Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Aihe: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni?  (Luettu 5272 kertaa)
Vs: Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #30 : 07.02.2019 11:57 »
Kabanossi Moderaattori * Viestejä: 2 499 Basaaripisteet: 6 Profiili WWW
Ja täysin vastaavasti esim. Tesloja on Suomessa säilytetty ulkona samoissa lukemissa ja ajettu täysin ongelmitta. Vaikuttaisi siis siltä, että omat erikoisuutensa on kaikessa autoteknologiassa, minkä lisäksi yksittäisten käyttökokemusten välillä on aika paljon vaihtelua aika monesta muuttujasta riippuen.
Kyllähän se Tesla käyntiin lähtee, mutta matkan pituus onkin eri juttu. Varsinkin jos/kun tuuletin puhaltaa lämpöä koko matkan.

Jälleen kerran, esilämmitys. Akku tykkää ja kuljettaja tykkää, kun auto on lämmin ennen matkaan lähtöä. Itse en ostaisi sähköautoa ilman kotilatauksen mahdollisuutta, mutta toki ilman sitäkin voi elää.

Sähköautot -Nyt! -Facebook-ryhmässä alkoi mielenkiintoinen testi. Neljällä erilaisella sähköautolla ajavat Suomen ympäri. Kannattaa liittyä ryhmään ja seurata testiä. Raportoivat tiuhaan tahtiin. Ryhmässä on muutenkin paljon kokemuksia eri valmistajien sähköautoista. Tekniikan Maailmaltakin taitaa olla tulossa kattava sähköautojen talviajotesti lähiaikoina.

Tesla Model 3:n omistajat olivat hyvin tyytyväisiä autoonsa.

https://tekniikanmaailma.fi/mika-auto-tekee-omistajansa-tyytyvaisimmaksi-kansa-aanesti-usassa-ja-voittaja-oli-tesla-model-3/?shared=941712-9eead6d5-500&fbclid=IwAR3twYXubYl5m5LqL47ADRA-AkydJtIDsLQXC-nraV-6vTKL3RUgLUrQiQo
IGDB.com | Internet Game Database
tallennettu
Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #31 : 07.02.2019 13:15 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 115 Basaaripisteet: 5 Profiili
Ja täysin vastaavasti esim. Tesloja on Suomessa säilytetty ulkona samoissa lukemissa ja ajettu täysin ongelmitta. Vaikuttaisi siis siltä, että omat erikoisuutensa on kaikessa autoteknologiassa, minkä lisäksi yksittäisten käyttökokemusten välillä on aika paljon vaihtelua aika monesta muuttujasta riippuen.

Kyllähän se Tesla käyntiin lähtee, mutta matkan pituus onkin eri juttu. Varsinkin jos/kun tuuletin puhaltaa lämpöä koko matkan.

Seuloin nopeasti omat somefeedini, ja vuoden takaa löytyi esimerkiksi laskenta, että noin 300km pääsisi S85D:llä -20 asteen pakkasella ja sisätilat lämpimänä - jos siis yhteen putkeen ajaa. Jos ajaa toistuvasti pikkumatkaa niin, että auto kylmenee täysin välillä, lämmitysjaksoja tulee useampia, mihin kuluu sitten hieman enemmän energiaa. 85D:n maksimirange uutena näyttäisi olevan reilun 400 kilsaa, ja autohan on ollut markkinoilla jo vuodesta 2015. Uudemmat mallit jaksavat siis luonnollisesti entistä paremmin ja pidemmälle.
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Vs: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #32 : 07.02.2019 13:21 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 013 Basaaripisteet: 14 Profiili Kannattaa myös muistaa, että sähköautoissa on noin tuhat mekaanista osaa vähemmän, jotka voi poksahdella pakkasessa.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Vs: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #33 : 07.02.2019 15:27 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 478 Basaaripisteet: 2 Profiili Päästään taas kunnon taisteluun käsiksi ;D

Muiden autojen profiili kertoo aika paljon. Totta kai tässä on selityksen makua, mutta Teslan ostaja (sähköauton ostaja aika usein) on "vähän eri juttu". Joku vertasi Teslaa aikaisemmin Appleen kuluttaja suhteeltaan. Ei varmasti löydy niin paljoa tyytymättömiä omistajia kuin perus Toyotan omistajista vaikka kirveen kanssa etsisi.

Sähköautot -Nyt! -Facebook-ryhmässä alkoi mielenkiintoinen testi. Neljällä erilaisella sähköautolla ajavat Suomen ympäri. Kannattaa liittyä ryhmään ja seurata testiä. Raportoivat tiuhaan tahtiin. Ryhmässä on muutenkin paljon kokemuksia eri valmistajien sähköautoista. Tekniikan Maailmaltakin taitaa olla tulossa kattava sähköautojen talviajotesti lähiaikoina.
Täytyykin vilkasta. Noita testejä on yllättävän vähän. Yritin metsästää mutta kaikki on useamman vuoden takaa.

Seuloin nopeasti omat somefeedini, ja vuoden takaa löytyi esimerkiksi laskenta, että noin 300km pääsisi S85D:llä -20 asteen pakkasella ja sisätilat lämpimänä - jos siis yhteen putkeen ajaa. Jos ajaa toistuvasti pikkumatkaa niin, että auto kylmenee täysin välillä, lämmitysjaksoja tulee useampia, mihin kuluu sitten hieman enemmän energiaa. 85D:n maksimirange uutena näyttäisi olevan reilun 400 kilsaa, ja autohan on ollut markkinoilla jo vuodesta 2015. Uudemmat mallit jaksavat siis luonnollisesti entistä paremmin ja pidemmälle.
Oliko uusien autojen maksimi matka parhaimmillaan 500km nykyään? Huimaa kehitystä yli kolmessa vuodessa :) Ja pakkanen vieläkin verottaa matkaa. Joiltain osin aika reippaasti uutisen mukaan.
Pointti on siis vain se että meikän dieselillä menee sen 1000km satoi tai paistoi, oli helle tai pakkanen ja lämpeneekin sisältä reilun 5min sisään vaikka sitä sanotaan dieselin heikkoudeksi. Ja tankin saa täyteen 5-10 minuutissa. Ainoa mikä verottaa kilometrejä joskus on nutaajat kehällä joiden ohittamiseen pitää käyttää kaasua. Tässäkin asiassa saattaisi verottaa sähköautossa vielä enemmän.

Kannattaa myös muistaa, että sähköautoissa on noin tuhat mekaanista osaa vähemmän, jotka voi poksahdella pakkasessa.
Älä huoli, polttomoottorin osat kyllä kestää. Yli sadan vuoden kehitys takana ;D

Toki nekin pitää huollossa käyttää jne. ja jossain vaiheessa aina tulee seinä vastaan. Siinäkin viitsiikö autoon edes lähteä.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #34 : 07.02.2019 15:48 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 115 Basaaripisteet: 5 Profiili
Seuloin nopeasti omat somefeedini, ja vuoden takaa löytyi esimerkiksi laskenta, että noin 300km pääsisi S85D:llä -20 asteen pakkasella ja sisätilat lämpimänä - jos siis yhteen putkeen ajaa. Jos ajaa toistuvasti pikkumatkaa niin, että auto kylmenee täysin välillä, lämmitysjaksoja tulee useampia, mihin kuluu sitten hieman enemmän energiaa. 85D:n maksimirange uutena näyttäisi olevan reilun 400 kilsaa, ja autohan on ollut markkinoilla jo vuodesta 2015. Uudemmat mallit jaksavat siis luonnollisesti entistä paremmin ja pidemmälle.

Oliko uusien autojen maksimi matka parhaimmillaan 500km nykyään? Huimaa kehitystä yli kolmessa vuodessa :) Ja pakkanen vieläkin verottaa matkaa. Joiltain osin aika reippaasti uutisen mukaan.
Pointti on siis vain se että meikän dieselillä menee sen 1000km satoi tai paistoi, oli helle tai pakkanen ja lämpeneekin sisältä reilun 5min sisään vaikka sitä sanotaan dieselin heikkoudeksi. Ja tankin saa täyteen 5-10 minuutissa. Ainoa mikä verottaa kilometrejä joskus on nutaajat kehällä joiden ohittamiseen pitää käyttää kaasua. Tässäkin asiassa saattaisi verottaa sähköautossa vielä enemmän.

Joo, 500km paikkeille meni ainakin Model 3:n rangemalli, ja Teslat ovat kai alusta asti olleet niitä kovimpia autoja kantaman saralla. Heilahtaahan siihen siis mestarille heti yksi arkipäivä ajoa lisää ennen kuin uskomaton latausstressi iskee päälle. :b

Ja meinaat siis, että bensan ja dieselin kulutukset ei kasva lainkaan -30 asteen pakkasilla mahdollisesti kylmäkäynnistäessä verrattuna sileisiin kesäteihin?
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Vs: Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #35 : 07.02.2019 16:34 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 478 Basaaripisteet: 2 Profiili
Joo, 500km paikkeille meni ainakin Model 3:n rangemalli, ja Teslat ovat kai alusta asti olleet niitä kovimpia autoja kantaman saralla. Heilahtaahan siihen siis mestarille heti yksi arkipäivä ajoa lisää ennen kuin uskomaton latausstressi iskee päälle. :b
Totta muuten. Ei ne kilometrit auta. Lautausstressi on kuitenkin edessä... Eli paskaa se on vaikka menis 10000km yhdellä latauksella. :b

Ja meinaat siis, että bensan ja dieselin kulutukset ei kasva lainkaan -30 asteen pakkasilla mahdollisesti kylmäkäynnistäessä verrattuna sileisiin kesäteihin?
En vaan sitä että pääsen sen 1000km oli helle tai pakkanen. Lämpimillä toki vähän päälle.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #36 : 07.02.2019 16:57 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 115 Basaaripisteet: 5 Profiili
Eli paskaa se on vaikka menis 10000km yhdellä latauksella. :b

Jep, tähänpä se kaikki kiteytyy, ja tuota ei mitkään faktat, testit tai ympäristöystävällisyys kohdallasi muuta. Kannattaa siis suosiolla säästää hermoja ja pitäytyä dieselissä. :D

Itse otan jatkossakin junan.
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Vs: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #37 : 07.02.2019 19:46 »
Kabanossi Moderaattori * Viestejä: 2 499 Basaaripisteet: 6 Profiili WWW Jep. Itekin kaivoin 3310:n laatikosta ja heitin iPhonen hiiteen. Eipä tarvi ladata enää joka yö.
IGDB.com | Internet Game Database
tallennettu
Vs: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #38 : 07.02.2019 22:09 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 478 Basaaripisteet: 2 Profiili
Eli paskaa se on vaikka menis 10000km yhdellä latauksella. :b

Jep, tähänpä se kaikki kiteytyy, ja tuota ei mitkään faktat, testit tai ympäristöystävällisyys kohdallasi muuta. Kannattaa siis suosiolla säästää hermoja ja pitäytyä dieselissä. :D

Itse otan jatkossakin junan.

Ympäristöystävällisyys on edelleen enemmän unelmaa tai vähintäänkin ideaali tapauksen kärjistämistä kuin oikea peruste.

Mutta, myönnän että pieni toimintamatka kärjistyy ja on suurin ongelma kun lataus on vielä niin hankalaa. Kuten aikaisemmin kerroin, päivässä tulee vähintään 80km kilometrejä. Tämä tarkoittaa että jos haluan pysyä liikkeessä silloin kun haluan, pitää latausta alkaa suunnittelemaan viimeistään kolmantena päivänä. Näin siksi koska jos yhtenä tai kahtena päivänä ei pääse lataamaan on vielä se kolmas päivä.
Toinen on viikonloput. Tulee mentyä maalle usein ja sillä reissulla tulee yhteensä ajoa 260-300km. Käytännössä se tarkoittaa latausta ennen ja jälkeen reissun. Vähintään. Ja talvisin se olisi aika tarkasti perjantaina ja sunnuntaina tai jossain vaiheessa voisi olla hinauksen tarvetta. Ja sanokaa sitä miksi vaan, mutta 30-60min lisäajan tarvetta perjantaina siihen väliin kun töistä on kotona aikasintaan 17.00 ja 21.00 pitäisi olla jo menossa, nostaa käyrää ja kasvattaa kyrpiä otsaan useammalla. Ihan siis käytännön arjen asioita joita hankaloittaisi autovalinta joka ei edes lunasta suurinta lupaustaan vielä: saasteetonta ajamista. Tilanne olisi aivan eri jos se kulkisi sen 1000km tai edes sen bensakoneen 750km tai pystyisi tankkaamaan matkalla viidessä minuutissa.

Latauspistoke kotona toki muuttaisi pitkälti koko tilanteen (kunhan ei liikaa ajelisi :lol:), mutta 82 rakennettuun rivitaloon sellaisen laittaminen parkkipaikalle,... voisin epäillä että lämmitystolpankaan tilalle ei noin vaan laiteta laturia. En tosin tiedä. Suuremmaksi ongelmaksi voi tulla byrokratia jos/kun paikka ei ole asuntokohtainen vaan autokohtainen (sitä ei voi laittaa asunnon arvoon, koska sitä ei varattu sille asunnulle joka myydään)

Ihan käytännön asioita. En hybridissäkään ole mistään toiminta säteestä puhunut vaan kulutuksesta. Siinä tilanne on siis eri. Siinä vaiheessa kun kulutus on korkeintaan dieselin tasolla aletaan olemaan harkinnan sisällä. Tosin siinä voi mennä ympäristö ajattelu vielä enemmän vinoon, koska siinä on akku JA se saastuttaa kuitenkin. Mutta esim. se Despon vinkkaama Toyota Auris tuntui olevan ihan toimiva vehje. Autoksi siis, maailman pelastus on tosiaan oma juttunsa.

Mutta jos nuo epäkohdat on olemassa, sähköauton hankkiminen on enemmän tyylivalinta kuin tarvevalinta. Ja tarpeeseenhan niitä tuotteita pitäisi aina ostaa (ilmaston vuoksikin). Itse en ainakaan maksa tuotteesta joka ei sovi tuotteen tarkoitettuun käyttöön. Toki ympäristö kortin voi vetää esiin, mutta kuten sanoin sekin on edelleen enemmän unelmaa tai vähintäänkin ideaali tapauksen kärjistämistä kuin oikea peruste.

Jep. Itekin kaivoin 3310:n laatikosta ja heitin iPhonen hiiteen. Eipä tarvi ladata enää joka yö.
Jep. Myönnän itsekkin että iPhone on paska. Tosin yllätyin että olisi samalla viivalla vertauksissa 3310:n kanssa mitä kaupasta kärrätty polttomoottori vs. sähköauto. Käytän iPhonea toki vain työpuhelimena, eli lähinnä vain soittoihin ja meileihin, joten en väitä vastaan. Lisäksi otin vain 8 mallin, koska X oli sen verran isompi. Ehkä siinä kehitys on kehittynyt.


« Viimeksi muokattu: 08.02.2019 01:09 kirjoittanut JayeizH »
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #39 : 08.02.2019 08:40 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 013 Basaaripisteet: 14 Profiili Yhtä järkevää nillittää jostain kuvitteellisesta tilanteesta, missä Heinz ostaa sähköauton, mutta ei laita tolppaa. Totta kai se elämä olisi täyttä paskaa sen jäljeen. Kai sulla on kotona iphonen laturi vai latailetko sen aina prismareissulla kahviossa?

Ympäristöystävällistä on ajaa vanhat autot paaliksi asti. Uuden auton osto ei vaan ole ikinä ympäristöystävällistä (toki mieluummin se tesla kuin polttomoottori).
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #40 : 08.02.2019 08:53 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 115 Basaaripisteet: 5 Profiili
Ympäristöystävällisyys on edelleen enemmän unelmaa tai vähintäänkin ideaali tapauksen kärjistämistä kuin oikea peruste.

TM: Kuinka paljon päästöjä sähköauto oikeasti tuottaa?

Sähköntuotannon CO2-päästöt vaihtelevat railakkaasti maittain, ja Suomi on siellä spektrin paremmassa päässä (vaikka petrattavaa vielä on reilusti esim. Ruotsiin verrattuna). Vaikka sähköauton valmistusvaiheen päästöt olisivat vastaavaa bensakelkkaa suuremmat, ero kurotaan umpeen hyvin nopeasti:

"Suomen markkinoilla tämän hetken parhaan vertailun mahdollistaa Hyundai Kona, josta on tarjolla tehokas etuvetoinen bensiinimalli Kona 1,6 T-GDI ja tehokas etuvetoinen sähköversio Kona Electric. Molemmille on tiedossa myös WLTP-kulutus- ja päästöarvot.
--
Autokaupasta lähtiessä bensiini-Konan CO2-jalanjälki on 5,6 tonnia ja sähkö-Konan 14,6 tonnia. Ero on huima! Mutta bensiini-Kona alkaa kuroa eroa nopeasti kiinni, ja jo kolmen vuoden jälkeen autot ovat tasoissa 16,6 hiilidioksiditonnissa. Kymmenen vuoden jälkeen sähkö-Kona on 20,6 tonnissa ja bensiini-Kona 38,9 tonnissa, eli bensiiniautolla on päädytty lähes kaksinkertaiseen kumulatiiviseen päästöön sähköauton surkeasta startista huolimatta.

Mitä enemmän autoilla ajetaan, sitä nopeammin polttomoottoriauto saa sähköauton kiinni. Mutta jos tarkoitus on minimoida CO2-päästö, kannattaa ajaa mahdollisimman vähän. Ja silloin taas kannattaa valita sähköautoonkin pienempi akku. Jos tässä vertailussa käytettäisiin 39,2 kilowattitunnin akustolla varustettua Konaa, olisi se kokonaispäästöissä bensiiniautoa parempi valinta jo ennen kahden vuoden rajapyykkiä. Ja hintaerokin olisi paljon pienempi."


Tähän kun lisää sen, että esim. Teslan Gigatehtaan on määrä pyöriä täysin uudistuvilla energianlähteillä vuoden loppuun mennessä, että polttiksien pakokaasuissa on paljon muutakin kivaa kuin vain CO2 (todennäköisesti et mielelläsi istuttaisi lapsiasi auton taakse leikkimään ja heittäisi autoa käyntiin), ja että näissä vertailuissa ei jostain syystä koskaan oteta huomioon polttoaineen kuljetuksen päästöjä jalostamoilta aseman tankkiin, niin ehkä me voitaisiin pikkuhiljaa päästää irti tuosta unelmapropaganda-argumentista.

On edelleenkin tosi okei olla sitä mieltä, että sähköautot ovat toistaiseksi liian kalliita, sillä useimmillehan ne ovat, ja että omaan käyttöön ja arkeen polttomoottoriauto on kätevämpi, koska varmasti on. Ja kuten zoukka sanoi, uudenkarhean auton osto ei ole ongelmatonta, jos vanhassa riittää vielä elämää. Mutta jos ei ihan oikeasti voi nähdä sitä, että

a. pienillä tapamuutoksilla ja lisävarustelulla sähköautoilu sopisi jo nykytekillä mainiosti useimpien suomalaisten tarpeisiin
b. omilla ympäristöystävällisillä valinnoilla (mitä meidän kaikkien pitäisi tehdä ilmastotilanteen huomioon ottaen joka tapauksessa) sekä valmistus- että sähköntuotannon päästöt ovat jo nyt minimoitavissa, ja tilanne sen kun paranee
c. eritoten pitkässä juoksussa sähköautoilu on kiistatta ympäristöystävällisin tapa ajaa autoa

niin aika syvällä pensaassa täytyy pään olla.


Jep. Itekin kaivoin 3310:n laatikosta ja heitin iPhonen hiiteen. Eipä tarvi ladata enää joka yö.

Jep. Myönnän itsekkin että iPhone on paska. Tosin yllätyin että olisi samalla viivalla vertauksissa 3310:n kanssa mitä kaupasta kärrätty polttomoottori vs. sähköauto. Käytän iPhonea toki vain työpuhelimena, eli lähinnä vain soittoihin ja meileihin, joten en väitä vastaan. Lisäksi otin vain 8 mallin, koska X oli sen verran isompi. Ehkä siinä kehitys on kehittynyt.

Hyvä myönnytys, paitsi että ei tainnut pointti olla niinkään iPhone kuin älypuhelin. :b Tosiaan ihan vastaavasti oltiin kaikki jossain vaiheessa sitä mieltä (kukin varmaan vähän eri aikaan), että älypuhelimet on turhakkeita, akku ei kestä, isokin on, menee helposti rikki, ensimmäisellä iPhonella ei voinut laittaa tekstareita, ai nyt ei voi enää akkujakaan vaihtaa itse, melkoista humpuukia, kyllä nokialainen kestää. Ja ihan oikeassa oltiin, moderni älypuhelin menettää ehdottomasti joitakin perinteisiä etuja verrattuna ydinsodankestävään 3310:aan. Mutta ei taitaisi kukaan meistä enää olla valmis vaihtamaan takaisinkaan, sillä noilla pienillä myönnytyksillä saa rekkalavallisen muita arkea helpottavia ominaisuuksia, palveluita ja tekkiä.

Eritoten Tesla verrattuna polttikseen vastaa hyvin tuota: kahvat jäätyy vuosikymmenen kovimmilla pakkasilla Jenkeissä, joutuu lataamaan kerran pari viikossa kahden viikon putkiajon sijaan, ei pääse mökille ja takaisin hetken mielijohteesta, ohjelmistoon en luottaisi kuuna päivänä, mittareitakaan ei ole enää ratin takana, kaikki tavat menee uusiksi, kyllä vanha on vaan parempi, ei mene koskaan rikkikään. Mutta eiköhän me voida lämmöllä muistaa tätäkin keskustelua vuosikymmenen päästä, kun huomataan pakkasiltana maidon loppuneen, napataan auto puhelimesta lämmitykseen ilman tarvetta kömpiä hankeen, ajellaan hetken päästä mukavasti kauppaan, päätetäänkin käydä leffassa, nepataan isolta ruudulta netistä juuri ne toivotut musat soimaan, hörpitään motarilla kahvia autopilotin hoitaessa ajaminen, ja lopulta kotiin tullessa kytketään auto takaisin lataukseen, että on taas aamulla valmiina ankaraan työliikenteeseen. Kaikki tämähän on mahdollista jo nyt, Suomessa, eli sitten enää ajokkien hinnat ja latausinfra entistä paremmaksi, niin avot.

Toki on hyvin todennäköistä, että itse ajan silti junalla, mutta kyllähän tuo autoilun tulevaisuutta kiistatta on.
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Vs: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #41 : 08.02.2019 11:31 »
Vin Susirajan vahvistus Jäsen Viestejä: 1 297 Basaaripisteet: 1 Profiili Heinz voi huoletta alkaa suunnittelemaan ensimmäisen sähköauton ostamista tämän vuoden puolella. Herran päätöksentekovauhdilla tuo Sharkien kuvailema skenaario on jo nykypäivää sitten kun valinta on tehty.

Mielestäni autoilun sähköistämistä tärkeämpää olisi vähentää koko maan kilometrisuoritetta. Vähemmän autoja/ajettuja kilometrejä, vähemmän päästöjä. Kaupunkialueella autoilu on kaikista turhinta ja siellä autoilu olisi helpointa korvata joukkoliikenteellä. Samaan suuntaan menijöitä riittää enemmän kuin haja-asutusalueella. Iso peukku raideliikenteen tukemiselle ja joukkoliikenteen kehittämiselle.
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta--> Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->W...
tallennettu
Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #42 : 08.02.2019 11:45 »
despo Jäsen Viestejä: 5 279 Basaaripisteet: 9 Profiili Samaan aikaan tuntuu lähinnä siltä, että joukkoliikenne huononee jatkuvasti. Vuoroja karsitaan ja vuorovälejä pidennetään. Suoria linjoja on entistä vähemmän, kun on halvempaa kuskata porukka vaikka metroasemalle eikä suoraan keskustaan. Teoriassa hyvä, mutta matka-aika usein pitenee, joskus huomattavastikin (esim. Länsimetron aiheuttamat ongelmat Espoossa).

Jos omalla autolla pääsee puolessa tunnissa töihin, kun julkisilla menee yli tunti, niin miksi kukaan käyttäisi julkisia (paitsi jos ei ole varaa autoon)?

Meidänkin paikkakunnalla, joka on sentään kohtalaisen iso "kylä" pääkaupunkiseudulla, mennään vaan huonompaan suuntaan. Avattiin uusi matkakeskus, mutta seuraus on lähinnä se että ihmiset joutuvat tekemään vaihtoja ja matka-ajat ovat pidentyneet. Porukka on siirtynyt oman auton käyttöön.
tallennettu
Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #43 : 08.02.2019 11:57 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 115 Basaaripisteet: 5 Profiili
Samaan aikaan tuntuu lähinnä siltä, että joukkoliikenne huononee jatkuvasti. Vuoroja karsitaan ja vuorovälejä pidennetään. Suoria linjoja on entistä vähemmän, kun on halvempaa kuskata porukka vaikka metroasemalle eikä suoraan keskustaan. Teoriassa hyvä, mutta matka-aika usein pitenee, joskus huomattavastikin (esim. Länsimetron aiheuttamat ongelmat Espoossa).

Jos omalla autolla pääsee puolessa tunnissa töihin, kun julkisilla menee yli tunti, niin miksi kukaan käyttäisi julkisia (paitsi jos ei ole varaa autoon)?

Meidänkin paikkakunnalla, joka on sentään kohtalaisen iso "kylä" pääkaupunkiseudulla, mennään vaan huonompaan suuntaan. Avattiin uusi matkakeskus, mutta seuraus on lähinnä se että ihmiset joutuvat tekemään vaihtoja ja matka-ajat ovat pidentyneet. Porukka on siirtynyt oman auton käyttöön.

Joo, eihän nämä täydellisiä järjestelmiä ole, ja uudistukset yleensä kakkivat jonkun pakkiin parantaessaan toisten tilannetta. Itse pääsen tosiaan töihin ovelta ovelle junalla noin 40 minuutissa, mikä on ajallisesti lyhyempi keikka kuin monen stadilaisen kaupunginsisäinen työmatka - vaikka tulen monenkymmenen kilometrin päästä. Juna kaksi kertaa tunnissa riittää hyvin, ja vakkarimyöhästelyn on oppinut ottamaan huomioon (tämän talven pakkaskausi oli kyllä harvinaisen haastava VR:lle). Samoin länsimetro on tehnyt Espooseen suuntaavista reissuista monin verroin sujuvampia ja nopeampia.

Pääkaupunkiseudulla sanoisin, että edes jotakuinkin raiteiden varrella (metro, spora, juna) asuvilla on pullat erittäin hyvin uunissa eikä autoiluun käytännössä mitään syytä, tottumuksen, arjen luksuksen tai seitsemän lapsen harrastusten organisoinnin lisäksi. Bussitaajamissa on varmasti paikoin haastavampaa, varsinkin jos vuoroja on heikennetty raideliikennepanostuksen vuoksi, kuten Espoossa. Plus, bussireitit ovat aina kiemurtelevampia, eli niihin menee enemmän aikaa ja tehokkaammin (jos se on se tärkein kriteeri) pääsee varmasti omalla autolla.

Suomen muissa kaupungeissa taas julkiset ovat useimmiten yhtä kuin bussit. Ja kautta historian on ollut ihan tuuripeliä, että ovatko ne aikataulut ja mahdolliset vaihtovälit omaan tarpeeseen hyviä vai huonoja.
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Vs: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #44 : 08.02.2019 12:09 »
Kabanossi Moderaattori * Viestejä: 2 499 Basaaripisteet: 6 Profiili WWW Teslan Model 3 on muuten kauppakeskus Forumissa näytillä, jos kiinnostaa nähdä auto omin silmin. Koeajojakin järjestetään Vantaalla. Ensimmäiset Model 3:t saapuivat Eurooppaan tällä viikolla ja useampi laivallinen on matkalla. Ensimmäiset suomalaisetkin saavat näistä eristä omansa, mutta suurin osa taitaa mennä Norjaan.
IGDB.com | Internet Game Database
tallennettu
Vs: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #45 : 08.02.2019 13:40 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 478 Basaaripisteet: 2 Profiili
TM: Kuinka paljon päästöjä sähköauto oikeasti tuottaa?

Sähköntuotannon CO2-päästöt vaihtelevat railakkaasti maittain, ja Suomi on siellä spektrin paremmassa päässä (vaikka petrattavaa vielä on reilusti esim. Ruotsiin verrattuna). Vaikka sähköauton valmistusvaiheen päästöt olisivat vastaavaa bensakelkkaa suuremmat, ero kurotaan umpeen hyvin nopeasti:

"Suomen markkinoilla tämän hetken parhaan vertailun mahdollistaa Hyundai Kona, josta on tarjolla tehokas etuvetoinen bensiinimalli Kona 1,6 T-GDI ja tehokas etuvetoinen sähköversio Kona Electric. Molemmille on tiedossa myös WLTP-kulutus- ja päästöarvot.
--
Autokaupasta lähtiessä bensiini-Konan CO2-jalanjälki on 5,6 tonnia ja sähkö-Konan 14,6 tonnia. Ero on huima! Mutta bensiini-Kona alkaa kuroa eroa nopeasti kiinni, ja jo kolmen vuoden jälkeen autot ovat tasoissa 16,6 hiilidioksiditonnissa. Kymmenen vuoden jälkeen sähkö-Kona on 20,6 tonnissa ja bensiini-Kona 38,9 tonnissa, eli bensiiniautolla on päädytty lähes kaksinkertaiseen kumulatiiviseen päästöön sähköauton surkeasta startista huolimatta.

Mitä enemmän autoilla ajetaan, sitä nopeammin polttomoottoriauto saa sähköauton kiinni. Mutta jos tarkoitus on minimoida CO2-päästö, kannattaa ajaa mahdollisimman vähän. Ja silloin taas kannattaa valita sähköautoonkin pienempi akku. Jos tässä vertailussa käytettäisiin 39,2 kilowattitunnin akustolla varustettua Konaa, olisi se kokonaispäästöissä bensiiniautoa parempi valinta jo ennen kahden vuoden rajapyykkiä. Ja hintaerokin olisi paljon pienempi."


Tähän kun lisää sen, että esim. Teslan Gigatehtaan on määrä pyöriä täysin uudistuvilla energianlähteillä vuoden loppuun mennessä, että polttiksien pakokaasuissa on paljon muutakin kivaa kuin vain CO2 (todennäköisesti et mielelläsi istuttaisi lapsiasi auton taakse leikkimään ja heittäisi autoa käyntiin), ja että näissä vertailuissa ei jostain syystä koskaan oteta huomioon polttoaineen kuljetuksen päästöjä jalostamoilta aseman tankkiin, niin ehkä me voitaisiin pikkuhiljaa päästää irti tuosta unelmapropaganda-argumentista.
Mielenkiintoinen testi ja toki syö väitteeltäni jonkin verran pohjaa. Tosin tämähän tarkoittaa sitä että vähän ajavan kaupunkilaisen ei kannata vielä sähköautoa ostaa :lol: Vaikka ottaisi sen pienemmän akun, koska laskelmassa käytetty 20tkm vuodessa on aika paljon ajoa. Itse ajaa sen 80tkm joka arkipäivä plus muut menot ja vuodessa tulee vajaa 25tkm.
Onkohan tuossa otettu huomioon bensan valmistusta? Biodieseliin valmistuksesta ei ymmärtääkseni tule niin paljoa päästöjä ja diesel tuottaa CO2 päästöjä muutenkin vähemmän kuin bensa kone. Uusi diesel on siis oikeasti puhtaampi kuin uusi bensa. En väitä etteikö sähköauto olisi ajan saatossa ympäristöystävällisempi, totta kai se on kun suurin saaste tulee valmistuksesta. Mutta tuon perusteella se vaatii ajoa aika reippaasti.

Tosin tuon perusteella pahinta paskaa taitaa olla oikeasti se hybridi. Valmistus tuottaa saasteita reippaasti enemmän kuin pelkkä bensa, mutta se kuitenkin kuluttaa sitä bensaa.

On edelleenkin tosi okei olla sitä mieltä, että sähköautot ovat toistaiseksi liian kalliita, sillä useimmillehan ne ovat, ja että omaan käyttöön ja arkeen polttomoottoriauto on kätevämpi, koska varmasti on. Ja kuten zoukka sanoi, uudenkarhean auton osto ei ole ongelmatonta, jos vanhassa riittää vielä elämää. Mutta jos ei ihan oikeasti voi nähdä sitä, että

a. pienillä tapamuutoksilla ja lisävarustelulla sähköautoilu sopisi jo nykytekillä mainiosti useimpien suomalaisten tarpeisiin
b. omilla ympäristöystävällisillä valinnoilla (mitä meidän kaikkien pitäisi tehdä ilmastotilanteen huomioon ottaen joka tapauksessa) sekä valmistus- että sähköntuotannon päästöt ovat jo nyt minimoitavissa, ja tilanne sen kun paranee
c. eritoten pitkässä juoksussa sähköautoilu on kiistatta ympäristöystävällisin tapa ajaa autoa

niin aika syvällä pensaassa täytyy pään olla.
a. Meinaat omaa laturia? Jos se on helppo asentaa ja toimii joka lämmitystolppaan silloin se on suht helppoa. Mutta ymmärtääkseni ei ole. Ja jos aletaan vetämään kaapelia ja aukaisemaan maata kerros- ja rivitalojen pihalla... se sattuu vain olemaan ihan helvetin kallista. Ei todellakaan mikään "pieni lisävarustelu".
b. Toki.
c. Periaatteessa on. Mutta mitä ne akut yleensä kesti? 6 vuotta? Suomessa kauemmin kun on vähän viileämpää (toistaiseksi). Toki jos kaikki akkutehtaat on vuoden päästä täysin päästöttömiä, mutta... uskokoot ken tahtoo. Osa varmasti, ainakin Teslan uusi tehdas, voikin olla. En väitä että ero ei olisi silti sähköauton puolelle, mutta ei se kaksinkertaiseksi mene kymmenessä vuodessa. Varsinkin jos otetaan vertailuun vielä diesel ( ;) ). Mutta myönnän kyllä että sähköauto on ympäristö ystävällisempi pitkässä juoksussa.

Eli, autolla pitäisi ajaa 20tkm vuodessa että päästään bensamoottorilla kaksinkertaiseen CO2 päästöihin kymmenessä vuodessa. Tämä tarkoittaa väkisinkin taajaman ulkopuolista ajoa ja pitkiä työmatkoja tai todella pitkiä työmatkoja. Mutta kyllä tässäkin pieni paradoksi on vaikka kuinka olisi sähköauton puolella: Se soveltuu ennen kaikkea lyhyeen ja pieneen ajoon, mutta päästöhyödyt tulee pidemmässä ajossa. Minä myönnän kyllä sähköauto on pitkässä juoksussa ympäristöystävällisempi ja tulevaisuudessa hyvinkin todennäköisesti meikäläisenkin käyttämä auto. Mutta turha puhua mistään pensaasta jos omat päät on pilvien peitossa. Ideaali teoria on aina eri asia kuin käytäntö. Varsinkin arjen käytössä.

Jep. Itekin kaivoin 3310:n laatikosta ja heitin iPhonen hiiteen. Eipä tarvi ladata enää joka yö.

Jep. Myönnän itsekkin että iPhone on paska. Tosin yllätyin että olisi samalla viivalla vertauksissa 3310:n kanssa mitä kaupasta kärrätty polttomoottori vs. sähköauto. Käytän iPhonea toki vain työpuhelimena, eli lähinnä vain soittoihin ja meileihin, joten en väitä vastaan. Lisäksi otin vain 8 mallin, koska X oli sen verran isompi. Ehkä siinä kehitys on kehittynyt.

Hyvä myönnytys, paitsi että ei tainnut pointti olla niinkään iPhone kuin älypuhelin. :b Tosiaan ihan vastaavasti oltiin kaikki jossain vaiheessa sitä mieltä (kukin varmaan vähän eri aikaan), että älypuhelimet on turhakkeita, akku ei kestä, isokin on, menee helposti rikki, ensimmäisellä iPhonella ei voinut laittaa tekstareita, ai nyt ei voi enää akkujakaan vaihtaa itse, melkoista humpuukia, kyllä nokialainen kestää. Ja ihan oikeassa oltiin, moderni älypuhelin menettää ehdottomasti joitakin perinteisiä etuja verrattuna ydinsodankestävään 3310:aan. Mutta ei taitaisi kukaan meistä enää olla valmis vaihtamaan takaisinkaan, sillä noilla pienillä myönnytyksillä saa rekkalavallisen muita arkea helpottavia ominaisuuksia, palveluita ja tekkiä.

Eritoten Tesla verrattuna polttikseen vastaa hyvin tuota: kahvat jäätyy vuosikymmenen kovimmilla pakkasilla Jenkeissä, joutuu lataamaan kerran pari viikossa kahden viikon putkiajon sijaan, ei pääse mökille ja takaisin hetken mielijohteesta, ohjelmistoon en luottaisi kuuna päivänä, mittareitakaan ei ole enää ratin takana, kaikki tavat menee uusiksi, kyllä vanha on vaan parempi, ei mene koskaan rikkikään. Mutta eiköhän me voida lämmöllä muistaa tätäkin keskustelua vuosikymmenen päästä, kun huomataan pakkasiltana maidon loppuneen, napataan auto puhelimesta lämmitykseen ilman tarvetta kömpiä hankeen, ajellaan hetken päästä mukavasti kauppaan, päätetäänkin käydä leffassa, nepataan isolta ruudulta netistä juuri ne toivotut musat soimaan, hörpitään motarilla kahvia autopilotin hoitaessa ajaminen, ja lopulta kotiin tullessa kytketään auto takaisin lataukseen, että on taas aamulla valmiina ankaraan työliikenteeseen. Kaikki tämähän on mahdollista jo nyt, Suomessa, eli sitten enää ajokkien hinnat ja latausinfra entistä paremmaksi, niin avot.

Toki on hyvin todennäköistä, että itse ajan silti junalla, mutta kyllähän tuo autoilun tulevaisuutta kiistatta on.
Vastasin piruillen koska ajattelin että vertaus oli piruilua. Eihän 3310:stä saa jumalauta älypuhelinta vaikka sitä olisi maailman johtavat koodaajat vääntämässä. Ei se vaan onnistu, piste. Mutta mikä ihme on se taika joka ei antaisi laittaa joka ikistä sähköauton ominaisuutta (sähkömoottoria lukuunottamatta) polttomoottori autoon? Niissä on ollu webasto jo kymmeniä vuosia ja kaikki varmasti muistaa "Darth Vader pojan" joka käynnisti auton "voimalla". Linux on pyörinyt uusimpien autojen sisuksissa varmaan kymmenen vuotta. Joka autoon jossa on digitaalinen näyttä saa vaikka SNES emulaattorin pyörimään jos valmistaja (tai hakkerit) näin haluaa. Alan epäilemään onko porukka edes nähnyt uusia autoja? Vai tultiin etsimään mua sieltä pensaasta ja unohduttiin sinne?


Yhtä järkevää nillittää jostain kuvitteellisesta tilanteesta, missä Heinz ostaa sähköauton, mutta ei laita tolppaa. Totta kai se elämä olisi täyttä paskaa sen jäljeen. Kai sulla on kotona iphonen laturi vai latailetko sen aina prismareissulla kahviossa?
Jaa nyt puhelimen laturinkin on sama asia kuin auton tolppa. Pitääkö oikeasti kirjoittaa pidemmälti kuinka se on eri asia?
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #46 : 08.02.2019 14:09 »
despo Jäsen Viestejä: 5 279 Basaaripisteet: 9 Profiili
Pääkaupunkiseudulla sanoisin, että edes jotakuinkin raiteiden varrella (metro, spora, juna) asuvilla on pullat erittäin hyvin uunissa eikä autoiluun käytännössä mitään syytä, tottumuksen, arjen luksuksen tai seitsemän lapsen harrastusten organisoinnin lisäksi.

Näissä heitoissa kannattaa yleensä olla kohtalaisen varovainen, koska jos ei ole ikinä autoa omistanut tai liiku muuten kuin kaupunkien keskustojen tietämillä, niin tähän on vähän vaikea ottaa kantaa.

Kannattaa ottaa huomioon, että muilla ihmisillä voi olla erilaisia tarpeita muutenkin kuin tuon arjen luksuksen tai tottumusten vuoksi ja vaikka ei olisikaan seitsemää lasta. Mites mökille meneminen? Mitä jos ei halua käyttää viikossa kymmentä tuntia ylimääräistä matkusteluun? Mitäs jos pitää mennä jonnekin vähän syrjemmälle, mihin ei välttämättä mene kunnolla julkista liikennettä? Se että itse ei ole ikinä autoa tarvinnut, ei tarkoita etteikö muut voisi tarvita.

Asun itse tällä hetkellä tosin vain bussilinjojen varrella, mutta laskin äsken että julkisilla mulla menisi työmatkoihin rapiat 226h enemmän aikaa vuodessa. Keksin kyllä muutakin käyttöä tuolle 5,5 työviikolle, jotka säästän ajallisesti käyttämällä autoa. Puhumattakaan siitä, että esimerkiksi harrastusten pariin tai mökille en pääsisi julkisilla mitenkään. Mutta kai se on vaan tottumiskysymys.
tallennettu
Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #47 : 08.02.2019 15:13 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 115 Basaaripisteet: 5 Profiili
Kannattaa ottaa huomioon, että muilla ihmisillä voi olla erilaisia tarpeita muutenkin kuin tuon arjen luksuksen tai tottumusten vuoksi ja vaikka ei olisikaan seitsemää lasta. Mites mökille meneminen? Mitä jos ei halua käyttää viikossa kymmentä tuntia ylimääräistä matkusteluun? Mitäs jos pitää mennä jonnekin vähän syrjemmälle, mihin ei välttämättä mene kunnolla julkista liikennettä? Se että itse ei ole ikinä autoa tarvinnut, ei tarkoita etteikö muut voisi tarvita.

Jäi tosiaan virke vähän epäselväksi, eli aiheellinen näpäytys, kiitos. Tarkoitin siis, ettei autoa tarvitse sille matkalle, jonka voi tehdä suoraan raiteitse. Hyvin harvassa tapauksessa varmaan kuitenkaan autolla nopeampaa pääsee kuin junalla, metrolla, tai kaupunkialueella raitiovaunulla? Viimeisimmässä pelkästään parkkeeraaminen on sellaista sirkusta, etten oikein näe autoilussa järkeä. Mutta toiset tykkää siitä silti enemmän, eli meitä on luonnollisesti moneen junaan (hehheh).

Mökille tai muualle kauemmaksi asia on tietysti täysin eri, eli missään nimessä en tarkoittanut, ettei autoiluun ole mitään syytä koskaan. Vain matkoilla, jotka voi ilman kiertämistä tehdä myös raiteitse. Esimerkiksi omalla työmatkallani auto olisi hitaampi, kalliimpi, ja huonompi valinta ympäristölle. Hence, ei mitään syytä mennä autolla. Toisaalta, tasatilanteessakin valitsisin itse mieluummin julkisen, sillä omissa kirjoissa juuri ratissa istuminen on hukka-aikaa - itsekseen kulkevassa välineessä voin pelata, katsoa videoita, lukea tai tehdä töitä. Vaan nämä ovat jälleen näitä, että meistä on moneksi.

Ja toistetaan nyt vielä, kun se on saattanut aiemmin hukkua kilometriviesteihin: meillä kyllä on perheessä auto, irtaimistoa usein siirtelevä yrittäjä ja lapsi, eli tiedän tasan, miltä auton tarvitseminen näyttää. Mukaan lukien auton kuluista sekä korjaamisesta stressaaminen. Tiedän myös, miltä ajan "hukkaaminen" vaikkapa VR:ää odotellessa näyttää. Koskaan en ole myöskään asunut missään keskustassa, vaan palveluiden äärelle on aina ollut vähintään puoli tuntia matkaa (Oulu-aikoina bussit tulivat erittäin tutuiksi). Kaiken tämän jälkeenkin, jos omaa rahaa pitäisi laittaa autoon kiinni, niin ainakin juuri nyt se jäisi hankkimatta / pois käytöstä - niin suuri gappi on edelleen auton pakollisuuden ja kulujen sietämisen välillä. Elämä löytää niin sanotusti keinot.


Meinaat omaa laturia? Jos se on helppo asentaa ja toimii joka lämmitystolppaan silloin se on suht helppoa. Mutta ymmärtääkseni ei ole. Ja jos aletaan vetämään kaapelia ja aukaisemaan maata kerros- ja rivitalojen pihalla... se sattuu vain olemaan ihan helvetin kallista. Ei todellakaan mikään "pieni lisävarustelu".

Tämä lienee taas vähän umpikuja, kun kummallakaan meistä ei ole omakohtaista kokemusta asiasta, mutta ymmärrykset ihan päinvastaiset. Omat näkemäni tosielämän tapaukset tästä ovat nimittäin osoittaneet, että hyvin perusteltuna laturin saa kyllä talonyhtiön hallituksesta läpi ja asentaminen on suhteellisen helppoa. Keskimäärin modernit talonyhtiöiden sähköjärjestelmät kestävät lukemani perusteella yksittäisiä sähköautolatureita useammankin, ja kulu on mahdollista laskea erikseen koko pihapiirin sähkönkulutuksesta ja laittaa maksettavaksi auton omistajalle. Jos/kun kaikille aletaan laittamaan omia tolppia, tulee kyllä sitten eteen se pihan avaaminen ja infran uusiminen. Eli kannattaisi nimenomaan olla ekana ottamassa hommaa helpolla haltuun? :b


« Viimeksi muokattu: 08.02.2019 15:25 kirjoittanut Sharkie »
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #48 : 08.02.2019 15:45 »
despo Jäsen Viestejä: 5 279 Basaaripisteet: 9 Profiili
Toisaalta, tasatilanteessakin valitsisin itse mieluummin julkisen, sillä omissa kirjoissa juuri ratissa istuminen on hukka-aikaa - itsekseen kulkevassa välineessä voin pelata, katsoa videoita, lukea tai tehdä töitä. Vaan nämä ovat jälleen näitä, että meistä on moneksi.

No joo, autolla ajaessa ei toki voi esimerkiksi läksyjä tehdä mutta podcasteja tai äänikirjoja voi kuunnella  ;)
tallennettu
Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #49 : 08.02.2019 15:48 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 115 Basaaripisteet: 5 Profiili
Toisaalta, tasatilanteessakin valitsisin itse mieluummin julkisen, sillä omissa kirjoissa juuri ratissa istuminen on hukka-aikaa - itsekseen kulkevassa välineessä voin pelata, katsoa videoita, lukea tai tehdä töitä. Vaan nämä ovat jälleen näitä, että meistä on moneksi.

No joo, autolla ajaessa ei toki voi esimerkiksi läksyjä tehdä mutta podcasteja tai äänikirjoja voi kuunnella  ;)

Tottahan se on! Melkein yhtä monipuolista omaa aikaa siis.  ;D


EDIT: Palaan vielä vähän tuohon eri autojen päästö- ja kulutuspuoleen, ja HeinZin viimeisimpään.

Mutta kyllä tässäkin pieni paradoksi on vaikka kuinka olisi sähköauton puolella: Se soveltuu ennen kaikkea lyhyeen ja pieneen ajoon, mutta päästöhyödyt tulee pidemmässä ajossa. Minä myönnän kyllä sähköauto on pitkässä juoksussa ympäristöystävällisempi ja tulevaisuudessa hyvinkin todennäköisesti meikäläisenkin käyttämä auto. Mutta turha puhua mistään pensaasta jos omat päät on pilvien peitossa. Ideaali teoria on aina eri asia kuin käytäntö. Varsinkin arjen käytössä.

Vieläkin jäi vähän epäselväksi, että miksi sähköauto soveltui lyhyeen ja pieneen ajoon. Oliko tämä taas sitä, että ei pääse yhdellä latauksella Nuorgamiin ilman pissataukoa, vai tarkoititko jotain noita TM:n lukuja päästöaiheesta?

Eniveis, TM:n artikkeli on tosiaan perusteellisin, mitä itse olen päästöaiheesta löytänyt (vaikka ei tosiaan ota vieläkään kaikkea polttisten taakkaa huomioon), ja on hyvä nähdä, että se edes vähän sai järkeä noihin uumoiluihin sähköautoilun piilevistä ympäristöuhista. :b Ihan selvää tosiaan on, ettei tässä ideaaleja ratkaisuja ole, ellei jää suosiolla kotiin ja pidä valoja kiinni. Kaikki ajoneuvot tuottavat päästöjä jossain vaiheessa, ainakin kunnes päästään siihen kolminaisuuteen, että alla on Muskin nollapäästöinen hifibiili, joka on tuotettu 100 prossaa aurinkovoimalla ja joka saa sähkönsä kodin pihassa 100 prossaa naapurin koskivoimasta. Tarttee siis tasapainotella kunkin sen kanssa, että mitä oikeasti tarvii, mihin on varaa, ja minkä verran on valmis tinkimään siitä kaikkein kätevimmästä joka minuutin säästävästä ja vähiten muutosta vaativasta arjesta. Se on ihan okei, kunhan toivottavasti tekee päätöksensä hyvässä tiedossa eikä esim. sen perusteella, että jokin yksittäinen juttu kertoi sähköautojen olevan huonoin mahdollinen vaihtoehto luonnolle, yhdistäen pienimmät markkinoilta löytyvät kantamat pahimman mahdollisen paikalliscasen sähköntuotannon päästötaakkaan Euroopan tasolla.


« Viimeksi muokattu: 08.02.2019 16:43 kirjoittanut Sharkie »
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Vs: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #50 : 09.02.2019 11:47 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 013 Basaaripisteet: 14 Profiili
Jaa nyt puhelimen laturinkin on sama asia kuin auton tolppa. Pitääkö oikeasti kirjoittaa pidemmälti kuinka se on eri asia?

On eri asia juu, mutta ei muuta sitä faktaa, että ei järkevä ihminen osta Teslaa ilman omaa tolppaa.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Vs: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? « Vastaus #51 : 20.05.2019 21:38 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 764 Basaaripisteet: 0 Profiili Laitetaas tää tänne sähköautoihin, vaikka osakekeskusteluakin tää on.

Elon Musk: Teslan rahat loppuvat tätä menoa 10 kuukaudessa

Teslan tilanne on tällä hetkellä melko huolestuttava. Osake on sukeltanut vuoden alusta 302 dollarista 203 dollariin, tosin osakkeen arvo nyt on se ja sama, se ei välttämättä heijasta yrityksen todellista arvoa. Nyt tosin alkaa massit olla loppumaisillaan, vaikka 2,2 miljardia toiselta kuulostaakin. Mitä veikkaatte käyvät? Ostaako lopulta joku isompi Teslan vai kääntyykö tulos lopulta voitolliseksi? Tällä hetkellä analyytikoiden konsensus on "pidä", mutta kyllä siellä on muutama "osta" -suosituskin.

Volvo julkaisi myös oman "Teslan tappajan" Polestarin. Kuvissa ainakin ihan näyttävä peli. Saksassa tollasen Polestar 2:n karvalakkimallin saisi noin 40 000 eurolla, mikä alkaa olla jo ihan kohtuu hinta uudesta autosta. Toki Suomessa aivan eri, mutta kyllä nuo sähköautojen hinnat tulee mukavasti alaspäin.

You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2021
Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines