Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Profiili
Yhteenveto
Näytä tilastot
Näytä kirjoitukset
Siirry blogiin

  Näytä kirjoitukset
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 258
1  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Skyrim: Special Edition : 30.09.2022 12:15
Ehdin pelata n. 4 tuntia uutta tallennusta Switchin Anniversary Editionissa.

- Päivityksen myötä tähän versioon on ikävä kyllä ilmaantunut ruudunpäivitysongelmia, joita tuntuu esiintyvän varsinkin suurten kaupunkien läheisyydessä. Luolat ja sisätilat pyörivät yhä täydellisesti sekä myös leijonasosa samoilusta. Ongelmat eivät siis onneksi ole jatkuvasti kiusaamassa. Silti harmi, koska Skyrim oli aiemmin käytännössä lukittu kolmeekymppiin Switchillä. En tiedä miten hiottu tämä on ja voiko ongelmia korjata? Toivottavasti.
- Kaukaiset LODit vaikuttavat aiempaa tarkemmilta ja paremmilta graafisesti. En mene kuitenkaan vannomaan, että näin on. Haluan itsekin vahvistuksen asiasta.
- Puut huojuvat tuulessa, ne olivat aiemmin staattisia?
- Switch-versio ei tue modeja, joten Anniversaryn lisäsälä on tässä versiossa verrattain suurempi juttu kuin mitä se oli Boxilla ja Pleikkarilla. Oli siistiä löytää alkupään luolista mm. tulinuolia, joita vanilja-versiossa ei ole lainkaan.
- Skyrim OLED Switchillä handheld-moodissa Horin Pro-joykkareilla on minulle definite way pelata Skyrimiä. Se on niin hemmetin comfyä käpertyä sohvannurkkaan kuulokkeet päässä ja kadottaa itsensä Skyrimin maailmaan.

11 vuotta ja Godd Howard laittaa pokkana pelinsä 70 eurolla eShoppiin! On se äijä. Itse maksoin Anniversary-päivityksestä vajaat 8 euroa kultakolikko-alennuksen jälkeen.

2  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Skyrim: Special Edition : 29.09.2022 14:39
Tiputtivat sitten Skyrimin Anniversary Editionin Switchille hetki sitten: https://nintendoeverything.com/the-elder-scrolls-v-skyrim-anniversary-edition-gets-surprise-release-on-the-eshop/

20 euron päivitys, jos omistaa jo pelin.

Todd saa taas minulta lisää massia, sillä hamuilen vieläkin säännöllisesti Switch-version suuntaan, vaikka omistan pelin myös Series X:lle. Upeaa saada läjä uusia ominaisuuksia, questeja ja tavaroita myös Switch-versioon. Raportoin mahdollisista muista muutoksista/parannuksista myöhemmin. Tod.näk testailen illemmalla.
3  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Super Mario Maker 2 | Zelda Maker 1 : 28.09.2022 17:52
https://www.polygon.com/23372865/super-mario-bros-5-maker-2-level-id-details

Lainaus
After what they describe as seven years of work, Metroid Mike 64 (aka Mikey_Mike on Switch Online) has built a spiritual successor to the original Mario tetralogy, boldly titled Super Mario Bros. 5.

Metroid Mike’s Super Mario Bros. 5 contains 40 courses and eight full worlds. They use a wide variety of game styles in the levels too, with Super Mario World making up 24 courses, Super Mario Bros. 3 making up 14, and the final two courses made in the original Super Mario Bros. style. (Metroid Mike 64 says that the Super Mario Bros. 2 mushroom also makes an appearance in the game).

Tykittelin tänä aamuna SNES-ohjaimella läpi; aivan ilmiömäisen hyvä fanipeliksi. Vaikeusaste ehkä hivenen helpon puolella, mutta kyllä muutamassa kohdassa silti vaaditaan hyvää tatsia. Check pointit yleensä aina fiksusti aseteltu.

Parasta tässä on suunnittelun loogisuus, joka toimii yhtä hyvin kuin esikuvissaan. Nintendo-klassikoita pelatessa pelaajalla on kuin kuudennen aistin kautta kyky hahmottaa ja lukea kenttää sekä keksiä vaistomaisesti mitä pitää tehdä ja miten. Tässä kentät soljuvat yhtä jouhevasti. Ja kuka tahansa Mario Maker 2:n omistaja pystyy varmasti ymmärtämään, miten haastavaa tämän toisintaminen perinteiseen Mario-pelityyliin on – minä en siihen kykene, sen voin myöntää kirkkain silmin.

Tämähän ei todellakaan ole ainoa laadukas "traditional Super World" mitä Maker 2:ssa on. Täytyykin ryhtyä taas etsimään ja pelaamaan niitä.
4  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Kaiuttimet, kuulokkeet, äänentoisto : 16.09.2022 12:26
Mietteitä G6:sta yhden testipäivän jälkeen:

- Volyymin maksimi kasvaa järkyttäviin lukemiin G6:n kanssa. Se ei ole mikään yllätys, jos näillä voisi käyttää jopa 600 Ohmin kuulokkeita. DT 900 Pro X:illä tyyliin 25% low gain -asetuksella on jo ihan riittävä voimakkuus.
- HyperX Cloud Alphojen ja DT 900 Pro X:n laatuero kasvaa suuremmaksi G6:n kanssa.
- Kun G6 on käytössä, ääni kuulostaa suuremmalta, selkeämmältä ja "kirkkaammalta", ihan kuin joku olisi tyyliin pyyhkäissyt tomuisen ikkunan kristallinkirkkaaksi. Esimerkiksi Wreckfestissä autojen moottorin murina ja taustamusiikki erotellaan G6:tta käytettäessä todella selkeästi, kun se aiemmin hieman sotkeentui yhteen. Apexin Switch-versiossa kuulin aivan uusia yksityiskohtia mm. aseiden latausäänistä. G6:lla Apex kuulostaa Switchillä paremmalta kuin Series X:llä ohjaimen kuulokeliitännän kautta, vaikka teknisesti NS-versiossa on kai hieman pakatumpi ääniraita.
- Silti, vaikka kaikki kuuluu periaatteessa "kovempaa" ja selkeämmin, ei se tapahdu korvia rasittavalla tavalla. Kokonaisuus on silti tasapainoinen.
- Switch-käytössä tässä on ainakin yksi ärsyttävyys: jos laitteen jättää kiinni Switchiin sen ollessa unitilassa, G6 aloittaa loputtoman reboottiloopin. Se on siis syytä napsaista käytön jälkeen pois USB:n päästä. Ei optimaalista, muttei myöskään kynnyskysymys ainakaan minulle. Tämän toki saa ratkaistua helposti hankkimalla virtakytkimellä varustettu USB-johto, mitkä taitavat maksaa kympin pintaan.
- En pääse käsiksi G6:n hallintapaneeliin Macilla. Ohjelmisto toimii vain Windowsilla. Tämä oli toki odotettua.
- Hyvällä äänenlaadulla varustetut pelit kuulostavat jumalaisilta, esimerkiksi Metroid Dread, Splatoon 3, Super Mario Odyssey ja Borderlands 2. En olisi uskonut, että Switchistä on mahdollista saada kuulokkeisiin irti näin hyvää äänenlaatua. Switchin kotiteatterivahvarille syöttämä LPCM 5.1-monikanavaääni on erinomainen, tämä on vähän kuin sen vastine kuulokkeisiin.

Vertauskuvana: jos uusien kuulokkeiden hankinta oli kuin siirtyminen 720:stä 1080p resoluutioon, on G6 kuin mClassic, joka ylösskaalaa koko setin 1440p:ksi. Kirsikka jo ennestään herkullisen kakun päälle.

EDIT:

On muuten kätevää NSO-appia käytettäessä liittää iPhone G6:n linjatuloon; kuulen silloin sekä peliäänet että iPhonesta NSO:n voice chatin samoista kuulokkeista, ja voin puhua iPhonen mikrofoniin. En tullut edes ajatelleeksi, että tämä mahdollistaa Switchin kanssa tämän toiminnallisuuden.

Hyvä hankinta kaikin puolin, kunhan kestää käytössä. Creativen laatu on varmasti heiveröisempää kuin ns. perinteisillä HiFi-valmistajilla. Sisukset ovat kuitenkin erinomaiset, kuten tästäkin ketjusta voi lukea.

5  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Kaiuttimet, kuulokkeet, äänentoisto : 14.09.2022 09:15
Pistin SoundblasterX G6:n tilaukseen: https://fi.creative.com/p/sound-blaster/sound-blasterx-g6

https://www.youtube.com/watch?v=yd1VbmMUldI


Aika paljon luin tästä viime päivinä käyttäjien palautetta ja arvosteluita; enimmäkseen vuolaita kehuja varsinkin äänenlaadun suhteen, mutta softa on kuulemma vähän bugista ja epäluotettavaa. No, lähinnä Mac- ja Switch-käyttöön tämä tulisi, joten ei ehkä paha miinus.

Switch tosiaan ymmärtää tätä USB DACia ilman mitään kikkailuja, mutta Series X:n kanssa tätä ei voikaan käyttää tuosta vain (One-konsolien kanssa kyllä, koska niistä löytyy vielä optinen liitäntä). Minun pitäisi ymmärtääkseni ostaa HDMI Audio Extractor saadakseni Xboxista äänet G kutoseen. HDMI 2.1-yhteensopiva sen ei tarvitsisi tällä hetkellä olla (jos pelaa 1440p-näytöllä), mutta tulevaisuutta olisi toki kiva aina miettiä.

Olen muuten ollut DT 900 Pro X -kuulokkeisiin kasvavassa määrin tyytyväinen. Hyvä-ääniset Switch-pelit kuulostavat upeilta, tuoreimpana Splatoon 3:n mainitakseni. Jos G6 vielä tuo pienen boostin tähän äänenlaatuun, niin hymy sen kuin levenee.

Täytyy myös muistaa, että G6:ssa on oma asetus SBX spatial -tilaäänelle. Switchillä voi olla validi asetus, mikäli laatu on kohdallaan. Soundblasterin omaa tilaääntä on ainakin kehuttu paljon, jopa vertailtaessa Dolbyn ja DTS:n vaihtoehtoihin.

6  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Nintendo Direct -tilaisuudet : 13.09.2022 19:32
Trilogy saattaa tulla kesäksi nostamaan Metroid hypeä Pron julkaisuun. Ja näin on tapahtuva, UGH!

Hyvä veikkaus, kuomaseni. Julkistus tapahtuu LÄHES VARMASTI seuraavassa Directissa tammi- tai helmikuussa. Tai Game Awardsissa joulukuussa.

Aika laittaa taas uusi hypesykli käyntiin!

EDIT:

Okei, ajatusleikkinä: mitä jos Metroid Prime Remaster julkistetaan lähiviikkoina Twitterissä? Miksi ihmeessä? No, Nintendo on hyvin perillä faniensa odotuksista, ja se tietää ettei voi oikein tuoda Prime Remasteria esiin ilman mainintaa siitä mitä Prime neloselle kuuluu. Mitä siis tehdä, jos Nintendo haluaisi julkistaa MP Remasterin ilman, että sen pitää vielä näyttää Prime 4:sta?

Vastaus on, että Nintendo voi eristää Remasterin omaan kuplaansa, Twitter-julkaisuun. Se saa ansaitsemansa huomion, kun Direct-huuma ja TGS on taputeltu.

Peli pitäisi päivätä tyyliin marraskuun loppuun tai joulukuun alkuun. Riittääkö kahden kuukauden väli julkistuksesta julkaisuun? Mielestäni se voisi olla ok.

Tässä siis viimeinen oljenkorsi niille, jotka vielä haaveilevat pelin julkaisusta tänä vuonna.

7  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 13.09.2022 18:19

Tämä on mahtava juttu! Pelkäsin, että maailmantilanne myöhästyttää peliä vielä lisää. Tarkoittaako "pian" tässä kuussa, onko tämä seuraava NSO-peli?

Ottakaas kurssi kohti Vessaa, niin pistetään pistoolihipat pystyy onlinessa.  8)

Tämä myös tarkoittaa sitä, että Perfect Darkin julkaisu tulevaisuudessa NSO:ssa täysin mahdollinen.

EDIT: Online-peli on muuten vain Switch-versiossa, joka johtunee siitä, että online on tavallaan NSO:n ominaisuus eikä niinkään pelin. Subatkaa nyt saakeli niin päästään räiskimään! https://www.007.com/goldeneye-007-coming-to-nintendo-switch-online-xbox-gamepass/

PS: liimaan mun OLEDiin pahvinpalat, niin en näe teidän ruutuja  :o
8  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Nintendo Direct -tilaisuudet : 13.09.2022 18:15
Octopath Traveler II näyttää aivan vitun hyvältä ja uusi Zelda-traileri julkaisupäivän kera oli totta kai mannanryyniä...

MUTTA MISSÄ ON METROID?! Myönnän, että tämä alkaa olla tragikoomista, kun Remakea ja nelosta veikataan joka Directiin, eikä mitään kuulu  :lol: Pettymys oli myös se, ettei huhutuista Gamecube-remastereista sanottu mitään.

Pelejä kyllä riittää ja pettymys on osin itseaiheutettua, kun on lukenut spekulaatiota, huhuja ja muuta vastaavaa kuukausia. Onneksi myös NSO etenee hienosti ja monia hyviä N64-pelejä on tulossa tänä ja ensi vuonna.


Zelda siis toukokuussa, mutta kera uuden raudan vai ei? Veikkaan, että kera.
9  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Nintendo Direct -tilaisuudet : 13.09.2022 16:32
Vuoto, tämä on tod.näk Directissa:

Spoileri (osoita katsoaksesi)
10  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Virallinen Nintendo Switch -mutusteluketju : 13.09.2022 16:08
Voisin ostaa Switch PRO:n jos yhteensopivuus olisi samaaluokkaa kuin PS5, Series X -konsoleilla. Eli niin että jo julkaistut pelit toimisi sulavammin ja mahdollisesti ylösskaalattuina. + parempi ja jouhevampi käyttökokemus.

Arvioni, miten tämä tulee toimimaan:

1) kaikki pelit, joissa on dynaaminen resoluutio ja ruudunpäivitys ei ole lukittu (peli esimerkiksi pyörii OG Switchillä 800p:n-1080p;n välillä ja 40-60 fps:n frameratella) saavat saman tien hyödyn uudesta konsolista. Resoluutioksi lukittuu 1080p ja ruudunpäivitykseksi 60. Nämä luvut tietenkin docked-moodissa.
2) Peli, joka on OG Switchillä lukittu pyörimään 1080p:nä ja frameratella 30/60, ei saa hyötyä uudesta konsolista ilman, että kehittäjät patchaavat pelin.

Otetaan esimerkiksi vaikkapa tuore Splatoon 3. Pelissä mennään ruudunpäivitys edellä ja dynaaminen resoluutio palvelee sitä. Uusi konsoli ei tarjoaisi ilman patchia kuin minimaalisen päivityksen, koska peli pyörii yleensä hyvin lähellä Switchin tarjoamia natiiviresoja (720p / 1080p).

Uskon kuitenkin, että monet kehittäjät olisivat suopeita päivittämään pelejä uudelle raudalle, jos se ei ole liian vaikea ponnistus. Jos Nintendo nimittäin julkaisee tämän tapaisen konsolin – joka käytännössä on Switch 2 – kehittäjät voivat olla varmoja, että pelejä tullaan myymään eShopissa vielä monia vuosia.

Framerate-lukon poistaminen lienee kuitenkin monta kertaa helpompi juttu duunata kuin ympätä mukaan uuden konsolin tod.näk tarjoama DLSS-tuki ja siten jopa 4K-resoluutio. Näkisimme todennäköisesti laadultaan vaihtelevia Super Switch -päivityksiä eri peleihin, riippuen kehittäjien (ja julkaisijoiden) kiinnostuksesta sekä budjetista.
11  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Nintendo Direct -tilaisuudet : 12.09.2022 17:03
https://www.nintendo.com/nintendo-direct/09-13-2022/

Ja siinä! Direct huomenna klo 17.  8)

Tulee muuten aikaisempaan aikaan Euroopassa kuin yleensä. Samaan aikaan kuin E3 Directit ja Minit.
12  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Virallinen Nintendo Switch -mutusteluketju : 12.09.2022 13:08
Uusimmat TOTUUDET koskien uutta Switch-konsolia: https://famiboards.com/threads/future-nintendo-hardware-technology-speculation-and-discussion-st-nate-drake-is-this-a-new-thread-or-a-revision-of-the-previous-thread.55/page-473#post-390862

- Nintendo on hiljattain informoinut kolmansia osapuolia strategiastaan: uusi Switch lisätään NS-tuoteperheeseen Pro-vaihtoehtona, vaikka sen tehot oikeuttaisivat sen olevan kokonaan uusi konsoli. Nintendo voi kuitenkin tehdä hiljaisen siirtymän, niin että parin, kolmen vuoden päästä uudesta mallista tulee pääkonsoli. Se käy järkeen.
- Muistin määrää on nostettu kuudesta gigasta kahteentoista gigaan. Kehittäjät ovat esittäneet toiveen 16:sta gigasta, mutta tämä ei todennäköisesti enää muutu. Aikoinaan Nintendo tosin shippasi alkuperäisen Switchin  mm. Capcomin toiveesta neljä gigaa sisässä (kahden sijaan). Uskon, että sen ansiosta meillä on Monster Hunter Rise ja moni hieno Switch-porttaus.
- Julkaisuikkuna Q1 2023.


Kuulostaa aivan täydelliseltä!

Jos julkaisu todella tapahtuu ensi vuoden ekalla neljänneksellä, voidaan miettiä milloin olisi hyvä aika julkistaa konsoli. Olisiko tammikuussa liian myöhään? Se voisi olla myös monelle jouluna konsolin hankkiville pettymys, kun uutta rautaa julkistetaan parin viikon päästä laitteen saamisesta.

Toisaalta, jos Nintendo julkistaa konsolin nyt syksyllä se vaikuttaisi väistämättä joulumyynteihin. En tiedä, kumpi on todennäköisempi. OG Switch ensiesiteltiin aikoinaan lokakuussa, jota seurasi varsinainen esittelytapahtuma tammikuussa. Silloin tosin WiiU oli kuollut konsoli.
13  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Konsolien ja pelien myyntilistat & tilastot : 12.09.2022 12:44
https://www.nintendo.co.jp/corporate/release/en/2022/220912.html

Splatoon 3 myi pelkästään Japanissa julkaisuviikonlopun aikana 3,45 miljoonaa kopiota – suurin launchi millään alustalla. Ja se joka peliä on pelannut (yksin-, moninpeliä tai molempia), tietää että nämä numerot ovat todellakin oikeutettuja. 

Splatoon on nyt ilman pienintäkään epäilystä yksi Nintendon ikonisista pelisarjoista, sen voi liittää Zeldan, Marion, Pokemonin ja kumppaneiden rinnalle huoletta.
14  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Nintendo Direct -tilaisuudet : 10.09.2022 07:18
Nintendo Direct todennäköisesti ensi viikon tiistaina (suomen aikaa ti-ke yönä), ja sen julkistus maanantaina! TGS alkaa 15.9, joten Directin ja messujen väli on tavallista lyhyempi. Varmaan Splatoon 3:n julkaisun takia.

Alkamassa on uusi, Cubea juhlistava aikakausi Nintendolla! Wind Waker, Twilight Princess, Metroid Prime ja... F-Zero GX HD!!??  :o

HYPEEEEE.
15  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: RetroArch ja emulaattorit : 10.09.2022 06:48
Näyttää mahtavalta! Muutenkin arvostan paljon tällaista intohimoista näpräämistä ja niiden seikkojen parantelua, jotka ovat jääneet alkuperäisiltä tekijöiltä puolitiehen. Kahta enemmän, koska itse en siitä perusta.

AI-ylösskaalaus toimii uskomattoman hienosti. 2000-luvun alussa naureskeltiin, kun CSI:ssä suttuisesta kuvasta skaalattiin terävä rekisterinumero. Olivat vain 20 vuotta aikaansa edellä. 
16  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Splatoon 3 | Splättäystä & Anarkiaa : 09.09.2022 18:31
Kaikkea sitä, mitä odotin. Ja enemmän  8)

.96 Galin kitti tuntuu ainakin ensialkuun tosi hyvältä. Ink Vacuum on sekä puolustava että hyökkäävä, ja sen käyttäminen vaatii vähän enemmän harkintaa kuin monen muun speciaalin.

Ilmeisesti Nintendo on poistanut gyro-kontrolleista reilusti smoothingia, joka saa koko pelin tuntumaan paremmalta ja se on ns. enemmän kontrollissa. Splatoon 2 ei ole mitenkään huono pelata, mutta kolmonen tuntuu silti sliipatummalta ja rasvatummalta.

Lobby-systeemi on mainio, mutta muutama communication error on jo kummitellut. ikävä menettää Ranked-pisteitä niiden takia.

Splatoonin hektisyys ja energisyys on niin pirun nättiä. Ja se tavaton syvyys, mikä pelissä silti vallitsee. Jumankauta, tässä pelistä tulee Nipalle legendaarinen online-kokemus, joka todennäköisesti jatkaa eloaan hyvän aikaa seuraavallakin konsolilla.

17  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Apple : 09.09.2022 12:40
Itellä ollut käytössä M1 Macbook Air vuoden 2020 marraskuusta. Erinomainen kone. Akkukestoa tyyliin 16-20 tuntia per täysi lataus ja tehoa on niin paljon, että yleensä voin jopa laittaa säästömoodin päälle ja silti kone tuntuu nopealta. 4K por... isot grafiikkatiedostot pyörivät ja muokkaantuvat kuin veitsi voissa ja jos haluaa välillä editoida 4K videoita, niin sekin hoituu. Kaikki tämä tietenkin erittäin alhaisella virrankulutuksella, josta alkaa siitäkin olla oikeaa hyötyä. Apple oikeasti teki jotakin merkittävää Intel --> Apple Silicon siirtymänsä kanssa. M1 Macbook oli kokonaisuutena vuoden 2020 lopussa hintalappuunsa nähden jopa liiankin hyvä diili. Hyvä niin.

Ja onneksi tarjolla on myös superammattilaisille nykyään superrautaa. Me leikkiammattilaiset tulemme vähemmällä toimeen.

Uskomatonta on myös se, että pidän vieläkin vuoden 2011 iMacia kakkoskoneenani. Sitä voi vielä oikeasti käyttääkin! Siis kyseessä on 11 vuotta vanha tietokone, herranen aika sentään!
18  Yleinen / Popkeskustelu / Vs: The Lord of the Rings: The Rings of Power : 08.09.2022 13:09
Otan varmaan ensi viikon perjantaina tuon Primen trialin käyttöön, koska kaikki 1. kauden jaksot ehtivät tulla ulos sen aikana. Sitä odotellessa, laittakaahan kommentteja huomisen kolmannesta episodista.  :)
19  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xenoblade Chronicles 3 : 08.09.2022 12:22
155 tuntia, ja kaikki merkittävät questit ja sidequestit (sekä bossit) alkavat olla paketissa. Kyllä siellä jotakin pientä on vielä jäljellä, mutta ehkä on aika keskittyä välillä muihinkin peleihin.  :P

Timanttia, aiemmin sanomani takana on helppo seisoa. Expansion Passia en taida vielä hankkia, sillä tulossa voi olla ihan hyvin Tornan laajuinen paketti, jota saatetaan myydä taas omana julkaisunaan. Oli helkkarin siistiä saada Torna fyysisellä kasetilla. Pitkälle ensi vuoteen se menee, mikä on aivan ok.

Casting oli muuten tässä pelissä jotakin aivan ikimuistoista. Suuri parannus kakkosesta, jossa Toran piipitys alkoi kaivelemaan. Siksi onkin yllätys, että Riku möreine äänineen on niin mainio hahmo, monella tapaa vastakohta siltä, mitä odotin Nopon-hahmolta.

Mutta rakas Eunie vie minun pisteet. Tämä sähikäinen kiroilee ja manailee tuon tuostakin, mutta pinnan alta löytyvä herkkyys tasapainottaa hahmoa. Brittienglannin charmi on tolkutonta.
 
20  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Apple : 08.09.2022 07:18
Laittoivat sitten Mini-mallin jäihin, niin kuin ennakkotiedot sanoivat. Onneksi 12 Mini on vielä ripeä ja kaikin tavoin erinomainen puhelin. Ehkä sen tullessa tiensä päähän Apple haluaa taas kokeilla pienempää mallia, tai sitten taitettavat ovat jo todellisuutta Applellakin.

iPhone 14:n myötä halvin uusi iPhone maksaa Suomessa 1039€. Mitenköhän menee kaupaksi tänä vuonna/ensi vuonna tässä maailmantilanteessa? Tai no, jengihän ei ehkä edes näe hintaa noin, vaan kokonaissumma jaettuna 36:lla, eli vajaa 29€ kuukaudessa.

Dynamic Island hohkaa Jobsin ajan Applea – muut häivyttävät notchejaan, mutta Apple kulkee omaa tietään ja korostaa ominaisuutta. Koko juttu on kiehtova.

Monet hienot treenit nähnyt Apple Watch Series 4 kaipaisi akun suhteen jo vähän päivitystä (viides vuosi lähtee käyntiin), mutta eipä tämän vuodenkaan mallissa ole loppujen lopuksi mitään uutta "must have" -ominaisuutta minulle. Uusi WatchOS tuo neloseenkin uniseurannan ja akunsäästö-tilan, josta propsit Applelle.
21  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Kaiuttimet, kuulokkeet, äänentoisto : 07.09.2022 20:29
Seuraavaksi sitten Dolby Atmos for Headphones ostoon, niin pääset seuraavalle tasolle kuulokeäänissä. En tiedä missä kohtaan Dolby Atmos for Headphones meni DTS Headphones:X -softan ohi - näköjään vielä pari vuotta sitten kirjotin tähän ketjuun, että se pesee Dolbyn mennen tullen. :lol:

Mietinkin, että kumpi näistä kannattaa hankkia. Dolbylla mennään!
22  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Kaiuttimet, kuulokkeet, äänentoisto : 07.09.2022 18:18
Päivitin kuulokkeet. Uudet daily driverit ovat beyerdynamicin DT 900 PRO X:t. Kiinnostaako, miten nämä mielestäni vertautuvat edellisiin kuulokkeisiin, jotka olivat HyperX Cloud Alphat? No, tässä mietteitä yhden kuuntelupäivän jälkeen:

- DT 900 Pro X:t ovat impedanssiltaan vain 48 Ohmia, joka on avainjuttu sellaiselle, joka käyttää kuulokkeita mm. Switchin kanssa ilman kuulokevahvistinta. Volyymiä on aivan tarpeeksi ilman että nostaa volat maksimiin.
- Alphat ovat suljetut kuulokkeet, Pro X:t taas "puoliavoimet". Beyerdynamicin ääni on ilmavampi, tilavampi, raikkaampi. Alphoissa on korostetumpi basso, joka on kai tyypillistä suljetuille kuulokkeille. HyperX on muutenkin tunkkaisempi ja ahtaampi soinniltaan, mutta silti yllättävän hyvä pelikuulokkeeksi. Onhan näitä toisaalta kehuttu yhdeksi parhaista hintaluokassaan.
- DT 900 Pro X kiinnitti huomioni etenkin siksi, että monessa yhteydessä sitä kehuttiin erinomaiseksi pelikuulokkeeksi. Ja totta se taitaa olla, sillä eri ääniä on helppo erotella "kerroksista." Esimerkiksi Apexissa on selvästi helpompaa kuulla, missä vihollinen tarkalleen on ja onko niitä useampi. HyperX:lläkin kyllä kuuli vihujen liikkeet, mutta ne olivat puuroisempia. Yksinpeleissä taas pieniä ambient-ääniä ja efektejä on helppo poimia äänimaisemasta. Kokeilin Breath of the Wildia ja maailma oli hienon kuuloinen tihkusateen ja ukkosen aikana.
- Beyerdynamicin kuulokkeet ovat referenssikuulokkeet ja tähtäävät mahdollisimman neutraaliin laatuun. Ne tuovat siis toistettavan materiaalin virheet esiin armotta. Tai jos annat näille kultaa, kuulet kultaa ja päinvastoin.
- Päässä mukavat kuin mitkä. Puristavat joidenkin mielestä liikaa, mutta itse en ainakaan ole vielä huomannut sellaista. Korvakupit todella miellyttävää materiaalia ja about 350 gramman paino ei ole liikaa. Mukavuuden nostan pelikäytössä korkealle tärkeysjärjestyksessä, ja Pro X:t tuntuvat onneksi naulaavan tämänkin.
- Uusien luurien kautta kaikki kuulostaa realistisemmalta, ääni on kirkkaampi ja vähemmän kammiomaisempi. Kuulostaa enemmän siltä, että ääni tulee laadukkaista kaiuttimista kuin kuulokkeista.
- Kun kuuntelin näillä ensimmäistä kertaa Xenoblade Chronicles DE:n version Eryth Seasta, alkoivat kyyneleet tihkua hallitsemattomasti poskilleni. En liioittele tippaakaan, niin vain kävi.

Koska Xbox ei tue hölmösti vieläkään USB-mikrofoneja, joudun käyttämään Alphoja kaverien kanssa pelatessa. Ja ei siinä, pätevät kuulokkeet ne ovat. Mutta jos pohtii astetta korkeampaa hintaluokkaa ja satsausta ns. Mid-Fi-puolelle, annan DT 900 Pro X:lle ison suosituksen.
23  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei? : 04.09.2022 12:09
Minunkin muistikuvieni mukaan CRT:n kuva oli varsinkin RGB-kaapelilla hyvin terävä ja puhdas. Tästä on kulunut tosin piiiitkä tovi, kun viimeksi näin kuvaputkitöllön kuvaa "luonnossa."

Nämä filtterit tuntuvat olevan riittävän päteviä korjaamaan sen ongelman, ettei oman aikansa pikseligrafiikkaa suunniteltu näytettävän nykyaikaisissa näytöissä. Käytettiin tekniikoita, jotka hyödynsivät kuvaputken pikselit yhteen sumentavia ominaisuuksia. Kun pelasin jonkun aikaa filtterit päällä, aivoni ikäänkuin muistivat ja hyväksyivät jotakin kaukaa menneisyydestä. Jännä ilmiö.

https://i.imgur.com/5qP4t6d.gif


EDIT:

Tämä on aika lähellä muistikuviani: PAL SNES, SMW, RGB-kaapeli ja kuluttajatason CRT TV (Sony Trinitron)

https://www.youtube.com/watch?v=1i5IbgorqoU
24  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei? : 04.09.2022 08:37


Ei hitto, NSO:n filtterit näyttävät upeilta Switch OLEDin omalla 7" näytöllä. Vielä kun tässä olisi BFI. Tämä kelpaa silti paremmin kuin hyvin 24"-27" OLED-pelinäyttöä odotellessa. Ja toimii missä vain orkkis-ohjaimilla!

Tahkoan taas ihan uudella innolla retopelejä.  8)
25  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei? : 03.09.2022 12:02
Jahas, nyt on pakko kääntää kelkkaa niin saakelisti!  :lol:

Ryhdyin nimittäin pelaamaan vaihteeksi CRT-filtterin kanssa Cowabunga Collectionia. Pidin sitä jonkun aikaa päällä ja sitten päätin vaihtaa takaisin käsittelemättömään kuvaan. Mutta se näyttikin jotenkin... kylmältä ja raa'alta. Liian digitaaliselta.

Ei hemmetti, vaihdoin takaisin filtteriin ja sen jälkeen nautin pelaamisesta koko ajan enemmän ja enemmän.

Sen jälkeen vierailu NSO:n valikoimiin: Nintendo käyttää CRT-filtteriä, joka imitoi enemmän komposiittikuvaa kuin esimerkiksi Cowabunga-kokoelman filtteri. Mutta jumankauta, pelit kuten Joe&Mac, DKC ja Yoshi's Island näyttävät helvetisti paljon paremmilta tällä filtterillä, joka ei varmaan ole niin hyvä kuin mitä parhaimmat ovat, mutta silti ero puhtaaseen kuvaan on suuri.

Huomasin myös, että 1440p-näytöllä Switchin resoluutioksi kannattaa retropeleihin asettaa 720p (ja mClassic pois, koska pikselipeleissä se ei toimi hyvin), jotta skaalaus olisi mahdollisimman puhdas. 4K-näytöillä sitten 1080p toimii lähteenä paremmin.

Olen ollut tyhmä. En ole antanut kunnon mahdollisuutta tälle ja nyt kun annoin mieleni muuttui täysin. Jälleen osoitus siitä, että ihminen ei halua kuulla muilta mitä pitäisi tehdä. Sen pitää löytää asia "itse", jotta se voisi kokea valaistumisen.

26  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 02.09.2022 16:59
https://famiboards.com/threads/nintendo-direct-speculation-st3-speculate-chronicles-3.3249/page-541#post-376444

Emily Rogers toimi Reseteran adminina noin vuoden sivuston lanseerauksen jälkeen. Hänellä oli jakaa Famiboardsilla tänään aikamoinen paljastus: Reseteralla on keskustelemassa Japanin Nintendolta (tai on ainakin ollut) korkean johtotason henkilöstöä. Hauskasti monessa tapauksessa Nintendon nimimerkkien takana lymyäville bosseille on väitetty, että "ette tiedä tästä mitään, idiootit!".

Emily tuossa sanookin, että monella on kuva, että Nintendo elää täysin kuplassa välittämättä mitään faniensa toiveista ja odotuksista. Minullakin oli tällainen kuva. Arvelin lähinnä, että muutama henkilö alemmalla tasolla skannaa keskustelupalstoja ja somea yrittäen muodostaa kokonaiskuvan, mutta että johtoporras on mukana jopa foorumikeskusteluissa... Se oli yllätys, ja positiivinen sellainen!

Btw, olen Sakurai. TK:n toive on kuultu, ja lisää Smash-hahmoja on tulossa.

27  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Splatoon 3 -hypeketju : 02.09.2022 12:27
https://www.youtube.com/watch?v=LABFeA1Oees

Siistiä nähdä, miten maailmanluokan Splatoon-pelaaja käyttää Tri-Stringeriä (helvetin nättejä suoria osumia). Pidän peleissä jouskareista, mutta en oikein saanut Splatfestissä hyvää tuntumaa tähän aseeseen. Tai sanotaanko näin, että tähtäykseni IMI  :P Ase ei maalaa hyvin, joten tiiminsä peliä edistääkseen sillä on saatava splättäyksiä tai syöttöjä. Mitenköhän kauan menisi rakentaa aimi tällä riittävän hyväksi? Charger-pelaajat olivat varmaan heti kotonaan tämän aseen kanssa.

Samalla on aika käynnistää viimeinen lähtölaskenta pelin julkaisuun, sillä Splatoon 3:n julkaisuun on enää viikko. Tai jopa alle viikko, jos aloittaa pelaamisen keskiyön jälkeen ensi viikon perjantaina. Jännitys alkaa nousta.

Voi myös ilmoittautua peliseuraksi Rankediin/Anarchy-battleen. Olen itse X-rankin saavuttanut pelaaja, mutta en millään tavalla huippuluokkaa. Tipuin kakkosessa vähän väliä X:ltä pois ja kiipesin sitten taas pian takaisin sinne S+:lta. Rankeissa nousu on kivaa, mutta hauskanpito merkitsee minulle enemmän. Parhaimmillaan support-pelaajana takakentällä tai yksi pykälä eteenpäin takakentältä. Lempiase kakkosessa .96 gal.
28  Yleinen / Popkeskustelu / Vs: The Lord of the Rings: The Rings of Power : 02.09.2022 09:45
Minulla onkin näköjään jopa käyttämättä 30 päivän ilmainen kokeilu Prime videoon. Eihän se pahan hintainen muutenkaan ole (5,99€), mutta taktikoidaan nyt ja katsotaan sarjan kaikki jaksot sitten kun ne ovat ulkona.

Reseteraa vilkaisin ja siellä ainakin kehutaan kahta ensimmäistä jaksoa – kääntääkö tämä sarja sittenkin epäilykset nurinkurin?
29  Yleinen / Popkeskustelu / Vs: The Lord of the Rings: The Rings of Power : 02.09.2022 07:44
Jackson teki trilogian sydämellä, suurena intohimoprojektinaan. Joka sekunnista huokuu, että elokuvien jokaista yksityiskohtaa hiottiin täydellisyyteen. Niissä on lämpöä ja uudelleenkatseltavuusarvoa.

Jotenkin tuntui myös siltä, että Hobitti-trilogiaan Jacksonin "intohimokaivo" oli kuivunut ja mies lähti mukaan ennen kaikkea rahan takia. Toki voi myös olla, että tuo kirja ei vain toiminut kolmeen osaan venytettynä elokuvina niin hyvin kuin LOTR.

Olen nähnyt tästä trailerit, ja voi kuinka haluaisinkaan tältä sitä ainutlaatuista Jacksonin kodintuoksuista LOTR-fiilistä. Traikuista en sitä löytänyt. Toki riittävän hyväkin sarja kelpaa, ei siinä mitään. Ehkä ensimmäinen askel on hyväksyä, että se on erilainen. Ja se voi olla hyvä sellaisenaan. Mielenkiintoista seurata, mikä on konsensus parista ensimmäisestä jaksosta.
30  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 31.08.2022 09:12
Nappasin eilen Konsolinetistä Switchille Cowabunga Collectionin. Tämä on rakkaudella luotu setti, ja Digital Eclipse näyttää ottaneen opiksi Mega Man -kokoelman kritiikistä. Ihan M2-tasoista emulaatiota, josta voi halutessaan poistaa originaalien pelien ongelmat (pikselien välkynnät ja pelin hidastumisen). 10 sekunnin taaksepäin kelaamista eivät oikeat hardcore-pelaajat varmaan käytä, mutta NES:sin Turtles ykkösen kaltaisissa peleissä ne ovat minulle hermojen rauhoittaja ja yksi syy, miksi nykypäivänä on kiva pelata näitä. Pelasin eilen sen pahamaineisen pomminpurku-vesikentän, ja tällä kertaa se tuntui jopa hauskalta. USKOMATONTA!

Pelästyin vähän aluksi, kun virallinen NES-ohjain ei toiminut Turtles 1:n kanssa oikein, mutta onneksi kokoelmassa voi mäpätä näppäimet miten haluaa. Padit saa siis toimimaan ja fiiliksen autenttiseksi. Enää puuttuu takapihalta ikkunaa kivittävä naapurin nulikka, joka kinuaa suutuksissaan peliä lainaksi. Mitäs menit ostamaan Dragon's Lairin.  8)

Ja lisäsälää riittää: sarjakuvia, konseptidokumentteja, kansiskannauksia, ohjekirjoja, strategiaoppaita... järkyttävä määrä fiilisteltävää. En ole varmaan missään kokoelmassa nähnyt tällaista määrää ja laatua. Ovat tehneet sarjalle kunniaa, joten voimme huokaista helpotuksesta ja nauttia näistä peleistä yksin ja hyvässä seurassa pitkän, pitkän aikaa. 35 euroa fyysisestä julkaisusta ja 13 pelistä mittavine ekstroineen on reilu diili.

COWABUNGA!
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 258
Pelaajalauta 2007-2022
Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines