Pelaajalauta

Yleinen => Pelikeskustelu => Aiheen aloitti: Scarf - 25.01.2021 15:43



Otsikko: RetroArch ja emulaattorit
Kirjoitti: Scarf - 25.01.2021 15:43
Teinpä nyt tälle oman aiheensa, etten pasko muita alueita spämmilläni. Eli olen säätänyt Xbox Series X:n RetroArchin kanssa varmaan kymmeniä tunteja. Välillä parhauden kyyneleet poskilla valuen, välillä päätäni seinään hakaten.

Sain vihdoin Dolphiniin (GameCube/Wii-emulaattori) custom texturet ja Gecko-koodit toimimaan. Gecko-koodeilla saat esim. peleihin laajakuvatuen.

The Legend of Zelda: The Wind Waker toimii laajakuvalla ja HD-tekstuureilla - ainakin toistaiseksi - mukisematta. Voi tosin olla, että pelin edetessä ilmenee ongelmia, mutta se on sen ajan murhe. Pelin .ISO-tiedoston pystyy ilmeisesti myös patchaamaan niin, että tuo laajakuva toimii ilman Gecko-koodeilla säätämistä, jolloin mitään bugeja ei pitäisi ilmetä.

https://abload.de/img/25-1.1.2021_14.30.22-lajdz.png (https://abload.de/img/25-1.1.2021_14.30.22-lajdz.png)

Näillä samoilla kikkailuilla pitäisi saada esim. Metroid Prime näyttämään modernilta, mutta peli pyörii sen verran kehnosti tällä hetkellä RetroArchilla, etten sen kanssa vielä alkanut säätämään.

Nintendo 64 -emulaattori Mupen64Plus-Nextiä tuli myös kokeiltua. Super Mario 64 toimii ilman ongelmia ja näyttää pirun skarpilta ihan natiiviresolla sopivilla scanlineilla (CRT-easymode).

https://abload.de/img/25.1.2021_14.43.01-jpeqk4f.png (https://abload.de/img/25.1.2021_14.43.01-jpeqk4f.png)
https://abload.de/img/25.1.2021_14.50.42-4k2cjhg.png (https://abload.de/img/25.1.2021_14.50.42-4k2cjhg.png)

Kokeilin myös Majora's Maskia ja Sin and Punishmentia, mutta nuo pelit lagailivat pahasti. F-Zero X toimi ilman ongelmia.

Dreamcast-emulaattori Flycast toimi sekin yllättävän hyvin ainakin Skies of Arcadian osalta. Widescreen hack toimii täydellisesti ja peli näyttää jumalattoman hyvältä, mutta emulaattori ei handlaa kunnolla taivasta, joten ilmalaivataistelut on suht perseestä, kun taivas bugailee. Muuten ei ole ilmennyt mitään ongelmia, ja toivottavasti tulevaisuudessa emulaattori pyörittää SoA:n täydellisesti. Resident Evil 2 toimi parin kokeilutunnin perusteeella täydellisesti ja peli näyttää Dreamcastin natiiviresolla (joka on korkeampi kuin PSX-versioiden) ja CRT-scanlineilla (CRT-lottes) todella hyvältä.

https://abload.de/img/25.1.2021_14.51.02-xvkrjgz.png (https://abload.de/img/25.1.2021_14.51.02-xvkrjgz.png)
https://abload.de/img/25.1.2021_14.51.48-b07hj8s.png (https://abload.de/img/25.1.2021_14.51.48-b07hj8s.png)
https://abload.de/img/25.1.2021_14.54.42-r2lxkmy.png (https://abload.de/img/25.1.2021_14.54.42-r2lxkmy.png)
https://abload.de/img/25.1.2021_14.54.21-0pogjm8.png (https://abload.de/img/25.1.2021_14.54.21-0pogjm8.png)

Kokeilin Skies of Arcadian GameCube-versiota myös Dolphinilla, mutta pelin värimaailma on ihan sekaisin (ilmeisesti RetroArchin käyttämän Dolphin-version ongelma) ja GameCube-version äänet ovat niin vetistä ripulia (oikealla raudallakin) verrattuna Dreamcast-versioon, että pelaan mielummin Dreamcast-versiota, jossa soundtrack pääsee kunnolla oikeuksiinsa.

3D PSX-pelit tukevat myös widescreen hackia, jos haluaa kokea, miltä autenttinen 16:9 CRT-monitori näyttää. Hyvä juttu sinänsä, jos ei halua kuormittaa OLED-paneelia mustilla palkeilla.

https://abload.de/img/25.1.2021_15.10.00-qv60kfb.png (https://abload.de/img/25.1.2021_15.10.00-qv60kfb.png)

PlayStation 2 -emulaattoriydin, PCSX2, on RetroArchilla vielä raakile, mutta kaikki pelit boottaavat, jos jaksaa kikkailla asetusten kanssa. Resoluutiota nostaessa hahmojen naamoihin ilmestyy mustia artefakteja, mutta asia korjaantunee tulevaisuudessa. Natiiviresolla pärjää scanlineilla. Rumble alkaa pörisemään loputtomasti, joten se kannattaa laittaa pelin asetuksista pois päältä. PCSX2 ei tue - ainakaan vielä - RetroArchilla save stateja, joten input lagia vähentävä run-ahead-asetus ei myöskään toimi. En kuitenkaan havainnut pahaa input lagia tälläkään emulaattoriytimellä.

https://abload.de/img/25.1.2021_15.34.05-tuo6kmm.png (https://abload.de/img/25.1.2021_15.34.05-tuo6kmm.png)
https://abload.de/img/25.1.2021_15.34.45-dlbij58.png (https://abload.de/img/25.1.2021_15.34.45-dlbij58.png)


Seuraavaksi olisi tarkoitus kokeilla Killer7:aa laajakuvana ja saada Viewtiful Joe toimimaan laajakuvalla ja custom textureilla. Löysin myös RE4:n Wii-versioon HD HUD -tekstuurit, joten sitä pitää myös kokeilla, vaikka peli pyöriikin paikoin surkeasti.


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 28.01.2021 15:19
Sain Super Mario Galaxyn toimimaan HD-tekstuuripaketilla. Peli on aivan tautisen upeannäköinen ja pelittää yllättävän hyvin Xbox-padilla. Dolphin konvertoi Wiimote-tähtäyksen oikeaan tattiin, ja kun olen tottunut korkeaan sensitivityyn räiskintäpeleissä lineaarisella ohjauksella (jolta tuo Wiimoten konvertointi tuntuu) KontrolFreek-tatinpidennyksellä, tuntuu Wiimotella tähtäily oikealla tatilla todella nautinnolliselta. Eikä tarvi heilutella mitään helvetin Nunchukia, minkä takia Super Mario Galaxy jäi aikanaan nopeasti kesken. Harmillisesti peli pyörii kehnosti oli resoluutio mitä tahansa, joten pitää odotella, että RetroArchin Dolphin-ydin kehittyy. PC:llä tästäkin pelistä on varmasti päässyt nauttimaan jo vuosikausien ajan. Menee ehdottomasti "haluan pelata tätä peliä NYT" -listan kärkisijoille.

https://abload.de/img/28.1.2021_14.56.03-x4k7j0g.png (https://abload.de/img/28.1.2021_14.56.03-x4k7j0g.png)
https://abload.de/img/28.1.2021_14.56.10-4qyok0n.png (https://abload.de/img/28.1.2021_14.56.10-4qyok0n.png)

PS2-peleihin sain laajakuvatuen toimimaan. 4K-resolla pyörivä Silent Hill 2 alkaa näyttämään jo ihan siedettävältä, eikä peli tarvitse minkäänlaisia reunanpehmennys-shadereita, kiitos suttuisen ja sumuisen kuvan, joka peittää hyvin alleen pelin rosoisuuden.

https://abload.de/img/28.1.2021_14.36.37-aptkk0m.png (https://abload.de/img/28.1.2021_14.36.37-aptkk0m.png)
https://abload.de/img/28.1.2021_14.37.14-ichoj4w.png (https://abload.de/img/28.1.2021_14.37.14-ichoj4w.png)

Seuraavaksi pitää kokeilla, saanko God Handin pyörimään 60fps koodeilla, normaalisti peli pyörii siis 30fps. Tämä puolittaisi pelin input lagin. Ilmeisesti tämä rikkoo pelin, joten jätetään väliin.


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 03.02.2021 15:08
Seuravaaksi oli kokeilussa Saturn-emulointi Mednafenin Beetle Saturn -ytimellä. Saturnin USB-padi Titan Two -adapteriin kiinni ja pelaamaan!

Silhouette Mirage

https://abload.de/img/3.2.2021_14.06.13-giimzjdq.png (https://abload.de/img/3.2.2021_14.06.13-giimzjdq.png)
https://abload.de/img/3.2.2021_14.05.57-lse03kue.png (https://abload.de/img/3.2.2021_14.05.57-lse03kue.png)

Guardian Heroes

https://abload.de/img/3.2.2021_14.04.18-vkmzyjbl.png (https://abload.de/img/3.2.2021_14.04.18-vkmzyjbl.png)
https://abload.de/img/3.2.2021_14.04.35-eomp9k21.png (https://abload.de/img/3.2.2021_14.04.35-eomp9k21.png)

Sakura Wars

https://abload.de/img/3.2.2021_14.03.54-r3edxjve.png (https://abload.de/img/3.2.2021_14.03.54-r3edxjve.png)

Treasuren Silhouette Mirage ja Guardian Heroes ovat kumpainenkin hemmetin kovia pelejä. Silhouette Mirageen on ängetty järjetön määrä erilaisia mekaniikoita, ja pelkän tutoriaalin läpäisemiseen meni ikuisuus. Ikaruga sai ilmeisesti juurikin tästä pelistä idean värienvaihtelumekaniikansa. Harmi, ettei peliin ole tehty käännös-pathcia, joten peliä pitää pelata japaniksi, ellei halua pelata paskottua PSX-versiota. Guardian Heroes on myös todella tyydyttävä pelattavuudeltaan, ja oudoissa spriteissä on jotain omanlaista charmiaan, vaikka ne näyttävät Windowsin paintilla tehdyiltä. Sakura Warsin käännös-patchia piti myös kokeilla. Rocky_Balboa ainakin varmaan tykkäisi tällaisesta deittailusimistä/visuaalisesta animehomoilunovellista.

Dreamcastin Bangai-O, sekin Treasurelta, toimi ilman ongelmia.

https://abload.de/img/3.2.2021_14.03.28-uqyotj7s.png (https://abload.de/img/3.2.2021_14.03.28-uqyotj7s.png)
https://abload.de/img/3.2.2021_14.03.35-m3ej5j1t.png (https://abload.de/img/3.2.2021_14.03.35-m3ej5j1t.png)

Koska REZ:n Xbox Live Arcade -versio ei ole taaksepäinyhteensopiva, on Dreamcast-versio hyvä vaihtoehto RetroArchin kautta. Laajakuva-hack toimii pääasiassa hyvin, mutta Flycast-ydin yskii tasosta toiseen siirtyessä. Veikkaan, että samat efektit saavat myös Ikarugan Dreamcast-version nykimään. Pitää kokeilla vielä PS2-versiota, mutta PCSX2-ydin bugittaa tällä hetkellä rumblen kanssa, joten pelistä menettää ison osan ilman ohjaimen tärinöitä. Tämä peli olisi kyllä kokemus OLED:in mustilla mustilla ja värien kontrastilla.

https://abload.de/img/3.2.2021_14.05.10-obvg5jrp.png (https://abload.de/img/3.2.2021_14.05.10-obvg5jrp.png)

Super Metroidista löysin Project Base -modin, jossa peruspeliä on paranneltu monin eri tavoin. Joitain spritejä on paranneltu / lisätty, halutessasi voit pelata vähemmän leijuvilla Samuksen fysiikoilla, pelimekaniikoita on lisätty, siirtymiä on nopeutettu (esim. hississä kulkeminen ja ovista siirtyminen on nopeampaa), jne (http://www.begrimed.com/pb/pb_info.html).

Project Base:

https://abload.de/img/3.2.2021_14.02.08-vfs8zkb9.png (https://abload.de/img/3.2.2021_14.02.08-vfs8zkb9.png)

Normiversio:

https://abload.de/img/3.2.2021_14.55.50-qbwp6kfa.png (https://abload.de/img/3.2.2021_14.55.50-qbwp6kfa.png)

PS2:n Dragon Quest V -japsiversiosta löytyi myös käännös-patch. Pelin graafinen tyyli skaalautuu erinomaisesti korkeammille resoluutioille. Laajakuva-hack toimii myös ongelmitta, kiitos 3D-grafiikoiden.

https://abload.de/img/3.2.2021_14.01.33-bkmivjln.png (https://abload.de/img/3.2.2021_14.01.33-bkmivjln.png)


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: sleepy - 03.02.2021 19:31

Koska REZ:n Xbox Live Arcade -versio ei ole taaksepäinyhteensopiva, on Dreamcast-versio hyvä vaihtoehto RetroArchin kautta. Laajakuva-hack toimii pääasiassa hyvin, mutta Flycast-ydin yskii tasosta toiseen siirtyessä. Veikkaan, että samat efektit saavat myös Ikarugan Dreamcast-version nykimään. Pitää kokeilla vielä PS2-versiota, mutta PCSX2-ydin bugittaa tällä hetkellä rumblen kanssa, joten pelistä menettää ison osan ilman ohjaimen tärinöitä. Tämä peli olisi kyllä kokemus OLED:in mustilla mustilla ja värien kontrastilla.

Onneksi on REZ Infinite?  :)



Lainaus
PS2:n Dragon Quest V -japsiversiosta löytyi myös käännös-patch. Pelin graafinen tyyli skaalautuu erinomaisesti korkeammille resoluutioille. Laajakuva-hack toimii myös ongelmitta, kiitos 3D-grafiikoiden.

Okei, nyt alkoi kateus iskemään! Tosin en tiedä kuinka hyvä tuo käännös on?


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 03.02.2021 20:02

Koska REZ:n Xbox Live Arcade -versio ei ole taaksepäinyhteensopiva, on Dreamcast-versio hyvä vaihtoehto RetroArchin kautta. Laajakuva-hack toimii pääasiassa hyvin, mutta Flycast-ydin yskii tasosta toiseen siirtyessä. Veikkaan, että samat efektit saavat myös Ikarugan Dreamcast-version nykimään. Pitää kokeilla vielä PS2-versiota, mutta PCSX2-ydin bugittaa tällä hetkellä rumblen kanssa, joten pelistä menettää ison osan ilman ohjaimen tärinöitä. Tämä peli olisi kyllä kokemus OLED:in mustilla mustilla ja värien kontrastilla.

Onneksi on REZ Infinite?  :)



Lainaus
PS2:n Dragon Quest V -japsiversiosta löytyi myös käännös-patch. Pelin graafinen tyyli skaalautuu erinomaisesti korkeammille resoluutioille. Laajakuva-hack toimii myös ongelmitta, kiitos 3D-grafiikoiden.

Okei, nyt alkoi kateus iskemään! Tosin en tiedä kuinka hyvä tuo käännös on?

Miten en ole kuullut koko REZ Infinitestä?! Pitää pelata PS5:llä, kunhan saan sen joskus hankittua.

 https://www.neogaf.com/threads/dragon-quest-5-ps2-fan-translation-released.385735/ (https://www.neogaf.com/threads/dragon-quest-5-ps2-fan-translation-released.385735/)

Ilmeisesti joku ihan osaava poppoo on tuon käännöksen tehnyt.

”It's very literal. No puns or accents or anything. So it's more faithful to the original, but not as fun to read as the DS translation.”


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 16.05.2021 17:42
Super Metroid

+

Redux-hackin parannukset (https://www.romhacking.net/hacks/4963/)

+

Laajakuvatuki

+

BSNES HD -ytimen ansiosta täydellisesti 4K-resoluutiolle laidasta laitaan piirtyvät pikselit ilman integer-skaalausta, joka pienentää kuva-alaa

+

Kahden framen verran input lag -vähennystä run-ahead-asetuksella

+

CRT Royale Kurozumi -shaderi

+

OLED

=

T Ä Y D E L L I S Y Y T T Ä

(https://i.imgur.com/QONVIyz.gif)


Kuvia:

1 (https://abload.de/img/16.5.2021_17.01.39-av8djl9.png) | 2 (https://abload.de/img/8.5.2021_16.41.34-cpg2ckzk.png) | 3 (https://abload.de/img/16.5.2021_16.28.16-0bqvkby.png) | 4 (https://abload.de/img/16.5.2021_16.28.57-kljoki1.png) | 5 (https://abload.de/img/16.5.2021_16.30.34-iqkgk0v.png)

Harmi, että Super Metroid on ainoa SNES-peli kunnollisella laajakuva-hackilla. Model 7 -tuetut SNES-pelit (tai Model 7 -kohtaukset) toimivat ilman mitään hackseja laajakuvana. Esimerkkinä F-Zero, joka tukee kokonaan Model 7:aa, tai Final Fantasy 6, jossa on Model 7 -kohtauksia.

BSNES HD -ytimellä SNES-pelit näyttävät kyllä alkuperäisellä kuvasuhteellakin aivan ällistyttävän hyvältä. Harmillisesti näistä kuvista ei saa kaikkea irti, ellei niitä siirrä avattavaksi televisiolla. Ainakin omalla Macbookin näytöllä kuvat eivät näytä yhtään siltä kuin OLED:illa. Säädin mm. CRT Royale Kurozumi -shaderin gamma-asetuksen OLED-töllölleni sopivaksi.

1 (https://abload.de/img/16.5.2021_17.20.25-cr6bk9s.png) | 2 (https://abload.de/img/16.5.2021_17.19.57-ntufkq2.png) | 3 (https://abload.de/img/16.5.2021_17.20.35-034bkg0.png) | 4 (https://abload.de/img/16.5.2021_17.20.47-2ffjjmu.png) | 5 (https://abload.de/img/16.5.2021_17.20.59-egezkug.png)

Vielä jos haluaa hifistellä, niin pistää OLED:ista Black Frame Insertionin päälle (eli OLED Motion Pro -asetus), niin liikkeentoistokin alkaa lähennellä CRT-töllöä. Silmät sulaa päästä.


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: MasterTK - 16.05.2021 20:41
Ei perseenreikä. En ole ollut edes tietoinen... Toimiikohan tuo laajakuvahommeli ja muut herkut myös Super Metroidin päälle tehdyille romhackeille, kuten Super Zero Missionille?


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 16.05.2021 21:16
Ei perseenreikä. En ole ollut edes tietoinen... Toimiikohan tuo laajakuvahommeli ja muut herkut myös Super Metroidin päälle tehdyille romhackeille, kuten Super Zero Missionille?

Nopean testailun perusteella näyttäisi toimivan ainakin Super Zero Mission, mutta tiedä sitten, mitä tapahtuu pelin edetessä. Pitääkin pelata tuo läpi, kunhan olen vetänyt peruspelin läpi.

Spoileri (osoita katsoaksesi)



Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 26.05.2021 14:54
Viime aikoina on tullut säädettyä PlayStation-emulointia kuntoon. DuckStation-ydin mahdollistaa resoluution nostamisen ja muut herkut ilman Beetle PSX -ytimen kaltaista kuormittumista. Käytännössä olen skaalannut PSX-pelit kaksinkertaisella sisäisellä resoluutiolla (2x Internal Resolution Scale) ja supersamplannut 3D-grafiikat kahdeksankertaisesti (8x SSAA). True Color Rendering -asetuksen ansiosta värit blendautuvat täydellisesti yhteen. Kaiken kruunaa CRT-shader (crt-guest-dr-venom-kurozumi.slangp) interlacing-emuloinnilla.

https://abload.de/img/26.5.2021_13.39.42-kwcokjc.png (https://abload.de/img/26.5.2021_13.39.42-kwcokjc.png)
https://abload.de/img/26.5.2021_13.40.12-nq9fkjz.png (https://abload.de/img/26.5.2021_13.40.12-nq9fkjz.png)
https://abload.de/img/26.5.2021_13.40.35-0p0rjgf.png (https://abload.de/img/26.5.2021_13.40.35-0p0rjgf.png)
https://abload.de/img/26.5.2021_13.40.48-0a6pjah.png (https://abload.de/img/26.5.2021_13.40.48-0a6pjah.png)
https://abload.de/img/26.5.2021_13.41.18-ucsqkun.png (https://abload.de/img/26.5.2021_13.41.18-ucsqkun.png)
https://abload.de/img/26.5.2021_13.41.26-vx5zjxm.png (https://abload.de/img/26.5.2021_13.41.26-vx5zjxm.png)
https://abload.de/img/26.5.2021_13.41.46-g1zjkud.png (https://abload.de/img/26.5.2021_13.41.46-g1zjkud.png)
https://abload.de/img/26.5.2021_13.41.06-n4o8j8r.png (https://abload.de/img/26.5.2021_13.41.06-n4o8j8r.png)

SNES-emulointia tuli myös hienosäädettyä shader-asetusten osalta, sillä Xboxin RetroArch ei osannut aiemmin skaalata noita shadereita kunnolla 4K-resoluutioon. :lol: Kuvanlaatu on nyt yksinkertaisesti täydellinen.

https://abload.de/img/26.5.2021_14.44.34-p10oka1.png (https://abload.de/img/26.5.2021_14.44.34-p10oka1.png)
https://abload.de/img/26.5.2021_14.44.57-qat3jqa.png (https://abload.de/img/26.5.2021_14.44.57-qat3jqa.png)

Lisäksi SNES-guru Vitor Vileila julkaisee ihan näinä päivinä Super Mario Worldiin laajakuva-hacksin, joten sitä odotellessa!




Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 28.06.2021 15:26
Super Mario Worldin laajakuva-hack saapui ja se on, noh, täydellisyyttä. Kuvanlaatu on aivan järjetön ja run ahead -asetuksella (kolmen framen asetus BSNESin valikoista: alkuperäisessä pelissä on input lagia kaksi framea, mutta Mario reagoi komentoihin kolmannella framella) input lagia on vähemmän kuin alkuperäisessä pelissä.

https://abload.de/img/28.6.2021_15.04.23-xfptjrv.png (https://abload.de/img/28.6.2021_15.04.23-xfptjrv.png)
https://abload.de/img/28.6.2021_15.06.17-a55wk0t.png (https://abload.de/img/28.6.2021_15.06.17-a55wk0t.png)

Toivon mukaan kaikista merkittävimmistä SNES-peleistä saataisiin vastaavanlaiset versiot.

Kevyet mullat myös BSNES:in alunperin koodanneelle byuu:lle, joka on ilmeisesti tehnyt itsemurhan.


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Riffe - 07.08.2021 11:34
Ostin kaverilta mini SNES:n, pyöriiköhän Retroarch sillä hyvin, vaiko huonosti? Veikkaan jälkimmäistä.


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 08.09.2021 16:08
Ocarina of Time Dolphin-ytimellä 4K-resoluutiossa UHD-tekstuuripaketilla. Action Replay -koodeilla peli pyörii 20fps sijaan 30fps, Navin huutelut on poistettu ja lock on -ruudun rumat mustat palkit ovat tipotiessään.

https://abload.de/img/8.9.2021_15.02.42-mock4kys.png (https://abload.de/img/8.9.2021_15.02.42-mock4kys.png)
https://abload.de/img/8.9.2021_14.08.53-l4pq8jj3.png (https://abload.de/img/8.9.2021_14.08.53-l4pq8jj3.png)
https://abload.de/img/8.9.2021_15.02.20-wvhlojmm.png (https://abload.de/img/8.9.2021_15.02.20-wvhlojmm.png)

Skies of Arcadia: Legends Dolphin-ytimellä 4K-resoluutiossa HD-tekstuuripaketilla.

https://abload.de/img/8.9.2021_15.04.17-phup8j82.png (https://abload.de/img/8.9.2021_15.04.17-phup8j82.png)
https://abload.de/img/8.9.2021_15.05.05-imx5zjc0.png (https://abload.de/img/8.9.2021_15.05.05-imx5zjc0.png)
https://abload.de/img/8.9.2021_15.04.01-xir7pkzt.png (https://abload.de/img/8.9.2021_15.04.01-xir7pkzt.png)

MGS: The Twin Snakes Dolphin-ytimellä 4K-resoluutiossa nelinkertaisesti AI-skaalatuilla tekstuureilla.

https://abload.de/img/8.9.2021_15.25.02-pomtdk1m.png (https://abload.de/img/8.9.2021_15.25.02-pomtdk1m.png)
https://abload.de/img/8.9.2021_15.03.26-0qw07kzm.png (https://abload.de/img/8.9.2021_15.03.26-0qw07kzm.png)

Metroid Prime Dolphin-ytimellä 4K-resoluutiossa HD HUD -tekstuureilla.

https://abload.de/img/8.9.2021_15.02.54-o3xsej82.png (https://abload.de/img/8.9.2021_15.02.54-o3xsej82.png)
https://abload.de/img/8.9.2021_15.25.53-2euz2kon.png (https://abload.de/img/8.9.2021_15.25.53-2euz2kon.png)

Joku käänsi myös AMD:n FSR-teknologian shader-muotoon RetroArchille. Sillä saa boostattua tarkkuutta etenkin huonolaatuisissa tekstuureissa. Toimii PS2-pelien kanssa hyvin - kuvia tulee, kunhan jaksan ottaa.

PC:llä RetroArch sai myös HDR-tuen, joka tulee toivottavasti Xboxille jossain vaiheessa. HDR:llä saisi CRT-shadereihin vielä sen viimeisen silauksen. Kunnon CRT-shaderit ovat jo sellaisenaan OLED:illa Black Frame Insertion päällä tajunnanräjäyttävää kamaa, joten voin vain kuvitella miltä ne näyttäisivät HDR-tuettuina. :o

CRT-shadereista puheen ollen, olen viime aikoina pelaillut PS1-pelejä CRT Royale -shaderista modatuilla komposiittikuvaa emuloivilla versioilla. On kuin siirtyisit aikakoneella takaisin lapsuuteen sen pimeässä hohkavan kuvaputken ääreen.

1 (https://abload.de/img/8.9.2021_15.47.12-r4p60jsu.png) | 2 (https://abload.de/img/8.9.2021_15.47.45-5gg4mjao.png) | 3 (https://abload.de/img/8.9.2021_15.47.23-puxt6ja4.png) | 4 (https://abload.de/img/8.9.2021_15.47.31-qrbkjj6y.png)


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 26.11.2021 14:21
Pitääpä testata. En aikoinaan saanut siltä RetroArch tyypiltä whitelistausta.

Edit: Hyvin toimii. Testailin jotain NES/SNES pelejä ja Gamecubeakin. Onkos Scarfilla jotain suositussäätöjä esim gamecube peleille?

EFB Scale niin korkealle kuin sen saa, ennen kuin peli/ääni alkaa lagaamaan. Audio Mixer Rate voi olla 48000. Max Anisotropyyn ei kannata koskea, koska korkeammat arvot saattavat rikkoa tekstuureita joissain peleissä Dolphin-ytimellä (PCSX2-ytimellä tuo Max Anisotropy toimii ilman ongelmia). GC/Wii-pelien Dolphin Wiki-sivu kannattaa tarkistaa, jos on jotain pelikohtaisia säätöjä joita kannattaa tehdä. Load Custom Textures päälle, jos haluaa HD-tekstuuripaketteja käyttää ja Internal Cheats Enabled päälle, jos haluaa 60fps -tai laajakuvakoodeja käyttää. Koodeja löytyy netistä ja ne heitetään FTP:llä kansioon LocalState > saves / User / GameSettings, nimeksi tulee pelin ID-koodi.ini, eli esim. Super Mario Sunshinen kohdalla GMSE01.ini. Tekstuuripaketit puolestaan menevät kansioon LocalState > saves / User > Load > Textures.

NES/SNES-peleissä kanattaa laittaa "Run-Ahead to Reduce Latency" päälle (1-3 framea pelistä riippuen), löytyy Quick Menun Latency-valikosta. "Snes9x - Current" on varmaan paras SNES-ydin, vähiten input lagia ja siihen saa esim. rumble-koodit päälle. Kivempi ampua esim. Megamaneissa, kun charge shotissa on rumble. "BSNES HD beta" -ytimellä voi pelata SNES-pelejä 480p:nä ja esim. Super Metroidia ja Super Mario Worldia laajakuvahackseilla. Run-Ahead-asetus pitää BSNES:issä laittaa päälle Quick Menun Options-valikosta, ei Latency-valikosta.

Fast-Forward (Toggle) kannattaa myös mapata esim. oikean tatin klikkaukseen (Settings > Input > Hotkeys), niin voi kelata kaikki turhat kohtaukset pois peleistä.

Shaderit ovat RetroArchin suola. Ne kannattaa päivittää Main Menu > Online Updater > Update Slang Shaders. Shaderit laitetaan päälle Quick Menun Shaders-valikosta (Load > shaders_slang). Yksi hyvä shader preset ylösskaalatuille GameCube/Wii-peleille on SMAA+FSR.slangp (slangp eli shader preset, jossa on yhdistelty useampaa shaderia). SMAA pehmentää reunoja ja FSR tarkentaa kuvaa. Shadereita voi muokata Shader Parameters -valikosta.

Alla muutama kuva Super Mario Galaxy 2:sta EFB Scale x6 -asetuksella, 4K-tekstuuripaketilla ja SMAA + FSR -shadereilla:

Spoileri (osoita katsoaksesi)

Tähtäyssysteemi kun vielä toimii DualSensen gyrolla, niin voilá! Harmi, etten ole keksinyt, miten noita lentelyosuuksia/tasapainottelutasoja pystyy pelaamaan, kun jostain syystä Wiimoten kallisteluja ei saa mapattua Xboxilla ohjaimen tattiin. Voi olla, että vaatii standalone-version Dolphinista.

Minusta tuntuu, että CRT-shadereiden graalin malja on nyt myös löytynyt. CRT Guest Advanced shader on varmaankin kaikenkattavin CRT-shaderi, joka on olemassa. Sillä saa kuvasta juuri sellaisen kuin haluaa. Löysin ko. shaderiin aivan taivaalliset säädöt, jotka saavat etenkin PS2-pelit eloon. Pimeässä huoneessa OLED:illa ja Black Frame Insertionilla katson jättimäistä kuvaputkea, en OLED:ia. *haistaa omaa pieruaan* Kyllä siinä analogisessa kuvassa vain on sitä jotain, ennen oli kaikki paremmin!

Spoileri (osoita katsoaksesi)

Kyseisen shaderin saa tallentamalla alla olevan koodinpätkän muotoon "Nimi.slangp", esim "Parhauden kyyneleet.slangp" ja siirtämällä sen LocalState > shaders, ja lataamalla sen Quick Menu > Shaders > Load > "Parhauden kyyneleet.slangp". Slang Shadersit pitää olla myös päivitetty Online Updaterin kautta.

Lainaus
#reference "shaders_slang/presets/crt-guest-advanced-ntsc.slangp"
PR = "0.120000"
PG = "0.120000"
PB = "0.120000"
AS = "0.020000"
sat = "1.000000"
WP = "-20.000000"
pre_bb = "1.020000"
vigstr = "0.150000"
vigdef = "15.000000"
quality = "-1.000000"
ntsc_scale = "0.800000"
cust_fringing = "0.200000"
cust_artifacting = "0.200000"
SHARPEN = "2.000000"
CONTR = "0.250000"
DETAILS = "0.000000"
blendMode = "2.000000"
GAMMA_INPUT = "2.150000"
interm = "4.000000"
SIZEH = "50.000000"
SIGMA_H = "2.999999"
SIZEV = "50.000000"
SIGMA_V = "2.999999"
glow = "0.300000"
gamma_c = "1.300000"
brightboost = "1.000000"
brightboost1 = "1.225000"
gsl = "2.000000"
scans = "0.000000"
spike = "0.000000"
scangamma = "0.750001"
h_sharp = "1.400000"
s_sharp = "0.000000"
OS = "0.000000"
barspeed = "7.000000"
barintensity = "0.010000"
warpX = "0.030000"
warpY = "0.040000"
shadowMask = "7.000000"
maskstr = "0.500000"
mcut = "0.500000"
masksize = "2.000000"
mask_gamma = "5.000000"
mclip = "0.000000"
dctypex = "0.050000"
dctypey = "0.050000"
deconrr = "3.000000"
deconrb = "-3.000000"
deconrgy = "3.000000"
decons = "4.000000"
deconsmooth = "1.000000"
textures = "SamplerLUT1;SamplerLUT2;SamplerLUT3;SamplerLUT4"
SamplerLUT1 = "shaders_slang/crt/shaders/guest/advanced/lut/trinitron-lut.png"
SamplerLUT1_linear = "true"
SamplerLUT1_wrap_mode = "clamp_to_border"
SamplerLUT1_mipmap = "false"
SamplerLUT2 = "shaders_slang/crt/shaders/guest/advanced/lut/inv-trinitron-lut.png"
SamplerLUT2_linear = "true"
SamplerLUT2_wrap_mode = "clamp_to_border"
SamplerLUT2_mipmap = "false"
SamplerLUT3 = "shaders_slang/crt/shaders/guest/advanced/lut/nec-lut.png"
SamplerLUT3_linear = "true"
SamplerLUT3_wrap_mode = "clamp_to_border"
SamplerLUT3_mipmap = "false"
SamplerLUT4 = "shaders_slang/crt/shaders/guest/advanced/lut/ntsc-lut.png"
SamplerLUT4_linear = "true"
SamplerLUT4_wrap_mode = "clamp_to_border"
SamplerLUT4_mipmap = "false"

Shader Parameters -valikosta kannattaa vielä vähän pehmentää kuvaputken reunoja kohdassa "Border smoothness" laittamalla esim. arvon 250. "CRT Mask: 0:CGWG, 1-4:Lottes, 5-7:'Trinitron'" -asetuksen voi laittaa kohtaan 8, jos haluaa spoilereissa olevista kuvista 3rd Striken / Progearin kaltaisen superrealistisen kuvan, mutta mielestäni tuo seiska-asetus näyttää paremmalta isolla töllöllä.


Otsikko: Re: RetroArch
Kirjoitti: Rocky_Balboa - 09.12.2021 08:51
Ilmeisesti Flycast DX11 tuella on nyt portattu Xboxille. En tiedä kyllä miten se asennetaan, mutta ehkä Scarf on perehtynyt jo asiaan?


Otsikko: Vs: Re: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 09.12.2021 11:01
Ilmeisesti Flycast DX11 tuella on nyt portattu Xboxille. En tiedä kyllä miten se asennetaan, mutta ehkä Scarf on perehtynyt jo asiaan?


Tänään pitäisi tulla jakoon retail-puolelle, eli linkki pitäisi ilmaantua tuonne:

https://gamr13.github.io/ (https://gamr13.github.io/)

GGPO-tuellinen nettipeli pitäisi olla myös tuloillaan Flycastiin myöhemmin. Kovaa kakkaa!

EDIT: Flycast ulkona.


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 09.12.2021 17:00
4K Shenmue patchatulla japanilaisella ääniraidalla kuulostaa ja näyttää upealta! Samoin arcade perfect -versio Ikarugasta. Shenmue vaatii Transparent Sorting -asetukseksi ”Per Strip”, muuten Ryon silmät bugaa. Devaajan mukaan ”Per Pixel” -asetus tulee myöhemmin, mikä takaisi täysin bugittomat grafiikat.


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: MasterTK - 10.12.2021 12:23
Latasin RetroArchin Steamin kautta, jotta pääsee näppärästi suoraan pelaamaan Big Picture modella, ilman että tarvii edes hiireen tai näppikseen koskea. Käyttöliittymä tehty täydellisesti, mutta en tiedä, onko Steam-versio samalla tavalla ajantasalla aina?

Ja ylipäätään noista coreista. Onko ne jotain ns. "laittomia", joita pitää kaivella jostain netin uumenista, vai löytyykö sivusto, josta löydän kaiken suoraan. Ostin N64-ohjaimen usb-mallin ja joka paikassa näkyy eri core-suosituksia, mutta koskaan ei suoraa latauslinkkiä.


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 10.12.2021 13:29
Latasin RetroArchin Steamin kautta, jotta pääsee näppärästi suoraan pelaamaan Big Picture modella, ilman että tarvii edes hiireen tai näppikseen koskea. Käyttöliittymä tehty täydellisesti, mutta en tiedä, onko Steam-versio samalla tavalla ajantasalla aina?

Ja ylipäätään noista coreista. Onko ne jotain ns. "laittomia", joita pitää kaivella jostain netin uumenista, vai löytyykö sivusto, josta löydän kaiken suoraan. Ostin N64-ohjaimen usb-mallin ja joka paikassa näkyy eri core-suosituksia, mutta koskaan ei suoraa latauslinkkiä.

On ajantasalla.

PC:llä nuo coret pitäisi saada ladattua suoraan ohjelmalla, eikä niissä tai emuloinnissa ole mitään laitonta. Biosit pitää itse kaivaa goog... siis dumpata niistä omista konsoleista, joita aikoo emuloida.

RetroArch voi vaikuttaa aluksi helvetin monimutkaiselta viritykseltä, mutta trial and error -kokeilun jälkeen sen logiikan lopulta kyllä ymmärtää. PC:llä vielä kaikki toimiii varmasti huomattavasti Xboxia paremmin, kun löytyy ajureita joka lähtöön, eikä tarvitse tehdä mitään kompromisseja missään. Kunhan saan joskus peli-PC:n hankittua, niin RetroArch on ensimmäinen sovellus, jonka lataan.


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: MasterTK - 11.12.2021 02:22
Kesti hetken tajuta, että nuo coret piti ladata erikseen Steamista niiden omilta sivuiltaan, koska ne lasketaan dlc-lisäosiksi, mutta muuten kyllä sain kaiken toimimaan vaivatta. Voi hyvänen aika, miten täydellisyyttä tämä on! Aina se jaksaa yllättää, miten ylivertaisia tuotteita nämä ei-viralliset spedet tekevät. Tuntuu että niiden kunnianhimo, osaaminen ja tarkkuus on täysin eri tasolla kuin näiden isojen tahojen, jotka eivät osaa portata edes omia pelejään oikein. Kaikkea maan ja taivaan välilltä otettu huomioon ja kaikkea voi säätää halutessaan, eikä missään välissä tarvinnut nousta sohvalta koskemaan näppikseen ja hiireen. Melkein itkettää nyt tuo Switchin N64-räpellys tämän jälkeen.

Tuli testattua kaikenlaisia pelejä ja naama messingillä vedin jotain Donkey Kong 64:sta. Jokainen testaamani peli pyöri erinomaisen hyvin. En keksinyt miten saan scanlineja kuvaan, mutta ei sen väliä. Peli toimi N64-ohjaimella kuin unelma ja pyöri tasaisesti. Pelissä on jo luonnostaa widescreen-tuki, joten boostatun resoluution kanssa Oledilla pelatessa jotain sellaista, että tuskin saadaan Nintendon omilla laitteilla ihan heti kokea. Toki jos haluaa vetää alkuperäisellä resoluutiolla ja CRT-telkulla, niin sekin ois mahdollista. Pitää ehkä kantaa CRT-telkkari nurkkaan ja vetää letku PC:stä siihen ihan testin vuoksi. Tuskin maltan odottaa, että saan oman Steam Deckin ja kaikki kulkevat mukana myös kainalossa.

(https://i.imgur.com/ar4ZmDM.jpg)


(https://i.imgur.com/Ygj56BI.jpg)


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 11.12.2021 12:06
Scanlinet saa päälle shadereiden kanssa, shaderit pitää ensin ladata Online Updaterin kautta (Main Menu > Online Updater > Update Slang / GLSL Shaders) ja ne laitetaan päälle Quick Menun Shaders-valikosta (Load > shaders_slang / shaders_glsl). Scanlinet löytyy sekä crt- että presets-alavalikoista. Jos käyttää OpenGL-näyttisajureita, joita kaikki N64-emulaattorit taitavat käyttää, niin pitää ladata GLSL-shaderit, jotka ovat erillään slang-shadereista. GLSL-shadereiden valikoima on myös huonompi. Shadereita voi säätää Shader Parameters -valikosta.

https://forums.libretro.com/t/hsm-mega-bezel-reflection-shader-feedback-and-updates/25512 (https://forums.libretro.com/t/hsm-mega-bezel-reflection-shader-feedback-and-updates/25512)

HSM Mega Bezeliä kannattaa ainakin kokeilla PC:llä. Tuota en ole ikinä päässy kokeilemaan, koska se vaatii vulkan-näyttisajurit, joita ei Xboxilta löydy. Se lisää erilaisiin CRT-shadereihin kuvaputken reunukset, joihin valonhohde osuu aidosti.

(https://forums.libretro.com/uploads/default/original/3X/8/7/87fdd4fb386c76e3b54e269c5f7a0ecf2508dcea.jpeg)


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 12.12.2021 12:35
Xboxin Flycast sai "per pixel" -asetuksen, joka korjaa muutamassa pelissä (Skies of Arcadian taivas, Shenmuessa Ryon hiukset/silmät) graafisia bugeja. Ilmeisesti "per pixel" -asetus nostaa suorituskykyvaatimuksia, joten sitä ei kannata käyttää, ellei ole pakko.

Xboxin RetroArch sai puolestaan päivityksen, joka VIHDOIN korjaa USB-kovalevyltä isompien pelien latailun. Ennen RetroArch saattoi kaatuilla, jos pelin koko ylitti 3Gb.


Otsikko: Re: RetroArch
Kirjoitti: Rocky_Balboa - 12.12.2021 18:49
Xboxin Flycast sai "per pixel" -asetuksen, joka korjaa muutamassa pelissä (Skies of Arcadian taivas, Shenmuessa Ryon hiukset/silmät) graafisia bugeja. Ilmeisesti "per pixel" -asetus nostaa suorituskykyvaatimuksia, joten sitä ei kannata käyttää, ellei ole pakko.

Xboxin RetroArch sai puolestaan päivityksen, joka VIHDOIN korjaa USB-kovalevyltä isompien pelien latailun. Ennen RetroArch saattoi kaatuilla, jos pelin koko ylitti 3Gb.

Täytyy sanoa, että odotin innolla tuota Dreamcast emua. Nyt kun se on koneella, on kyllä vaikea keksiä mitään järkevää pelattavaa. Dreamcast on niitä koneita joita oli aikanaan hauska pelata, mutta useimmat pelit eivät ole kestäneet aikaa. Lisäksi monista on tullut porttaukset ja remaket uusille konsoleille. Sega Saturn sen sijaan on eri juttu.


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 09.01.2022 15:14
Olen pelaillut Metroid Prime HD Editionia Switc... Xboxilla, ja sain vihdoin myös laajakuva-hackin toimimaan GameCube-versiossa. Siihen päälle vielä HD HUD -tekstuuripaketti ja FidelityFX Super Resolution -tarkennukset FSR-shaderin avulla, niin peli ei ole vanhentunut päivääkään.

(https://abload.de/img/9.1.2022_14.39.20-0t582ju7.png)


Uusin Dolphin-päivitys RetroArchilla vähensi myös huomattavasti stutterointia ja paransi suorituskykyä monissa peleissä. Esim. F-Zero GX:n Sand Ocean -taso pyöri ehkä 20fps ennen päivitystä, mutta nyt se pyörii 99% ajasta 60fps. Super Mario Galaxyn stutterointi on myös pienentynyt siinä määrin, ettei se häiritse pelaamista oikeastaan ollenkaan. Olen pelaillut kumpaakin Galaxy-peliä rinnakkain DualSensen gyro-tähtäyksellä, ja voin sanoa, että nuo pelit ovat heittämällä parhaimpia 3d-tasohyppelyitä ikinä. Eikä tarvitse tähtäillä ruutua Wiimotella tai heilutella kapulaa tiettyjen liikkeiden kohdalla. Kuulemma PC:llä saa vieläpä DualSensen liipasimet toimimaan GameCube-ohjaimen tavoin, jolloin niissä on klikkaus liikeradan lopussa, joten ko. ohjain sopiii täydellisesti Dolphin-emulointiin.

Kokeilin myös vihdoin RetroAchievements-ominaisuutta, joka lisää saavutukset retropeleihin. Ominaisuus toimii erinomaisesti ja saavutuksilla on omat ikonitkin, jotka pompsahtavat ruutuun, kun avaat uuden saavutuksen. Tämä yhdessä rumble-koodien kanssa modernisoi retropelejä upeasti.


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 21.05.2022 23:10
Ei nyt varsinaisesti RetroArchiin liity, mutta Duckstation-emulaattoristaan tunnettu Stenzek on alkanut porttaamaan PCSX2-emulaattoria Xboxille. Ilmeisesti bios jo käynnistyy, joten tuskin tuossa kauaa nokka tuhisee, että emulaattori on ladattavissa. Stenzek tunnetaan emulaattoripiireissä nerona, joka on vuoden aikana vienyt PCSX2:sta aimo harppuksin eteenpäin.

Mutta RetroArchissahan on jo PCSX2-ydin, jolla voi pelata PS2-pelejä? Niin on, mutta ko. ydin on vuosia jäljessä standalone-versiosta. Monet pelit toimivat RetroArchilla surkeasti tai eivät ollenkaan. DirectX 12 -renderöinti ja save state -tuki ovat myös kovia juttua.

Tämä on massiivinen uutinen, joka saattaa tosissaan ärsyttää Sonya, joka julkaisee kohta retropelejään PS Plussassa.


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 09.07.2022 20:24
https://youtu.be/lrpkFuKh4CI (https://youtu.be/lrpkFuKh4CI)

Nyt RetroArchilla voi pelata myös vanhoja PC-pelejä DOSBox-ytimellä, johon saa asennettua Windows 98:n. Pitää varmaan asennella tuo, niin pääsee pelaamaan esim. Half-Lifeä 480p:nä CRT-shadereilla ja gyro-ohjauksella Xboxilla. 8)


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 12.07.2022 22:46
https://youtu.be/DZKed_gTGuQ (https://youtu.be/DZKed_gTGuQ)

Nyt on kovaa kakkaa! Videolla kerrotaan, miten LG OLED -töllöissä saa aktivoitua HLG HDR -moden, jolla saa HDR:n päälle esim. Xboxilla/PS5:llä (ja miksei Switchilläkin) myös SDR-peleissä. Muistuttaa kovasti Xboxin Auto HDR -ominaisuutta. Toimii myös RetroArchilla, joka ei normaalisti tue Xboxilla HDR:ää, joten nyt on vihdoin mahdollista kokeilla HDR CRT-shadereita, jotka ovat autenttisimpia shadereita, koska HDR mahdollistaa korkemman kirkkauden, eikä kuvaputkitöllön kirkkautta tarvitse feikata bloomilla ym. kikoilla. Kokeilin myös Metroid Primeä HD-tekstuuripaketilla ja laajakuvahacksilla HDR:llä - silmät meinaa sulaa päästä. Varmasti aika hit and miss -kamaa, kuten Auto HDR:kin, mutta silloin kun se toimii, niin tulos on hunajata.

EDIT: Testailin Ikarugan Dreamcast-versiota 4K-resolla HLG HDR:llä, ja se näyttää huomattavasti paremmalta kuin Ikarugan X360-versio Auto HDR:llä. Sama pätee Radiant Silverguniin. Skies of Arcadia Legends HD-tekstuureilla tiputti myös leuan lattiaan. Taivas herää eloon HDR:llä, kun heität vielä shadereilla Magic Bloomin päälle, joka osaa lisäillä tiettyihin elementteihin bloomia automaattisesti. HGL HDR vaikuttaa melkein liian hyvältä ollakseen totta. Miksei tästä ole puhuttu missään aiemmin? Vanquishikin on melkein pelikelvollinen, kun SDR:llä pelin gamma on aivan päin persettä, etkä näe mitään.

EDIT2: EISSSSSAAAAATANA! Kokeilin OutRun 2 SP:tä, enkä kertakaikkiaan voi uskoa tätä todeksi. Siis peli näyttää aivan… en enää edes keksi uusia sanoja. Hunajaista, jumalaista, taivaallista - kyllä te tiedätte. ICO näytti myös upealta, kun Yordan vitivalkoinen mekko hohkaa HDR:n voimalla auringonpaisteessa. Tuntuu, että kaikki pelit näyttävät paremmalta, jopa ankeanharmaa GOD HAND. Kokeilin myös Ninja Gaiden Blackia ja Okami HD:tä, joista kumpikaan ei jostain syystä tue Auto HDR:ää. Peleissä ei ollut mikään vikaa HLG HDR -modessa.

Vaikea mennä nukkumaan, kun käy näin ylikierroksilla.


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Ephram - 13.07.2022 09:42
Ei näytä toimivan B9:ssä tuo koodi. Kokeilin kyllä monta kertaa syöttää sen eri nopeuksilla, mutta ei vaan aktivoidu. Sinänsä kummallista, sillä jotkut eivät ole saaneet sitä esiin B1-malleilla ja jotkut taas väittävät, että on toiminut esim. B9:llä. Liekö sitten eroja versioissa tms.?

Olin kyllä kiinnostunut näkemään, miltä esimerkiksi Breath of the Wild, Mario Odyssey ja Mario Sunshine näyttävät tuolla moodilla. Tai uuden Kirbyn pimeät kentät.


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 13.07.2022 23:57
HLG HDR:llä tullut kokeiltua kaikenlaista. Ainoa peli, joka ei ole toiminut, oli Lost Odyssey. Jostain syystä pelin värit menevät täysin haaleiksi ja vituralleen. Varmaan samasta syystä peli ei tue Auto HDR:ää. Kirby’s Epic Yarn Wiillä oli myös yököttävä väreiltään, kuin saturaatio olisi yhtäkkiä hilattu tappiin. Muuten kaikki muut pelit ovat näyttäneet paremmalta HLG HDR:llä. Vertailin myös Hollow Knightia Auto HDR:llä ja HLG HDR:llä, näytti melkein identtiseltä, eli HLG HDR ei pelastanut peliä, vaan parempi pelata tuota vaan SDR:nä.

Kohokohtana varmaan Super Mario Galaxy ja Super Mario Sunshine (4K-reso ja -tekstuurit, Sunshine 60fps-koodilla), valehtelematta hienoimpia pelejä, mitä olen eläessäni pelannut. Harmi, etteivät pelit vieläkään ole täysin stutter-vapaita Xboxin RetroArchilla, koska siinä eivät UberShadersit toimi. F-Zero GX oli myös sanomattakin järjetöntä tykitystä HDR:llä, menisi varmaan Marioiden joukkoon, jos joku joskus tekisi peliin kunnon tekstuuripaketin. Eikä sovi unohtaa Ocarina of Timen GameCube-versiota 4K-resolla ja -tekstuuripaketilla sekä 30fps-koodilla. HDR on kuin tehty Nintendo-pelejä varten, eikä tämä edes ole natiivia kamaa.

Kokeilin myös MGS1:stä 4K-resolla, ja sekin näytti erinomaiselta HDR:llä. Alhaisemman reson pelit näyttävät vähemmän hyvältä HDR:llä - mitä terävämmät reunat, sitä paremmin HDR:ää käyttävät alueet erottuvat. 2D-peleissä myös ihan turha käyttää HDR:ää.

Xbox-peleistä Yakuza Like a Dragon on ihan eri peli HDR:llä neonväreineen - uskomatonta, ettei peli tue HDR:ää natiivisti tai Auto HDR:llä. Samat sanat pätevät Hadesiin ja Octopath Traveleriin, joka toimi tyylistänkiin huolimatta erinomaisesti HDR:llä.

Toivottavasti Epi löytää keinon saada HLG HDR:n toimimaan, tai sitten ostat vaan suosiolla toisen OLED:in 48-tuumaisena, mistä muistaakseni joskus puhuit. Vaikea palata SDR:ään tämän jälkeen, vaikka HLG HDR varmaan lyhentää käyttävuosia merkittävästi, kun ei enää käytäkään pääosin alhaista kirkkaustasoa.


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Ephram - 14.07.2022 07:09
Toivottavasti Epi löytää keinon saada HLG HDR:n toimimaan, tai sitten ostat vaan suosiolla toisen OLED:in 48-tuumaisena, mistä muistaakseni joskus puhuit. Vaikea palata SDR:ään tämän jälkeen, vaikka HLG HDR varmaan lyhentää käyttävuosia merkittävästi, kun ei enää käytäkään pääosin alhaista kirkkaustasoa.

42" C2 lähtis matkaan. Nythän sitä periatteessa saa tonnin pintaan, kun 1399 euron ostokselle saa 300 euron cashbackin. Pelkään vain, että tuo on vieläkin omaan makuuni liian iso, kun olen todella tykästynyt pelaamaan 27 tuuman kokoisella näytöllä. Ehkä siihen tottuisi, mutta varminta olisi päästä testaamaan tai tsekkaamaan se työpöytäkäytössä ensin.

Toisaalta tekisi mieli myös odottaa, sillä 32" OLED pelinäytöt ovat vain ajan kysymys. Alienware on jo julkaissut 34" Ultrawide QD-OLED-näytön ja Samsungilta tulee vastaava Odyssey-sarjaan syksyllä. Nämä ultrawidet eivät ymmärrettävästi toimi konsolikäytössä kovin hyvin, mutta näistä seuraava askel lienee 16:9-kuvasuhteen OLED-näyttö, joka tekisi varmasti kauppansa hyvin. 32" QD-OLED on aika lähellä unelmien pelinäyttöä minulle.

Kuulostaa kyllä huikealta tuo HLG HDR. Uskon, että tuo valikko löytyy myös vanhemmista malleista, mutta koodi saattaa olla eri kuin uudemmissa. Moni tuntuu sitä kyselevän, ehkä se vielä paljastuu.

Tuli mieleen, että myös MK8: Deluxe voisi loistaa tuolla. Joku Rainbow Road tai Sherbet Land... ei hemmettiläinen.

Veikkaan, että kohta Series X emuloi jo Switch-pelejä originaalia paremmilla resoilla ja ruudunpäivityksillä. Uskomaton konsoli.


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 14.07.2022 22:34
Saatanan saatana. Kun pistin HLG HDR:n pois päältä hetkeksi, niin huomasin heti, että input lag väheni. Samalla tuntui kuin olisi laittanut aurinkolasit päähän, kun palasi takaisin Brightness 36/100 -asetukseen, jonka pitäisi olla lähinnä referenssitasoa pimeässä huoneessa. Input lagin puute on se ainoa asia, josta en luovu, joten HLG HDR oli liian hyvää ollakseen totta. Toki se on kaukana siitä ”referenssikuvasta”, mutta kun puhutaan ei-niin-moderneista peleistä, niin eipä niitä kukaan masteroinut tulevia näyttöteknologioita huomioiden. MGS HD Collection ja Vanquish ovat jopa suht tuoreita pelejä, joista kumpikin on aivan pelikelvotonta roskaa kuvan tummuuden takia. Joku X360-pelien aivoitus sekoilla gamma-arvojen kanssa. Emulaattoreillakin tykkään lisäillä tunkkaisen näköisiin peleihin hieman bloomia ja vaihtaa värisävyjä, mitä ei olisi tarvinnut tehdä HLG HDR:n kanssa.

Kylläpä ottaa päähän.

EDIT: HDTVtestin HDR-jeesus EvilBoris osasi myös sanoa ResetErassa, että HLG HDR kuluttaa pikseleitä niin saatanasti, että parempi vain pysytellä erossa tuosta asetuksesta. Kuin olisi hetken nähnyt ikkunasta tulevaisuuten, kunnes joku riuhtaiseekin pimennysverhot eteen.


Otsikko: Vs: RetroArch
Kirjoitti: Scarf - 26.08.2022 20:51
Kuin olisi hetken nähnyt ikkunasta tulevaisuuten, kunnes joku riuhtaiseekin pimennysverhot eteen.

(https://i.gifer.com/origin/d9/d930c84292e9387ec03fe88d4dbb6e98.gif)


Riuhtaisin pimennysverhot takaisin auki, ja tykittelin HLG HDR:ää CRT Guest Advanced -shaderilla, jota ei ole suunniteltu HDR silmällä pitäen. Kuva on jotain aivan käsittämätöntä - tuntuu kuin silmät sulaisivat päästä. HLG:n saturoinnit saa aika hyvin asetuksilla neutralisoitua, joten sekään ei ole ongelma. Asetuksilla saa myös OLED:in oudot WRGB-alipikselit kohdilleen. Natiivi Sony Megatron HDR-shaderi on superrealistinen, mutta jotenkin jopa tylsä valinta HLG-konversioon verrattuna.

Eikä tossa mitään input lagia olekaan, taisi olla pelkkää placeboa.

Olen myös pelaillut PCSX2:lla pelejä pakottamalla äänen asetuksista 7.1-tilaan, jonka Dolby Atmos for Headphones sitten muuntaa ”tilaääneksi” kuulokkeille. Ero on aivan massiivinen pelkkään stereoääneen. Tuntuu kuin ääni syleilisi sinua joka puolelta. Vähän samaa taikuutta kuin AirPodien spatial audiossa, joka luo johonkin perus podcastiinkin paljon enemmän syvyyttä.

EDIT: Ei, kyllä tuossa HLG:ssä taitaa sittenkin olla input lagia. :lol: Lisäksi Symphony of the Night näytti ihan persereiältä, alipikselit ovat ihan miten sattuun ja väärän värisiä. On tää vaikeeta.

Mutta sitten pistin Sony Megatron HDR-shaderista JVC Professional TM-H9150CG -variantin päälle, ja parhauden kyyneleet alkoivat taas vuolaasti valumaan. Värit ovat huomattavasti paremmat kuin Trinitroneissa, joissa on liikaa viileyttä kuvassa. Tuohon kun vielä heittää SNES-pelit pyörimään 480p:nä BSNES HD -ytimellä (crop overscan 12 pixel -asetuksella saa integer-skaalauksellakin koko kuvan käyttöön 4K-resolla). Tämä saattaa olla se holy grail -shaderi.


Otsikko: Vs: RetroArch ja emulaattorit
Kirjoitti: Scarf - 09.09.2022 22:39
Aloin huvikseni kokeilemaan PCSX2:n tekstuurien kanssa kikkailua ja ylöspäin skaalausta. Äärimmäisen addiktoivaa hommaa, vaikka PS2 on alustana varmaan vaativin texture replacement -touhuissa. Tekstuureissa on omanlaisensa alpha-kanavat, joiden kanssa en ole tottunut säätämään, ja Photoshopin kanssa saikin hetken vääntää, että tajusin, miten nuo saa toimimaan. Lisäksi tekstuurien täytyy olla olla lähes pikselin tarkasti paikallaan suhteessa alkuperäisiin, muuten ruutu on täynnä epämääräisiä virheitä. Ei siis ihme, ettei noita kunnon käsintehtyjä tekstuuripaketteja ole vielä PS2:lle näkynyt.

Päätin ensiksi paneutua ensimmäiseen Devil May Cry -peliin, koska vituttaa tuo juosten kustu HD-remasteri. Tässä tulee varmaan menemään kuukausia, että saan kaikki valikkoruudut ym. kuntoon - osa niistäkin on täynnä Danten animointia, joten joutuisin vaihtamaan kymmeniä ja taas kymmeniä kuvia yksi kerrallaan. Saa nähdä jaksanko. Kaiken kaikkiaan pelissä on varmaan sata tuhatta tekstuuria.

Tässä nopeasti väsätty aloitusruutu vrt. alkuperäiseen (HD-remasterissa eivät edes tehneet tolle mitään, olisi varmaan ollut hirveä homma...):

https://i.ibb.co/nkNXr2Z/b88c357a-1079-482c-8cfc-8c853677c90a.png (https://i.ibb.co/nkNXr2Z/b88c357a-1079-482c-8cfc-8c853677c90a.png)
https://i.ibb.co/nMn27c3/70686e09-b71e-401a-a733-c4e438da4854.png (https://i.ibb.co/nMn27c3/70686e09-b71e-401a-a733-c4e438da4854.png)

Alkuperäisen kuvan skaalasin Topaz Gigapixel AI -softalla kuusinkertaisella resoluutiolla. Photoshopilla poistin noi rumat liukuvärit taustalta ja lisäsin uudet sekä parempilaatuisen logon. Laajakuvan saaminen kuntoon vaati vähän kikkailua: ensin piti lisätä 4:3-kuvasuhteessa olevaan kuvaan lisää kuva-alaa sivuille ja tallentaa kuva kutistettuna alkuperäisellä kuvasuhteella.

Tekstien muuttaminen olikin yhtä helvettiä, sillä alkuperäinen tekstitekstuuri näytti tältä:

(https://i.ibb.co/7WvFxtm/OG-e6cba10152747e9f-13eafb7f4af5ec5a-00006214.png)

Spoileri (osoita katsoaksesi)

Yritä siinä sitten saada sovitettua jokaisen kirjaimen ja numeron kohdalle jokin uusi fontti. Esim. M-kirjain vaattii paljon enemmän tilaa kuin suurin osa muista kirjaimista. Jos yksikin kirjain tai numero heittää pikselilläkin, pomppii teksti miten sattuu itse pelissä. Etsin siis tasasivuisen fontin, jossa kaikki kirjaimet ja numerot ovat samankokoisia leveydeltään. Joka vitun ikiselle numerolle ja kirjaimelle piti tehdä oma layeri Photoshopissa ja tasata ne tismalleen samalla tavalla alkuperäisten kanssa.

Lopputulos on tuhat kertaa parempi kuin HD Remasterissa, jossa vetelivät vain laiskasti taikasauvatyökalulla suurimmat paskat pois teksteistä, jolloin lopputulos on jopa huonompi kuin alkuperäisessä. :lol:

Itemien ylöspäinskaalaus on myös ollut paikotellen tajunnanräjäyttävää kamaa:

(https://i.ibb.co/GVNVDvh/426c4a606dc944fd-6933f7e0f5aee555-00006213.png)

Spoileri (osoita katsoaksesi)

Ulkoisen hehkun lisäilin manuaalisesti Photarilla, koska se ei skaalaudu AI:n toimesta yhtä hyvin.

Kädet syyhyää kokeilla myös muita pelejä, kuten OutRun 2 SP:tä ja God Handia.


Otsikko: Vs: RetroArch ja emulaattorit
Kirjoitti: Ephram - 10.09.2022 06:48
Näyttää mahtavalta! Muutenkin arvostan paljon tällaista intohimoista näpräämistä ja niiden seikkojen parantelua, jotka ovat jääneet alkuperäisiltä tekijöiltä puolitiehen. Kahta enemmän, koska itse en siitä perusta.

AI-ylösskaalaus toimii uskomattoman hienosti. 2000-luvun alussa naureskeltiin, kun CSI:ssä suttuisesta kuvasta skaalattiin terävä rekisterinumero. Olivat vain 20 vuotta aikaansa edellä. 


Otsikko: Vs: RetroArch ja emulaattorit
Kirjoitti: Scarf - 22.09.2022 00:10
Xboxin emulointi-Discordissa yksi tyyppi veteli Devil May Cry 1:n ja 3:n tekstuurit uusiksi HitPaw-softalla, ja tulos on parempi kuin osasin ikinä unelmoida. Fontit ja joitain juttuja pitää vielä vedellä Photoshopilla manuaaliesti uusiksi. Eniten ihmetyttää noi aseikonit, jotka näyttävät hemmetin hyvältä:

https://ibb.co/CQcvqPV (https://ibb.co/CQcvqPV)

God Handin aloitusruutu (tätä kirjoittaessa tosin huomasin, ettei logo ole keskellä ruutua...) ja HUD tuli myös vedettyä uusiksi, itse peli pitäisi kokonaan dumpata, niin saadaan kaikki muutkin tekstuurit kuntoon:

https://ibb.co/zQgb4rp (https://ibb.co/zQgb4rp)

Ennen:

https://ibb.co/X842yXQ (https://ibb.co/X842yXQ)

Jälkeen:

https://ibb.co/hc3DjF1 (https://ibb.co/hc3DjF1)

Mutta joo, on aika järjetöntä pelailla PS2-pelejä DualSensellä 5K-resolla (downsamplautuu kivasti alaspäin, mikä toimii reunanpehmennyksen tavoin) lukittu 60 kuvaa sekunnissa Xboxilla. :lol:

Skies of Arcadia Legendsiin tuli myös vihdoin koko pelin kattava HD-tekstuuripaketti, jota pitää seuraavaksi kokeilla.

https://sites.google.com/view/vierockretrohd/game-cube/skies-of-arcadia (https://sites.google.com/view/vierockretrohd/game-cube/skies-of-arcadia)


Otsikko: Vs: RetroArch ja emulaattorit
Kirjoitti: Scarf - 04.10.2022 22:04
Aina kun luulen ryömineeni tämän kaninkolon syvimpiin syövereihin, löytyykin jokin uusi polku, josta pääsen vieläkin syvemmälle. RetroArchin vanhentuneeseen ja kehnosti toimivaan Dolphin-ytimeen oli tullut uusi asetus nimeltä "Immediate XFB", josta mainittiin RetroArchin GitHubissa vain suppeasti, että se vähentää input lagia joissain peleissä. "Dolphin on jo input lagin osalta omaa luokkaansa, tuskin toi mitään tekee", ajattelin.

Pistin nopeasti GameCuben Ikarugan pyörimään, koska minulla on vertailukohtana omat kultaiset CRT-ajat, Dreamcast-emulaattori ja X360-versio, jossa on input lagia n. 50ms. Tulos: Ikarugan responsiivisuus on huomattavasti parempi kuin X360-versiossa...

(https://media1.giphy.com/media/l3q2K5jinAlChoCLS/giphy.gif?cid=ecf05e475z6gd8sugwsaect0ounhxknfjc16tn38hy0mdg5x&rid=giphy.gif&ct=g)


Anteeksi mitä?

F-Zero GX tuntui myös siltä, kuin pelaisin varhaisteininä peliä upealla Panasonicin kuvaputkitöllölläni. Donkey Kong Country Returnsin wagglella (jonka voi mapata Dolphinilla perusnappeihin) tapahtuva rollausliike tulee ulos nyt samantien, vaikka luulin, että peli on tarkoituksella kömpelö pelata. Wiin Okamissa on myös vähemmän input lagia kuin Xboxin HD-versiossa. :lol: Super Mario Sunshine 60fps-koodilla tuntuu paremmalta pelata kuin yksikään pelaamani 3D-tasoloikka.

Sitten kokeilin Yoshi's Storyn Virtual Console -versiota. Natiivilla N64-emulaattorilla input lag on jo olematon, mutta Dolphinin kautta kokemus on jotain järisyttävää. Input lagia ei yksinkertaisesti ole. Hypyt tulevat ulos samantien ja tuntuu siltä kuin pelaisit kuvaputkella. Siihen kun heität vielä CRT-shaderit päälle, niin soppa on valmis.

https://dolphin-emu.org/m/user/blog/hybridxfb/hybridxfblatency.svg (https://dolphin-emu.org/m/user/blog/hybridxfb/hybridxfblatency.svg)

Siinä pientä vertailua: Immediate XFB mahdollistaa tosiaan Dolphinilla sen, että input lagia on vähemmän kuin alkuperäisellä raudalla. Aivan käsittämätöntä.

Dolphin on siis emuloinnin kultainen standardi, eikä ihme. Luin, että devaajien mukaan emulaattorin koodaaminen olisi maksanut +10 miljoonaa dollaria, jos he olisivat saaneet työstään rahaa. Maltan tuskin odottaa, että Xboxille saadaan natiivi versio Dolphinista, kesti se sitten kuinka kauan tahansa. Joku devaaja oli sanonut, että siinä saattaa mennä 4 kuukaudesta viiteen vuoteen.


Otsikko: Vs: RetroArch ja emulaattorit
Kirjoitti: Scarf - 11.10.2022 22:06
Spoileri (osoita katsoaksesi)

Mega Bezel toimii vihdoin myös Xboxilla. Aika päräyttävää kamaa OLED:lla pimeässä huoneessa.