Racesimcentral julkaisee jokusen tunnin päästä laajan ennakon F1 2010:stä.
Lainaus
We were actually able to get some footage of us driving at Montreal in the Ferrari, and you can see the screen, something they didn’t allow any of the other media that day to do that previewed F1 2010.
Eli tulossa pelikuvaa Montrealin radasta ferkulla ajettuna. Toivottavasti kokonainen kierros T-camista.
Michael Schumacherin paluu F1-radoille on hieno asia.
Urheilussa pitää olla tunnetta mukana, ja Schumi totisesti tuo sitä lisää tähän sirkukseen.Ayrton Sennan kuoleman jälkeen saksalainen on kantanut lähes yksin huolen siitä, että kipinät sinkoilevat radan ulkopuolellakin. Kimi Räikkönen hämmensi mukavasti soppaa omalla persoonallaan, mutta kyllästyi leikkiin ihan liian pian.
Mutta onneksi meillä on Schumi. Ilman röyhkeyttään hän ei olisi seitsenkertainen maailmanmestari.
Eikä hän pettänyt taaskaan. Tyly ohitus turva-auton pakokaasuissa vihoviimeisessä mutkassa ei jättänyt ketään kylmäksi Monacon GP:n varikolla ja pressikeskuksessa.
Schumia avoimesti vihaavat britit vaativat verta pakkiin, ja saksalaiset puolustivat epäjumalaansa.
Tällä kertaa Schumacherin kohtalo oli selvä heti kättelyssä. Sakkosekunnit räpsähtivät, koska kilpailun nelimiehisessä juryssä istui muuan Damon Hill, yksi hänen arkkivihollisistaan.
Hän oli se kuski, jonka kylkeen Schumi rysäytti tahallaan MM-tittelin ratkaisseessa kilpailussa 1994. Molemmat keskeyttivät, mutta se takasi saksalaisen mestaruuden.
Italialainen lehdistö on muuten ryhtynyt ensimmäistä kertaa kritisoimaan Alonsoa. Tätä ennen mies nostettiin lähes jumalaksi. Siellä osataan puukottaa huonoina päivinä kunnolla selkään, josta muuan Kimi Räikköselläkin on suht tuoretta kokemusta (vaikkei se häntä kiinnostanutkaan).
The rules (Article 40.13 of the FIA Formula 1 Sporting Regulations) state that if the race ends while the Safety Car is deployed, it will enter the pit lane at the end of the last lap “and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking”.
Jännän tilanteesta tekee se, että turva-auto ei ollut enää "radalla", eli tilassa "deployded" kun ennen maali-linjaa sijaitseva safety car -viiva ohitettiin...
Arvatkaa millaisiin taputuksiin täällä kotikatsomossa puhjettiin kun Schumi ohitti viimeisessä mutkassa Alonson. Muutenkin hyvä kisa Schumilta, sai taas Nicoa kiinni MM-pisteissä.
Ilmeisesti Ferrari on kuitenkin valittamassa tuosta, ainakin BBC:llä tuli nyt sellaista juttua.
Kaikki kunnia Webberille, hämmästyttävän ylivoimaista työtä. Olisi voittanut helposti yli puolella minuutilla ilman safety carin alituista vierailua.
Kokonaan uutta dev diarya saataneen odotella ensi kuun alkun. Pari minuuttia pidempi extended-versio sääaiheisesta dev diary 3:sta ilmestynee ensi viikolla.
Hitto kun tuo Logitech driving force GT + Speedblack Evo -settini tuossa kaipaa jo kuumeisesti F1 2010:ä! Gran Turismo 5:kin kyllä kelpaisi.
Kubicalle toivon huomenna (tai krhm, siis tänään) ensimmäistä Monacon voittoa. Oli todellakin henkeäsalpaavaa menoa aika-ajoissa kaverilla ja kisavarmuuskin varmasti kohdallaan. Toivottavasti lähtö menee nappiin.
Toisaalta Webber on tällä hetkellä aivan tulessa; nopea kuin raketti eikä tee juuri virheitäkään. Täytyy kuitenkin muistaa energiajuomamullien epäluotettavuus, niiltä hajoaa tuon tuostakin ties mitä osaa. Jomman kumman RB-kuskin kohdalle uskon jälleen kerran epäluotettavuuden koituvan.
Schumacherin ikifanina odotan tältä ihan hyvää kisaa, vaikka ennakkoasetelmat eivät Saksalaisen puolella olekaan. Kuitenkin kokemus on Monacossa valttia, ja kisassa voi tapahtua paljon kaikenlaista. Viiden joukkoon veikkaan Schumia.
Yksi kisan mielenkiintoisimpia aspekteja on myös Alonson kisa. Kaukaa takaa on Monacossa vaikea nousta, mutta Alonsolla ei ole mitään hävittävää. Varmasti tulee laittamaan kaiken peliin jäännöspisteiden toivossa.
Pari vuotta sitten ostin F1: Championship editionin PS3:lle. Aluksi olin haltioissani: peli tuntui virheettömältä ja oli grafiikoiltaan upea. Sitten pienet asiat alkoivat syödä miestä.
Tekoäly oli.. Liian aggressiivinen. Oli hienoa, että se oli yhtälailla virhealtis kuin pelaajakin, mutta se putkinäköisyys oli ärsyttävää. Tekoälyautot eivät siis juuri reagoineet pelaajan autoon ajolinjalla, vaan monesti hitaissa mutkissa täräyttivät täysillä auton perään. Varsinkin Kanadan viimeinen shikaani "mestarien muuri" oli vaikeimmalla tasolla painajaista, kun ei koskaan tiennyt kuka kolauttaa taakse.
Toiseksi, sadekeliä ei voinut pitää päällä käytännössä ollenkaan. Sade hidasti tekoälyä ehkä sekunnin, kaksi ja se oli aivan liian vähän, etenkin vaikeimmalla tasolla. Vaikka ajoit Ferraria, oli sateella Midlandienkin perässä pysymisessä ylivoimaisesti työtä. Se ärsytti, sillä sadekeli kuuluu formuloihin ja olisin sitä halunnut pelissä käyttää.
Ajoin pelissä, tottakai, täysipitkiä GP-kilpailuita. Tällöin minua ärsytti, että tekoäly teki yleensä aina kolme pysähdystä. Itse taas luotin useimmiten yhden pysähdyksen taktiikkaan, jolloin sain kilpailuihin aika paljonkin etua.
Vaikeimmalla tasolla pelin vaikeustaso myös heilahteli oudosti. Esimerkiksi Barcelonassa ja Suzukassa autot kiisivät kuin pienet paholaiset, mutta Magny-Coursissa ja Unkarissa ne olivat melko hitaita. Vaikeusastetta ei siis oltu tasapainotettu kovinkaan hyvin.
Nämä viat huomioon ottaen nautin pelistä silti melko paljon, ja verkkokisat huomioon ottaen varmasti n. 250-300 tuntia. Uraa en ajanut kovinkaan paljon, vaan keskityin lähinnä ajamaan mestaruuskausia oikeilla kuljettajilla. Muistaakseni parhaimmillaan ajoin Hardilla kaikki ajoavut pois kytkettyinä n. 50 pisteen kausia, päätyen pisteissä viiden parhaan joukkoon. Muutama voittokin mahtui mukaan kauteen. Uramoodi jäi ajamatta ehkä siksi, että se tuntui pelissä niin itseään toistavalta. Codemastersin F1 2010 vaikuttaa tekevän sen osa-alueen vihdoin oikein.
Virheitä tekevä AI oli, aggressiivisuudestaan huolimatta, elementti, joka piti kisat jänninä yleensä loppuun asti. Minullakin sattui kerran massiivinen joukkokolari, kun Montoya pyyhkäisi Silverstonen lähdössä puolenkymmentä autoa pois. Oli se hienoa kun itse starttasin hänniltä, näin tilanteen hyvän matkan takaa ja onnistuin nousemaan koko kaaoksen ohi vaikka kuinka sijaa. Tapanani oli tallentaa kaikki tuollaiset hetket uusintatilassa, ja sitten joskus myöhemmin fiilistellä niiden parissa. Tekoälyn kolarit tsekkasin yleensä aina uusintoina, kesken kisankin.
Harmi sinällään etten omista peliä enää. Pelasin sitä nimittäin aikoinaan PS3:n padilla ja se voisi saada aimo annoksen lisää elämää Logitechin Driving Force GT -ratilla. Force feedbackeja on ainakin kehuttu kovin.
Webber on päässyt iskuun. Olisin toivonut Kubicalle paalua, mies piiskasi Renaultia hienosti. Se ei silti riittänyt murtamaan Bullien paaluputkea. Noh, huomenna sitten lähdössä ohi.
Mersut romahtivat totaalisesti. Näytti vielä Q2:n jälkeen että Nico on ehdokas paalumieheksi. Mitähän tapahtui?
Heikkikin oli todella lähellä päästä kakkossessioon. Nopein uusien tallien kuskeista ja kiireisempi kuin Monaco-specialistina pidetty Trulli, onhan sekin jotain. Eikä Kovalaiselta ainakaan yritystä puuttunut.
Todellakin, Brundlen grid walk on legendaarista kamaa.
Anthony Davidson muuten heitti ilmaan, ettei Alonson autoa saataisi korjattua aika-ajoon mennessä. Saapa nähdä, iso lommo mestaruustaistoon tulossa jos joutuu Monacoon viimeisestä ruudusta starttaamaan.
Poikkeuksellista jännäystä ilmassa, tähän pystyy vain Monacon aika-ajo.
Kansainvälinen autoliitto FIA on asettanut tulokastalleille aikarajan, jonka alle niiden pitää yltää Monacon aika-ajossa jokaisella kierroksellaan, kertoo brasilialainen Globo-kanava.
Tulokasautojen ei haluta hidastavan kohtuuttomasti lämmittely- ja jäähdyttelykierroksillaan, jotta ne eivät estele kärkiautojen aikakierroksia. Kaikki kierrokset on näin ollen ajettava alle 1 minuutin ja 22 sekunnin, jotta kuljettaja välttyy hidastelurangaistukselta.
Lauantaiharjoituksessa tulokastallien hitaimmasta ajasta vastasi Hispanian Karun Chandhok, joka kiersi katuradan ajassa 1.19,781.
Tulossa aika huikea Monacon aika-ajo parin tunnin päästä. Kubica ainakin tykitti Rellulla aamuharkoissa kärkeen ja Alonso suukotteli kaiteita, mikä tarkoittaa että ellei ihan ihmeitä tapahdu ei paalu ainakaan Espanjalaiselle napsahda.
Eka jakso tulee olemaan extramielenkiintoinen ruuhkan takia. 24:ää autoa ei ole Monacossa nähty pitkiin aikoihin - ja kärjen erot häntäpäähän ovat vieläpä varsin suuret.
Itse pidän peukkuja Schumille ja toivon näkeväni vanhan ketun aika-ajon jälkeisessä lehdistötilaisuudessa.
En nyt muista, onko starttaamiseen otettu Codemastersin puolelta mitään virallista kantaa, mutta uskon ettei se ole mikään "pidä kaasua pohjassa kunnes valot sammuvat"-systeemi. Varaslähdöistä ainakin sakotetaan varikon läpiajorangaistuksella. Varmaan ajoavuista löytyy starttaamiseen apua, simufanit voivat sitten tehdä vaikeimman kautta.
Olen ymmärtänyt, ettei varikolle ajaessa autoon ole ihan täyttä hallintaa (et siis voi ajaa vahingossa väärän tallin pilttuuseen tai mitään), mutta jonkinlainen kontrolli autoon kuitenkin on, mistä kertoo sekin että tikkarimiehen voi tönätä vahingossa kumoon.
Olen samaa mieltä tuosta, että monet pelinkehittäjät saisivat ottaa Codemastersin tavoista oppia. Foorumeilla ovat aktiivisia ja twitter laulaa. Esimerkiksi tulevan WRC 2010 -pelin tapauksessa olisin toivonut vastaavaa, mutta nyt on käynyt niin, että pelin kehityksestä ei ole yhtä köyhää videota lukuunottamatta kuulunut yhtään mitään. Ja senkin pelin pitäisi ilmestyä jo syyskuussa...
Ilmeisesti moottorien kanssa joutuu pelaamaan sitä peliä koska voit joutua tilanteeseen, että ajat loppukauden pari viimeistä kisaa täysin loppuun kulutetulla moottorilla. Vaikka se ei voisi räjähtää, kärsii siitä huomattavasti ajallisesti.
Teknisten vikojen puuttuminen pelistä on tottakai pettymys tosifanille. Toivottavasti seuraavan vuoden peliin sentään tulisivat.
Tuo pikkutallien kehittyminen tapahtuu varmaan pidemmällä aikavälillä, eli yhden talvitauon aikana Lotus ei varmaan sijoilta 20-24 ala hätyytellä kärkeä vaikka mikä olisi. Mutta sen sijaan jos ajaa Lotuksella koko uransa ihan alusta asti ja kehittää autoa tunnollisesti, voi sillä todennäköisesti taistella mestaruudesta parina viimeisenä kautena urallaan.
miikaantti: voit valita 3, 5 tai 7 kauden uran. Pisin ura alkaa huonoimmilla autoilla, mutta esimerkiksi 5 ja 3 kauden urasssa käytössäsi on jo nopeampia autoja.
Iron Man 2 on varsin pätevä seuraaja erinomaiselle ykköselle. Ei ihan niin kovaa luokkaa kuin elokuvasarjan avaus, muttei tässä sentään pimeälle puolelle lipsuttu, eikä edes kurkistettu.
Jatko-osien mammuttitauti on ajoittain esillä, mutta ihmeen hyvin homma ollaan saatu pidettyä yhä hahmovetoisena. Oikeastaan vasta lopussa toimintaa vyörytetään esiin, näin ollen se ei pursua ulos korvista. Jos vertaa vaikka melko puuduttavaan Transformers 2:een, on ero rautamiehen hyväksi selkeä.
Ja onhan se näyttelijöidenkin puolesta. Vaikka Rourke ei roolin puolesta kovin paljoa saanutkaan näkyvyyttä, niin hyvää settiä mies silti veti. Robert Downey jr. taas on kuin luotu Starkin rooliin.
En pettynyt. Sain nautiskeltavaksi sellaisen annoksen hyvää actionia ja onnistunutta huumoria kuin odotinkin.
Mukavaa saada uusia tästä pelistä innostuneita keskustelijoita laudalle, tervetuloa!
Nopeasti nuo loput dev diaryt sitten tulevat. Ei kyllä ole huono asia se. Ja tosiaan pidennetyt versiot ovat kiva extra pelin kehitystä vähän tarkemmin seuraaville.
Codemastersin lupaukset siitä, että huonoilla talleilla ei voi normaaliolosuhteissa olla nopea, lupaa hyvää vaikeusasteen kannalta. Onhan tämä vähän hölmöä, mutta minua ärsyttää nähdä joku HRT sijalla 3, vaikka itse ajaisin autoa. Sen sijaan pikkutalleilla ajaessa asetetaan erilaisia tavoitteita kuin mitä suurilla talleilla on. Siitä tottakai lähdetään, että tallikaveri on paras mittari.
En malta odottaa tuon uramoodin erilaisia tapoja luoda kitkaa tallitoverin ja itseni välille. Ihan varmasti eksyn joskus Ferrarille ja siellä taas aloitan Alonson kanssa sellaiset psykologiset sodankäynnit että alta pois!
ebraham oisko sulla tietää tulisiko vielä enemmän noita esittely videoita esim kolareista?
Eiköhän!
Muistaakseni Codemasters aikoo julkaista kaiken kaikkiaan kuusi developer diarya. Nythän olemme nähneet vasta puolet niistä: ensimmäinen käsitteli peliä yleisellä tasolla, toinen ohjausta ja kolmas säätä. Jos menee kässärin mukaan, niin luulen että kehittäjävideo 4 julkaistaan ensi kuussa, 5 heinäkuussa ja viimeinen elokuussa, noin kuukautta ennen pelin julkaisua. Sitten onkin jo demon aika.
Minulla on vahva aavistus, että yksi tulee käsittelemään kolarimallia, koska se on F1-peleissä aika oleellinen asia.
Codemasters julkaisi säävideonsa tueksi pari uutta ruutukuvaa. Nyt on kuulemma väribalanssikin säädetty pois keltaisesta kohti realistista, ja siltähän se näyttää.
Onneksi pahin vältelttiin ja Leijonat jatkaa kisoissa. Häpeänurkka oli kuitenkin pelottavan lähellä.
Sveitsi meni pöllyttämään Kanukkeja eilen 4-1, joten yllätyksien kisat nämä todella ovat. B-miehistöjen kesken erot ovat totuttua pienemmät, johtuisiko osaltaan siitä. Piristävää tälläinen, vaikka se tarkoittikin, että Suomi joutui pelaamaan veitsi kurkulla jo alunperin helpoksi luullussa alkusarjassa.
Illan ottelu Ruotsi-Tsekki tarjoilee varmasti hyvää viihdettä.
Moninpelin osalta pelikello lähenee 25 tunnin lukemia. Viihdettä on piisannut, mutta kieltämättä olen hieman huolissani pelityylistä tästä eteenpäin. Nyt korkeampia titteleitä hallitsevien pelaajien kanssa vääntäminen on tuonut esiin ongelmia: 32 taistelijan mätöt muuttuvat helposti liiaksi räimeeksi, vaikka kentät usein ovatkin kooltaan varsin riittäviä. Kentiltä löytyy pari keskusaluetta, johon jengi usein pakkautuu sotimaan. Noh, itse kiertelen takakujia enkä heti pistä päätäni luotisateeseen - ainakaan aina.
Silti jokin vetää pelin ääreen uudestaan ja uudestaan. On helppo ottaa "muutama matsi", sitten huomaakin hukanneensa Killzonen ääressä viisi tuntia. Rakenne yhden kentän sisällä vaihtuvine alitehtävineen toimii hyvin. Myös hahmoluokat pitävät mielenkiintoa hyvin yllä, jokaiselle löytyy jotakin. Itse tykkään olla eniten ensiapumiehen roolissa. Vastuullista ja asiansa osaavaa mediciä ei aina arvosteta, mutta silti tämän vaikutus tehtävien onnistumiseen voi olla merkittävää.
En ole jaksanut moninpeli-FPS:iä viime vuosina pelata, tämä vaikuttaisi olevan poikkeus. Yksi syy on ehkäpä monien parjaamat kontrollit, joiden raskaus miellyttää. COD:issa menee helposti liialliseksi hosumiseksi kun kontrolleissa ei ole minkäänlaista massan tuntua. Vahva mielipideasia, toki.
iPad on Applen valmistama tablet-tyylinen viihdelaite, jota käytetään pääasiassa pelkästään kosketusnäytöllä. Siihen voi halutessaan kytkeä myös Bluetooth-näppäimistön, mutta pakollista se ei ole. Applen omien sanojen mukaan iPad korvaa puuttuvan aukon iPhonen ja Mac-kannettavien välillä. Se kilpailee siis suoraan minikannettavien kanssa.
iPad on kuitenkin enemmän uudenlainen viihdelaite kuin pelkkä tietokone. Se havittelee paikkaa ihmisten aamupöydästä, perinteisen Hesarin sijasta. Sen tehtävä on olla vaivattomasti käteen napattava ja huomaamattoman ohut laite, jolla voi helposti tarkistaa sähköpostit, lukea uusimmat uutiset, vilkaista Facebook-sivunsa, katsoa muutaman videon Youtubesta tai vaikka lukea suosikkisarjakuvansa uusimman numeron. On pitkälti softajulkaisijoista kiinni mitä tällä laitteella voi tulevaisuudessa tehdä.
iPadin sydän on sen 9.7 tuumainen, IPS-teknologiaa käyttävä kosketusnäyttö. Se toimii ja ottaa vastaan samanlaisia komentoja kuin Applen iPhone-puhelin: web-sivuilla näkymää voi lähentää "nipistämällä" ruutua, valokuvia selataan kevyellä sormenliikkeellä ja kirjan sivuja voi kääntää kuin oikeassa elämässä.
Millainen käyttöjärjestelmä iPadissa on?
iPadin käyttöjärjestelmä on rajusti iPadia varten muokattu iPhone OS, joka on Applen oma käyttöjärjestelmä sen mobiileille laitteille. iPadin julkistuksen aikoihin nousi iso purnaus siitä, ettei iPad pyörittänytkään oikeaa Mac OS X -käyttöjärjestelmää. Siitä voisi kuitenkin tulla isoja ongelmia, sillä k.o järjestelmä on suunniteltu hiiriohjausta silmällä pitäen. iPhone OS taas pyörii kokonaan kosketuskomentojen ympärillä.
iPadin käyttöjärjestelmään on tulossa suuri päivitys syksyllä -10. Silloin ilmestyy 4.0 versio iPhone OS käyttöjärjestelmästä. Se tuo laitteeseen paljon hyödyllisiä ominaisuuksia, muun muassa mahdollisuuden ajaa useampaa ohjelmaa samaan aikaan ja toiminnon kansioida ohjelmia.
Heikkouksia?
Joillekin kameroiden täydellinen puuttuminen laitteesta saattaa nousta suureksikin esteeksi hankinnalle. Siinä ei siis ole takakameraa kuvien ottamista varten tai etukameraa videopuheluiden puhumista varten. Skypeä toki laitteella voi siitä huolimatta käyttää.
Laitteessa on 256 mb keskusmuistia, joka saattaa tuntua naurettavan vähältä. Täytyy kuitenkin muistaa, että iPhone OS poikkeaa muistin ja prosessorinkäytöltään suuresti Mac OS X -käyttöjärjestelmästä. Raporttien mukaan iPad on sulava, nopea ja erittäin sujuva käyttää. Luvut ovat vain lukuja, jos laite muuten toimii niinkuin sen odottaisi toimivan.
Monille myös perinteisten USB-porttien puuttuminen voi olla omituista. Apple rohkaisee käyttäjiä käyttämään laitetta langattomasti. USB-portilla ei sitäpaitsi ole suurta merkitystä, koska iPhone OS ei ainakaan toistaiseksi pidä sisällään tiedostonhallintaa, jonka kautta voisi käyttää esimerkiksi muistitikkuja.
Koska sitä saa Suomesta?
Todennäköisesti vasta syksyllä -10. iPad on ollut Amerikassa niin suuri menestys, että Apple oli pakotettu lykkäämään julkaisua vanhalla mantereella. Ja koskapa pohjoismaat ovat sen verran pieni markkina-alue, saapuu laite niihin maihin loogisesti viimeisien joukossa. Mutta pääpointti on, että tarkkaa kotimaan julkaisuaikataulua ei ole vielä selvillä.
Jos iPadin välttämättä haluaa juuri nyt käsiinsä, voi sellaisen tilata tietyistä verkkokaupoista. Suomessa niitä myy, roimalla lisähinnalla, Helsinki-Vantaan lentokentällä sijaitseva Capi.
Voisipa tässä tehdä mokomalle laitteelle oman aiheenkin. Varmasti syksyn mittaan siitä tulee höpistyä kaikenlaista. Ja onpahan teidonillakin virallinen paikka tehdä muut kateudesta vihreäksi, jos mies intoutuu kotimaan ulkopuolelta tekemään ostoksia.