GAFista tosiaan luin sen. Onkohan niin, että jos on tarpeeksi vahvat varusteet, niin eivät voi niin herkästi kuolla toisen tekoälyn käsiin, koska matka ns. huonosta hapesta kuolemaan on pidempi. Tarkoitan, että jos vaikkapa Lydialla on ne huonot oletuskamppeet päällä, niin hän menee paljon nopeammin huonoon jamaan kuin päivitetyillä varusteilla. Liekö se luonut väärinkäsityksen, etteivät voi kuolla noissa olosuhteissa.
Jokatapauksessa pitäisi olla niin, että kyyristymisen jälkeen tekoälyvastustajat suuntaavat hyökkäyksensä vain pelaajaa vastaan ja antavat kumppanin kerätä voimansa.
Ekan kerran pelin alkuvaiheilla otin Lydian mukaan, sitten melkein ekassa taistelussa se jo kuoli. Sitten yhtenä päivänä kun menin Whiterunin kotiini, huomasin sen vaan makaavan kuolleena lattialla siinä ylimääräisessä makuuhuoneessa
Noiden seuralaisten kanssahan menee käsittääkseni niin, että tekoälyn ohjaamat vastustajat eivät voi tappaa niitä, vaan ne menevät aina kuoleman rajamailla maahan kyyryyn keräämään uusia voimia. Tekoäly ei tällöin lyö vaan keskittyy jahtaamaan pelaajaa. Niinpä kaikki seuralaiskuolemat johtuvat itsestä, esimerkiksi lyö vahingossa haavoittunutta seuralaista sillä seurauksella, että tämä kuolee. On yllättävän helppoa mättää vahingossa kaveria selkään kun ne juoksevat toisinaan holtittomasti taistelun keskellä. Puhumattakaan jostakin taiasta, joka leviää pidemmälle kuin miekanisku.
Lydiasta on raportoinut moni, että onkin herännyt henkiin taas jossain vaiheessa kuoleman jälkeen. Tiukka pimu.
Pelikellossa karvan vajaa 70 tuntia ja ei perhana sentään, tämä peli koukuttaa vieläkin kuin ensimmäisenä pelipäivänä. Aivan huikean mestariteoksen ne on Bethesdalla saaneet aikaan ja vuoden peli palkinnotkin varmasti menevät oikeaan osoitteeseen. Tämän sanon siis Zeldaa pelaamattomana.
Tänään sain vihdoinkin nostettua taonnan yli tason 60, joten avasin käyttööni mahdollisuuden parannella taikaesineitä. Se nostikin hetkessä hahmoni paljon paremmaksi, kun taikapohjainen ebony-panssari ja örkki-kilpi nousivat uusille tasoille. Säästössä on vielä 7 perkkiä ja kokoajan tulee lisää. Säästelen niitä parhaita kykyjä varten, sillä tällä hetkellä hahmoni on luolastoissa varsin hyvässä jamassa.
Tässä vaiheessa annoin myös Whiterunin kodissani toimettomana istuneelle Lydialle töitä ja mimmi pääsi seikkailemaan kanssani suureen ja vaaralliseen maailmaan. Huomasin nopeasti, että apurista on monenlaista hyötyä, sillä muun muassa painavat lohikäärmeen luut ja suomut voi laittaa Lydian rahdattavaksi. Paljon parempi kun jättää ne lojumaan paikoilleen sen vuoksi, ettei itsellä ole tilaa. Seikkailen siis ainakin jonkin verran tästä eteenpäin Lydian kanssa. Täytyy vielä antaa mimmille kunnon varusteet ja aseet, niin ei luolastoissakaan tule ihan heti pataan.
Omat suunnitelmat ovat seuraavanlaiset: perinteisen perhejoulun vietän Ikaalisissa, johon tulee ihan kiva määrä perhettämme. Mukaanlukien siskoni lapset, jotka jo yksistään nostavat joulumieltä urakalla ylöspäin. Mikään ei ole sydäntä lämmittävämpää kuin katsella viisivuotiaan jännitystä aattona. Siinä itsekin muuttuu taas lapseksi ja joulumieli hiipii sydämeen. Ennen aattoa katson myös Joulutarina-elokuvan, jonka olen nähnyt kahtena edellisenä vuonna juuri ennen joulua. Sitä tulee ehdottomasti perinne.
Uudeksi vuodeksi sitten takaisin PK-seudulle, jossa on määrä juhlistaa uutta vuotta hyvässä seurassa ja maltillisesti seurajuomia nauttien.
Vuosi Hobitin ensi-iltaan. Ensimmäinen traileri julkaistaan jo parin päivän päästä. Hienoa nähdä ensimmäiset vilaukset elokuvasta, joka takuulla on monelle ylivoimaisesti ensi vuoden odotetuin leffa.
Nyt tuli aika yllättävä uutinen: Alguersuari ja Buemi saavat Torolta potkut persauksiin ja tilalle tulevat Ricciardo ja Jean-Eric Vergnen. Ykkösissä nähdään ensi kaudella siis ainakin kaksi Ranskalaista kuljettajaa. IS:n uutinen asiasta
Buemi ja Alguersuari hoitivat mielestäni tehtävänsä menneellä kaudella varsin hyvin. Varsinkin Jaime paransi rutosti kauden mittaan suorituksiaan ja oli säännöllinen pistemies. Yllättävä uutinen, siis.
Seikkailin eilen Windhelmin ja Winterholdin lumisilla seuduilla ja löysin niiltä main sangen mielenkiintoisen rakennuksen, joka piti sisällään yhden tähän asti hienoimmista luolastoista.
Liityin myös Winterholdissa käydessäni maagikouluun ja kävin kurkkaamassa ensimmäisen siihen liittyvän luolaston. Mun raskaita suojia ja aseita kantava soturi on vähäsen "mikä ei kuulu joukkoon" -kamaa siellä, mutta eiköhän ne hommat näinkin hoidu.
EDIT: Skyrim myy hulluna, 10 miljoonaa kopiota on nyt lähetetty jälleenmyyjille. Lähde.
Myös uusi patch tuli eilen ladattavaksi konsoliversioihin. Se julkaistiin jo aiemmin PC:lle.
Menin companions-tehtävän perässä johonkin welholuolastoon ja siellä ensimmäisessä huoneessa tuli joku itseni kaltainen seikkailija vastaan. Huvittavaa, että kaveri sanoi ohimennen mulle että täällä on hämähäkkejä eikä voi sietää niitä. Lähti sitten niine hyvineen käppäilemään pois luolastosta.
Ja onhan tämä nyt jo vanha juttu, mutta fus ro dah -huuto osaa olla niin penteleen tyydyttävä aika-ajoin. Kohtasin esimerkiksi karhun korkealla vuoristossa ja houkuttelin sen aivan kielekkeelle. Lopun voittekin arvata; karheliini sai siivet ja näky oli vähintäänkin hauska.
Tällä hetkellä en edes kuvittele pelaavani ns. pelihampaan kolottaessa mitään muuta kuin tätä. Tehtävää on vielä helkkaristi jäljellä ja tulevaisuudessa kolkuttelee vielä DLC:tä. Fantastista.
Levelillä 31 ja pisimmällä viety kyky on yhden käden taistelu, joka on muistaakseni tasolla 81.
Olen pettynyt, ettei Senna saanut paikkaa, mutta samalla olen myös tyytyväinen että valitsivat Grosjeanin Kimin tallikaveriksi. Kaveri pääsee nyt valmistautumaan kauteensa asiamukaisesti ja kokemustakin on takataskussa viime näytönpaikkaa enemmän. On aina mukavaa nähdä uusia kuskiyhdistelmiä talleissa. Ja se, että Lotus-Renault vaihtoi molemmat kuljettajansa, on erityisen jännittävää.
McLarenin insinöörit puhuvat vieläkin ihmetellen Räikkösen tasaisista kierrosajoista. Hän oli niin hyvä, he sanovat, koska hän yleensä tuli takaisin varikolle, kertoi mikä autossa oli vialla jotta se voitaisiin säätää uudelleen ja sitten hän lähti takaisin radalle ja oli nopeampi. Yksinkertaista.
Toimittaja James Allen:
Lainaus
Hänen suorituksensa -09 heinäkuusta eteenpäin Ferrarilla, jota ei enää kehitetty, olivat häikäiseviä. Edes Ferrarin insinöörit eivät täysin ymmärtäneet miten hän onnistui nappaamaan podiumeja autolla, jonka ei pitänyt olla lähelläkään kilpailijoiden tasoa.
Martin Whitmarsh:
Lainaus
Hän ei ole poliittinen, vaan ehdottoman suora - saat mitä näet Kimin kanssa. Luulen, että hänet on teknisiltä taidoiltaan aliarvioitu
Bloomberg.com sanoo vuorostaan, että Miyamoto vähentää osallistumistaan joidenkin nimikkeiden kehittelyyn, mutta ei varsinaisesti jätä kokonaan vanhaa rooliaan. Hänellä on kuitenkin mielenkiintoa toimia nuorempien kehittäjien apuna.
Nintendo Co. said Shigeru Miyamoto, creator of the Mario and Zelda series, will reduce his involvement in making video games to spend more time training younger developers.
Miyamoto will keep overseeing major titles, Ken Toyoda, a spokesman for Nintendo, said by phone today. The 59-year-old developer will maintain his position as senior managing director, Toyoda said. Wired magazine reported on its website that Miyamoto will step down from his “current position.” Miyamoto joined Nintendo in 1977 and helped the Kyoto, Japan-based maker of playing cards transform itself into a video-game maker in the early 1980s with the “Super Mario Bros.” game for the Famicom console.
“The move won’t affect Nintendo,” said Takashi Oka, an analyst at TIW Inc., who has a “neutral” rating on the stock. “The role should be more or less the same as now, as he oversees development as a chief producer.”
Nintendo fell 2 percent to 11,040 yen at the 3 p.m. close of trading in Osaka.
Milenkiintoista. Joitakin tunteja sitten wired.com uutisoi, että Shigeru Miyamoto vaihtaisi nykyiset tehtävänsä johonkin pienimuotoisempaan Nintendon sisällä. Nyt Nintendolta kuitenkin toppuutellaan, että wiredin juttu ei pidä alkuunkaan paikkaansa.
Onko Nintendo tuomittu, jos Shigge lähtee valvomasta sen suurimpia projekjeja. Vai olisisiko kenties siunaus, että mies voisi tehdä jotakin sellaista, missä tämän visiot pääsisivät enemmän esiin. Vaikkapa ladattavia pelejä 3DS:lle tai WiiU:lle. Se ei toisaalta kuulosta kovinkaan jännittävältä, eihän?
Hintaa pelillä on 4,99 dollaria (3,59 €?). Pyöriäkseen GTA III vaatii joko iPadin (1 tai 2) tai iPhone 4:n tai 4S:n.
Pelasin aikoinaan hyvin vähän GTA III:a PS2:lla. Tämä menee siis varmasti hankintaan ja onpahan pelattavaa myös joulun/vuodenvaihteen reissuilla. Toivottavasti kontrollitkin ovat edes jotakuinkin siedettävät. iPadilla se on helpompaa, kun näyttöalaa on sen verta enemmän, mutta iPhonella tälläisen pelin kontrolleja on niin paljon vaikeampaa saada toimimaan.
Updated 12/6: While the 1.2 update fixed the long-term play issues for most PS3 users, we are aware that is not the case for some. We’ve been reaching out to a number of those users to collect save games, so we can take a look at their specific issues. Right now we know it’s not one thing, but a combination of smaller ones that some folks are seeing, but others are not. Some seem to be the PS3 autosaving in the background (you can turn that off), some may be SPU AI updates, and some may relate to dynamic system memory allocation. These fixes are not in the current 1.3 update that is in final testing, but will be in future ones. We understand how frustrating it can be when your game is having issues, and we thank all of you for your continued feedback and patience. Rest assured we take your gameplay experience seriously and will continue working on this until it’s resolved.
Ilmeisesti fast travel on yksi asioista, jotka pahentavat lagi-ongelmia? Se voisi selittää, että oma tallennus on vielä 50 tunnin jälkeen hyvässä kuosissa. Jokatapauksessa tilanne on kaukana ratkaistusta. Luo toivoa, että Bethesda tiedostaa asioista eikä ole vain hiljaa.
2012 on vasta Skyrimin vuosi. Sanokaa minun sanoneen.
Äsken napsahti 50 tunnin luvut pelikelloon. Edistin tänään Companions-juonilinjaa ja siinä tuli koettua vähän surullinenkin hetki:
Hyvää vaihtelua tuo peliin kun ottaa välillä kaverin mukaan reissuun. Liikun kuitenkin melkein aina yksin, sillä tykkään yksinäinen susi -asetelmasta. Vaihtelu kuitenkin virkistää ja kun seuraa ottaa reissuun sopivan harvakseltaan, tuntuu se myös speciaalilta jutulta.
Verilohikäärme hyökkäsi Whiterunin erään vartiotornin lähellä ja yhteisvoimin muutaman soltun kanssa teimme siitä nopeasti selvää. Tyypit olivat kovin vaikuttuneita näkemästään.
Maagi-koulussa tekisi mieli käydä pyörähtämässä, mutta kannattaako sinne mennä jos oma hahmo käyttelee miekkaa ja kilpeä päätyönään ja siinä sivussa käyttää melko onnettomia taikoja, lähinnä itsensä parantamiseen? Nauraako ne maagit tälläisen kaverin pellolle?
En ole ikinä mieltänyt Nicoa Suomalaiseksi. Henkilökohtaisesti pidän enemmän jopa Vetteliä Suomalaisena kotimaisen fysioterapeutin opettamien hassunhauskojen lausahduksien takia.
Sukulainen on just menossa Alaskaan viikonpäästä ja haluais kameran mukaan. Alaskassa on 20-30 astetta pakkasta mikä olis hyvä kamera joka kestäis pakkasta edes vähän eikä sammuis heti? Kamera ei saa olla järjestelmä kamera vaan taskuun sopiva digikamera spoilerissa kuva siitä minkä kokoinen kamera saa suunilleen olla.
Mikrobitin 7/2010 numerossa käsiteltiin veden/pakkasenkestäviä pokkareita. Tiivistys artikkelista löytyy täältä.
Linkkaapa tuo artikkeli sukulaisellesi, niin saa vinkkiä. Kannattaa myös tehdä reissu kirjastoon ja etsiä tuo heinäkuun MB, niin voi lukea artikkelin kokonaisuudessaan. Toinen vaihtoehto on avata artikkeli pienellä 2 euron maksulla kokonaan esille, tästä linkistä: http://www.mbnet.fi/lukusali/artikkelinmaksu.aspx?juttuId=3835
Continued Game Updates – This week we released update 1.2 across all platforms, and we’ll be releasing an incremental update next week. We anticipate it will be up on PC first, and then hit PS3 and Xbox 360 later in the week. Among other things, the update will fix issues like magic resistance not calculating properly and the rare, amazing backwards flying dragon. Once the update is released, we’ll share the full release notes.
After the holidays, we’ll continue to release regular updates for the game — through full title updates, as well as incremental “gameplay updates” to fix whatever issues come up along with rebalancing portions of the game for difficulty or exploits. We plan on having a lot of these, not just a few. Overall, you should expect updates to be hitting the PC and Steam earlier and more often, as that’s a process we control. Console updates will follow, as they must be certified and processed by those manufacturers.
We all know this is a huge game, and everyone has a different experience. We’ll continue to do everything we can to make the game better and better for as many people as possible every day. We’ve also realized that with the millions upon millions of people playing Skyrim, we need to treat our updates with greater care. If we get too aggressive trying to fix a minor issue, we run a risk of breaking something larger in a game like this. To be safe, we are prioritizing code side fixes right now over data fixes. Quest and balance issues are usually data, and those will start rolling in a large way with the January updates.
Thanks again for your continued support and patience. We truly have the best fans in the world, and we couldn’t do it without you.
Kuulostaa lupaavalta! Oblivion ei saanut Bethesdalta tälläistä kohtelua.
EDIT: Rakastan pieniä yksityiskohtia tässä pelissä. Tänään törmäsin matkallani Solitudeen erääseen tyyppiin, joka talutti lehmäänsä. Mies sanoi, että tämä vie sen uhrilahjana jättiläiselle, joka siitä hyvästä jättää tilukset rauhaan. Tarjosin apua, mutta hän sanoi hoitavansa tämän itse.
Pari tuntia myöhemmin lampsin takaisin tiellä kohti Whiterunia ja mitä näenkään: tiellä kävelee jättiläinen mukanaan tuo samainen lehmä!
Kirjoittaa asiaa eikä heitä juuri ollenkaan turhaa läppää. Kunnostautunut tänä vuonna myös kuntoilu-topicissa ja jakanut siellä erinomaisen hyviä neuvoja.
Vuoden hauskin
Rocky Balboa
Nämä nyt toistavat vähän itseään, mutta minkäs teet kun Rockyn viljelemä kuittailuhuumori vaan sattuu mielestäni olemaan erittäin hauskaa.
Vuoden postaus
- LISÄÄN MYÖHEMMIN
Vuoden yllättäjä
- LISÄÄN MYÖHEMMIN
Vuoden sitaatti
- LISÄÄN MYÖHEMMIN
Vuoden tulokas
Justece
Maaliskuun lopulla rekisteröitynyt Justece on päässyt meininkiin mukaan hienosti ja tuntuisi, että mies olisi ollut täällä alusta asti. Hän on tosin ns. uusvanha käyttäjä. Oli miten oli, kyllä tämä kategoria oli aika selvä.
Vuoden ulkoasu
Despiren Solid Snake -avatar on nyt miellyttänyt jo pidemmän aikaa. Ääni siis sille.
Suoritin eilen "Night to remember" -juopotteluquestia. Aika hauskaa kamaa ja selvästi huumoripitoisin questi ainakin tässä vaiheessa. Huomasi vähän "kaamea kankkunen"-vaikutteita.
Nousin eilen levelille 26 ja pelitunnit alkavat kohta nelosella. Näin myös ensimmäistä kertaa revontulet yöllä. Uskomattoman kaunis näky.
Marraskuinen aamu vastaanottaa sumulla ja tihkusateella juoksijan. Nämä ovat vaikeimpia aikoja juoksumotivaation kannalta, ainakin itselleni. Tuo ulkona oleva näky ei vaan houkuta hirveästi. Lumen tulo muuttaa asioita.
Onneksi tahdonvoima lopulta voittaa. Lenkin jälkeen suihkunraikkaana ja rahka-annos edessä voi katsoa uunituoretta SportsTracker-merkintää ja röyhistää rintaansa; minä tein sen! Vaikka alku tuntuisi miten tahmaiselta tahansa, jälkeenpäin liikuntasuoritusta ei ikinä kadu. Se on parasta.
Senna ollut kyllä suuri pettymys F1-urallaan, ei voi ymmärtää miksi Heidfeld sai potkut tämän tieltä...
Mä en näe asiaa ihan näin.
Ekalla kaudella alla HRT, joka oli 2010 vielä paljon enemmän jäljessä kuin mitä tänä vuonna olivat. Autossa oli niin paljon vikoja pitkin vuotta, että oli vaikeaa saada selvyyttä milloin Senna oli tallikaveriaan hitaampi esimerkiksi teknisten vikojen takia. Todennäköisesti kukaan tavallinen kuolevainen ei olisi voinut antaa kovin teräviä näyttöjä 2010 HRT:llä.
Tällä kaudella Senna tuli täysin kylmiltään Rellun rattiin. Kun takana vain vuosi F1-kokemusta, ei tilanne ollut todellakaan helppo. Silti on kyennyt ajamaan Petrovia vastaan monin paikoin hyvin kilpaa ja antanut vahvat näytöt parissa aika-ajossa (muun muassa Spa ja Interlagos). Myös Monzan kisasuoritus oli mainio.
Virheitä on toki tullut, mutta kokemattomuuden piikkiin voi laittaa osan. Mitä Senna saisi aikaan kunnon valmistautumisella ensi vuonna? Sen haluan nähdä. Räikkönen-Senna, uskon tähän kuin rahavuoreen.
Mä tuun ainakin pitämään tuon iPad-kartan vieressä ja teen siihen kaikenlaisia muistiinpanoja. Mä palloilen vieläkin tuolla pääkartalla välillä aivan eksyksissä enkä ole tutkinut siitä kuin vasta ehkä 30%. Kätevää kun vaikkapa saa jossakin luolastossa nekkuun ja sen kohdalla laittaa "ei pysty, palaa myöhemmin".
Ohjelmassa on myös sosiaalinen puoli, sillä halutessaan karttansa tietoja voi jakaa muille ohjelman käyttäjille, jotka hakusanoilla voivat löytää tarvitsemiaan tietoja kartalta.
Ostin eilen talon Whiterunista. Täytyy tänään vähän sisustaa siellä ja josko jatkaisi myös pelin päätehtävää jonkun verran eteenpäin.
Jesh! Todella siisti juttu. Huhut kertovat myös, että Lotus Renaultilla olisi tallissa arvovaltaisia tukijoita kampeamaan Bruno Sennaa toiseksi kisakuskiksi ensi kaudelle. Räikkönen ja Bruno tekisi tuosta tallista itselleni äärimmäisen mielenkiintoisen seurattavan.
Bruno ajoi Brasilian GP:n aika-ajoissa erinomaisesti, mutta kisavarmuuden uupuminen näkyy vielä virheinä. Kehitysvaraa on varmasti paljon.
Entä Bottas? Kolme Suomalaiskuskia ykkösissä sitten vuoden 1994? Mahdollista.
Myös tämän listan läpikäyminen säväyttää: Schumacher, Alonso, Vettel, Hamilton, Räikkönen, Button; ensi vuonna ruudukossa on peräti kuusi maailmanmestaria yhtäaikaa, joka on lajin uusi ennätys.
Huhuja leijuu ilmassa, että Räikkösen Lotus Renault -sopimus julkistettaisiin pian. Samoin väitetään, että Daniel Ricciardo siirtyisi Caterhamille Jarno Trullin tilalle.
Melkein 32 tuntia pelikellossa ja nyt alkaa lagaaminen PS3-version kanssa olla jo aika häiritsevää. Kuljeskelin tuossa äsken kohti Rifteniä ja peli pysähtyi, varsinkin juoksupyrähdysten aikana, mietiskelemään välillä sekunninkin ajaksi. Itse kaupungissa vähän helpotti, lagi on pahimmillaan keskusmaailmassa.
EDIT 2: Patch näyttäisi toimivan. Ruudunpäivitys ei pysy vieläkään täysin kasassa, mutta pahimmat lagaamiset ovat ainakin pienen testaamisen perusteella poissa. Ero oli iso, kun pelasin eilen ja tänään samoilla alueilla.