Pelaajalauta

Yleinen => Vapaa sana => Aiheen aloitti: AK-87 - 12.02.2008 00:32



Otsikko: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: AK-87 - 12.02.2008 00:32
Huomio, joillekin voi olla tiedossa mainetta! ;)

Jotkin tietävätkin jo, jotkut eivät, joten tiivistetysti sanottuna, pistin Pelaajaboardeille viime syksynä/talvena Peliprojekti-ketjun pystyyn, jossa pyrin saamaan kasaan pienen porukan, joiden kanssa sitten tehtäisiin peli. Porukka on nyt ollut siitä lähtien kasassa, mutta projekti on kasvanut siitä mitä sen alunperin oli tarkoitus olla, eikä kaikki halukkaat sitten edes loppujen lopuksi liittyneet porukkaan.

Joten nyt ollaan päädytty siihen tulokseen, että lisää porukkaa kaivataan. Pelin tarina alkaa olla jo valmis, mutta muuten töitä vielä riittää. Joten kaikki joilla saattaisi kiinnostusta olla niin ilmoitusta tänne. Ohjelmointipuolelle varsinkin olisi tarvetta, mutta myös jokapaikan höyliä tarvitaan.


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: tuhis - 12.02.2008 00:58
Minkäsluontoinen rojekti?

Jonkinmoista valoitusta asiasta.


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Faiska - 12.02.2008 12:17
Muuten kyllä olisi aikaa ja kiinnostusta liittyä mutta en tiedä riittäkö taidot mihinkään. Ohjelmointiin en ainakaan kykene... Jos tarvii jotakin graafista suunnittelua yms. niin voin tulla messiin...

Edit: Laita vähän infoa millainen peli on kyseessä..


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: AK-87 - 12.02.2008 12:55
Niin joo...elikkäs peli (A Better World) on sekoitus montaa pelityyppiä, mutta pääasiassaan toiminta-/kauhupeli olisi tarkoituksena saada aikaiseksi. Vaikutteita pelissä on paljon, näkyvimpänä varmastikin Fallout, sekä Silent Hill/Resident Evil(it).
Lähtökohtana on se, että kaupunki (Heavens), jossa peli kokonaisuudessaan tapahtuu joutuu ydiniskun kohteeksi, ja pelaaja on yksi harvoista selvinneistä. Niistä parista jannusta sitten muodostuu pieni ryhmä, joka pyrkii selviytymään ulos kaupungista.

Muuten kyllä olisi aikaa ja kiinnostusta liittyä mutta en tiedä riittäkö taidot mihinkään. Ohjelmointiin en ainakaan kykene... Jos tarvii jotakin graafista suunnittelua yms. niin voin tulla messiin...

Toki porukkaa tarvitaan muuhunkin, kuin ohjelmointiin (se on vain osa-alue, jolle olisi tarvetta), joten eiköhän sieltä tekemistä keksitä.


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: tuhis - 12.02.2008 14:25
Jotain näyttöä? Lähinnä kiinnostaa nähdä se, että mimmoisella porukalla olette matkassa.

Ei millään pahalla, mutta ei siitä tule kissaa eikä paskaa jos ei osaa mitään, vaikka intoa olisikin. Sehän on jo ihan klassista kuinka pelien pelaajat alkavat tekemään peliä koska omasta mielestä on ideoita sun muita vaikka muille jakaa, mutta toteuttaminen onkin sitten toinen juttu kun kysytään a) omistautuneisuutta, b) pitkäjännitteisyyttä ja c) lahjakkuutta. Osaaminen ja tietotaito tulee jos on tullakseen, mutta housut kintussa ei ole kyllä lähtemistä tämmöisiin touhuihin.

Mieluusti kuulisin ja näkisin hieman enempi projektista.


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: zoukka - 12.02.2008 14:26
Ilmottaudun kaikenlaisen sekalaisen scheissen piirtelyyn eli konseptointiin. Jos pätkääkään kiinnostaa niin heittää vaikka YV:tä.

Tosin tuo pelin idea tuntuu aika kunnianhimoiselta. Aioitteko minkä näköisellä grafiikalla toteuttaa? Onko jo lahjakkaita käsikirjoittajia mukana  ;) (siis en todellakaan tarkoita, että itse haluaisin pestiin)


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Fraeon - 12.02.2008 15:05
Kiinnostaisi eritoten tietää millä tätä peliä tehdään (Moottori? Kieli?) ja mitä on ja saatu aikaiseksi. Tuhiksella on nimittäin ihan pointtia.


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Tuulisti - 12.02.2008 15:28
Seukkasin joskus vähän aikaa kaverin kanssa, joka ilmoitti aikovansa tehdä pelin. Oli kuulemma jo pidempään suunnitellut asiaa, ja nyt aikoi toden teolla kääriä hihat.

Tyypillä oli jokin IT-alan peruskoulutus ja kotitietokone. Sain oikein kaksin käsin estää itseäni kysymystä millä ihmeen ilveellä hän tämän pelin aikoi toteuttaa.

Ja kyseessä oli kuulemma "oikea peli, ei mikään ruma sprite-räpellys". No, ehkä tyyppi oli sanojensa mittainen, en tiedä.


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: zoukka - 12.02.2008 16:01
No onhan noita yhden miehen projekteja olemassa kuten vaikkapa paikallisen jampan joku "moped racing", mikä ei ihan paska peli edes ollutkaan. Kokonaan tyhjästä väsäsi 3D-pelimoottorinkin siihen.

Ja jos ei liikaa aikaa tai rahaa panosta pelintekoon niin pelkkä "tekeminen" on aika arvokasta touhua. Sillä lopputuloksella ainakaan ensimmäisessä projektissa niin väliä ole.


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Fraeon - 12.02.2008 16:15
Tyypillä oli jokin IT-alan peruskoulutus ja kotitietokone. Sain oikein kaksin käsin estää itseäni kysymystä millä ihmeen ilveellä hän tämän pelin aikoi toteuttaa.

Eipä siihen pelinväsäykseen oikeasti muuta tarvitakaan kuin PC ja roppakaupalla pitkäjänteisyyttä.

Niitä ilmaisia työkaluja moiseen löytyy vaikka millä mitalla, jos nettiä jaksaa koluta. Ilmaisia moottoreita (ja modattavia pelejä) löytyy joka nurkasta eri sorttisia, tekstuureja ja malleja saa kun vähän näkee vaivaa etsimiseen ja kaikki työkalut saa ilmaiseksi (vaikka hyvin moni väsääkin tavaransa ammattiohjelmien wareversioilla). Esim. Blenderillä, Katella, Kritalla ja Audacityllä (kaikki ilmaista softaa) saa teoriassa jo "kunnon" pelin aikaiseksi.

Varsinkin nykypäivänä on jopa verrattain helppoa, kun XNA:n ja muiden vastaavien avulla pääsee väsäämään tavaraansa ihan konsolille asti.


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Tuulisti - 12.02.2008 17:01
Se oli varmaan nimen omaan se pitkäjänteisyys joka siltä jampalta puuttui. Pelien teknisestä tekemisestä minä en tiedä mitään, ainostaan että se ei ole ihan hirveän helppoa ja että se vaatii paljon työtä. Jotenkin vain se tunnelma ja piinallinen hiljaisuus joka siitä juhlallisesta "aion tehdä oman pelin" -julistuksesta seurasi oli niin elokuvallinen. En tiennyt miten reagoida, kun ainahan sitä pitäisi tukea toista unelmien toteuttamisessa mutta nähdäkseni tyyppi olisi yhtä hyvin voinut kertoa aikovansa ryhtyä leivänpaahtimeksi.


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: AK-87 - 12.02.2008 17:14
Kiinnostaisi eritoten tietää millä tätä peliä tehdään (Moottori? Kieli?) ja mitä on ja saatu aikaiseksi. Tuhiksella on nimittäin ihan pointtia.

Niin unohdinpa senkin mainita, eli monien vaihtoehtojen jälkeen, juurikin XNA:lla olisi tarkoitus, ja sehän tarvitsi C# hallinnan.


Ei millään pahalla, mutta ei siitä tule kissaa eikä paskaa jos ei osaa mitään, vaikka intoa olisikin.

Tottahan tämä tietysti on.
En itseasiassa alun perin ajatellut tätä ihan näinkään suuressa mittakaavassa, saati tällä ohjelmalla tehtäväksi, jolloin taitoa olisi itselläni ollut enemmänkin. Siksipä nyt onkin haku päällä.

http://koti.mbnet.fi/kirppu/peliprojekti/index.html (http://koti.mbnet.fi/kirppu/peliprojekti/index.html)

Siellä nyt on tarina, joka on pohjana pelille, muutamia piirroksia ja porukka, jolla tehdään (tosin se kaipaisi päivitystä, sillä Raiden_Rules ja Timonsteri ei kuitenkaan ole osallistuneet projektiin).


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: rinturi - 12.02.2008 18:18
(http://koti.mbnet.fi/kirppu/peliprojekti/concept_art/cf_morganhead.png)


Tämäkö on parempi kuin kalju space marine? No joo, kierosilmäinen homoseksuaali on ihan hyvä.

ps. Näyttää vähän Viper7:lta. Parta vaan pois ja tukkaa lyhyemmäks.

EDIT: Vai onko se sittenkin Backstreet Boysin Kevin kreatiinikuurin jälkeen?  :???:

(http://images.allposters.com/images/68/002_7583.jpg)


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Melfice_ - 12.02.2008 18:30
Huh huh, kai sitä nyt voi itsekin jo jotain sanoa rinturin kommenttien ja kepin jäätävän avatarin jälkeen. En halua aina leimautua ilkeäksi ilonpilaajaksi.

Mutta mä voisin vaikka värittää noi teidän konseptit, mulla on omat vahaliidut. Ikävä kyllä violetti on jo syöty.


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Silent Hill - 12.02.2008 19:01
Onko jo lahjakkaita käsikirjoittajia mukana  ;) (siis en todellakaan tarkoita, että itse haluaisin pestiin)

Grafiikasta ym. muusta tämäntapaisesta en paljoa tideä, mutta voin "pääasiallisena projektin käsikirjoittajana" sanoa, että olen tehnyt taustatarinaa ja kaikenlaista muuta siihen liittyvää aika hemmetisti. Itse myös kirjoitin tuolta "nettisivuiltammme" löytyvän novellin.
AK-87:n kirjoittama yleiskuvaus pelistä on aika hyvä. Mutta jos joku hiemankin projektista on kiinnostunut, pääsee (neuvottelujen jälkeen) mukaan. Mitä luultavammin AK lisää vielä avoimista paikoista lisää myöhemmin.


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Fraeon - 12.02.2008 21:01
Kiinnostaisi eritoten tietää millä tätä peliä tehdään (Moottori? Kieli?) ja mitä on ja saatu aikaiseksi. Tuhiksella on nimittäin ihan pointtia.

Niin unohdinpa senkin mainita, eli monien vaihtoehtojen jälkeen, juurikin XNA:lla olisi tarkoitus, ja sehän tarvitsi C# hallinnan.

Aika huonon kuvan saa kehnoista konseptituherruksista ja tarinantyngästä. Ei oikein käy ilmi millä tasolla peliä on suunniteltu.

Onko peli on 2D vai 3D? Millaista pelattavuutta on suunniteltu? Millä kentät tehdään? Onko teillä jo ihmisiä jotka osaa C#:ta ja tuntee XNA frameworkiä edes aloittelijatasolla? Miten projektijärjestely? Löytyykö wikiä vai jotain muuta tapaa millä ihmiset voi lähetellä omia tavaroitaan?


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Faiska - 12.02.2008 21:22
3D-moottorin kanssa saattaa tulla ongelmia jos ei ole todella skilled porukkaa messissä. Itsellä on kokemusta blenderistä 
mutta niitten mallien importtaaminen sitten moottoriin saattaa koitua haastavaksi. Kyllä me kaverin kans josku heitettiin malleja blenderistä psplle, mutta tekstuureja ei saatu siirrettyä.... Ja joskus väsättiin kaikenlaista muuta 2d matskua psplle pelattavaksi.

2D peli on varmasti aloittelijoille se varmempi valinta, mutta tosissaan jos taitavaa sakkia löytyy niin mikäs siinä...


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Silent Hill - 12.02.2008 21:31
Onko peli on 2D vai 3D? Millaista pelattavuutta on suunniteltu? Millä kentät tehdään? Onko teillä jo ihmisiä jotka osaa C#:ta ja tuntee XNA frameworkiä edes aloittelijatasolla? Miten projektijärjestely? Löytyykö wikiä vai jotain muuta tapaa millä ihmiset voi lähetellä omia tavaroitaan?
Kuten AK sanoi, ettei alunperin pelin pitänyt olla näin suuressa mittakaavassa, joten peli ns. kasvoi liian suureksi. Juuri tämän ongelman takia ryhmä ylipäätänsä haluaa porukkaa varsinkin ohjelmointipuolelle (miksei myös muuallekin), koska yksinkertaisesti taidot eivät tarpeeksi riitä näin eeppisiin mittoihin kasvaneessa projektissa. Täten voi myös sanoa, ettei pahemmin ohjelmointiin liittyvää asiaa ole mietitty. Tähän mennessä tehdyt asiat ovat liittyneet muihin osa-alueisiin enemmän. Mitenkään muuta ryhmää mollaamatta.
Löytyykö wikiä vai jotain muuta tapaa millä ihmiset voi lähetellä omia tavaroitaan?
Ja projektille suunnattu "tavaraloota" löytyy, jos sitä tarkoitat.


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Koo - 12.02.2008 21:44
Eli tiivistetysti: Mitään teknistä pohjaa/osaamista ei löydy?


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: tuhis - 12.02.2008 23:49
Nyt äkkiä 99,9% käsikirjoituksesta ja suurista suunnitelmista laatikkoon pois silmistä ja ajatuksista. Aiheen tutorialeja pöydälle ja opiskelkaa niitä, käytäntöä ja konkreettista toteutusta. Odottakaa tuloksia vuoden tai parin päästä - olettaen että työtä ja harjoitusta tapahtuu lähes päivittäin ja tuntikaupalla. Pahin virhe mitä voidaan tehdä tässä tilanteessa on katsoa liian pitkälle, pääsemättä alkuun lainkaan.

Think-tank on pesti johon kaikki haluavat, mutta johon on vieläkin harvemmalla rahkeet kuin esim. koodinvääntöön joka on jokaisen ulottuvilla kiitos koulujen, netin ja kirjastojen.

Hyvän porukan löytäminen on oikeastaan äärettömän ideaalia, sillä sen lisäksi että autetaan toisia mahdollisissa ongelmissa ja mietitään yhdessä niitä, tapahtuu myös toisten inspirointia joka saa jaksamaan - missään vaiheessa ei saa lakata unelmoimasta siitä omasta pelistä.

Näin, jos realistisesti johonkin halutaan päästä.

Omakohtaisesti porukkaa oli muinoin asian ytimessä hyvä läjä. Omistautuneita ja innostuneita, joista osa tekee sitten työkseen koodia sun muuta. Projektit kuitenkin jäivät sillä asiasta tuli monille liian arkinen ja sellainen jota ei oikein kai osanut kuvitella mitenkään realistisesti toteutuvan. Harmittaa vielä tänäkin päivänä, mutta ihmsielo vie ylös, alas ja sivuttain. Peliala on kutsumusammatti ja jotkut kasvavat jo pelaamisestakin ulos iän karttuessa.


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: zoukka - 13.02.2008 08:24
Joo kyllä tuo projekti taitaa olla vähän liian kunnianhimoinen. Leviää ajan myötä takuulla käsiin.

Eli suosittelen idean kutistamista ja perusteista aloittamista.


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: AK-87 - 13.02.2008 11:45
Joo kyllä tuo projekti taitaa olla vähän liian kunnianhimoinen. Leviää ajan myötä takuulla käsiin.

Se voi kyllä olla vaarana, mutta pitäähän sitä ainakin yrittää.
Ei tässä sentään kiire ole...


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: kep - 24.05.2008 02:46
Mitä projektille kuuluu nykyään? Saittikin on päivittynyt viimeksi joulukuussa!


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Rocky_Balboa - 24.05.2008 04:21
Ei tässä sentään kiire ole...


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: AK-87 - 24.05.2008 10:48
Jaa-a. Kyllähän siinä kävi ainakin osittain niin, kuten moni epäili, eli osa porukasta on ilmeisemmin jättänyt touhun kesken. Joten se, että tuleeko tästä peliä on aika epätodennäköistä, mutta eiköhän tarina jollain tavalla ihmisten ilmoille tuoda.


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Rocky_Balboa - 24.07.2008 18:38
Vaikka peliprojektin toteutuminen vaikuttaa epätodennäköiseltä, toivottavasti sieltä tulee jokin versio ulos. Odotan innolla!


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Taist0 - 24.07.2008 18:49
Vaikka peliprojektin toteutuminen vaikuttaa epätodennäköiseltä, toivottavasti sieltä tulee jokin versio ulos. Odotan innolla!

Ensi vuonna E3:ssa räjähtää.


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Silent Hill - 24.07.2008 20:08
(http://i94.photobucket.com/albums/l110/DeadlyDonkey/1216153529416.gif)

A Better World

Toivottavasti Rockyn kommentti ei ollut sarkastinen, sillä hyvä että edes joku odottaa tuotostamme. Eipä tässä kiirettä ole, mutta projekti on taas lähtenyt parempaan suuntaan ;)


Otsikko: Re: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Fyysinen Preesens - 28.07.2008 18:46
Voisin avustaa CurryFrankia artworkissa.


Otsikko: Vs: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Fyysinen Preesens - 27.02.2009 15:15
Ylös. Miksei nettisivut enää toimi? Ei kai peliä ole jo kuopattu?


Otsikko: Vs: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Frank - 27.02.2009 16:56
Miksei nettisivut enää toimi?
Poistin ne, kun en ole projektissa ollut mukana enää vuoteen.


Otsikko: Vs: Peliprojekti-värväystilaisuus
Kirjoitti: Silent Hill - 27.02.2009 17:00
Projektisivutkin on ilmeisesti poistettu. Noh, nyt minulle jää monta kymmentä sivua käsikirjoitusta työstettäväksi jatkoa varten. R.I.P. A Better World