Kapitalismin huonoja puolia on se, että se ei koskaan tule kylläiseksi. Peliteollisuudessa, jossa kantava voima on luovuus, on jatkuva kehitys ja voittojen maksimointi laadun kustannuksella järjetöntä. Elokuva- ja musiikkiteollisuudessa voi vielä huijata ihmisiä, mutta peliteolllisuus on vielä niin tuore, että kuluttajat ovat yleisesti valppaampia laadusta. Mutta tämä on lähinnä niinsanottujen core-pelaajien ongelma, sillä jatkossakin kasuaalipelaajat (suurin osa?) ostavat sitä ripulia vain silkan markkinoinnin ja mielikuvien ansiosta ottamatta selvää tai edes välittämättä sen laadusta. Pelejä ostetaan, koska siinä lukee Call of Duty tai NHL, eikä siksi että se olisi hyvä peli.
Itse uskon, että jos EA ja muut pökäleet haluavat vielä tulevaisuudessa menestyä bisneksessä, on niiden miltei pakko siirtyä halvan ja helpon huvin luvattuun maahan: Mobiilipelibisnekseen. Jo nyt pienemmät yhtiöt sekä indieporukat osoittavat mielestäni sen, että tulevaisuudessa laatupelit tehdään kohtuullisella budjetilla (iso budjetti ei takaa pelin laatua ja joskus jopa huonontavat lopputulosta, kun kuvitellaan automaattisesti näin), kohtuullisilla määrillä kehittäjiä (isoissa ryhmissä joutuu tekemään liikaa kompromisseja, luovuus kärsii) sekä kohtuullisilla aikatauluilla (ei liikaa eikä liian vähän).
Ympäripyöreitä asioitahan nämä ovat, mutta jostain syystä peliteollisuus ei vain ole ottanut opiskeen. Tämä saattaa myös johtua siitä, että pelibisnestä pyörittävien tahojen päättäjät eivät ymmärrä, että luovuus ja laatu vaatii aikaa, riskejä ja uhrauksia. Kaikkea sellaista, mikä ei ole rahallisesti kannattavaa.
Eikö juuri tuo pidä kehityksen rattaat käynnissä? Tyytyväisyys tappaa kehityksen.
Mainitsit tuossa esimerkiksi NHL:n, uusin peli on sarjan paras ja paras jääkiekkopeli koskaan. Sama juttu Fifan kanssa, pessit sun muut jää auttamattomasti jalkoihin. Vaikka EA onkin tappanut aika montaa sarjaa omilla muutoksillaan, niin nuo ovat kyllä ylivoimaisesti oman alansa parhaita teoksia.
Ei peliteollisuus ole mihinkään kuolemassa ja hyviä pelejä tulee edelleen tuutintäydeltä. Ne hyvät pelit vaan ei välttämättä tule konsoleille. Olen itse pelannut kännykällä tänä vuonna eniten. Toiseksi eniten PC:llä ja vähiten konsoleilla.