Kumman kirjan tilasit, tuon Gogginsin vai Itzlerin? Molemmat on hyviä, mutta Gogginsin kirja on se jonka jokaisen maanpäällä kävelevän ihmisen tulisi lukea. Itzlerin kirjassa on myös paljon samaa ja enemmän huumoria kuin Gogginsin kirjassa, mutta Gogginsin kirja on se joka tekee syvemmän vaikutuksen.
Gogginsin. Ymmärsin (ilmeisesti ihan oikein) että se on parempi.
Ei yksi kirja tietenkään tee läskistä supermiestä eikä idiootista kriittisesti ajattelevaa filosofia. Tuskinpa tämäkään mies supermieheksi muuttui lataamalla kirjan älypuhelimeensa.
No sehän se onkin. Mutta sillä mielellähän ne tehdään. Ja GBAkin kertoi että tämä olisi jotenkin onnistunutkin. Ja eihän kukaan rationaalisesti ajatteleva usko minkään yksittäisen asian muuttavan elämää mihinkään suuntaan. Ja vaikka myönnänkin että tälläisiäkin tapauksia toki on, itseä kiinnostaa kirjassa se että onko sillä oikeasti mitään vaikutusta omaan elämän tai universumin katsomukseen. Harvalla meikäläisen tapauksessa on.
Laitoinpa ihan hyvikseni tilaukseen. Olen yleensä hyvin skeptinen näitä "Elämä paremmin, elä näin" tai "Näin saat elämäsi kuntoon" tai "Näin ihminen on onnellinen" kirjoja kohtaan. Kaikki nämä asiat kuitenkin lähtee itsestä, ei muista tai muiden jutuista. Mutta jos kirja on oikeasti niin hyvä, niin sillä pitäisi olla jotain vaikutusta. Helpompi ja vähemmän pinnaa kiristävä arki on aina tervetullutta. Usein nämä vain sulkevat toisensa pois. Haastava, kiirenen tai pinnaa kiristävä arki ei kannusta etsimään sitä 1,5h väliä jostain että pääset jonnekkin muualle pois kuin istahtamaan ruudun tai kirjan ääreen. Lisäksi olen sitä mieltä että kaiken alku ja juuri on nukkuminen ja mielen tyhjentäminen. Ja kun arjen haasteet on sillä tasolla, että joko nukut kunnolla tai pääset nollaamaan itsesi jotenkin sen lisäksi että käyt töissä ja katsot että kukaan ei kuole (kärjistäen, mutta perimmäinen tavoite kuitenkin), en näe että siinä kauheasti kirjat auttaisivat.
Harmillisesti en löytänyt tästä käännöstä. Mutta tuskin on tulossakaan, joten laitoin kuitenkin tilaukseen. En ole kovin montaa kirjaa lukenut kannesta kanteen englanniksi, joten niiden lukeminen on luonnollisesti vähän raskaampaa. Vaikka ei sillä, näinhän se helpottuu.
Onko tuo muuten tosiaan NS:n julkaisulista tältä vuodelta tällä hetkellä? Jos ajatellaan volyymia, tuohan on ihan helvetin vähän. Ja suurin osa vielä uudelleen julkaisuja tai remakeja.
Aivan hullu idea, joka kuitenkin toimii. En tiennyt haluavani tällaista, mutta nyt kun se pyörii koneessa... Tässähän on todiste, että Battle Royalea voi soveltaa aivan hyvin myös muihin peligenreihin kuin räiskintöihin. Pyörin yleensä sijojen 15-20 tuntumassa (paras sijoitus 13 so far), mutta en todellakaan tiedä, miten paljon salattua aivokapasiteettia pitäisi vapauttaa voittaakseen matsin rehellisesti. Ei voi piiloutua puskiin tai kalikkaa sataa kuin vihapostia Suomi24:ssä.
Pro-ohjaimen keskinkertainen d-padi ei ole tässä omiaan, mutta Horin ristiohjain-joykkarilla napostaa, napostaa niin nautittavasti että! Muuten toki pelaisin 8bitdo:n SN30:llä, mutta oikeanpuolimmaista tattia vaaditaan hyökkäyskomentojen antamiseen.
Jotenkin olen mieltänyt Tetriksen ja Nintendon aina kuuluvan yhteen, vaikka legendaarinen puzzle-peli onkin ollut tuttu näky muilla alustoilla. Mutta ne muistot, upeat muistot Game Boyn Tetriksestä, ne vain kumpuavat esiin, kun tällaista hienoa palikkafestivaalia tykittää handheldinä, lokoisessa asennossa sohvalla.
Video näyttää, mitä parhaimmillaan (pahimmillaan?) voi olla vastassa, kun Tetris-Ninjat saapuvat...
Aika sekopäistä menoa. Tuollaseen reatiokyvyn tasoon tulee jo muutaman vuoden vajaa 40v ikä vastaan...
Yllättävän hyvä Direct. Pitkästä aikaa pelejä joita voisi oikeasti pelata. Fire Emblem oli jees, Links Awakening herätti mielenkiintoa yllättävänkin paljon ja viimeisenä Platinum Gamesilta lisää (mikä on aina erittäin cool) ja ilmoitus että B3 on tulossa edelleen. Vähän kyllä toivoin että B3:sta olisi nähty jo pelikuvaa ja toive vain kasvoi kun näin Astral Chainin, mutta... ei sitten. Tuntuu kestävän tämänkin kehitys...
Vähän kyllä mietityttää minkälainen mekaniikka Astral Chainissa on. Aluksi ajattelin pettyneenä että kyseessä on jokin co-op peli, mutta tekijänä on kuitenkin Wondefull 101:n ja Nierin Mikami joissa on molemmissa jonkinlaista useamman hahmon ohjastamista samaan aikaan. Koizumikin vähän vihjasi että jotakin erikoista mekaniikassa on.
Suurin yllätys oli oikeastaan Links Awakening. Lähes yhtä suuri yllätys oli että jaksoin välittää. Mutta jotenkin siihen oli saatu se sama fiilis mitä tunsi viimeksi Ocarina of Timea pelatessa aikoinaan. Tuntuu jopa sellaiselta peliltä minkä vuoksi voisi NS:n viimein ostaa. Tosin näitä on tullut ja kuitenkin mennyt niin paljon jo että loppu tulema voi olla ihan eri.
EDIT: Niin ja Oninaki. Tokyo RPG Studion uusin. Vähintäänkin seuraamisen arvoinen. Tosin tulee varmaan hommattua Steamista.
Pakko laittaa itsekkin. Yön ja Lindholmin vaikutus Suomirockiin on aika lähtemätön. Legendojen joukossa ja kovia klassikoita löytyy vaikkakin suurin osa omasta mielestä onkin turhaa. Mutta pakko se paras on tähän heittää tietysti:
Sanat on Juicen mutta sävellys on Lindholmin. RIP.
EDIT: Upotus ei jostain syystä tue https liikennettä... erikoista.
Sähköntuotannon CO2-päästöt vaihtelevat railakkaasti maittain, ja Suomi on siellä spektrin paremmassa päässä (vaikka petrattavaa vielä on reilusti esim. Ruotsiin verrattuna). Vaikka sähköauton valmistusvaiheen päästöt olisivat vastaavaa bensakelkkaa suuremmat, ero kurotaan umpeen hyvin nopeasti:
"Suomen markkinoilla tämän hetken parhaan vertailun mahdollistaa Hyundai Kona, josta on tarjolla tehokas etuvetoinen bensiinimalli Kona 1,6 T-GDI ja tehokas etuvetoinen sähköversio Kona Electric. Molemmille on tiedossa myös WLTP-kulutus- ja päästöarvot. -- Autokaupasta lähtiessä bensiini-Konan CO2-jalanjälki on 5,6 tonnia ja sähkö-Konan 14,6 tonnia. Ero on huima! Mutta bensiini-Kona alkaa kuroa eroa nopeasti kiinni, ja jo kolmen vuoden jälkeen autot ovat tasoissa 16,6 hiilidioksiditonnissa. Kymmenen vuoden jälkeen sähkö-Kona on 20,6 tonnissa ja bensiini-Kona 38,9 tonnissa, eli bensiiniautolla on päädytty lähes kaksinkertaiseen kumulatiiviseen päästöön sähköauton surkeasta startista huolimatta.
Mitä enemmän autoilla ajetaan, sitä nopeammin polttomoottoriauto saa sähköauton kiinni. Mutta jos tarkoitus on minimoida CO2-päästö, kannattaa ajaa mahdollisimman vähän. Ja silloin taas kannattaa valita sähköautoonkin pienempi akku. Jos tässä vertailussa käytettäisiin 39,2 kilowattitunnin akustolla varustettua Konaa, olisi se kokonaispäästöissä bensiiniautoa parempi valinta jo ennen kahden vuoden rajapyykkiä. Ja hintaerokin olisi paljon pienempi."
Tähän kun lisää sen, että esim. Teslan Gigatehtaan on määrä pyöriä täysin uudistuvilla energianlähteillä vuoden loppuun mennessä, että polttiksien pakokaasuissa on paljon muutakin kivaa kuin vain CO2 (todennäköisesti et mielelläsi istuttaisi lapsiasi auton taakse leikkimään ja heittäisi autoa käyntiin), ja että näissä vertailuissa ei jostain syystä koskaan oteta huomioon polttoaineen kuljetuksen päästöjä jalostamoilta aseman tankkiin, niin ehkä me voitaisiin pikkuhiljaa päästää irti tuosta unelmapropaganda-argumentista.
Mielenkiintoinen testi ja toki syö väitteeltäni jonkin verran pohjaa. Tosin tämähän tarkoittaa sitä että vähän ajavan kaupunkilaisen ei kannata vielä sähköautoa ostaa Vaikka ottaisi sen pienemmän akun, koska laskelmassa käytetty 20tkm vuodessa on aika paljon ajoa. Itse ajaa sen 80tkm joka arkipäivä plus muut menot ja vuodessa tulee vajaa 25tkm. Onkohan tuossa otettu huomioon bensan valmistusta? Biodieseliin valmistuksesta ei ymmärtääkseni tule niin paljoa päästöjä ja diesel tuottaa CO2 päästöjä muutenkin vähemmän kuin bensa kone. Uusi diesel on siis oikeasti puhtaampi kuin uusi bensa. En väitä etteikö sähköauto olisi ajan saatossa ympäristöystävällisempi, totta kai se on kun suurin saaste tulee valmistuksesta. Mutta tuon perusteella se vaatii ajoa aika reippaasti.
Tosin tuon perusteella pahinta paskaa taitaa olla oikeasti se hybridi. Valmistus tuottaa saasteita reippaasti enemmän kuin pelkkä bensa, mutta se kuitenkin kuluttaa sitä bensaa.
On edelleenkin tosi okei olla sitä mieltä, että sähköautot ovat toistaiseksi liian kalliita, sillä useimmillehan ne ovat, ja että omaan käyttöön ja arkeen polttomoottoriauto on kätevämpi, koska varmasti on. Ja kuten zoukka sanoi, uudenkarhean auton osto ei ole ongelmatonta, jos vanhassa riittää vielä elämää. Mutta jos ei ihan oikeasti voi nähdä sitä, että
a. pienillä tapamuutoksilla ja lisävarustelulla sähköautoilu sopisi jo nykytekillä mainiosti useimpien suomalaisten tarpeisiin b. omilla ympäristöystävällisillä valinnoilla (mitä meidän kaikkien pitäisi tehdä ilmastotilanteen huomioon ottaen joka tapauksessa) sekä valmistus- että sähköntuotannon päästöt ovat jo nyt minimoitavissa, ja tilanne sen kun paranee c. eritoten pitkässä juoksussa sähköautoilu on kiistatta ympäristöystävällisin tapa ajaa autoa
niin aika syvällä pensaassa täytyy pään olla.
a. Meinaat omaa laturia? Jos se on helppo asentaa ja toimii joka lämmitystolppaan silloin se on suht helppoa. Mutta ymmärtääkseni ei ole. Ja jos aletaan vetämään kaapelia ja aukaisemaan maata kerros- ja rivitalojen pihalla... se sattuu vain olemaan ihan helvetin kallista. Ei todellakaan mikään "pieni lisävarustelu". b. Toki. c. Periaatteessa on. Mutta mitä ne akut yleensä kesti? 6 vuotta? Suomessa kauemmin kun on vähän viileämpää (toistaiseksi). Toki jos kaikki akkutehtaat on vuoden päästä täysin päästöttömiä, mutta... uskokoot ken tahtoo. Osa varmasti, ainakin Teslan uusi tehdas, voikin olla. En väitä että ero ei olisi silti sähköauton puolelle, mutta ei se kaksinkertaiseksi mene kymmenessä vuodessa. Varsinkin jos otetaan vertailuun vielä diesel ( ). Mutta myönnän kyllä että sähköauto on ympäristö ystävällisempi pitkässä juoksussa.
Eli, autolla pitäisi ajaa 20tkm vuodessa että päästään bensamoottorilla kaksinkertaiseen CO2 päästöihin kymmenessä vuodessa. Tämä tarkoittaa väkisinkin taajaman ulkopuolista ajoa ja pitkiä työmatkoja tai todella pitkiä työmatkoja. Mutta kyllä tässäkin pieni paradoksi on vaikka kuinka olisi sähköauton puolella: Se soveltuu ennen kaikkea lyhyeen ja pieneen ajoon, mutta päästöhyödyt tulee pidemmässä ajossa. Minä myönnän kyllä sähköauto on pitkässä juoksussa ympäristöystävällisempi ja tulevaisuudessa hyvinkin todennäköisesti meikäläisenkin käyttämä auto. Mutta turha puhua mistään pensaasta jos omat päät on pilvien peitossa. Ideaali teoria on aina eri asia kuin käytäntö. Varsinkin arjen käytössä.
Jep. Itekin kaivoin 3310:n laatikosta ja heitin iPhonen hiiteen. Eipä tarvi ladata enää joka yö.
Jep. Myönnän itsekkin että iPhone on paska. Tosin yllätyin että olisi samalla viivalla vertauksissa 3310:n kanssa mitä kaupasta kärrätty polttomoottori vs. sähköauto. Käytän iPhonea toki vain työpuhelimena, eli lähinnä vain soittoihin ja meileihin, joten en väitä vastaan. Lisäksi otin vain 8 mallin, koska X oli sen verran isompi. Ehkä siinä kehitys on kehittynyt.
Hyvä myönnytys, paitsi että ei tainnut pointti olla niinkään iPhone kuin älypuhelin. :b Tosiaan ihan vastaavasti oltiin kaikki jossain vaiheessa sitä mieltä (kukin varmaan vähän eri aikaan), että älypuhelimet on turhakkeita, akku ei kestä, isokin on, menee helposti rikki, ensimmäisellä iPhonella ei voinut laittaa tekstareita, ai nyt ei voi enää akkujakaan vaihtaa itse, melkoista humpuukia, kyllä nokialainen kestää. Ja ihan oikeassa oltiin, moderni älypuhelin menettää ehdottomasti joitakin perinteisiä etuja verrattuna ydinsodankestävään 3310:aan. Mutta ei taitaisi kukaan meistä enää olla valmis vaihtamaan takaisinkaan, sillä noilla pienillä myönnytyksillä saa rekkalavallisen muita arkea helpottavia ominaisuuksia, palveluita ja tekkiä.
Eritoten Tesla verrattuna polttikseen vastaa hyvin tuota: kahvat jäätyy vuosikymmenen kovimmilla pakkasilla Jenkeissä, joutuu lataamaan kerran pari viikossa kahden viikon putkiajon sijaan, ei pääse mökille ja takaisin hetken mielijohteesta, ohjelmistoon en luottaisi kuuna päivänä, mittareitakaan ei ole enää ratin takana, kaikki tavat menee uusiksi, kyllä vanha on vaan parempi, ei mene koskaan rikkikään. Mutta eiköhän me voida lämmöllä muistaa tätäkin keskustelua vuosikymmenen päästä, kun huomataan pakkasiltana maidon loppuneen, napataan auto puhelimesta lämmitykseen ilman tarvetta kömpiä hankeen, ajellaan hetken päästä mukavasti kauppaan, päätetäänkin käydä leffassa, nepataan isolta ruudulta netistä juuri ne toivotut musat soimaan, hörpitään motarilla kahvia autopilotin hoitaessa ajaminen, ja lopulta kotiin tullessa kytketään auto takaisin lataukseen, että on taas aamulla valmiina ankaraan työliikenteeseen. Kaikki tämähän on mahdollista jo nyt, Suomessa, eli sitten enää ajokkien hinnat ja latausinfra entistä paremmaksi, niin avot.
Toki on hyvin todennäköistä, että itse ajan silti junalla, mutta kyllähän tuo autoilun tulevaisuutta kiistatta on.
Vastasin piruillen koska ajattelin että vertaus oli piruilua. Eihän 3310:stä saa jumalauta älypuhelinta vaikka sitä olisi maailman johtavat koodaajat vääntämässä. Ei se vaan onnistu, piste. Mutta mikä ihme on se taika joka ei antaisi laittaa joka ikistä sähköauton ominaisuutta (sähkömoottoria lukuunottamatta) polttomoottori autoon? Niissä on ollu webasto jo kymmeniä vuosia ja kaikki varmasti muistaa "Darth Vader pojan" joka käynnisti auton "voimalla". Linux on pyörinyt uusimpien autojen sisuksissa varmaan kymmenen vuotta. Joka autoon jossa on digitaalinen näyttä saa vaikka SNES emulaattorin pyörimään jos valmistaja (tai hakkerit) näin haluaa. Alan epäilemään onko porukka edes nähnyt uusia autoja? Vai tultiin etsimään mua sieltä pensaasta ja unohduttiin sinne?
Yhtä järkevää nillittää jostain kuvitteellisesta tilanteesta, missä Heinz ostaa sähköauton, mutta ei laita tolppaa. Totta kai se elämä olisi täyttä paskaa sen jäljeen. Kai sulla on kotona iphonen laturi vai latailetko sen aina prismareissulla kahviossa?
Jaa nyt puhelimen laturinkin on sama asia kuin auton tolppa. Pitääkö oikeasti kirjoittaa pidemmälti kuinka se on eri asia?
Eli paskaa se on vaikka menis 10000km yhdellä latauksella. :b
Jep, tähänpä se kaikki kiteytyy, ja tuota ei mitkään faktat, testit tai ympäristöystävällisyys kohdallasi muuta. Kannattaa siis suosiolla säästää hermoja ja pitäytyä dieselissä. :D
Itse otan jatkossakin junan.
Ympäristöystävällisyys on edelleen enemmän unelmaa tai vähintäänkin ideaali tapauksen kärjistämistä kuin oikea peruste.
Mutta, myönnän että pieni toimintamatka kärjistyy ja on suurin ongelma kun lataus on vielä niin hankalaa. Kuten aikaisemmin kerroin, päivässä tulee vähintään 80km kilometrejä. Tämä tarkoittaa että jos haluan pysyä liikkeessä silloin kun haluan, pitää latausta alkaa suunnittelemaan viimeistään kolmantena päivänä. Näin siksi koska jos yhtenä tai kahtena päivänä ei pääse lataamaan on vielä se kolmas päivä. Toinen on viikonloput. Tulee mentyä maalle usein ja sillä reissulla tulee yhteensä ajoa 260-300km. Käytännössä se tarkoittaa latausta ennen ja jälkeen reissun. Vähintään. Ja talvisin se olisi aika tarkasti perjantaina ja sunnuntaina tai jossain vaiheessa voisi olla hinauksen tarvetta. Ja sanokaa sitä miksi vaan, mutta 30-60min lisäajan tarvetta perjantaina siihen väliin kun töistä on kotona aikasintaan 17.00 ja 21.00 pitäisi olla jo menossa, nostaa käyrää ja kasvattaa kyrpiä otsaan useammalla. Ihan siis käytännön arjen asioita joita hankaloittaisi autovalinta joka ei edes lunasta suurinta lupaustaan vielä: saasteetonta ajamista. Tilanne olisi aivan eri jos se kulkisi sen 1000km tai edes sen bensakoneen 750km tai pystyisi tankkaamaan matkalla viidessä minuutissa.
Latauspistoke kotona toki muuttaisi pitkälti koko tilanteen (kunhan ei liikaa ajelisi ), mutta 82 rakennettuun rivitaloon sellaisen laittaminen parkkipaikalle,... voisin epäillä että lämmitystolpankaan tilalle ei noin vaan laiteta laturia. En tosin tiedä. Suuremmaksi ongelmaksi voi tulla byrokratia jos/kun paikka ei ole asuntokohtainen vaan autokohtainen (sitä ei voi laittaa asunnon arvoon, koska sitä ei varattu sille asunnulle joka myydään)
Ihan käytännön asioita. En hybridissäkään ole mistään toiminta säteestä puhunut vaan kulutuksesta. Siinä tilanne on siis eri. Siinä vaiheessa kun kulutus on korkeintaan dieselin tasolla aletaan olemaan harkinnan sisällä. Tosin siinä voi mennä ympäristö ajattelu vielä enemmän vinoon, koska siinä on akku JA se saastuttaa kuitenkin. Mutta esim. se Despon vinkkaama Toyota Auris tuntui olevan ihan toimiva vehje. Autoksi siis, maailman pelastus on tosiaan oma juttunsa.
Mutta jos nuo epäkohdat on olemassa, sähköauton hankkiminen on enemmän tyylivalinta kuin tarvevalinta. Ja tarpeeseenhan niitä tuotteita pitäisi aina ostaa (ilmaston vuoksikin). Itse en ainakaan maksa tuotteesta joka ei sovi tuotteen tarkoitettuun käyttöön. Toki ympäristö kortin voi vetää esiin, mutta kuten sanoin sekin on edelleen enemmän unelmaa tai vähintäänkin ideaali tapauksen kärjistämistä kuin oikea peruste.
Jep. Itekin kaivoin 3310:n laatikosta ja heitin iPhonen hiiteen. Eipä tarvi ladata enää joka yö.
Jep. Myönnän itsekkin että iPhone on paska. Tosin yllätyin että olisi samalla viivalla vertauksissa 3310:n kanssa mitä kaupasta kärrätty polttomoottori vs. sähköauto. Käytän iPhonea toki vain työpuhelimena, eli lähinnä vain soittoihin ja meileihin, joten en väitä vastaan. Lisäksi otin vain 8 mallin, koska X oli sen verran isompi. Ehkä siinä kehitys on kehittynyt.
Giganttiin vaan: https://www.gigantti.fi/cms/asiakaspalvelu/asiakaspalvelu/ --> Huolto, tuki ja tuoteturva ----> Voinko jättää laitteen huoltoon Gigantin myymälään vaikka olen ostanut sen muualta? -------->Kyllä, niin kauan kun tuotteen takuu ja virhevastuu on voimassa. Huoltoliikkeemme ovat valtuutettu huoltamaan useimmat merkit. Huomioithan mahdolliset lisäkustannukset tilanteissa, joissa laite on vanha tai vika ei täytä takuun tai virhevastuulle asetettuja vaatimuksia. Ota laite mukaan lähimpään Gigantti-myymälään ja autamme huoltotarpeen määrityksessä!
Joo, 500km paikkeille meni ainakin Model 3:n rangemalli, ja Teslat ovat kai alusta asti olleet niitä kovimpia autoja kantaman saralla. Heilahtaahan siihen siis mestarille heti yksi arkipäivä ajoa lisää ennen kuin uskomaton latausstressi iskee päälle. :b
Totta muuten. Ei ne kilometrit auta. Lautausstressi on kuitenkin edessä... Eli paskaa se on vaikka menis 10000km yhdellä latauksella. :b
Ja meinaat siis, että bensan ja dieselin kulutukset ei kasva lainkaan -30 asteen pakkasilla mahdollisesti kylmäkäynnistäessä verrattuna sileisiin kesäteihin?
En vaan sitä että pääsen sen 1000km oli helle tai pakkanen. Lämpimillä toki vähän päälle.
Muiden autojen profiili kertoo aika paljon. Totta kai tässä on selityksen makua, mutta Teslan ostaja (sähköauton ostaja aika usein) on "vähän eri juttu". Joku vertasi Teslaa aikaisemmin Appleen kuluttaja suhteeltaan. Ei varmasti löydy niin paljoa tyytymättömiä omistajia kuin perus Toyotan omistajista vaikka kirveen kanssa etsisi.
Sähköautot -Nyt! -Facebook-ryhmässä alkoi mielenkiintoinen testi. Neljällä erilaisella sähköautolla ajavat Suomen ympäri. Kannattaa liittyä ryhmään ja seurata testiä. Raportoivat tiuhaan tahtiin. Ryhmässä on muutenkin paljon kokemuksia eri valmistajien sähköautoista. Tekniikan Maailmaltakin taitaa olla tulossa kattava sähköautojen talviajotesti lähiaikoina.
Täytyykin vilkasta. Noita testejä on yllättävän vähän. Yritin metsästää mutta kaikki on useamman vuoden takaa.
Seuloin nopeasti omat somefeedini, ja vuoden takaa löytyi esimerkiksi laskenta, että noin 300km pääsisi S85D:llä -20 asteen pakkasella ja sisätilat lämpimänä - jos siis yhteen putkeen ajaa. Jos ajaa toistuvasti pikkumatkaa niin, että auto kylmenee täysin välillä, lämmitysjaksoja tulee useampia, mihin kuluu sitten hieman enemmän energiaa. 85D:n maksimirange uutena näyttäisi olevan reilun 400 kilsaa, ja autohan on ollut markkinoilla jo vuodesta 2015. Uudemmat mallit jaksavat siis luonnollisesti entistä paremmin ja pidemmälle.
Oliko uusien autojen maksimi matka parhaimmillaan 500km nykyään? Huimaa kehitystä yli kolmessa vuodessa Ja pakkanen vieläkin verottaa matkaa. Joiltain osin aika reippaasti uutisen mukaan. Pointti on siis vain se että meikän dieselillä menee sen 1000km satoi tai paistoi, oli helle tai pakkanen ja lämpeneekin sisältä reilun 5min sisään vaikka sitä sanotaan dieselin heikkoudeksi. Ja tankin saa täyteen 5-10 minuutissa. Ainoa mikä verottaa kilometrejä joskus on nutaajat kehällä joiden ohittamiseen pitää käyttää kaasua. Tässäkin asiassa saattaisi verottaa sähköautossa vielä enemmän.
Ja täysin vastaavasti esim. Tesloja on Suomessa säilytetty ulkona samoissa lukemissa ja ajettu täysin ongelmitta. Vaikuttaisi siis siltä, että omat erikoisuutensa on kaikessa autoteknologiassa, minkä lisäksi yksittäisten käyttökokemusten välillä on aika paljon vaihtelua aika monesta muuttujasta riippuen.
Kyllähän se Tesla käyntiin lähtee, mutta matkan pituus onkin eri juttu. Varsinkin jos/kun tuuletin puhaltaa lämpöä koko matkan.
Viime vai toissa viikolla oli täällä uudellamaallakin yli 25 pakkasta ja hyvin lähti. Toki se oli lämmityksessä ja siinä on vaan 5 vuotta vanha kone, mutta sitä en väitä etteikö vanhoissa dieseleissä olisi muitakin ongelmia ja lämmityksessähän ne autot pitäisi pakkasella olla moottorista riippumatta. Ja myönnän senkin että diesel vaatii enemmän huolenpitoa kuin bensakone. Esim. nokkaan pitää ottaa pakkasille suoja tai laittaa pahvi pellin alle syylarin eteen. Mutta ei mielestäni mitään erikoista kuitenkaan ja silloin diesel toimii aivan varmasti.
Olette vapaita hypettämään muiden alustojen pelejä! Kaikki on omissa käsissänne, jotka näppäimistöä käskyttää.
Meikän hype vaihe kestää nykyään niin vähän aikaa ja yhden pelin pelaaminen niin saatanan kauan, että se hehkutus vaan jää Pitäisi olla lukematta mitään peliaiheisia uutisia tai julkaisuja sillä hetkellä kun pelaa jotain peliä. Sitten kun on peli pelattu aukaisee verkon ja alkaa käymään kauppojen pelihyllyillä. Säästyisi aikaakin kun unohtaisi ne 10-20min pyörimiset pelisaiteilla ja pikaisen selailut kauppojen hyllyillä. Sitten olisi kova hype kun tulisi eteen kaikki 6kk sisällä julkaistut pelit. Tai yli.
FFXV (ja siitä takaisin aiheeseen) kun on ollut nyt vajaa 6kk työn alla, jotain 35-40h taitaa olla takana ja vielä matkaa edessä reippaasti. Peli kyllä tuntuu koko ajan paremmalta. Olisi varmaan vielä parempi jos riittäisi aika ja energia pelata useemmin kuin 0-3 kertaa viikossa. Aina joku asia kun tuntuu unohtuvan jos pitää yli viikon tauon pelaamisessa. Ja sitten kun pelissä on jotain triviaaleja asioita joihin menee helvetisti aikaa, kuten kala jota pitää kesyttää 2h ennen kun sen saa ylös. Ei, en lähtenyt saalistamaan sitä testailua pidemmälle. Tälläset asiat muuten kyrsii peleissä. Peli saa olla vaikea, asioiden treenaaminen saa viedä aikaa, mutta sinnikkyyden tai kärsivällisyyden edellytys on perseestä. Kerran se kala meinaan nappasi ja ei siinä mitään ihmeellistä sinänsä ollut, mutta mietin että ei tätä saatana voi koko iltaa vetää ylös joten siima katkesi turhautumiseen. Ihan persettä. Helvetin vaikea mutta vartissa ylös jos vaan osaa. Vaikka ei sillä, ei tuo kalastus siinä nyt mikään erikoinen juttu ole. Sen saalistaminen vain isketään naamalle kun leiriytyy oikeassa paikassa, joten tuli "no helvetti koitetaas" fiilis. Meni siihenkin kaikkine ostoksineen ja testailuineen yksi ilta (about 2-3h) ihan turhaan
Mutta nyt saa senkin jättää ja jos vaikka edistäisi tarinaa hiukan. Alun vierauden jälkeen taistelu on ihan sujuvaa puuhaa ja oikeastaan se joka pitää otteessaan. Hahmot on aika yhden tekeviä, juoni on osin jo hämärän peitossa pitkän peliajan takia,... Mutta örkkejä jaksaa mättää. Tosin käytännössä pystyt taioilla tekemään aika paljon tuhoa. Ostat vain esim. elixiriä perkeleesti ja yhdistät sen taikojen kanssa niin saat kunnon pommin useampia örkkejä vastaan. Rahasta kuitenkaan harvemmin tulee varsinaisesti pulaa. Vaikka eihän niitä taikojakaan jatkuvasti ole saatavilla, niin ei niitä koko aikaa tule käytettyä. Mutta jos esim. tulee kova kasa imperiumin sotilaita lentoalukseellaan ja haluaa ne nopeasti kumoon, heittää yhden elixiirillä maustetun valopallon sinne keskelle niin kaikki kaatuu suht varmasti. Pari warp iskua joskus joutuu heittää perään.
Miksi positiivisuus/innostuneisuus on oletusarvoisesti väärin ja kyynisyys oikein?
Ei se olekkaan. En mielestäni niin sanonutkaan eikä todellakaan ollut tarkoitus sanoa niin.
Olenko saanut täällä jonkin sortin kyynisyyden auran päälleni kun kirjotukset otetaan niin vaikka en niin edes tarkoita Vai odottiko Epi vain että joku on naama väärällä hehkuttamisesta kuitenkin niin tuli puolustus refleksi
Pakko kyllä vähän ihailla Epin hypetystä kaikesta mikä liittyy NS:ään. FFVII on kuitenkin tullut jokaiselle laitteelle viimeisen 20 vuoden aikana lukuun ottamatta Nintendon laitteita ja silti pystyy kiittämään tästäkin S-E:tä. Ja siis omasta mielestä FFVII on tai on ainakin ollut parhaimpia pelejä mitä on ikinä julkaistu. Mutta tästä ei siltikään värähdä viisari mihinkään päin
S-E saisi muutenkin keskittyä tuomaan muita kuin uudelleen julkaisuja. FFVII Remake kun on taas ihan eri juttu. Vähän alkaa pelottamaan että se ei edes ehdi tähän sukupolveen. Tai sitten se tulee kahdelle sukupolvelle ja sitten onkin ongelma heittääkö monta sataa tämän takia heti julkaisussa konsoliin. Konsoli markkinoiden päivitysversioiden entistä suurempi todennäköisyys ei siihen oikein houkuttele. Varsinkin jos peli tulee nykyisellekkin sukupolvelle. No, jos rahaa tietty sattuu olemaan sillä hetkellä, niin ihan se ja sama sitten, ostoon menee paras versio. Mutta saisivat nyt kertoa siitä jotain viimeistään E3:ssa...
Mitä nyt olen katsellut, niin hybridi Toyota Auris Touringin päästöt on alle 117g/km ja taas esim. jonkun Skoda Octavia dieselin on ~130 tienoilla. Kulutusta en ole hirveästi katsellut.
Mutta siis oma tilanne aika spesiaali, koska päästöjen määrä vaikuttaa suoraan leasing-kustannuksiin.
Kappas ensimmäinen hybridi joka tuntuu sellaiselta jonka voisi jopa ostaa. Vähän peruuttelen puheitani. Tai sanotaanko että päivitän Jokunen vuosi sitten tilanne oli eri. Mutta tuo ei tunnu huonolta autolta. Vähän pienempi tavaratila kuin Octavia Sedanissa (Skoda tekee ihmeitä Octavian tiloilla), mutta vain muutama kymmenen, vääntöä vähemmän kuin Octaviassa mutta tehoja enemmän,.. ei huono. Kulutuskin pitkälti samoissa.
Varmaan vuoden sisään voisi alkaa miettimään auton vaihtoa, viimeistään vuoden päästä kun 200tkm alkaa kolkuttelemään Octavian mittarissa. Tuo Yaris hybrid ei olisi huono vaihtoehto. Itekkin olen noita leasing autoja katsellut, mutta niissä tulee kilometrit niin helposti vastaan kun auto kulkee about 25tkm vuodessa. Joten ihan sen takia on tullut enemmän vaan katseltua kuin oikeasti harkittua. Se helppous siinäkin kiehtoo. Jos olisi rahaa sellaisiin kilometreihin mitä se vaatisi, leasing olisi suht selvä vaihtoehto. Ei tarvisi ikinä huolehtia mistään huollon maksuista tai vara-autoista tai sitten siitä seuraavasta vaihdosta tms. Mutta eiköhän se tule kaupassa käytyä. Jos nyt ostaisi sellasen mitä voisi pitää kakkosautona muutaman vuoden päästä ja sitten ottaisi leasingin. Ja se pitäisi sitten ottaa melkeimpä tuo Yaris. Dieseliä ei kakkosautona kannata pitää. Mutta, ei tosiaan huono vaihtoehto tuo Yaris. Näin ilman koeajoa
Niin se vähän riippuu, että onko auto oma vai liisattu, ja että pitääkö itse maksaa bensat.
En ole löytänyt vielä vastaavan kokoista mutta yhtä vähän päästöjä aiheuttavaa dieseliä, kuin Toyotan farkku-hybridit. Maksan mieluusti huomattavasti pienemmän summan vuodessa ottamalla hybridin, vaikka olishan joku neliveto turbodiesel ihan kätevä.
Itselle se oma auto merkitsee lisääntynyttä vapautta lähteä nopeasti reissuun, liikkua nopeasti paikasta toiseen eikä tarvitse olla kavereitten armoilla, kun tarvitsee kyytiä tai rahtausapua.
Tiedän että tämäkin on hiukan näkökannasta kiinni, mutta siltikin sanon: Eihän sillä sähköautolla pääse nopeasti reissuun koska aina pitää varmistaa se tolppa ensin. Pahimmillaan olet bussilla perillä nopeammin, jos joudut jonottamaan tolpalla. Kaveriden armoilla ei tarvitse olla mutta tolppien armolla kyllä on.
Ja siis tietysti tekniikan kehittyessä sähköautokin tulee olemaan tota mitä auto sinulle merkitsee, mutta jos ajattelet sähköauton olevan nyt tuota, itse uskon että rahat menisi aivan hukkaan.
Mutta joo, seuraava autoni taitaa olla Toyotan hybridi-farkku, jonka tosin ajattelin ottaa firman kautta liisattuna.
Hybridi kiinnostaa meikäläistä vähemmän kuin täyssähkö Myönnän kyllä että en ole nyt pariin vuoteen näitä seuraillut, mutta erään työkaverin hybridi ostos loksautti omat leuat epäuskosta. Olin silloin vielä hybridien kannalla ja mietin itsekkin sellaista. Työkaveri oli ostanut (muistaakseni) Yaris hybridin. Totta kai kyselin jonkun ajan jälkeen että kuinka toimii ja mitä kuluttaa. Yllätys oli kova kun Yaris kulutti saman verran bensaa kuin meikäläisen Octavia dieseliä
Eihän hybridissä siis ole mitään käytännön järkeä. Diesel on nykyään muutenkin vähäpäästöisempi kuin bensa koneet, pienhiukkasten ollen samoilla viivoilla (tästä löytyy juttua molempiin suuntiin), niin en löydä mitään järkeä ostaa autoa joka käyttää sähköä ja bensaa ja kuluttaa kuitenkin sitä bensaa saman verran kuin diesel auto dieseliä. Hybridi on automarkkinoiden kuningas siinä, että mitään muuta teknologiaa autoalalla ei myydä niin täysin mielikuvien varassa kuin sitä. Ja on uskomatonta kuinka hyvin se on toiminut. Ainakin alunperin. En tiedä onko tilanne muuttunut.
EDIT: Tarkastin. 1.5l Yaris hybridi kuluttaa 4,8-5l 100 kilometrin matkalla, meikän 2013 vuoden (vanhempaa mallia) diesel kuluttaa about 4,5l/100km
Vähän naurattaa, mutta pakko nostaa hattua silti rohkeudesta. Selkeästi ideana ei ole vain ottaa rahoja pelaajilta pois, kuten niin monien muiden jatko-osien kehittäjien kanssa.
Voisin kuvitella että alunperin oli jopa tarkoitus tuoda pelistä kunnon demo game awardseissa, mutta ongelmat näkyi jo silloin. Pari kuukautta yritettiin tehdä korjauksia ja sitten pillit pussiin ja Retrolle.
Suurin kysymys lienee että mitä tilalle tulee... Nintendo kuitenkin on suunnitellut julkaisunsa aika pilkun tarkasti, kuten muutkin konsoli julkaisija. Muilla vain on niitä korvaavia nimikkeitä enemmän kuin Nintendolla. Jo viime vuonna nähtiin minusta selvää hypen laskua, joten Pokemonilla on aika paljon harteilla. Ei toki mahdotonta Pokemonille hoitaa hommaa kotiin. Ainakin tyydyttävästi.
Ja noiden vartin kiertojen ja tiukkojen kellonaikamenojen perusteella siirryit vissiin puhumaan arkiajosta? Pitkä matkahan oli keskustelussa aiemmin, kun kaikki oletti sen olevan ainoa "haaste" sähköautoille. Eli montako sataa kilsaa autosi nielee tietä perus-maanantaissa?
Pitkästä matkasta siis puhuin, mutta perus-maanantaina tulee vähintään 80km ajoa. Käytännössä se olisi varmaan kaksi tankkausta viikossa sähköautolla kun nyt selviää yhdellä. Joskus toki pidempäänkin, joten sähköautollakin kestäisi joskus yhdellä tankkauksella, mutta talvisin se olisi se kaksi vähintään. Nykydieselillä huristelee sen 1000km 55l tankilla.
Ajatusleikkinä perhearki sähköautolla tuntuu painajaiselta. Jos on oma vuoro hakea kakarat hoidosta, se tankkaus pitää suunnitella etukäteen, koska silloin ei ole varttia puhumattakaan puolesta tunnista aikaa. Kaikki on työpäivästä pois tai vaihtoehtoisesti yöunista. - Monelta heräät huomenna? - Normaaliin aikaan. Ei kun vittu niin mun pitää tankata. Herään puolituntia aikasemmin. Arjen realiteetit huomioiden se puolituntia olisi todennäköisesti 45min. Ja sitten kun tolpalla edessä on yksi auto joudut kääntymään ympäri ja testaamaan iltapäivällä uudestaan tai heräämään seuraavana päivänä aikaisemmin. Ja näin kävisi, koska ihmiset tuppaa liikkumaan samoihin aikoihin. Käytännössä siinä kävisi varmaan niin että joutuisin yrittämään latausta joka päivä, koska se läheskään joka päivä onnistuisi. Tai sitten tekisin "tolppareissun" lähimpään markettiin illalla kun kakarat nukkuu ja kökkisin siellä 21:30-22:00.
Itse hoitaisin yhden viikon työmatkat ja lapsenhaut lähes kokonaan ilman yhtään latausta tämän hetken parhaimmilla kantomatkoilla - jotka tosiaan paranevat joka mallilla entisestään, latauspaikkaverkoston tihentyessä. Eiköhän sitä kerran viikossa ehtisi jossain istahtaa lataamaan autonsa, jos ei jostain syystä voi latausmahdollisuutta kotiinsa hommata. Eli ihan ei edelleenkään aukea, miksi tuo kantosäde- ja latauskysymys tuntuu niin hankalalta.
Sinullahan ei ollut nyt autoa? Kuten oli aiemmin puhetta: Sähköauto on niille jotka ei autoa tarvi.
Toi on muuten mielenkiintoinen pointti TK:lla että nykyinen tankkausbisnes ei nykysähköautoille yksinkertaisesti onnistu. Jos on automaatti jossa on 8 pistettä, se on paljon. Harvoin joutuu odottamaan yhtä ajajaa enempää. Sähköautoille se helvetin vähän. Kun yksi auto lataa yhdellä tolpalla, samassa ajassa nesteletkusta tankkaa 6 kertaa vähintään. Eli esimerkki automaatilla puolessa tunnissa 48 vs. 8
Häviää muuten tämän keskustelun myötä ne pienetkin ajatukset sähköauton hankinnasta
Nyt alkaa vähän tuntumaan että porukka ei ole oikeasti mennyt autolla aikataulun mukaan. Jos pitää olla jossain paikassa tiettyyn aikaan se vartin kierto vain vituttaa. Varsinkin jos pohjalla on kakaroiden kanssa taistelu lähdöstä. Puhumattakaan siitä että joudut suunnittelemaan lähtöä vähintään päivän etukäteen missä lataat se autosi ja koska. Ja jos tolpalla on kahden auton jono, olet siinä ainakin 1h30min jonossa. Arvostain helppoutta. Jos vain on varaa, maksan jopa siitä.
Itselle on ainakin siis ihan selvää, että jos koskaan omistan autoa (mikä ei siis ole mitenkään varmaa), niin se tulee kyllä olemaan sähköauto. Nykyhinnoilla en minäkään Teslaa alkaisi laittamaan, tai muutakaan bränikkää nelirenkaista, mutta eipä kyllä naposta polttomoottorimarkkinatkaan lainkaan. Mieluummin VR:llä hieman myöhässä. :b
Se että laturi on joka kodissa on aika kaukainen ajatus. Lisäksi tässä on myös se perinteinen ongelma, että osa ei halua pistoketta kotiin kun ei ole sähköautoa ja osa ei halua sähköautoa kun ei ole pistoketta. Sitten kun latauspaikkoja on joka puolella ja lataus on nopeaa, kilometrimäärällä ei ole niin suurta väliä. Mutta nykyinen oma diesel vetää tankillisella about 1000km ja useimmat bensatkin mielestäni vähintään sen 700-800km tankillisella. Ja ne menee sen +-50km. Joten tuonne kun pääsisi näillä lataus paikoilla. Sitten kun lataus olisi mahdollista missä vaan viidessä minuutissa, niin kilometrimäärän vaatimus laskee. Sen myönnän että julkisten paikkojen lataus mahdollisuudet ovat lisääntyneet yllättävänkin nopeasti. Mutta laajassa skaalassa tällä ei ole merkitystä ennen kuin se on joka parkkiruudussa. Koska jos sitä ei voi jokainen auton omistaja tehdä 100% varmuudella silloin kun haluaa, se ei ole taattu palvelu. Koska silloin se tilanne tulee kun akku on tyhjä ja joudut jonottamaan siihen latauspisteeseen.
Lisäksi en ole täysin vakuuttunut siitäkään että lataus pisteiden yhteensopivuus on aivan varmaa. Ainakaan kuluttaja hinnoilla toteutettuihin latauspisteisiin. Yritin tästä hiukan etsiä tietoa ja tulos oli ristiriitainen tieto, joten siitä voisi päätellä että standardit eivät ole vielä valmiita massa markkinoille.
Tuo taksien akkukesto on lupaavaa, vaikka väitänkin että se on eri asia kuin sen tulevaisuuden kuluttaja teslan tai edes Model 3:n akku. Ja akusta huolta pitäminen pitää olla normaaliajon ulkopuolella tasolla "tee määräaikaishuollot". Vaikka uskonkin kyllä, että näin onkin. Tai ainakin tulee olemaan. Jo Xenonit on suljettu pelle pelottomilta sähkövirran takia, niin uskoisin että sähköautojen akut on sitä vielä varmemmin. Onko Tesla muuten antanut mitään takuuta akkukestolle? Tyyliin "Tämä kestää niin monta tuntia tai niin monta latausta"?
Ja taksithan ei tule kovin nopeasti siirtymään sähköautoihin suurin joukoin. Tankilla pitää päästä menemään sen lähemmäs 1000km ja latauksen pitää olla nopeaa. Siinä duunissa aika ja kilometrit on aika kirjaimellisesti rahaa.
Ja siis rauhotan nyt sen verran että rinnastan väitöksiä ennen kaikkea niihin poliitikkojen lupauksiin kuinka joka paikassa, Suomessakin, pitää siirtyä ja siirrytään asap sähköautoihin. Eihän ne ennusteet ole oikein realistisia. En väitä etteikö sähköauto olisi tulevaisuuden kulkupeli. Näinhän se tulee todennäköisesti olemaan. Itse uskon siihen. Mutta vielä sen toimivuus ja polttomoottorin korvaaja puheet on enemmän markkinointipuhetta kuin käytännön faktaa. Varsinkin Suomessa. Esim: SDP meinaa Suomeen 670t kpl sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Suomessa myydään hyvänä vuotena alle 130 000 uutta autoa vuodessa. Eli seuraavan 10 vuoden aikana kaikista autoista pitäisi myydä about puolet sähköautoja. Jos autojen myynti kokonaisuudessaan olisi ennen näkemättömän kovaa. Onnea sille. Viime vuonna täyssähköautoja myytiin 776kpl, yhteensä uusia autoja reipas 120t kpl. Erikoisena tilastotietona, maakaasuautot meni ohi, niitä myytiin 1161kpl. Myynnin pitäisi räjähtää että saataisiin tuo 670t kpl edes 2045 (vajaa 27t kpl vuodessa) kun SDP:n mukaan pitäisi olla 2milj. sähköautoa. Se tekee 80 000 uutta sähköautoa vuodessa alkaen ensi vuodesta Puheet kuin Trumpilla. Kohta sanovat että Venäjä maksaa ne autot.
Eli: Ei vain ole realistisesti mahdollista että sähköautot yleistyisivät läheskään sitä tahtia mitä kovimmat puolustajat sanovat. Tai edes maltillisemmat. Muista asioista on tämän pohjalta vähän turha edes kiistellä.
En tiedä kuinka yllättynyt Black Pantherin ehdokkuudesta lopulta pitäisi olla, koska katsoja lukujen saalistus on ollut joka vuosi, sanoisiko räyhkeämpää. Mutta jos genre mitenkään maistuu, eihän Balck Panther mikään huono elokuva ole. Vähintäänkin siis silloin jos tarkastellaan omassa genressään. Ei mikään vuoden elokuva tietenkään, mutta aikalailla yhtä suuri vitsi on Bohemian Rhapsody tuolla listalla. Itse en ole sitä nähnyt, mutta mitä on lueskellut sitä ei kannata katsoa jos ei ole bändin fani. Molemmat on ihan samasta syystä listalla: Hyvät katsoja luvut.
Nykyisten Teslojen benchmarkit olivat sci-fiä vielä vähän aikaa sitten (henk koht ne tuntuvat siltä vieläkin). Ihmettelen kyllä, miten joku voi olla niin skeptinen sähköautojen suhteen ottaen huomioon, miten lyhyessä ajassa tultiin mahdottomalta kuulostavalta hypeltä monille jo arkipäiväiseen käyttöön. Ja kyllä, se että kaupunkilaiset ostavat kalliita autoja on typerää, mutta pitäisi teidänkin ymmärtää, ettei järjellä ole mitään tekemistä ihmisten kulutustottumusten kanssa. Juuri niitä äänettömiä ja päästöttömiä Tesloja sinne kaupunkiin haluaa korvaamaan teini-corollat. Nousukkailla ja nuorilla jupeilla pitää olla siisti auto, ei niistä hihhuleita saa vielä sukupolveen... paitsi 50 tonnin seksikkäällä autolla. Sehän on samalla merkki menestyksestä ja ilmastotietoisuudesta
Suomi on toki haasteellinen paikka omistaa sähköauto, ei siitä mihinkään pääse.
Eihän sähköautossa itsessään ole mitään ihmeellistä. Teknologia on ollu jo kauan olemassa, tahto on vain puuttunut. Nyt näistä on puhuttu ja myyty muutaman vuoden ja aiheet pysyy samana: Liian pieni kantama, liian vähän latauspaikkoja, liian kallis, jne. Ainoa mikä on poistunut niin kylmässä toimimisesta ei ole puhuttu niin paljon kuin aikaisemmin. Se on ilmeisesti siis parantunut selvästi.
Ja en nyt tiedä missä kuplassa elät, mutta eihän suurimmalla osalla tällä pallolla ole varaa laittaa uuteen autoon rahaa, vaikka se olisi kuinka trendikästä. Suomalaisten pitäisi olla suht hyvin toimeentulevia, niin ostetun auton keskimääräinen hinta on alle 10t€. Oliko jopa jotain 6t€. Menee vuosia ennen kuin sähköautoa saa edes käytettynä tuohon hintaan. Jo siksikin kun eihän niillä yksinkertaisesti pysty ajamaan päivässä niin paljon kuin polttomoottorilla. Siitäkin tulee mielenkiintoista kuinka pitkäikäisiä sähköautot tulevat olemaan. Eurooppalaisen tallaajan auton keski-ikä taitaa olla lähellä 10 vuotta, Suomessa enemmän. Ei kuulosta kovin kummoiselta sähköautomarkkinalta.
Yksi pelastus voisi olla että leasing yleistyisi. Mutta lopulta jos porukka menisi siihen, sitten kaupoilla olisi kasa 3 vuotta vanhoja sähköautoja joita kukaan ei osta, eli leasing hinnat nousisi ja siitäkin luovuttaisiin.
Olisi mielenkiintoista kuulla, onko joku oikeasti miettinyt kuinka sähköautoista voi tulla koko kansan kulkupeli. Edes Suomessa. Matkassa on niin monta "muttaa" ja "kuinka ihmeessä" muuttujaa joihin keneltäkään ei tunnu tulevan todellisia vastauksia, että usko niiden leviämiseen on ihan hypen varassa. "Näin me tehdään ja tähän tähdätään. En tiedä kuinka mutta näin tehdään ja tää on kova juttu." Lupaavaa... Huvittavinta on että vihreistä on tullut kovia autoihmisiä äkkiä joita kuunnellaan nyt ja ne jotka ovat autoja ajaneet ja käyttäneet niitä, sivuutetaan surutta.
Vai onko Zoukka kuullut jotain muutakin vastauksia noihin nostamiini epäkohtiin kuin "Näin me tehdään."? Usko tuntuu olevan niin kova, että alan oikeasti epäilemään että multa on vain menny jotain ohi. Vai olenko ymmärtänyt jotain perustavan laatuista automarkkinoista väärin? Sekin voi toki olla, en oikeasti ole autoasiantuntija, olen vain käyttänyt autoja about 18 vuotta ja ostanut muutaman.
Mutta jaksanko ostaa autoa? Se on vähän kuin palaisi aikakoneella 90-luvulle. Omistin auton viimeksi noin 10 vuotta sitten, sen jälkeen kun sen paskan ajoin romuttamon paaliin en ole uutta ostanut. Perheelliset ja Kehä III:n ulkopuoliset toki sen ostavat, mutta kaupunkilaiselle oma auto on aika iso ja turha rahareikä, oli se sitten sähköllä tai bensalla. Tää on myös se syy miksi en ole itse sijoitanut (ainakaan vielä) suoriin automerkkeihin. Ei ole kristallipalloa kuka tulee kasvamaan, voittaako sähkö polttomottorit ja tuleeko autojen määrä edes nousemaan tästä. Autoteollisuudelle osia toimittaviin korkean jalostusasteen firmoihin olen kyllä panostanut. Nää tulee selviämään taloudesta, vaikka itse autoteollisuus menisikin mihin suuntaan vain.
Tämäkin on osa Teslan ja sähköautojen paradoksia. Käytännössä ne ovat vain kaupunkilaisille, mutta kaupunkilaiset eivät halua autoa. Koko sähköauton käytännön konsepti tuntuu mahdottomalta tai vähintäänkin epäkäytännölliseltä. 1. Pitäisi olla kaikille, mutta läheskään kaikilla ei ole siihen varaa. 2. Autolla kuuluu liikkua pitkiä matkoja ja paikoissa joissa ei ole julkista, mutta perussähköautolla ei pääse pitkiä matkoja, eikä latauspaikkoja ole vieläkään tarpeeksi tiheästi ja lautaus kestää 30-60min. Eli se on auto kaupunkiin. Eli auto niille jotka autoa eivät tarvitse. 3. Pitäisi laskea liikenteen päästöjä, mutta se energiamäärä mitä kaikki autot tarvisivat vaatii enemmän kuin vain parempaa akkuteknologiaa, se vaatiin kaiken energian mitä saadaan. Puhumattakaan siitä mitä akkujen valmistus tekee pallolle. Ja tälläisen energia pompun jälkeen, sähkön hinta pomppaa kurkkuun niin että ei saa henkeä.
Ja totta kai, hinta varmasti laskee kun mallit ja teknologia kehittyy. Ja autoista saadaan tehosuhteeltaan parempia ja niillä pääsee pitkiä matkoja. Mutta siltikään kuvitelmat ei ole energia tai materiaali vaatimusten vuoksi realistisia. Akkuja ei saada tarpeeksi nopeasti valmiiksi vaikka kuinka yrittäisi. Omavarainen energia ei meinaa pohjoisessa riittää talvisin nytkään, niin kuinka Suomessakin käy kun kaduilla menisi 5 miljoonaa sähköautoa.
Sähköauto on kaunis idea ja se mihin totta kai kannattaa pyrkiä, ilmastonmuutoksen takiakin, mutta energian riittävyys ja akkujen teknologian parantaminen pitää ratkaista ensin. Muuten alkaa nousemaan hiilivoimalaitoksia entistä enemmän.
Dieselistä kun saadaan nykyään osa jo McDonaldsin roskiksesta.
Myönnän että itseä vaivaa skeptisyys koko sähköautoa kohtaan. Siis tuotteena. Sehän on käytännössä suurimpia maailmanlaajuisia kusetuksia mitä maailma on nähnyt. Toki se ajatus siellä taustalla on kaunis, oikea ja lopulta toteutettavissakin, mutta eihän se näillä eväillä ole lähelläkään vielä. Autot maksaa hyvin yli 30t€, lataus ei kestä yhtäpitkälle, latausstandardit hakusessa (mieti jos et pystyisi tankkaamaan joka bensa-asemalla) ja sitten se suurin: Sähköauto ei ole oletusarvoisesti saasteetonta ajoa.
Jos sähköautot lisääntyy sitä tahtiä mitä puhutaan, maailmassa tulee olemaan mieletön energia vaje, tai sähköautot lopulta saastuttaa enemmän kuin polttomoottoriautot, kun otetaan huomioon energian lähde. Tosin näillä hinnoilla sähköautojen yleistyminen tai tavoitteet niiden lisääntymiselle on parhaimmillaankin helvetinmoista optimismia. Käytännössä se on vain pisteiden keruuta.
Itselle ei ainakaan tule sähköautoa ennen kuin se on pakko. Bensan voisi ottaa jos ei muuta ole, mutta paras olisi diesel. En oikein ymmärrä mistä ihmeestä dieselin haukuminen tulee. Onko jossain joku rikas sähköautopatenttien päällä istuja (Musk?) joka heittelee propagandaa dieseliä kohtaan. Se ei todellakaan ole niin paha mitä kaikki kiellot antaa ymmärtää. Edes pienhiukkaspäästöissä.
Tuosta asenteessakin voi siis olla osansa että en Teslaan luota oikein millään tavalla tai tasolla. Toki Musk on hieno visionääri ja ideoita ja halua löytyy, mutta ei niillä mitään tehdä jos lopulta loppuu raha. Ja tällä tahdilla se loppuu nopeasti. Mutta kuten mainitsittekin, Tesla brändinä on kova. Ja se tosiaan lähes on yhtä kuin täyssähköauto. Joten sillä on aina arvoa. Mutta ei se pelkkä brändi tuo rahaa jos sitä kantava tuote ei ole kunnossa. Siksi uskonkin että brändi myydään toiselle valmistajalle. Ja firma hoitaa innovoinnin ja patenttien keksimisen. Jos tuollainen kauppa tulisi, osaketta voisi ostaakkin. Samoin sitä joka brändin ostaa.
Ja se autojen päivitys... toki tämäkin mielipide voi johtua asenteesta, tai siitä että töissä kuulee aikamoista perseilyä tietoturvassa (autoissakin), mutta autojen päivitys ilman fyysistä piuhaa tai tehtaalla käyntiä (OTA päivitys),... ei saatana. Luottaisitko tietokoneesi softaan 120km/h nopeudessa? Sitähän se olisi. Pelottaa aika helvetisti koko ajatus.
Verkkiksen suuret markkinointi panostukset ymmärtääkseni johtuu Powerista, joka tekee ilmeisesti heikompaa tulosta kuin verkkis. Ja verkkis kuitenkin kasvaa koko ajan. Ja verkkiksen kulurakenne on huokempi kuin Powerin. Eli tällä hetkellä ei näytä siltä että verkkiksellä olisi ongelmia pysyä kilpailussa mukana. Toki kasvu on laskenut ja P/E -luvut alkaa olemaan jo aika korkealla kasvu ennusteisiin nähden, mutta tälä tahdilla verkkis jaksaa. Kysymys on oikeastaan kuinka pitkään Power jaksaa. Ja kuinka Gigantti pysyy huipulla. Sinnekkin tullut juuri uusi toimari Suomeen Norjasta jonka pitäisi pystyä Rytkösen tahtiin jolla on melkein 20 vuoden kokemus Gigantin toimarina ja suomalaisten kulutustottumuksista. Tässä voisi hyvinkin olla verkkiksenkin paikka. Tietty myönnän senkin, että verkkiksen toimarikin on juuri vaihtunut, joka ei ehkä tullut parhaimpaan aikaan.
Teslaan en ole luottanut ikinä. En tiedä johtuuko sen arvo Muskin puheista ja sen luomasta hypestä, mutta en ole oikein ikinä ymmärtänyt sen vetoa. "Koko kansan" sähköauto 40t€.... justiinsa. Ja sekään ei ilmeisesti ole ihan niin laadukas mitä hypen perusteella antaisi olettaa. Merkillä on toki arvoa, juurikin hypen vuoksi, mutta ei niin paljoa että se selittäisi arvon. Kukaan ei edes osta sitä pois näillä hinnoilla. Voisin kuvitella että merkki ja ehkä tuotantolinjat myydään jossain vaiheessa jollekkin toiselle valmistajalle ja Tesla yrityksenä (en tiedä olisiko nimi enää sama) jatkaa akkuvalmistajana ja (ehkä) teknologia kehittäjänä. Auton valmistukseen Teslassa en enää usko 10 vuoden päähän. Näillä tappioilla on hyvä jos kestää 5 vuotta. Sitten Tesla voisi olla ostopaperi.
Powerin kilpailukyky tai markkinointivoimat on selkeästi yllättänyt verkkiksen. Ymmärtääkseni Power vetää aika pitkälti tappiolla tällä hetkellä ja lyö itseään ihmisten mieliin. Tämän vuoden aikana kai pitäisi loppua velaksi kauppaaminen ja pitäisi saada kelkka käännettyä. Tai mitä nyt Inderesin juttuja on lukenut.
Verkkiksella on ymmärtääkseni halvin kustannusrakenne. Aika reippaastikkin. Gigantti tulee perässä ja Power Gigantin perässä. Gigantilla ja Powerilla on vielä kymmeniä myymälöitä ja verkkiksellä kourallinen, joten bisnes ei ole läheskään yhtä kallista verkkikselle. Eli kun heikot ajat tulee, uskoisin että verkkiksellä on silti parhaat mahdollisuudet pitää hinnat alhaalla ja tehdä vielä voittoa. Vaikka marginaalit laskisikin. Kasvuyrityksestä tällöin ei toiki voi puhua enää. Osakkeen hintakin tosin alkaa olemaan jo halvempi kuin kasvu yrityksillä. P/E tällä hetkellä alle 20. P/S 0,42 ja P/B 4,38. Omalla amatööritulkinnalla ihan kelpo lukuja ja lupaavampia kuin Nasdaq Helsinki luvut. Toki P/E on hiukan korkea edelleen, mutta Nasdaq Helsinki P/E on päälle 20, niin ei se trendistä tai yleisestä tilasta juurikaan poikkea.
Kuten sanoin tuolla aikaisemminkin, verkkis ei tunnu olevan sijoittajien suosiossa tällä hetkellä. Johtuu ilmeisesti Inderesin kovistä suosituksista ja sen jälkeisestä heikommista tuloksista (ei kuitenkaan huonoista). Toki itsekkin katselen vielä, todennäköisesti tulee lisää alas, mutta lukujen valossa huonosta sijoituksesta ei oman "amatöörimutun" mieliestä ole kyse.