Lisäosa! Totta helvetissä! Mutta liittyykö tämä nyt puhtaasti siihen post-dragon-endgameen, vai ilmaantuuko peliin yleisesti jokin täysin uusi ja itsenäinen maanalainen alue? Itsellä kun on peli loppuun asti jo hinkattu, niin kiinnostaa missä vaiheessa muutoksista oikeasti pääsee nauttimaan.
Oli miten oli, New Game+ ja velhon rooli vaihteluksi ovat kummitelleet mielessä jo hyvän aikaa, joten lisäosa olisi mulle taas hyvä porkkana aloittaa peli alusta. Hard-mode kiinnostaa kans (jos vaikeusastetta voi siis vaihtaa myös NG+:ssa), mutta kuuminta hottia ovat tottakai uudet kovemmat skillit, aseet ja vihut. Uuh, kylläpä onkin ikävä Gransysiin!
Kraidi: Meillä taisi despiren kanssa olla molemmilla pleikkariversio, eli en osaa ainakaan itse sanoa pyöriikö peli sulavammin boksilla. Se on hyvinkin mahdollista. Kuten ylempänä jossain vaiheessa olen maininnut, esiintyy pelissä ajoittain heikkoa ruudunpäivistystä ja muuta graafista pikkuglitchiä. Parhaimmillaan peli kuitenkin vie silmät mennessään, ja peli-ilo on alusta loppuun sitä luokkaa, ettei noista todellakaan voi murehtia. Ja Skyrimiin verrattavia pelin pilaavia vikoja ei missään nimessä ole.
Turha vetää mitään vanhoja kapuloita nyt tähän mukaan vaikka Rocky SNESin mainitsikin, tässä pitää verrata DualShockia vain ja ainoastaan Sonyn alkuperäiseen analogittomaan PS1-ohjaimeen (joka oli muodoiltaan periaatteessa sama). Siinä ristiohjain oli optimaalisella paikalla. Mutta oletetaan nyt väittelyn kannalta, että mitään muita ohjaimia ei ole ikinä julkaistu ja kukaan ei tiedä vaihtoehdoista. Se, että marginaalisesti käytössä oleva ristiohjain on edelleen samalla paikalla, voi johtaa vain yhteen kahdesta vaihtoehdosta:
Ah, vihdoin logiikkaa. Kiitos! Rivien välistä paistava ylpeys tästä "ansasta" toki vähän huvittaa, mutta silti, selkeys virkistää.
Mikäli oletamme optimaaliseksi paikaksi peukalon "lepoasennon" ohjainta about peliotteessa pidellessä, niin kyllä, alkuperäisessä PS1-ohjaimessa ristiohjain ei ole (minulle) optimaalisella paikalla. En ole niin ylimielinen, että olettaisin ohjaimen istuvan kaikkien kädessä millilleen samalla lailla, mutta oma peukaloni ei lepää DS3:n ristiohjaimen keskustassa, vaan alempana kohti tattia. Jos siis malli on prikuulleen sama kuin ensimmäinen PS1:ohjain vuosien takaa ja ainoa muutos on tattien lisäys, niin silloin ne eivät lepäisi originaalissakaan. Ergo, sijainti ei ollut täydellinen(mikä ei toki tarkoita sitä, että se tulisi heittää tatin paikalle, vaikka siitä hauskan nettikuvan saakin). Tuleeko jollekin yllätyksenä, että jonkin laitteen ensimmäinen iteraatio ei ollut heti paras ja mahdollinen loppuiäksi?
Cyrusta mukaillen, kansan värisokeus tässä nimenomaisessa asiassa hämmentää usein ja edelleen.
Itse aloitin tuossa keskiviikkona viimein A Link To The Pastin pelaamisen. Pirkule miten makee peli! Musat ovat totutusti eeppiset, graffat näyttävät viehättäviltä ja pelaaminen soljuu luonnollisesti. Seikkailun tuntua riittää ja uutta tavaraa tarjoillaan sopivaa tahtia. Pidän tästä tällä hetkellä vanhoista Zeldoista selkeästi eniten. Varsinkin kakkosen erilaisen konseptin jälkeen paluu "perinteiseen" Zeldaan tuntuu hyvältä, ja jotenkin tässä on myös parempi meininki kuin Link's Awakeningissä, vaikka sekin oli oikein mainiota tavaraa.
Kuvasin kaksi viimeistä tuolin päälle asetetun kännykän automaattikuvauksella, enkä siis ole itsekään irrottanut otetta tai siirtänyt peukaloita kuvien välissä. Se niveltehoste tässä toki paljastuu, mutta tarkoitin kun sanoin, etteivät sormet ole koskaan kohdanneet. Lisäksi mulla tuo ote toimii niin päin, että pelaisin mielelläni hieman enemmän sormien kärjillä, ellei kupera pinta tosiaan olisi ajan kanssa hieman liukas. Siinä tapauksessa siis ko. ongelma olisi entistä kauempana.
Samanpituinen peukkuhan sulla on, minulla oli asteikon nollakohta tuossa toisen nivelen kohdalla, sinulla asteikko alkaa senttiä sitä ylempää.
Mutta eihän tässä ulokkeen pituudella ole väliä, vaan sillä mihin sen tuikkaa. Itse haluaisin pitää peukaloa keskellä tattia, ja silloin tuo tila ei riitä. En siis yhtään epäile noiden sinun kuvissasi olevien peukaloiden asemointia, päinvastoin. Tuollainen sen pitääkin olla, sillä DualShock 1/2/3:lla ei ole vaihtoehtoja.
Tämän vielä korjaan: Itse katsoin siis mittakohdan siitä peukalon ja etusormen välistä, missä ihopoimu kääntyy ja peukalo lähtee oikeasti irtautumaan kädestä. Oletin sinunkin mitanneen siitä, mutta näköjään nollakohdan osuminen samaan paikkaan oli sattuma. Jos oltaisiin virallisia haluttu olla, niin peukalohan on käden pisin sormi ja alkaa sieltä ranteen tuntumasta, mutta tässä tapauksessa käytännöllisintä on katsoa, kuinka pitkälle peukalo yltää muihin sormiin nähden. Ei omaan toiseen niveleensä.
Vaan totta turiset, se pelitoiminta on loppupeleissä sitä tärkeintä. Eiköhän siis pilkunviilauksen sijaan survaista ulokkeemme takaisin kukin omille tateillemme ja aleta vatkaamaan.
Deep Down is the Dragon’s Dogma sequel for the next-gen. Capcom started Panta Rhei one year ago. Deep Down has been alive since three months. The video is amazing, but not totally real, it was an (supposedly) in-engine presentation. Retail game should show those visuals, at least is the Capcom’s goal.
Ah, jos näin on, niin me so happy! DD:n (sama lyhennyskin vielä!) tuleminen saattaakin määrittää sen, milloin konsolin osto on edessä. Ja mitä demottuun matskuun tulee, niin reaaliaikaista se ei tosiaankaan ole, mutta jos itse peli edes tulee pyörimään samanlaisella moottorilla, niin kyllä käy.
Ymmärrän, että ihmisillä on omat mielipiteet, mutta ei nyt mennä liian pitkälle. Miksi kaikissa alogitatteja aikaisemmissa ohjaimissa ristiohjain on ollut sillä paikalla missä se on esim. Dualshokissa? Jos ne tatit on niin luonnollisella paikalla, niin luulisi että se ristiohjain ja napit oli sijoitettu samoin kuin dualshokin tatit nyt? Pelasitko aikoinaan SNES:iä ja sanoit "Oispa tää ristiohjain vähän alaoikeelle ja napit alavasemmalle niin tää ois PARAS OHJAIN IKINÄ!!!!!". Tuskin.
PS4:n ohjaimesta sen verran, että vaikka tatit ovat päin persettä, näyttää ne sentään paremmilta. Vielä jos saavat hieman jäykkyyttä niihin, niin kyllä sillä pelaa. Tosin vain 20 minuuttia kerrallaan.
Päätit sitten kostoksi kans liiotella, vai?
Ikävä kyllä asia ei ole ihan niin yksinkertainen kuin haluaisit. Ensinnäkin on selvää, että ihmisten kädet ovat eri mallisia, sormet eri mittaisia ynnä muuta. Universaalisti "luonnollista" sijaintia ei siis ole, vaikka yleisellä tasolla optimaalista voidaan toki etsiä. Ja mitä ohjainvertailuusi tulee, niin vanhoissa ohjaimissa d-padi ei ole samalla paikalla kuin DualShockissa, sillä kyse on täysin eri mallisista ohjaimista. Ei SNES-ohjain istu käteen samalla lailla kuin DS3, ja näin ollen napitkin löytävät hieman eri sijainnin. Lisäksi(tämäkin piti käydä erikseen kokeilemassa) ei mun peukalo asetu lepotilassaan SNES-ohjaimenkaan d-padin keskiöön, vaan vähän siitä oikealle. Asia, millä ei ole yhtään mitään väliä, sillä pelatessa sormi on kuitenkin koko ajan liikkeessä, mutta jos tästä nyt halutaan se parhauden mittari tehdä, niin paska ohjainhan se silloin vissiin on? Toisaalta on hassua alunperinkään olettaa, että aikanaan kaikki tehtiin juuri oikein. NESin laatikko-ohjainkin oli tietysti ergonomisesti hyvä käteen, eikö?
Ja viimeisenä pointtina, oli vanhojen ohjainten napit missä päin maailmaa hyvänsä, niin en minä halua kumpaakaan ohjauselementtiä - tattia tahi ristiohjainta - ns. parhaalle paikalle, sillä tarvitsen molempia lopulta lähes yhtä paljon. On siis vain hyvä, että molempiin joutuu sormeaan hieman liikauttamaan, mutta samalla molempien käyttö on mahdollisimman vaivatonta ja miellyttävää. Ja näin tuntuu ainakin mun käsissä kaikissa nykyohjaimissa (kyllä, myös Xboxilla) olevan, ja padien sekä vahvuudet että heikkoudet ovat aivan muualla - tärkeimpinä ehkä nappien painotuntuma sekä ohjaimen muotoilu. Ainakin muotoilussa DS3 jää vaikkapa XO:lle selkeästi toiseksi, mutta sillä, kummin päin ohjauselementit ovat, ei ole mitään tekemistä kummankaan ohjaimen laadun kanssa.
Finngamer: Hoho, mahtavan virallinen suoritus. Ja kyllä, minustakin on todella viehättävää että kunkin konsolin ohjain on persoonallinen. Mutta tsiisus, seitsemän sentin peukalo!? Nyt vasta ymmärrän, että ongelmasi saattaa ihan oikeasti olla validi. Odotappas hetkinen, niin virittelen kuvausstudion pystyyn jotta saan näin yksin kotona ollessani vastaavan setin otettua.
Kuvasin kaksi viimeistä tuolin päälle asetetun kännykän automaattikuvauksella, enkä siis ole itsekään irrottanut otetta tai siirtänyt peukaloita kuvien välissä. Se niveltehoste tässä toki paljastuu, mutta tarkoitin kun sanoin, etteivät sormet ole koskaan kohdanneet. Lisäksi mulla tuo ote toimii niin päin, että pelaisin mielelläni hieman enemmän sormien kärjillä, ellei kupera pinta tosiaan olisi ajan kanssa hieman liukas. Siinä tapauksessa siis ko. ongelma olisi entistä kauempana.
Hauskan vertailun ohessa on kuitenkin hyvä muistaa, että tämä ampuu vähän pointista ohi, kun kerran tuli jo myönnettyä ettei tattien siirtämisestä hieman ulospäin olisi haittaa. Samaten monta muuta selkeää DS3:n heikkoutta näyttää olevan korjattu, eli hyvä padi tulossa! Halusin vain tuoda esille sen, etten vaihtaisi tatin ja d-padin paikkaa, koska molempiin sijainteihin joudun siitä paljon puhutusta lepoasennosta kurottamaan kuitenkin, ja koska ikonisuus.
Itsekin olen sitä mieltä, että kaikki tärkeimmät puutteet näyttävät olevan korjatut. Pyöreämpi jykevämpi muoto, ei niin (varsinkin ajan kanssa) liukas tattimalli, paremmat liipasimet ja nettipelaajille tärkeä kuulokeliitäntä. Jos tatit tosiaan ovat kauempana toisistaan, voi se vaivihkaa parantaa kans niiden käsittelyä, mutta ei toki siitä syystä, että niiden väliin jää enemmän tilaa. Piti oikein kokeilla ja toden totta, peukaloiden nivelet on asetettava DS3:n tattien päälle jos haluaa saada sisäänpäin taittaessa peukalot koskemaan. Ei mikään ihme, ettei ole tullut ikinä pelatessa vastaan.
Koska symmetrinen malli on sekä miellyttävä pelata että tässä vaiheessa jo ikoninen, olen kans iloinen etteivät lähteneet siirtämään vasenta tattia. Esim. XO:ssa se on peukalon lepoasennosta vasemmalle, eli "ongelma" on sama mutta käänteinen. Onneksi se ei ole ongelma, koska näinhän sen täytyykin olla. Molempiin ohjauselementteihin on about sama matka, jolloin liikerata riittää miellyttävästi molemmille. En ole ikinä tajunnut, miten DualShockin vastaava malli on monista niin paljon huonompi.
Juuri tuollaisia pitäisi kaikkien uusien pelien demoamisten olla! Ei mitään hallittua kliinistä kakkia, vaan sitä aitoa haippausta. Jos tämä olisi vedetty heti pressissä, ei kenenkään tarvitsisi veikkailla, olikohan pelikuva nyt varmasti real-time.
Vaikka Killzone ei periaatteessa kiinnosta lainkaan, niin näyttäähän tuo todella hyvältä.
Sama täällä. Ja mullahan tosiaan rikkoontui koko saitti aika lailla Sonyn pressin ajaksi, leiska oli pelkkää tekstiä eikä juuri mikään graafinen elementti jostain syystä latautunut.
Kyllähän tämä palkitsi. Yllättävänkin paljon meni tosiaan pelien esittelyyn, ja konsolista paljastettiin lähinnä ohjain, vähän speksejä ja sitten sitä abstraktimpaa aatepuolta. Tänään nähdyistä peleistä kiinnostavat lähinnä Knack(ihan jo siksi että nimike on täysin tuore), Capcomin loharikikkare(ei välttis liity Dogmaan yhtään, mutta lapamatokin tykkää Toivosta) ja tietty Destiny(tyylillisesti ei mitään erikoista, mutta pelin kryptisissä moninpelielementeissä voi piillä jotain siistiä). Niin, ja Blow'n tekemisiin uskon periaatteesta, vaikka Witnessista ei videon perusteella saanut nyt yhtään mitään irti.
E3:ille jätettiin kyllä hyviä pommeja niin peli- kuin konsolipuolella, ja nälkää on nyt sopivasti herätelty. Tärkeintä on se, että konsoli itse vaikuttaa lupaavalta. Jos paketti on yhtenäinen, nettipuoli oikeasti kunnossa ja pelien kehittäminen helppoa, niin pelit seuraavat kyllä.
Yllättävän paljonhan tässä on pelisisältöä, mutta nyt kun sitä kerran on, niin setti olisi voinut olla yllättävämpää/mielikuvituksellisempaa/kovempaa/mitä vaan. Vaikka pitäähän sitä E3:llekin jotain jättää.
Itse konsolista tosiaan vaan hyvät fiilikset.
Aika alkaa käydä vähiin. Liekö luvassa mitään "one more thing" -peliä, konsolin ulkonäköä tai jotain...?
Toistaiseksi pelit ei oikein lähde käyntiin, mutta usko itseensä konsoliin jyllää kyllä. Sosiaaliset aspektit on makeita, tehoa riittää ja ehkä tärkeimpänä tuntuu, että arkkitehtuuri on oikeasti helppo työkaveri kehittäjille. Tällä taataan se pelivalikoima ja parhaat versiot tulevaisuudessa.
Kaivoin kaapin pohjalta joulupipareita ja kaadoin itselleni lasillisen kermalikööriä. Niin sanotusti valmiita ollaan.
EDIT. Tässä vaiheessa oikeastaan ihan sama mitä sieltä tulee. Tämä kutkuttava odottelu on varmasti parasta tässä illassa joka tapauksessa. Kingi fiilis!
On kyllä sopivasti vapaapäivä, ja huomennakin semilepsua, eli livevalvojaiset assemble! Pitkästä aikaa pääsee haippailemaan jotain kiintoisaa julkkaritilannetta. Todella jees!
Hyvältähän se näyttää. DS3:lla on oikein miellyttävä pelata, mutta jos jotain pitäisi keksiä, niin vähän luihu ja kevythän se on(2-liipasimien paskuus lienee ilmiselvää). Pyöreämpi ja jykevämpi muotoilu onkin siis tervetullutta. Toki toiveissa on lisäksi, että d-padi olisi edelleen toimiva, vaikka harvakseltaanhan sitä tarvitsee.
Kattoos ny, muuttuuko lopullinen ohjain tuosta kuinka paljon, jos ollenkaan. Luottoa eniveis on.
PS+:ssa oli näköjään Quantum Conundrum ilmaisena, joten livautin pelin kokeiluun. Parin tunnin perusteella pidän. Kovastihan tuosta tulee Portal mieleen, paitsi toki kevyemmällä ja sarjakuvamaisemmalla otteella. Huumori kukkii kivasti - eritoten repesin "things you won't experience" läpälle kun ensimmäisen kerran kuolin - ja kuuleman mukaan puzzlet äityvät aika päräyttäviksi, notta mikäs siinä. Lisäksi peli on nätti ja pyörii supersulavasti. Tasoloikinta nyt on aina ongelmallista näissä 1. persoonan peleissä, mutta toivottavasti millintarkkaa sihtailua ei joudu liikaa harrastamaan.