Re: Ohrapirtelöt
« Vastaus #62 : 30.03.2008 18:46 »
Gba
Jäsen
Basaaripisteet: 0
Kalliiden oluiden ryystäminen jatkui tällä viikolla. Suomeen saapui lisäsatsi
Nøgne Ø:n #100:sta. 7,57 euroa pullo.
Tämä olut on melkoinen humalapommi ja siksi haastava. Kun perusbulkkilagerissa katkeroa mittaava yksikkö EBU on n. 10 luokkaa ja kohtalaisesta humaloinnista voidaan puhua 20 jälkeen, tässä oluessa se on 51. Alkoholia on 10% eli 0,5 litran pullosta humaltuu jo jonkinasteisesti. Väriltään olut on India pale aleksi tumma. Tuoksu on Nögnemäisen hedelmäinen. Jälkimaussa tuntuu paahteisuutta ja siksi olut olikin mielestäni kuin Nøgne Ø:n Imperial Stoutin ja India Pale Alen risteytys.
Erinomainen nautiskeluolut. Itse siemailin pullollista yli tunnin. Hinta harmittaa, sillä tätä joisi mieluusti useamminkin, mutta kun ei lompakko siedä.
Muok. EBU oli tässä sittenkin ilmeisesti 80 eikä 51, kuten Alko sivuillaan tiedottaa.
Tätähän ei tullut Suomeen montaakaan pulloa. Kaveri osti sellaiset 8 pulloa kypsymään. Mitä olen kuullut, niin tätä ei kannata vielä juoda, vaan antaa kypsyä joitain kuukausia. Harmittaa, kun ei ole vielä itse päässyt maistamaan Nøgnen oluita juuri ollenkaan.
Alkoonhan tätä tulee vielä lisää, joten ei haittaa vaikka ei vielä ole päässyt maistamaan. Täytyy tätä pari pulloa ostaa ja nautiskella. Tämä vkoloppu tosin menee ihan perus lagereiden merkeissä Jägermeisterillä höystettynä, sen verran vittumainen metsäreissu oli.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
« Vastaus #71 : 13.04.2008 13:47 »
kep
Jäsen
Pitkään aikaan en ole tähän ketjuun postannut, eli kai tämän voisi laskea sitten comebackiksi.
Katselin eilen NHL:n pudotuspelejä livenä nettistreamin kautta samalla oluita maistellen. Juotavana olivat perus-Sandelsit, amerikkalainen Budweiser isossa tölkissä sekä tshekkiläisen Budvarin tumma versio. Kun sandelsista kun satun tykkäämään muutenkin, maistuivat ne luonnollisesti ja menivät hyvin kotitehtyjen pitaleipien kyytipoikina. Budweiser taasen oli toisenlainen tapaus. Maku oli aikalailla suomalaisten peruskaljojen tasoa, mutta jotenkin vielä laimeampaa ja samalla raikkaampaa. Raikas ei kyllä tässä tapauksessa ole mikään varaukseton kehu, koska samaa pystyy sanomaan lasillisesta kylmää vettä... Kuvittelisin kuitenkin, että menisi hyvin alas janojuomana. Illan tshekkiläinen anti oli toista maata. Tumma Budvar oli makurikas ja todella hyvä tumma olut. Muistutti hieman suomalaisille tunnetumpaa tummaa Velkoa, mutta ehkä mielestäni Budvarissa maistu enemmän se "mämmi". Budvarin etiketissä ollut mainoslause osui myös silmään: "(...) The result: a lager with an inimitable flavour straight from the heart of darkness. (...)" En tiedä, että olenko vain outo, mutta ainakaan minulle tuo mainoslause ei myy kaljaa.
PS. Allekirjoittaneelta vielä kehut Sinebrychoffille, joka toi litran kaljat takaisin 1,25 litran pullojen muodossa. Lähemmäksi ei enää Suomessa päästä jenkkigangstereiden 40 oz-romantisointeja.
Missähän Suomi olisi, jos 1939 olisi ollut rajalla 300 000 dosenttia.
-Gba
Katsoppas kirjoitusasuasi ja vertaa minuun. Itse olen viisitoista vuotias joten älä tule ruikuttamaan, piste.
-IceCold
tallennettu
« Vastaus #83 : 22.05.2008 13:14 »
kep
Jäsen
Nyt kesän kynnyksellä olen löytänyt tulevien hellepäivien suosikkini.
Hoegaarden WitbierBelgialainen vehnäolut. Erittäin raikas, hapokas sekä hennosti hedelmäinen ja mausteinen olut. Väriltään kultaisen samea lasissa. Vaahtoaa hyvin, kuten vehnät yleensäkin. Miedon alkoholiprosentin (4,9%) takia voi juoda myös janoisena. Maku ei ole myöskään millään tavalla päällekäyvä, joten sinänsä nautiskeluun ei tarvitse panostaa. Ottaa vain jääkaapista ja hulauttaa ruohonleikkuun jälkeen kurkusta alas. Parhaimmillaan jääkaappikylmänä huurteisesta lasista.
Parhaimmillaan juurikin lopussa mainitulla tavalla, eli lasi pakkasesta, kalja sisään ja sitruunanviipale reunalle keikkumaan. Kyllä maistuu!
Missähän Suomi olisi, jos 1939 olisi ollut rajalla 300 000 dosenttia.
-Gba
Katsoppas kirjoitusasuasi ja vertaa minuun. Itse olen viisitoista vuotias joten älä tule ruikuttamaan, piste.
-IceCold
tallennettu