Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: 1 2 3 [4]
Tulostusversio
Aihe: Koronavirus-seuranta  (Luettu 28984 kertaa)
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #90 : 03.07.2021 01:43 »
Doinkki Öy Jäsen Viestejä: 587 Basaaripisteet: 0 Profiili Onneksi itse olen välttynyt tartunnalta, vaikka työskentelenkin asiakastyössä, jota ei oikein millään hoideta etänä. Näillä nurkin ollaan päästy vähällä näin muutenkin eikä tuttavapiirissäkään älyttömästi tartuntoja esiintyntyt. Osalla ollut lievää nuhaa, osalla monta kertaluokkaa vittumaisempaa, ja osa joutunut pidemmällekin sairaalareissulle. Otanta on toki mitättömän pieni.

Cyrus + covid näyttää olevan Heinzille jostain syystä kuin punainen vaate härälle. Näin neutraalin sivustaseuraajan silmin seurailtuna.
Voice of The World.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #91 : 03.07.2021 08:36 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili Itse olen myös (tietääkseni) säästynyt tartunnalta, mitä pidän pienoisena ihmeenä ottaen huomioon työolosuhteet sekä työmaalla liikkuneet jäärät jotka eivät uskoneet oikein koko tautiin.

Omaan arkeen tauti ei ole vaikuttanut kauhean paljon. Lähinnä kyläilyt sekä satunnaiset keikat/baarireissut ovat jääneet pois.
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #92 : 03.07.2021 13:24 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili
Tuon influenssaa tähän, koska tätä on alusta asti verrattu siihen (uskomattoman sokeasti) ja syytetty uhkakuvien maalailusta, jos kehtaa ehdottaa, että tämä on nyt vähän pahempi juttu.
Onhan se tällä hetkellä. Mutta ilman rokotetta influessan kuolleisuus on ymmärtääkseni isompi. Voit toki korjata jos olen väärässä.

Sinähän et yhtään asettunut yläpuolelle esittämällä hysteriaväitteitä. Et yhtään. Sillä ei varmasti ole yhtään tekemistä siinä, miten vastaan. Sinä olet neutraali, minä hysteerikko. Kannattaa pohtia.
No jos nyt kovasti pohdin, niin en nyt hirveästi. Olen kuitenkin tuonut esille jokaiseen väitteeseen perustelut, jopa sinun hysteriaan. Sinä naurat ja päivittelet kun ihmiset ei tajua. Ei se että tietää jotain tai on jotain mieltä, tee elitistiseksi tai nosta itseään jalustalle. Se että pitää muita vain typerinä, tekee.

Lisäksi se, että hysteria on ollut monen mielestä isoin uhka, on vaan yksinkertaisesti vituttanut pohjattomasti. Hysteriaa on pelätty mielestäni hysteerisesti ja se on vaan yksinkertaisesti väsyttänyt lähes alusta asti, etenkin kun se oli pitkään yksi iso tekijä sille, ettei pandemian uhkaan millään herätty.
Ei tästä ole kuin reilu vuosi kun koko maailmasta meinasi loppua vessapaperi, tms. ja pörssit sukelsi paniikissa. Ja minkä takia? Tilanne ei todellakaan oikeuttanut sellaiseen reaktioon. Mielestäni kertoo juuri siitä että hysteria voi tehdä pahaa jälkeä ja olla se itse ongelma.

New York on jo hankkinut / hankkii kaikkiin 56000 julkisiin koululuokkiinsa syksyksi 2 x ilmanpuhdistimet. Siellä on siis tultu siihen päätelmään, että SARS2 kannattaa ehkäistä puhdistamalla ilmaa, kuten muitakin ilman kautta leviäviä taudinaiheuttajia. Tässä vähän :

https://science.sciencemag.org/content/372/6543/689.full

A PARADIGM SHIFT IS NEEDED (and underway)

"We need to establish the foundations to ensure that the air in our buildings is clean...just as we expect
for the water coming out of our taps."

https://t.co/A1UpStWwMa
"The past hundred years have seen major public health gains due to investment in food safety, sanitation, and drinking water.

"By contrast, airborne pathogens and respiratory infections, are addressed fairly weakly, if at all."

"It starts with a recognition that preventing respiratory infection, like reducing waterborne or foodborne disease, is a tractable problem."

Tractable, indeed. The 'how to' is well known, actually.
Tuo on mielestäni vaarallinen tie. Esim. nykyteoriat covidin tulevaisuudestakin on että se jää tavalliseksi flunssavaivaksi kun se on kiertänyt kakarat ja heille on kehittynyt siihen vastustuskyky. Ilman jatkuvalla puhdistuksella tämä jäisi kokonaan ja covid olisi oikeana riesana aina. Toki se voi itsessään muuntautua heikommaksi. Ymmärrän kyllä että voi tulla tilanne jossa tämä tilanne tulee olemaan pakon edessä, jos/kun tulee kuolleisuusluvuiltaan pahempivirus, mutta ei covid sitä tarvitse. Varsinkin kun on rokote olemassa.

"Tämä kumoaa jokaisen ohjeen joka on annettu kaikkialla ympäri maailmaa."

Niin kumoaa. Itse pesen kyllä käsiä (muiden hyvien hygieenisten vaikutusten lisäksi), koska en tiedä varmuudella, jos vaikka saisinkin tartunnan sitä kautta, mutta en kuitenkaan enää juurikaan usko, että sillä tartuntaa ehkäisen. Tai ainakin todella, todella paljon vähemmän tärkeä toimi se on kuin käyttää hyvää maskia ja esim välttää huonon ilman omaavia sisätiloja, joissa paljon kävijöitä.

Aloita vaikka tästä, jos haluat aiheesta oikeasti lukea:

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/04/end-hygiene-theater/618576/


En kerro ettei ihmisten tavalla toimia olisi ollut vaikutusta. Moni asia on vaikuttanut myös yksilöiden toimissa tartunnan jäljityksen ja muiden toimien lisäksi, mutta uskon, että käsi/pintahygienialla on ollut korkeintaan todella minimaalinen rooli kokonaisuudessa enkä pidä mahdottomuutena sitä, että sen rooli olisi ollut jopa olematon.
Luin tuon CDC:n jutun ja siitä saa kuvan että vaikka pintatartunta on mahdollista, se on epätodennäköisempi kuin ilmasta tarttuva tartunta. Ja concluesion on kuitenkin tämä pintatartuntojen osalta:
In most situations, cleaning surfaces using soap or detergent, and not disinfecting, is enough to reduce risk. Disinfection is recommended in indoor community settings where there has been a suspected or confirmed case of COVID-19 within the last 24 hours. The risk of fomite transmission can be reduced by wearing masks consistently and correctly, practicing hand hygiene, cleaning, and taking other measures to maintain healthy facilities.
Eli pintapudistusta kuitenkin suositellaan.

Ja sinänsä ilmanvaihtoa on ymmärtääkseni suositeltu aina. Muistelen että talvellakin oli juttuja kuinka kouluissa on hankala tuulettaa talvipakkasissa luokkia.

En nyt siis sinänsä pitäisi hyvää hygieniaa turhana tapana. Ja maskien käyttö taas mainitaan noissakin jutuissa koska se estää levittämistä. Eli se on suojautumisväline tartunnan levittämisen osalta, oli tartuntareitti mikä tahansa.

Myönnän kyllä että tuossa vähätellään pintatartuntaa verrattuna ilmankautta tulevaan tartuntaan, mutta sinänsä mikään ei muutu yksilötasolla. Kädet kannattaa edelleen pitää puhtaana ja maskien käyttö on tehokas keino hillitä epidemiaa (levittämisen osalta). En nyt siis tiedä kuinka tämän nyt pitäisi muuttaa yleistä suhtautumista covidiin. Toki joihinkin sisällä oleviin yleisötapahtumiin voisi tuoda ilmanpuhdistuslaitteita tai kehittää ilmanpuhdistusta, mutta siltikin väitän että koulujen sterilointi, varsinkin kun covid leviää todistetusti kouluissa huonosti, on ylireagointia kun ottaa haittapuolet huomioon. En tosin nyt ole varma delta muutoksesta se voi muuttaa tilanteen tartuttavuuden osalta.

Jos jokainen Salen asiakas ei pysty käyttämään FFP, niin ainakin ne, jotka haluavat paremman suojan, voivat FFP-maskeja käyttää.
Pointti ei ollut halussa vaan mahdollisuudessa. Voisin kuvitella että FFP maskien toimitus ja hinta ei ole sama kuin ns. perusmaskeissa. Enkä ainakaan muista nähneeni kovin montaa FFP2 tai FFP3 maskia kauppojen hyllyillä. Nämä ovat kai kuitenkin kertakäyttökamaa?

Tosin tähän ei ehkä ole oikeaa tarvetta, kun ns. perusmaskikin estää levittämisen, eli se riittää suuressa mittakaavassa. FFP maski voi siis olla... no, ylireagointia.

Myös THL:n pääjohtaja on siirtynyt hysterisoimaan pelottelemalla ihmisiä kuolemaan vaaralliseen pelkoon:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008097571.html?share=d27c9eb48f7a345b7b7ad14487d6ac07

"Tervahauta muistuttaa Uutissuomalaisen jutussa myös pitkäaikaisesta covidista, johon liittyviä tutkimustuloksia julkaistaan lisää koko ajan. Yksi "long covidin" tyypillisistä oireista on viikkoja tai jopa kuukausia kestävä väsymys.
"Pitkäaikainen covid koskee nuorempaakin väestöä ja siitä voi aiheutua epämääräistä toimintakykyhäiriötä ja oireilua pitkäksikin aikaa. Ei tätä tautia kannata ehdoin tahdoin levittää myöskään heihin, jotka eivät varsinaisessa riskiryhmässä ole.”
No kai nyt itsekkin huomaat tuon viestin ja omasi eron? Siinä varoitellaan että se voi olla nuorillekin vaarallinen long covidin muodossa (vaikka sinun linkkaamat tutkimuksethan siis sanoo että se on about 40 vuotialle ja vanhemmille naisille todennäköisintä), kun sinä laitat linkkejä kuinka long covid on terveyden huollon seuraava suuri haaste. Yritän nyt sanoa tämän alentamatta teikäläisen arvoa, kun se selkeästi on juttu. Onhan tuo nyt jonkin verran eri viesti ja suht kaukana hysteriasta. Suurin ongelma tuossa on että sehän on tutkimusten mukaan väärää tietoa, long covid ei ilmeisesti ole kovin yleistä nuorilla.

Cyrus + covid näyttää olevan Heinzille jostain syystä kuin punainen vaate härälle. Näin neutraalin sivustaseuraajan silmin seurailtuna.
Ehkä osin näinkin. En vain pidä tyylistä jolla Cyrus tuo tätä dataa. Esim. Cyruksen tuomiin keskustelun osa-alueisiin lähteet löytyy, mutta kysyy vastailee suht ylimalkaisesti ilman lähdettä ja päivittelee kuinka ihmiset eivät tajua. Hätä tuntuu olevan kova, vaikka maailma pyörii koko ajan.

Tai toisen vaihtoehtona, väittely on vain hauskaa vaikkakin turhaa :)
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #93 : 03.07.2021 14:57 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 904 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Hysteriasta. Koko pandemia on ollut yhtä "ei saa levittää pelkoa, ei saa puhua asioista asioina vaan pitää sulkea mieli huonommilta skenaarioilta, kyllä kaikki menee ihan ok, senkin hysteerikko kun levität pelkoa siitä, että tämä voisi olla pahempi kuin influenssa, että tämä voisi tulla tänne, että tämä voisi tarttua oireettomilta, että tämä voisi aiheuttaa pitkäaikaisvaikutuksia, että tämä voisi olla ilmavälitteinen, että tämä voisi olla vaarallinen muillekin kuin yli 80-vuotiaille, että tämä voisi ajaa hoitohenkilöstön epätoivon partaalle, että voisi tulla vaikeampia eikä miedompia mutaatioita, että jalkapallo-ottelut voisivat levittää tartuntoja, että mitään pahaa voisi tapahtua. Meidän pitää ajatella positiivisesti"

Uskallan veikata, että maailmassa on esim aika monta ihmistä, joita vituttaa loppuelämän se, ettei osannut varoa oireetonta tartuttajaa tai ettei tiennyt, että voi olla itse oireeton ja silti tartuttaa. Tätä ei kuitenkaan saa "spekuloida" reaalimaailman havaintojen pohjalta ja varoittaa ihmisiä, koska se voi aiheuttaa hysteriaa. Kannattaa ensin spekuloida pikemmin niin päin, että tällaista ei varmaankaan tapahdu, kun ei meillä ole siitä kaksoisokkokokeessa todennettua tutkimustietoa. Näin ei ainakaan tule annettua turhia varoituksia ja lietsottua hysteriaa, joka on se ylivoimaisesti isoin uhka. Olisi selvästi ollut aivan massiivinen virhe ottaa tosissaan havainnot lukuisista tapauksista, joissa oireeton tartuttaminen oli looginen päätelmä. Oli todella järkevää odottaa, että ehkä joskus pandemian jälkeen oireeton tartuttaminen on todistettu aukottomin tieteellisin menetelmin.
Jos longcovid osoittautuu loppujen lopuksi hyvin pieneksi ongelmaksi? Luulen, että varoituksien aiheuttama tuho on pienempi kuin tuho joka seuraa siitä, jos longcovid osoittautuukin valtavaksi ongelmaksi.

Lisäksi on koomista, että linkkaan New England Medical Journalin tekstin ja minä olen edelleen se, joka maalailee piruja seinille. Arvostetunkaan julkaisun levittämät uhkakuvat eivät siis ilmeisesti kelpaa, koska ne ovat uhkakuvia, eivät "rationaalista, kaikki menee ok, koska kaikki on aina mennyt ok ja mikään vakavampi skenaario ei ole edes lähellekään todennäköinen"-tavaraa. NEJM kirjoittaa varoittavan tekstin, koska pandemian aikana on ilmennyt jopa hälyttäviä määriä tällaisia jo etukäteenkin mahdolliseksi ennustetun skenaarion pitkäaikaisvaikutuksista kärsiviä potilaita ja edelleen minä olen hysteerikko, kun levitän NEJM:n hysteriaa lietsovaa viestiä. NEJM on hysteriaa. Briteissä yli 100k hoitohenkilöstöä pois pelistä vaarantaen potilaiden hoitoa, spekulaatiota ja hysteriaa, ei kannata kertoa longcovidista. Guardian levittää hysteriaa. NIH on laittanut miljardin voidakseen tutkia longcovidia ja löytää hoitokeinoja. Kaikki vakavia viestejä tuova on hysteriaa. Huu. Hysteria tappaa, ilmavälitteinen maailman sekaisin laittava virus taas ei ole niin paha juttu, siitä ei saa varoitella, se on irrationaalista. Varoittelusta saa varoitella, se on rationaalista. En tiedä, ehkä minä sitten vain koen sen niin.

Kaikki pelot eivät toteudu. Jotkut varoitukset ovat turhia. Usein käy paljon paremmin kuin on etukäteen ennustettu. Joskus käy huonommin. Mutta jos eri skenaarioiden huomioon ottamista ja näistä varoittamista pitää järjettömänä hysterisointina, pidätän minä samalla tavalla oikeuden pitää järjettömänä olla ottamatta näitä huomioon.

FFP-maskeja voi käyttää todella monta kertaa ja niitä on hyvin saatavilla, hintakaan ei ole paha, saa reilusti alle euron kappale. FFP-maski on huomattavasti tehokkaampi maski suojaamaan. Esim pitkään sisätiloissa oleskellessa yhtään ahtaammissa oloissa mielestäni ei kannata edes harkita kirurgista, se on alireagointia. Pikainen reissu kauppaan isossa tilassa vähällä väellä ehkä joo, mutta eipä FFP:n käyttäminen ole niin iso riesa, etten sitä mieluummin laittaisi pienemmänkin riskin käyntiin. Olen käyttänyt itse asiassa huonommin istuvaa kirurgista, epämiellyttävämpi se on kuin hyvin istuva FFP. Ei sitä edes huomaa, niin tottunut siihen on.

Ilmahygienian parantamista voi toki ajatella vaaralliseksi tieksi eikä lopputulosta voi toki tietää varmuudella. Itse uskon, että kaikenlainen tautien ja terveydelle haitallisten hiukkasten vähentäminen parantaisi terveyttä, kuten on käynyt näissä "paradigm shiftiä" ehdottavissa muissakin hygieniatoimissa. Nykyteoriat covidista ovat täysin auki. Vuosi sitten huhtikuussa luvattiin Ruotsissa saavutetun luonnollisen laumasuojan. Se, että SARS2 muuttuu harmittomaksi, on yksi teoria muiden joukossa ja vähän huolestuttaakin, että tätä lapsien keskuudessa levittämistä harkitaan strategiaksi esim UK:ssa ja muutenkin puhe on sen suuntaista vähän täälläkin. Uhkapeliä, toivottavasti ei kostaudu.

Aerosolien roolin ymmärtäminen ja hyväksyminen muuttaa yhteiskunnan tasolla valtavasti hengitystieinfektioiden torjunnassa. Jotkut tieteilijät (ainakin Wells) ovat tämän keksineet jo lähemmäs sata vuotta sitten, mutta vaadittiin tämä pandemia, että siihen oikeasti herätään lopullisesti. Tulee aika, jolloin Pietarin bussin kuskikin tietää desinfiointipanoksen olevan yhtä tyhjän kanssa, kun koko bussin ilma on täynnä virusta ihmisten jatkuvasti puhuessa ja hengittäessä.


« Viimeksi muokattu: 03.07.2021 16:19 kirjoittanut Cyrus »
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #94 : 03.07.2021 16:39 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili
Hysteriasta. Koko pandemia on ollut yhtä "ei saa levittää pelkoa, ei saa puhua asioista asioina vaan pitää sulkea mieli huonommilta skenaarioilta, kyllä kaikki menee ihan ok, senkin hysteerikko kun levität pelkoa siitä, että tämä voisi olla pahempi kuin influenssa, että tämä voisi tulla tänne, että tämä voisi tarttua oireettomilta, että tämä voisi aiheuttaa pitkäaikaisvaikutuksia, että tämä voisi olla ilmavälitteinen, että tämä voisi olla vaarallinen muillekin kuin yli 80-vuotiaille, että tämä voisi ajaa hoitohenkilöstön epätoivon partaalle, että voisi tulla vaikeampia eikä miedompia mutaatioita, että jalkapallo-ottelut voisivat levittää tartuntoja, että mitään pahaa voisi tapahtua. Meidän pitää ajatella positiivisesti"

Uskallan veikata, että maailmassa on esim aika monta ihmistä, joita vituttaa loppuelämän se, ettei osannut varoa oireetonta tartuttajaa tai ettei tiennyt, että voi olla itse oireeton ja silti tartuttaa. Tätä ei kuitenkaan saa "spekuloida" reaalimaailman havaintojen pohjalta ja varoittaa ihmisiä, koska se voi aiheuttaa hysteriaa. Kannattaa ensin spekuloida pikemmin niin päin, että tällaista ei varmaankaan tapahdu, kun ei meillä ole siitä kaksoisokkokokeessa todennettua tutkimusta. Näin ei ainakaan tule annettua turhia varoituksia ja lietsottua hysteriaa, joka on se ylivoimaisesti isoin uhka. Olisi selvästi ollut aivan massiivinen virhe ottaa tosissaan havainnot lukuisista tapauksista, joissa oireeton tartuttaminen oli looginen päätelmä. Oli todella järkevää odottaa, että ehkä joskus pandemian jälkeen oireeton tartuttaminen on todistettu aukottomin tieteellisin menetelmin.
Jos longcovid osoittautuu loppujen lopuksi hyvin pieneksi ongelmaksi? Luulen, että varoituksien aiheuttama tuho on pienempi kuin tuho joka seuraa siitä, jos longcovid osoittautuukin valtavaksi ongelmaksi.

Ei pointti ole siinä että pitää ajatella positiivisesti vaan yhteiskunnan ja ihmisten käyttäytymisen kannalta. Ei se toimi ihmiskunnan hallinnassa tai ohjeiden antamisessa jos annetaan ohjeita ylireagoinnin perusteella. Eikä sekään toimi että annetaan liian väljiä ohjeita. Se tasapainottelu on helvetin vaikeaa joten sen pitää olla johdon mukaista. Varsinkin nykyisen kriittisen ajattelun myötä mikä päättäviä tahoja koskee. Se luottamus murenee todella helposti ja nopeasti.
Se että Suomen valtio alkaisi jakelemaan NEJM artikkelin perusteella uusia ohjeita ja varoituksia, puhumattakaan jonkun datan perusteella joka on tullut Kiinasta, on todella vaarallista peliä. Jos kansa menettää luottamuksensa valtiolliseen tahoon, peli on menetetty totaalisesti. Totta kai nytkin on mennyt jonkin verran vinoon, koska monilla on nykydatan määrässä hankalaa ymmärtää lukemanasa täysin. THL ja muut tahot puhuvat mielestäni useimmiten sen hetkisen tiedon puitteissa ja puhuvat aina tutkimuksista (monikossa) joita on tehty muualla. Jos tulee uutta tietoa sitten muutetaan ohjeistusta, mutta ei sitä vain voi tehdä kevyin perustein. Siihen ei riitä yksittäiset havainnot tai tutkimukset. Jos riittäisi, esim. kaikki rokotteet olisi vedetty pois. Päätökset riippuu aina siitä minkä katsonta kanta on alunperin.
Sinulla on... hmmm... covid kriittinen näkemys lähtökohdiltaan, joten uudet indikaatiot pahemmasta menee helposti läpi. Meikäläinen nojaa siihen että covid on oikeasti vaarallinen vain riskiryhmille ja satunnaisesti muille, joten odotan kunnon dataa useasta tutkimuksesta ennen kuin alan ihmettelemään miksi THL ei julista hätätilaa ja puhdista koko maan ilmaa.
Kokonaisuudessaan tiedottavat tahot ovat hoitaneet mielestäni covidin aika hyvin. Varsinkin jos verrataan muuhun maailmaan. Joka näkyy tartuntaluvuissakin.

Lisäksi on koomista, että linkkaan New England Medical Journalin tekstin ja minä olen edelleen se, joka maalailee piruja seinille. Arvostetunkaan julkaisun levittämät uhkakuvat eivät siis ilmeisesti kelpaa, koska ne ovat uhkakuvia, eivät "rationaalista, kaikki menee ok, koska kaikki on aina mennyt ok ja mikään vakavampi skenaario ei ole edes lähellekään todennäköinen"-tavaraa. NEJM kirjoittaa varoittavan tekstin, koska pandemian aikana on ilmennyt jopa hälyttäviä määriä tällaisia jo etukäteenkin mahdolliseksi ennustetun skenaarion pitkäaikaisvaikutuksista kärsiviä potilaita ja edelleen minä olen hysteerikko, kun levitän NEJM:n hysteriaa lietsovaa viestiä. NEJM on hysteriaa. Briteissä yli 100k hoitohenkilöstöä pois pelistä vaarantaen potilaiden hoitoa, spekulaatiota ja hysteriaa, ei kannata kertoa longcovidista. Guardian levittää hysteriaa. Kaikki vakavia viestejä tuova on hysteriaa. Huu. Hysteria tappaa, ilmavälitteinen maailman sekaisin laittava virus taas ei ole niin paha juttu, siitä ei saa varoitella. Varoittelusta saa varoitella, se on rationaalista.
Kyse on siitä kuinka tekstiä lukee. NEMJ teksti oli mielestäni hyvin spekulatiivista. Kuten tuon tason tekstit yleensä on. Joskus ne osuu oikeaan, joskus ei. Tuolla tasolla ei tiedetä oikeasti vielä. Tämän vuoksi itse havermmin jaksan tuollaisia tekstejä lukea, koska ne ovat spekuloinnin asteella.

Jotenkin on mennyt tuo aikaisemmasta viestistä long covid juttu ohi ihan kokonaan. Lomalla on taukoja niin vähän ja nekin vähän puolittaisia niin tuntuu menevän juttuja ohi. My bad.

Nuo tutkimukset ovat kyllä mielenkiintoisia. Eli tuo Norjassa ollut ja tuo Guardianin keräämä data. Tosin hiukan hämmentää datan ristiriitaisuus CDC:n kanssa. CDC puhuu vuosista, noissa puhutaan kuukausista, CDC puhuu 40 vuotiaista ja yli naisista, Norjan tutkimus nuorista. Pointtina se että havainnot antavat hyvin ristiriitaista tietoa, eli paljon on vielä pimennossa. Tarkoitus ei ole väittää että tutkimukset ovat väärässä, ne varmasti ovat oikein tehtyjä ja antavat dataa long covidista. Mutta kun puhutaan samasta asioista eri tuloksilla, jokin ei ole kohdallaan.

Ja sinänsä, mitä tulee tämän seurauksiin, nekään eivät ole tässä vaiheessa merkittäviä, kun rokotus on jo alkanut. Rokote vastaiset tuskin tälle kallistavat päätään joten jälleen, en edelleenkään näe tätä katastrofina.

Kaikki pelot eivät toteudu. Jotkut varoitukset ovat turhia. Usein käy paljon paremmin kuin on etukäteen ennustettu. Joskus käy huonommin. Mutta jos eri skenaarioiden huomioon ottamista ja näistä varoittamista pitää järjettömänä hysterisointina, pidätän minä samalla tavalla oikeuden pitää järjettömänä olla ottamatta näitä huomioon.
Kuten sanoin, ihmisten reagointi on arvaamatonta. Eli kun muutaman kerran annat kauhu skenaarion ilman että se toteutuu, muutkin antavat sinulle hysteerikon leiman, eivätkä enää kuuntele.

FFP-maskeja voi käyttää todella monta kertaa ja niitä on hyvin saatavilla, hintakaan ei ole paha, saa reilusti alle euron kappale.
Siinä tapauksessa nämä voivat olla ihan hyvä juttu. Tosin jos kaikki käyttää, perusmaski riittää.

Ilmahygienian parantamista voi toki ajatella vaaralliseksi tieksi eikä lopputulosta voi toki tietää varmuudella. Itse uskon, että kaikenlainen tautien ja terveydelle haitallisten hiukkasten vähentäminen parantaisi terveyttä, kuten on kaikissa muissakin tautien vähentämisessä käynyt. Nykyteoriat covidista ovat täysin auki. Vuosi sitten huhtikuussa luvattiin Ruotsissa saavutetun luonnollisen laumasuojan. Se, että SARS2 muuttuu harmittomaksi, on yksi teoria muiden joukossa. Ja vähän huolestuttaakin, että tätä lapsien keskuudessa levittämistä harkitaan strategiaksi esim UK:ssa ja muutenkin puhe on sen suuntaista vähän täälläkin. Uhkapeliä, toivottavasti ei kostaudu.
Ihmisten immuunijärjestelmähän toimii altistuksella ja puolustuksella. Tämähän on rokotustenkin pointti. Tietysti jos voitaisiin taata kupla koko elämän ajaksi, ehkä sitten se toimisi, mutta eihän se käytännössä toimi. Tämähän on syy miksi mihinkään alkuasukkaiden kylään ei saisi viidakoissa mennä, koska se porukka ei ole tottunut siihen virus ja bakteeri kantaan kuin muu maailma, joten siinä käy helposti niin että koko kylä kuolee. Jos on sairas ihminen niin silloin, mutta käytännössä ylimalkainen puhtaus ei ole hyvä asia. Lisäksi ne eivät osaa erotella yleisesti hyödylisiä bakteereita jne. Ihmisen immuunijärjestelmä kun perustuu pitkälti suoliston bakteerikantaan. Ylihygieenisuus heikentää sitä.
Esim. on tutkittu että koiran kanssa kasvavat kakarat omaavat paremman immuunijärjestelmän kuin muut, koska koira tuo mukanaan kaiken maailman bakteereja joihin kropan pitää reagoida. Sama juttu kun kakarat pyörii maassa hiukkaa suussa jne. En nyt siis sano että kakaroille pitäisi syöttää hiekkaa, vaan sitä että viimesen päälle hygienia ei vain ole hyvä juttu, kun puhutaan käytännön maailmasta.
Tietysti lasten suunnitelmallinen altistaminen covidille on ehkä hiukan hysteeristä myös, toiselta suunnalta vain. Tauti on kuintekin tauti. Mutta niitä ei tarvi pelätä.

Aerosolien roolin ymmärtäminen ja hyväksyminen muuttaa yhteiskunnan tasolla valtavasti hengitystieinfektioiden torjunnassa. Jotkut tieteilijät (ainakin Wells) ovat tämän keksineet jo lähemmäs sata vuotta sitten, mutta vaadittiin tämä pandemia, että siihen oikeasti herätään lopullisesti. Tulee aika, jolloin Pietarin bussin kuskikin tietää desinfiointipanoksen olevan yhtä tyhjän kanssa, kun koko bussin ilma on täynnä virusta ihmisten jatkuvasti puhuessa ja hengittäessä.
En tiennyt että tämä on oikeasti joku juttu. Kuvittelin että on tiedossa että viruksia ja bakteereita on joka puolella, mutta ylihygieenisyys on pahasta. Jos oikeasti aletaan suodattamaan ilmaa joka paikassa, ihmiskunnast tulee haavoittuvampi kuin koskaan.
Covid rajoiutksetkin tukee tätä aika hyvin. Porukka puhuu että kukaan ei ole ollut kipeänä koko aikana. Odotan mielenkiinnolla kuinka porukkaa sairastaa seuraavan flunssansa.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #95 : 03.07.2021 17:03 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 904 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Menee niin pitkäksi, että olisi helpompi puhua, kuin käsitellä lainauksilla pointti pointilta ja kirjoittaa.

Sanon sen verran vielä, että "tämän hetken tutkittu tieto" on pandemiaresponssin ylivoimaisesti suurin este ja se on myös täydellinen suoja, jonka taakse mennä. Oireeton leviäminen oli aivan selvää jo aikaisessa vaihessa eikä pelkästään Kiinasta tulleiden esimerkkien pohjalta. Lisäksi yksi pandemian hulluimpia piirteitä on ollut nimenomaan se, että jokaisen maan on ollut pakko mennä ikään kuin silmät kiinni. Muualta tulleita tietoja ei ole osattu hyödyntää kuin vasta todella myöhäisessä vaiheessa, vaikka on ollut selvää, että suunnilleen kaikki ilmiöt niin viruksen käyttäytymisessä kuin siitä seuraavissa muissa asioissa kaikki toistuu samanlaisena maasta toiseen. Muualla oli jo kokemusta heti pandemian alussa SARSista, jota opiskelemalla pystyi näkemään, kuinka pihalla täällä ollan arvioissa. Tätä ammattitaitoa ei osattu silloin hyödyntää ja valitettavasti sama on jatkunut pitkälle eteenpäin. Samat virheet pitää todeta itse, ei voi oppia muualta. Silti täällä ollaan onnistuttu monella tapaa todella hyvin, mutta miksi, siinä on monta tekijää. THL:n ansiot ovat siinä todella pienet, vaikka siellä on keväällä herätty osittain paremmin tilanteen tasalle.

Mutta joo, väittely on välillä kivaa. Itseäni vaan henkilökohtaisesti on vituttanut armottomasti hysterian pelko, samalla tavalla kai kuin heitä on vituttanut hysteria. Ja siitä kärkäs kommentointini takaisin, kun hysteriasta syytetään, joka on ollut yksinkertaisesti mielestäni monessa kohtaa nopean toiminnan tiellä.

Enkä ole sanonut missään vaiheessa, että longcovidin laajuus olisi tiedetty. Täysin päinvastoin itse asiassa eli taitaa olla tosiaan niin, että kyse on siitä, miten asioita luetaan. Kun minä tuon huonompia, mahdollisia mutta epävarmoja (silti arvostetussa julkaisussa julkaistuja, joita moni tuntuu kaipaavan, vaikka tämä ei todellakaan ole mikään tae mistään, kuten on pandemian aikana hyvin nähty, kun maailman arvostetuimmat tiedejulkaisut julkaisevat jopa puhdasta propagandaa) skenaarioita ilmi, olen heti väittänyt, että tämä tapahtuu näin ja levitän hysteriaa. (joistain toki olen sanonut varmemmin kuten oireeton tartuttaminen, mutta niistä olen tiennyt käytännössä varmasti olevan näin vaikka tämän hetken "tieto" on että "mitään viitteitä ei vielä ole, mutta lisää tutkimuksia tehdään") Longcovid on yksi aihe, josta ei ole varmaa tietoa, vaikka sinänsä huolestuttavia merkkejä on ilmassa ja jonka vuoksi se todellakin tulisi ottaa huomioon päätöksiä tehdessä esim siitä, voiko viruksen antaa levitä täysin vapaasti. Kuin myös yksilönkin on minusta hyvä tietää tällaisesta mahdollisuudesta ennen kuin ehdoin tahdoin hakee itselleen tartunnan.


« Viimeksi muokattu: 03.07.2021 18:19 kirjoittanut Cyrus »
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #96 : 03.07.2021 22:07 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 904 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Laitan vielä hyvän kirjoituksen, jossa avataan hyvin joitain tämän hetken kysymyksiä tulevaisuudesta:

https://www.theatlantic.com/health/archive/2021/07/3-principles-now-define-pandemic/619336/

Lisäksi kiinnostaa, onko täällä kukaan seurannut "labrasta karannut" vai "luonnosta tullut"-vääntöä ja mitä mielipiteitä tästä, jos mitään? Pidän itse hyvin todennäköisenä, että labrasta karannut, luultavasti manipuloitu virus. Tämäkin tapaus on ollut mielenkiintoinen osoitus median toiminnasta. Maailman pysäyttänyt tapahtuma ja juurikaan tutkivaa journalismia ei aiheesta herännyt, vaan kaikki on raportoitu todella suoraviivaisesti ilman kysymyksiä. Edes todella selkeitä eturistiriitoja WHO:n missiossa mukana olleilla tai mission pinnallisuutta ei raportoitu, kukaan ei ilmeisesti ottanut sen vertaa selvää. Verkossa pieni joukko tieteilijöitä teki pitkään työtä, jotta asiaan pikku hiljaa alettiin kiinnittää huomiota viime kuukausien aikana pääuutislähteissäkin ja ovat tehneet todella merkittäviä löytöjä kaivamalla verkkoa.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #97 : 04.07.2021 00:22 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili Koronaa tutkivan journalismin aika tulee myöhemmin.

Koronaa ja sen jälkipyykkiä käsitellään luultavasti koko vuosikymmen niin henkilökohtaisesti ei ole oikein vielä kiinnostanut että mistä tämä lopulta oikein lähti. Kunhan (jos) akuutti aihe aikanaan menee ohitse, niin sitten saa lukea kyllästymiseen saakka spekulaatioita taudin alkuperästä ja siitä että mikä kaikki epidemian hoidossa meni oikein ja mikä väärin. Enemmän on kiinnostanut vain toimia mahdollisimman hyvin vallitsevan tilanteen mukaan.
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #98 : 04.07.2021 09:43 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili Muilta tulleet tiedot eivät olleet virallisten tahojen silmissä kuin ns. huhu puheita. Kun yksittäiset lääkärit tai tahot raportoivat jotain, asioita voidaan alkaa tutkia mutta niihin ei voida luottaa. Se ei vain toimi niin. Tämä johtuu mm. siitä että kun joku raportoi jonkin asian, sitä aletaan alintajuntaisesti ns. etsimään ja tämä voi tuoda vääriä tuloksia. Ja maailma on kuitenkin iso paikka ja ihmisiä helvetisti joten hajontaa voi olla todella paljon.

Ratkaisu ongelmaan olisi perustaa joka maahan jonkinlainen pandemia keskus joka tutkii, kerää tietoa ja todentaa tietoa hyvin pienellä kynnyksellä. Tällöin saadaan virallinen ja stadardi reitti eri maiden välille tiedon jakoon, jolloin eri maiden päättäjillä olisi prosessi tai leimasin millä voidaan toimenpiteitä hyväksyä. Se että youtubesta näkee kymmeniä, ehkä jopa satoja videoita aiheesta videoita, ei vain voi olla päättäjien lähde. Varsinkin kun mietitään nyky-yhteiskunnan disinformaation määrää. Lisäksi näissä pitää aina ajatella koko kuvaa. Eli kuinka todennäköistä asiat ovat, mikä on todellinen vaikutus jne.

Olen Vinin kanssa samaa mieltä tuosta lähteestä. Toki asia kiinnosta jälkiseurauksien myötä (mulla alkaa olemaan Trumpin tasoa oleva "Kiina trauma"), mutta tällä hetkellä se ei oikein auta asiaa, ehkä jopa päinvastoin.

Ajatus siitä että se olisi karannut jostain laboratoriosta... empä tiedä. En epäile yhtään etteikö Kiina tekisi biologisia kokeita laboratoriossaan, mutta jotenkin epäilen että mikään niistä pääsisi karkuun. Kiina ei kuitenkaan ole enää mikään pikku maa hiekkalaatikolla, vaan siellä on maailman luokan puitteet tälläisissä asioissa. Ja tutkimukseen ja kehitykseen panostetaan huimasti kun kyseessä on kansallinen etu tai asia.

Myönnän kyllä senkin että Kiinan menestys covid torjunnassa on hämmentävän onnistunut. Siellä oli käytännössä yksi aalto ja se oli alkuvuonna 2020. Siellä ei uusia aaltoja ole tullut. Globaalissa maailmassa ja muun Aasian tilanne huomioiden, saavutus on käsittämätön. Olkoonkin vaikka niin että aseella uhataan ottamana rokote tjsp. mutta rokotteella on käytännössä ollut 99,9% teho. Uusiinkin variantteihin. En tiedä kuinka sellainen voi olla mahdollista ilman jonkinlaista "hopea luotia".
Mutta, toinen hyvinkin todennäköinen vaihtoehto on, että Kiina ei vain kerro todellisia lukujaan. Jos ihmiset eivät kuole kaduille ja tehtaat pysyvät käynnissä, tilanne on aika hyvin peiteltävissä "maton alle". Yhteiskunnassa joss kunnia -asiat on enemmän tai vähemmän elämän ja kuoleman kysymys, peittely muulta maailmalta ei olisi kovin outoa.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #99 : 04.07.2021 11:23 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 904 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Labraonnettomuuksia on tapahtunut todella paljon. Eivät ole pomminvarmoja oikein mitenkään. Lisäksi lepakkovirustutkimusta tehtiin BSL-2-tasolla, joka on huomattavasti epävarmempi kuin korkein BSL-4-taso.

Se on totta, että tutkivaa journalismia tästä varmasti tulee aikanaan, mutta on hullua, kuinka lautasella kaikki raportointi on otettu ja jaettu eteenpäin, kun osa tiedoista on ollut suorastaan aivan avoimesti saatavilla ja silti niitä ei ole mitenkään tuotu esiin raportoinnin yhteydessä. Onneksi nämä yksittäiset henkilöt tekivät kaivuutyötä alusta asti, koska osaa näistä tiedoista ei välttämättä olisi enää myöhemmin ollut mahdollista saada kiinalaisten peitellessä jälkiä.

Totuuden kaivaminen on kuitenkin vaikeaa myös siksi, että tutkimus ei ole ollut pelkästään kiinalaisten käsissä, vaan tässä on myös esim USA:ssa väkeä, jolla on mahdollisesti haluja peitellä totuutta. Jos totuus on siis se, että karkasi labrasta. Ja itse uskon vahvasti näin olevan, kaiken tähän asti kaivetun tiedon ja niin kiinalaisten kuin mukana olleiden länsimaisten toimista päätellen.


Pandemiaa pitkin tulleet tiedot, ml pandemian alkuvaihe, eivät olleet vain youtubea ja somea, vaan ihan tapaustutkimuksia eri maista, mutta näitä on ohitettu THL:n toimesta ihan järjestelmällisesti ja kertynyttä tietoa on päivitetty todella hitaasti tai ei lainkaan. Sehän tässä on ehkä se kaikkein vihastuttavin piirre: peruste kaikelle tekemättömyydelle oli aina, että "odotetaan tutkimustietoa". Sitten kun sitä on tullut, ei tämä ole kuitenkaan johtanut päivityksiin strategiassa, yksittäisissä ohjeissa jne. Yhtenä pienenä esimerkkinä hoitohenkilöstön suojaus on ollut ala-arvoista ja taitaa olla edelleen monin paikoin.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #100 : 05.07.2021 20:28 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 908 Basaaripisteet: 0 Profiili Englannissa aiotaan pian purkaa korona­rajoituksia: Sosiaalisia kontakteja ei tarvitse rajoittaa, maskeista luovutaan

Mitäs mieltä tästä? Britit avaa yhteiskunnan.

– Meidän pitää olla rehellisiä itsemme kanssa, että jos emme voi jälleen avata yhteiskuntaamme seuraavien viikkojen aikana, kun kesän saapuminen ja lomien alkaminen auttaa meitä, meidän on kysyttävä itseltämme, milloin voimme palata normaaliin? Johnson sanoi tiedotustilaisuudessa.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #101 : 13.07.2021 16:31 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 904 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW
Mitäs mieltä tästä? Britit avaa yhteiskunnan.

Minä olen ainakin sitä mieltä, että tuo on todella vaarallinen koe, joka tulee kuitenkin tuottamaan arvokasta tietoa koko maailmalle. Ja UK(kin) on tässä jo oikeastaan useamman viikon tuottanut arvokasta tietoa.

Minä en ainakaan osaa arvioida, mikä on päätepiste pandemialle. Samaan aikaan pidän kenenkään varmuudella jotain sanomaa tavallaan järjettömänä, koska avoimia kysymyksiä on liikaa niin rokotteiden osalta kuin muutenkin viruksen kehityskulun ja esim sen osalta, miten sairastettu infektio vaikuttaa immuunipuolustukseen. Todella paljon avoimia kysymyksiä, joihin kunnolla vastauksen saaminen tulee viemään vielä aikaa. Joka tapauksessa tällä hetkellä mahdollisimman korkea rokotekattavuus olisi ehdoton prioriteetti.

Itse olen sillä tavalla pessimistisellä kannalla, että veikkaan tästä tulleen kertaheitolla todella paljon vaikeampi ongelma koko maailmalle kuin influenssa on ollut vuosittain, mutta sen näkee sitten aikanaan. Rokotteet ovat kyllä ehkäisseet vakavaa tautia hyvin tähän asti, siinä mielessä on toivoa. Itse haluaisin lisäksi nähdä kaikkea mahdollista innovointia, jolla taudinaiheuttajien kiertoa ja mahdollisuutta levitä tehokkaasti voitaisiin ylipäänsä vähentää.

Yle olikin tehnyt tuosta sisäilmasta jutun:
https://yle.fi/uutiset/3-12016640
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #102 : 13.07.2021 17:37 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili Voisi taas viitata aiempaan mitä on hysteria. Covid rajoituksiin on kaksi syytä. Ensimmäinen on riskiryhmien kuoleman riski. Uskoisin että Briteissä alkaa riskirymien rokotus olemaan hyvällä mallilla. Toinen on se että porukkaa kuolee sen takia että sairaala paikat on täynnä. Tässä on Britellä ehkä vielä pieni uhka, koska kansasta on vasta reilu 50% rokotettuna. Mutta toisaalta taas, ne ketkä on rokottamatta on nuorempia. Eli riski on hyvinkin pieni. Suomestakin näkee hyvin sen että nuoret ei sairastu niin vakavasti, koska tällä hetkellä tartuntaluvut nousee koska nuoret sairastuvat, mutta sairaalassa oleva porukka ei lisäänny.
Toki long covid on asia johon pitää kiinnittää huomiota, mutta ei aavistusten, spekulointien tai alustavien havaintojen takia voi alkaa tekemään koko maata koskevia päätöksiä. Britit on siis ehkä vähän ajoissa rajoitusten poistamisessa, mutta sinänsä ymmärrän perustelut taustalla.

Se ei taas yllätä yhtään että Cyrys pelkää pahinta vitsausta sitten influenssan. Oliko tästä jo puhetta kuinka on hienosti unohtunut kuinka paha influenssakin on ollut ennen kunnon rokotteita? Influenssa on nyt hyvinkin rauhallinen kun on kunnon rokote, mutta siihenkin kuolee pahimmillaan satoja vuodessa nykypäivän Suomessakin. En väitä että influenssa on tällä hetkellä pahempi vitsaus kuin covid, mutta on todellakin pessimististä sanoa että covidista tulee todella paljon vaikeampi vitsaus kuin influenssasta. En ymmärrä mikä tämän ajatuksen taustalla on. Pelon on oltava aika kova.
Rokote tehoaa tautiin hyvällä prosentilla ja vielä jokaiseen variaatioon tai vähintäänkin estää vakavan sairastumisen ja long covidinkin (jos olen ymmärtänyt oikein), niin en vain näe miksi tässä pitäisi myydä osakkeet ja linnoittautua maskivuoren taakse neljän seinän sisälle. Influenssa sentään muuttuu joka vuosi ja jos veikkaukset vallitsevasta kannasta menee pieleen, porukkaa kuolee Suomessa vuodessa enemmän kuin covidiin näinä 18kk aikana yhteensä.

Itse toivon että samantien kun Suomessa pamahtaa 70% rikki rokotetuissa tai rokotus tahti alkaa selvästi hiljenemään (haluavat ovat sen ottaneet), rajoitukset pois. Covid kuolemia tulee varmasti vuosittain vastaisuudessakin jo siksi kun kaikki eivät ota rokotetta, mutta ei se mitään kansaa polvilleen laita kun rokote löytyy.


« Viimeksi muokattu: 14.07.2021 09:26 kirjoittanut JayeizH »
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #103 : 21.07.2021 13:21 »
Doinkki Öy Jäsen Viestejä: 587 Basaaripisteet: 0 Profiili https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008137422.html

Long covidista juttua tilaajille.
Voice of The World.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #104 : 21.07.2021 16:42 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili Aika hyvä juttu. Sinänsä alussa maalaillaa piruja seinille aika paljonkin, mutta sinänsä kokonaiskuva jutusta oli, että vaikka long covid voi olla osalla nuorilla oikea ongelma, se ei ole läheskään jokaisella ja maailmalla on tähän aika hyvin jo herätty. Tutkimuspanostukset kun tuntuu olevan aika kovat. Eli vaikka long covid tuntuu realisoituvan tutkimustenkin kautta konkreettiseksi asiaksi, paniikkiin ei ole tarvetta. Ja viitteitä rokotteen tehostakin on vaikka se ei täysin varmaa olekkaan.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #105 : 27.07.2021 03:00 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 904 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Wöö, pelko, wöö :rollaus: Täyttä komiikaa, toki ennalta-arvattavaa, kun on näitä vääntöjä seurannut 1,5 vuotta.

Sanon sen verran, että tiedän lukeneeni useampia asiantuntija-arvioita kuin sinä. Tiedän sen jo pelkästään arviostasi pintojen roolissa tartunnoissa. Et ole voinut seurata aihetta kovinkaan tarkkaan. Muutenkin monista kommenteistasi näkee, että olet melko lailla tietyn klikin varassa. Ja taisit itsekin sanoa, että et ole jaksanut ajatella koronaa pahemmin.

Rokotteet ovat reilusti laskeneet sen mahdollisuutta, että kurimus jatkuisi pitkään, mutta kurimuksen jatkuminen ei todellakaan ole mahdotonta ja itse henkisesti olen valmistautunut siihen, että tämä voi jatkua vielä pitkään vaikeana. Tilanne elää. Itse odotan, että noin puolen vuoden päästä tiedämme viimeistään todella paljon tarkemmin tärkeistä avoimista kysymyksistä, jotta voi varmemmin sanoa, mihin suuntaan kokonaisuus menee.

Edit: vielä pelosta, pessimismistä, optimismista. Olet varmaan kuullut sanonnan pessimisti ei pety. Olen ollut tätä tyyppiä aina. Suhtaudun kaikkeen enemmän pessimistisesti. Ja tässä pandemiassa jos koskaan ovat optimistit joutuneet pettymään kerta toisensa jälkeen. Itse valmistauduin heti siihen, että vähintään pari vuotta tulee menemään ja saattaa mennä vaikka kuinka monta vuotta. Moni asiantuntija optimistisesti arvioi, että Ruotsilla on laumasuoja KESÄLLÄ 2020 (aivan naurettava arvio, kertoo kuinka pihalla Salminenkin oli, kun olisi halunnut vauhtia epidemiaan toukokuussa 2020) ja muut on kusessa syksyllä. Tämä sama optimismi jatkui Intian laumasuojaan ennen miljoonia raatoja, Kalifornian maskien katkaisuun ym ym.


Mitä tulee pelkoon: tiedän monestakin, että ne, joilla pelko ohjaa tämän suhteen ajattelua, ovat sellaisia, jotka eivät kestä ajatusta koko viruksesta ja käytännössä eivät usko lähes viruksen olemassaoloon. Sulkevat silmänsä koko asialta. Ja vaikka sellaisia, joille viruksen nimen SARS2 käyttäminen on hysterian lietsomista, kun alkuperäinen SARS oli niin vaarallinen virus. Tämä on flunssa. Ollut alusta asti.


« Viimeksi muokattu: 27.07.2021 10:00 kirjoittanut Cyrus »
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #106 : 27.07.2021 11:27 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili
Sanon sen verran, että tiedän lukeneeni useampia asiantuntija-arvioita kuin sinä. Tiedän sen jo pelkästään arviostasi pintojen roolissa tartunnoissa. Et ole voinut seurata aihetta kovinkaan tarkkaan. Muutenkin monista kommenteistasi näkee, että olet melko lailla tietyn klikin varassa. Ja taisit itsekin sanoa, että et ole jaksanut ajatella koronaa pahemmin.
Varmasti olet seurannut enemmän arvioita kuin minä. Tähän päälle hysteriaan taipuva pessimistinen asenteesi,... no, kurimushan on vakituista ja jatkuvaa.  Pakko nyt kaikella lämmöllä ja pienellä ymmärrykselläkin sanoa, pelon on oltava kova.

Edit: vielä pelosta, pessimismistä, optimismista. Olet varmaan kuullut sanonnan pessimisti ei pety. Olen ollut tätä tyyppiä aina. Suhtaudun kaikkeen enemmän pessimistisesti. Ja tässä pandemiassa jos koskaan ovat optimistit joutuneet pettymään kerta toisensa jälkeen. Itse valmistauduin heti siihen, että vähintään pari vuotta tulee menemään ja saattaa mennä vaikka kuinka monta vuotta. Moni asiantuntija optimistisesti arvioi, että Ruotsilla on laumasuoja KESÄLLÄ 2020 (aivan naurettava arvio, kertoo kuinka pihalla Salminenkin oli, kun olisi halunnut vauhtia epidemiaan toukokuussa 2020) ja muut on kusessa syksyllä. Tämä sama optimismi jatkui Intian laumasuojaan ennen miljoonia raatoja, Kalifornian maskien katkaisuun ym ym.
Listataampa:
Suurimmalle osalle virus on harmiton.
Todellisessa riskissä vain riskiryhmät.
Longcovid: Tilastojen mukaan 80% oireettomia (voit korjata jos olen väärässä), lopuista suurin osa riskiryhmiä, niiden ulkopuolella olevilla longcovid 50%:lla todennäköistä.
Toimiva rokote kehitetty vuodessa.
Rokote jakelussa reilussa vuodessa.
Kaikki halukkaat rokotettu alle kahdessa vuodessa.
Rokotteen teho todella hyvä myös useisiin variaatioihin.

Pessimistiseen ajatteluun on toki joitain syitä, mutta en nyt kovin montaa kertaa ole joutunut pettymään tässä about 18kk aikana.

Mitä tulee pelkoon: tiedän monestakin, että ne, joilla pelko ohjaa tämän suhteen ajattelua, ovat sellaisia, jotka eivät kestä ajatusta koko viruksesta ja käytännössä eivät usko lähes viruksen olemassaoloon. Sulkevat silmänsä koko asialta.
Osa tosiaan sulkee silmänsä tapahtuneelta eikä välitä suosituksista, tutkimuksista, asiantuntijoista tai edes käytännön datasta. Mutta pelko myös johtaa joillakin ylireagointiin, hysteriaan. En tiedä kuinka "monesta tiedät" noita juttujasi, mutta selkeästi nyt suljet omat toimesi niiden ulkopuolelle. Jostain syystä. Pelkoon reagointi on aina yksilöllistä ja tapoja on monia. Voi olla, että itselläkin on pohjalla jotain pelkoa, mutta yritän tässä vaiheessa tukeutua tutkimuksiin, faktoihin ja käytönnön tuomaan tilastointiin (joka on minusta tärkein lähde, vaikkakin aina hiukan ns. myöhässä). Sinulla tuntuu olevan vain tutkimukset, teoriat ja arviot mielessä. Jotka ei oikein,...no missään tilanteessa vastaa täysin käytäntöä. Toki myönnän että käytäntö voi olla huonompikin. Tällä hetkellä tosin käytännön tilastointi ei sitä puolla.

Ja vaikka sellaisia, joille viruksen nimen SARS2 käyttäminen on hysterian lietsomista, kun alkuperäinen SARS oli niin vaarallinen virus. Tämä on flunssa. Ollut alusta asti.
Vähän naurahdin tästä lauseesta. Tästä saa sellaisen kuvan että rinnastat Covidin nyt paljolti SARSiin. Toki näillä on sama alkuperä, mutta kyllä se vaan on pientä hysteriaa rinnastaa Covid suoraan SARSiin. SARSin kuolleisuus kuitenkin oli 10% luokkaa, kun Covid on lähempänä promillea oireettomien tartuntojen kanssa. Eihän nämä taudit ole rinnastettavissa vakavuuden osalta oikein mitenkään ja kun puhutaan massoista, viruksista puhuttaessa ensin kysytään kuinka vakava se on. SARS2 olisi antanut jo lähtökohdiltaan väärän kuvan Covidista. Nyt aloinkin miettimään onko sinulle käynyt näin?
Suurin käytännön seuraushan yhtenäisyydellä on päinvastainen. Covidin alkuperä on tiedossa ja sen tutkiminen oli hyvällä mallilla jo sen tullessa SARSin vuoksi. Mm. tämä oli syy miten rokote saatiin niin nopeasti tehtyä.


Covid on vakava usealle (lukumäärältään, suhteessa ei) jos siihen ei kiinnitä mitään huomiota valtion ja yhteiskunnan tasolla. Onhan tämä nähty (käytännön tilastointi). Mutta on myös nähty, jos siihen kiinnitetään huomiota kaikki on pessimistisestikkin ajateltuna aika hyvin, jonka huomaa tämän hetken trendistä Suomessakin. Alle kolmekymppiset saavat taudin, mutta teho-osasto luvut eivät vain nouse (käytännön tilastointi). Tämä on selvä merkki, kuinka Covid ei ole vaarallinen nuoremmalle väestölle. Long Covid on asia jonka tilastot on tällä hetkellä hatarat. Tätä pitää totta kai seurata.

Itselle suurin huolen aihe tulee Filippiineiltä, jossa tuntuvat lapsetkin kuolevan. Mutta tässäkin voi olla monta syytä: Hygienia yleisesti, tautien yhteisvaikutus, ei ruokaa, yleiskunto, jne. Mutta mahdollisuus on myös että siellä olisi jokoin uusia variaatio. Tosin tämä menee itseltä hiukan hysterian puolelle, koska eihän sellaisesta ole raportoitu ja kun koko maailma tätä seuraa, sellaisesta raportoitaisiin aika nopeasti. Joten, lopulta en ole kovin huolissani, mutta ehkä seuraan tilannetta tarkemmin kuin Suomen tartunta lukuja.

Mutta, viikon päästä on kaksi viikkoa toisesta rokote annoksesta, jonka jälkeen meikä painuu leffaan. Edellisestä kerrasta onkin vierähtänyt yli 18kk. Kaikki tuntuu menevän aika hyvään suuntaan Covidin osalta tällä hetkellä, vaikka tartunnat onkin nousussa. Ja näinhän se ns. uusi normaali toimiikin, tartuntoja tulee, mutta rokotteet leikkaa niistä "kärjen" pois ja hoito muodot kehittyy. En oikein tiedä kuinka kukaan odotti muuta. Onko tämä sitten pessimististä, en tiedä. Tartuntojenkin päivittäisen raportoinnin voisi kohta jo lopettaa. Viimeistään syyskuussa.


« Viimeksi muokattu: 27.07.2021 12:10 kirjoittanut JayeizH »
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #107 : 27.07.2021 13:12 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 904 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW En rinnasta SARS2 SARSiin tuolla kommentillani. SARS2 itse asiassa osoittautui paljon vaarallisemmaksi sen ominaisuuksien ansiosta kuin ensimmäinen oli. Sen kyky levitä oli (tämän näki heti alusta asti) massiivisesti parempi ja toisaalta tautia aiheuttavat ominaisuudet osoittautuivat nopeasti isoja haasteita aiheuttaviksi. Hoitojaksojen pituus iso ongelma sairaanhoidon kestävyyden kannalta verrattuna influenssaan (tietysti myös tappavuus huomattavasti isompi, mutta se ei missään vaiheessa oikeastaan ollut isoin ongelma, vaikka toki pahimmilla epidemia-alueilla älytöntä tuhoa onkin saanut tässäkin mielessä aikaan) ja viruksen vaikutukset aivoihin ja laajalle elimistöön myös toista luokkaa kuin influenssassa. Tosin sen verran suoratkin rinnastukset alkuperäiseen ovat perusteltuja, että pitkäaikaisvaikutukset ovat hyvin samankaltaisia kuin ensimmäisestä SARSista seurasi isolle osalle sairastuneita. Oireita, joiden uskottiin menevän ohi "ehkä noin vuodessa", mutta jotka jatkuivat edelleen vuosia epidemian jälkeen. Se siis vammautti potilaita. Nythän USA:ssa julkistettiin mahdollisuus saada diagnoosi työkyvyttömyydestä longcovidin vuoksi. Aika näyttää kuinka laaja ongelma kokonaisuudessaan on.

Mutta tämä rinnastus SARSiin ei ollut pointtini (enkä suoraan rinnasta, yksilölle SARS1 vielä paljon vaarallisempi, yhteiskunnallisesti SARS2 massiivisesti vaarallisempi, vaikka myönnän, että tämä on osittain spekulaatiota - voihan olla, että SARS1 omasi myös tarpeeksi leviämiskykyä päästäkseen kunnon pandemiaksi, mutta toisaalta sen vaarallisuus yksilölle oli osaltaan estämässä tätä kehitystä ja näin hauskasti se oli liian vaarallinen muodostuakseen vaaralliseksi), vaan puhuin siitä, että SARS2-sanaa (siis viruksen virallista nimeä, SARS-Cov-2) ei ole joidenkin mielestä saanut sanoa, koska sen toteaminen, että viruksen nimi on Sars-Cov-2, on hysterian levittämistä. Tosiasian toteaminen on hysterian levittämistä.

Asia, johon suhtauduin alusta asti optimistisemmin, eli rokotteiden tuloon, onnistui toistaiseksi nähdyn perusteella jopa paremmin kuin olisi voinut minkään pohjalta uskoa. Tämä oli alusta asti yksi iso syy myös sille, että torjuntaan kannattaa panostaa. Vaikutti lupaavalta, että joku rokote voi hyvinkin onnistua nopeallakin aikataululla, mutta loppujen lopuksi teho oli vielä parempi (toistaiseksi) kuin olisi uskaltanut odottaa.

Käytännön kanssa eivät ole olleet toistuvasti yhteneväisiä arviot, joiden mukaan homma on taputeltu. Ne ovat toistuvasti onnistuneet aliarvioimaan kokonaishaastetta ja toistuvasti on sorruttu liian aikaisiin johtopäätöksiin siitä, että nyt ei tarvita enää niitä ja näitä toimia. Kaikkein karkeimpina joku Intian laumasuojan muodostuminen, mutta vastaavia vaikka kuinka paljon, kaikkialla maailmassa. On edelleen perusteltua odottaa, että haasteita on edessä. Siis sellaisia, joita influenssa ei ole kyennyt sataan vuoteen aiheuttamaan. Israelissa tähän on herättykin. Israelista tulevaa tietoa kannattaa minusta seurata tarkkaan, koska tilastoivat tarkasti ja tiedottavat avoimesti. Mm. rokotteiden suojan kestosta ja luonteesta alkaa tulemaan sieltä tärkeää ja tarkempaa tietoa.

Delta on myös hyvä osoitus siitä, kuinka moni asia on mahdollista ja tässäkin valtavirtajulkisuudessa nähdyt odotukset viruksen evoluutiosta olivat enemmän tyhjiä oletuksia kuin tietoon pohjautuvia ( ja samaa ovat miedosta endeemisyydestä annetut lausunnot, tätä kehitystä ei voi ennustaa, näin on korkeintaan loogista odottaa tapahtuvan pitkällä aikavälillä, mutta sekään ei ole varmaa). Tämä jossittelua, mutta mielenkiintoista silti, että jos Wuhanin versio olisi ollut delta, tai jos emme olisi saaneet rokotteita juuri tähän hetkeen vaan vaikka puolen vuoden päästä tästä, olisimme todella, todella ahtaassa nurkassa juuri tällä hetkellä. Nyt on vähän 50/50 kuinka ensi talvena lopulta käy. Toivon tietenkin parasta. Mutta massiivisesta pelosta kärsin, kun pohdin, että koska tähänkään asti valtavirran odotukset eivät ole vastanneet todellisuutta, ei kannata odottaa, että odotukset vastaisivat edelleenkään todellisuutta. Olen nurkassa käpertyneenä pelkooni ja pyörin hysteerisenä hiestä läpimärkänä.Siinä mielessä hyvä, että kerrot minulle faktoja pintojen roolista ja muista selkeistä tosiasioista. Ehkä joskus tulen vielä pelkoni kanssa toimeen, etenkin kun sinä autat tuomaan oikeaa ja ajantasaista tietoa. :o

Ja vielä, suurimmalle osalle venäläinen rulettikin on harmiton. Ei tässä ole missään vaiheessa ollut kyse siitä, että virus tappaa ison osan infektoituneista, vaan sen kyky halvauttaa yhteiskunnan toimintaa laajalti on ollut sen tuhovoiman pohja. Sairaalahoitojaksot ja tehojaksot ovat pois muusta hoidosta (yhden koronapotilaan hoito teholla jo itsessään usein vaativampaa ja hoitojaksot helvetillisen pitkiä). Yhdistetään tähän se, että terveydenhoito on jo valmiiksi todella aliresursoitu ja hoitajat ja lääkärit ylikuormitettuja, hoitovelan kasvu ja pitkän ponnistukseen jälkeen pitäisi alkaa jo valmiiksi todella rasittuneena alkaa purkaa pikavauhdilla pitkiä jonoja. Hoitohenkilöstön jaksaminen äärirajoilla, onneksi Suomessa on suitsittu epidemiaa (ja Suomen epidemia oikeasti ollut todella todella pieni lähes kaikkiin verrattuna mm. suht oikeaan aikaan tulleiden sulkujen ansiosta). Lisäksi longcovidin tuoma haaste yksilöille ja sen sitomat resurssit yhteiskunnalta. Ja tämä longcovid hysterisointikaan ei ole minun sanojani, vaan nämä ovat arvostettujen tutkijoiden näkemyksiä. On aivan täyttä komiikkaa tulla itkemään peloista, kun tuon vain tutkijoiden näkemyksiä ilmi. Kukaan ei vielä tiedä ongelman todellista laajuutta, mutta ei helvetti se ole perusteettomien uhkakuvien maalailua todeta, että näin voi tapahtua. Se on normaaliusharhassa uimista todeta, että näin ei varmastikaan käy, kaikki menee hyvin kun on mennyt ennenkin. Eivät nämä asiantuntijat ole hysteerisyyspäissään keksineet, että tästä voi tulla iso haaste, vaan he nimenomaan tulkitsevat niitä merkkejä, joita kokonaisuus tuottaa. Ei se ole paniikin julistamista. Paniikin välttely on perusteena yksi vitsi ja iso syy sille, miksi niin moni paikka joutui karmeaan tilaan etenkin pandemian alussa. Kun "ei me nyt voida panikoida ja alkaa reagoimaan tähän mitenkään, me ollaan päinvastoin uhmakkaita viruksen edessä, emme anna pelolle ja virukselle valtaa"

Edit: Sen verran vielä, että minua on kyllä pelottanut. Minua pelotti Tammi-Helmikuu, aikainen maaliskuu 2020. Erityisesti sen jälkeen, kun kuulin, mitä THL horisee. Silloin iski epätoivo siitä, että täällä ei ymmärretä yhtään, minkä kanssa ollaan tekemisissä. Ajattelin, että täällä ei ilmeisesti aiota torjua virusta samalla tavalla kuin Aasiassa, vaan sen vain annetaan levitä kuten influenssakaudella toimitaan. Maaliskuisen torjunnan aloittamisen jälkeen (joka oli siis poliitikkojen ansiota, Salminen ja kumppanit olisivat torjuneet paljon kevyemmin) ei tarvinut enää pohtia, että pahin tapahtuisi ja pelko väistyi. Sen jälkeen olen jatkanut seuraamista, koska aihe on loputtoman mielenkiintoinen. On lähinnä vituttanut ja huvittanut vuoron perään mm. THL:n lausunnot. Nyt enää kyllästyttää Suomessa puhuttu. Itse aihe jaksaa silti kiinnostaa ilmiönä erityisen paljon.


Edit2: tämän laitan vielä resurssikysymyksestä. Ruotsissa on jaettu tähän mennessä 25000 longcovid-diagnoosia ja siellä pohditaan nyt kuinka näitä voidaan jaella ja kuinka keskittyminen longcovidiin voi viedä huomiota muista sairauksista ja ehkä longcividiin ei siksi kannattaisikaan keskittyä, kun sitä ymmärretään vielä huonosti. Onpa lohdullista potilaille. Myös sellaiset, joilta puuttuu varsinainen covid-diagnoosi, ovat saaneet diagnooseja longcovidista siellä. Suomessakin on näitä potilaita ensimmäisestä aallosta, jotka joutuvat seilaamaan lääkäriltä toiselle eivätkä pääse välttämättä HUS-klinikalle, koska ensimmäisessä aallossa oli lähes mahdoton päästä testiin. Tämä on vielä arvoitus laajudeltaan, mutta jo muutenkin pulassa oleva terveydenhuolto ei tätä todellakaan kaipaa rasittamaan kantokykyä.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/over-25000-personer-har-fatt-diagnosen-postcovid

Mutta, kirjoitan aivan turhan pitkään. Ei tämä johda mihinkään järkevään uuteen. Senkin on oppinut tässä. Leirit ovat mitkä ovat, eivätkä ne muuksi siitä muutu. Itse olen varovaisuuden kannalla, koska varovaisuus on kerta toisensa jälkeen osoittautunut toistaiseksi oikeaksi ratkaisuksi. Varovaisuudesta voi luopua, kun nähdään, että siitä voidaan luopua. Toiset ovat täyden normaaliin paluun kannalla saman tien ja sillä selvä.


« Viimeksi muokattu: 27.07.2021 15:32 kirjoittanut Cyrus »
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #108 : 27.07.2021 15:12 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili Kierit kyllä niin syvällä jossain että en oikein tiedä miten näihin edes vastaisi. Melkein tekisi mieli kysyä onko kaikki ok. Maailma kun on ihan voimissaan, Covidiin reagoidaan ja elämä jatkuu. Voisin jopa suositella että pitäisit taukoa niiden tutkimusten lukemisesta.

Mutta, väittelyhän on aina kivaa jo siksi että siinä voi oppia jotain, niin totta kai yritän puolustella kantaani :)

En rinnasta SARS2 SARSiin tuolla kommentillani. SARS2 itse asiassa osoittautui paljon vaarallisemmaksi sen ominaisuuksien ansiosta kuin ensimmäinen oli.
Tähän voisi sanoa että SARS oli niin vaarallinen että siitä ei tullut vaarallista kaikille. Eli se vei porukan niin huonoon kuntoon, että se ei ehtinyt leviämään. Covid taas on suurimmalla osalla lähes oireeton, joten se leviää helposti.

Sen kyky levitä oli (tämän näki heti alusta asti) massiivisesti parempi ja toisaalta tautia aiheuttavat ominaisuudet osoittautuivat nopeasti isoja haasteita aiheuttaviksi. Hoitojaksojen pituus iso ongelma sairaanhoidon kestävyyden kannalta verrattuna influenssaan (tietysti myös tappavuus huomattavasti isompi, mutta se ei missään vaiheessa oikeastaan ollut isoin ongelma, vaikka toki pahimmilla epidemia-alueilla älytöntä tuhoa onkin saanut tässäkin mielessä aikaan) ja viruksen vaikutukset aivoihin ja laajalle elimistöön myös toista luokkaa kuin influenssassa. Tosin sen verran suoratkin rinnastukset alkuperäiseen ovat perusteltuja, että pitkäaikaisvaikutukset ovat hyvin samankaltaisia kuin ensimmäisestä SARSista seurasi isolle osalle sairastuneita. Oireita, joiden uskottiin menevän ohi "ehkä noin vuodessa", mutta jotka jatkuivat edelleen vuosia epidemian jälkeen. Se siis vammautti potilaita. Nythän USA:ssa julkistettiin mahdollisuus saada diagnoosi työkyvyttömyydestä longcovidin vuoksi. Aika näyttää kuinka laaja ongelma kokonaisuudessaan on.
Onhan se näinkin. Otetaan ensin toivottavasti viimeisen kerran influenssa. Jos nyt alat vertaamaan influenssaan, niin pelkästään espanjan tauti tappoi arvioiden mukaan 17-100 miljoonaa. Todelliset luvut on varmasti jostain siitä väliltä. Covid tartuntoja tällä hetkellä on maailman laajuisesti alle 200milj. ja kuolemia reilu 4milj. Ja espanjantauti oli about 1920, jolloin maailman väkiluku oli alle 2 miljardia ja ihmiset eivät päässeet liikkumaan samalla tavalla kuin nyt. Joten voitaisinko lopettaa tämä influenssan tuominen tähän. Onhan influenssa nykyään paljon helpommin hoidettavissa kuin covid, mutta jos ajatellaan kuinka kovaa influenssa iski aikoinaan, covid ei vain ole ollut niin kova isku. En yllättyisi jos Covid ei saisi ikinä influenssaa kiinni kuolin luvuissa, koska influenssaankin kuolee tuhansia joka vuosi. Suhteessa väkilukuun ei varmasti saa kiinni. Toki voi kiistellä onko pitkät seuraukset pahempia kuin kuolema. Itse olen vahvasti sitä mieletä että kuolin luvulla pelkästään voi tehdä johtopäätöksen. Muita asioita voi lievittää, hoitaa tai niihin voi reagoida.

Lopuksi voisin sanoa noista pitkäaikaisvaikutuksista: Aika näyttää kuinka laaja ongelma kokonaisuudessaan on. Tästä ei oikeasti vielä osata sanoa. Yritin jopa väähn etsiä miten pitkäaikaisvaikutukset eroaa tai yhteää SARSin ja Covidin välillä, niin en löytänyt tästä mitään. En väitä etteikö tästä olisi dataa, mutta kovin paljoa sitä ei ilmeisesti ole kun sitä ei kovin helposti löydä. Joten toteamus "aika näyttää" voi mennä ihan kumpaan suuntaan vain. Ei tarvitse pelätä, mutta kannattaa seurata tilannetta. Tai no, ammattilaisten kannattaa, minä tai harva muukaan siitä hurskaammaksi tulee jos seuraa.

Mutta tämä rinnastus SARSiin ei ollut pointtini (enkä suoraan rinnasta, yksilölle SARS1 vielä paljon vaarallisempi, yhteiskunnallisesti SARS2 massiivisesti vaarallisempi, vaikka myönnän, että tämä on osittain spekulaatiota - voihan olla, että SARS1 omasi myös tarpeeksi leviämiskykyä päästäkseen kunnon pandemiaksi, mutta toisaalta sen vaarallisuus yksilölle oli osaltaan estämässä tätä kehitystä ja näin hauskasti se oli liian vaarallinen muodostuakseen vaaralliseksi), vaan puhuin siitä, että SARS2-sanaa (siis viruksen virallista nimeä, SARS-Cov-2) ei ole joidenkin mielestä saanut sanoa, koska sen toteaminen, että viruksen nimi on Sars-Cov-2, on hysterian levittämistä. Tosiasian toteaminen on hysterian levittämistä.
Nyt alkaa vähän valkenemaan. Kyllä, tosiasian toteaminen on hysterian levittämistä. Ihminen, varsinkin massat ja some kansa ottaa asioita ja lukee sitä kuin piruraamattua, ilman että oikeasti tutkii asiaa. Lisäksi erehdyksen todennäköisyys oma-aloitteisessa tiedon etsimisessä on iso, jos sanotaan että tämä virus on SARS2. Nämä ovat juuri niitä asioita minkä vuoksi vessapaperi, makarooni ja riisi loppu kaupoista reilu vuosi sitten ihmiset ylireagoi todella helposti. Jos en väärin muista, sinäkin taisit hankkia kaapit täyteen. Meikä vähensi kaupassa käynnit kahteen viikossa (en jatkanut normaalisti, mutta en panikoinut). Tämän vuoksi viestintä on erittäin tärkeää. Kun kuuntelet yritysjohtajiakin, heidänkin mielestä johtajan tärkein työ on viestintä. Viesti pitää saada oikealla tavalla eteepäin että siihen reagoidaan oikealla tavalla. Covidin kutsuminen SARS2:ksi olisi voinut tuoda vielä isomman paniikin toissa keväänä, jonka seuraukset olisi olleet pahemmat kuin itse virus. Ja lopulta, minkään tasoiselle paniikille ei ollut tarvetta. Toki tilanne oli hyvä huomioida, mutta kaappien täyteen laittaminen vain oli ylilyönti. Markkinatkin heitt kuperkeikkaa kunnes huomasivat että hei, ei tässä mitään.

Asia, johon suhtauduin alusta asti optimistisemmin, eli rokotteiden tuloon, onnistui toistaiseksi nähdyn perusteella jopa paremmin kuin olisi voinut minkään pohjalta uskoa. Tämä oli alusta asti yksi iso syy myös sille, että torjuntaan kannattaa panostaa. Vaikutti lupaavalta, että joku rokote voi hyvinkin onnistua nopeallakin aikataululla, mutta loppujen lopuksi teho oli vielä parempi (toistaiseksi) kuin olisi uskaltanut odottaa.
Olen hiukan yllättynyt että tämä ei ole vaikuttanut mielipiteeseesi lainkaan. Se kaikista tärkein torjunta keino, jolla on torjuttu satoja tauteja ennenkin, rokote, on onnistunut paremmin kuin kukaan olisi uskaltanut toivoa. Mutta silti epäilet että Covid pistää yhteiskunnan kyykkyyn pitkäksi aikaa.

Käytännön kanssa eivät ole olleet toistuvasti yhteneväisiä arviot, joiden mukaan homma on taputeltu. Ne ovat toistuvasti onnistuneet aliarvioimaan kokonaishaastetta ja toistuvasti on sorruttu liian aikaisiin johtopäätöksiin siitä, että nyt ei tarvita enää niitä ja näitä toimia. Kaikkein karkeimpina joku Intian laumasuojan muodostuminen, mutta vastaavia vaikka kuinka paljon, kaikkialla maailmassa. On edelleen perusteltua odottaa, että haasteita on edessä. Israelissa tähän on herättykin. Israelista tulevaa tietoa kannattaa minusta seurata tarkkaan, koska tilastoivat tarkasti ja tiedottavat avoimesti. Mm. rokotteiden suojan kestosta ja luonteesta alkaa tulemaan sieltä tärkeää ja tarkempaa tietoa.
Totta kai haasteita tulee olemaan, niin kuin joka päiväisessä elämässä aina. Mutta ei nämäkään ole sellaisia joita kannattaisi ns. katutasolla huomioida. Rokotteet käteen ja koti uusia haasteita. Intian tilannekkin on rauhottumaan päin. Ja kuten taisin jo aikaisemmin kirjoittaa, Covid on muuttanut yritys maailmaa mielettömän paljon parempaan suuntaan. Päästään Kiina riippuuvuudesta vähän pois ja yritykset on joustavampia. Haasteita tulee olemaan, mutta aika monesta on jo selvitty. Se mitä sieltä seuraavaksi tulee, voi ottaa maailma loppuna tai jättää huomioimatta kokonaan. Kuten olen tainnut parikin kertaa jo tähän suuntaan sanoa, seurataan tilannetta, mutta ei linnoittauduta maskivuoren taakse kotiin.

Delta on myös hyvä osoitus siitä, kuinka moni asia on mahdollista ja tässäkin valtavirtajulkisuudessa nähdyt odotukset viruksen evoluutiosta olivat enemmän tyhjiä oletuksia kuin tietoon pohjautuvia. Tämä jossittelua, mutta mielenkiintoista silti, että jos Wuhanin versio olisi ollut delta, tai jos emme olisi saaneet rokotteita juuri tähän hetkeen vaan vaikka puolen vuoden päästä tästä, olisimme todella, todella ahtaassa nurkassa juuri tällä hetkellä. Nyt on vähän 50/50 kuinka ensi talvena lopulta käy.
Ja jos se olis tappanut kuin SARS nurkkakin olisi jo kaatunut. Aikamoisia painajaisia, mutta vain painajaisia, jotka ei merkitse mitään. Ja mitä talvesta? Silloin on rotukset tehty. Ei sitä tarvi miettiä. Vai mikä peruste että tarvisi?

Toivon tietenkin parasta. Mutta massiivisesta pelosta kärsin, kun pohdin, että koska tähänkään asti valtavirran odotukset eivät ole vastanneet todellisuutta, ei kannata odottaa, että odotukset vastaisivat edelleenkään todellisuutta. Olen nurkassa käpertyneenä pelkooni ja pyörin hysteerisenä hiestä läpimärkänä.Siinä mielessä hyvä, että kerrot minulle faktoja pintojen roolista ja muista selkeistä tosiasioista. Ehkä joskus tulen vielä pelkoni kanssa toimeen, etenkin kun sinä autat tuomaan oikeaa ja ajantasaista tietoa. :o
Voin sanoa että en todella tiedä mikä pintojen rooli, joten noudatin tässä suosituksia ja kuuntelin yleisiä mielipiteitä. Todennäköisesti olin väärässä noudattaessani niitä. Mutta on pakko kysyä, miten tämä vaikuttaa kokonaiskuvaan? Kun teit tästä nyt niin ison asian ja tunnut iskevän tällä joka viestissä, niin onko tämä asia joka muuttaa minun tai kenenkään arkisen käyttäytymisen ratkaisevasti erilaiseksi? Vai onko tämä alleviivaamista kuinka uskoin yleisiä suosituksia? Eli toisin sanottuna haluat vain vittuilla ilma todellista agendaa?

Ja vielä, suurimmalle osalle venäläinen rulettikin on harmiton. Ei tässä ole missään vaiheessa ollut kyse siitä, että virus tappaa ison osan infektoituneista, vaan sen kyky halvauttaa yhteiskunnan toimintaa laajalti on ollut sen tuhovoiman pohja. Sairaalahoitojaksot ja tehojaksot ovat pois muusta hoidosta (yhden koronapotilaan hoito teholla jo itsessään usein vaativampaa). Lisäksi longcovidin tuoma haaste. Ja tämä longcovid hysterisointikaan ei ole minun sanojani, vaan nämä ovat arvostettujen tutkijoiden näkemyksiä. On aivan täyttä komiikaa tulla itkemään peloista, kun tuon vain tutkijoiden näkemyksiä ilmi.
Miten tämän nyt sanoisi että pysyttäisi aiheessa... Pelosta mainitseminen ei ollut itkua, vaan enemmän kysymys. Mielestäni muotoilin sen kuitenkin paremmin kuin olisi vain laittanut "pelottaako?". Sinun seuraamien tutkimustenkaan tulokset, oli se koomista tai ei, eivät ymmärtääkseni kerro koko päätelmää. Eli eikö se nyt ole niin, että tutkijatkaan eivät tiedä kuinka paha ongelma long covid tulee olemaan?
Suuntaa antavat arviot vaihtelevat paljon. Ja alustavat arviot sanovat että rokote tehoaa myös long covidiin. En tiedä mitä komiikkaa tässä on, mutta olkoonkin vaikka kuinka moni tutkija tutkinut long covidin (mitä en ole varsinaisesti edes ikinä kieltänyt, lähinnä kaivannut lisää dataa kuten edelleen), en vain löydä syytä kutsua tätä venäläiseksi ruletiksi. Vai onko tästä tullut jo luotettavaa tutkimusta, ilman kymmenien prosenttien heittoja?
Ja vaikka Britit avasi maansa, mutta veikkaan että sulku tulee parissa päivässä takaisin jos tilanne karkaa käsistä, eli esim. sairaalat täyttyy.


« Viimeksi muokattu: 27.07.2021 15:18 kirjoittanut JayeizH »
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #109 : 27.07.2021 16:35 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 904 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Influenssa-vertailu on todellakin oleellinen. Koska sitä on jatkuvasti pidetty jonain mittatikkuna, mitä SARS2 on. Meillä kysytään nytkin jatkuvasti, milloin tähän voidaan alkaa suhtautua kuin influenssaan, kun kyseessä on täysin eri virus. Asko Järvinenkin tosin vihdoin tämän joku viikko sitten ajoi alas, kun joku toimittaja kysyi. Sanoi, että vertaus ontuu, kun tämä on monessa mielessä hankalampi.

Lisäksi vertailu espanjan tautiin on vielä vaikeaa. Mm. kuolemat covidista tilastoissa rajusti alakanttiin. Pelkästään Intiassa on jo hyvin mahdollisesti 4 miljoonaa kuollutta. SARS2 on torjuttu historiallisen laajoilla toimenpiteillä. SARS2 ja influenssa vertailu nähdään vuosien aikajaksolla. Rokotteet antoivat meille ison edun, mutta jos ei oteta muita mahdollisia torjuntakeinoja vertailuun mukaan, niin viruksen muuntuminen ja rokotteen tuoman sekä infektion tuoman immuniteetin kesto ja toisaalta teho mahdollisia tulevia variantteja vastaan ovat ratkaisevassa asemassa. Paras olisi, kun saataisi kehitettyä kokonaan infektion estävä rokote. Nythän delta on niin tehokkaasti leviävä, että se asetti täysin uuden tason. Israelissa muistaakseni laskeskeltu alustavasti, että rokotteilla ollaan samalla tasolla kuin oltiin ilman rokotetta alkuperäisen wuhanilaisen kanssa. Tämä siis leviämisen suhteen. Vakavaa tautia estävät tehokkaasti vielä.

Kaappien täyttäminen oli järkevää ajoissa, kun tiesi jo tammi-helmikuussa, mitä on tulossa. Osasi laskea, että virus tulee leviämään tiedostamatta, tungoksiin ei kannata mennä, suojaa ei ole. Kun epidemia oli isompi, ei tarvinut käydä kaupassa pyörimässä.

Kriisiin tulee herättää kertomalla tosiasiat ja yleensä tunnistamalla kriisi.
Kaupat tyhjenivät siksi, että ei osattu lukea merkkejä, reagoida niihin ajoissa, tiedottaa asiallisesti ja sitten panikoitiin, kun tosi olikin yhdessä yössä edessä. Marin sanoi vielä muistaakseni muutama päivä ennen koulusulkuja ja poikkeustila, että ei mitään sulkuja kannata tehdä, niistä on varmaankin enemmän haittaa. "Ei panikoida". Kuitenkin sulut olivat ilman normaaliusharhaa hyvin realistinen vaihtoehto ja näin se olisi pitänyt kommunikoida. Nyt kommunikoitiin aivan loppuun asti, että ei mitään hätää, kaikki hyvin. Lopputuloksena paniikki, kun normaaliusharhassa ei pystytty edes antamaan sille ajatukselle mahdollisuutta, että näin voisikin olla. Että tämä olisikin vakava pandemia ja toimia tulee.
Sinänsä tuo "covidin kutsuminen sars2ksi olisi voinut sitä ja tätä" on vähän niin ja näin. Itse olen sitä mieltä, että kaikki olisi voinut mennä huomattavan paremmin ympäri maailmaa, jos koko maailma olisi alusta asti osannut suhtautua tähän kuin Sarsiin eikä ottanut perusoletukseksi influenssaa. Ja tästä on kirjoitettu hyviä kirjoituksia, verrattu Aasiaa ja muuta maailmaa. Aasiassa moni maa otti SARS-pohjaisen lähestymistapan, muualla isosti influenssa.


Intian tilanne, kuten kaikkialla muuallakin tähän asti on tapahtunut, on rauhoittunut toistaiseksi. Siellä on jo merkkejä noususta ja aalto ei myöskään missään vaiheessa tullut yhtä alas kuin aiemmat. Nämä ovat niitä avoimia kysymyksiä. Iranissa on jo viides aalto menossa ja siellä on menty jo monta rankkaa aaltoa. Tämänkin piti olla käytännössä hyvin epätodennäköistä, jos uskoi valtavirtauutisten näkemystä, laumasuojan piti tulla aikoja sitten. Tosiaan Ruotsissa uskottiin, että 2020 kesän jälkeen juhlat pystyssä, kun Norja ja muut naapurit ovat pulassa. Rokotteet tietenkin muuttavat dynamiikkaa, mutta niihin kohdistuu aivan samanlaisia epävarmuuksia kuin Intian, Iranin ja Ruotsin laumasuojaan. Tai "mietoon endeemisyyteen". Jos rokotteen teho ei ole pitkäkestoinen tai variantti pystyy laskemaan sen tehoa jonkun verran, ollaan deltan leviämisteholla nopeasti ongelmissa. Tietenkin näihin on keinoja vastata. Buustereita nopealla syklillä, mutta tämäkin on jonkinasteinen logistinen haaste nopeuttaa. Tietysti sekin vaikuttaa, kuinka hyvin variantti pystyisi ohittamaan rokotteen suojaa vakavaa tautia vastaan vai pystyykö sellaista edes tulemaan. Mielestäni parhaat asiantuntijat pitävät tätä tärkeänä kysymyksenä ja potentiaalisena ongelmana. Jälleen, jos sen ääneen sanominen on hysteriaa, niin sitten on. Minulla on eri näkemys hysteriasta.

Epäilen covidin kyykyttävän yhteiskuntaa pahemmin kuin influenssa tekee, koska se on tällä hetkellä ja tämän hetken tiedoilla vaikeampi ja vaarallisempi virus kuin influenssa on tällä hetkellä. Rokotteissa ja viruksen evoluutiossa on avoimia kysymyksiä.


Ja mitä talvesta? Tammi-helmikuussa alkaa olemaan jo pitkä aika monien rokotteista. Israelissa tällä hetkellä epäillään, että suoja alkaisi laskea puolen vuoden kohdalla, mutta uskotaan, että vakavan taudin suoja olisi edelleen hyvä. Tämä on todella oleellinen saada varmistetuksi tulevaa varten ja varmasti Israelista tästä tippuu hyvää dataa tulevien kuukausien aikana. Lisäksi talvella kausiefekti, joka on siis spekulaatiota mistä se johtuu (ihmisten käyttäytyminen sisätilat vs ulkotilat kesällä, ilman kuivuus, kosteus, kylmyys jne) ja kuinka vahva se on, on se, mikä voi vaikeuttaa, emme tiedä vielä. Täysin avoin kysymys. Nyt delta on niin tehokkaasti leviävä, että kausiefekti tuntuu puuttuvan kokonaan. Kannattaa muistaa, että viime vuonna oli hiljainen kesä, vaikka ei ollut rokotteita eikä ollut vielä sairastettu niin laajasti. Silti oli niin kevyttä, että pitkälle syksyyn julistettiin ympäri Eurooppaa, että ensin ei ole edes tapauksia, myöhemmin syksyllä ei sairaalat alkaneet ensin täyttyä vaikka tapauksia alkoi tulemaan. Pandemia näytti joidenkin mielestä olevan takanapäin. Suomessa tuijotettiin tehoilla nollaa ja kaivattiin normaaliin paluuta. Nyt tällä hetkellä tilastot näyttävät, että tarvitaan moninkertainen tapausmäärä ison rokotekattavuuden maissa, jotta sairaalat alkavat täyttyä. Tässä näkyy rokotteet. Mutta, kausiefekti + immuniteetin heikkeneminen ajan myötä on todella iso kysymysmerkki tulevan talven osalta ja tietysti variantit, joita tällä hetkellä voi kehittyä. Jos puolen vuoden päästä rokotteen teho alkaa ripeästi tippua, alkavat riskiryhmät olla taas riskissä.

Tietenkin voisin luopua tilanteen seuraamisesta, mutta miksi luopuisin? Tämä on minusta mielenkiintoinen aihe. Ihan älyttömän mielenkiintoinen. Vienyt täysin mukanaan.

Minulla on kaikki ok. Koronan tilanne Suomessa ei oikeastaan käy edes mielessä, vaikka toki lukuja tulee seurattua kiinnostuksesta ja muutenkin ymmärtämismielessä kokonaisuutta hahmottaakseni. Tästä on oikeastaan tullut harrastus ja elämä on jatkunut kaiken aikaa ja jatkuu tästä eteenpäin. Se, että olen lukenut aiheesta huomattavan paljon ei tarkoita ettei elämäni jatku, ellei sillä ettei elämä jatku tarkoiteta sitä, että jokin uusi mielenkiinnon kohde vie enemmän aikaa elämästä kuin ennen kuin on löytänyt tämän uuden mielenkiinnon kohteen.

Mutta, nyt en oikeasti jaksa kirjoittaa enempää romaaneja aiheesta. Kierin syvällä. Ei tarvitse huolehtia kuitenkaan. Kieriminen on nimittäin minusta oikein kivaa.


Edit: nyt viimeinen kommentti   :P

Espanjan flunssan ja tämän pandemian vertailu ilmiöinä ja historian toistumisena on ollut mielenkiintonen. Hyvin paljon yhteneväisyyksiä yksityiskohdissa ja liikkeet maskin vastustajista alkaen ovat toistuneet. Lisäksi espanjan flunssan torjunnasta sai hyviä näkymiä siihen, miten torjuntaa kannattaisi toteuttaa ja minkälaisia ilmiöitä torjunnasta seuraa ihmisten keskuudessa.


Edit2: Vielä yksi, koska se on tärkeä: Isrealista tuli tänään uutta tietoa, jossa analysoitu paremmin alueittain. Huomasivat, että alueelliset erot rokotekattavuudessa, aallon siirtyminen vasta myöhemmin rokottamattomammille alueille on hyvin mahdolinen syy siihen, että arvio rokotteen tehokkuudesta vaikutti heikentyneen ja tämän uuden analyysin jälkeen teho vaikuttaa pysyneen myös aiemmin rokotteen saaneilla eli teho ei luultavasti laske vielä puolen vuoden kohdalla.


« Viimeksi muokattu: 27.07.2021 20:32 kirjoittanut Cyrus »
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #110 : 28.07.2021 21:10 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 904 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Päätin etten kirjoita enempää aiheesta, kun kirjoittaen on niin työlästä (olisi niin paljon helpompi puhua) ja isossa kokonaisuudessa aina unohtuu moni asia kirjoittaa ja sitten tulee taas mieli lisäillä ja editoida tarkemmin. Tämä on niin laaja kokonaisuus ja kova homma kirjoittaa jäsennellysti, saati vastata eri pointteihin. Mutta, laitan vielä yhden pitkähkön kommentin tästä aiheesta, jolla yritän selkiyttää. En tiedä onnistunko, mutta yritän. Yritän selittää kantani sille, miksi epäilen SARS2:n olevan isompi vastus jatkossakin yhteiskunnille kuin influenssa. Määrittelemättömän ajan, voi olla vuosi, voi olla sata, riippuen suunnilleen äärettömästä määrästä muuttujia ja voi olla esim, että tulee aika, kun niin influenssa kuin korona ovat käytännössä historiaa. Ja itse asiassa influenssahan on ollut lähes kadoksissa nyt vuoden, historiaa sekin. Joitain kantoja ei ole havaittu ollenkaan.

Yritän, menemättä yksityiskohtiin (niitä on liikaa). Tietenkin on monia näkemyksiä, tämä on minun, amatöörin, joka on lukenut internetistä aiheesta. En väitä tietäväni mitään, tämä on omaa päättelyä kaiken lukemani perusteella. Tästä:

On ns. perusflunssia aiheuttavia viruksia, jotka ovat kevyin taso, eivät aiheuta niin hirveän isoa kuormaa yhteiskunnalle.

Sitten on influenssan aiheuttamat. Influenssa nähdäkseni kiistatta enemmän kuormaa yhteiskunnalle aiheuttava kuin ns perusflunssavirukset. Vaikka, huom, perusflunssiin meillä ei ole minkäänlaisia rokotteita.

Nyt, jos olisi olemassa tällainen perus harmittoman endeemisyyden taso, jolle endeemiset virukset laantuvat ja mitä näkee esitettävän ja toivottavan SARS2:n kohdalla, niin aika epäloogista on se, että meillä on endeemisenä influenssa, johon on jopa rokotteet ja silti kuormitukseltaan isompi kuin moni muu endeeminen virus ("perusflunssat"). Miksi meillä on eri tason harmeja aiheuttavia endeemisiä viruksia, jos "aina endeemiseen tasoon siirryttyään viruksista tulee sellaisia mukavia harmittomia viruksia"? Influenssoja aiheuttavat on kuormittavampi yhteiskunnalle kuin perusflunssat, vaikka siihen on rokotteetkin. Tosin rokotteiden kulloinenkin teho ja rokotekattavuus jne vaikuttavat, mutta nämä niitä yksityiskohtia, sinänsä tosi tärkeitä ja jotka vaikuttavat siihen miten kokonaisuus etenee käytännössä ja isoin toivoa tuova onkin se, että mRNA-rokotteiden teho vakavaa tautia vastaan juuri tällä hetkellä on niin hyvä. Tässä juuri tällä hetkellä on se oleellinen, koska itse siis uskon, että virus tulee kiertämään suojaa jossain vaiheessa tehokkaammin evoluution seurauksena ja näin teho voi tippua.
Kuitenkin, näin väite siitä, että olisi olemassa joku harmittoman endeemisyyden perustaso, jolle virukset väistämättä laantuvat, on minusta todella outo ajatus, eikä tarvitse edes mennä muihin endeemisiin taudinaiheuttajiin. Tästä ovat myös asiantuntijat puhuneet viime aikoina: endeemisyydellä tunnutaan tarkoittavan yhtä kuin "lievä", mutta kukaan ei lopullisesti tiedä, mille tasolle virus asettuu. Ja kaiken lisäksi niiden tasohan vaihtelee muutenkin: joskus influenssakausi on todella paha, joskus paljon kevyempi.

Eli lyhyesti ajattelen: endeemisen viruksen kykyyn aiheuttaa kuormaa yhteiskunnalle vaikuttaa käytännössä kaksi asiaa: meidän puolustus (riippuu miljoonasta muuttujasta) ja viruksen hyökkäys (miljoonia muuttujia). Ja mitä kovempi viruksen hyökkäys suhteessa meidän puolustukseen, sitä enemmän se kuormittaa yhteiskuntaa.

No, nyt meillä on pandemia, jonka on aiheuttanut SARS-perheen virus. Erilainen kuin koronat, jotka perusflunssia aiheuttavat ja erilainen kuin influenssakannat. Se, mille kuormittavuustasolle SARS2 asettuu, riippuu näistä samoista perustekijöistä:  meidän puolustuksesta (ympäristö, immuniteetti jne) ja viruksen hyökkäyksestä (eri taudinaiheuttamiskyvyt ja kyky levitä / kiertää mahdollista immuniteettia ja monia muita.
Millainen on SARS2? Sen lisäksi, että se pystyy aiheuttamaan akuuttivaiheessa todella hankalahoitoisen taudin, se kykenee omituisesti aiheuttamaan akuuttivaiheessa oireettoman tai lähes oireettoman infektion sairastaneelle pitkittyvän todella moninaisen oirekirjon eli longcovidin. Lisäksi MIS-C, veritulpat jne, erikoisia seurauksia. Täysin erilainen virus kuin influenssaa aiheuttavat ovat. Sen taudinaiheuttamismekanismit ovat jollain perusteellisella tavalla erilaiset ja tästä opitaan varmasti jatkossa lisää. Huom, ymmärrän edelleen, että näiden laajuutta ei kunnolla tiedetä kuten Roinekin lopussa korostaa, mutta jonkinlainen kuva alkaa muodostumaan, jota tässäkin hyvässä suomalaisessa kirjoituksessa huhtikuulta sivutaan (aivojen ja hermoston ylikorostuminen, vaikutukset vereen, hermostollisten oireiden poikkeuksellinen yleisyys, psykiatriset diagnoosit jne)
 https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/covid-19-on-myos-merkittava-aivosairaus

"Toinen virusten vaikutustapa on infektion jälkeinen immuunivälitteinen komplikaatio, joka voi aiheuttaa aivotulehdusta tai monihermotulehdusta. SARS-CoV2-virus voi vaikuttaa hermostoon myös veren hyytymisen ja keuhkojen toiminnan häiriöiden kautta. Tällöin tauti voi aiheuttaa tukoksia aivoissa.

– Muilla tunnetuilla viruksilla ei ole käsittääkseni vastaavaa veren hyytymistä edistävää vaikutusta. Covidissa aivojen ja hermoston osuus muutenkin ylikorostuu, Roine sanoo."

"Niin sanotun neurocovidin eli covid-19-tautiin liittyvän hermostollisen oireilun yleisyys on vaihdellut sairaala-aineistossa 20–60 prosentin välillä. Kaikkein suurimmassa, vastikään julkaistussa 236 000 potilaan aineistossa eloonjääneistä varmistetuista covid-19-potilaista kolmasosa sai puolen vuoden kuluessa uuden neurologisen tai psykiatrisen diagnoosin. Yhteys ei liittynyt pelkästään vakavaan taudinmuotoon.

– Aineistosta oli poissuljettu menehtyneet, mutta tulosten yleistettävyys on silti hyvä. Vertailuryhmiä oli kaksi: muun viruksen aiheuttamaan hengitystieinfektioon tai influenssaan sairastuneet. Covid-19:n sairastaneilla lähes kaikki neurologiset ja psykiatriset diagnoosit olivat huomattavasti tavallisempia – myös dementia. Joka neljäs covidin sairastanut sai depressio- tai ahdistuneisuusdiagnoosin, Roine summaa tutkimuksen tuloksia.

Näin suuri hermostollisten oireiden yleisyys on virusinfektiolle poikkeuksellista. Neurocovidin tyypilliset muutokset on onnistuttu dokumentoimaan aivokuvissa, ja neurologisten oireiden kohdalla diagnostiikan herkkyys korostuu.

– Täytyy kuitenkin muistaa, että neurocovidin suhteen tutkimus on vasta alkutekijöissä. Aiheesta on tehty satoja tutkimuksia, mutta pitkäaikaisista vaikutuksista ei voida sanoa vielä paljonkaan. Tarvitaankin systemaattisia, pitkäaikaisia seurantatutkimuksia oireiston yleisyyden ja mekanismien selvittämiseksi, Roine huomauttaa."

Itse epäilen, että niin kauan, kun emme saa kehitettyä infektion estävää rokotetta tai hyvää lääkehoitoa (haastavaa viruksiin), on edessä samantyylinen kilpajuoksu kuin influenssaa vastaan vuosittain on, mutta huomattavasti vaikeampihoitoista ja monipuolisempia ongelmia aiheuttavaa virusta vastaan. Jos sen siis annetaan pyöriä endeemisenä (ja jos se siihen pystyy, tämähän on oletus) vapaasti kiinnittämättä siihen muuta huomiota kuin rokotteet ja toisaalta sairaalahoito eli toimittaisiin täysin kuten on toimittu ennen tätä pandemiaa influenssan ja flunssien kanssa.

Eli: epäilen (hysteriaan taipuvaisena ;) ), että SARS2 kykenee kuormittamaan sen erikoisten piirteiden vuoksi yhteiskuntia endeemisenä jatkuvasti kiertävänä viruksena enemmän kuin influenssa niin kauan, kunnes kehitetään joko keino estää viruksen leviäminen jollain muulla keinolla tai sitten infektion estävän rokotteen avulla. Miksi? Siksi, että uskon sen kykenevän kiertämään jatkuvasti sykleissä immuniteettia evoluutiopaineen vuoksi ja populaatiossa on jatkuvasti jollain tavalla sille haavoittuvaista väkeä. Edit: lisäksi osassa populaatiota on luultavasti jatkuvasti hiipuvaa immuniteettia, jos ei rokoteta tai sairasteta, joka tietenkin myös osallisena kokonaisuudessa.

On myös immuunimuisti, mutta tähän pätee vähän sama kuin siihen ettei ole olemassa mitään yleistä harmittoman endeemisyyden tasoa eri taudinaiheuttajilla: jos immuunimuisti yksin riittäisi estämään yhteiskunnan kuormittumisen viruksen seurauksista endeemiseen tilaan siirryttyä, miksi influenssa on meille enää ongelma? Immuunimuisti ei selvästikään yksin riitä edes rokotteiden kanssa estämään influenssan aiheuttamaa kuormaa. Riittääkö se SARS2:n kanssa? Häipyykö SARS2 taustalle samalla tavalla kuin muutkin koronat, jopa kevyemmäksi kuin influenssa. En tiedä, tuskin kukaan tietää, mutta taas hysteriaan taipuvaisena toivon sen katoavan vaikka kokonaan, mutta epäilen käyvän huonommin viruksen pirullisten poikkeavien ominaisuuksien vuoksi. Jos se pystyy kiertämään immuniteettia, se pystyy aiheuttamaan ongelmia. Ja tästä onkin jo alustavaa kansalaistutkimusta, jossa longcovidia on tullut läpäisevän infektion seurauksena täysin rokotetuillekin. Tämä tietysti taas todella alustavaa ja mittakaavaa ei tietenkään mitenkään tiedetä, mutta, tätä mahdollisuutta ei kannata minusta ohittaa olankohautuksella.

Buusterikierroksia rokotteiden suhteen kuitenkin varmaan tulossa ja jotkut maat niitä jo valmisteleekin. Pfizer julkaisi tänään tietoja, että vasta-ainetasot nousevat huomattavasti kolmannella annoksella:
https://www.cnn.com/2021/07/28/health/pfizer-third-dose-data-bn/index.html

Joka tapauksessa, jos minä olisin viestimässä asiasta koko kansalle, en viestisi, että homma on taputeltu, kun kansasta 70% tai edes 90% on rokotettu. Viestisin, että varmaa on vieläkin lähinnä epävarma ja nyt pyrimme tällaiseen, toivomme, että tämä riittää, mutta emme voi luvata, etteikö virusta jouduttaisi jatkossakin torjumaan muutenkin kuin rokotemuuriin luottaen. Lisäksi kertoisin selkeämmin viruksen pitkäaikaisvaikutuksiin liittyvistä epävarmuuksista ja siitä pitäisi käydä jonkinlaista laajempaa debattia. Ei näitä voi minun mielestäni ohittaa hiljenemällä ja toivomalla ettei niistä tule iso ongelma. Eihän riskinhallinnassa voi lähteä siitä, että näin suuri asia ohitettaisiin täysin. Tietenkin se on iso haaste, kun ongelmien laajuus selviää kunnolla pidemmän ajan kanssa.

Tarpeeksi monta kertaa on jo luvattu vapaus kaikista vastatoimista, edestakaisin poukkoilu vaikuttaa jaksamiseen. Tulisi toki antaa toivoa ja siihenkin on syytä erityisesti rokotteiden ansiosta, mutta epävarmuuksien ohittaminen on minusta väärin. Viimeisimpänä USA, jossa maskisuosituksissa mentiin eilen takaisin laajempiin suosituksiin, kun oli jo luvattu, että täysin rokotettujen ei mitään syytä käyttää kun ei ole riskiä, että levittäisivät. Nyt havaittu, että deltan kohdalla virusmäärät jopa täysin samaa tasoa rokotetuilla kuin rokottamattomilla.

"ETA: In their briefing, the CDC noted recent research which found that the viral load in vaccinated people with a Delta infection was similar to the viral load in unvaccinated people with a Delta infection. The combination of a higher viral load, less protection against infection, and a faster incubation period (time from exposure to time of first symptoms) means vaccinated people likely have an excellent chance of passing the virus on to others."

Floridassa ennätysvauhdilla potilaita sairaaloihin koko pandemian aikana juuri nyt, vaikka puolet väestöstä täysin rokotettu ja 10% vielä kertaalleen rokotettuja ja jo aikaisemmin Floridassa aika paljon sairastamisella kerättyä immuniteettia (mitä se sitten auttaakin, Brasilian, Iranin ym esimerkit näyttävät siltä, että emme ymmärrä koko hommaa vielä kunnolla). Rokotekattavuus siis selvästi pitää saada todella ylös.

Vielä Israelin viimeisin: 80% suoja tällä hetkellä vakavalta taudilta (vähemmän kuin muualta tulleissa tiedoissa, datan tarkkuus on vielä kyseenalaista, seuraavat kuukaudet kertovat varmasti lisää ja se on tietysti hyvä, saadaan paljon arvokasta tietoa lähitulevaisuuden kannalta)
https://www.timesofisrael.com/israels-severe-covid-cases-could-reach-400-by-mid-august-researchers-warn/

Tässä jenkkien CDC:ltä vielä selkeä juttu huolista mutaatioiden suhteen:
https://www.businessinsider.com/cdc-covid-19-could-few-mutations-away-from-evading-vaccines-2021-7

Se oli viimeinen romaani. Elämä jatkuu joka tapauksessa. Tulevaisuus on silti vielä epävarma. Kaikenlaisia vastauksia haasteisiin kehitetään.


Viimeinen edit. Tämä on yksi tavallaan ymmärrettävä, mutta silti turhauttava este matkalla:

https://www.politico.eu/article/as-africa-tries-to-tap-promise-of-mrna-vaccines-coronavirus-covid19-pharma-pushes-back/

Africa wants to produce a coronavirus vaccine — and Big Pharma’s not happy

A proposed mRNA tech transfer hub would let multiple manufacturers learn how to produce vaccines.

...
And therein lies the rub: To get the hub up and running in a year — when it could still help end the pandemic — its partners need Big Pharma’s help. And Big Pharma isn’t keen: Neither Moderna nor Pfizer has signaled interest in working with the facility.

The two drugmakers also declined to comment to POLITICO on their potential involvement.

Pharma is playing “a really dangerous game,” warned Jaume Vidal, senior policy advisor for European projects at Health Action International. He believes that its actions are, in effect, “condemning thousands.”


VIELÄ yksi edit: Tässä on hyvä kirjoitus, joka osaa selittää selkeämmin kuin minun yritykseni tuota mahdollista tulevaa viruksen kanssa ja jossa tulee myös hyvä esimerkki siitä mitä olemme olettaneet ja miten ehkä lopulta olikaan. Arvailimme, emme tienneet.

"We used to believe that the cold-causing coronaviruses were stable—meaning no antigenic drift—but returned yearly because of faded immune protection. But over the past year, our understanding of coronaviruses has improved and we now know that at least one of the cold-causing coronaviruses, designated 229E, undergoes antigenic drift similar to that of influenza."

https://www.scientificamerican.com/article/how-will-the-coronavirus-evolve/

Ja tässä endeemisyyden tulevaisuudesta:

The future will depend heavily on the type of immunity people acquire through infection or vaccination and how the virus evolves. Influenza and the four human coronaviruses that cause common colds are also endemic: but a combination of annual vaccines and acquired immunity means that societies tolerate the seasonal deaths and illnesses they bring without requiring lockdowns, masks and social distancing.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-00396-2

Mitä endeeminen SARS2 käytännössä tarkoittaa? Sitä ei vielä tiedetä.


« Viimeksi muokattu: 29.07.2021 11:08 kirjoittanut Cyrus »
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #111 : 30.07.2021 11:26 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili Yrität selvästi väsyttely taktiikkaa :) Osin toimiikin kyllä. Mutta vastailen nyt joihinkin ainakin.

Tuo kysymys "koska tähän voi suhtautua kuin influenssaan" sisältää ymmärrys vaaran liikaa ajattelevan ja kansan/toimittajan välillä. Tämä on itseasiassa aina missä tilanteessa tahansa suuri ongelma, kun vastaaja ei ymmärrä kysymystä oikein, kuten Järvinenkin nyt.
Kysymys koski siis käytösmallia. Eli koska peruspena voi suhtautua tähän kuin influenssaan. Eli koska riittää että ottaa rokotteen eikä uhraa ajatusta sen enempää asialle. Tämähän voi olla hyvinkin lähellä. Kuvittelisin että vuoden loppuun mennessä.
Taustalla tutkijat ja sairaalahenkilökunta ei tietenkään voi suhtautua tähän ikinä kuin influenssaan. Todennäköisesti esim. sairaalan käytösmallit, prosessit, osin ehkä jopa sairaaloisen rakennus tekniikka muuttuu pysyvästi. Lisäksi tutkijat seuraavat variantteja taustalla kokoajan ja raportoivat jos jotain hälyyttävää tapahtuu. Mutta nämä ei taas vaikuta peruspenaan mitenkään. Tämä on mm. syy miksi tartunnoista raportointia voisi kohta vähintäänkin harventaa. Ehkä vielä on turhan aikaista, kun toisen rokotteen kattavuus ei ole siellä missä pitäisi. Mutta syys-lokakuussa siellä ollaan varmasti, ehkä jopa aikaisemmin.

Kaappien täyttäminen oli turhaa. Kaupassa käynni harventaminen riitti. Samoin maskisuositus olisi torjunut Wuhanin variantin kokonaan, kun kukaan ei olisi tartuttanut. Se on totta, että tiedotus olisi voinut olla vähän erilaista. Mutta ymmärrän miksi se ei ollut. Päätöksen teko vain on vaikeaa. Jälkikäteen on helppo aina sanoa että " se ja se oli ihan selvää". Lähde kriittisyys on todella tärkeää nykypäivänä. Esim. jos olisi otettu Israelin raportit rokotteen heikentymisestä laakista todeksi, aikaa ja resursseja olisi mennyt kolmansien rokotteiden järjestämiseen turhaan ja se olisi lisännyt turhaa panikointia. Ja lopulta luottamus päättäjiin olisi vajonnut laakista. Seuraavalla kerralla varoitusta tai kehoitusta ei olisi uskottu. On todella vaarallista antaa turhia varoituksia.


Neurologisten seurausten arviointi ja tutkiminen on niin hataralla pohjalla vielä, että siihen en lähde ollenkaan. Lisäksi ihmettelen miten esim. haju- ja makuaistin menetyksiä hetkellisesti pidetään jotenkin erikoisena. Sehän on ihan tavallista. Meikällekkin on käynyt niin että erään perusflunssan yhteydessä en maistanut about viikkoon mitään. Muistan kun se oli niin erikoinen tilanne. Yleensä kun on kipeä tulee vain maattua ja syötyä jotain hyvää (luvan kanssa), mutta silloin ei maistunut mikään miltään. Ja tuossa yhdessäkin artikkelissa puhutaan että Espanjantauti lisäsi parkinsonin tautia. Sehän on määritetty neurologiseksi sairaukseksi. Ei se siis mitenkään ennen kuulumatonta ole.
Pointtina siis, vähänkään vakavammat sairaudet altistaa muillekkin sairauksille. Ja ymmärtääkseni Covidinkin tilanteessa kyse on rokottamattomista ja heistä joilla tauti tuli rajuna. Tietty voi olla että Covidissa on tälläisille suurempi mahdollisuus, mutta lukuja pitää katsoa todella tulkinnan varaisesti Covidin tapauksessa. Tartuntojakin voi olla satoja miljoonia enemmän mitä viralliset luvut sanoo. Silloin todennäköisyys laskee reipaasti.

Pisti silmään tuolla tekstisi keskellä laudahdus "SARS2 kykenee kuormittamaan sen erikoisten piirteiden vuoksi yhteiskuntia endeemisenä jatkuvasti kiertävänä viruksena enemmän kuin influenssa niin kauan, kunnes kehitetään joko keino estää viruksen leviäminen jollain muulla keinolla tai sitten infektion estävän rokotteen avulla.". En nyt oikein tiedä mitä tarkoitat tällä. Siihenhän on infektion estävä rokote. Tietty voidaan puhua rokotteesta joka tappaisi viruksen, toisin kuin nykyiset "kilpi" tyyliset (oma luokittelu) rokotteet jotka ymmärtääkseni vain luo puolustuskeinon eikä varsinaisesti tuhoa tai poista virusta. Tämän vuoksi Delta varianttikin on kai hankalatapaus, koska se selviää aika hyvin nielussa ja onteloissa, jolloin tartuttavuus on iso vaikka itse infektiota ei olisikaan.
Tämä tuo myös mielenkiintoisen kysymyksen, että jos tehdään sokko- tai pakkotestejä, delta variantin luulisi näkyvän testeissä vaikka itse infektiota ei olisikaan. Näyte otetaan kuitenkin nenäontelosta, jossa voi olla delta varianttia aika paljonkin, vaikka itse infektiota ei olisikaan. Jolloin ns. false positive luku voi olla aika kova. Varsinkin kun syksy ja talvi tulee, jolloin flunssat liikkuu muutenkin. Ihmisellä voi hyvinkin olla samaan aikaan perusflunssa ja deltavarianttia nielussa ja onteloissa. Tämäkin on syy miksi tartuntalukujen seuranta (radikaalina vaihtoehto koko testaus) pitäisi lopettaa aika pian syksyn tullessa ja seurata vain sairaalalukuja.

Covidin "taantuminen" tavalliseksi flunssaksi perustuu ymmärtääkseni siihen että se olisi itse viruksellekkin otollinen ja suotava kehityssuunta. Korona viruksiahan on ollut ymmärtääkseni satoja vuosia ja ne ovat ymmärtääkseni aiheuttaneet pandemioita ennenkin, ainakin joskus 1800 -luvun lopulla. Nekään eivät kadonneet minnekkään, ne vain kehittyivät sellaisiksi joka oli vaarattomampi ihmiselle. Paras variantti virukselle itselleen olisi variantti joka tartuttaisi helposti, mutta ei näkyisi päälle päin mitenkään. Silloin virus saisi levitä rauhassa. Sattumalta tämä olisi ihmisillekkin paras, koska kaikki muut variantit häviäisivät kun joka jannulle leviävä vähemmän oireita tuottava toisi immuunivasteen joka variantille.



Yleisenä kommenttina, tuntuu että epäilet nyt rokotteen tehoa joka tilanteessa vaikka se on koko ajan osoittautunut tehokkaammaksi mitä kukaan on osannut kuvitella. Toki tämän voi ohittaa pessimistisyytenä, mutta jossain vaiheessa kannattaa ehkä miettiä onko kyseessä jotain muuta kuin harrastus ;)

Nyt on pakko jättää kommentointi tähän. Käytin tähänkin aikaa vähän turhan kauan.


« Viimeksi muokattu: 30.07.2021 11:32 kirjoittanut JayeizH »
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #112 : 06.08.2021 10:59 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 776 Basaaripisteet: 6 Profiili Pakko nostaa hattua, että jotkut jaksaa jauhaa aiheesta sivutolkulla. Olen tähän saakka skipannut ja ollut välittämästä tästä maailman menosta, mutta koska ihmisillä alkaa olla sen verran kovat psykoosit tulilla, niin rupesin tuossa vähän aikaa sitten miettimään, että pakkohan tällä hommalla on jotenkin pystyttävä tienaamaan.

Teetätin tuossa läpällä pienen erän erilaisia aiheeseen liittyvää materiaalia, kuten "olen rokotettu - olethan sinäkin" -tarroja ja paitoja joissa lukee "yhdessä tästä selvitään" tai "en hyväksy rokotetta", yms. muuta paskaa ja on ihan uskomatonta miten ihmisiin uppoaa.  :lol: Muutaman sadan kappaleen erä meni silmänräpäyksessä Facessa. Pakko varmaan pykäistä joku pieni verkkokauppa pystyyn ja alkaa markkinoimaan enemmänkin. Lisäksi pari muutakin ideaa mielessä, joita pitää kyllä testata. Kannattaa takoa kun rauta on kuumaa, tosin harmittaa hitosti kun en ostanutkaan rokotevalmistajan osakkeita vuosi sitten. Noussut ihan sairaasti.


« Viimeksi muokattu: 06.08.2021 11:06 kirjoittanut MasterTK »
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #113 : 07.08.2021 17:04 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 908 Basaaripisteet: 0 Profiili
Pakko nostaa hattua, että jotkut jaksaa jauhaa aiheesta sivutolkulla. Olen tähän saakka skipannut ja ollut välittämästä tästä maailman menosta, mutta koska ihmisillä alkaa olla sen verran kovat psykoosit tulilla, niin rupesin tuossa vähän aikaa sitten miettimään, että pakkohan tällä hommalla on jotenkin pystyttävä tienaamaan.

Teetätin tuossa läpällä pienen erän erilaisia aiheeseen liittyvää materiaalia, kuten "olen rokotettu - olethan sinäkin" -tarroja ja paitoja joissa lukee "yhdessä tästä selvitään" tai "en hyväksy rokotetta", yms. muuta paskaa ja on ihan uskomatonta miten ihmisiin uppoaa.  :lol: Muutaman sadan kappaleen erä meni silmänräpäyksessä Facessa. Pakko varmaan pykäistä joku pieni verkkokauppa pystyyn ja alkaa markkinoimaan enemmänkin. Lisäksi pari muutakin ideaa mielessä, joita pitää kyllä testata. Kannattaa takoa kun rauta on kuumaa, tosin harmittaa hitosti kun en ostanutkaan rokotevalmistajan osakkeita vuosi sitten. Noussut ihan sairaasti.

Juuri näin! Ei pidä itkeä olosuhteista, vaan pohtia kuinka tästä tilanteesta saa parhaan irti. Pandempian alussa pohdin myös maskien tilausta ja jälleenmyyntiä, mutta niin taisi tehdä puoli Suomea liikemies Sarmaksesta lähtien. Tuo paitaidea on hyvä, hyödyntää hyvin tätä vastakkainasettelua rokotekeskustelussa. Muutama "sirutettu" ja "nyt toimii 5G" tms elämänkallu läppä sinne, niin varmasti menee kaupaksi. Miten muuten hoidat postituksen? Kaveri tekee tuota paitabusinesta Amazonin kautta, niin että Amazon hoitaa postituksen ja varastoinnin. Ottaa toki siivun välistä, mutta tällä välttää hyvin itse paskaduunin. Onko postilla mitään vastaavaa palvelua?

Rokote-osakkeista, näissä pitää välttää result oriented ajattelua. Kun rokotetta ei vielä ollut kehitetty, oli sopivia osakkeita kymmeniä, joista sitten muutama kehitti toimivan tuotteen. Toki lääkeyhtiöt voi muutenkin olla hyviä pitkänajan sijoituksia, maailmassa riittää sairauksia kyllä parannettavaksi.

Cyrukselle ja JayeizHille kippis, kunnon wall of text kirjoittelua.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4]
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines