Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Profiili
Yhteenveto
Näytä tilastot
Näytä kirjoitukset
Siirry blogiin

  Näytä kirjoitukset
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 256
1  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 21.06.2022 12:28
Rise of the Tomb Raider meni tuossa läpi. Olipa tosiaan erinomainen jatko-osa, menee varmaan yhdeksi parhaista kakkososista koskaan minun listoillani. Vähän kaikkea oli paranneltu ja lokaatiot kiinnostavampia monilta osin kuin alkuperäisessä. Taisteluiden suuresta määrästä tunnutaan monessa paikassa valittavan, mutta minun mielestäni niitä oli juuri sopivasti. Lara voi kuitenkin hoitaa ne niin monella eri tavalla: aseilla, hiippailulla, heittoesineillä, harhautuksilla... Työkaluja ja erilaisia lähestystapoja riittää!

Korkkasin myös aika nopeasti Risen läpäisyn jälkeen Shadown, ja olin oitis mielissäni mm. vesikontrollien parantumisesta ja uimisen toteutuksesta. Nyt vedenalaisessa tutkimisessa on jo kunnolla fiilistä. Turhat "pyöritä tattia ja köysi kiertyy" -mekaniikatkin voi nyt yksinkertaistaa helpommiksi niin, ettei tikkuja tarvitse turhaan veivailla.

Shadow on myös todella hieno graafisesti. Taitaa pyöriä Series X:llä natiivina 4K:na melkeinpä lukitusti 60 kuvaa sekunnissa! Viidakkoympäristöt tihkuvat elämää ja tunnelmaa, Uncharted-vaihdetta on omalla tavallaan laitettu pykälä suuremmalle.

Ellei Shadow sitten ihan surkeaksi muutu, tulen nostamaan tämän trilogian heittämällä Uncharted-pelien edelle. Hienonhienoja seikkailupelejä, jotka tahtoo varmasti pelata uudemmankin kerran, toisin kuin Draken seikkailut.
2  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 20.06.2022 17:20
https://twitter.com/NintendoEurope/status/1538869704252612608

Lainaus
Tune in on 22/06 at 16:00 CEST for a livestreamed #XenobladeChronicles3 Direct presentation featuring roughly 20 minutes of information about the upcoming RPG adventure for #NintendoSwitch.

No niin, Nintendon "E3" alkaa käynnistelemään koneitaan. Tulee vieläpä hyvään aikaan näin eurooppalaisten kannalta, toivottavasti sama koskee pää-Directiä ensi viikolla.

Xeno kolmekin enää reilun kuukauden päässä aiemmin tapahtuneen aikaistuksen ansiosta. Hullua. Kiva nähdä syväluotaavasti miten taistelusysteemi toimii ja saada varmasti herkuttelevia otoksia pelin eri ympäristöistä.
3  Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Sekalaiset pienet uutiset ja hype koskien elokuvia ja TV-sarjoja : 17.06.2022 07:37
https://www.hollywoodreporter.com/tv/tv-news/game-of-thrones-jon-snow-spinoff-1235167415/

No niin, tämän mukaan HBO jatkaa sittenkin Game of Thronesia periaatteessa siitä, mihin sarja aikoinaan loppui.

Viimeinen kausi oli sen verran kaamea, etten tiedä miten tähän suhtautuisi. Toisaalta on hyvä, ettei "viimeiseksi sanaksi" jää toukokuussa 2019 nähty jakso. Maailma on kyllä todella kiinnostava ja tarjoaa varmasti vielä paljon, jos tekijät osaavat ammentaa siitä oikein.
4  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Re: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 16.06.2022 09:36
Edelleenkään en pidä edes next geniä koskaan alkaneeksi. Ei olisi menettänyt mitään, vaikka Ps5:sta ja uutta Xboxia ei olisi koskaan julkaistukaan.

Olisi jäänyt moni peli pelaamatta. Uuden boxin myötä fps boostit ym. parannukset antanut toisen mahdollisuuden peleille joihin en olisi koskenut PS4/XboxOnella.

Toki sellainen uuden "nextgen" pelin kokemus on vielä kateissa. Ei sitä fiilistä tullut kyllä kovin usein PS4:llakaan.

Tämä. On ollut hienoa kokea esim Rise of the Tomb Raider Series X:llä ensimmäistä kertaa niin, että peli pyörii lukittuna kuudellakymmenellä freimillä. Ehkä konsolipelaajienkin täytyy jatkossa suhtautua uusiin konsoleihin hieman samalla tavalla mitä PC-pelaajat suhtautuvat rautapäivityksiin. Generaatiot häivyttyvät pois tai ainakin harmaiksi.

Taitaa olla niin, ettei tällä kertaa nähdä PS5 Prota tai tehokkaampaa Xboxia välimalleina, tai ainakaan niin nopeasti kuin viime genissä. Sen sijaan esimerkiksi AMD Super resolution 2.0:n tapaiset tekniikat tulevat vapauttamaan tehoja resoluution nostolta. Nykykoneet ovat muutenkin aika tehokkaita laitteita omaan aikaansa (ja hintaansa) nähden, toisin kuin PS4 ja Xbox One, joiden suorittimet olivat jo julkaisussa melko keskinkertaisia.
5  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 13.06.2022 19:53
Suurella mielenkiinnolla odotan Nintendon Directiä. Nintendon ei pidä kuin pistää perus setti niin se on piristysruiske näihin. Jos sitä Directiä nyt tulee. Huhuja on mutta ei mitään virallista. Kohta pitäisi ilmoitus jo tulla jos se 15.6. olisi.

28.6. tai 29.6. Tämän vahvisti Emily Rogers ja Nate Drake, eli sanoisin että 95% varmuudella tulemme näkemään kesä-Directin kesäkuun viimeisenä tiistaina tai keskiviikkona.
6  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox - One, Series S/X & Game Pass : 13.06.2022 07:43
Oli aika mukava showcase Microsoftilla ja Bethesdalla eilen. Tänä vuonna vähän kitkutellaan, mutta ensi vuonna Boxin omistajille on luvassa aikamoinen määrä herkkua.

Kaksi yllätystä: Silksong ja Persona-pelit. En odottanut näkeväni Silksongia pitkän poissaolon jälkeen ensimmäisenä Microsoftin tilaisuudessa. Hieno homma, että se tulee Passiin heti julkaisussa. Sama homma tällä viikolla uuden Turtlesin kanssa; on kätevää pelata nämä pelit ensin Gamepassilla ja sitten myöhemmin hankkia ne Switchille fyysisinä versioina. Retail-versiot kun tulevat yleensä ainakin pari kuukautta myöhemmin.

Persona-pelien kanssa tilanne lienee sellainen, että ovat tulossa myös muille alustoille samaan aikaan. Atlus olisi aika hullu, jos Switch-pelaajat (jotka ovat otollisinta yleisöä tämän genren peleille) eivät pääsisi hankkimaan näitä. Tämä lajityyppi maistuu minulle parhaiten kannettavana, joten ensisijaisesti tulen suosimaan Switch-versioita, mikäli ne tulevat saataville samaan aikaan Xbox-versioiden kanssa.

Uusi Forza näytti todella hyvältä. Kilpailu tämän ja GT:n välillä räjähtää taas käyntiin. Tekisi mieli melkein hankkia rattiohjain, kun peli vihdoin ilmestyy. Ja sitten perustan blogin ja haastattelen itseäni tulevan kauden koitoksista  8)

Starfield. Kyllä, siinä on havaittavissa sitä vanhaa kunnon Bethesda-jankkia tankkaavine ruudunpäivityksineen, mutta eikös pelin konsepti ole yhdessä mittakaavan kanssa hemmetin kutkuttava. No Mans Sky toki tekee osittain samoja asioita, mutta ehkä pelit ovat silti lopulta hieman erityylisiä? Tosin jos pelissä on yli 1000 planeettaa, niistä suurin osa on luotu varmastikin satunnausperiaatteella, eli maailma ei ole aitoa käsityötä. Ei se voi olla. Onko joukossa esimerkiksi 50 planeettaa, jotka näyttävät suurinpiirtein samalta ja sisältävät muutaman tutkittavan luolan? En tiedä, kysymyksiä on paljon, mutta konseptina tämä on todella mielenkiintoinen ja lopputulos voi olla huima.
7  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox - One, Series S/X & Game Pass : 08.06.2022 11:51
Otin taas GP:n käyttöön kolmeksi kuukaudeksi euron hintaan. Huomasin, että AC Origins on lisätty palveluun, sehän päivitettiin tässä hiljan pyörimään nykykonsoleilla 60 freimillä. Laitoin lataukseen. En ole pelannut yhtään modernia AC-peliä, ja Originsin pitäisi olla yksi parhaista (ellei jopa paras?) sarjassaan. Egypti-teemaisuus kiehtoo myös tässä.
8  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 05.06.2022 21:03
Goldeneye 007:n saavutukset nähtävissä Xboxin verkkosivuilla! https://t.co/46FWj70BjZ

Julkaisu on todennäköisesti joko Microsoftin tilaisuudessa 12.6 tai Nintendo Directissä tässä kuussa.

Tuntuu epätodelliselta, mutta kyllä tämä taitaa oikeasti tällä kertaa tapahtua.  :o

EDIT: Bondin julkistuksen arvellaankin tapahtuvan Summer Game Festin avaustapahtumassa, torstai-iltana. Joidenkin sisäpiirilähteiden mukaan tavoitteena on aina ollut crossplay Xboxin ja Switchin välillä. Se tietenkin saa epäilemään, että tässä puhutaan senkaltaisesta remakesta/remasterista, joka taannoin vuodettiin nettiin.

Haluaisin kuitenkin ehdottomasti myös alkuperäisen version NSO-palveluun, sillä olisi aika siistiä vetäistä se N64-ohjaimella läpi. Muuten otan uudemman version modernisoiduilla kontrolleilla mieluusti, ja jos pitäisi valita jompi kumpi, remake veisi silti voiton. Ja ehkä siinä voi vaihtaa MCC:n tavoin lennossa vanhan ja uuden ulkoasun välillä? Ja miettikää, neljän pelaajan split screen 60fps/120fps:n frameratella!

Microsoft pistää tämän satavarmasti Gamepassiin heti julkaisussa, eli taidan ottaa Passin kolmeksi kuukaudeksi eurolla (tarjous voimassa taas kaikille, joilla ei ole tilaus voimassa). Switchillekin pakkohankinta toki ihan moninpelijuttujen takia, hinnaksi epäilen 20-25 euroa.

Tai ehkä Nintendolla on jopa pelisilmää ja iskevät tämän Switch Onlinen bonuspeliksi! Olisi aika siisti veto.
9  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 05.06.2022 16:26
Halo Reachin kampanjalle arvosanaksi rouheat 4/5.  Oli jopa yllättävän hyvä odotuksiini nähden. Olin toki kuullut joitakin juttuja Reachin juonenkäänteistä, mutta silti jotkut twistit vetivät maton jalkojen alta aika lujaa. Viimeinen tehtävä oli briljantti ja hyvin, hyvin mieleenjäävä. Onhan näitä tehokeinoja käytetty jo aikaisemminkin, mutta kun tällainen tehdään hyvin, niin vaikuttavuus on taattu.

Haloissa on kyllä parhaimmillaan sellaista kenttäsuunnittelua, joka uppoaa täydellisesti minuun. Vähän sama homma kuin Crysiksessakin, mutta ei niin suuressa mittakaavassa. Avoin lineaarisuus toimii ja taisteluita voi lähestyä monilla eri tavoilla riippuen mistä lähtee etenemään, mitkä vihut ensimmäiseksi ampuu ja mitä ajoneuvoja ottaa haltuunsa. Toimii vielä paremmin kaverin kanssa, ja siksi nämä ovatkin co-opissa erinomaisia, jopa parhaita genressään. En ole vielä pelannut Infiniteä yksinpelillä, mutta voisiko olla että avoin lineaarisuus toimii Halossa sittenkin paremmin kuin vielä avoimempi maailma? En kuitenkaan vielä ota kantaa siihen.

Seuraavaksi Halo: Combat Evolved, joka on minulle tutuin kaikista Haloista, ainakin kampanjan puolesta.

MCC on kyllä yksinpeli-Haloistakin diggaaville nykyään kova paketti, ei siitä mihinkään pääse.
10  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 03.06.2022 07:33
https://www.youtube.com/watch?v=-L1EuRo54pI

Ressa 4:n remake ilmestyy ensi vuoden maaliskuussa. Aika hullua nähdä tuttuja ympäristöjä ja hahmoja täydessä curret gen -loistossa. Pelin tyylissä on ainakin tuon trailerin perusteella onnistuttu säilyttämään RE4:n ikoninen fiilis. Se on tietenkin kokoelma valittuja (parhaita) paloja, joten koko pelistä ei koskaan tiedä.

Pelin mittakaava on myös arvoitus. Jos grafiikat ovat tuota laatua ja pelin kulku suurinpiirtein entisellään, se olisi aika temppu.

Tässä on hyvin aikaa vetäistä nämä uudet (ja uusvanhat) RE:t läpi ennen kuin tämä on ulkona.
11  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 02.06.2022 17:54
Halo Reach

Aloitin Halo-kamppisten peluun kronologisesta järjestyksestä. Olen tottunut pelaamaan näitä lähinnä jaetun ruudun co-oppina, viimeksi kokonaan yksin pelaamani Halo taisi olla Halo 2. Ja siitä on todellakin kulunut aikaa ja paljon!

Reach onkin aika jännän tuntuinen Halo siinä mielessä, että MC ei ole päähahmo. Tykkään kyllä tästä ratkaisusta, vaikkei Chiefissä mitään vikaa ole. Kiva nähdä silti meininkiä myös toisenlaista näkökulmasta.

Toiminta on totutun laadukasta, pelattavuus tiukkaa ja... juoksunappi?! Kaikki eivät kuulemma tykkää, mutta ainakin kamppiksessa tuntuu toimivan, sillä kentät ovat mukavan laajoja, vaikkakin Halo-tyyliin silti lineaarisia.

Teknisestä puolesta olen vieläkin aivan liian huumaantunut pystyäkseni artikuloimaan muuta kuin ylisanoja; XIM NEXUSin gyro, 120fps AOCin 27" 1440p-näytöltä, 120 FOV... olen taivaassa!

Ainoa miinus, ettei päähahmon paljasta takapuolta näytetä alussa. Ainoa miinus.



Rise of the Tomb Raider

Jos eka Tompan rebootti oli hyvä, niin tämä on hemmetin hyvä. Maailman tyyli flirttailee hieman Ubisoftin avoimille maailmoille, mutta mittakaava on Tomb Raiderissa onneksi paljon maltillisempi eikä se tunnu laisinkaan uuvuttavalta. Sanoisinko, että vapautta mennä ja ihmetellä on tarjolla juuri sopivasti. Hienoa, ettei pääjuonta tarvitse heti puskea eteenpäin vaan voi etsiä parempia osia aseisiin ja nuuskia rauhassa luolia. Siperian kylmät, neuvostoaikaiset tukikohdat tarjoavat mielenkiintoinen lokaation ja kontrasti on mitä herkullisin sarjan ensimmäiseen osaan.

Lara on hieman seesteisempi tässä osassa, verrattuna siihen villikissaan, miksi hän trilogian avausosan lopussa muuttui. Muiduli räiski raivoissaan niin ihmiset kuin muinaiset olennot palasiksi ilman tunnontuskia. Mikähän oli bodycountti Draken ensimmäiseen Unchartediin verrattunaP Veikkaan kuitenkin, että pienempi.

Ja on se jouskari vaan aseiden ase, kun mekaniikat tehdään näin tyydyttävästi.

Mutta kummaa sen sijaan on se, että vaikka pistooleita löytyy vaikka muille jakaa, ei tapahdu sitä mitä sarjan fanit odottavat ja mille rebootin ensimmäisen osan lopussa jo silmää iskettiin. Ehkä myöhemmin? Älkää spoilatko.
12  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Peliostokset : 29.05.2022 17:42
Napsaisin G2A:sta vielä Master Chief Collectionin (19,44€): https://www.g2a.com/halo-the-master-chief-collection-xbox-live-key-global-i10000008375001

XIM NEXUS on muuttanut suhtautumiseni Xboxiin täydellisesti – nyt laitteella on nautinto pelata, ja Microsoftin ollessa kyseessä digipelien ostaminen tuntuu turvalliselta. Ostan Switchille mieluusti fyysisiä versioita, mutta Xboxilla vaikka kaikki latauksina.

Suunnittelin jo viime vuonna Halojen yksinpelien uudelleenpelaamista, mutta se jäi väliin. Onneksi jäi. Nyt voi laittaa Halot tulille Nexuksella.  8)
13  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 29.05.2022 07:55
Mario Strikers: Battle Leaguesta julkaistiin demo, jossa pääsee pelaamaan jo nyt tutoriaalit ja ensi viikolla testaamaan matseja onlinessa muutamassa aikaslotissa.

Ensipuraisun jälkeen vaikuttaa siltä, että tästä tulee ehkäpä paras Mario-urheilupeli alustalla toistaiseksi. Next Level Gamesin (Luigis Mansion 3) animaatiojälki on tässäkin pelissä mykistävän hienoa; kaikki hahmot liikkuvat persoonallisesti, elävästi ja hauskasti. Yoshi pinkoo esimerkiksi Yoshi's Islandista tutulla kirmailullaan kentällä eteenpäin. Myös esimerkiksi taklasten lopputulokset ovat hykerryttävää katsottavaa, kun joku DK runnoo kevyemmän hahmon kentän pintaan. Yksityiskohtien määrä on älytön, kanukkikehitystalo on ollut jälleen kovassa lyönnissä.

Mutta pelattavuushan se tärkein on tällaisessa pelissä. Syvyyttä löytyy erikoissyöttöjen, potkujen, väistöjen ja muun ansiosta. Itemit pois laittamalla tämä on melkein kuin Fifa, hemmetti sentään.

Ja kahdeksan pelaajan lokaali moninpeli! Näitä on aina kiva saada lisää perinteisten Bombermanien jatkoksi.
14  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Peliostokset : 27.05.2022 08:55
Metro Redux bundle (Xbox) | eneba | 4,14 € (alennuskoodilla cr9ze9uiAKS hinnasta pois -10%)

Tämäkin oli niin hyvä diili, etten voinut kääntyä kannoillani; pari euroa per peli! Molemmat Metrot pyörivät Boxilla fps boostin jälkeen lukitusti 120 freimillä. Tykkäsin näistä Switchillä helkkaristi, ja tulenkin pelaamaan nämä jossain vaiheessa taas uudelleen. Seuraavaksi pitää napsaista Metro Exoduksen gold edition, jota saa säännöllisesti alle kympin hintaan.
15  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox - One, Series S/X & Game Pass : 25.05.2022 06:35
XIXin uusi killer-ominaisuus on "smart actions": https://www.youtube.com/watch?v=JUc3LxFdbB4

Eli toisin sanoen skriptaus, jolla voi esimerkiksi automatisoida jump crouch -spämmin tai poistaa aseista rekyyliä. Paljon muutakin sillä voi toki toteuttaa, toiminnot vaikuttavat jo beta-vaiheessakin monipuolisilta.

Se on kyllä selvää, että jos NEXUS ei aiemmin ollut cheatlaitteeksi miellettävä, niin nyt se laitetaan surutta Cronus Zenin kanssa samaan koijarikategoriaan, vaikkei Smart actionia koskaan edes käyttäisi.

Beta-firmware on jaossa jo Android- ja PC-käyttäjille, Mac-versio tulossa pian. Eikun siis Havockiin 4x-scope ja rellestämään Apexissa anti-recoililla niin perkuleesti  8) :lol:

EDIT:

Näyttäisi, että tämä on kuitenkin toteutettu kilpailevia laitteita edistyksellisemmin. Tässä esimerkiksi Destiny 2:n anti-recoilin selitystä smart actionsin kautta:

Lainaus
There's a couple of approaches to solve the recoil riddle, but NEXUS has unique Aim Magnitude and Aim Angle actions that integrate directly into the game's look mechanics via Smart Translators.

This means you have FULL control over your aim, at any angle, using either the thumbstick or Motion Aim while Anti-recoil is active. Unlike EVERY other recoil mod on any other device, there is no fighting the right stick when pulling up or down, and no more sawtooth or stair-stepping when aiming on an angle!

NO other anti-recoil script or mod on ANY device can do what NEXUS pulls off here, thanks to Smart Action integration with Smart Translation.

Potentiaali vaikuttaisi olevan aika hurja, jos vain kehtaa käyttää näitä kaikkia ominaisuuksia moninpeleissä. Kyllä se alkaa siinä vaiheessa luisua harmaalta alueelta huijauksen puolelle. Yksinpeleissä ei toki mitään väliä, jos huijaa tekoälyä vastaan. Tässä kuitenkin ohjaimella tehdään smart actionsien kautta jotakin sellaista, mitä peduspadilla tuskin kukaan ihminen pystyisi tekemään.
16  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 19.05.2022 09:11
Ja taas mennään!

https://www.nintendolife.com/news/2022/05/skyrim-anniversary-edition-has-been-rated-for-switch-in-taiwan-sparking-rumours-of-a-port

Ottaisin kyllä mielelläni creation club -modit Switch-versioon, varsinkin jos nykyisen version omistajat voisivat päivittää uuteen kohtuullisella hinnalla. Mutta sekään ei yllättäisi, jos myisivät tätä taas kuudellakympillä!

Skyrimin Switch-versio on oikein hyvä. Pelissä vaikuttaisi suorituskyvyn osalta olevan jonkin verran pelivaraa pyörittää modeja, mutta Skylandin tapaisista raskaista grafiikkamodeista on varmaan turha haaveilla. Lisäkontentti uusien aseiden, questien, suojien ja muiden osalta kyllä kelpaisi.


17  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox - One, Series S/X & Game Pass : 18.05.2022 08:38
Olen nyt käyttänyt XIM NEXUS -ohjainta puolitoista kuukautta. Tyytyväisyysmittari huitelee sadassa prosentissa, vaikkei tämä edes ole vielä ohjaimen viimeinen olomuoto; alpha-testaajat kun kiusoittelevat XIMin foorumilla, että ohjain saa päivityksellä lähiaikoina uuden merkittävän ominaisuuden, joka tulee entisestään lisäämään sen hyödyllisyyttä peleissä.

Lainaus
There's also a new feature coming to NEXUS that's going to blow everything else out of the water, regardless of NEXUS' core Motion Aim and Smart Translator system (it'll work in every game).

Olen miettinyt, että mikä tämä voisi olla, mutta en oikeastaan keksi mitään. Flick Stick tuskin on mahdollinen tikkujen herkkyyksiä muuntamalla, se vaatii syvempää pääsyä pelin kontrolleihin. Tai näin ainakin luulen. Odotan mielenkiinnolla kuulevani tästä lisää!

NEXUS on myös käsissä mukava kuin mikä. Tattien tuntumakin on erinomainen, ehkä paras, mitä olen koskaan kokenut. Kuten aiemmin sanoin, ohjaimen hienous piilee älyominaisuuksissa, mutta on myös tärkeää että se istuu käsiin kuin hanskat. Jos XIM jossain vaiheessa päivittäisi ohjaimeen tuen Switchille, pelaisin tällä Splatoon 3:a mieluummin kuin NS:n Pro-ohjaimella – niin paljon tästä tykkään.

XIM on kyllä käyttänyt paljon harkintaa ja aikaa ensimmäiseen gyro-ohjaimeensa. Pienetkin yksityiskohdat on huomioitu: gyro-moduuli esimerkiksi on sijoitettu täsmälleen keskikohtaan (muissa ohjaimissa se on ilmeisesti hieman sivussa), joka takaa kallistelutarkkuuden. NEXUS käyttää smart translatoreissa ja tikuissaan 16-bittisyyttä (65 500 mahdollista datasijaintia), kun esimerkiksi Dual Sensen tikuissa käytetään 8-bittisyyttä (256 datasijaintia). Samat tikkusensorit kuin Xbox Elitessä, mutta XIM antaa mahdollisuuden syväkalibrointiin, joka on tietenkin vuosien vieriessä iso etu ihan mahdollista driftausta ajatellen.

Ohjaimen takanappeja ei ole miellyttävintä käyttää, en ole vielä tottunut niihin. Olen sijoittanut Apexissa takanappeihin mm. Cellit ja ensiapupakkaukset, mutta vielä 1,5kk jälkeenkään en käytä niitä takanappien kautta luonnollisesti. Ne eivät sovellu tässä ohjaimessa niinkään jatkuvaan käyttöön sijoituksen ja ergonomian puolesta, vaan enemmänkin hiilauksen kaltaisiin toimintoihin. Ainakaan minun sormisijoitteluni ei taivu käyttämään niitä jatkuvasti, minkä voi nähdä toki käyttäjästä riippuen suurenakin miinuksena, jos on esimerkiksi tottunut käyttämään muiden premium-ohjainten takaliipaisimia osana jatkuvaa pelaamista.

On vaan niin hienoa heittää esimerkiksi vanha Gears of War -levy Series X:ään, ladata appiin pelin gyro-profiili ja muutaman helpon herkkyyssäädön jälkeen pelata peliä hyväntuntuisella gyrolla, kuin se olisi aina ollut pelin natiivi ominaisuus. Parin vuoden takainen haaveuneni on todellisuutta, tässä ja nyt. Tyyris ohjain, mutta joka on – jos tietää mitä haluaa – helposti hintansa arvoinen.
18  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 16.05.2022 11:52
Fallout 4 on aika erilainen peli survival-vaikeusasteella! Kyse on jonkinlaisesta selviytymissimusta, jossa jokaista yhteenottoa joutuu ainakin alkupuolella suunnittelemaan ja miettimään "onko tämä todella fiksuin tapa?". Vesi, ruoka, antibiootit ja muut lääkkeet muuttuvat tärkeiksi eivätkä ne ole enää pelkkää turhaa painoa repunpohjilla. Kuumotusta luo myös se, että tallentaa voi vain nukkumisen yhteydessä. Tämän rajoituksen voi halutessaan kiertää modilla, mutta en tiedä... vapaa tallentaminen voisi syödä survivalista pohjaa siltä, että vaara on kokoajan läsnä, jos ei pysy valppaana. On toki melkoista menettää tunti pelaamista siksi, että miina yht'äkkiä räjähtää vieressä, mutta minkäs teet kun menit nuuskimaan tuntematonta rakennusta ilman huolellista tutkimista. Pelaamiseen täytyy suhtautua niin, että oikeasti samoilisi tällaisessa vaarallisessa maailmassa. Ja sekös nostaa tunnelmaa ruudun takana.

Muistan, miten räiskin ensimmäisellä pelikerralla ilmeenkään värähtämättä esimerkiksi "zombilauman" kumoon melkein paikallani seisten, mutta kun niitä lähtee survivalilla katras perään, niin tulee kiire kotiin katsomaan jäikö kahvipannu liedelle.  :) Vihut toki ottavat vastaan tällä vaikeusasteella myös paljon enemmän vahinkoa, joten yhteenotot ovat lyhyitä kun viholliset eivät ole luotisieniä. Tästä tykkään myös.

Peli on survivalilla hyvin erilainen kokemus kuin normaalilla vaikeusasteella. Jos en hermojani tyystin menetä, tällä tiellä myös jatkan. Ja jos menetän, modaan mieluummin tuon vapaan tallennuksen peliin kuin vaihdan survivalista tavalliseen pelityyliin.

Ja on muuten Series X:llä aiemmin linkkaamallani 4K/60fps/ultra textures -modilla hienon näköinen peli tänäkin päivänä. Ja 5/5 gyro-tähtäys Xim Nexuksella on tietenkin myös tässäkin pelissä huikea juttu!


19  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Peliostokset : 14.05.2022 18:11
Vuosi on 2022, ja ostin juuri Skyrimin!  8) Tämä on kuitenkin laskujeni mukaan vasta neljäs (PS3, PS4, Switch, Series X) kerta, joten kohtuudessa on sentään vielä pysytty!

Tarkalleen ottaen, ostin Skyrimin ja Fallout 4:n, sillä löysin Enebasta bundlen, jossa on Xboxille Skyrimin uusi Anniversary Edition ja Fallout 4:n GOTY-versio. Maksoi 28 euroa, siis yhteensä. En voinut vastustaa, koska Skyrimissa tulee kaikki creation club -kontentti ja Fallout 4:stä olen aikoinaan pelannut vain peruspelin, enkä yhtään GOTY:n mukana tulevaa DLC:tä. Starfieldiäkin joutuu odottelemaan vielä varmaan ainakin vuoden verran, niin mikäs tässä on näitä ihania Bethesdan klassikoita taas tahkota.

Fallout 4:n Xbox-versioon saa muuten kytkettyä päälle 4K/60fps/PC Ultra textures -moodin 1 mb:n kokoisella modilla: https://www.youtube.com/watch?v=BrDEKLzM9Ho

Jos käyttää virallista ratkaisua ruudunpäivityksen boostaamiseen, resoluutio pysyy Series X:lläkin jostain syystä vain 1080p:ssä. Ehkä tuossa aiemmin mainitussa tavassa tulee jossain vaiheessa suorituskykyongelmia vastaan, mutta aion lähteä sillä ehdottomasti liikkeelle. Juuri muita modeja en pelin raskauttamiseksi asenna, mutta survival-pelimoodi tehnee kokemuksesta aikalailla tuoreen tuntuisen verrattuna aiempaan.

On kyllä mainiota, miten halpaa varsinkin vanhempien pelien ostaminen Boxille on, vaikkei edes kikkailisi maa-alueiden kanssa.
20  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Peliostokset : 13.05.2022 09:48
24: the game oli yllättävän hyvä lisenssipeli. Vuokrasin sen aikoinaan R-kioskilta pariksi päiväksi ja pelasin läpi muutamassa pelisessiossa. Tavoitti hyvin sarjan tunnelman ja sisälsi hienoa kikkailua split screeneillä ja kellolla. Kaikki sarjan oikeat ääninäyttelijät messissä, kuvaustiimi neuvomassa välinäytöksien kuvakulmien kanssa jne. Peli on vielä Sonyn omalta tiimiltä lähtöisin, niin ei ihme että laatu oli monella tavalla korkeaa.

Tästä ja PS1:n X-Filesin lisenssipelistä, joka oli käytännössä pitkä interaktiivinen sarjan jakso, on kyllä jäänyt hyviä muistoja.
21  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 07.05.2022 17:57
Jumankauta, tämä Switch Sportsin jalkapallo on todennäköisesti paras "minipeli", minkä Nintendo on pakertanut aikapäiviin. Ihan hiton addiktiivista tahkota Rankedia onlinessa. Ja tämä on vain pieni palanen suurempaa pakettia, melkein yksinään pelin hinnan arvoinen.

- 4vs4-pelit sopivat kentän kokoon ja vauhtiin täydellisesti. Vauhtia ei ole liikaa, peleissä täytyy miettiä oikeaa sijoittumista ja sitä, koska kuluttaa kestävyyttä juoksuspurteilla. Jotkut pelit menevät yliajalle ja huikeiksi jännäreiksi, kun ensimmäinen maalin tekevä vie rankkipojot kotiin.
- Ihan varmasti ovat Rocket Leagueta pelanneet ja miettineet, mikä tekee pelistä hauskan. Pallossa on aika samankaltaiset fysiikat, ja ohjainta sivuille kampeamalla potkuihin saa jopa kierrettä. En edes osaa vielä kaikkia hienouksia erityisen hyvin, mikä on mainiota, koska se kertoo että pelistä todella löytyy syvyyttäkin.
- Itse olen Rocket Leaguessa sen verran noob, että tekemäni maalit tuntuvat melkein aina onnenkantamoisilta. Tai läsnä on tunne, että pallo vain kimposi autostani ja satuin olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tässä on jo alusta asti tunne, että jokainen maali on hieno ja syntyi oman taidonnäytteen kautta. Hemmetti sitä riemua, kun ennakoi vastajoukkueen syötön ja potkaisee aivan tolpan vierestä upean maalin!
22  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Peliostokset : 07.05.2022 12:03
Minecraft Dungeons: Ultimate Edition | Xbox store | 39,99€

Olen Switchillä nakuttanut tätä melkein 180 tuntia. Pakko oli hommata Boxillekin 120fps/4K-parhautena, kun pelissä on vielä täysi cross progression alustojen kesken. Pelaan sitten Switchillä tai Boxilla, samat kamppeet ja progressio säilyy Season Passissa. Näin homma kuuluu tehdä.

Dungeonsin vanilla löytyy myös Gamepassista, mutta Ultimaten DLC ei siihen kuulu. En ole muutenkaan alkuhuuman jälkeen pitänyt Gamepassia enää koko ajan tilauksessa. Siellä ei loppujen lopuksi ole minun pelimakuun loputtomasti pelattavaa (ja toki myös käytettävissä oleva aika suhteessa pelien tärkeysjärjestykseen vaikuttaa tähän). Mieluiten kuitenkin omistan pelin kokonaan ja pelaan sitä milloin haluan, Passin tilausstatuksesta riippumatta.

Dungeons on kyllä saakelin kova peli. Näyttää "lasten Diablolta" ja sitä toki jossain määrin onkin, mutta siinä on loppujen lopuksi yllättävän paljon syvyyttä, salaisuuksia riittää ja lootti on varsinkin lukuisten laajennusten jälkeen mitä herkullisinta. Vielä 180 tunninkin jälkeen tulee vastaan tavaraa, mitä en ole aiemmin nähnyt.

23  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 01.05.2022 12:44
Nintendo Switch Sports ilmestyi toissapäivänä. Raikas tuulahdus, varsinkin kun harva peli NS:n pelivalikoimassa keskittyy waggleen. Ja onhan siitä melkein 16 vuotta, kun Sportsia viimeksi pelattiin. Kokemus oli silloin lähes taianomainen, eikä uusi Sports pysty tietenkään kapturoimaan alkuperäisen luomaa alkuhuumaa. Silti tuntuu siltä, että olisi tullut takaisin paikkaan, josta poistui vuosia sitten hieman väsähtäneenä, mutta nyt vanhan energian pulputessa takaisin on pelaaminen jälleen nautinnollista.

Paras uusi lisäys peliin on jalkapallo, joka tuo mieleen vahvasti Rocket Leaguen. Sportsin vastineessa vauhtia on vähemmän ja taitokatto matalampi, mutta onneksi peli kuitenkaan tunnu liian yksinkertaiselta. Tämä on todella kivaa onlinessa pelatessa.

Keilaus on myös säilyttänyt kaiken vetovoimansa ja toimii erityisesti neljällä pelaajalla lokaalisti kilpailtaessa. Online-puolella 16 pelaajan "Bowling Royale" on tosin tehty sekin esimerkillisesti ja aika lentää kuin siivillä kärkisijoituksia jahdatessa.

Motivaattorina pelissä on joka viikko päivittyvä kattaus kosmeettista avattavaa, kuten vaatteita, titteleitä, urheiluvälineitä. Onneksi nämä eivät maksa oikeaa rahaa, vaan unlockaaminen tapahtuu peliä pelaamalla. Olisin toki ottanut kaiken rihkaman mieluusti heti kättelyssä käyttöön, mutta nykyaika on nykyaikaa – on julkaisijan etu, jos pelaajat saadaan sitoutumaan peliin, ja juuri sitä tässä haetaan, Nintendo-tyyliin toteutulla "semi service game" -mallilla.

Kyllä tästä tulee säännöllinen kassu meikän Switchiin. Mainio peli illanistujaisiin ja muutenkin puolen tunnin sportti-rypistyksiin.
24  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Splatoon 3 -hypeketju : 22.04.2022 17:03
https://www.youtube.com/watch?v=Rkz-PjCQjWk

Xenoblade 3 ja Splatoon 3 tod.näk vaihtoivat keskenään paikkoja julkaisukalenterissa; peli ilmestyy 9.9.

Tod.näk ainoa moninpeli, jota tulen pelaamaan paljon Apex Legendsin rinnalla. Saapa nähdä, onko pelissä yhtään uutta pelimuotoa Rankediin? Kakkoseen päivitettiin Clam Blitz vasta julkaisun jälkeen, mutta se ei oikein koskaan noussut samanlaiseen suosioon kuin OG-pelimuodot. Rainmaker, Tower Control ja Splat Zones vain ovat niin hemmetin hyviä ja hauskoja pelata, yksinkertaisia mutta koukuttavia.

Uusia Ultimateja näyttäisi myös olevan paljon, joka on hyvä asia. Meta on tuoretta ja varmasti päivittyy kakkosen tavoin pelin elinkaaren aikana, kun uusia aseita ja kenttiä tod.näk julkaistaan.

Mietin myös, onkohan Nintendo monipuolistanut ns. samassa partyssä pelaavien mahdollisuuksia osallistua esim. Ranked-matseihin. Aiemmin tarjolla Rankedissa on ollut vain SoloQ, joka on toisaalta hyvä ja toisaalta ikävä homma. Hyvää siinä on se, että yksin Rankedia pelatessa ei tarvitse koskaan pelätä joutuvansa keskenään kommunikoivan premade-tiimin kieputukseen. League Battlessa voi sitten pelata kavereiden kanssa. En ihmettele, jos ovat pitäneet tämän ennallaan, kehittäjätiimi on muistaakseni aikoinaan puolustanut tätä ratkaisua juuri tasavertaisuuden takia.

EDIT: Splatoon 2:n laajennus Octo Expansion myös lisätty NSO:n Expansion Packiin. Yksi parhaimmista DLC-paketeista ikinä, kantsii ehdottomasti testata, jos ei ole vielä tullut hankittua.
25  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Nintendo Switch Online | Get N or Get Out & Genesis does what Nintendon't : 21.04.2022 07:01
Näyttää siltä, että GB ja GBA ovat tulossa tähän palveluun, ja nyt on vuodettu myös lisää NES-pelejä: https://twitter.com/orcastraw/status/1516143623313801225

Minua yllättää hieman se, että tässä listataan Mega Manien, Contran ja Castlevanioiden kaltaisia 3rd party -pelejä, joita myydään myös omissa kokoelmissa. Ehkä Nintendo on maksanut näistä vähän tavallista enemmän saadakseen ne palveluun. Kokoelmat ovat kuitenkin jo tässä vaiheessa tehneet kauppansa niitä haluaville. Tässähän saisi Mega Maneista erinomaiset versiot alhaisella input lagilla, sillä NSO:n NES-emulaatio on virheetöntä.

Veikkaan, että konsoleista GB menee perus-tieriin ja GBA Expansioniin. Syys-loka on varmaan aika hyvä veikkaus julkaisuajankohdalle.

Tämä palvelu on kehittymässä juuri sellaiseksi, mistä haaveilin vuosia sitten. Lisää konsoleita ja tunnettuja kolmansien osapuolten pelejä. N64-emulaatiota pitää vaan vielä parannella ja voisivat lisätä ehdottomasti myös mahdollisuuden ostaa pelit halutessaan digitaalisiin kokoelmiin. Jos hinta pysyy samana, 40€ vuodessa NES/SNES/MD/N64/GB/GBA/Nintendo DLC -seteistä on aika hävyttömän hyvä diili.
26  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 19.04.2022 17:30
https://www.youtube.com/watch?v=Rt9pfN-2S0k

Xenoblade 3 sitten myöh...

 :o

Eikun mitääh, Xenoblade 3 aikaistetaan kahdella kuukaudella, ja peli julkaistaan jo heinäkuun lopussa!

Ai saakeli, aika kova. Lieköhän Advance Warsin remaken siirtäminen myöhempään ajankohtaan muuttanut Nipan julkaisusuunnitelmaa? Toinen tekijä saattoi olla BotW 2. Foorumeilla ovat myös kysyneet aiheellisesti, tarkoittaako tämä myös Splatoon 3:n julkaisua hieman myöhemmin kuin mitä luultiin? Itsekin arvelin Splättiksen tulevan heinäkuussa, mutta enää en ole varma. Splat 3 on toki täysin erilaiselle yleisölle suunnattu kuin Xeno 3 (ja myös heinäkuussa ilmestyvä Live A Live), joten ehkä kesäkuumilla Nintendon tarkoitus todella on repiä lompakot riekaleiksi.

Traileri antoi vähän vilkaisua jo itse peliinkin, taisteluihin ja mekaniikoihin, ja vaikuttaahan tämä mainiolta. Yksi odotetuimpia pelejä tälle vuodelle.

27  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 11.04.2022 08:04
Triangle Strategy

TS meni viime viikolla läpi. Pelattuna yksi juonilinja, aikaa kellottui n. 50 tuntia.

Minulla ehkä alkuvuoden paras peli, ja Switchin hienoin strategiapeli toistaiseksi. Kaikki aiemmin sanomani säilyi loppuun asti, kritiikkiä voisin antaa hieman siitä, että tarinankuljetuksen ja pelaamisen välinen suhde ei ajoittain ollut kohdallaan (eli keskustelua oli liikaa). Onneksi juoni kuitenkin on oikeasti laadukkaasti kirjoitettu ja siten sen etenemistä on ilo seurata. Harvoin pelissä päähenkilöiden motiivit ja tekemiset on mietitty niin tarkoin, kuin Trianglessa.

Viis kautta viis, ja kahvin kanssa kuus kautta viis.

Kirby And the Forgotten Land

Tykitellyt vajaa 20 tuntia tätä ja se on tuonut pelitallennukseen n. 40% suorituslukemat. Pelin voi kyllä juosta läpi tyyliin viidessä tunnissa, mutta jään aina mielelläni koluamaan kentistä kaiken esiin ja tekemään ylimääräiset haasteet vaativimmat ajat rikkoen. Parasta Kirbyä minulle sitten NES:sin Adventuren, siitä ei ole enää epäilystäkään.

Haasteen puutteesta voisi tietenkin vähän napista. Post game ilmeisesti tuo myös sitä puolta enemmän kehiin, ja se minulla onkin kokonaan vielä edessä.

Final Fantasy VIII Remastered

Aloitin tämän vihdoin, saadessani Triangle Strategyn pakettiin. Vanhojen FF-pelien pariin on aina mukavaa palata, tuntuu kuin tulisi takaisin lapsuudenkotiinsa kaakaomukin ja uuden Aku Ankan odottaessa keittiönpöydällä. Aika, jona Square teki näin täydellisiä AAA-pelejä ilman mikromaksuja ja bugeja, ei todennäköisesti enää koskaan palaa.

Remastered on ainakin handheld-moodisa ihan pätevän näköinen: uudet hahmomallit ovat pääosin kivan näköisiä eikä niiden iso kontrasti suttuisempiin taustoihin haittaa niin paljon pienellä ruudulla. 3x-tason nopeutus taas on FFVIII:n kaltaisessa pelissä jumaltason QoL-ominaisuus.

FF kasi on niin lämmin peli, ja minulle myös henkiökohtaisista syistä hyvin, hyvin tärkeä peli. Aina Balamb Gardenin rauhoittavasta teemamusiikista yllättäviin juonenkäänteisiin, se onnistuu olemaan erityinen RPG.

Täytyy myös muistaa, että Squall Leonhart on todennäköisesti suomalaisin pelihahmo, mitä olemme taidemuodossa koskaan nähneet. Hiljainen ja vaatimaton kaveri, jonka sisäisestä maailmasta voi löytää valtavasti vivahteita. On huimaa, miten paljon enemmän kasvaneen elämänkokemuksen myötä Squaren klassisista roolipeleistä saa irti. Monet jutut iskevät nyt ihan eri tavalla kuin teini-ikäisenä.

Halo Infinite (moninpeli)

Pelaajakato uuden sisällön puutteessa on ollut todella kovaa. Onneksi crossplay-asetuksella Rankediin löytyy yhä peliseuraa (ainakin viikonloppuisin) alle minuutissa. Halo Infinite on yhä pelattavuudeltaan aivan erinomainen peli, mutta kaipaa uusia kenttiä. Season 2 tuo onneksi pari uutta areenaa. Se tuskin riittää palauttamaan pelaajamäärän julkaisua vastaavalle tasolle, mutta ehkä ei tarvitsekaan. On selvää, että nykymuodossaan 343i ei kykene samanlaiseen päivitysvauhtiin kuin Respawn tai Epic omien live service -kullannuppujensa kanssa.

Mutta on tärkeää, että Infinite on olemassa. Se on yksinkertaisesti hienoa käynnistää, kun kuolee viidennen kerran peräkkäin Apexin Rankedissa kolmannnen osapuolen yllätyshyökkäykseen Kuninkaiden Kanjonissa. Battle Royale tarvitsee vastapainonsa, ja Halo Infinite on mitä mainioin siihen rooliin.

28  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox - One, Series S/X & Game Pass : 01.04.2022 17:47
Nice! Tosiaan gyro-ohjauksen saa noilla ”smart translator” -systeemeillä erinomaiseksi: Titan Two -adapterin skriptit ajavat samaa asiaa, vaikka algoritmit eivät varmasti olekaan tuettujen pelien kohdalla aivan niin loppuun asti hiottuja kuin Xim Nexuksella.

Toivottavasti tämä nyt vihdoin saa Epinkin pelaamaan sillä Xboxillaan!

Mietinkin, että Titan Twossa gyro aktivoidaan samankaltaisesti. Kuuluu kyllä niihin juttuihin, jota en uskonut täysin ilman kokeilemista, mutta äärimmäisen positiivisen palautteen ja myös sinun Titan Two:lla hankitun gyro-kokemuksen ansiosta uskalsin laittaa Nexuksen tilaukseen.

Kyllä Halokin saa nyt uuden elämän (en ollut juurikaan pelannut sitä sitten marraskuun lopun), onneksi Battle Pass 1 ei ikinä umpeudu. Tulisi vaan uutta kontenttia siihen, jos live serviceä aikovat Halosta tehdä, niin tahti on etananhidasta.
29  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox - One, Series S/X & Game Pass : 01.04.2022 07:55
https://xim.tech

https://www.youtube.com/watch?v=DssEyn-5XEw

Sain alkuviikosta käsiini Saksan Amazonista tilatun Xim Nexus -ohjaimen, ja olen nyt ehtinyt testailla sitä muutaman päivän.

Ennen muita höpinöitä hyppään huikeaan johtopäätökseen: Pelaan Series X:llä tämän ohjaimen ansiosta gyro-kontrolleilla mm. Apex Legendsiä ja Halo Infiniteä parhaimman tuntuisella gyrolla, mitä olen koskaan käyttänyt, missään pelissä. Se on sulavampi, tarkempi ja parempi kuin esimerkiksi Splatoon 2:n natiivi gyro-tähtäys. Suurin ero Nexuksen eduksi syntyy mielestäni snipuja ja muita scopella varustettuja aseita käytettäessä: ristikko liikkuu kuin ajatuksella, sataprosenttisen sulavasti. PC-pelaajat vertaavatkin tätä aitoon hiiri-gyroon, jota en konsolipelaajana ole kuitenkaan koskaan kokeillut.

Sitten hypätään hieman ajassa taaksepäin.

Lueskelin pari kuukautta sitten NintendoLifen foorumeita ja siellä silmiini osui kirjoitus, jossa eräs keskustelija gyroa koskevassa topicissa kirjoitti tästä ihmeellisestä ohjaimesta, joka avaisi myös XBox-kansalle portit ison G:n taikamaailmaan. Tuolloin olin jo ehtinyt toteamaan Horin vastaavanlaisen liiketunnistusohjaimen melko torsoksi viritykseksi, joka oikeasti toimii kohtalaisen hyvin vain muutamassa pelissä. En siis uskonut väitettä siltä istumalta.

Mutta sitten aloin tutkia asiaa, lukea Ximin virallista foorumia ja katsoa ohjainta beta-testaamaan päässeiden videoita. Niiden jälkeen Nexus alkoi jopa vaikuttamaan liian hyvältä ollakseen totta.

Ilman Ximin parin vuosikymmenen kokemuspohjaa konsolien hiiri+näppis-adaptereista Nexus tuskin olisi näin hyvä siinä, mitä se tekee. Nexus on rakennettu täysin aiemman osaamisen päälle, sillä se hyödyntää samaa "smart translator" -temppua kuin hiiri-adapterit. Jokainen tuettu peli periaatteessa "koulutetaan" ohjaimelle, ja sitten appista voidaan ladata profili, jota voidaan säätää oman mielen mukaan joka löyhästi tai hyvin perinpohjaisesti. Tikkujen herkkyyttä voi säätää erikseen, ADSia voi säätää erikseen, Hip fireä voi säätää erikseen, kuin myös liiketunnistuksen "pehmennysefektiä".  Ei-tuetut-pelit pyörivät geneerisellä profiililla, joka sekin toimii yleensä yllättävän hyvin. Jos driftausta ilmenee, ohjaimen voi syväkalibroida, joka ainakin Ximin mukaan eliminoi driftauksen kokonaan. Ximillä vaikuttaisi muutenkin olevan erinomainen tuotetuki ja sen foorumeilla otetaan vastaan jatkuvasti uusia kehitysehdotuksia ja myös reagoidaan niihin. Tämä on käyttäjälähtöinen projekti, jos mikä.

Ohjaimen rakenne muistuttaa Series X:n virallista ohjainta. Se tuntuukin hyvin samalta (luojalle kiitos, että tattien asettelu ei ole symmetrinen). Laadukkaalta, muttei superhienolta tai kalliilta. Koko juju piilee siinä, mitä ohjaimen sisällä on ja miten se ymmärtää softan antamia komentoja. Melko samanhintainen Elite (Nexus on Euroopassa hivenen tyyriimpi) on siis vamasti komponenteiltaan laadukkaamman tuntuinen.

Xim Nexus tod.näk pelasti Series X:n konsolina minulle. Tämän jälleen nimittäin tulen hankkimaan sille eri tavalla pelejä. Peli-ilo on aiempaa verrattuna moninkertainen, ja odotan kieli pitkällä, että Apexiin päivitetään vielä cross progression, jotta saan Switchillä hankitut statsit ja skinit XBoxille. Ja eipä pahalta kuulosta sekään, että pian peli pyörii 120 freimillä.

Mutta, tämän kaiken yllä on synkkä pilvi. Huijauksen pilvi. Ximillä on ollut hc-pelaajien keskuudessa hieman kyseenalainen maine, koska moni pitää lafkan tuotteita huijauslaitteina.

Ymmärrän pointin: Nexus tekee jotain, mitä pelinkehittäjät eivät teknisesti ottaen ole sallineet tai laittaneet peliin. Siihen ei kuitenkaan voi ohjelmoida varsinaisia huijauksia (kuten aseiden rekyylin poistoa), kaikki varsinainen ohjaus on yhä pelaajan omissa käsissä. Voidaan kysyä, huijaako high end -rattiohjaimella ajosimulaatiossa pelaava, jos vastassa on peliohjaimella peliä pelaavia kuskeja? Mielestäni Nexuksen vertaaminen rattiohjaimeen on aika hyvä analogia.

Eikä Nexus minusta mitään Tfueta yhdessä yössä tee: osun toki paremmin, mutta pelivaiston, sijoittumisen ja liikkumisen kaltaiset jutut merkitsevät fps-peleissä vähintään yhtä paljon kuin osumatarkkuus. Nyt näitä pelejä on yksinkertaisesti supernautinnollista pelata, kun sain konsolille ohjaustavan, jota rakastan.
30  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 30.03.2022 04:56
https://www.youtube.com/watch?v=f_vgseuw_o8

Kuten jo varmaan tiedättekin: BotW 2 lipsahti "yllättäen" ensi vuoden keväälle.

Mikään yllätys tämä ei ollut. Nintendo kuitenkin hoiti homman fiksusti, julkistamalla asian jo tässä vaiheessa. Enää fanien ei tarvitse spekuloida, julkaistaanko peliä tänä vuonna, vaan voi keskittyä miettimään, mitä muuta Nintendolla on loppuvuodeksi hihassaan. Uusi Pokemon tod.näk marraskuussa, mutta varmastikin jotain sen lisäksi? Paino on kuitenkin sillä, että Nintendo on sitten WiiU-aikojen oppinut jotakin siitä, miten se kommunikoi yleisönsä kanssa. Tämä luo mielenrauhaa, näinä aikoina, kun suuria julkaisuja laitetaan ulos sillä mentaliteetilla, että peli korjataan valmiiksi sitten vuoden päästä – jos sittenkään. Versionumero 1.12 ei ole aihe ylpeyteen, vaan 1.00 on. Se on kultainen maali, johon harvoin nykyään päästään.

Zeldojen väliin jää peräti kuusi vuotta. Se on hirmuinen aika, kun ottaa huomioon, että pelit pyörivät (ainakin karkeasti sanoen) samalla pelimoottorilla. Optimointia on varmasti kuitenkin tapahtunut, kun WiiU:n juuret on voitu karistaa kokonaan pois. Ja sekin on mahdollista, että vuoden 2017 kevään tavoin Zeldan yhteyteen ympätään uutta rautaa...

Odottelen rauhallisin mielin, ja uskon Zelda-tiimin toimittavan vuoden päästä pöytään jotakin täysin ikimuistoista. Täälläkin on julistettu Elden Ringin ilosanomaa ja pelin erinomaisuutta. Ehkä Nintendolla pelataan sitä ja ollaan tarkkoina, niin kuin Eiji aikoinaan sanoi, että mm. Skyrim oli yksi esikuva, kun Breath of the Wildia suunniteltiin.

Oli Elden Ring olemassa tai ei, Zeldaa ei korvaa mielestäni mikään. Kun BotWia pelaa tänäkin päivänä, maailman dynaamisuus on uskomatonta. Fysiikkajärjestelmä antaa mahdollisuuden leikitellä ja kokeilla, maailma hengittää ja jos aloittaa pelin DLC-tavaroiden kanssa, se on ahdettu täyteen löydettävää. Uskon, että aloitan pelin kesällä alusta taas uudestaan, nyt kun selvisi, että jatko-osa ei tulekaan tänä vuonna.
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 256
Pelaajalauta 2007-2022
Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines