Tänään Blues - Jokerit. Jokereiden kerroin yli 2:n, laitoin 500e panoksella. Veikkaus sulki aika nopeasti kohteen, kun koko Suomi pelaa tota "varmaa". Saa nähdä kuin korruptoitunu SM-liiga sit oikeasti on jos Blues voittaa.
Onko noissa kiinteät kertoimet? Luulin että näissä muuttuu se kerroin sitä mukaa mitä vetoja tehdään, kun supertripla tms. vedoissa.
Googlella löytyi pari. Ainakin IGN ja PSU lähettää streamin suorana. Ja käsittääkseni myös Gamespot. Sony itse ilmeisesti tuon streamin tarjoaa noille saiteillekkin, joten voisi olla että jossain on myös Sonyn oma stream. Ehkä Sonyn Youtube kanavalla(?). Tiedä sitten...
EDIT: Vähän erilaiselta saitilta, Australian Cnetistä voi näköjään myös katsoa streamin. Onkohan sielä näin laajalti mediaa paikallakin? Jos on niin ei ainakaan hypen puutteesta voi syyttää :D
Tuota tilaisuutta kyllä odotan. Lähinnä siksi että en oikein usko että Sonylla olisi mitenkään pakko vielä julkistaa PS4:sta. Ei olisi mitenkään paha vaikka julkistusta venytettäisiin E3:een tai vaikka syksyyn (no olisihan se taka isku mutta ei katastrofi). Joten Sonylla todennäköisesti on oikeasti jotain muutakin näytettävää kuin pari "ankka videota".
On kyllä vähän paha sanoa mikä voisi kääntää WiiU:n kelkan. Wii kuitenkin menestyi aika pitkälti sen WiiMote hypen ansiosta. Gamecube taas todisti että pelkkä fanipalvelu (Nintendon pelejä) ei riitä. Voihan tietysti olla että nyt fanipalvelu toimisi hiukan paremmin kun ne HD versiot ovat tulossa. Mutta hiukan epäilen että HD versiot Nintendon parhaimmistosta houkuttelee 40 miljoonan edestä pelaajia, hyvä jos 30 miljoonan edestä. Ja multiplat pelit on menetetty samantien kun Sony ja M$ julkistaa virallisesti laitteidensa specsit. Jos Nintendo saisi paljon Monolith Softin kaltaisia diilejä, se voisi tuoda pelaajia. Ja voihan tietysti olla että WiiPad houkuttaisi pelaajia ja/tai kasuaaleja sen verran että konsolia ostettaisiin. Hype kun on kuitenkin ollut aivan onnetonta tähän asti, niin suurempi ongelma WiiU:n myynneissä on voinut olla tietämättömyys kuin se että se ei kiinnostaisi. Tiedä sitten, on sekin ehkä vähän toive ajattelua...
Edit: Äh... siis tosiaan multiplat, eikä 3rd party -_-
Veikkaisin että tuo selaimen lisäosa-Silverlight on 'hieman' eri asia mitä Netflixillä on käytössä. HD:ta siis varmaan turha odottaa.
Siis Silverlight on ohjelmointiympäristö, kuten Flash. Ja siis en tiedä toimiiko esim. PS3 tms. laitteissa oleva Silverlightilla (varmaan ei), mutta PC -versio toimii. Eli periaatteessa samanlainen selainlisäosa on kyseessä. Nopeasti kun katsoin niin Katsomo käyttää versiota 4 ja Netflixin pitäisi ilmeisesti toimia versiolla 4. Joten sinänsä pohja on varmaan molemmilla sama. Mutta Katsomon koodauksessa ei vain ilmeisesti ole viitsitty panostaa palveluun kuin "maksakoon kuka lystää" -periaatteella.
Dpadista tulee kyllä mieleen joku 90-luvun PC-padi. Varsinkin tuo "kuoppamainen" muoto. Tiedä sitten kuinka se toimii. Mutta itse ohjain näyttää paremmalta kuin Dualshock. Tietty se alapuoli kertoo ehkä enemmän kuinka hyvin se käteen oikeasti sopii, mutta kyllä se ainakin paremmalta näyttää jos ei muuta. Vasemman puoleisen tatin paikkaa kyllä ihmettelen. Olisin voinut jo veikata että Sony älyää sen jo siirtää tuohon dpadin paikalle. Jos näin on lopullisessakin versiossa, voi melkein jo sanoa että Durangon padi -ohjain tulee olemaan parempi.
En voi sanoa että tämä olisi mitenkään yllätys. Hypetyksen määrä on ollut alusta asti todella onnetonta. Eihän konsolia osteta jos sitä ei markkinoida kunnolla. Pelienkin määrä on tietysti mitä on, mutta en tiedä voiko tätä nyt varsinaiseksi syyksi laittaa. Harvemmin julkaisussa suurta määrää pelejä on.
Alkaa olemaan taas ajankohtaista miettiä miten ensi kauden Formulat katsotaan. MTV3 MAX HD oli viimekauden valinta, mutta tällä kaudella en halua maksaa turhasta, joka tulee kanavapaketin tilaamisen yhteydessä maksettua.
Katsomon etuna olisi halvempi hinta (68€/kausi = ~3,5€ kisaviikonloppu) sekä mahdollisuus katsoa kisat muuallakin kuin omassa kodissa. Maikkarin käyttämä Silverlight-paske vain aiheuttaa närää, sekä ilmeinen HD:n puute.
Onko maksavalla asiakkaalla muita vaihtoehtoja? Saisiko rosvoamalla taas parempaa laatua?
Aivan naurettavaa tuo Katsomon hintalaatusuhde. 68€ kaudesta on aika helvetisti kun ajattelee että saat rosvoamalla selvästi parempaa laatua joka suhteessa. Vaikka siis nykyään, töissä käyvänä kannatan ihan yleisesti enemmin maksamista kuin warettamista (tai tässä tapauksessa proxyjen kautta kikkailua). Mutta Katsomon -palvelu on vain niin ala-arvoisesti hoidettu. Laatu on surkeaa, softa on hanurista ja selostus aiheuttaa enemmän myötähäpeää kuin arvostusta. Miksi ihmeessä maksaisin tuollaisesta? Varsinkin kun ajattelee kuinka paljon parempia palveluita on muista ohjelmakokonaisuuksista tarjolla. On täysin Maikkarin omaa laiskuutta ja vastahakoisuutta, että Formula 1 -palvelu Katsomossa ei ole parempi. 23€:n nosto on varmasti perusteltu sillä kun Bottas pääsee kisakuskiksi Williamsille. Kyrsii niin paljon tälläinen kuluttajan kusetus. En varmasti maksa penniäkään Maikkarille tästä paskasta.
Ja siis sinänsä olen hiukan muuttanut mielipidettäni Silverlightistakin. Se ei ole välttämättä mikään kuoleman tuomio. Netflix toimii myös Silverlightilla. Mutta toimivuus Katsomoon verrattuna on kuin eri maailmasta. Maikkarilla ei vain viitsitä panostaa tähän. Kyllä siitä voisi toimivan saada. Mutta kun ei niin ei.
Lisäksi tuli totaalinen pommi, kun veli koitti yhdistää n64:n telkkariin vahvistimen kautta vähän virittelemällä eri asetuksia, eikä suoraan telkkariin, josta äänet vasta vahvistimeen. Kuvan- ja musiikinlaatu +500%. Enää ei tarvitsekaan pelata n64-pelejä vanhalla putkitelkulla koska vahvistin osaa korjata virheet pois ja kuva näyttää erinomaiselta isossakin taulutelkussa.
Eikös tässä tule input lagia peliin? Vaikka ei sillä jos on suorituskyvyltään hyvä vahvistin, niin kaihan sen input lagin saa sut pieneksi. Mutta yleensä kuvankäsittelystä tulee sitä input lagia. Joissain enemmän, jossain ihan vitusti ja joissain hiukan vähemmän. Mikäs on vahvistin?
En lukenut kokonaan, vähän sieltä täältä, mutta pakko silti sanoa, että sarjakuva kustantajat (Disney mukaan lukien) on aika paskamaista porukkaa. Onneksi sentään pääsi Egmontin kanssa yhteisymmärrykseen.
Mitäs sitten, kun konsoli on antiikkista historiaa, ehkä jo hajonnut, ja pelit tekisi mieli myydä? Toimiiko pelit toisessa boksissa, jos kirjautuu kuitenkin omilla tunnuksilla vai onko pelit tosiaan rajoitettu siihen yhteen ainoaan boksiin? Paska tsäkä, jos ostat pelin ja menet kaverillesi sitä testaamaan. Sitten kotona tajuat, että hitto, eihän tämä täällä enää toimikaan. Ja jos MS joskus pelibisneksen lopettaa, kiinnostaako siinä vaiheessa enää vapauttaa näitä pelejä kahleista?
On muuten erittäin hyvä pointti. Nykytrendi jos jatkuu, konsoli voi hyvinkin hajota käytössä. Ja jos hyllyssä useampi peli etkä voi pelata yhtäkään ilman että lähetät anomuskirjettä tms. M$:lle, touhu menee jo naurettavaksi.
Tosin en tuotakaa kyllä usko. Pikemmin kyseessä voisi olla Live tiliin tms. liitetty lukko. Kerran käynnistät pelin, tietyllä tilillä niin se sitten siinä. Tosin silloin ei lainailla pelejä tai käytetä edes eri tilejä samalla konsolilla, joka tuntuu taas aika naurettavalta.
Itseäni huolestuttaa tuo jatkuva online tila. Mitä tämä tarkoittaa kun kone ei ole verkossa? Onko se täysin käyttökelvoton? Verkko on hyvä asia sinänsä, mutta jos laitteet ovat siitä täysin riippuvaisia, homma kusee. Tai ainakin tällä laadulla mitä palveluntarjoajat tuottaa.
Tuossa ylempänä pohdittiin miksi WiiU pitäisi omistaa. Itse ajattelin "miksi ei?", jos se tuo edes neljälle viikonlopulle viihdykettä, niin sehän on jo maksanut itsensä takaisin. Saman verran maksaa käydä baarissa neljä kertaa.
Tämä "käydä baarissa" -vertailu ei vain toimi niille, jotka ei käy siellä baarissa tai eivät tuhlaa siellä 100 euroa / kerta. Boxin/PS3:n/PC:n omistajille sitä viihdykettä on jo valmiiksi, joten kysymys on edelleen "miksi"?
Baari vertaus alkaa olemaan muutenkin hiukan kulunut täällä. Voisin heittää vastalauseeksi, että miksi ostaa WiiU, kun pelejä ei juurikaan ole ja sen hinnalla voi käydä ainakin neljä kertaa baarissa? Lihakset rentoutuisi, ei tulisi istuttua ihan koko iltaa ja nestettäkin tulisi juotua. Lisäksi seuraavana päivänä voi hyvällä omatunnolla vaan maata ja katsoa typeriä elokuvia Netflixistä PS3:lla. Marioo voi pelata muillakin Nintendon laitteilla.
Nyt alkaa olemaan aika selvää että puheet Sonyn ja M$:n taloudellisesta tehojen lisäyksestä voidaan unohtaa. Molempien konsoleilla murskataan numeroita isoja määriä ja Nintendo on jälleen samassa tilanteessa kuin Wiin kanssa. Orbikselle ja Durangolle tehdyt 3rd party pelit eivät vain pyöri WiiU:lla. Puhumattakaan että CPU ja GPU ovat aivan eri tasolla, 8GB:n tai 3,5GB muistia ei soviteta millään 1GB:n kokoon. On siis aivan siitä kiinni kuinka WiiTabletti iskee kansaan. M$:llä ja Sonylla tuskin on aikaa kuitenkaan kehittää järkevästi samanlaista tabletti ohjainta tässä ajassa.
Mutta tehoissa kyllä löytyy. Southern Island sukupolvea ja todennäköisesti vielä 7900 -sarjan GPU vääntää kyllä kovia lukuja. Grafiikka hyppäys on taattu ja GPGPU tuki voi antaa kovan sysäyksen muuallekin kuin vain grafiikkaan.
Orbis vs. Durango puolella niin kyllähän Sony vie tässä taas. Mistä olen hiukan yllättynyt. Onhan alusta nyt paljon kehittäjäystävällisempi, mutta luulin että Sony oppi että rautaan panostaminen tuo aika kovia riskejä. Vaikka yllätyn kyllä jos Sony pistää 8GB GDDR5 muistia koneeseen. Se on aika kova määrä tuon tasoista muistia. Tuollaisissa määrissä varsinkaan nopeuden osalta ei olla edes PC-puolella pitkään aikaan. PC:llä pärjää varmasti hienosti tämän vuoden ainakin jos on 4GB DDR3:sta keskusmuistina 2GB GDDR5 muistia näytönohjaimessa. 6-8GB DDR3:sta voi tietysti tulla nopeasti ajankohtaiseksi, mutta silti liikuttaisiin aivan eri luvuissa jos Orbis sisältää 8GB GDDR5 muistia. Varsinkin kun kyseessä on konsoli. Vaikka ei sillä, kyllähän yksinoikeudet sitä varmasti jotenkin pystyisivät käyttämään hyödykseen.
Vielä kun ilmeisesti molempien Durangon ja Orbiksen arkkitehtuurit perustuvat mobiiliarkkitehtuureihin, tämä lupaa pienempää lämmömtuotantoa ja tätä myöten hiljaisempia laitteita ja pienempää kokoa.
Ihmiset ulisee ruuan hinnasta, mutta samalla vedetään baarissa joka vkoloppu 100e sileäksi viinaan tai ostetaan 5e röökiaskeja joka päivä.
Perheillehän se ruuan hinta eniten iskee. Ja vaikka alkoholia Suomessa kuluukin paljon, niin tuskin perheelliset on edes joka kuu baarissa vetämässä 100€ kurkusta alas.
Ruuan hinnan nousu ja sen verottaminen on omasta mielestäni aika hanurista ja takaperoista. Puhumattakaan siitä että samalla vielä terveys-/hintasuhde on kaupoissa aivan päin persettä. Juuri tullut maidon hinnannousu ei ollut mikään älytön rahassa, mutta periaatteessa se on naurettava. Maito on kuitenkin aika perustuote ja terveellinen tuote. Silti purkki maitoa voi nyt maksaa enemmän kuin säilöntäainetta tms. roskaa täynnä oleva valmisruoka. Jos valtio ja viranomaiset oikeasti ajattelevat kansan parasta tai edes järjellä, maidon tuotanto pitäisi olla tuettua ja litran purkin hinta 50 senttiä.
Tämä nyt ei ole ihan onnettomalla tolalla Suomessa, mutta esim. Jenkeissä tuethan käytännössä menevät hampurilaisketjujen tms. elossapitoon. Terveellisen ja monipuolisen ruuan tuotto on niin kallista että harvalla on sitä varaa tai motivaatiota tuottaa tai ostaa. Ja sitten kauhistellaan kuinka kansa lihoo.
Olisi mielenkiintoista nähdä kuinka kävisi jos valmisruuan ja pikaruuan hinta kaksinkertaistuisi, valtiot alkaisivat tukemaan muuta kuin vehnän ja maissin tuotantoa ja heitettäisiin sokeria sisältäville tuotteille kova vero päälle. Voisi makumaidotkin hävitä nopeasti Jenkki koulujen ruokavaliosta ja tilalle saisi jotain mikä ei anna jotain tautia ennen kuin pääsee edes 30:n vuoden ikään.
VGleaks on julkaissut lisää huhuja. Nyt on vuorossa Orbis.
CPU:
Orbis contains eight Jaguar cores at 1.6 Ghz, arranged as two “clusters” Each cluster contains 4 cores and a shared 2MB L2 cache 256-bit SIMD operations, 128-bit SIMD ALU SSE up to SSE4, as well as Advanced Vector Extensions (AVX) One hardware thread per core Decodes, executes and retires at up to two intructions/cycle Out of order execution Per-core dedicated L1-I and L1-D cache (32Kb each) Two pipes per core yield 12,8 GFlops performance 102.4 GFlops for system
GPU:
GPU is based on AMD’s “R10XX” (Southern Islands) architecture DirectX 11.1+ feature set Liverpool is an enhanced version of the architecture 18 Compute Units (CUs) Hardware balanced at 14 CUs Shared 512 KB of read/write L2 cache 800 Mhz 1.843 Tflops, 922 GigaOps/s Dual shader engines 18 texture units 8 Render backends
Memory:
4 GB unified system memory, 176 GB/s 3.5 available to games (estimate)
Storage:
- High speed Blu-ray drive
single layer (25 GB) or dual layer (50 GB) discs Partial constant angular velocity (PCAV) Outer half of disc 6x (27 MB/s) Inner half varies, 3.3x to 6x
- Internal mass storage
One SKU at launch: 500 GB HDD There may also be a Flash drive SKU in the future
Networking:
1 Gb/s Ethernet, 802.11b/g/n WIFI, and Bluetooth
Peripherals:
Evolved Dualshock controller Dual Camera Move controller
Extra:
Audio Processor (ACP) Video encode and decode (VCE/UVD) units Display ScanOut Engine (DCE) Zlib Decompression Hardware
Varmistus specseistä saadaan todennäköisesti Sonyn ilmoittamassa tilausuudessa 20.2.
Mä en nyt taas oikein ymmärrä mikä tuossa Special Editionissa on niin mahtavaa? Onko tuo kirja Artbook vai onko se joku guiden tyyppinen, jossa on vihujen statseja ym.? Artbookin vielä ymmärrän, mutta mikäli muussa tapauksessa menee ohi.
Se on pelissä esiintyvä kirja, jota tarvitaan joskus ihan pelissä. Tai näin ymmärtääkseni.
Edit: Todella mielenkiintoinen kommentti Orbiksen ja Durangon tämän hetken huhuttuihin GPU-spekseihin. Pääpointtina on että vaikka Orbiksen ja Durangon CPU ja GPU olisivat samalla tasolla, Orbis veisi silti kehittäjäpuolella voiton Linux-pohjaisen käyttöjärjestelmän ansiosta. Tämä mahdollistaa koodaamisen suoraan rautaan, mikä ei Windows 8 pohjaisella Durangolla olisi mahdollista, johtuen Windowsin tuomasta overheadista ja rajoituksista. Lukaiskaa läpi, niin selittyy asia paremmin. http://timothylottes.blogspot.fr/2013/01/orbis-and-durango.html
Ihan totta sinänsä, mutta suoraan rautaan koodaaminen on vaikeampaa, hitaampaa ja tätä myöten kalliimpaa. Joten se että onko tästä kuinka kova etu, on vähän niin ja näin. Periaatteessa sillä kai voi saada ihan oikeaakin eroa aikaiseksi, mutta se on kovan työn ja taidon takana.
Myönnän en kyllä lukenut vielä tuota juttua. Täytyy lukea kun kerkiää.
Tehoerot jatkavat menettämästä merkitystään joka sukupolvessa. Oikeastaan vain sillä on väliä, mille konsolille on helpointa/halvinta kehittää pelejä tietenkin suhteessa alustan kaupalliseen menestykseen.
Peleillähän ne erot tehdään. Mutta on niillä tehoilla tiettyyn pisteeseen asti merkitystä peleihinkin. Wiikin oli halpa, myi, helppo/tuttu kehittää, mutta eipä sen ehdoilla juurikaan pelejä tehty, kun tehot olivat selvästi muuta sukupolvea jäljessä. Tärkeintä on olla suunnilleen samassa teholuokassa kuin kilpailijat. Vaikka totta kai, teho eroa on kyllä koko ajan vaikeampi saada. Paitsi tietty jos kilpailijana on Nintendo.
Harmittaa. Tämä olisi varmasti ollu elokuvissa hienompi kokemus...mutta minkäs teet. Itse elokuva...vähän odotin parempaa. Toiminta oli varsin jees ja oli mukava nähdä monia toiminta körmyjä samassa elokuvassa, mutta jotenkin homma jäi todella ontoksi.
Kaikista suurin miinus oli melkein itse pääkörmy, Stallone. Vaikka ei sillä, on hienoa että mies on elokuvassa, mutta tuntuu että Stallonen hahmolle on väännetty väkisin draamaa, tunnetta ja turhaa neiteilyä. Ensin rakennetaan tunne sidettä kaveriin ja sitten kaveri kuolee. Tällöin ollaan vihaisia, mutta ei niin vihaisia että näytettäisiin sitä muijalle joka sanoi että keikka on walking in a park. Pari kyyneltä tirautetaan kyllä. Wtf? O_o. Stallonelta on selvästi kadonnut pallit vanhuuden myötä. Nan Yun esittämä muija on outo lisäys. Hahmo vain latistaa menoa. Esim. Stallonen ja Nan Yun kohtaavat katseet ja keskustelut oli pidemmälti turhia, puhumattakaan tunne siteestä mitä näiden välille yritettiin rakentaa. Se oli pikemminkin outo.
En tiedä johtuuko Bruce Willisin hahmon outous hahmosta, vai onko vika itse miehessä. Joka kerta kun mies on ruudulla tulee jotenkin outo fiilis. Bruce ei ilmeisesti haluaisi oikeasti olla mukana. Chuck Norris oli mukana vain että mukana oli Chuck Norris. Mitään merkitystä hahmolla ei ollut. Olihan sillä pari hauskaa hetkeä. Muista suorituksista nautti. Arskakin oli varsin viihdyttävä ja homma toimi. Crews on kyllä tämän leffa sarjan parhaimmistoa ellei paras kaveri. Miehellä pitäisi ehdottomasti olla isompi rooli. Lundgren on myös samaa sarjaa. Statham ja Jet Li oli kuten ennenkin, eli myös parhaimmistoa. Jet Lin ruutu aika oli vain niin onneton että vähän manailin. Couture menee varsin hyvin myös kaiken keskellä, mutta ehkä vähän huomaamattomasti. Hemsworth jopa vähän yllätti. Ei yhtään huono valinta rooliin. Suurimman yllätyksen toi kuitenkin Van Damme. Mieshän on hyvä pahis! Miehen hyvis roolit on aina ollu onnettomia ja aika mitään sanomattoa, mutta tässä oli oikeasti jo jotain. Melkein toivoin että olisi antanut Stallonelle selkään, jonka jälkeen Arska olisi tullut heittämään Van Dammen mahaan putken ja tokaissut "Let off some steam Vilain".
Ihan jees elokuva. Saisivat palkata kunnon toiminta ohjaajan tekemään kolmannen osan niin tästä saisi aika hyvä. Ja Jet Li suurempaan rooliin ja vaikka Couture pois. Tai Stallonelle vähemmän ruutu aikaa.
Ja niin ollaan niitä Remake julkaisuja täälläkin morkattu, mutta nyt se on hunajaa Itse en jaksa olla kovin innoissani Wind Waker Remakesta. Olihan se jees aikanaan, mutta silti liiallinen seilailu veneellä laskee pelin Ocarina of Timen ala puolelle.
Uusi Mario, Zelda, Smash ja Kart,... ei yllätyksiä tässäkään. Ehkä kaikkien E3:ssa tulo on pieni yllätys, mutta se että joku tai osa niistä tulee olemaan sielä, on aika selvä juttu. Jos niistä yksikään ei olisi E3:ssa, se olisi ollut kova kolaus faneille.
Shin megami tensei x Fire Emblem oli jo vähän parempi julkistus. Tosin pieni pettymys lopulta kun käytännössä tuli vain nimi.
Monolithin peli näytti jo paljon paremmalta. Tämä nosti Directin tasoa aika paljon.
Lopulta...aika samat fiilikset kuin aikaisemminkin. Ei mitään tajunnan räjäyttävää. Tietty jos avoin pelimaailma kiinnostaisi enemmän, voisi tilanne olla ehkä toinen. Monolithin uusimmalle täytyy kyllä antaa mahdollisuus, vaikka pankkia ei räjäyttänytkään. Sen verran komealta peli näytti. Bayonetta 2 edelleen pakottaa ostamaan WiiU:n ja tietysti Mario ja Zelda, jos edes jotenkin onnistuvat (eli kyllä). Mikään muu ei suuremmin väräyttänyt.
EDIT: Niin ja "Yoshis Epic Yarn". Plussaa siitä että tekevät tälläisiäkin, mutta ei houkutellut Kirbys Epic Yarn kauppaan, niin tuskin tämäkään.
Mutta nimenomaan nuo ovat niitä pelisarjoja, jotka herättävät pelaajien/fanien keskuudessa aina keskustelua ja hypeä, oli uutisen aihe mikä tahansa. 2009 E3:ssa taidettiin esitellä (jos nyt oikein muistan) suljettujen ovien takana yksi ainoa konseptikuva Skyward Swordista. Kuva vuoti nettiin hetkessä ja siitä keskusteltiin aktiivisesti ja hartaasti aina seuraaviin E3-messuihin saakka, joissa peli sitten esiteltiin yleisölle aika perusteellisesti.
No jos annetaan jotain vähän konkreettista, kuten vaikka juliste, niin kyllähän siitä siitä keskustelua tulee. Mutta jos ilmoitus on että uusi Mario ja Zelda on tulossa, niin se tosiaan olisi sama kuin sanoisi että Fifa on tulossa jälleen. Marion ja Zeldan tuleminen kun on kuitenkin aika itsestäänselvyys.
NeoGafissa olivat kääntäneet Tweetin: This time, the plan is a bit different from a regular Direct, in that I'll be talking about what kind of Wii U titles and services Nintendo is developing.
Tuo nyt voi merkitä melkein mitä vaan. Mutta Nintendon nykyisen tyylin julkistuksissa, voisin melkein veikata että luvassa on pettymys... Tuollainen kiertely ja kaartelu ei vain lupaa oikein mitään. Jos päivitys olisi ytimekkäästi "Today we have new games for you!", siitä voisi jo vähän innostua...Nyt...veikkaan edelleen Nintendo Land päivitystä.
Nintendo Direct huomenna klo 16.00. Aiheena WiiU:n tulevat pelit.
Nyt alkaa kuulostamaan jo vähän siltä että Nintendo yrittää tehdä jotain. Netti täynnä Orbis ja Durango spekulointia, niin Nintendo heittää pelejä kehiin. Nyt kun heittävät vielä jotain oikeasti hienoa kehiin.
Ja edelleen, WiiU jää niin kauas että todennäköisesti ei ole toivokaan multiplat -peleistä.
Enemmän tässä painaa se miten Wii U tulee menestymään ja onko kaupallisesti järkevää kääntää peli Wii U:lle.
No joo, voihan sitä näinkin katsoa. Mutta käytännössä WiiU:n pitäisi menestyä paremmin kuin Orbis ja Durango yhteensä ja kuten historia on näyttänyt, tämäkään ei vielä lupaa hyvää tukea multiplat peleille, vaan niiden pitää myös myydä alustalla.
Lisäksi näillä tehoeroilla Durango ja Orbis kun ovat selvästi tehokkaampia kuin WiiU. Pelkästään 1GB muisti tuo kovan rajoituksen kun verrataan 3,5GB ja 5GB määriin. Puhumattakaan about kolmen sukupolven erosta GPU:ssa. Kyllähän Modern Warfare 3:kin tuli myös Wiille. Mutta voiko tätä verrata PS3 tai X360:n vastaavaan? No ei oikein. En siis oikein osaa ajatella skenaariota että multiplat -pelit olisivat WiiU:lla samassa statuksessa kuin Orbiksella ja Durangolla. Multiplat -pelit tulevat olemaan kuitenkin aina parempia Orbiksella ja Durangolla.
Tietty tehot ovat pitkälti spekulointia vielä. Mutta onhan samanlaista juttua kuulunut jo monelta suunnalta.
Itse ainakin toivon, että laitteessa olisi Cell mukana pyörittämässä käyttöjärjestelmää ja mahdollistamassa PS3-yhteensopivuuden.
Eli CPU, GPU, PPU ja vielä Cell? No saahan toivoa, mutta minä sanon että ei ikinä. Tulisi sellanen sekasalaatti että kehittäjät olisi aivan hukassa. Varsinkin jos koneessa on x64 tai x86 CPU. Puhumattakaan kustannuksista.
Voisihan periaatteessa olla että Cell olisi sivussa, joka tekisi vain taaksepäin yhteensopivuutta, mutta tähän tuskin riittäisi Cell. Koska kun RSX on Nvidian, niin AMD:n GPU:lla sen emulointi olisi todennäköisesti suht vaikeaa. Vaikka varmasti todennäköisempi vaihtoehto kuin RSX:n laittaminen Orbikseen. Mutta kustannukset nousisi niin korkeaksi että tuskin.
-backwards comparability (jos xbla pelit ei enää toimi uudella boxilla, pitää se jättää jo periaatteesta ostamatta) jne.
X360:n ns. "oikeat pelit" tuskin toimivat, mutta XBLA pelit voivat toimia emulaattorilla. Suoraan tuonti tuskin onnistuu, niin erilainen on rauta ja todennäköisest käyttiskin. Lisäksi 3GB:n järjestelmämuisti ainakin pitäisi riittää emulaattorin pyörittämiseen, samoin CPU:ssa olevat ytimet luulisi riittävän tähän helposti. Se on sitten vaan kiinni siitä jaksaako M$ tehdä tämän "ilmaisen työn", että käyttäjät saavat kunnon emulaattorin ilmaiseksi, että voivat pelata jo maksettuja pelejä. Tosin voihan olla että tästä tulee Xbox Liven mukana tuleva ominaisuus. Jos Liveä ei ole, et pelaa X360:n xbla pelejä.
Ilmeisesti tuo 12 shader unit tarkoittaa Compute Unitia...ja tuo 768 theards tosiaankin steam prosessoreita. Tämä heittää GPU:n hiukan AMD:n HD7770 -kortin yläpuolelle. Siinä on 10 Compute Unitia. HD7850 kortissa on jo 16 Compute Unitia, joten se on jo hiukan tehokkaampi.
Konsolille tämä on aika kova kortti. HD7770 kortti kuitenkin riittää jonkinlaiseen PC-pelaamiseenkin. Lisäksi on vähän epäselvää, kumpi kortti on pohjimmiltaan kyseessä, HD7770 vai HD7850. Periaatteessa tämän suurin merkitys on muistiväylä, mutta kun Durangossa on DDR3 muistia, muistiväylän nopeus on kyseenalainen. Mutta, luulen että kortti on pohjimmiltaan lähempänä HD7850 korttia. On kuitenkin helpompaa ottaa niitä Compute Uniteja pois käytöstä kuin lisätä. Samoin HD7850 käy 860Mhz kellotaajuudella, joka on lähellä Durangon GPU:n kellotaajuutta. Tykkilaite tulossa tämän perusteella. Eli ainakin huhut M$:n maltillisesta konsoliraudasta voidaan mielestäni todeta vääriksi huhuiksi, jos nämä pitää paikkansa.
Ja edelleen, WiiU jää niin kauas että todennäköisesti ei ole toivokaan multiplat -peleistä.
En nyt voi satavarmasti mitään sanoa, kun en tietokonearkkitehti ole, mutta kuulostaa vähän hassulta. Lisäksi onko tuo 64-bittisyyden käyttö nyt sen vaikeampaa kuin normikoodaminenkaan.
Sitä en tiedä että onko se kuinka paljon vaikeampaa tehdä 64bit koodausta, tuskin. Mutta se tarvitsee jollain tavalla tehdä uusiksi. PC-peleistäkään ei kai oikeastaan tule 64bit ja 32bit versiota, ainoastaan toinen. Vaatisi kuitenkin extratyötä.