Ymmärrän pointtisi, mutta jokainen pelatkoon pelejä juurin niiden syiden vuoksi kuin itse haluaa. Minulle TLoU:n hyvyys on monen tekijän summa, joista yksi on onnistunut tarinankerronta ja toinen erinomaiset hahmot. Mutta näitä syitä on myös paljon muitakin.
Jos TLoU olisi ollut pelkästään "tarinapeli", niin en olisi siitä innostunut tällä tavalla. Pelissä on lisäksi erinomainen pelattavuus ja juuri sopivasti tekijöitä, jotka tekevät pelikokemuksesta "oman". Nämä kaksi asiaa, tai ainakin toinen niistä, puuttuu yleensä niistä tarinavetoisista peleistä, joita olen pelannut. En halua ajatella pelatessani, että jokainen pelaaja tekee samat jutut tismalleen samalla tavalla. Se rikkoo immersiota enemmän kuin mikään muu yksittäinen asia.
Ja mitä tulee vaikeustasoon, niin TLoU:n post apocalyptic -miljöö ja pelimekaniikka (ammukset ja aseet aina vähissä, viholliset ovat lähes yhtä kestäviä kuin pelaajakin, hidas healing-systeemi, yms.) mielestäni kannustavat tarttumaan haasteeseen. Mitä realistisemmaksi (eli vaikeammaksi) selviytymistaistelu saadaan, sen parempi. Samalla myös immersio nousee.
Toimintahan The Last of Usissa on täysin toissijaista. Immersiokin menee rikki joka kerta kun Ellie juoksee täysin pystyssä vastustajaa päin, ilman seuraamuksia.
TLOU:ssa on kenties paras käsikirjoitus mitä peleissä on nähty, sen takia se kannattaa pelata läpi jollain helpolla vaikeustasolla.
Siis mitä? Jos pelimekaaniikasta/toiminnasta ei nauti ja haluaa pelkän tarinan takia pelin "pelata" läpi jollain lällärimodella, niin turha siihen on silloin edes koskea. Maailma on pullollaan erinomaisia elokuvia ja kirjoja, jos (paremmista) tarinoista haluaa nauttia, eikä niihin tarvi käyttää kymmeniä tunteja.
TLoUsin toiminta ja pelattavuus ovat nimenomaan erinomaista kamaa, jonka helppo vaikeustaso vesittää täysin. Paitsi MasterTK:lle, jolle Hard-vaikeustasokin on ilmeisesti läpihuutojuttu. Itse kuolin lukemattomia kertoja eikä tekoäly ollut sen tyhmempi kuin muissakaan peleissä.
EDIT: Hassua muuten, MasterTK, että sanoit TLoU:sia köyhän miehen Splinter Celliksi. Splinter Cell on pelisarjana bugisinta paskaa mitä on suollettu ja siinä vihollisten tekoäly on luokkaa ameba. Joten voidaan taas olettaa, että sulla oli tota tekstiä kirjoittaessa överivaihe päällä, koska tossa ei ollut yksinkertaisesti mitään järkeä. TLoU on pelillisesti ihan eri planeetalta kuin yksikään Splinter Cell -peli. Voisin sanoa samaa MGS-peleistä (bugisuutta lukuun ottamatta), mutta en ole vielä pelannut Ground Zeroesia.
Pelatkaa nyt hyvät ihmiset se peli edes läpi! MasterTK:kin käyttänyt enemmän aikaa näiden valitusviestien kirjoittamiseen, kuin itse pelaamiseen. TLoU on ehdottomasti sellainen peli, joka kuuluu pelata mahdollisimman nopeasti läpi pitkissä putkissa, jotta immersio säilyy. Vähän sama kuin katselisi leffoja pikkupätkissä. Ei se vaan toimi.
Toki, jos pelimaailmaan ei yksinkertaisesti pysty uppoutumaan, niin sitten on parempi pelata jotain muuta. The Last of Us oli kuitenkin minulle se peli, joka palautti uskoni näihin "elokuvamaisiin" peleihin ensi kertaa sitten... en edes muista. Ensimmäisen Metal Gear Solidin?
Nyt kyllä peruutan NHL 15 -ennokkatilaukseni, vaikka änäripeliä kovasti kaipailenkin. Niin käsittämätöntä kusetusta, etten muista vastaavaa ikinä aiemmin nähneeni.
Mutta miten helvetissä NetAnttilassa saa tilauksen peruttua? Ei nimittäin kyseistä toimintoa sivuilta löydy. Kätevää.
Itse en ole kyllä uskaltanut edes tilata vielä Destinya. Voi nimittäin olla ihan mitä tahansa höyryävän jöötin ja hyvän väliltä. Odottelen vähän yleisiä kommentteja eka.
Edes arvostelijoille ei peliä lähetetä ennen julkaisupäivää, mikä kuulostaa suhteellisen epäilyttävältä. Toki peliä kuuluu pelata netissä muiden kanssa MMO-tyyliin (mikä ei kunnolla onnistu, jos ainoat pelaajat ovat arvostelijoita), mutta kaipa ne arvostelijat olisivat voineet jotain alustavia mietteitä suoltaa pienemmänkin pelaajapopulaation perusteella ennen julkaisupäivää. Pelkän betan perusteella on mahdotonta sanoa, kuinka laaja ja vaihteleva peli loppujen lopuksi on, joten pelaajat ostavat käytännössä sian säkissä.
Itse veikkaan, että Destiny jatkaa Titanfallin jalanjäljissä, eikä kukaan muista peliä enää puolen vuoden päästä. Toivottavasti olen väärässä.
Niinno. Eipä kukaan järkevä toivottavasti muutenkaan vaihda puhelinta vuoden välein.
Juurikin näin, ainakin Android-puolella. iPhonen kanssa homma on jossain määrin järkevämpää, koska luuri pitää hyvin arvonsa/suosionsa. Juuri tästä syystä olen harkinnut leirin vaihtamista - uusin iPhone on "uusi" vielä vuodenkin päästä, eikä sen arvoa ole laskemassa milloin mikäkin lippulaivamalli. Tulevan iOS 8:n ja OS X Yosemiten synkronaatia kiinnostaa myös.
Itselläni on ollut Galaxy S2 nyt käytössä reilut kolme vuotta, mikä on ihan siedettävä suoritus älypuhelimista puhuttaessa.
Compact olisi kova, mutta siinä on vain yksi iso miinus. 4,6" näyttö. Se vain menee liian isoksi. Z1 Compactissa on 4,3" ja senkin haluaisin olevan hiukan pienempi. Kyrsii kun luulin että saatiin vihdoin mallisto jonka näytön koko pysyy aisoissa. Paskat. Heti hivutetaan lähemmäs 5" kun tulee uusi malli. Voi Sony minkä teit. Kunhan Z1C vaan toimii, niin Z3C:tä tuskin tulee hankittua.
EDIT: Itseasiassa kun katselin specsejä niin on aivan turha lähteä päivittämään. Muistia samat määrät, lisämuistia saa saman määrän, CPU sama isommilla kelloilla, GPU sama, piirisarja vain askeleen parempi (800 vs. 801), sama kamera, sama näyttö tekniikka jne. Ohuempi ja isompi näyttö on suurimmat erot. Pikemminkin Z1.5 Compact kuin ihan uusi malli. Ja lopulta tämä on heikompi kuin itse Z3. Muistia 3GB vs. 2GB ja lisämuistia 128GB vs. 64GB. Eli ei. Sony tuotti oikeasti pienen pettymyksen kyllä tällä.
Minkä takia isompi näyttö olisi huono asia? Vehje kuitenkin on pysynyt saman kokoisena, mitä nyt on ohuempi ja kevyempi kuin Z1 Compact. Näyttääkin paremmalta ohuemmalla näytön reunuksella.
Sokea speksien vertaaminen ei myöskään sano yhtään mitään, vaan totuus paljastuu vasta benchmark-testeistä. Sama pätee näyttöön, jonka paneeli on luonnollisesti muuttunut koon myötä ja kameraan, johon vaikuttaa pelkän raudan lisäksi softa (kuten oli nähtävissä Nexus 5:n tapauksessa).
Jos välttämättä speksejä nyt pitää alkaa vertailemaan, niin:
- Nopeampi prosessori (Snapdragon 800 2.2GHz vs. Snapdragon 801 2.5GHz). - Suurempi akku (2,300mAh vs. 2,600mAh). - Suurempi näyttö (4,3" vs. 4,6"). - Enemmän tallennustilaa (64Gb vs. 128Gb microSD-kortilla) ? - Ohuempi ja kevyempi (9% ohuempi ja 6% kevyempi). - Stereokaiuttimet. - Hiotumpi design. - PS4 Remote Play.
Tämä kaikki siis reilu puoli vuotta Z1 Compactin julkaisusta.
Jos verrataan puolestaan Z3:een, niin oikeastaan vain 1080p-resoluutio (isommalla näytöllä) ja 3Gb RAM puuttuvat. Resoluutiolla ei ole mitään merkitystä, koska Z3 Compactin pikselitiheys on enemmän kuin riittävä, suurempi jopa kuin iPhone 5S:ssä. Oikeastaan ainoat asiat, joita olisin toivonut, on tuo suurempi RAM-määrä ja Android 5.0 vakiona, mutta toisaalta eipä Androidin julkaisupäivää ole vielä edes kerrottu.
EDIT1: Sonyn sivuilla on ilmeisesti virhe, eikä Z3 Compact tuekaan kuin 64Gb microSD-korttia.
EDIT2: Tai tukee ehkä sittenkin? Ristiriitaista tietoa joka paikassa.
Mikäli iPhone 6 ei osoittaudu hypen arvoiseksi, niin Sonyn Xperia Z3 Compact tulee kyllä olemaan meikäläisen seuraava luuri:
- Järkevän kokoinen 4,6"-näyttö kompaktissa paketissa. - Veden- ja pölynkestävä. - Tuki 128Gb MicroSD-kortille. - PS4:n Remote play -tuki. - Kahden päivän akunkesto.
Ainoa miinus on, että Android 5.0:aa saattaa joutua jonkin aikaa odottelemaan. Nexus 6 (tai X) on sekin yksi vaihtoehto stock Androidin ansiosta, mutta en usko, että puhelinta saa kovinkaan paljoa Sonya halvemmalla - huhujen mukaan hinta olisi 420e, ilman MicroSD-korttipaikkaa. Omaan silmääni Z3 Compact näyttää myös todella, todella hyvältä:
* Functionality available on Sony Xperia Z3, Z3 Compact and Z3 Tablet Compact starting from November 2014. PS4 System, DUALSHOCK®4, Sony Entertainment Network and high-speed Internet connection required. Some games may not support this feature.
Siinäpä se nyt sitten on. Kamera törröttää kuin törröttääkin rumasti ulospäin ja takapaneeli on antenninauhojen takia tökerö. Muuten kyllä diggailen designista.
Olin vähän aikaa sitten lähellä ostaa 3DS XL:n käytettynä mutta hyvä, että jätin väliin. Pitää ostaa tämä uusi XL sitten joskus, kun 3DS:n lopulta hankin.
Samat sanat. Vähän mietityttää tosin toi toinen analogitatti, mutta kaipa se ajaa asiansa. Toivottavasti XL-mallia saisi myös värikkäillä ABXY-napeilla.
Jännä juttu jos Apple luopuu omenalogostaan tuon laitteen takakannessa.
Not gonna happen. Miten muuten teini-ikäiset tytöt pystyisivät osoittamaan statussymbolinsa merkin Instagram-selfiessään?
Mutta hyvältähän toi tosiaan näyttää! Eiköhän kuola valu suupielistä viimeistään silloin, kun eksyn Applen iPhone-tuotesivulle heti virallisen julkistuksen jälkeen.
Valikot ovat ihan hirveätä paskaa, ihan kuin jostain scifi-pelistä. Graafisesti peli näyttää kamalalta, varjot bugaa ja pelipaidat löllyävät pelaajien päällä kuin hyytelö. Aluksi luulin, että silmissäni on jotain vikaa, kun peli näyttää niin utuiselta mössöltä, mutta ilmeisesti se pyöriikin vain 900p-resoluutiolla jollain kuvanparannusjutuilla höystettynä, mikä tekee kuvasta puuroa. Myös osa pelimuodoista puuttuu näistä "next gen" -versioista kokonaan.
Hieno homma, EA. Onkohan kyseinen pulju tehnyt yhtään loppuun asti hiottua peliä viime vuosina?
Onkohan toi Bayo 1:n sisältävä erikoisversio oikeasti rajoitettu painos? Pitänee melkeinpä siinä tapauksessa peli hankkia ajoissa, vaikkei konsolia vielä löydykään.
Emmyt jaettu, Breaking Bad voitti. Matthew McConaugheynille olisin suonut sen pystin True Detectivestä (tai Jon Hammille vihdoin ja viimein Mad Menistä), mutta minkäs teet, kun Bryan Cranston on Bryan Cranston.
Vaikka olen muistaakseni jotain iPhone-mallia täälläkin haukkunut ensinäkemältä rumaksi (ja myöhemmin pitänyt sitä hienoimpana älypuhelimena designiltaan), niin tämä iPhone 6 ei ihan oikeasti näytä enää hyvältä, jos noihin kuviin on uskominen. Ja pidän siis iPhone 5S:ää yhtenä hienoimmista puhelimista edelleen. Ei toi ulostörröttävä kamera ole yhtään applemainen ratkaisu, mitä helvettiä. Kamera on ilmeisesti 0,77mm ulkona, en ymmärrä miksei sitä puhelinta voi jättää vähän paksummaksi.
Nojoo, turhaa spekulointiahan tämä vielä on, mutta tästä ulkonevasta kamerasta on huhuiltu jo hyvän aikaa.
Itselläni TLoU alkoi juuri siinä Bill-osion kohdilla kolahtamaan ja kunnolla. Jos peli ei ala nappaamaan parin seuraavan tunnin sisällä, niin tuskin se nappaa myöhemminkään.
Itseänikin huvitti välillä se, miten vihut eivät reagoi Joelin porukoihin, mutta toisaalta sekös vasta vituttaisikin, jos niin kävisi. Pelattavuuden kannalta täysin oikea ratkaisu. Ja mitä tulee aseiden tuntumaan, niin mielestäni TLoU vie voiton jopa RE4:stä. Aseet kuulostavat paremmilta (rynkyn lippaan vaihto, aijaijai...), latausanimaatiot pääsevät samalle tasolle ja vastustajat hajoavat kunnolla palasiksi ja niissä on sentään ragdollit. Etenkin pommien viskominen keskelle vihollisjoukkoa on äärimmäisen tyydyttävää puuhaa. Toki TLoU:sta puuttuu RE4:n arcademaisuus ja se överi, mutta maailman munakkain, päiden räjähdysääni, mutta tämä on ihan ymmärrettävää.
The Last of Us paukahti läpi. Lähestulkoon täydellinen videopeli, joka herätti meikäläisessä tuntemuksia, joita en muista kokeneeni vuosikausiin pelien parissa. En nyt sen kummemin ala tässä jorisemaan, olen aika pitkälti samaa mieltä miggen postauksen kanssa tällä sivulla. Peli kuuluu jokaisen pelaajan yleissivistykseen ja se nousi heittämällä omaan TOP10:iini. Ainoa asia, jonka olisin vielä toivonut näkeväni, on Rambo II -leffan räjähtävät nuolet jousipyssyyn. Ehkä sitten jatko-osassa.
Seuraavaksi Left Behindin ja myöhemmin vielä Grounded-vaikeustason kimppuun.
Nyt on peli ostettuna. Onko joku pelannut tuolla vaikeimmalla tai toiseksi vaikeimmalla vaikeustasolla suoraan peliä? Vähän mietin, jos suoraan aloittaisi tuolla toiseksi vaikeimmalla, jotta saa haastetta. Vai onko vaikeustaso tehty paskasti tyyliin vihut kestävät loputtomati jne. Mikään ei ole surkeampaa kuin nostattaa vaikeustasoa lisäämällä vihujen kestävyyttä 10 kertaiseksi.
Kannattaa varmaan ottaa se toiseksi vaikein, niin jää jotain pelattavaa vielä senkin jälkeen, jos kiinnostusta löytyy ensimmäisen pelikerran jälkeen. Veikkaan, että Grounded on aika brutaali ensikertalaiselle. Vaikeustasoa pystyy mielestäni myös vaihtamaan lennosta.
Sen verran täytyy vielä sanoa, että TLoU ei ole mielestäni millään tapaa survival horror -peli, vaikka aineksia siihen olisi ollut. Eikä se varsinaisesti ole edes millään tapaa haastava. Pelissä tulee nimittäin checkpointteja parin minuutin välein, joten jokaista taistelutilannetta pääsee kokeilemaan heti uudestaan melkein samasta kohtaa kuoleman jälkeen. Tämän vuoksi yhteenotoissa ei ole minkäänlaisia paineita tai panosta, mikä on oikeastaan pelin suurin heikkous. Toisaalta tämä mahdollistaa sen, että taistelu ovat suht realistista ja kuolema tulee helposti. En tosin tiedä muuttuuko checkpoint-systeemi kahdella viimeisellä vaikeustasolla. Toivottavasti.
Olen ehkä puolessa välissä TLoUR:ää ja kyllähän tämä vain on kiistaton mestariteos. Uncharted-pelisarjaa jaksoin kakkososan myötä pelata ehkä noin tunnin ennen kuin jätin leikin kesken, juurikin tuon munattomuuden takia. TLoUR:ssa on munaa ja paljon. Päät ja raajat räjähtelevät irti ja ampuminen tuntuu helvetin hyvältä. Naughty Dog on selkeästi ottanut RE4:stä mallia monelta osin, minkä ansiosta jonkinlainen koukutus pelaamiseen on koko ajan olemassa. Ja olen rehellisesti sitä mieltä, että peli on teknisesti hienoin mitä on tehty. Eikä tuo putkijuoksumaisuuskaan ole tutoriaaliosuuksien jälkeen enää niin hirveästi haitannut, vaikka putkeahan tässä juostaan varmasti alusta loppuun. Elokuvamaisuus on onneksi integroitu peliin hyvin, eikä pelaaminen ole missään vaiheessa katkonaista.
Eli peli ostoon, vaikeustaso kaakkoon sekä kaikki "listening modet" ja vinkkisysteemit pois päältä. Itse aloitin Hardilla, jossa on mukavasti haastetta. Hardin jälkeen jää vielä pari vaikeampaa tasoa pelattavaksi.
Vaikka vähän jäi pätkästä epäilyttämään takaa tai sokeasta pisteestä tulevat yllätyshyökkäykset. Mielestäni hiukan halpa tapa tuoda jännitystä ja epäreilu tapa tuoda haastetta. Ne alkaa pidemmän päälle vituttamaan jos niitä on joka paikassa.
Jos moinen vituttaa, niin siinä tapauksessa Souls-sarja (ja tuleva Bloodbourne) ei todellakaan ole sun juttu.
Super Mario 3D World ihan Gamestopista hintaan 59,95€. Ei perhana ole enää Turun keskustassa mitään pelejä myyviä kauppoja. Vai onko kellään tiedossa? Eikös Scarf ole Turusta vai olenko ihan väärässä?
Täältähän minä. Ei taida olla tosiaan, Gamestopissakaan en ole itse käynyt vuosikausiin, koska uusien pelien hinnat ovat tähtitieteelliset. Niin ne ajat muuttuu, vanhaan hyvään aikaan täällä oli Game House, Nordic Games, Viihdepysäkki (myöhemmin Tilt), Gameparadise + perustavaratalot. Nyt on enää Gamestop ja verkkokaupat.
On se kova! Vähän harmittaa, että noi "double kill" -tekstit on niin pienellä ruudun vasemmassa laidassa, mutta kaipa tuohonkin tottuu. Toisin kuin alkuperäisessä, silmä joutuu hakemaan infotekstiä, eikä se enää pläjähdä suoraan keskelle näkökenttää.
ELO-pohjainen skill ranking -systeemi on myös mukana alkuperäisessä muodossaan. Kuka muistaa vielä levelit, joista taisteltiin kynsin ja hampain? ELO-systeemi erotti kyllä hyvin jyvät akanoista (ja stand by -huijareista...), sillä koko maailmassa taisi olla vain muutama rehdillä pelaamisella parhaan rankin saavuttanut pelaaja. Ja mitä tulee stand by -huijareihin, niin niistäkään ei pitäisi enää olla haittaa pelin omien servereiden ansiosta.