispämmillä, treidannut tarvittaessa damagea ja rukoillut RNG-jumalilta armoa, kun mikään muukaan ei ole toiminut.
132  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox - One, Series S/X & Game Pass : 01.04.2022 16:55
Nice! Tosiaan gyro-ohjauksen saa noilla ”smart translator” -systeemeillä erinomaiseksi: Titan Two -adapterin skriptit ajavat samaa asiaa, vaikka algoritmit eivät varmasti olekaan tuettujen pelien kohdalla aivan niin loppuun asti hiottuja kuin Xim Nexuksella.

Toivottavasti tämä nyt vihdoin saa Epinkin pelaamaan sillä Xboxillaan!
133  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Elden Ring | Death of the Wild : 13.03.2022 12:46
Itellä kanssa nyt 50h takana ja sellainen epämääräinen kutina persereiän syövereissä, että saattaapi olla paras pelaamani videopeli koskaan. Mutta pelaillaan tämä nyt kuitenkin rauhassa pari kertaa läpi ensin.
134  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Elden Ring | Death of the Wild : 25.02.2022 20:29
Vartti pelailtu ja parhauden kyyneleet vain valuvat vuolaasti pitkin poskia ohjaimelle. Viimeksi tämän tunteen tunsin Bloodbornen alussa.

Mutta jätän ketjun tältä erää osaltani tähän. Nähdään, kun peli on taputeltu!

EDIT: Venäjä juuri esittänyt suoran uhkauksen Suomelle (ja Ruotsille) Natoon liittymisessä, joten saapa nähdä, mitä tässä vielä tapahtuu. Vitun Putin.
135  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 15.02.2022 12:54
https://www.resetera.com/threads/gyro-aiming-flick-stick-ot-if-the-stick-dont-flick-then-it-aint-shit.266424/post-82125646

Flick Stick näköjään tullut Fortniteen. Tietääkseni tuo on ensimmäinen konsolipeli, jota voi pelata Flick Stick -asetuksella gyrolla. Flick Stick on ainakin paperilla paras tapa tähdätä padilla: voit tähdätä gyrolla ja oikea tatti kääntää hahmoa 360-asteisesti siihen suuntaan, johon tattia osoittaa.

Ephramin nyt ainakin kannattaa varmaan kokeilla tuota Switchin Fortnitessa. Mikäli Flick Stick tulee joskus Apex Legendsiin, niin innostukselleni ei ole enää mitään rajoja. Gyro-tähtäys jo itsessään nostaa skill ceilingiä huimasti padilla, mutta 360-asteinen kääntyminen mahdollistaisi aceu-tyylisen liikkumisen, joka on mahdollista vain hiirellä.
136  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: eShop, PSN, Microsoft store, Steam | Tärpit & alennukset : 12.02.2022 12:25
https://www.eneba.com/de/xbox-elden-ring-xbox-live-key-argentina/?af_id=npkoeln

Elden Ringin ennakkotilaus Xboxille 35 eurolla. Tilausvaiheessa koodilla "ELDENNPK" saa vielä hinnan 33,5 euroon. Maksun voi suorittaa vaikka PayPalilla. Koodi pitäisi tulla julkaisupäivänä sähköpostiin: Discordin mukaan tuossa saattaa mennä aikansa myyjästä riippuen, tyyliin 15h siitä kun peli ilmestyy ladattavaksi. Koodin aktivoiminen vaatii VPN:ssä sijanniksi Argentiinan.

Kokeilin huvikseni ostaa tuolta Enebasta Argentiina-koodin Super Monkey Ball Banana Maniasta 4 eurolla (suomihinta 40e :lol:), jonka sain samantien sähköpostiin. Pistin Private Internet Accessin VPN:llä sijainniksi Argentiinan, loggasin sisään https://redeem.microsoft.comiin yksityisen selauksen tilassa ja syötin koodin. Toimi suoraan, eikä tarvinnut edes syöttää Microsoftin sivuille mitään tekaistua argentiinalaista osoitetta.

Alla vielä Xbox-Now.comin Discord-kanavan postaus asiaan liittyen (tuonne kannattaa mennä kyttäilemään noita ennakkotilauksia, niin saa pelit puolet halvemmalla suomihintoihin nähden):

Lainaus
Elden Ring for 33.49 Euros
Pre order your Elden Ring game now! You can claim our special discount price, if you use this tracking link plus using our special coupon code ELDENNPK.

Step by step:
▫️ Click on this link: Elden Ring 2 Xbox Live Key Argentina
▫️ Game sold out? Just change Eneba website language
▫️ Add to card via "Preorder" / "Vorbestellen"
▫️ Use your preferd payment method (e.g. PayPal)
▫️ "Got discount code?" -> ELDENNPK
▫️ Done!

You'll get your key on release day GMT-3 04:00 am (+/- hours). Already preordered? No problem! You can cancel and preorder again to get this discount price.

You can't still use this Code? Please delete your Cache and Cookies on eneba.com and click the special tracking link again!
137  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 18.01.2022 15:32
Mikkis osti Activision-Blizzardin. Trololololo.
138  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 15.01.2022 15:35
Muistan sen kuin eilisen, kun Metroid Primen arvostelut pärähtivät ulos. Täysiä kymppejä toinen toisensa perään. Mitä helvettiä, miten tämä ole mahdollista?!, tuumasi varmasti moni. Pian hype oli itselläkin sitä luokkaa, että peli piti saada hyppysiin nyt eikä viidestoista päivä. Tilasin siis Hongkongista modatun GameCuben, joka pyöritti jenkki- ja japsipelejä, joten pääsisin pelaamaan Metroid Primeä kauan ennen eurojulkaisua. UPS toimitti konsolin heti aamutuimaan, joten koko koulupäivän sain odotella paskat housussa, tuleeko Panasonicin kuvaputkitöllöni edes pyörittämään noita import-pelejä, jotka vaativat televisiolta 60Hz-tuen toimiakseen. Koulupäivän lusittuani heitin Metroid Primen koneeseen, ja pian tuo legendaarinen intromusiikki, jonka jokainen meistä varmasti tietää, alkoikin soimaan. Kaikki oli sen arvoista, ajattelin.

Tuosta – ja pelin edellisestä läpäisystä – on nyt 19 vuotta aikaa. Olen pelaillut Metroid Primeä RetroArchilla ehkä puoleen väliin ja ainakin tähän asti peli on ollut käytännössä virheetön. Mitä helvettiä, miten tämä on mahdollista?!, on edelleen kysymys, joka juolahtaa mieleen, kun puhutaan Metroid Primestä. Jos mietitään pelejä, joiden ei yksinkertaisesti pitäisi edes olla olemassa, niin Metroid Prime on Resident Evil 4:n ohella tuon listan kärkipäässä. Kummankin pelin erinomaisuus on vain jotain sellaista, mitä on vaikea käsittää.

Peli on visuaalista silmänkarkkia alusta loppuun, ympäristöissä on sellaista kolmiulotteisuutta, jota ei näe edes nykypeleissä, peli pyörii lukitut 60 kuvaa sekunnissa, musiikit sopivat peliin täydellisesti, pelattavuus toimii paremmin kuin 99%:ssa viimeisen kolmen genin aikana ilmestyneissä ensimmäisen persoonan konsolipeleissä, Samuksen ja Morph Ballin fysiikat ovat täydellisyyttä ja mikä järjettömintä, kenttäsuunnittelu ja puzzlet ovat Super Metroidin tasoista parhautta.

Metroid Prime tai paremminkin Metroid Prihme, sillä sitä tuo peli oli ja on edelleen. Ihme.
139  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: RetroArch : 09.01.2022 15:14
Olen pelaillut Metroid Prime HD Editionia Switc... Xboxilla, ja sain vihdoin myös laajakuva-hackin toimimaan GameCube-versiossa. Siihen päälle vielä HD HUD -tekstuuripaketti ja FidelityFX Super Resolution -tarkennukset FSR-shaderin avulla, niin peli ei ole vanhentunut päivääkään.



Uusin Dolphin-päivitys RetroArchilla vähensi myös huomattavasti stutterointia ja paransi suorituskykyä monissa peleissä. Esim. F-Zero GX:n Sand Ocean -taso pyöri ehkä 20fps ennen päivitystä, mutta nyt se pyörii 99% ajasta 60fps. Super Mario Galaxyn stutterointi on myös pienentynyt siinä määrin, ettei se häiritse pelaamista oikeastaan ollenkaan. Olen pelaillut kumpaakin Galaxy-peliä rinnakkain DualSensen gyro-tähtäyksellä, ja voin sanoa, että nuo pelit ovat heittämällä parhaimpia 3d-tasohyppelyitä ikinä. Eikä tarvitse tähtäillä ruutua Wiimotella tai heilutella kapulaa tiettyjen liikkeiden kohdalla. Kuulemma PC:llä saa vieläpä DualSensen liipasimet toimimaan GameCube-ohjaimen tavoin, jolloin niissä on klikkaus liikeradan lopussa, joten ko. ohjain sopiii täydellisesti Dolphin-emulointiin.

Kokeilin myös vihdoin RetroAchievements-ominaisuutta, joka lisää saavutukset retropeleihin. Ominaisuus toimii erinomaisesti ja saavutuksilla on omat ikonitkin, jotka pompsahtavat ruutuun, kun avaat uuden saavutuksen. Tämä yhdessä rumble-koodien kanssa modernisoi retropelejä upeasti.
140  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 05.01.2022 11:16
Huhhuh, toi PSVR2. OLED/HDR/4K-kakkulat ja muita herkkuja. Menee kyllä ostoon, jos noita ja konsoleita saa joskus kaupan hyllystä.
141  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: RetroArch : 12.12.2021 12:35
Xboxin Flycast sai "per pixel" -asetuksen, joka korjaa muutamassa pelissä (Skies of Arcadian taivas, Shenmuessa Ryon hiukset/silmät) graafisia bugeja. Ilmeisesti "per pixel" -asetus nostaa suorituskykyvaatimuksia, joten sitä ei kannata käyttää, ellei ole pakko.

Xboxin RetroArch sai puolestaan päivityksen, joka VIHDOIN korjaa USB-kovalevyltä isompien pelien latailun. Ennen RetroArch saattoi kaatuilla, jos pelin koko ylitti 3Gb.
142  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: RetroArch : 11.12.2021 12:06
Scanlinet saa päälle shadereiden kanssa, shaderit pitää ensin ladata Online Updaterin kautta (Main Menu > Online Updater > Update Slang / GLSL Shaders) ja ne laitetaan päälle Quick Menun Shaders-valikosta (Load > shaders_slang / shaders_glsl). Scanlinet löytyy sekä crt- että presets-alavalikoista. Jos käyttää OpenGL-näyttisajureita, joita kaikki N64-emulaattorit taitavat käyttää, niin pitää ladata GLSL-shaderit, jotka ovat erillään slang-shadereista. GLSL-shadereiden valikoima on myös huonompi. Shadereita voi säätää Shader Parameters -valikosta.

https://forums.libretro.com/t/hsm-mega-bezel-reflection-shader-feedback-and-updates/25512

HSM Mega Bezeliä kannattaa ainakin kokeilla PC:llä. Tuota en ole ikinä päässy kokeilemaan, koska se vaatii vulkan-näyttisajurit, joita ei Xboxilta löydy. Se lisää erilaisiin CRT-shadereihin kuvaputken reunukset, joihin valonhohde osuu aidosti.

143  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: RetroArch : 10.12.2021 13:29
Latasin RetroArchin Steamin kautta, jotta pääsee näppärästi suoraan pelaamaan Big Picture modella, ilman että tarvii edes hiireen tai näppikseen koskea. Käyttöliittymä tehty täydellisesti, mutta en tiedä, onko Steam-versio samalla tavalla ajantasalla aina?

Ja ylipäätään noista coreista. Onko ne jotain ns. "laittomia", joita pitää kaivella jostain netin uumenista, vai löytyykö sivusto, josta löydän kaiken suoraan. Ostin N64-ohjaimen usb-mallin ja joka paikassa näkyy eri core-suosituksia, mutta koskaan ei suoraa latauslinkkiä.

On ajantasalla.

PC:llä nuo coret pitäisi saada ladattua suoraan ohjelmalla, eikä niissä tai emuloinnissa ole mitään laitonta. Biosit pitää itse kaivaa goog... siis dumpata niistä omista konsoleista, joita aikoo emuloida.

RetroArch voi vaikuttaa aluksi helvetin monimutkaiselta viritykseltä, mutta trial and error -kokeilun jälkeen sen logiikan lopulta kyllä ymmärtää. PC:llä vielä kaikki toimiii varmasti huomattavasti Xboxia paremmin, kun löytyy ajureita joka lähtöön, eikä tarvitse tehdä mitään kompromisseja missään. Kunhan saan joskus peli-PC:n hankittua, niin RetroArch on ensimmäinen sovellus, jonka lataan.
144  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: RetroArch : 09.12.2021 17:00
4K Shenmue patchatulla japanilaisella ääniraidalla kuulostaa ja näyttää upealta! Samoin arcade perfect -versio Ikarugasta. Shenmue vaatii Transparent Sorting -asetukseksi ”Per Strip”, muuten Ryon silmät bugaa. Devaajan mukaan ”Per Pixel” -asetus tulee myöhemmin, mikä takaisi täysin bugittomat grafiikat.
145  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Re: RetroArch : 09.12.2021 11:01
Ilmeisesti Flycast DX11 tuella on nyt portattu Xboxille. En tiedä kyllä miten se asennetaan, mutta ehkä Scarf on perehtynyt jo asiaan?


Tänään pitäisi tulla jakoon retail-puolelle, eli linkki pitäisi ilmaantua tuonne:

https://gamr13.github.io/

GGPO-tuellinen nettipeli pitäisi olla myös tuloillaan Flycastiin myöhemmin. Kovaa kakkaa!

EDIT: Flycast ulkona.
146  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox - One, Series S/X & Game Pass : 04.12.2021 23:54
Jos ei VPN:llä kikkailu kiinnosta, niin Unkarin Xbox Storesta saa pelejä usein Suomi Storea halvemmalla. Ostin juuri Splinter Cell Chaos Theoryn reilulla 2 eurolla, kun se olisi maksanut Suomi Storessa 6 euroa. HUIKEITA säästöjä!

https://www.xbox.com/hu-hu/games/store/tom-clancys-splinter-cell-chaos-theory/bqr5k462gr3m

Menet vain Unkarin Storeen, kirjaudut sisään Xbox-tiliisi ja ostat pelin luottokortilla (PayPal ei kaiketi toimi). Ko. Chaos Theory -alennus tarvitsee Xbox Ultimaten / Xbox Live Goldin, mutta tuolla tuntuu olevan lähes kaikki pelit Suomi Storea halvemmalla.

Panzer Dragoon Orta (4K/60fps/HDR) on näköjään tuolla Unkarin Storessa 1,37 euroa ilman mitään alennuksia, eli ole sekään hinnalla pilattu. Pelin osto onnistui suoraan konsolilta, kunhan vaihtoi vaan sijainniksi Unkarin. Maksu suoraan luottokortilla.

Pitääpä penkoa, mitä kaikkea tuolta oikein saa halvalla.
147  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox - One, Series S/X & Game Pass : 03.12.2021 14:40
Final Fantasy XIII-2 on tullut Game Passiin. On muuten silmämunat sulattavaa kamaa FPS Boostilla ja Auto HDR:lla.  :lol: Aivan absurdia, että 360-peli näyttää tuolta. Final Fantasy X HD näytti myös upealta Auto HDR:llä. FFXII:sta pitäisi myös kokeilla.
148  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox - One, Series S/X & Game Pass : 29.11.2021 13:02
Jos ei VPN:llä kikkailu kiinnosta, niin Unkarin Xbox Storesta saa pelejä usein Suomi Storea halvemmalla. Ostin juuri Splinter Cell Chaos Theoryn reilulla 2 eurolla, kun se olisi maksanut Suomi Storessa 6 euroa. HUIKEITA säästöjä!

https://www.xbox.com/hu-hu/games/store/tom-clancys-splinter-cell-chaos-theory/bqr5k462gr3m

Menet vain Unkarin Storeen, kirjaudut sisään Xbox-tiliisi ja ostat pelin luottokortilla (PayPal ei kaiketi toimi). Ko. Chaos Theory -alennus tarvitsee Xbox Ultimaten / Xbox Live Goldin, mutta tuolla tuntuu olevan lähes kaikki pelit Suomi Storea halvemmalla.
149  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 26.11.2021 23:56
Aloitin Silent Hill 3:sen mairea hymy kasvoillani. Kjeh kjeh, onpa hauska pelata nykyään näitä pelejä, jotka aiheuttivat valtaisaa housuunpaskomista aikoinaan! Eipä paljoa enää nykyään pelota tuommoiset 2000-luvun alun… MITÄ VITTUA?!

Kuulen aivan selvää töminää jostain yläkerrasta, kun menen yhteen ihan alussa olevaan safe roomiin. Aivan jäätävän kylmät väreet kulkevat pitkin kehoa. Minun piti useamman kerran putkeen triggeröidä tuo ääni uskoakseni, että se tulee tosiaan tästä pelistä, eikä yläkerran naapurista.

Aivan maagista äänisuunnittelua, joka luo tunnelmaa enemmän kuin mitkään raytracingit tai virkistystaajudet voisivat ikinä luoda. Suljin pelin ja pyyhin sen mairean hymyn kasvoiltani. Huhhuh.
150  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: RetroArch : 26.11.2021 14:21
Pitääpä testata. En aikoinaan saanut siltä RetroArch tyypiltä whitelistausta.

Edit: Hyvin toimii. Testailin jotain NES/SNES pelejä ja Gamecubeakin. Onkos Scarfilla jotain suositussäätöjä esim gamecube peleille?

EFB Scale niin korkealle kuin sen saa, ennen kuin peli/ääni alkaa lagaamaan. Audio Mixer Rate voi olla 48000. Max Anisotropyyn ei kannata koskea, koska korkeammat arvot saattavat rikkoa tekstuureita joissain peleissä Dolphin-ytimellä (PCSX2-ytimellä tuo Max Anisotropy toimii ilman ongelmia). GC/Wii-pelien Dolphin Wiki-sivu kannattaa tarkistaa, jos on jotain pelikohtaisia säätöjä joita kannattaa tehdä. Load Custom Textures päälle, jos haluaa HD-tekstuuripaketteja käyttää ja Internal Cheats Enabled päälle, jos haluaa 60fps -tai laajakuvakoodeja käyttää. Koodeja löytyy netistä ja ne heitetään FTP:llä kansioon LocalState > saves / User / GameSettings, nimeksi tulee pelin ID-koodi.ini, eli esim. Super Mario Sunshinen kohdalla GMSE01.ini. Tekstuuripaketit puolestaan menevät kansioon LocalState > saves / User > Load > Textures.

NES/SNES-peleissä kanattaa laittaa "Run-Ahead to Reduce Latency" päälle (1-3 framea pelistä riippuen), löytyy Quick Menun Latency-valikosta. "Snes9x - Current" on varmaan paras SNES-ydin, vähiten input lagia ja siihen saa esim. rumble-koodit päälle. Kivempi ampua esim. Megamaneissa, kun charge shotissa on rumble. "BSNES HD beta" -ytimellä voi pelata SNES-pelejä 480p:nä ja esim. Super Metroidia ja Super Mario Worldia laajakuvahackseilla. Run-Ahead-asetus pitää BSNES:issä laittaa päälle Quick Menun Options-valikosta, ei Latency-valikosta.

Fast-Forward (Toggle) kannattaa myös mapata esim. oikean tatin klikkaukseen (Settings > Input > Hotkeys), niin voi kelata kaikki turhat kohtaukset pois peleistä.

Shaderit ovat RetroArchin suola. Ne kannattaa päivittää Main Menu > Online Updater > Update Slang Shaders. Shaderit laitetaan päälle Quick Menun Shaders-valikosta (Load > shaders_slang). Yksi hyvä shader preset ylösskaalatuille GameCube/Wii-peleille on SMAA+FSR.slangp (slangp eli shader preset, jossa on yhdistelty useampaa shaderia). SMAA pehmentää reunoja ja FSR tarkentaa kuvaa. Shadereita voi muokata Shader Parameters -valikosta.

Alla muutama kuva Super Mario Galaxy 2:sta EFB Scale x6 -asetuksella, 4K-tekstuuripaketilla ja SMAA + FSR -shadereilla:

Spoileri (osoita katsoaksesi)

Tähtäyssysteemi kun vielä toimii DualSensen gyrolla, niin voilá! Harmi, etten ole keksinyt, miten noita lentelyosuuksia/tasapainottelutasoja pystyy pelaamaan, kun jostain syystä Wiimoten kallisteluja ei saa mapattua Xboxilla ohjaimen tattiin. Voi olla, että vaatii standalone-version Dolphinista.

Minusta tuntuu, että CRT-shadereiden graalin malja on nyt myös löytynyt. CRT Guest Advanced shader on varmaankin kaikenkattavin CRT-shaderi, joka on olemassa. Sillä saa kuvasta juuri sellaisen kuin haluaa. Löysin ko. shaderiin aivan taivaalliset säädöt, jotka saavat etenkin PS2-pelit eloon. Pimeässä huoneessa OLED:illa ja Black Frame Insertionilla katson jättimäistä kuvaputkea, en OLED:ia. *haistaa omaa pieruaan* Kyllä siinä analogisessa kuvassa vain on sitä jotain, ennen oli kaikki paremmin!

Spoileri (osoita katsoaksesi)

Kyseisen shaderin saa tallentamalla alla olevan koodinpätkän muotoon "Nimi.slangp", esim "Parhauden kyyneleet.slangp" ja siirtämällä sen LocalState > shaders, ja lataamalla sen Quick Menu > Shaders > Load > "Parhauden kyyneleet.slangp". Slang Shadersit pitää olla myös päivitetty Online Updaterin kautta.

Lainaus
#reference "shaders_slang/presets/crt-guest-advanced-ntsc.slangp"
PR = "0.120000"
PG = "0.120000"
PB = "0.120000"
AS = "0.020000"
sat = "1.000000"
WP = "-20.000000"
pre_bb = "1.020000"
vigstr = "0.150000"
vigdef = "15.000000"
quality = "-1.000000"
ntsc_scale = "0.800000"
cust_fringing = "0.200000"
cust_artifacting = "0.200000"
SHARPEN = "2.000000"
CONTR = "0.250000"
DETAILS = "0.000000"
blendMode = "2.000000"
GAMMA_INPUT = "2.150000"
interm = "4.000000"
SIZEH = "50.000000"
SIGMA_H = "2.999999"
SIZEV = "50.000000"
SIGMA_V = "2.999999"
glow = "0.300000"
gamma_c = "1.300000"
brightboost = "1.000000"
brightboost1 = "1.225000"
gsl = "2.000000"
scans = "0.000000"
spike = "0.000000"
scangamma = "0.750001"
h_sharp = "1.400000"
s_sharp = "0.000000"
OS = "0.000000"
barspeed = "7.000000"
barintensity = "0.010000"
warpX = "0.030000"
warpY = "0.040000"
shadowMask = "7.000000"
maskstr = "0.500000"
mcut = "0.500000"
masksize = "2.000000"
mask_gamma = "5.000000"
mclip = "0.000000"
dctypex = "0.050000"
dctypey = "0.050000"
deconrr = "3.000000"
deconrb = "-3.000000"
deconrgy = "3.000000"
decons = "4.000000"
deconsmooth = "1.000000"
textures = "SamplerLUT1;SamplerLUT2;SamplerLUT3;SamplerLUT4"
SamplerLUT1 = "shaders_slang/crt/shaders/guest/advanced/lut/trinitron-lut.png"
SamplerLUT1_linear = "true"
SamplerLUT1_wrap_mode = "clamp_to_border"
SamplerLUT1_mipmap = "false"
SamplerLUT2 = "shaders_slang/crt/shaders/guest/advanced/lut/inv-trinitron-lut.png"
SamplerLUT2_linear = "true"
SamplerLUT2_wrap_mode = "clamp_to_border"
SamplerLUT2_mipmap = "false"
SamplerLUT3 = "shaders_slang/crt/shaders/guest/advanced/lut/nec-lut.png"
SamplerLUT3_linear = "true"
SamplerLUT3_wrap_mode = "clamp_to_border"
SamplerLUT3_mipmap = "false"
SamplerLUT4 = "shaders_slang/crt/shaders/guest/advanced/lut/ntsc-lut.png"
SamplerLUT4_linear = "true"
SamplerLUT4_wrap_mode = "clamp_to_border"
SamplerLUT4_mipmap = "false"

Shader Parameters -valikosta kannattaa vielä vähän pehmentää kuvaputken reunoja kohdassa "Border smoothness" laittamalla esim. arvon 250. "CRT Mask: 0:CGWG, 1-4:Lottes, 5-7:'Trinitron'" -asetuksen voi laittaa kohtaan 8, jos haluaa spoilereissa olevista kuvista 3rd Striken / Progearin kaltaisen superrealistisen kuvan, mutta mielestäni tuo seiska-asetus näyttää paremmalta isolla töllöllä.
Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 ... 87
Pelaajalauta 2007-2025
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines