Toinen lievempi harmituksen aihe on, että joudun totuttelemaan täysin eri nettiselaimeen, koska Galaxy Nexuksessa ollut oma nettiselainhärpäke Browser on vaihdettu Chromeen. Chrome taas ei tunnu järjestelevän kirjanmerkkejä yms yhtä hyvin osoiteriviä käyttäessä. Browserissa selain ehdotti kirjoittaessa alkamaan ensin kirjanmerkkejä, sen jälkeen sivuhistoriaa ja lopulta yleisiä Google-haun täydennyksiä. Kahdessa ensimmäisessä oli vielä erilliset ikonit, joiden avulla ne erotti toisistaan. Chromessa nämä tuntuvat menevät miten sattuu, vievät enemmän tilaa eikä näppäimistökään mene piiloon, jos haluaisi nähdä useamman Google-haun ehdotuksen yhtä aikaa. Toisena miinuksena uusiin välilehtiin ei voi siirtyä suoraan, jos niihin avaa linkkejä. Pitänee vielä testata Firefoxia, sillä ainakin tämän jälkimmäisen puutteen pitäisi olla siinä kunnossa.
Itse olen käyttänyt jo pidempään Dolphin Browseria yhdestä selkeästä syystä: kirjanmerkit burgerivalikossa (eli vasemmalta esiin vedettävässä piilovalikossa).
Olen PC:llä tottunut siihen, että kaikki tärkeimmät sivut ovat näppäinoikoreittien takana, eli niiden läpikäyminen on nopeaa ja intuitiivista. Käsittämättömästi kaikissa mobiiliselaimissa kirjanmerkit ovat todella tarpeettomasti napin tai kahden takana eikä niihin pääse selaustilanteesta riittävän vaivattomasti käsiksi. Dolphin on ainoa löytämäni selain, joka hoitaa asian oikein. Yksi kevyt pyyhkäisy ja bookmark-listaus on esillä. Sivulta toiselle loikkiminen on niin intuitiivista ja nopeaa, että melkein itkettää.
Ai niin, ja eri mobiililaitteiden välillä saa bookmarkit synkronoitua todella vaivattomasti esimerkiksi Google-tilin avulla. Desktopille selainta ei toki ole, eli suoraan PC:ltä ei saa matskua tuotua, mutta mä pidän vähän eri valikoimaa mobiilissa eniveis, joten hallitsen sitä puolta mielelläni erikseen.
Kaikilta muilta osin selain ei ole ihan yhtä timanttinen, vaikka ulkoasu, käyttis ja asetusvaihtoehdot ovatkin parantuneet huimasti viime aikoina. Eikä huonosta tekeleestä ole missään tapauksessa kyse. Mutta niin kauan kuin muut selaimet virtsaavat käsilleen noiden kirjanmerkkien kanssa, en voi kuvitellakaan vaihtavani muualle. Edes Firefoxiin, vaikka pidän siitä PC:llä tosi paljon. Jos siis bookmarkit ovat aktiivisessa käytössä, suosittelen kokeilemaan.