Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Aihe: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion"  (Luettu 9107 kertaa)
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #30 : 10.10.2021 07:32 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 766 Basaaripisteet: 0 Profiili Putkessa etenemistä vai pelaajan ajan kunnioittamista? Hear me out:

Sain eilen illalla avattua Samukselle erään klassisen kyvyn. Sen jälkeen mietin oitis, että alkualueellahan näin paljon paikkoja, missä voin uutta kykyä hyödyntää. Mutta miten hemmetissä pääsen sinne täältä?

Eipä aikaakaan, kun tupsahdin jostakin kiertotietä juuri tuolle alueelle takaisin. Tuntuu, että esimerkiksi Hollow Knightissa minun olisi pitänyt backtrackata ja haahuilla eksyksissä jonkun aikaa, että olisin löytänyt takaisin.

Dreadin virtaviivaistetun maailmadesignin voi myös nähdä pelaajan ajan kunnioittamisena ja erinomaisena pelisuunnitteluna.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti
tallennettu
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #31 : 11.10.2021 18:20 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 766 Basaaripisteet: 0 Profiili Aika hulluja sequence breikkejä löytyy jo Youtubesta (suositukset taas kiusaa). Pelissä on näitä ilmeisesti runsaasti ja ne jopa aktivoivat uniikkeja välinäytöksiä. Voi varmaan heittää sen huolen metsään, etteikö pelissä olisi syvyyttä moniin läpipeluihin.

Minuakin vähän kiinnostaisi perehtyä breikkaamiseen, kunhan löytyy uutuuspeleiltä sopivasti aikaa. Taidan aloittaa Super Metroidilla. Hulluimpiin breikkeihin ei kyllä taida meikäläisen taidot ja kärsivällisyys riittää, mutta ehkä yksinkertaisiin.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti
tallennettu
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #32 : 13.10.2021 00:57 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 743 Basaaripisteet: 6 Profiili Metroid Dread meni tuossa läpi ajassa 7h 15min. Kyllähän tuon läpi pelasi ja potentiaalia oli paikoin vaikka mihin, mutta ei lopulta nouse omissa kirjoissa lähellekään sarjan vanhempia osia.

Samuksen ohjaaminen on täyttä parhautta, mikä on todella iso plussa, mutta maailman ja alueiden suunnittelu oli yksinkertaisesti perseestä. En ole varmaan ikinä pelannut sekavampaa lineraarista peliä. Missään vaiheessa peliä en eksynyt, sillä peli lukitsee näppärästi vähän väliä reittejä, ettei vahingossakaan joudu miettimään minne mennä, mutta pelin eteneminen ja tavaroiden löytyminen tuntui täysin epäloogiselta. Alueiden välillä teleporttaillaan sinne sun tänne ja jokainen huone on survottu ylitäyteen gimmickejä, sekä vihollisia, jonka vuoksi liikkuminen oli aivan liian vaivalloista. Pelissä ei oikein missään vaiheessa tule sellaista vapaan seikkailun ja tutkimisen tunnetta. Muutamia hienoja luonnollisia paikkoja löytyi, joissa tuli heti "no nyt! -fiilistä", mutta suurimmaksi osaksi maailma on kuin yksi iso tehdas. Puolet alueista muistutti ihan liikaa toisiaan ja tuntuu jo nyt, etten muista pelistä enää mitään.

Lisäksi Nintendon kovasti mainostamat robottivihut ovat ehdottomasti pelin surkeinta antia (yllätys, yllätys) ja oli niin nähty muutaman ekan minuutin jälkeen. Niissä ei ole mitään haastetta, tai jännitystä. Pari kertaa tulee äkkiäkuolema, kun joitakin kohtia on vaikea aavistaa mitä edessä on ja siinä se. Jos kaikki EMMIT ottaisi pelistä pois, niin peli ei menettäisi yhtään mitään. Päinvastoin. Pari viimeisintä oli jo melkoista pakkopullaa. Niin, ja pelin soundtrack on järkyttävän huono. Ei ainoatakaan hyvää kappaletta koko pelissä alkuruudun lisäksi. Edes erinomaisella 5.1 kotiteatterilla siitä ei saa oikein mitään irti. Täysin geneeristä ambienttia ja paikoin jopa todella ärsyttävää taustapörinää.

Toinen iso plussa ohjauksen lisäksi on, että powerupit olivat yllättävän ennalta-arvaamattomia, eivätkä toistaneet tuttua kaavaa. Pääsi yllättämään moneen kertaan, kun seuraava tavara ei ollutkaan sitä mitä kuvitteli ja niitä hyödynnettiin ihan hyvin bosseissa. Lisäksi pakko kehaita muutamien alueiden 3D-taustoja. Niistä näki heti, että oli ihan omalla tasolla verrattuna tyypillisiin indie metroidvanioihin.

Pelissä on valtaisa hukattu potentiaali. Huonoksi sitä ei voi sanoa, mutta verrattuna Metroidin timanttisiin aiempiin osiin, niin pettymys, vaikka en Mercurylta ihmeitä odottanutkaan. Spreedrunnauksessa on varmasti potentiaalia, mutta en tiedä löytyykö itseltä siihen motivaatiota. Maailman suunnittelu ei vaan yksinkertaisesti ole hauskaa ja EMMIT heikentävät uudelleen läpipeluuarvoa.


tallennettu
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #33 : 13.10.2021 09:57 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 766 Basaaripisteet: 0 Profiili Minulla on pelin sisäisessä kellossa n. 5t30m ja itemeistä olen kerännyt vasta 25%.

Tähän mennessä? Parasta Metroidia Prime 1:n ja Superin ohella. Ei jälkeen, vaan ohella.

Tykkään siitä, että kun pelissä etenee, tulee vastaan kokoajan orgaanisempaa ympäristöä. Aloitetaan mekaanisissa halleissa ja huoneissa, mutta tähän mennessä olen jo nähnyt samanlaisia maisemia kuin Primen Tallon Overworldissa. Ja silloin ne tekevät suuren vaikutuksen. Grafiikat ovat huikean yksityiskohtaisia ja kontrasti on vaikuttava, etenkin OLED-näytöillä pelattaessa.

Pelattavuudeltaan paras Metroid koskaan, sen varmasti kaikki allekirjoittavat. Input lagia ei ole nimeksikään ja pelatessa tuntee itsensä monesti todelliseksi speedrunneriksi, vaikka todellisuudessa olisi kaukana sellaisesta. Samus on bad ass ja tämä peli saa pelaajansakin tuntemaan niin.

Mielestäni E.M.M.I:t ovat hyvä mauste perinteiseen Metroid-gameplayhin. Luulin, että tämä olisi toteutettu niinkuin hirviö Alien Isolationissa, eli yksi E.M.M.I jahtaisi pelaajaa aika-ajoin kartalla. Nyt ne liikkuvat pienillä alueilla ja niitä tulee vastaan aika harvakseltaan. Taidokas ja pelin tunteva pelaaja pystyy lopulta jopa leikittelemään niiden kanssa, ja kömpelö Samuskin pääsee aikanaan maksamaan kalavelat pistämällä ne lopullisesti robottien taivaaseen. Ja se vasta hyvältä tuntuukin.

Äänidesign on aivan helvetin hyvää. Peli on täynnä tyydyttäviä ääniefektejä ja kliksahduksia, pieniä yksityiskohtia äänimaailmassa. Musiikki on enemmän tunnelmallista, mutta sen se tekee todella hyvin. Esimerkiksi vesimaailman ambientit ovat upeita. Pidän muutenkin vesialueista peleistä ja tässä niiden fiilis on taas naulattu.

Dreadin mappi on myös paras, minkä olen Metroidvaniassa nähnyt. Siinä näkyy kaikki info, mitä voi kaivata. Ovityypit, esteenä olevien palikoiden nimet, latauspisteet, näkyvillä olevat päivitykset... Jos tämä ei riitä, karttaan voi vielä asetella muistutuksia. Tätä ei olisi voinut tehdä enää yhtään paremmin.

Fantastinen peli so far. Olen varmaan reilusti yli puolenvälin, mutta ei tätä peliä yhteen läpäisyyn jätetä.


« Viimeksi muokattu: 13.10.2021 10:41 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti
tallennettu
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #34 : 20.10.2021 12:08 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 766 Basaaripisteet: 0 Profiili Olen vähän jumissa tällä hetkellä, enkä tiedä yhtään mihin pitäisi seuraavaksi mennä. Kellossa n. 12,5 tuntia, mutta tosiasiallisesti n. 20, sillä pelin oma kello ei rullaa, kun karttaa katsoo. Uudelleenyrityksiäkin on tullut bosseissa ja E.M.M.I-kohdissa paljon.

Haahuilu tässä vaiheessa on kartalla kylläkin hauskaa ja palkitsevaa, koska Samus on saanut suurimman osan kyvyistään takaisin ja etenee kartalla kuin luonnonvoima. Olenkin napsinut runsaasti energiatankkeja ja ohjuspäivityksiä matkan varrelta. Tämä vaihe Metroideissa on aina  mieleeni, kun (melkein) koko maailma on auki ja pääsee penkomaan minne vain.

Eli jos ei ole Metroid-Pro, voi tässäkin pelissä ns. eksyä.  :)
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti
tallennettu
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #35 : 20.10.2021 15:33 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 041 Basaaripisteet: 14 Profiili Pari kertaa olin itsekin jumissa, mutta ratkaisu oli aina viimeisin power-up ja paikka mihin oli unohtanut sitä käyttää. Itsellä on menossa enää salarien etsiminen ja loppari. Peli on ollut todella hauska ja tyydyttävä vaikkei sitä vanhojen pelien mystistä fiilistä oikein saavutakkaan. Loppupuolella hieman ärsyttävästi framedropit lisääntyvät kun ympäristöt muuttuvat monipuolisemman näköisiksi ja vihollisia on ruudulla enemmän. Muutamassa pomotaistelussakin mentiin jatkuvasti lähempänä 30fps kuin 60.

Pelissä on muutama oikein siisti pomotaistelu ja tyydyttävä salari joten tutkiminen kannattaa. Loppujenlopuksi todella kova taidonnäyte pelin devaajilta ja toivottavasti myynnit ovat hyvät ja Nintendo heräilee lisää pelisarjan suhteen.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #36 : 21.10.2021 12:28 »
migge Jäsen Viestejä: 3 163 Basaaripisteet: 0 Profiili En eksynyt, mutta itse olen hieman jumissa viimeisessä (?) pomossa. Ei riittänyt yhdenä iltana tusinan verran yrityksiä, niin piti jättää tuonnemmaksi. Itse en tosin ole jäänyt välissä seikkailemaan ylimääräisiä, joten esim energiatankkeja on käytännössä kasassa vain ne täydet tankit mitä on tullut vastaan. On kyllä pirun palkitsevia tässä nämä pomovastukset, kun tuntuu että alkuun jopa vähän toivottoman vaikealta, mutta muutaman yrityksen jälkeen sitä pystyy jo leikitellä ensimmäiset vaiheet. Learning curve on siis ihan käsin kosketeltava. Täytyy rykästä tarina maaliin, niin pääsee keräämään salarit pelistä.

Erinomainen peli.
www.playfire.com/migge
tallennettu
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #37 : 23.10.2021 07:50 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 766 Basaaripisteet: 0 Profiili Eilen illalla meni läpi 100% tavaroilla. Ylimääräiset energiatankit auttoivat vikassa loppuvastuksessa varmasti, vaikka ei lopulta mielestäni ollutkaan niin paha kuin esimerkiksi MP2: Echoesin vika loppari (Orkkis-GC-version).

Bossit olivat järjestäen mielenkiintoisia ja niitä vastaan oli ilo taistella. Ensin saattoi tosiaan tuntua siltä, että tietystä vaiheesta ei voinut selvitä millään ilman osumia, mutta pian se menikin kuin speedrunnerilla konsanaan. Tämä oli malliesimerkki hyvästä, palkitsevasta pelisuunnittelusta.

Dread on mielestäni kokonaisuutena täysin samalla viivalla sarjan parhaiden osien kanssa, mikä on uskomatonta. Joissain asioissa (ääniefektien design, kartan toteutus, Samuksen kontrollit) se on jopa selvällä ykköspaikalla. Tekivät aika tempun, ja uskon Nintendon olleen mukana suunnitteluprosessissa paljon enemmän kuin miltä näyttää, aivan kuten se käänsi Metroid Primen aikoinaan mestariteokseksi antamalla neuvoja ja tukea Retrolle.

Seuraavaksi voisi yrittää pelata pelin läpi uudelleen Normalilla, mutta tällä kertaa niin nopeasti ja vähillä itemeillä kuin pystyn. Mitä nopeampi läpäisyaika on, sitä enemmän saa taidetta galleriaan palkinnoksi? Sen jälkeen Hard mode.

Mutta tässä välissä voisi kyllä vetäistä Ori: Will of the Wispin läpi, olen säästellyt sitä Switch OLEDille.  :)


« Viimeksi muokattu: 23.10.2021 08:34 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti
tallennettu
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #38 : 23.10.2021 15:24 »
Kraidi Jäsen Viestejä: 1 203 Basaaripisteet: 7 Profiili WWW
Mutta tässä välissä voisi kyllä vetäistä Ori: Will of the Wispin läpi, olen säästellyt sitä Switch OLEDille.  :)

Astut heti seuraavaan metroidvania-taivaaseen. Voittoputki jatkuu.
Kuvasigut pois. t: reijo
tallennettu
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #39 : 26.10.2021 17:37 »
migge Jäsen Viestejä: 3 163 Basaaripisteet: 0 Profiili Loppuvastus meni lopulta muutaman lisäyrityksen jälkeen.

Tunnelma hieman lässähti sen jälkeen, kun aloin keräilemään puuttuvia itemeitä. Mitään löytämisen riemua kun ei tuossa oikein ole kun kaikki vilkkuu kartassa valmiina. Lisäksi ne speed block pulmat on todella rasittavia. Eiköhän nuo tule kuitenkin haettua. Toistaiseksi vetoa Hard-modeen ei oikein ole. Erinomainen peli silti edelleen. Nyt vain Prime4:ää odottaa kuin kuuta nousevaa.
www.playfire.com/migge
tallennettu
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #40 : 02.11.2021 12:47 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 766 Basaaripisteet: 0 Profiili Mistähän johtuu, että joillain pelaajilla on ollut Dreadin kanssa selvästi enemmän fps droppeja kuin toisilla? DF:n John Linneman esimerkiksi yritti toisintaa erään näkemänsä videon dropit omalla konsolillaan (OLED), muttei koskaan onnistunut siinä. Itsekin huomasin silminnähtäviä ongelmia vain kahdessa paikassa, ja ne molemmat liittyivät bosseihin.

Yhtenä ajatuksena ilmaan on heitetty, että joidenkin vanhempien Switchien tuuletus ei enää välttämättä toimisi täydellisesti, jolloin konsolin pahempi kuumeneminen aiheuttaisi enemmän näitä fps ongelmia. Mielenkiintoinen ilmiö joka tapauksessa ja vaikuttaisi olevan ihan oikea juttu ainakin erilaisten raporttien määrästä päätellen.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti
tallennettu
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #41 : 07.11.2021 12:03 »
Partajeesus Jäsen Viestejä: 1 121 Basaaripisteet: 0 Profiili

Eivät ole todennäköisesti yhtä arvokkaita kuin eurooppalaiset versiot. GBA-peleissä tuppaa käsittääkseni olemaan niin, että eurooppalaiset versiot ovat niitä halutuimpia, mutta kyllä hyväkuntoisille japanilaisille versioillekin löytyy kysyntää ja noista varmaan saisi nykyään moninkertaisena tuon parikymppiä takaisin.

Jaksoin viimein käydä ebayssa katsomassa mihin hintaan zero missionin ja fusionin cib japsi versioita on mennyt kaupaksi.
Yksi fusion mennyt kaupaksi 112e hintaan ja toinen 134e. Sitten oli myyty zero mission ja fusion yhdessä 258e.
Sitten pelkkiä moduuleja on myyty halvimmillaan alle 20e hintaan. Kova hinta kyllä pahvilla :D
tallennettu
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #42 : 12.11.2021 21:17 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 766 Basaaripisteet: 0 Profiili Dread jenkeissä 3. myydyin peli lokakuussa (kaikki alustat) ja myydyin NS-peli. Lisäksi kaikkien aikojen vahvin ensimmäinen kuukausi Metroid-sarjassa myynnillisesti.

Leetss gooo!!!  ;D

EDIT: tarkka luku 854,00 viime kuussa (vain USA:n luvut).


« Viimeksi muokattu: 12.11.2021 21:25 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti
tallennettu
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #43 : 28.12.2021 15:36 »
Joel-san Administraattori * Viestejä: 931 Basaaripisteet: 3 Profiili Metroid Dread on kyllä mielestäni parhaita pelejä viime vuosina. Pokkasi myös parhaan Nintendo Switch -pelin paikan minulta. Metroid Dreadin kolme parasta asiaa ovat aivan selvästi pelihahmon ohjattavuus ja animoinnit, pelin rytmitys siten, että toiminnallisemmat osiot vaihtelevat nerokkaan hienosti rauhallisempien tutkimisosioiden välillä, ja Chozo-taustatarina. Chozot ovat olleet pelisarjan osasta toiseen läsnä tavalla tai toisella, mutta nyt ensimmäistä kertaa ne olivat keskeisemmässä osassa tarinaa.

Pelin alussa olin vähän harmistunut, ettei pelissä ollut mitään skannattavaa tai lokeja luettavana. Pelimaailma tuntui hieman merkityksettömältä ilman taustatarinaa. Mutta pian tajusin, että tällä kertaa tarinaa kuljetetaan ja tietoa annetaan välivideoissa. Tämä oli mukavaa vaihtelua, koska sen myötä tuli tunne, että tarinan tapahtumat etenevät pelaajan mukana sen sijaan, että pelaaja olisi kuin rikospaikkatutkija, joka tulee paikalle vasta, kun kaikki on jo tapahtunut.

EMMI-robotit olivat hyvä lisä. Ne tekivät liikkumisen  vaaralliseksi  tietyissä paikoissa. Niitä oli myös sopiva määrä, joten itselläni ei mennyt maku niihin. Varsinkin viimeinen EMMI oli miellyttävän piinallinen. Myös muut isommat vastukset olivat erinomaisia. Quick time event -tyyppisissä counter-liikkeiden määrässä pysyttiin hyvän maun rajoissa. En kyllä tiedä, oliko counter-kyky ylipäätänsä täysin tarpeellinen. Mutta eipä sen olemassaolo hirveästi vaivannut.

Heikointa pelissä oli selvästi musiikki. Vesimaailman musiikki oli hyvää kuten Ephram sanoi, mutta muuten musiikit eivät jääneet erityisemmin mieleen.


« Viimeksi muokattu: 28.12.2021 17:12 kirjoittanut Joel-san »
tallennettu
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #44 : 29.12.2021 11:29 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 743 Basaaripisteet: 6 Profiili Tuli pelattua Dread toisen kerran läpi, nyt Hardilla. Vaikeustason nousu ei oikein tuntunut suurelta, mutta johtunee siitä, kun bossit osasi jo muutenkin, eikä normaalikaan ollut ihan täysin haasteeton.

Pelinä kelvollisen hyvä, vaikka kenttäsuunnittelu jää pahemman kerran Metroid Primen ja Super Metroidin jalkoihin. Toisaalta mikä pelipä ei jäisi. Musiikkien surkeus oikein korostui toisella kerralla, kun ne ovat ihan uskomattoman mitäänsanomatonta tusinakamaa ja yhtä kipaletta lukuunottamatta voisi poistaa vaikka koko pelistä. Myös emmit ovat turhia gimmickeja.

Visuaalinen ulosanti ja pelattavuus ovat huippua. SMTV:n 20fps suttuisen diashown jälkeen 60fps on kyllä ilo silmälle, jota osaa arvostaa entistä enemmän. Tämän pelin pohjalta saisi rakennettua todella hyvän jatko-osan.


« Viimeksi muokattu: 29.12.2021 12:45 kirjoittanut MasterTK »
tallennettu
Re: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #45 : 17.10.2022 11:59 »
Lanttu Jäsen Viestejä: 966 Basaaripisteet: 1 Profiili Tulipahan itsekin vihdoin aloitettua ja pelattua Dread läpi viime viikon lomamatkalla. Eipä tuohon mennyt kuin vuosi. Noh, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

TK:n höpinät voisivat melkein kaikki olla omasta kynästäni. E.M.M.I.t eivät aiheuttaneet vastaavaa inhoärsytysreaktiota (olen varsin neutraali niiden suhteen), mutta noin niin kuin muuten.

Ehdottomasti parasta pelissä on Samuksen lisääntynyt ketteryys ja power-upit yleisesti. Etenkin vapaaehtoiset power-up puzzlet olivat todella mukavia. Vastaavia ei vanhemmissa 2D-Metroideissa olisi voitu tehdä. Power-upeista kaikki uudet tuttavuudet tuntuivat hyviltä lisiltä tulevaisuuden pelejäkin varten. Ehkä Phantom Cloakia lukuunottamatta, joka on selkeästi lisätty yksinomaan E.M.M.I. varten. Myös power-upien saantijärjestykseen oli lisätty mukavaa kierrepalloa perinteisiin verrattuna. Useamman kerran odotin tietyn kyvyn olevan seuraavana vuorossa, mutta sitä ennen saattoikin olla vielä useampi muu.

Pelin suurin miinus on tunnelman puute. Isoin tekijä on musiikki. On suorastaan synti ja häpeä kuinka huono pelin soundtrack on. Yhtään valehtelematta huonoimpia ikinä kuulemiani ikinä verrattuna muun peli tasoon ja tuotantoarvoihin. E.M.M.I. tilanteissa oli kohtuullinen tunnelma. Muutoin pelin musiikki oli parhaimmillaankin unohdettavaa ja taustalle hukkuvaa. Pahimmillaan musiikki oikeasti ärsytti. Valitettavasti noita hetkiä oli useampia. Samaa vikaa oli Samus Returnsissa. Kuinkahan paljon Kenji Yamamotolla on ollut roolia music director -nimikkeensä kanssa? Hänen (ja Kouichi Kyuman) säveltämässä Metroid Primessä on samanlaisia ambientkaikuja, mutta vastavuoroisesti Dreadista puuttuu kaikki tyyli sekä pienet koukut ja melodiat. Yhdestä parhaista soundtrackeista ikinä yhteen huonoimmista ikinä saman pelisarjan sisällä. Saavutus sekin kai.

Muuten tunnelmaa laski jonkin verran pelin lineaarisuus ja usein hieman tylsät ympäristöt. Tämän tyyppisissä peleissä tutkimisen, eksymisen ja selkeyden tasapainon täydellinen löytäminen on aivan omanlaisensa taiteenlaji. Omaan makuuni Dread ei ollut napakymppi. Sinänsä arvostan kuinka hyvin ja luonnollisen tuntuisesti peli onnistuu ohjastamaan pelaajaa oikeaan suuntaan. Samaan aikaan se kuitenkin sulkee ns. vääriä reittejä turhankin aggressiivisesti. Tilaa omille oivalluksille ei juuri jää. Peruspelaajalle reittejä lienee myös enemmän tai vähemmän tasan se yksi ja tietty. Dread on hyvin kaukana Hollow Knightin mestarillisesta maailmasuunnittelusta, jossa alun jälkeen suunniteltuja potentiaalisia etenemisreittejä on useampia. Puhumattakaan mahdollisista ei suunnitelluista, joihin niihinkään ei välttämättä tarvitse bugeja hyödyntää.

Ympäristöjen kanssa ehkä isoin ongelma on loppuviimein 2.5D tyylinen grafiikka. Erityisesti en pidä lattioiden, seinien ja kattojen 3D-efektistä. Se ei ole koskaan näyttänyt erityisen hyvältä omaan silmääni eikä Dread tee tässä poikkeusta. Jotenkin Dreadin tyyliset 3D-taustat on myös vaikeampi saada hyvällä tapaa eläväisiksi. Niistä jää usein helposti laimeampi fiilis mitä ne oikeasti ovat, kun niihin erikseen kiinnittää huomiota. Toisaalta onnistuessaan kolmiulotteisuus nostaa tunnelman aivan uudelle tasolle. Ensimmäistää Bureniaan saapuessa, aaltojen lyödessä rakennuksiin nousi ensimmäisenä ajatus "Ei saatana, nyt on muuten siistin näköistä".

Oikeastaan molemmat Ori and the... ovat melko hyviä vertailukohtia Dreadiin. Puhtaasti pelillisiltä arvoiltaan molemmat jokseenkin verrannollisia. Hyviä tai jopa erittäin hyviä genrensä pelejä ilman massiivisia erikoisuuksia. Orien audiovisuaalinen toteutus nostaa ne kuitenkin aivan eri tasolle. Orista on usein hyvällä tapaa vaikea sanoa mikä on toteutettu kolmiulotteisesti ja mikä kaksiulotteisesti, koska lähes kaikki on ladottu perinteisemmille eri syvyyksillä sijaitseville 2D-tasoille. Hieman samaan tyyliin kuin vaikka Donkey Kong Country -trilogia SNES:llä mutta luonnollisesti modernimmin ja monipuolisemmin. Uskon, että tähän tyyliin toteutettuna Dreadinkin tunnelma olisi noussut aivan uuteen potenssiin. Päälle vielä hyvä soundtrack, niin johan olisi aivan eri peli käsissä.

Loppuun täytyy vielä henkilökohtaisena miinuksena mainita kartta ja sen täyttyminen. Tummat tutkimattomat pienet pisteet siellä täällä sattuvat sieluun, joten vanhempien pelien isommisa tutkituista kartan palikoista siirtyminen tarkempaan versioon teki pahaa. Jokaisen jokaisen huoneen jokainen nurkka piti koluta, jotta kartta olisi nätisti täytetty. Luonnollisesti tämä piti myös tehdä mieluummin ennemmin kuin myöhemmin, kun kaikkia liikkumista helpottavia kykyjä ei oltu vielä avattu. Kuinkahan paljon ylimääräistä turhaa aikaa tuohonkin meni. :lol:
\"Vittu mää en tiedä mikä hedelmä on!\"
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2022
Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines