Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Aihe: Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri?  (Luettu 8403 kertaa)
Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « : 18.05.2011 22:41 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 908 Basaaripisteet: 0 Profiili Nettiriippuvainen opiskelija kärsii usein psyykkisistä vaivoista

"Noin puolet heistä on niin sanottuja vitkastelijoita. Opinnot saattavat tuntua tylsiltä ja kurjilta, joten sitten mennään surffailemaan, kuvailee yksi tutkimuksen tekijöistä, YTHS:n psykologi Marjo Kokko."

Kaipa sitä on itsekin "muutaman" kerran jumittunut koneelle, kun on pitänyt tenttiin lukea. Nykyään ei vain jaksa enää keskittyä samaan tapaan opiskeluun, kuin vielä lukiossa tai yläasteella.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #1 : 18.05.2011 23:10 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Nettihän on kaiken luovuuden ja tuottavuuden tappaja. Itsekin olen taistellut ja taistelen sen loputonta imua vastaan. Joskus tekisi mieli vain heittää koko tietokone ikkunasta, mutta valitettavasti tarvitsen sitä alallani työskentelyyn.

Onneksi ei ole vapaa-aikaa niin paljoa, että saisi liikaa tulhattua aikaa :b
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #2 : 19.05.2011 00:36 »
Sarkoni Jäsen Viestejä: 435 Basaaripisteet: 0 Profiili Olen myös miettinyt kuinka uskomattoman paljon paremmin, luovemmin ja tuottavammin käyttäisin aikani, jos heivaisin tietokoneen, konsolit ja telkkarin metsään. Esteenä on toki, että ne pitäisi tosissaan heivata ulottumattomiin - se että lojuvat tuossa pöydällä ja hyllyillä tappaa jo kaiken innon ryhtyä mihinkään luovaan. Niiden pelkkä fyysinen preesenssi riittää myrkyttämään aktiivisen mielen. :???:

Joku "kaikki turha paska vittuun" -viikko, anyone? I'm in. o/
tallennettu
Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #3 : 19.05.2011 00:45 »
Justece Jäsen Viestejä: 258 Basaaripisteet: 0 Profiili Itselleni aina välillä välähtää sellainen ajatus että olen syntynyt väärälle aikakaudelle. Vaikka paljon aikaa tulee koneen ääressä vietettyä niin uskon että olisi hauskempaa ilman sitä (ja kaikkia muita vempaimia, kuten esim. tv ja kännykkä). Onhan se tietysti ihan omasta tahdosta kiinni kuinka paljon näitä asioita käyttää. Olisinpa ollut tämän ikäinen jo -85. :D
I'm the best fuck the rest.
tallennettu
Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #4 : 19.05.2011 00:50 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 908 Basaaripisteet: 0 Profiili Sen kyllä huomaa fiiliksessä, kun pääsee eroon elektroniikasta. Thaikuissa tuli kuukausi oltua käytännössä ilman konetta ja nettiä, päivät kului kaupungissa käppäilen rannassa maaten, ravintoloissa syöden ja juoden. Nettikahvilassa jaksoi istua sen 30min korkeintaan ja alkoi vituttamaan jo. Intissäkin parasta oli juuri ne metsäleirit ja juuri siksi, kun pääsi kauas tästä paskasta.

Sen huomaa samantien jo siitä, kun lähtee lenkille ja astuu ulos kämpästä. Fiilis on heti erinomainen.

Nyt kun duunista tuli otettua loparit ja opiskelu vie vain vähän vapaa-ajasta, niin koneella on taas tullut oltua luvattoman paljon ja kyllähän se fiiliksessä näkyy, muuttuu saamattomaksi paskaläjäksi ja se saamattomuus näkyy myös opiskelussa.

Jos en pelaisi nettipokeria, niin heivaisin tämän koneen kaatopaikalle samantien.  :)
 
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #5 : 19.05.2011 07:34 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili Allekirjoitan edelliset postaukset. Vielä kotona asuessaan sitä tuli tehtyä vapaa-ajalla muutakin kuin istuttua koneella/pelien äärellä. Tuli liikuttua ja ulkoiluakin enemmän ja kunto pysyi parempana. Sitten kun 18- vuotiaana muutti omilleen niin vapaa-aika alkoikin kulua tehokkaasti netin äärellä. Kait se kevyt riippuvuus on jo myönnettävä, kun ei vieläkään ole juuri muutosta tullut.

Joku "kaikki turha paska vittuun" -viikko, anyone? I'm in. o/

Jokuhan voisikin laittaa sellaisen 40 päivää & 40 yötä-triidin pystyyn...
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #6 : 19.05.2011 11:42 »
migge Jäsen Viestejä: 3 172 Basaaripisteet: 0 Profiili Taas sitä voisi todeta että itse en ainakaan noudattaisi tätä kaikki tai ei mitään mentaliteettia. Netti on hieno asia, mutta rajansa senkin käytöllä. Oikeastaan tekniikka on tuonut järkevien älypuhelimien ja mobiilinettien muodossa sen että pääsen selaamaan muuten niin tylsän työmatkan aikana ne mukamas tärkeät Google Readerin keräämät uutiset ja muut verkon kiinnostavat päivitykset. Kotona sitä huomaa ettei konetta välttämättä tarvitse avata illan aikana lainkaan.

Eli pohjimmiltaan kyse on ajankäytön tehostamisesta. Sitten kun huomaa että homma menee turhanpäiväiseksi lorvailuksi, kone kokonaan kiinni ja vaikka fillaroimaan.
www.playfire.com/migge
tallennettu
Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #7 : 19.05.2011 11:53 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW iPhone ja iPad ovat varmaan omalla kohdalla vähentäneet turhaa koneella roikkumista monilla tunneilla viikossa. Sitä voisi kuvitella, että kyseiset härvelit vain lisäisivät sitä, mutta asia ei suinkaan ole ollut niin. Niillä on tehokasta selata pikaisesti netistä haluamansa asiat ja sitten laittaa taas lepoon sohvapöydälle. 

Herra isoherra, eli iMac, on nykyään käytössä lähinnä koulutehtäviä varten. Konetta tarvitsen tällä alalla, joten kokonaan sitä ei voi jättää paitsioon.

Kesä vähentää muutenkin surffailua ja pelaamista hurjalla prosentilla.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #8 : 19.05.2011 13:39 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili Netissä ja koneella "lorvailu" voi mennä ongelmaksi ja itsellänikin se joskus saattaa mennä yli, mutta en jaksa olla tästä kovinkaan hätääntynyt tai pahoillani. Kyllähän sen huomaa ulkoisesta olemuksestani että viime vuoden on enemmän oltu koneella kuin hypelty ulkona tms. mutta ihan jees tämä elämä on tästä huolimatta mennyt.

Lisäksi olen saanut aika korvaamatonta kokemusta PC-laitteiden kanssa työskentelyyn tästä "lorvailusta". Ja siis totta kai joskus täytyy koneen äärestä päästä, ihan sen vuoksi että veri alkaa kiertämään. Ajatukset selkiytyy jne. Mutta tämähän koskee melkeimpä mitä harrastusta vaan, jota tehdään vähänkin paikallaan. Auton rassaamisessakin menee pää sekaisin vaikka sitä tekisi kuinka auringon paisteessa jos ei väliillä hae virkistystä muualta.

Joten tauot tai "virkistäytymiset" ovat tärkeitä jos koneella viettää paljon aikaa, mutta minusta puheet kaikkien laitteiden pois heittäminen tai niistä eroon pääsemisen ihanuus on paska puhetta. Itsehän ihmiset sen kiireen ja "ahdistuksen" laitteistaan itselleen tekevät. Tässä yhteiskunnassa on jännä tapa hakea radikaaleilla ja konkreettisilla elämän tapamuutoksilla sitä paratiisia jossa ei olisi ahdistusta, aikatauluja, rahahakuisuutta tai "arkea". Ihmisen luonteen huomioon ottaen, se metsään muutaminen tuskin auttaa mitään. Tietysti toisille ihmisille sopii toisenlainen elämäntyyli kuin toisille, mutta en usko että "väärällä" elämäntyylillä kovin pitkälle päästäisiin. Mutta kyllä tätä "laitteiston" tuomaa helppoutta tulee varmasti ikävä jossain vaiheessa.

Minä olen täysin sitä mieltä että kyse on asenteesta. Totta kai laitteet ahdistaa jos sitä alkaa miettimään että nyt pitäisi lähteä pois ja kun pitäisi tehdä sitä ja tätä ja tämä väärin se olisi oikein. Helvittiin tuollaiset ajatukset, vaan ensimmäisenä päästää irti siitä laitteesta ja sitten alkaa rauhassa miettimään mitä haluat. Jos tuntuu että haluat vielä olla koneella, ole koneella. Jos haluat mennä ulos, mene ulos. Usein se pää ja kroppa alkaa haluamaan jotain muuta jos yhtä asiaa on tietty annos jo tullut täyteen. Se että haluaa tehdä jotain tulee paljon luonnollisemmin ja kivuttomammin kuin se että tuntuu että nyt on pakko lähteä ulos. Tämän vuoksi en ole mitenkään hätääntynyt tai ottanut morkkista omasta koneen käytöstä. Teen sitä mitä haluan tehdä ja kun tekee vapaa-ajalla sitä mitä haluaa tehdä, pysyy muukin asenne hyvin kohdallaan.

Meni nyt kovasti offtopicin puolelle, mutta sitä vartenhan on modet.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #9 : 19.05.2011 15:22 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 908 Basaaripisteet: 0 Profiili Tuskin tässä kukaan on ottanut mitään morkkiksia koneella olosta sen takia, että se olisi "väärin". Oon ihan samaa mieltä tosta asenteesta, että pitää tehdä mitä haluaa. Mua itseä naurattaa nää ihmiset, ketkä sanoo "vähän sä nukut pitkään" jos sanon heränneeni 15:00, ei sillä ajalla ole merkitystä vaan sillä kauanko nukkui, mutta eivät nämä sääntöjen mukaan elävät tajua sitä. Heille on opetettu lapsena, että pitää käydä ulkona joka päivä ja sitten tulee morkkis jos ei ole nähnyt päivänvaloa, vaan pelannut koko päivän luolassa.

Pointti ei ollutkaan se asenne tai morkkis, vaan ihan se fiilis mitä tuosta ylettömästä koneen käytöstä vääjäämättä seuraaja miten se leviää muuhun elämään. Tunnen monta ihmistä jotka istuvat päivät pitkät koneella ja sitten ei tehdä mitään muuta, vaikka vapaa-aikaa olisi muille jakaa, bileitä ja tapahtumia olisi, mutta aina "emmä jaksa" ja sitten istutaan koneella tekemättä mitään järkevää ja seuraavana päivänä kirotaan, kuinka olisi siistiä heivata kaikki mäkeen. Yksi näistä frendeistä aikoo nyt toteuttaa suunnitelmansa ja onkin myynyt jo TV:t, stereot, älypuhelimet ja downgreidannut nettinsä, kohta lähtee kone ja kämppä, muutto aasiaan sukelluskouluttajaksi seuraava siirto. Näin radikaalia sen ei tarvitse olla, mutta jos on tarpeeksi koukussa, niin sormusten sormuksen heivaaminen ainakin hetkeksi mordoriin ja muutto kontuun voi olla ihan järkevä vaihtoehto.

On niitä toisenlaisiakin tarinoita, hyvä frendi lukiosta datasi ja datasi, ei käynyt bileissä, väänsi koodia, nyt on toimitusjohtaja IT-firmassa Silicon Valleyssa ja oon ihan varma, ettei se kelaa "vittu kun istun koneella 18h päivässä".  :)


edit: joo modet voi pilkkoa tän uudeksi aiheeksi
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #10 : 19.05.2011 17:34 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Pointti näissä "radikaaleissa" muutoksissa on se, että hyvin moni ei pysty "asennettaan muuttamalla" taianomaisesti alkamaan eri ihmiseksi. Usein tarvitaan juuri sellainen tomera potku perseelle, että muutos alkaa näkyä. Siitä voi sitten palata terveeseen käyttöasteeseen jos haluaa. Uusi näkulma on aina hyvä asia, oli aihe mikä tahansa. Kun kokonaan jättäytyy normaalista elämästään ulos, näkee ehkä ensimmäistä kertaakin mikä oli entisessä menossa hyvää ja mikä huonoa.


Itse olen intensiivisesti koneella työskennellyt ja vapaa-aikaani viettänyt noin pari vuotta. Näkö ainakin on huonontunut, että siinä ehkä se ainoa konkreettinen vika, minkä tällä alalla kohtaa. On myös pakko myötnää, että en ole ihan niin timmissä kunnossa kuin ennen digitaalisuuteen siirtymistä. (silti kaukana stereotypioista :b)
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Vs: Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #11 : 20.05.2011 16:40 »
Joel-san Administraattori * Viestejä: 938 Basaaripisteet: 3 Profiili Minulla oli viime vuonna uudenvuodenlupauksena, että roikun vähemmän netissä. Onnistuin siinä ja sain paljon kaikkea aikaan, mutta kokonaisuudessaan vuosi oli aika raskas. Tänä vuonna en ole edes yrittänyt vähentää. Olen kouluttautunut ja työskentelen luovalla alalla. Tehokas ajankäyttö, luomisen tuska ja itsestään puristaminen on siis varsin tuttua ja sitä on ehtinyt ajatella vuosia. Loppujen lopuksi se on taistelua tuulimyllyjä vastaan. Itseään ei saa muokattua aina tehokkaaksi ja tuottavaksi robotiksi. Se on raskasta ja siinä hajoaa siihen jatkuvasti pään sisällä takovaan ajatukseen, että tee tee tee, ei, et istu alas nyt, vaan jatkat sitä, mitä olit tekemässä. Ihminen tarvitsee hetkiä, jolloin ei tee mitään hyödyllistä. Jokainen jonkun isomman projektin joskus valmiiksi saanut tietää sen tyhjyyden tunteen, joka siitä seuraa. Mikään ei kiinnosta. Tyhjäntoimittaminen on samaa, mutta pienemmässä mittakaavassa.

Nykyään otan vähän rennommin ja teen asioita silloin, kun ne kiinnostavat. Olen hyväksynyt sen tosiasian, että aina on tekemistä ja keksin sitä jatkuvasti lisää. Aina jää jokin pieni yksityiskohta jostain tekemättä. Yritän suhtautua näihin siten, että, jos asia ei ota millään hoituakseen, totean, ettei asia ole tekemisen väärti ja yritän unohtaa sen. Tekeminen ei tältä planeetalta lopu. Välillä toki pitää tsempata ja puristaa. Mutta sitähän ihmiselämä on. Jatkuvaa tasapainottelua. Annan luvan itselleni nollata. Minulle netin selailu on oikeastaan ainoa tapa siihen, koska en katso TV:tä ja saan siitä allergisia reaktioita, pelit vaativat keskittymistä, kirjoja en voi lukea, koska sanat vain valuvat silmien edestä rekisteröitymättä mihinkään. Surffaan siis netissä. Kepeää nollausta.
tallennettu
Vs: Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #12 : 20.05.2011 17:32 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Mitäs Joel teet nykyään?
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Vs: Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #13 : 20.05.2011 23:40 »
Joel-san Administraattori * Viestejä: 938 Basaaripisteet: 3 Profiili Graafikon hommat olen jättänyt taakseni. Oikeastaan koulusta valmistuttuani en ole niitä tehnyt. Itseopiskelin silloin web-koodausta ja olen vieläkin sillä tiellä. Ehdin olla parissa alan työpaikassa, mutta jälkimmäinen ei ollut kovin kaksinen. Ensimmäinen, joka oli hemmetin mahtava paikka, meni valitettavasti konkkaan 2009-2010 laman aikana. Jouduin siis vaihtamaan uuteen paikkaan. Aikani istuin tässä uudessa paikassa, kunnes kyllästyin kyseiseen firmaan ja lähdin läiskimään. Perustin toiminimen ja nykyään teen web-koodausta freelancerina. Eli nettisivuja kansankielellä ilmaistuna. Backend- ja frontend-koodausta, CSS-tyylitystä, JavaScript-mokkuloita, yms.
tallennettu
Vs: Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #14 : 21.05.2011 13:36 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Kuulostaa ässältä. Mun kotisivut on ihan paskat, joten jos joskus sijoitan niihin niin pyydän vaikka tarjousta.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Vs: Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #15 : 24.05.2011 22:52 »
Joel-san Administraattori * Viestejä: 938 Basaaripisteet: 3 Profiili
Kuulostaa ässältä. Mun kotisivut on ihan paskat, joten jos joskus sijoitan niihin niin pyydän vaikka tarjousta.
Kyllä. Nimenomaan ässää. Ehkä paras valinta elämässäni. Olen vuoden alusta lähtien ollut täyspäiväisesti yrittäjä. Ei ole vituttanut kertaakaan.

Pyydä ihmeessä tarjous, jos tulee tarvetta. Teen mielelläni siistejä pikkusivustoja.
tallennettu
Vs: Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #16 : 01.01.2014 12:53 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili Nostoa. Katsotaan saisiko aikaiseksi jotain keskusteluakin pahimpiin uusivuosiuusiminä päiviin.

Pyysin itselleni vuodenvaihteesta alkaen vuoden bannit eräälle toiselle suurehkolle foorumille, jota olen aktiivisesti seuraillut, ja näin ollen jätin pelaajalaudan ainoaksi foorumiksi jota luen.  Pelaajalauta siksi, että viihdyn täällä varsin hyvin, foorumi on sopivan pieni ja kodikas, eikä tänne tule järin montaa viestiä päivässä. Laatu korvaa määrää käyttäjien ja kirjoitusten kohdalla. Tarkoitus olisi siis vähentää netin äärellä vietettyä aikaa vuoden mittaan, ja katsoa millä lailla se muuttaa omaa arkipäivääni ja omia tapojani.

Aloitin aktiivisen netin käytön varsin myöhäisellä iällä, vasta 18 vuotiaana kun muutin kotoa pois. Toki tuota ennenkin tuli koneella istuttua ja pelailtua yms, muttei likimainkaan samaan tahtiin kuin nykyään, koska kotona oli muuta tekemistä ja ajanvietettä. Muuton jälkeen nuo tekemiset kuitenkin tipahtivat pois, ja luovuus rupesi rapistumaan oikein urakalla, kun istui lähes kaiken vapaa-aikansa koneella pelaten tai surffaten.

Ennen jaksoi vielä keskittyä eri asioihin aivan eri tavalla kuin nykyään. Teksteihin pystyi syventymään kunnolla, kun nykyään suurin lukemisestani on enemmänkin silmäilyä kuin varsinaista lukemista. Jos johonkin tarvitsee kunnolla perehtyä, se tuntuu hirveän työläältä ja hankalalta. Ja jos johonkin hetkeksi perehtyykin, kiinnostus meinaa lopahtaa varsin nopeasti. Kaikein pitäisi olla helppoa ja valmiiksi pureskeltua, ja nopeasti saatavilla. Minkään asian eteen ei tahtoisi enää nähdä vaivaa. Tuohon olen itseni tajuamattani totuttanut viimeisten vuosien aikaan. En minä nyt väitä että syy kaikkeen on netin käytössä, mutta suuri vaikutus sillä varmasti on. Kun koko ajan hyppii sivustolta toiselle, lukee pätkän juttua sieltä, toisen täältä, ja hyppää videolinkin välityksellä seuraavaksi tunniksi youtubeen, niin eihän tuossa keskity hetkeksikään vain yhteen asiaan.

Toisekseen, olen alkanut huomaamaan itsessäni suoranaisia riippuvuuden merkkejä nettiä kohtaan. Ja uskallan väittää samaan hengenvetoon, että suurella osalla länsimaisista ihmisistä on jonkinasteinen nettiriippuvuus, tiedostivat he sitä tai eivät. Sen näkee jo kaupungilla liikkuessaan puhelinta räpläävien ihmisten määrästä. Tämä Epin aikanaan linkkaama video aiheesta osuu varsin hyvin nappiinsa. Se tuntuu mielestäni varsin huolestuttavalta merkiltä, kun koneen sammuttaminen tuntuu teolta, johon pitää pakottaa itsensä. Samaten puhelintaan unohtuu selailemaan esimerkiksi töissä ollessaan aivan liian helposti. Ja siihen, että malttaa jättää sen luurin taskuun, pitää pakottaa itsensä. Ikään kuin ne foorumit ja facebook eivät malttaisi odottaa työpäivän verran, ja ikään kuin tällä puolen palloa asuessa suomalaisten foorumien selailu olisi hyödyllistä useammin kuin kerran päivässä. Eipä näille saiteille arkiöisin liikoja viestejä tipu, mitä nyt laudalla aina täyden kuun aikaan täysi hulina päällä.

Mulla alkaa uuden asunnon ja kämppiks(i)en metsästys tässä pikapuoliin, ja toivon että se auttaisi jättämään ruutuaikaa vähemmälle. Olen tarkoituksella jo vähän katsellutkin vapaita paikkoja 4+ kämppistä-asunnoista, jos vaikka saisi käytettyä vapaa-aikaansa enemmän sosiaaliseen elämään kuin tähän ruudun äärellä kyhjöttämiseen. Töissä ollessaan saa yksinäisyyttä ja omaa rauhaa ihan tarpeekseen, niin ei edes tee mieli muuttaa asumaan yksikseen. Olen myös miettinyt, että jos asettaisi itselleen vaikka jonkin softan avustuksella rajat noille pahimmille ajantapposivustoille, kuten youtubelle ja muille vastaaville. Tuolle toiselle foorumillekin otin bannit ihan vain siitä syystä, että tiedän että sinne tulisi taas kuitenkin lipsahdettua mikäli sille ei olisi mitään estettä.


Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #17 : 01.01.2014 13:41 »
Lanttu Jäsen Viestejä: 976 Basaaripisteet: 1 Profiili Hyvää pohdiskelua Viniltä. Olen itsekin välillä miettinyt näitä asioita, ja tullut monessa asiassa samoihin johtopäätöksiinkin, vaikken samaan tapaan olekaan niihin puuttunut. Ehkä pitäisi.

Toisekseen, olen alkanut huomaamaan itsessäni suoranaisia riippuvuuden merkkejä nettiä kohtaan. Ja uskallan väittää samaan hengenvetoon, että suurella osalla länsimaisista ihmisistä on jonkinasteinen nettiriippuvuus, tiedostivat he sitä tai eivät. Sen näkee jo kaupungilla liikkuessaan puhelinta räpläävien ihmisten määrästä. Tämä Epin aikanaan linkkaama video aiheesta osuu varsin hyvin nappiinsa.

Huomasin vähän tätä efektiä eilen, kun kävin kaverin luona pyörähtämässä. Paikalla oli tuolloin viisi ihmistä pelaamassa Monopolia ja jokaisella oli kännykkä pöydällä. Luonnollisesti niillä näpräiltiin ja viestiteltiin muiden kanssa säännöllisesti pelin ohessa. Välissä yksi pöydässä istuvista lähetti toiselle pöydässä istuvalle jopa hauskan kuvan WhatsAppin välityksellä. Ei niin, että tämä olisi erityisesti häirinnyt (enhän ollut edes pelissä mukana ja (ehkä juuri siksi?) itsekin jotain katselin jotain puhelimella välillä), mutta kunhan kiinnitin huomiota asian "hauskuuteen".
\"Vittu mää en tiedä mikä hedelmä on!\"
tallennettu
Vs: Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #18 : 01.01.2014 13:53 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Viime vuosi teki minusta omasta mielestäni paremman internetin ja etenkin älypuhelimen käyttäjän. Varsinkin viimeksi mainitussa vedenjakajana oli se parin kuukauden vaihe Lumia 920:n ja iPhone 5S:n välillä, jolloin tulin toimeen pelkällä Nokian peruspuhelimella. Se jakoi kortit uudestaan ja opetti, että elämää on muuallakin kuin pienen ruudun ulkopuolella.

Feissarin käyttö jäi viime vuonna melkein kokonaan. Fitocracy ja Pelaajalauta ovat ensisijaiset pääkallonpaikat itselleni. Fito tosin toimittaa myös kuntoilupäiväkirjan virkaa eikä ole siinä mielessä vain yksi sosiaalinen media muiden joukossa.

Nykytilanne tuntuu olevan tasapainossa eikä entisenkaltaisia tilanteita, joissa surffaan tylsyyksissäni samat sivut monta kertaa läpi, juurikaan synny. Käytän nettiä sen mitä tarvitsen ja minkä siellä oikeasti viihdyn.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #19 : 01.01.2014 18:50 »
despo Jäsen Viestejä: 5 302 Basaaripisteet: 9 Profiili
Nykytilanne tuntuu olevan tasapainossa eikä entisenkaltaisia tilanteita, joissa surffaan tylsyyksissäni samat sivut monta kertaa läpi, juurikaan synny. Käytän nettiä sen mitä tarvitsen ja minkä siellä oikeasti viihdyn.

Tähän kun pääsisi vielä itsekin  :/
tallennettu
Vs: Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #20 : 01.01.2014 21:29 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili Tähän on kakarasta tullut ihan positiivinen muutos. Totta kai joskus tulee turhaan surffailtua netissä aivan liian myöhään, mutta se on vähentynyt. Kun saa sen 1-3h päivässä aikaa sitä tulee selvästi helpommin katsottua elokuvaa tai animea, tai sitten laittaa jonkin pelin pyörimään. Ja netissä käyminen hoituu 10min pätkissäkin useimmissa tapauksissa, niin sitä pystyy tekemään aina silloin tällöin, niin pakottavaa tarvetta surffailuun ei jää siihen kun on aikaa katsoa se leffa tai pelata.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #21 : 01.01.2014 23:28 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 908 Basaaripisteet: 0 Profiili Kuten JayeizH tuossa jo epäsuorasti pohjusti, niin nettiriippuvuus johtuu osittain nimenomaan tuosta liiallisesta ajasta. Kun on liikaa vapaa-aikaa, niin monesti se on helppo täyttää jonninjoutavalla surffailulla. Se mikä tossa menee överiksi on, jos tuon kautta jää niin koukkuun että normaalisti sosiaalisissa tilanteissa tulee ongelmakäyttäytymistä eli puhelimen käyttöä kun on keskustelu livenä menossa.

Itse en toisaalta usko siihen, että tietotekniikka sinäsä tekisi ihmisistä epäsosiaalisia. Kyllä ne nörtit on olleet nörttejä yleensä jo lapsesta asti.

Joku postasi FB:ssä docventuresin sivulle hyvän kuvakommentin:

"''All this technology is making us antisocial''"

You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #22 : 02.01.2014 04:36 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili
Itse en toisaalta usko siihen, että tietotekniikka sinäsä tekisi ihmisistä epäsosiaalisia. Kyllä ne nörtit on olleet nörttejä yleensä jo lapsesta asti.
Tietotekniikka itsessään voi tehdä ihmisistä epäsosiaalisia samalla lailla kuin vaikka oma ammattini voi tehdä. Tai voi olla tekemättä.

Sosiaalista mediaa sen sijaan uskallan syyttää enemmän ihmisten epäsosiaalisuudesta, mikä sinsänsä on vähän ironista. Sitää mukaa kun sosiaaliset mediat ovat kehittyneet niin ihmisten sosiaaliset taidot ovat rapistuneet. On liian helppoa jäädä yksin kotiin istumaan ja käydä keskustelut eri medioiden kautta. Eikä niihinkään malteta aina keskittyä kunnolla, lautalaisillakin on varmasti ollut tilanteita, joissa koneelta/puhelimelta käsin käydään useaa keskustelua yhtä-aikaa. Chatissa ei näe jos toinen hermoilee, eikä tarvitse pelätä kiusallisia hiljaisuuksia. Suomessa asuessani pyrin useinmiten soittamaan kavereille facebookin jne yhteydenpitovälineiden sijaan. Ja siitä sai kuulla joskus palautettakin, kun olen ainoa joka soittaa, kun muut "ovat aina facebookissa, whatsapissa jne. Otin nuo palautteet kohteliaisuutena, oli ne sitten miksi hyvänsä tarkoitettu.

Toinen seikka mikä somessa häiritsee, on sen vaikutus omaan ja muiden ihmisten käyttäytymiseen. Tuntuu siltä, että on tärkeämpää näyttää onnelliselta, kuin oikeasti olla sitä. Tätä väitettä perustelen lähinnä sillä, kun luen esimerkiksi kaveripiirini päivityksiä, jotka hehkuttavat milloin mitäkin asiaa, mutta kun henkilöiden kanssa juttelee livenä, niin asioiden todellinen laita on aivan eri. Keskustelufoorumeilla voi esiintyä aivan samaa ilmiötä. Annetaan itsestään aivan eri kuva kuin mitä todellisuudessa olemme.

Asiasta kukkaruukkuun, en myöskään hirveästi pidä siitä, kuinka internet on vaikuttanut tiedon hankkimiseen ja ongelmien ratkaisemiseen. Enää ei tarvitse likimainkaan entiseen malliin keskittyä itse ongelman ratkaisuun, vaan enemmänkin valmiin ratkaisun etsimiseen. Ja sehän taas näin googlen ja wikipedian aikakaudella onkin helppoa kuin mikä. Googleta ongelma, tai katso wikipediasta (johon voi toki luottaa sokeasti), jos ei löydy apua niin kysy jollain foorumilla. Asian pähkäily omin avuin tuntuu kovin hankalalta. Toki eivät kaikki näin toimi, mutta itse sorrun tähän varsin helposti. Hyvänä esimerkkinä, säänhän näkisi helposti ikkunasta vilkaisemalla, mutta useamman kerran olen huomannut katsovani päivän sään netistä tuon sijaan. Äly hoi älä jätä.
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #23 : 02.01.2014 12:21 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 776 Basaaripisteet: 6 Profiili Ei tietotekniikka minusta tee ihmisiä yhtään sen epäsosiaalisemmaksi. Päinvastoin tulee varmaan oltua useammin yhteydessä henkilöihin, joihin ei ilman nykyajan välineitä varmaan olisi yhteydessä ikinä. Uusia kavereitakin löytää jatkuvasti netin kautta, joita tulee tavattua sitten ihan oikeassakin elämässä.

Ainoa mikä ottaa päähän on se, että jotkut eivät malta olla räpläämättä niitä kännyköitä sekunnin välein kun se on muuttunut niin tavaksi. Jos lähtee syömään porukalla jonnekin, niin ottaa päähän jos joku sekunnin välein tekstailee jonkun vajekin kanssa tai näprää samalla nettiä.

Lisäksi en tajua mikä ihanne on käyttää nettiä mahdollisimman vähän, tai sitten ylpeillä kun ei ole "tarvinnut" nettiä pariin viikkoon. Netti ja koneet ovat ainakin omassa elämässäni kaiken hyvän alku ja juuri.
tallennettu
Vs: Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #24 : 02.01.2014 12:32 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW
Lisäksi en tajua mikä ihanne on käyttää nettiä mahdollisimman vähän, tai sitten ylpeillä kun ei ole "tarvinnut" nettiä pariin viikkoon. Netti ja koneet ovat ainakin omassa elämässäni kaiken hyvän alku ja juuri.

Eiköhän useimmilla tavoite ole kuitenkin se tasapainon löytyminen. Eli käyttää sen mitä hyvältä tuntuu eikä pakkomielteisesti vaikkei tarvitsisi. Tämä ainakin itselläni oli tavoitteena.

Internet on kuitenkin nykyaikana miljoonine aikuisviihdesivustoineen (kaveri kertoi) ja rahapelikeitaineen sun muineen helvetin koukuttava juttu, johon voi oikeasti kehittyä vakava ja elämää haittaava riippuvuus. Mutta ihan niinkuin alkoholiin, kaikille ei lähimainkaan tule tälläistä pakottavaa tapaa. Eivätkä kaikki edes ymmärrä miten sellaiseen voisi jäädä koukkuun.

Mä tunnen sellaisiakin ihmisiä joilla on parisensataa porno-torrentia jonossa ja keikkuvat koneella kymmenen tuntia päivässä. Ja näkevät sen olevan ihan OK.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Netti ja koneet, kaiken pahan alku ja juuri? « Vastaus #25 : 02.01.2014 21:35 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 908 Basaaripisteet: 0 Profiili


Mulla itsellä on parisensataa porno-torrentia jonossa ja keikun koneella kymmenen tuntia päivässä. Ja näen sen olevan ihan OK.

Fyp.

Mutta joo, kuten TK jo tuossa totesi, niin kyllä tietotekniikka myös lisää sosiaalisuutta. Varsinkin naisten iskeminen on tietokonekaudella huomattavasti helpompaa, kuin aikaa ennen älypuhelimia ja naamakirjaa. Ennen piti jumakauta soittaa oikeasti toisen ihmisen kotiin ja ihmetellä että kuka siellä vastaisi. Nyt ei tarvitse änkyttää, vaan addaat mimmin naamakirjassa ja avaat chatin ja kopioit Ephramin lemmenluritukset laudalta chattiin. Takuu varma score.

You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines