tuhis
Vieras
FF Tactics A2
Kymmenisen tuntia on tullut tahkottua ja kyllähän tämä maittaa. Peli on tosiaan nätti kuin mikä ja musiikissakin on ollut tähän mennessä pari zipaletta jotka on täytynyt ihan pysähtyä kuuntelemaan. Ensimmäinen Tactics Advance ei syystä tai toisesta tuntunut ollenkaan hyvältä mestarillisen Tacticsin jälkeen, mutta tämä on jo monta pykälää parempi. Harmi kyllä juoni ja henkilöhahmot ovat kuitenkin totuttuun tapaan täysin unohdettavia ja yhdentekeviä.
Ammatteja pelissä on varmaankin päältä puolensataa ja näihin käsiksi päästäkseen pelaajan täytyy onnistua luomaan tietynlaisia esineitä joita käyttämällä hahmot harjoittelevat ammattitaitojaan. Esimerkiksi White Mage ammatissa olevan täytyy opetella viisi erilaista White Magelle saatavilla olevaa kykyä vaihtaakseen ammattia Sageksi; vastaavanlaisia vaihtelevia vaatimuksia on ammattikohtaisesti ja joihinkin ammatteihin päästäkseen täytyy kulkea tietty polku lävitse eri ammatteja.
Mutkia matkaan tuo se, että nämä esineet joita käyttämällä hahmot oppivat kykyjä on luotava itse. Pelissä on luokitusjärjestelmä kaikille materiaaleille (eli käytännössä kaikille itemeille mitä löydät) joita yhdistelemällä voidaan luoda uusia esineitä - joita ei kuitenkaan pääse tarkastelemaan ennen niiden luomista. Listattuna on yleisiä käsitteitä tai titteleitä, joista täytyy päätellä ensiksi se onko kyse aseesta vai haarniskasta, millaisesta sellaisesta ja mitä ominaisuuksia näillä mahtaa olla. Itse olen toimiskellut niin että olen selannut listalta sen tyyppisiä aseita mitä tarvitsen ja joita materiaalien puolesta voin tehdä - en ole siis tehnyt kaikkea, enkä sitten tiedä että pitäisikö, mutta tuumailin että säästelen materiaaleja jotta olisi mahdollisesti sitten tarvittaessa tietynlaisia esineitä saatavilla eikä tarvi itkeä kun on tehnyt jonkun kusilingon jota kukaan ei käytä.
Esineitä ei kuitenkaan saa itselle suoraan vaan tämä toimii tavallaan niin että materiaalit luovutetaan tekijöille joilta sitten kaiken kukkuraksi pitää nämä uudet esineet ostaa rahalla. Tietyssä mielessä voisi sanoa että kysymys on vähän siitä ettei ole keksitty muuta käyttöä rahalle jos kuitenkin materiaalien kerääminen ja saaminen on jo itsessään niin suuri osa peliä.
Taistelut sinänsä ovat tyypillisiä laatikoista rakennettuja maisemanrieskaleita joilla sitten mätkyillään. Voisihan näistäkin ne tyypilliset asiat sanoa, että ympäristöillä voisi ja saisi olla enemmän vaikutusta taistelun kulkuun ensinnäkin sen takia että voitaisiin puhua taktiikasta.
Hienoista vaihtelua taisteluihin tuo kuitenkin hauska esto-säännöstö, jota ylläpitää mystinen tuomareitten järjestö. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että taisteluissa on jonkinlaisia ehtoja, eli vaikkapa mikä viimeisimmässä matsissa oli itsellä että on kiellettyä tehdä yli 50 pisteen vahinko. Ihan selittämättömiähän nuo on, mutta ihan hauskasti joskus pakottavat tietynlaiseen pelaamiseen. Matsia ei kuitenkaan hävitä vaikka ehtoja rikotaankin, mutta taistelun jälkeen ei sitten vain saada ylimääräistä aarretta. Joissain matseissa ehdot rikkoutuvat pakosta - joskus myös teikäläisestä riippumatta, eli vihollinen ottaa jonkun teikäläisen tiimistä johonkin hallintaan ja tekee semmosia mitä ei saisi tehdä. Vittumaista ja olisi tavallaan voinut tuommoisen ulkopuolisen vaikutuksen unohtaa, sillä se pelkästään ja ainoastaan vituttaa jos joku pitkään pelattu matsi kusee johonkin asiaan jolle et vaan voi mitään.
Ihan mielenkiintosta nysväystä tämä peli kuitenkin, mutta ihan alussahan tässä vasta taidetaan olla. Saa nähdä kuinka paljon kuula kärtsää tämmöisten pelimäisten vammasuuksien takia. Toivottavasti eivät kyrpyytä ja estä pelaamasta niin ylitsepääsemättömästi kuin FFIV:n infernaalinen taistelujen tiheys.
Kummallista sinänsä että ylipäätään innostuin tämänkään vertaa kun vihaan pelejä joiden pelattavuus tavallaan riippuu siitä kuinka hienoja super super super aseita saat. Noh, pelasinhan mää FFXII:tä veuhkoissani vaikka siinä jos missä oli kaikki kiinni siitä millanen mora kädessä on. Ehkä jossain määrin samankaltainen hiottu systeemin sulavuus ja vaivattomuus vaikuttaa tässä A2:ssa siihen että jakselee.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2008 17:13 kirjoittanut tuhis »