Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Aihe: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni?  (Luettu 21725 kertaa)
Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « : 21.01.2019 20:05 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili Myönnän että itseä vaivaa skeptisyys koko sähköautoa kohtaan. Siis tuotteena. Sehän on käytännössä suurimpia maailmanlaajuisia kusetuksia mitä maailma on nähnyt. Toki se ajatus siellä taustalla on kaunis, oikea ja lopulta toteutettavissakin, mutta eihän se näillä eväillä ole lähelläkään vielä. Autot maksaa hyvin yli 30t€, lataus ei kestä yhtäpitkälle, latausstandardit hakusessa (mieti jos et pystyisi tankkaamaan joka bensa-asemalla) ja sitten se suurin: Sähköauto ei ole oletusarvoisesti saasteetonta ajoa.

Jos sähköautot lisääntyy sitä tahtiä mitä puhutaan, maailmassa tulee olemaan mieletön energia vaje, tai sähköautot lopulta saastuttaa enemmän kuin polttomoottoriautot, kun otetaan huomioon energian lähde. Tosin näillä hinnoilla sähköautojen yleistyminen tai tavoitteet niiden lisääntymiselle on parhaimmillaankin helvetinmoista optimismia. Käytännössä se on vain pisteiden keruuta.

Itselle ei ainakaan tule sähköautoa ennen kuin se on pakko. Bensan voisi ottaa jos ei muuta ole, mutta paras olisi diesel. En oikein ymmärrä mistä ihmeestä dieselin haukuminen tulee. Onko jossain joku rikas sähköautopatenttien päällä istuja (Musk?) joka heittelee propagandaa dieseliä kohtaan. Se ei todellakaan ole niin paha mitä kaikki kiellot antaa ymmärtää. Edes pienhiukkaspäästöissä.

Tuosta asenteessakin voi siis olla osansa että en Teslaan luota oikein millään tavalla tai tasolla. Toki Musk on hieno visionääri ja ideoita ja halua löytyy, mutta ei niillä mitään tehdä jos lopulta loppuu raha. Ja tällä tahdilla se loppuu nopeasti. Mutta kuten mainitsittekin, Tesla brändinä on kova. Ja se tosiaan lähes on yhtä kuin täyssähköauto. Joten sillä on aina arvoa. Mutta ei se pelkkä brändi tuo rahaa jos sitä kantava tuote ei ole kunnossa. Siksi uskonkin että brändi myydään toiselle valmistajalle. Ja firma hoitaa innovoinnin ja patenttien keksimisen. Jos tuollainen kauppa tulisi, osaketta voisi ostaakkin. Samoin sitä joka brändin ostaa.


Ja se autojen päivitys... toki tämäkin mielipide voi johtua asenteesta, tai siitä että töissä kuulee aikamoista perseilyä tietoturvassa (autoissakin), mutta autojen päivitys ilman fyysistä piuhaa tai tehtaalla käyntiä (OTA päivitys),... ei saatana. Luottaisitko tietokoneesi softaan 120km/h nopeudessa? Sitähän se olisi. Pelottaa aika helvetisti koko ajatus.



Mode-EDIT: Ketjun startti splitattu sijoitustriidistä. -Sharkie


« Viimeksi muokattu: 25.01.2019 13:39 kirjoittanut Sharkie »
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? « Vastaus #1 : 21.01.2019 21:07 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Kyllä tuote on kunnossa. Tämän hetken paras sähköauto.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? « Vastaus #2 : 21.01.2019 22:34 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 908 Basaaripisteet: 0 Profiili Teslan likvidit varat kokenevat noin 30% miinuksen tuossa ihan justiinsa.

"The debt stems from a financial instrument called a “convertible senior note,” according to CNBC: basically, if the company’s stock is trading for more than $359.87 on March 1, the debt will convert into Tesla shares — but if not, it’ll owe the $920 million debt in cash."

Eli käytännössä joko velka käännetään osakkeiksi tai sitten Tesla pulittaa käteistä 920$ miltsiä. Muistaakseni kassassa oli noin 2,9 miljardia tällä hetkellä. Sinänsä ei mikään ongelma tuo velka ole kun kassassa on vielä käteistä ja juuri annettiin 7% potkut, joten siitäkin suuret säästöt syntyi, mutta kuten JayeizH tuossa jo totesikin niin rahat loppuu aikanaan tätä tahtia. Tosin kunhan autojen myynnit jatkuu ja tulovirtaa on, niin eiköhän sitä lainaakin saa - korko toki voi olla vuosi vuodelta hieman kovempi.

Samaa mieltä Kabanossin kanssa sähköautojen ulkonäöstä - tai oikeastaan melkein monen muunkin nykyisen auton. Ihan hemmetin rumia vs 60-70 lukujen autot. Ainoa hieno sähköauto on oikeastaan Fisker Karma. Harmi että sen taru sähköautona loppui lyhyeen. Hieman kun laittaisi rahaa ulkonäön suunniteluun, voisi oikeasti tienata rahaa. Tuntuu että autoteollisuuden johdossa on samanlaiset autistit kuin Nokialla aikoinaan, puhelit olivat aivan vitun rumia.

Itse uskon kyllä sähköautojen tulevaisuuteen ja onhan noi hybriditkin pirun käteviä ja edullisia ylläpitää. Vihreydestä nyt en niin tiedä. Sehän riippuu aivan siitä miten sitä sähköä valmistetaan ja kuinka akut kierrätetään jne.

Mutta jaksanko ostaa autoa? Se on vähän kuin palaisi aikakoneella 90-luvulle. Omistin auton viimeksi noin 10 vuotta sitten, sen jälkeen kun sen paskan ajoin romuttamon paaliin en ole uutta ostanut. Perheelliset ja Kehä III:n ulkopuoliset toki sen ostavat, mutta kaupunkilaiselle oma auto on aika iso ja turha rahareikä, oli se sitten sähköllä tai bensalla. Tää on myös se syy miksi en ole itse sijoitanut (ainakaan vielä) suoriin automerkkeihin. Ei ole kristallipalloa kuka tulee kasvamaan, voittaako sähkö polttomottorit ja tuleeko autojen määrä edes nousemaan tästä. Autoteollisuudelle osia toimittaviin korkean jalostusasteen firmoihin olen kyllä panostanut. Nää tulee selviämään taloudesta, vaikka itse autoteollisuus menisikin mihin suuntaan vain.

Mutta all in all, mielenkiintoista keskustelua laudalla pitkästä aikaa.  :)

Tässä vielä anaalien näkemykset Teslan osakkeesta (suositus + tavoitehinta):

Spoileri (osoita katsoaksesi)

You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? « Vastaus #3 : 21.01.2019 23:19 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili
Mutta jaksanko ostaa autoa? Se on vähän kuin palaisi aikakoneella 90-luvulle. Omistin auton viimeksi noin 10 vuotta sitten, sen jälkeen kun sen paskan ajoin romuttamon paaliin en ole uutta ostanut. Perheelliset ja Kehä III:n ulkopuoliset toki sen ostavat, mutta kaupunkilaiselle oma auto on aika iso ja turha rahareikä, oli se sitten sähköllä tai bensalla. Tää on myös se syy miksi en ole itse sijoitanut (ainakaan vielä) suoriin automerkkeihin. Ei ole kristallipalloa kuka tulee kasvamaan, voittaako sähkö polttomottorit ja tuleeko autojen määrä edes nousemaan tästä. Autoteollisuudelle osia toimittaviin korkean jalostusasteen firmoihin olen kyllä panostanut. Nää tulee selviämään taloudesta, vaikka itse autoteollisuus menisikin mihin suuntaan vain.
Tämäkin on osa Teslan ja sähköautojen paradoksia. Käytännössä ne ovat vain kaupunkilaisille, mutta kaupunkilaiset eivät halua autoa. Koko sähköauton käytännön konsepti tuntuu mahdottomalta tai vähintäänkin epäkäytännölliseltä.
1. Pitäisi olla kaikille, mutta läheskään kaikilla ei ole siihen varaa.
2. Autolla kuuluu liikkua pitkiä matkoja ja paikoissa joissa ei ole julkista, mutta perussähköautolla ei pääse pitkiä matkoja, eikä latauspaikkoja ole vieläkään tarpeeksi tiheästi ja lautaus kestää 30-60min. Eli se on auto kaupunkiin. Eli auto niille jotka autoa eivät tarvitse.
3. Pitäisi laskea liikenteen päästöjä, mutta se energiamäärä mitä kaikki autot tarvisivat vaatii enemmän kuin vain parempaa akkuteknologiaa, se vaatiin kaiken energian mitä saadaan. Puhumattakaan siitä mitä akkujen valmistus tekee pallolle. Ja tälläisen energia pompun jälkeen, sähkön hinta pomppaa kurkkuun niin että ei saa henkeä.

Ja totta kai, hinta varmasti laskee kun mallit ja teknologia kehittyy. Ja autoista saadaan tehosuhteeltaan parempia ja niillä pääsee pitkiä matkoja. Mutta siltikään kuvitelmat ei ole energia tai materiaali vaatimusten vuoksi realistisia. Akkuja ei saada tarpeeksi nopeasti valmiiksi vaikka kuinka yrittäisi. Omavarainen energia ei meinaa pohjoisessa riittää talvisin nytkään, niin kuinka Suomessakin käy kun kaduilla menisi 5 miljoonaa sähköautoa.

Sähköauto on kaunis idea ja se mihin totta kai kannattaa pyrkiä, ilmastonmuutoksen takiakin, mutta energian riittävyys ja akkujen teknologian parantaminen pitää ratkaista ensin. Muuten alkaa nousemaan hiilivoimalaitoksia entistä enemmän.



Dieselistä kun saadaan nykyään osa jo McDonaldsin roskiksesta.


« Viimeksi muokattu: 25.01.2019 20:24 kirjoittanut JayeizH »
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? « Vastaus #4 : 22.01.2019 19:27 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Nykyisten Teslojen benchmarkit olivat sci-fiä vielä vähän aikaa sitten (henk koht ne tuntuvat siltä vieläkin). Ihmettelen kyllä, miten joku voi olla niin skeptinen sähköautojen suhteen ottaen huomioon, miten lyhyessä ajassa tultiin mahdottomalta kuulostavalta hypeltä monille jo arkipäiväiseen käyttöön. Ja kyllä, se että kaupunkilaiset ostavat kalliita autoja on typerää, mutta pitäisi teidänkin ymmärtää, ettei järjellä ole mitään tekemistä ihmisten kulutustottumusten kanssa. Juuri niitä äänettömiä ja päästöttömiä Tesloja sinne kaupunkiin haluaa korvaamaan teini-corollat. Nousukkailla ja nuorilla jupeilla pitää olla siisti auto, ei niistä hihhuleita saa vielä sukupolveen... paitsi 50 tonnin seksikkäällä autolla. Sehän on samalla merkki menestyksestä ja ilmastotietoisuudesta  ;)

Suomi on toki haasteellinen paikka omistaa sähköauto, ei siitä mihinkään pääse.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? « Vastaus #5 : 23.01.2019 11:26 »
Rocky_Balboa Jäsen Viestejä: 3 937 Basaaripisteet: 1 Profiili WWW En ole hirveästi Ipe Parviaisesta kuullut, mutta vaikuttaa aika huipasalta tyypiltä. Kyseessä siis kovan luokan "sijoittajaguru"

https://guruexposed.blogi.net/blog/
Play-Asia
tallennettu
Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? « Vastaus #6 : 23.01.2019 18:27 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 908 Basaaripisteet: 0 Profiili
En ole hirveästi Ipe Parviaisesta kuullut, mutta vaikuttaa aika huipasalta tyypiltä. Kyseessä siis kovan luokan "sijoittajaguru"

https://guruexposed.blogi.net/blog/


Tää on kiertänyt varmaan kaikissa sijoituskeskusteluissa nyt. Samaan aikaan hupaisa, mutta surullinen ja säälittävä tapaus. Kyllä pitää olla sekaisin.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? « Vastaus #7 : 23.01.2019 21:19 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili
Nykyisten Teslojen benchmarkit olivat sci-fiä vielä vähän aikaa sitten (henk koht ne tuntuvat siltä vieläkin). Ihmettelen kyllä, miten joku voi olla niin skeptinen sähköautojen suhteen ottaen huomioon, miten lyhyessä ajassa tultiin mahdottomalta kuulostavalta hypeltä monille jo arkipäiväiseen käyttöön. Ja kyllä, se että kaupunkilaiset ostavat kalliita autoja on typerää, mutta pitäisi teidänkin ymmärtää, ettei järjellä ole mitään tekemistä ihmisten kulutustottumusten kanssa. Juuri niitä äänettömiä ja päästöttömiä Tesloja sinne kaupunkiin haluaa korvaamaan teini-corollat. Nousukkailla ja nuorilla jupeilla pitää olla siisti auto, ei niistä hihhuleita saa vielä sukupolveen... paitsi 50 tonnin seksikkäällä autolla. Sehän on samalla merkki menestyksestä ja ilmastotietoisuudesta  ;)

Suomi on toki haasteellinen paikka omistaa sähköauto, ei siitä mihinkään pääse.
Eihän sähköautossa itsessään ole mitään ihmeellistä. Teknologia on ollu jo kauan olemassa, tahto on vain puuttunut. Nyt näistä on puhuttu ja myyty muutaman vuoden ja aiheet pysyy samana: Liian pieni kantama, liian vähän latauspaikkoja, liian kallis, jne. Ainoa mikä on poistunut niin kylmässä toimimisesta ei ole puhuttu niin paljon kuin aikaisemmin. Se on ilmeisesti siis parantunut selvästi.

Ja en nyt tiedä missä kuplassa elät, mutta eihän suurimmalla osalla tällä pallolla ole varaa laittaa uuteen autoon rahaa, vaikka se olisi kuinka trendikästä. Suomalaisten pitäisi olla suht hyvin toimeentulevia, niin ostetun auton keskimääräinen hinta on alle 10t€. Oliko jopa jotain 6t€. Menee vuosia ennen kuin sähköautoa saa edes käytettynä tuohon hintaan. Jo siksikin kun eihän niillä yksinkertaisesti pysty ajamaan päivässä niin paljon kuin polttomoottorilla. Siitäkin tulee mielenkiintoista kuinka pitkäikäisiä sähköautot tulevat olemaan. Eurooppalaisen tallaajan auton keski-ikä taitaa olla lähellä 10 vuotta, Suomessa enemmän. Ei kuulosta kovin kummoiselta sähköautomarkkinalta.

Yksi pelastus voisi olla että leasing yleistyisi. Mutta lopulta jos porukka menisi siihen, sitten kaupoilla olisi kasa 3 vuotta vanhoja sähköautoja joita kukaan ei osta, eli leasing hinnat nousisi ja siitäkin luovuttaisiin.

Olisi mielenkiintoista kuulla, onko joku oikeasti miettinyt kuinka sähköautoista voi tulla koko kansan kulkupeli. Edes Suomessa. Matkassa on niin monta "muttaa" ja "kuinka ihmeessä" muuttujaa joihin keneltäkään ei tunnu tulevan todellisia vastauksia, että usko niiden leviämiseen on ihan hypen varassa. "Näin me tehdään ja tähän tähdätään. En tiedä kuinka mutta näin tehdään ja tää on kova juttu." Lupaavaa...
Huvittavinta on että vihreistä on tullut kovia autoihmisiä äkkiä joita kuunnellaan nyt ja ne jotka ovat autoja ajaneet ja käyttäneet niitä, sivuutetaan surutta.

Vai onko Zoukka kuullut jotain muutakin vastauksia noihin nostamiini epäkohtiin kuin "Näin me tehdään."? Usko tuntuu olevan niin kova, että alan oikeasti epäilemään että multa on vain menny jotain ohi. Vai olenko ymmärtänyt jotain perustavan laatuista automarkkinoista väärin? Sekin voi toki olla, en oikeasti ole autoasiantuntija, olen vain käyttänyt autoja about 18 vuotta ja ostanut muutaman.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? « Vastaus #8 : 23.01.2019 22:15 »
Kabanossi Moderaattori * Viestejä: 2 517 Basaaripisteet: 6 Profiili WWW
Eihän sähköautossa itsessään ole mitään ihmeellistä. Teknologia on ollu jo kauan olemassa, tahto on vain puuttunut. Nyt näistä on puhuttu ja myyty muutaman vuoden ja aiheet pysyy samana: Liian pieni kantama, liian vähän latauspaikkoja, liian kallis, jne. Ainoa mikä on poistunut niin kylmässä toimimisesta ei ole puhuttu niin paljon kuin aikaisemmin. Se on ilmeisesti siis parantunut selvästi.

Sähköautoiluun siirryttäessä on otettava muutama asia huomioon. Kyllä, kylmä vaikuttaa akkujen kemiaan, mutta akun voi esilämmittää ajastettuna tai esim. puhelimen sovelluksen avulla. Tätä ei kaikista sähköautoista vielä löydy. Kantamaan vaikuttavat myös auton lämmitys sisältä ja ilmanvastus, sillä kylmä ilma on raskaampaa. Mutta ihan hyvinhän ne norjalaiset pärjäävät siellä kylmässä sähköautojensa kanssa. Jos SSD-akut saadaan toimimaan, pitäisi kylmän ilman vaikutus suoraan akkuihin olla historiaa.

Pienestä kantamasta kun puhutaan, niin paljonko sitä pitäisi olla? Jos Teslalla pääsee tällä hetkellä sen 500km, kylmällä kelillä reilut 400km, niin monelleko tämä ei riitä? Kuka muutenkaan ajaa 500km ilman taukoja? Tauot ovat hyvä hetki ladata auto, ja matka jatkuu. 10 vuoden kuluttua kantama voi olla 1000km, kenties enemmänkin.

Lataamisesta päästäänkin sitten latauspaikkoihin. Niitä rakennetaan jatkuvasti lisää. Uusiin kauppakeskuksiin niitä on rakennettu runsaasti ja vanhoihinkin jälkiasennetaan. Tahti ei ole ainakaan hidastumassa. Tämän lisäksi aika moni voi hankkia latauspisteen kotiin, ja kerros- ja rivitaloissa asuvat alkavat varmasti vaatimaan taloyhtiöltä latauspisteiden rakentamista. Jossain vaiheessa tämä tulee olemaan yksi valintakriteeri asuntoa ostaessa. Eikö olekin mukava ajatus, että matkalla töistä kotiin ei tarvitse poiketa huoltoaseman kautta, kun auton voi kotona iskeä laturiin ja aamulla se on valmis vaikka sille 500km matkalle? Meillä on taloyhtiön pihalla Renault Zoe yhteiskäyttöinen sähköauto, joka on asukkaille ja muillekin vuokrattavissa 6e tuntihintaan. Helvetin kiva, kun ei palautuksen yhteydessä tarvitse murehtia, että kotimatkalla pitää poiketa vielä bensa-aseman kautta. Ollaan joskus vuokrattu polttisautokin, ja silloin tuo huoltsikan etsiminen on edessä ennen palautusta.

Akkujen lisäksi myös laturit kehittyvät. Siinä missä Teslan lataa nyt 0%:sta täyteen noin tunnissa, on jo olemassa tekniikkaa ja latureita (myös Suomessa), joilla saman tekee vartissa. Eikä sähköautolla muutenkaan ole tarkoitus ajaa akkua tyhjäksi, vaan sitä ladataan aina kun voidaan, esim joka yö, vaikkei päivällä olisikaan ajettu kuin 50km töihin ja takaisin.

Kalliitahan nuo autot ovat vielä, eikä tässä kukaan varmaan väitäkään, että Suomesta tai muusta maailmasta pitäisi tulla liikenteen puolesta täysin sähköinen ihan hetkessä. Tekniikka kehittyy rajua vauhtia. Nyt kuoritaan varakkailta ja innokkailta kermat päältä, ja jossain vaiheessa joku oikeasti julkaisee sen sähköisen kansanauton. Siihen voi mennä 5-10 vuotta ellei enemmänkin, josta tietysti kuluu aikaa, että markkinoille tulee edullisia käytettyjä autoja. Akkujen kunto varmasti huolettaa? Maailmalla on Tesla-taxeja, joilla on ajettu 500 000km, ja akun kunto on edelleen hyvä, mikäli akusta on osattu pitää huolta.

Sähköautoilussa ja siihen liittyvissä sijoituksissa pitää osata suunnata kiikarit tarpeeksi tulevaisuuteen eikä keskittyä liikaa tähän hetkeen. Tämä pätee oikeastaan kaikkeen sijoittamiseen. Mua on myös suuresti huvittanut viimeaikainen hysteria Applen negatiivisesta tulosvaroituksesta. Jengi oikeasti luulee, että Applen kaikki Applen kortit ovat pöydällä ja nyt se kauan odotettu syöksy alkoi. Ostan mielelläni salkkuun lisää täytettä tästä dipistä.  :)
IGDB.com | Internet Game Database
tallennettu
Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? « Vastaus #9 : 23.01.2019 23:36 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili Se että laturi on joka kodissa on aika kaukainen ajatus. Lisäksi tässä on myös se perinteinen ongelma, että osa ei halua pistoketta kotiin kun ei ole sähköautoa ja osa ei halua sähköautoa kun ei ole pistoketta.
Sitten kun latauspaikkoja on joka puolella ja lataus on nopeaa, kilometrimäärällä ei ole niin suurta väliä. Mutta nykyinen oma diesel vetää tankillisella about 1000km ja useimmat bensatkin mielestäni vähintään sen 700-800km tankillisella. Ja ne menee sen +-50km. Joten tuonne kun pääsisi näillä lataus paikoilla. Sitten kun lataus olisi mahdollista missä vaan viidessä minuutissa, niin kilometrimäärän vaatimus laskee.
Sen myönnän että julkisten paikkojen lataus mahdollisuudet ovat lisääntyneet yllättävänkin nopeasti. Mutta laajassa skaalassa tällä ei ole merkitystä ennen kuin se on joka parkkiruudussa. Koska jos sitä ei voi jokainen auton omistaja tehdä 100% varmuudella silloin kun haluaa, se ei ole taattu palvelu. Koska silloin se tilanne tulee kun akku on tyhjä ja joudut jonottamaan siihen latauspisteeseen.

Lisäksi en ole täysin vakuuttunut siitäkään että lataus pisteiden yhteensopivuus on aivan varmaa. Ainakaan kuluttaja hinnoilla toteutettuihin latauspisteisiin. Yritin tästä hiukan etsiä tietoa ja tulos oli ristiriitainen tieto, joten siitä voisi päätellä että standardit eivät ole vielä valmiita massa markkinoille.

Tuo taksien akkukesto on lupaavaa, vaikka väitänkin että se on eri asia kuin sen tulevaisuuden kuluttaja teslan tai edes Model 3:n akku. Ja akusta huolta pitäminen pitää olla normaaliajon ulkopuolella tasolla "tee määräaikaishuollot". Vaikka uskonkin kyllä, että näin onkin. Tai ainakin tulee olemaan. Jo Xenonit on suljettu pelle pelottomilta sähkövirran takia, niin uskoisin että sähköautojen akut on sitä vielä varmemmin. Onko Tesla muuten antanut mitään takuuta akkukestolle? Tyyliin "Tämä kestää niin monta tuntia tai niin monta latausta"?

Ja taksithan ei tule kovin nopeasti siirtymään sähköautoihin suurin joukoin. Tankilla pitää päästä menemään sen lähemmäs 1000km ja latauksen pitää olla nopeaa. Siinä duunissa aika ja kilometrit on aika kirjaimellisesti rahaa.

Ja siis rauhotan nyt sen verran että rinnastan väitöksiä ennen kaikkea niihin poliitikkojen lupauksiin kuinka joka paikassa, Suomessakin, pitää siirtyä ja siirrytään asap sähköautoihin. Eihän ne ennusteet ole oikein realistisia. En väitä etteikö sähköauto olisi tulevaisuuden kulkupeli. Näinhän se tulee todennäköisesti olemaan. Itse uskon siihen. Mutta vielä sen toimivuus ja polttomoottorin korvaaja puheet on enemmän markkinointipuhetta kuin käytännön faktaa. Varsinkin Suomessa.
Esim:
SDP meinaa Suomeen 670t kpl sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Suomessa myydään hyvänä vuotena alle 130 000 uutta autoa vuodessa. Eli seuraavan 10 vuoden aikana kaikista autoista pitäisi myydä about puolet sähköautoja. Jos autojen myynti kokonaisuudessaan olisi ennen näkemättömän kovaa. Onnea sille. Viime vuonna täyssähköautoja myytiin 776kpl, yhteensä uusia autoja reipas 120t kpl. Erikoisena tilastotietona, maakaasuautot meni ohi, niitä myytiin 1161kpl. Myynnin pitäisi räjähtää että saataisiin tuo 670t kpl edes 2045 (vajaa 27t kpl vuodessa) kun SDP:n mukaan pitäisi olla 2milj. sähköautoa. Se tekee 80 000 uutta sähköautoa vuodessa alkaen ensi vuodesta :lol: Puheet kuin Trumpilla. Kohta sanovat että Venäjä maksaa ne autot.

Eli: Ei vain ole realistisesti mahdollista että sähköautot yleistyisivät läheskään sitä tahtia mitä kovimmat puolustajat sanovat. Tai edes maltillisemmat. Muista asioista on tämän pohjalta vähän turha edes kiistellä.


« Viimeksi muokattu: 23.01.2019 23:45 kirjoittanut JayeizH »
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? « Vastaus #10 : 24.01.2019 09:12 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 170 Basaaripisteet: 5 Profiili Kuten zoukka sanoi aiemmin, tuote on jo melko pitkälti kunnossa. Esim. nyky-Teslojen kantama, latausnopeus ja talvitoimintavarmuus riittävät aika lailla kaikkien suomalaisten tarpeisiin, jos työnkuva ei ole vetää joka päivä puukuormaa Helsingistä Rovaniemelle pelkkää ylämäkeä. Latauspisteitä saisi tietysti olla, ja jatkuvasti tuleekin, lisää, mutta ei tunnu tuokaan sähköauton omistajiin enää tänä päivänä juurikaan vaikuttavan. Pidemmällä reissulla joutuu ehkä käyttämään pari minuuttia reittisuunnitteluun niin, että matkalla on se 1-2 kaivattua laturia sopivissa paikoissa. Ja kuten Kaba huomautti, kaikki me pidetään ne pullatauot joka tapauksessa.

Ainoa käytännön ongelma on tosiaan hintataso, jonka alas saaminen taitaa olla Teslallakin eräs niistä päätavoitteista. Kyllä, viehän se aikaa ja täysin uudenlaista teknologiaa markkinoille puskiessa menee vielä toinen tovi, että vain käytettyä ostavalla normikansalla on sähköautopuolellakin valinnan varaa. Mutta jos nyt ihan tosiasioista puhutaan, niin juuri tästä syystä polttomoottoriautojen valmistus olisi pitänyt lopettaa jo aikaa sitten ja kaikkien lafkojen suunnata kehityskustannuksensa sähköautoihin. Porukkatekemisellä saattaisi akkuteknologiakin edetä hieman vauhdikkaammin.

Itselle on ainakin siis ihan selvää, että jos koskaan omistan autoa (mikä ei siis ole mitenkään varmaa), niin se tulee kyllä olemaan sähköauto. Nykyhinnoilla en minäkään Teslaa alkaisi laittamaan, tai muutakaan bränikkää nelirenkaista, mutta eipä kyllä naposta polttomoottorimarkkinatkaan lainkaan. Mieluummin VR:llä hieman myöhässä. :b
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? « Vastaus #11 : 24.01.2019 16:15 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili Nyt alkaa vähän tuntumaan että porukka ei ole oikeasti mennyt autolla aikataulun mukaan. Jos pitää olla jossain paikassa tiettyyn aikaan se vartin kierto vain vituttaa. Varsinkin jos pohjalla on kakaroiden kanssa taistelu lähdöstä. Puhumattakaan siitä että joudut suunnittelemaan lähtöä vähintään päivän etukäteen missä lataat se autosi ja koska. Ja jos tolpalla on kahden auton jono, olet siinä ainakin 1h30min jonossa. Arvostain helppoutta. Jos vain on varaa, maksan jopa siitä.

Itselle on ainakin siis ihan selvää, että jos koskaan omistan autoa (mikä ei siis ole mitenkään varmaa), niin se tulee kyllä olemaan sähköauto. Nykyhinnoilla en minäkään Teslaa alkaisi laittamaan, tai muutakaan bränikkää nelirenkaista, mutta eipä kyllä naposta polttomoottorimarkkinatkaan lainkaan. Mieluummin VR:llä hieman myöhässä. :b
Mihin tämä perustuu? Saastuttamiseen? Se ei ole niin ylivoimaisen selvä asia mitä Vihreät markkinoi.
https://www.uusimaa.fi/artikkeli/586500-onko-sahkoauto-oikeasti-paastoton-moottori-selvitti
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/586501-vttn-tutkija-sahkoautohypesta-polttomoottorit-ovat-jo-varsin-piheja
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? « Vastaus #12 : 24.01.2019 16:47 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 170 Basaaripisteet: 5 Profiili No siis onhan se nyt selvä, että jos sen sähkönsä hommaa huonoista lähteistä, niin etu häviää nopsaan. "Sähköauton ajonaikaiset lähipäästöt jäävät toki nollaan, mutta päästöjä syntyy sähkön tuotannossa – eri määriä sähkön tuotantotavasta riippuen. Sähköauton omistajana itse ainakin huolehtisin siitä, että mahdollisimman suuri osa sähköstä tulee uusiutuvista lähteistä - mistä toki koetan huolehtia kotona ilman autoakin. Tärkeintä tässä lienee se, että ajokki antaa sentään mahdollisuuden toimia jossain määrin luonnonmukaisesti.

(Uuden auton hankinta on toki aina kulutuspalapeli, jossa on suhteellisen monta osaa. Periaatteessa vanhalla polttiksella ajaminen voi olla ympäristöystävällisempää kuin täysin uuden Teslan ostaminen, jos autoa ei ole pakko vaihtaa, kun ottaa huomioon ajoneuvon tuotantolinjan päästöt. Näin ainakin lyhyellä tähtäimellä, mutta riippunee noin miljoonasta vaikuttimesta ja jokaisen tilanne on yksilöllinen. Alkaa kuitenkin toisaalta haista vähän öljymainosrahan vaikutukset, jos on aidosti sitä mieltä, että vastaavan ikäisten polttomoottori- ja sähköautojen äärellä olisi fiksumpi valinta ostaa aiempi.)

Ja noiden vartin kiertojen ja tiukkojen kellonaikamenojen perusteella siirryit vissiin puhumaan arkiajosta? Pitkä matkahan oli keskustelussa aiemmin, kun kaikki oletti sen olevan ainoa "haaste" sähköautoille. Eli montako sataa kilsaa autosi nielee tietä perus-maanantaissa? Itse hoitaisin yhden viikon työmatkat ja lapsenhaut lähes kokonaan ilman yhtään latausta tämän hetken parhaimmilla kantomatkoilla - jotka tosiaan paranevat joka mallilla entisestään, latauspaikkaverkoston tihentyessä. Eiköhän sitä kerran viikossa ehtisi jossain istahtaa lataamaan autonsa, jos ei jostain syystä voi latausmahdollisuutta kotiinsa hommata. Eli ihan ei edelleenkään aukea, miksi tuo kantosäde- ja latauskysymys tuntuu niin hankalalta.
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? « Vastaus #13 : 24.01.2019 17:58 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 776 Basaaripisteet: 6 Profiili Heinzilla asiaa.

Työn puolesta sai käytettyä yhdessä välissä Teslaa jonkin verran ja huomattua, ettei sellaisen ostamisessa ole mitään järkeä.

Just ja just uskaltaa tuon Tampere - Helsinki välin ajaa, mutta siinä se. Akut imeytyy huimaa vauhtia ja latauspistokkeita saisi pitäisi olla hirveän paljon enemmän. Nytkin Cittarin pihalla oli kuusi latauspaikkaa, joissa jokaisessa kaarat oli latingissa. Ois ollut varmaan nautinto tyhjällä akulla jäädä odottelemaan omaa vuoroaan.  :lol: Latauspaikkoja on siellä täällä, mutta niitä on silti aivan naurettavan vähän, jopa nykyiseen todella vähäiseen sähköautojen määrään verrattuna. Ikinä ei pitäisi olla sitä riskiä, etteikö olisi tolppia riittävästi joka huoltamolla.  Ei ne mitään käyttöautoja vielä ole, mutta ehkä 10-20 vuoden päästä teknologia alkaa olla sen verran kypsää, että niissä alkaa olla järkeä ja autokanta alkaa hiljalleen siirtyä sähköön.

Ja pelkkä teknologia ei riitä mihinkään. Sitä ennen pitää saada latausverkosto ihan eri tasolle kuin mitä se nyt on. Mitä sitten kun edes 20% autokannasta olisi sähköautoja ja jokaisen auton pitää ladata aika kauan, jotta autolla uskaltaa lähteä liikkelle. Ei riitä tankkausasemilla tai latauspisteillä muutama paikka ollenkaan. Mitä tekee pienet huoltamot, kun yhtäkkiä pitäisi pystyä lataamaan vaikka tunnin verran 50 autoa? Yhdellä huoltamolla kuitenkin käy tankkaamassa aika monta autoa tunnissa ja niillä kestää noin 2-5min tankkauksessa. Mitä sitten kun hommaan tarvitaan ehkä vartti, puolisen tuntia, tunti tai enemmän? Alkaa vaatia jo neliötilaa ihan eri määrissä, kun autoja pitää seisottaa parkeissa kauan. Ehkä jos joskus tulee akkuja, jotka oikeasti pystytään lataamaan minuutissa täyteen, niin sehän ratkaisee paljon.

Musk on saanut survottua väkisin markkinoille keskeneräistä teknologiaa, kun sattuu olemaan ylimääräistä massia.  Se mihin se lopulta ajaa hänet, on vielä kysymysmerkki. Ei kovin juhlallisesti Testalla mene tällä hetkellä. Täynnä laatuongelmia, brändi saa kolauksia koko ajan ja sijoittajat toisensa jälkeen karkaamassa pois. Muutenkin Teslat ovat sisätiloiltaan kyllä aivan pulsuja ja kaukana jostain oikean premium auton tuntumasta. Oma veikkaukseni on, että siinä vaiheessa kun vanhat automerkit alkaa puskemaan omia mallejaan joskus esille, niin Tesla itse on hätää kärsimässä. Niillä on vaan vuosikymmenien aikana ihan eri tasolle viety se valmistus ja suunnittelu.

Toki Suomessa on turha näistä murehtia. Suurin osa ajaa vielä 10 vuoden päästäkin 90-luvun romuillaan. Tokin sekin on parempaa hyvin monelle kuin liikkua julkisilla. Elämässä tärkein valuutta on oikeastaan aika ja miten sen itselleen hinnoittelee. Suurin osa ei laske sille hintaa ollenkaan. Naapurin ukkeli aikoinaan tokaisi, että miksi menen autolla töihin, kun bussilla pääsee niin halvalla. Sitten se itse käytti keskimäärin 2h enemmän työpäivään kuin minä odotellessaan ja vaihdellessaan busseja. Viikossa se teki noin 10h. Sen kun vähentää tuntipalkastaan, niin ehkä ei ollutkaan enää niin halpaa. Päälle vielä odottelut jossain pakkasessa ja paskanhajuisessa bussissa istumiset.

EDIT: Tuli mieleen myös asiasta tämä:



« Viimeksi muokattu: 24.01.2019 18:18 kirjoittanut MasterTK »
tallennettu
Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? « Vastaus #14 : 24.01.2019 20:52 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 908 Basaaripisteet: 0 Profiili Hemmetin hyvää keskustelua laudalla, tuntuu kuin homma olisi syttynyt uuteen liekkiin pitkän hiljaiselon jälkeen. Toki itseä ei nykyään peleistä keskusteleminen niin kiinnosta (koska pelaan kokoajan samoja pelejä), niin sillä puolella varmasti on jatkuvasti jotain läppää heitelty.

MasterTK:lta pirun hyvä pointti tuo omalle ajalle hinnan laskeminen. Siihen törmää varsinkin sijoituspuolella jatkuvasti, ettei mistään haluttaisi maksaa mitään. Ei analyysistä, ei suosituksista, ei säilytyksestä, ei veroneuvonnasta, ei perintösuunnitelusta tai yhtään mistään muustakaan. Parhaiten tän näkee myös, kun ihmiset ajaa autolla supermarkettiin hakemaan jotain  yhtä tarjoustuotetta. Ihan kaikkea ei kannata itse tehdä tai uhrata omaa aikaa sen saavuttamiseen, minkä voi ostaa myös palveluna.

Itse parhaimpina (sekoilu)vuosina ajelin noi 2000e:lla vuodessa taksilla. Joku kauhisteli kerran summaa, mutta todellisuudessa jos olisin vastaavalla autolla ajanut vuoden, olisi hinta ollut vähintään 15 000e. Pelkästään 10 000 euroa olisi lähtenyt hinnasta kun ajaisi sellaisen ulos kaupasta, sitten vakuutukset ja bensat päälle + olisin joutunut kääntämään rattia itse.

Jos muuten sähköautoihin uskoo, niin kobolttikaivokset olisivat voineet vielä hetki sitten olla yksi sijoituskohde. Pahimman kiiman mentyä ohi niiden arvot ovat tippuneet yli 80% vuodessa. Itse olen näitä noin vuoden seurannut. Vielä ei salkusta löydy ja Musk itseasiassa ilmoitti heidän pyrkivät kobolttivapaisiin akkuihin. Tällä hetkellä Teslan akuissa on 3% kobolttia ja next genissä Muskin mukaan 0%. Tulevaisuuden akuissa nikkeli olisi pääasiallinen materiaali. Itse en kemiasta tajua hevonpaskaa, mutta jos nikkeliä tuupataan jatkossa akkuihin ja jos sähköautotellisuus on tulevaisuus niin lyhyellä matematiikalla nikkeliä salkkuun.

Seekingalpha on nähnyt saman minkä itsekin.

Spoileri (osoita katsoaksesi)



Edit: Norwegian on tippunut huipuista jo -50% ja tänään romahti -21%. Helvettiläinen kun ei ole käteistä yhtään irroittaa. Sanon että huomenna nousee ja pikavoitot tarjolla. Olisi toki pitänyt ostaa jo tänään. Katsotaan onko Gba 1 day forecast oikeassa. Sanon että huomenna ainakin +5% rekyyli. Yhtä varma kuin betsit.





« Viimeksi muokattu: 24.01.2019 22:02 kirjoittanut Gba »
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? « Vastaus #15 : 24.01.2019 22:07 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Tässä on vähän taas äidit ja tyttäret sekaisin. Heinz on siinä aivan oikeassa, että ei Tesla ole mikään tarkan markan sijoitus. Infra kehittyy kaiken aikaa, mutta ei vielä tietenkään vastaa puolen vuosisadan polttomoottori-infraa varsinkaan täällä peräpohjolassa. Se ei juppeja haittaa, sillä ei Teslalla ajetakaan lappiin (vielä) vaan retostellaan kaupunkialueella ja lähitaajamissa. Luontevin paikka ladata sähköauto on kodin lisäksi työpaikan parkit, jotka varmasti etunenässä asentelevat superchargerit. Ei kai kukaan täysjärkinen ostaisi sähköautoa ilman, että kotona olisi tehokas laturi  :rollaus:

"Koko kansan autoon" on vielä pitkä matka, mutta ei se ole oleellista, kaikki uusi teknologia on aluksi kalliimpaa kuin vanha ja kohtaa kiihkeän vastustuksen. Muistellaan vaikkapa älypuhelimia. Nuoret ja rahoissaan pyörivät näihin tarttuvat niin ilmastoahdistuksen, teknologiahypen ja ihan vaan retostelun ajamina. Sitäpaitsi 50 tonttua ei edes ole paljon jostakin täysin uudesta. Hyvin nuo samanhintaiset hybridit näyttävät myyvän ja eivät ole puoliksikaan yhtä seksikkäitä. Tässä on myös sivuutettu Teslan käyttöjärjestelmä, joka on kilpailijoita rutkasti edellä ja se jos mikä on tänä päivänä myyntivaltti.

Tietenkin on vähän hassua, että puhe meni vain Teslaan, kun markkinoilla on esim Leaf, joka on reilusti halvempi ja arvostelujen mukaan ilmeisesti aivan hyvä vehe. Ei vaan niin hype kuin Tesla.


Mitä ajamiseen ylipäätään tulee (nyt ollaan jo aika lujaa off-topicissa) niin ei se ole kuin omantunnonkysymys. Jos ei päästöt huoleta ja haluaa aidosti optimoida elämäänsä, niin ei muuta kuin tehokas ja luotettava malli käytettynä alle ja säästämään niitä tunteja viikossa. Allekirjoitan tuon oman ajan arvostamisen, vaikka ajoinkin pyörällä töihin vuosikausia (toki pitää ottaa huomioon fyysinen kunto, joka ei mersun penkillä parane). Itselle se oma auto merkitsee lisääntynyttä vapautta lähteä nopeasti reissuun, liikkua nopeasti paikasta toiseen eikä tarvitse olla kavereitten armoilla, kun tarvitsee kyytiä tai rahtausapua.


« Viimeksi muokattu: 24.01.2019 22:13 kirjoittanut zoukka »
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? « Vastaus #16 : 24.01.2019 22:09 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili
Ja noiden vartin kiertojen ja tiukkojen kellonaikamenojen perusteella siirryit vissiin puhumaan arkiajosta? Pitkä matkahan oli keskustelussa aiemmin, kun kaikki oletti sen olevan ainoa "haaste" sähköautoille. Eli montako sataa kilsaa autosi nielee tietä perus-maanantaissa?
Pitkästä matkasta siis puhuin, mutta perus-maanantaina tulee vähintään 80km ajoa. Käytännössä se olisi varmaan kaksi tankkausta viikossa sähköautolla kun nyt selviää yhdellä. Joskus toki pidempäänkin, joten sähköautollakin kestäisi joskus yhdellä tankkauksella, mutta talvisin se olisi se kaksi vähintään. Nykydieselillä huristelee sen 1000km 55l tankilla.

Ajatusleikkinä perhearki sähköautolla tuntuu painajaiselta. Jos on oma vuoro hakea kakarat hoidosta, se tankkaus pitää suunnitella etukäteen, koska silloin ei ole varttia puhumattakaan puolesta tunnista aikaa. Kaikki on työpäivästä pois tai vaihtoehtoisesti yöunista.
- Monelta heräät huomenna?
- Normaaliin aikaan. Ei kun vittu niin mun pitää tankata. Herään puolituntia aikasemmin.
Arjen realiteetit huomioiden se puolituntia olisi todennäköisesti 45min. Ja sitten kun tolpalla edessä on yksi auto joudut kääntymään ympäri ja testaamaan iltapäivällä uudestaan tai heräämään seuraavana päivänä aikaisemmin. Ja näin kävisi, koska ihmiset tuppaa liikkumaan samoihin aikoihin. Käytännössä siinä kävisi varmaan niin että joutuisin yrittämään latausta joka päivä, koska se läheskään joka päivä onnistuisi. Tai sitten tekisin "tolppareissun" lähimpään markettiin illalla kun kakarat nukkuu ja kökkisin siellä 21:30-22:00.

Itse hoitaisin yhden viikon työmatkat ja lapsenhaut lähes kokonaan ilman yhtään latausta tämän hetken parhaimmilla kantomatkoilla - jotka tosiaan paranevat joka mallilla entisestään, latauspaikkaverkoston tihentyessä. Eiköhän sitä kerran viikossa ehtisi jossain istahtaa lataamaan autonsa, jos ei jostain syystä voi latausmahdollisuutta kotiinsa hommata. Eli ihan ei edelleenkään aukea, miksi tuo kantosäde- ja latauskysymys tuntuu niin hankalalta.
Sinullahan ei ollut nyt autoa? Kuten oli aiemmin puhetta: Sähköauto on niille jotka ei autoa tarvi.



Toi on muuten mielenkiintoinen pointti TK:lla että nykyinen tankkausbisnes ei nykysähköautoille yksinkertaisesti onnistu. Jos on automaatti jossa on 8 pistettä, se on paljon. Harvoin joutuu odottamaan yhtä ajajaa enempää. Sähköautoille se helvetin vähän. Kun yksi auto lataa yhdellä tolpalla, samassa ajassa nesteletkusta tankkaa 6 kertaa vähintään. Eli esimerkki automaatilla puolessa tunnissa 48 vs. 8 :lol:

Häviää muuten tämän keskustelun myötä ne pienetkin ajatukset sähköauton hankinnasta ;D

EDIT:
Sitäpaitsi 50 tonttua ei edes ole paljon jostakin täysin uudesta.
Ei se Mersun ostajalle ole, mutta normikuluttajalle se on. Suomen top-10 myydyimmistä autoista ei montaa yli 30 000€:n autoa löydä.


« Viimeksi muokattu: 24.01.2019 22:14 kirjoittanut JayeizH »
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #17 : 25.01.2019 14:16 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 170 Basaaripisteet: 5 Profiili Lauta on nyt niin liekeissä, että innostuin harrastamaan oikein ketjujen järjestelyä. :D Jatketaan automaailman parantamista tästä eteenpäin. Lukuisat innokkaat Tesla-sijoittajat voivat jatkaa arvopaperien parissa sijoitusketjussa.


HeinZin postaukseen, minulla ei ole tosiaan omaa autoa. Vaimon autolla käyn joskus kaupassa, mutta 95% ajasta elän VR:ää ja HSL:ää. Lapsia ei ole vasta kuin yksi, ja lisäksi (pardon my french) teikäläinen saa kyllä tunnetusti stressin aikaan vähän keskivertoa vähemmästä, eli meidän elintilanteet ja -asenteet ovat varmasti monella tavalla aika erit. Kuten sanottua, en ole varma ostanko autoa koskaan. Lähtökohtaisesti tuhansien eurojen laittaminen laitteeseen, jonka arvo puolittuu sillä sekunnilla kun sen ajaa ulos myymälästä ja jonka kulut juoksevat, käytti laitetta tai ei, ei ihan hirveästi napostele. Kulkemaan pääsee kyllä, kunhan tahtotilaa on, ja tuolle rahalle on parempaa käyttöä muualla. Mutta, jos auton hankkiminen tulisi jossain vaiheessa ajankohtaiseksi, ostaisin epäröimättä sähköauton, ihan jo periaatteesta ja pienten aikatauluhaasteiden uhallakin.

Siitäkin huolimatta en edelleenkään tajua, miten se arki jo nykyisellä sähköautoteknologialla tuntuu niin vaikealta. Ensinnäkin, esim. Model 3:n kantosäde on 500km+, eli tosiaan se lataus kerran viikossa riittäisi vajaan satasen päiväajolla. (Leafissa näemmä alta 300km, mutta todetusti markkinoiden paras tekki löytyy Teslalta.) Lisäksi auton omistavan tavoite on tietysti saada latausmahdollisuus kotiin, mutta jos jostain syystä sitä ei saa järjestettyä (todistettavasti onnistuu kerrostaloissakin, jos on supliikkia talonyhtiön suuntaan), niin yksi stoppi vaikka safkalle jossain ei kuulosta haastavalta.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että kaikkien olisi pakko ostaa sähköauto just nyt heti, tai että sellainen nykyspekseillä ihan kaikille sopisi (useimmille riittäisi kyllä hehe). Tekniikka kehittyy edelleen, ja eritoten hinnassa, akkuteknologiassa ja latausverkostoissa on vielä runsaasti tekemistä - varsinkin Suomen vinkkelistä. Samalla on kuitenkin fakta, että ihan muutaman vuoden sisällä on tapahtunut todella paljon, ja tulevina vuosina tapahtuu varmasti vielä vauhdikkaammin lisää, eli valmista tulee kyllä. Sähköauto on nykypäivän älypuhelin: turhaa teknologiakikkailua, kunnes homma on tarpeeksi valmis ja innovaatiosta tulee lähes kaikille se paras vaihtoehto.



Mitä ajamiseen ylipäätään tulee (nyt ollaan jo aika lujaa off-topicissa) niin ei se ole kuin omantunnonkysymys. Jos ei päästöt huoleta ja haluaa aidosti optimoida elämäänsä, niin ei muuta kuin tehokas ja luotettava malli käytettynä alle ja säästämään niitä tunteja viikossa. Allekirjoitan tuon oman ajan arvostamisen, vaikka ajoinkin pyörällä töihin vuosikausia (toki pitää ottaa huomioon fyysinen kunto, joka ei mersun penkillä parane). Itselle se oma auto merkitsee lisääntynyttä vapautta lähteä nopeasti reissuun, liikkua nopeasti paikasta toiseen eikä tarvitse olla kavereitten armoilla, kun tarvitsee kyytiä tai rahtausapua.

Tässäpä se ydin on. Jokaisen pitää itse tasapainotella oman elämän helppouden ja tiedostavien valintojen välillä. Tärkeintä lienee, että valintansa tekee kunnon informaation pohjalta, tietäen mihin mikäkin ratkaisu todellisuudessa yltää.


« Viimeksi muokattu: 25.01.2019 14:34 kirjoittanut Sharkie »
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #18 : 25.01.2019 14:57 »
despo Jäsen Viestejä: 5 302 Basaaripisteet: 9 Profiili Sähköautoissa on ainakin vielä se ongelma, että niiden valmistaminen tuottaa aika paljon enemmän päästöjä kuin tavallisen polttomoottoriauton, varsinkin kun akut tehdään jossain Kiinassa missä teollisuus pyörii kivihiilellä.

Aika kauan saa posotella sähköautolla (~100 000 km), ennen kuin se päästöhyöty saadaan esiin verrattuna esim. vähäpäästöiseen dieseliin. Vaikka autoilla toki ajetaankin enemmän kilsoja, kuin tuo satatonnia, niin tuossa on ainakin vielä korjattavaa. Ja tuossakin laskelmassa, minkä luin, oli ilmeisesti laskettu sähköauton päästöiksi ajossa nolla, mikä nyt ei ainakaan joka paikassa pidä paikkaansa. Ja kauanko tuollaisella akulla ajaa, ennen kuin se pitää vaihtaa uuteen?

Isoin ongelma silti lienee tuo latausverkon kattavuus ja kapasiteetti, kuten täällä onkin jo ollut puhetta. Ei tule onnistumaan ihan lähiaikoina satojen tuhansien autojen lataaminen tien päällä. Eikä kaikkia kiinnosta pysähtyä mökkimatkalla tunniksi lataamaan autoa, eli latausajat pitää saada todella nopeiksi.

Parin viikon takainen SDP:n ympäristöohjelman tavoitemäärä on ihan absurdi. Suomalaisen auton keskihinta on vissiin 3000€ tällä hetkellä, mikä kertoo paljon siitä paljonko ihmisillä on varaa laittaa autoon. Mielenkiinnolla odottelen että kuka ne 700 000 uutta sähköautoa ostaa seuraavan kymmenen vuoden aikana  :rollaus:

Suomen hiilidioksidipäästöthän ovat vissiin 0,5 promillea maailmanlaajuisista ja tuosta puolesta promillesta autokannan päästöt ovat käsittääkseni 15%. Tiedän, että kaikki vaikuttaa kaikkeen ja pitää kantaa kortensa kekoon, mutta aika pikkupotuista puhutaan. Kyllä ne päästöt pitää vähentää muualta, mm. teollisuudesta, lentoliikenteestä ja laivaliikenteestä.

Mutta joo, seuraava autoni taitaa olla Toyotan hybridi-farkku, jonka tosin ajattelin ottaa liisattuna.


« Viimeksi muokattu: 25.01.2019 23:27 kirjoittanut despo »
tallennettu
Vs: Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #19 : 25.01.2019 20:49 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili
Itselle se oma auto merkitsee lisääntynyttä vapautta lähteä nopeasti reissuun, liikkua nopeasti paikasta toiseen eikä tarvitse olla kavereitten armoilla, kun tarvitsee kyytiä tai rahtausapua.
Tiedän että tämäkin on hiukan näkökannasta kiinni, mutta siltikin sanon:
Eihän sillä sähköautolla pääse nopeasti reissuun koska aina pitää varmistaa se tolppa ensin. Pahimmillaan olet bussilla perillä nopeammin, jos joudut jonottamaan tolpalla.
Kaveriden armoilla ei tarvitse olla mutta tolppien armolla kyllä on.

Ja siis tietysti tekniikan kehittyessä sähköautokin tulee olemaan tota mitä auto sinulle merkitsee, mutta jos ajattelet sähköauton olevan nyt tuota, itse uskon että rahat menisi aivan hukkaan.


Mutta joo, seuraava autoni taitaa olla Toyotan hybridi-farkku, jonka tosin ajattelin ottaa firman kautta liisattuna.

Hybridi kiinnostaa meikäläistä vähemmän kuin täyssähkö ;D Myönnän kyllä että en ole nyt pariin vuoteen näitä seuraillut, mutta erään työkaverin hybridi ostos loksautti omat leuat epäuskosta. Olin silloin vielä hybridien kannalla ja mietin itsekkin sellaista. Työkaveri oli ostanut (muistaakseni) Yaris hybridin. Totta kai kyselin jonkun ajan jälkeen että kuinka toimii ja mitä kuluttaa. Yllätys oli kova kun Yaris kulutti saman verran bensaa kuin meikäläisen Octavia dieseliä :lol:

Eihän hybridissä siis ole mitään käytännön järkeä. Diesel on nykyään muutenkin vähäpäästöisempi kuin bensa koneet, pienhiukkasten ollen samoilla viivoilla (tästä löytyy juttua molempiin suuntiin), niin en löydä mitään järkeä ostaa autoa joka käyttää sähköä ja bensaa ja kuluttaa kuitenkin sitä bensaa saman verran kuin diesel auto dieseliä. Hybridi on automarkkinoiden kuningas siinä, että mitään muuta teknologiaa autoalalla ei myydä niin täysin mielikuvien varassa kuin sitä. Ja on uskomatonta kuinka hyvin se on toiminut. Ainakin alunperin. En tiedä onko tilanne muuttunut.

EDIT: Tarkastin. 1.5l Yaris hybridi kuluttaa 4,8-5l 100 kilometrin matkalla, meikän 2013 vuoden (vanhempaa mallia) diesel kuluttaa about 4,5l/100km  :lol:


« Viimeksi muokattu: 25.01.2019 20:56 kirjoittanut JayeizH »
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #20 : 25.01.2019 22:33 »
despo Jäsen Viestejä: 5 302 Basaaripisteet: 9 Profiili Niin se vähän riippuu, että onko auto oma vai liisattu, ja että pitääkö itse maksaa bensat.

En ole löytänyt vielä vastaavan kokoista mutta yhtä vähän päästöjä aiheuttavaa dieseliä, kuin Toyotan farkku-hybridit. Maksan mieluusti huomattavasti pienemmän summan vuodessa ottamalla hybridin, vaikka olishan joku neliveto turbodiesel ihan kätevä.


« Viimeksi muokattu: 25.01.2019 23:28 kirjoittanut despo »
tallennettu
Vs: Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #21 : 26.01.2019 00:10 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili
Niin se vähän riippuu, että onko auto oma vai liisattu, ja että pitääkö itse maksaa bensat.

En ole löytänyt vielä vastaavan kokoista mutta yhtä vähän päästöjä aiheuttavaa dieseliä, kuin Toyotan farkku-hybridit. Maksan mieluusti huomattavasti pienemmän summan vuodessa ottamalla hybridin, vaikka olishan joku neliveto turbodiesel ihan kätevä.

Nyt heräsi uteliaisuus. Mikä Toyota on kyseessä?
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #22 : 26.01.2019 11:01 »
despo Jäsen Viestejä: 5 302 Basaaripisteet: 9 Profiili
Niin se vähän riippuu, että onko auto oma vai liisattu, ja että pitääkö itse maksaa bensat.

En ole löytänyt vielä vastaavan kokoista mutta yhtä vähän päästöjä aiheuttavaa dieseliä, kuin Toyotan farkku-hybridit. Maksan mieluusti huomattavasti pienemmän summan vuodessa ottamalla hybridin, vaikka olishan joku neliveto turbodiesel ihan kätevä.

Nyt heräsi uteliaisuus. Mikä Toyota on kyseessä?

Mitä nyt olen katsellut, niin hybridi Toyota Auris Touringin päästöt on alle 117g/km ja taas esim. jonkun Skoda Octavia dieselin on ~130 tienoilla. Kulutusta en ole hirveästi katsellut.

Mutta siis oma tilanne aika spesiaali, koska päästöjen määrä vaikuttaa suoraan leasing-kustannuksiin.
tallennettu
Vs: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #23 : 26.01.2019 12:37 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Kyllä työkaverit kovasti kilpailevat siitä kuka on pisimpään ajanut hybrideillä työmatkat pelkällä sähköllä. Niissä autoissa on jopa käyttöjärjestelmässä semmonen "peli" jossa tavoitteena on pitää päästöt ja polttoaineenkulutus mahd lähellä nollaa.

Tiedän että tämäkin on hiukan näkökannasta kiinni, mutta siltikin sanon:
Eihän sillä sähköautolla pääse nopeasti reissuun koska aina pitää varmistaa se tolppa ensin. Pahimmillaan olet bussilla perillä nopeammin, jos joudut jonottamaan tolpalla.
Kaveriden armoilla ei tarvitse olla mutta tolppien armolla kyllä on.

En minä tätä älyä vieläkään. 350 km riittää kyllä minun "ex-tempore" reissuihini ellei jotain oikeasti pitkiä road-trippejä suunnitella. Ja kappas, ne suunnitellaan muutenkin reitit ja pysähdyspaikat mielessä. Tolppien määrä on täällä pohjolassa helposti se sähköauton huonoin puoli se on selvää, mutta tilanne paranee vuosi vuodelta.

Henk koht en ostaisi uutta autoa (polttomoottori tai sähkö) ellen voittaisi lotossa. On se vaan niin surkea sijoitus rahoille.



« Viimeksi muokattu: 26.01.2019 12:45 kirjoittanut zoukka »
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Vs: Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #24 : 26.01.2019 13:31 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili
Mitä nyt olen katsellut, niin hybridi Toyota Auris Touringin päästöt on alle 117g/km ja taas esim. jonkun Skoda Octavia dieselin on ~130 tienoilla. Kulutusta en ole hirveästi katsellut.

Mutta siis oma tilanne aika spesiaali, koska päästöjen määrä vaikuttaa suoraan leasing-kustannuksiin.
Kappas ensimmäinen hybridi joka tuntuu sellaiselta jonka voisi jopa ostaa. Vähän peruuttelen puheitani. Tai sanotaanko että päivitän ;D Jokunen vuosi sitten tilanne oli eri. Mutta tuo ei tunnu huonolta autolta. Vähän pienempi tavaratila kuin Octavia Sedanissa (Skoda tekee ihmeitä Octavian tiloilla), mutta vain muutama kymmenen, vääntöä vähemmän kuin Octaviassa mutta tehoja enemmän,.. ei huono. Kulutuskin pitkälti samoissa.

Varmaan vuoden sisään voisi alkaa miettimään auton vaihtoa, viimeistään vuoden päästä kun 200tkm alkaa kolkuttelemään Octavian mittarissa. Tuo Yaris hybrid ei olisi huono vaihtoehto. Itekkin olen noita leasing autoja katsellut, mutta niissä tulee kilometrit niin helposti vastaan kun auto kulkee about 25tkm vuodessa. Joten ihan sen takia on tullut enemmän vaan katseltua kuin oikeasti harkittua. Se helppous siinäkin kiehtoo. Jos olisi rahaa sellaisiin kilometreihin mitä se vaatisi, leasing olisi suht selvä vaihtoehto. Ei tarvisi ikinä huolehtia mistään huollon maksuista tai vara-autoista tai sitten siitä seuraavasta vaihdosta tms. Mutta eiköhän se tule kaupassa käytyä. Jos nyt ostaisi sellasen mitä voisi pitää kakkosautona muutaman vuoden päästä ja sitten ottaisi leasingin. Ja se pitäisi sitten ottaa melkeimpä tuo Yaris. Dieseliä ei kakkosautona kannata pitää. Mutta, ei tosiaan huono vaihtoehto tuo Yaris. Näin ilman koeajoa :)
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #25 : 07.02.2019 10:11 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili Ei olla ihan sielä Teslallakaan vielä maalissa.
Teslan Model 3 kärsii kylmän sään tyhjentämistä sähköakuista muiden sähköautojen tavoin.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #26 : 07.02.2019 10:31 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 170 Basaaripisteet: 5 Profiili Tuo ovenkahvojen jäätyminen on ihan oikea ongelma, mutta muuten vaikuttaa siltä, että ensimmäistä kertaa sähköautoa omistaville / talvea kokeville tuli yllätyksenä, että superpakkasilla kuluu enemmän sähköä. Samalla dieselautot eivät käynnistyneet Suomulla ennen kuin pakkanen laski alle 15 asteen, mutta jännästi niistä ei uutisia muodostu.



"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Vs: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #27 : 07.02.2019 10:47 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili Viime vai toissa viikolla oli täällä uudellamaallakin yli 25 pakkasta ja hyvin lähti. Toki se oli lämmityksessä ja siinä on vaan 5 vuotta vanha kone, mutta sitä en väitä etteikö vanhoissa dieseleissä olisi muitakin ongelmia ja lämmityksessähän ne autot pitäisi pakkasella olla moottorista riippumatta.
Ja myönnän senkin että diesel vaatii enemmän huolenpitoa kuin bensakone. Esim. nokkaan pitää ottaa pakkasille suoja tai laittaa pahvi pellin alle syylarin eteen. Mutta ei mielestäni mitään erikoista kuitenkaan ja silloin diesel toimii aivan varmasti.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #28 : 07.02.2019 11:14 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 170 Basaaripisteet: 5 Profiili
Viime vai toissa viikolla oli täällä uudellamaallakin yli 25 pakkasta ja hyvin lähti. Toki se oli lämmityksessä ja siinä on vaan 5 vuotta vanha kone, mutta sitä en väitä etteikö vanhoissa dieseleissä olisi muitakin ongelmia ja lämmityksessähän ne autot pitäisi pakkasella olla moottorista riippumatta.
Ja myönnän senkin että diesel vaatii enemmän huolenpitoa kuin bensakone. Esim. nokkaan pitää ottaa pakkasille suoja tai laittaa pahvi pellin alle syylarin eteen. Mutta ei mielestäni mitään erikoista kuitenkaan ja silloin diesel toimii aivan varmasti.

Ja täysin vastaavasti esim. Tesloja on Suomessa säilytetty ulkona samoissa lukemissa ja ajettu täysin ongelmitta. Vaikuttaisi siis siltä, että omat erikoisuutensa on kaikessa autoteknologiassa, minkä lisäksi yksittäisten käyttökokemusten välillä on aika paljon vaihtelua aika monesta muuttujasta riippuen.
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Vs: Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #29 : 07.02.2019 11:32 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili
Ja täysin vastaavasti esim. Tesloja on Suomessa säilytetty ulkona samoissa lukemissa ja ajettu täysin ongelmitta. Vaikuttaisi siis siltä, että omat erikoisuutensa on kaikessa autoteknologiassa, minkä lisäksi yksittäisten käyttökokemusten välillä on aika paljon vaihtelua aika monesta muuttujasta riippuen.
Kyllähän se Tesla käyntiin lähtee, mutta matkan pituus onkin eri juttu. Varsinkin jos/kun tuuletin puhaltaa lämpöä koko matkan.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines