Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

Vaalea Tumma
Sivuja: 1 2 3 [4]
Tulostusversio
Aihe: Koronavirus-seuranta  (Luettu 5711 kertaa)
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #90 : 03.07.2021 01:43 »
Doinkki Öy Jäsen Viestejä: 572 Basaaripisteet: 0 Profiili Onneksi itse olen välttynyt tartunnalta, vaikka työskentelenkin asiakastyössä, jota ei oikein millään hoideta etänä. Näillä nurkin ollaan päästy vähällä näin muutenkin eikä tuttavapiirissäkään älyttömästi tartuntoja esiintyntyt. Osalla ollut lievää nuhaa, osalla monta kertaluokkaa vittumaisempaa, ja osa joutunut pidemmällekin sairaalareissulle. Otanta on toki mitättömän pieni.

Cyrus + covid näyttää olevan Heinzille jostain syystä kuin punainen vaate härälle. Näin neutraalin sivustaseuraajan silmin seurailtuna.
Voice of The World.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #91 : 03.07.2021 08:36 »
Vin Susirajan vahvistus Jäsen Viestejä: 1 291 Basaaripisteet: 1 Profiili Itse olen myös (tietääkseni) säästynyt tartunnalta, mitä pidän pienoisena ihmeenä ottaen huomioon työolosuhteet sekä työmaalla liikkuneet jäärät jotka eivät uskoneet oikein koko tautiin.

Omaan arkeen tauti ei ole vaikuttanut kauhean paljon. Lähinnä kyläilyt sekä satunnaiset keikat/baarireissut ovat jääneet pois.
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta--> Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->W...
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #92 : 03.07.2021 13:24 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 456 Basaaripisteet: 2 Profiili
Tuon influenssaa tähän, koska tätä on alusta asti verrattu siihen (uskomattoman sokeasti) ja syytetty uhkakuvien maalailusta, jos kehtaa ehdottaa, että tämä on nyt vähän pahempi juttu.
Onhan se tällä hetkellä. Mutta ilman rokotetta influessan kuolleisuus on ymmärtääkseni isompi. Voit toki korjata jos olen väärässä.

Sinähän et yhtään asettunut yläpuolelle esittämällä hysteriaväitteitä. Et yhtään. Sillä ei varmasti ole yhtään tekemistä siinä, miten vastaan. Sinä olet neutraali, minä hysteerikko. Kannattaa pohtia.
No jos nyt kovasti pohdin, niin en nyt hirveästi. Olen kuitenkin tuonut esille jokaiseen väitteeseen perustelut, jopa sinun hysteriaan. Sinä naurat ja päivittelet kun ihmiset ei tajua. Ei se että tietää jotain tai on jotain mieltä, tee elitistiseksi tai nosta itseään jalustalle. Se että pitää muita vain typerinä, tekee.

Lisäksi se, että hysteria on ollut monen mielestä isoin uhka, on vaan yksinkertaisesti vituttanut pohjattomasti. Hysteriaa on pelätty mielestäni hysteerisesti ja se on vaan yksinkertaisesti väsyttänyt lähes alusta asti, etenkin kun se oli pitkään yksi iso tekijä sille, ettei pandemian uhkaan millään herätty.
Ei tästä ole kuin reilu vuosi kun koko maailmasta meinasi loppua vessapaperi, tms. ja pörssit sukelsi paniikissa. Ja minkä takia? Tilanne ei todellakaan oikeuttanut sellaiseen reaktioon. Mielestäni kertoo juuri siitä että hysteria voi tehdä pahaa jälkeä ja olla se itse ongelma.

New York on jo hankkinut / hankkii kaikkiin 56000 julkisiin koululuokkiinsa syksyksi 2 x ilmanpuhdistimet. Siellä on siis tultu siihen päätelmään, että SARS2 kannattaa ehkäistä puhdistamalla ilmaa, kuten muitakin ilman kautta leviäviä taudinaiheuttajia. Tässä vähän :

https://science.sciencemag.org/content/372/6543/689.full

A PARADIGM SHIFT IS NEEDED (and underway)

"We need to establish the foundations to ensure that the air in our buildings is clean...just as we expect
for the water coming out of our taps."

https://t.co/A1UpStWwMa
"The past hundred years have seen major public health gains due to investment in food safety, sanitation, and drinking water.

"By contrast, airborne pathogens and respiratory infections, are addressed fairly weakly, if at all."

"It starts with a recognition that preventing respiratory infection, like reducing waterborne or foodborne disease, is a tractable problem."

Tractable, indeed. The 'how to' is well known, actually.
Tuo on mielestäni vaarallinen tie. Esim. nykyteoriat covidin tulevaisuudestakin on että se jää tavalliseksi flunssavaivaksi kun se on kiertänyt kakarat ja heille on kehittynyt siihen vastustuskyky. Ilman jatkuvalla puhdistuksella tämä jäisi kokonaan ja covid olisi oikeana riesana aina. Toki se voi itsessään muuntautua heikommaksi. Ymmärrän kyllä että voi tulla tilanne jossa tämä tilanne tulee olemaan pakon edessä, jos/kun tulee kuolleisuusluvuiltaan pahempivirus, mutta ei covid sitä tarvitse. Varsinkin kun on rokote olemassa.

"Tämä kumoaa jokaisen ohjeen joka on annettu kaikkialla ympäri maailmaa."

Niin kumoaa. Itse pesen kyllä käsiä (muiden hyvien hygieenisten vaikutusten lisäksi), koska en tiedä varmuudella, jos vaikka saisinkin tartunnan sitä kautta, mutta en kuitenkaan enää juurikaan usko, että sillä tartuntaa ehkäisen. Tai ainakin todella, todella paljon vähemmän tärkeä toimi se on kuin käyttää hyvää maskia ja esim välttää huonon ilman omaavia sisätiloja, joissa paljon kävijöitä.

Aloita vaikka tästä, jos haluat aiheesta oikeasti lukea:

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2021/04/end-hygiene-theater/618576/

En kerro ettei ihmisten tavalla toimia olisi ollut vaikutusta. Moni asia on vaikuttanut myös yksilöiden toimissa tartunnan jäljityksen ja muiden toimien lisäksi, mutta uskon, että käsi/pintahygienialla on ollut korkeintaan todella minimaalinen rooli kokonaisuudessa enkä pidä mahdottomuutena sitä, että sen rooli olisi ollut jopa olematon.
Luin tuon CDC:n jutun ja siitä saa kuvan että vaikka pintatartunta on mahdollista, se on epätodennäköisempi kuin ilmasta tarttuva tartunta. Ja concluesion on kuitenkin tämä pintatartuntojen osalta:
In most situations, cleaning surfaces using soap or detergent, and not disinfecting, is enough to reduce risk. Disinfection is recommended in indoor community settings where there has been a suspected or confirmed case of COVID-19 within the last 24 hours. The risk of fomite transmission can be reduced by wearing masks consistently and correctly, practicing hand hygiene, cleaning, and taking other measures to maintain healthy facilities.
Eli pintapudistusta kuitenkin suositellaan.

Ja sinänsä ilmanvaihtoa on ymmärtääkseni suositeltu aina. Muistelen että talvellakin oli juttuja kuinka kouluissa on hankala tuulettaa talvipakkasissa luokkia.

En nyt siis sinänsä pitäisi hyvää hygieniaa turhana tapana. Ja maskien käyttö taas mainitaan noissakin jutuissa koska se estää levittämistä. Eli se on suojautumisväline tartunnan levittämisen osalta, oli tartuntareitti mikä tahansa.

Myönnän kyllä että tuossa vähätellään pintatartuntaa verrattuna ilmankautta tulevaan tartuntaan, mutta sinänsä mikään ei muutu yksilötasolla. Kädet kannattaa edelleen pitää puhtaana ja maskien käyttö on tehokas keino hillitä epidemiaa (levittämisen osalta). En nyt siis tiedä kuinka tämän nyt pitäisi muuttaa yleistä suhtautumista covidiin. Toki joihinkin sisällä oleviin yleisötapahtumiin voisi tuoda ilmanpuhdistuslaitteita tai kehittää ilmanpuhdistusta, mutta siltikin väitän että koulujen sterilointi, varsinkin kun covid leviää todistetusti kouluissa huonosti, on ylireagointia kun ottaa haittapuolet huomioon. En tosin nyt ole varma delta muutoksesta se voi muuttaa tilanteen tartuttavuuden osalta.

Jos jokainen Salen asiakas ei pysty käyttämään FFP, niin ainakin ne, jotka haluavat paremman suojan, voivat FFP-maskeja käyttää.
Pointti ei ollut halussa vaan mahdollisuudessa. Voisin kuvitella että FFP maskien toimitus ja hinta ei ole sama kuin ns. perusmaskeissa. Enkä ainakaan muista nähneeni kovin montaa FFP2 tai FFP3 maskia kauppojen hyllyillä. Nämä ovat kai kuitenkin kertakäyttökamaa?

Tosin tähän ei ehkä ole oikeaa tarvetta, kun ns. perusmaskikin estää levittämisen, eli se riittää suuressa mittakaavassa. FFP maski voi siis olla... no, ylireagointia.

Myös THL:n pääjohtaja on siirtynyt hysterisoimaan pelottelemalla ihmisiä kuolemaan vaaralliseen pelkoon:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008097571.html?share=d27c9eb48f7a345b7b7ad14487d6ac07

"Tervahauta muistuttaa Uutissuomalaisen jutussa myös pitkäaikaisesta covidista, johon liittyviä tutkimustuloksia julkaistaan lisää koko ajan. Yksi "long covidin" tyypillisistä oireista on viikkoja tai jopa kuukausia kestävä väsymys.
"Pitkäaikainen covid koskee nuorempaakin väestöä ja siitä voi aiheutua epämääräistä toimintakykyhäiriötä ja oireilua pitkäksikin aikaa. Ei tätä tautia kannata ehdoin tahdoin levittää myöskään heihin, jotka eivät varsinaisessa riskiryhmässä ole.”
No kai nyt itsekkin huomaat tuon viestin ja omasi eron? Siinä varoitellaan että se voi olla nuorillekin vaarallinen long covidin muodossa (vaikka sinun linkkaamat tutkimuksethan siis sanoo että se on about 40 vuotialle ja vanhemmille naisille todennäköisintä), kun sinä laitat linkkejä kuinka long covid on terveyden huollon seuraava suuri haaste. Yritän nyt sanoa tämän alentamatta teikäläisen arvoa, kun se selkeästi on juttu. Onhan tuo nyt jonkin verran eri viesti ja suht kaukana hysteriasta. Suurin ongelma tuossa on että sehän on tutkimusten mukaan väärää tietoa, long covid ei ilmeisesti ole kovin yleistä nuorilla.

Cyrus + covid näyttää olevan Heinzille jostain syystä kuin punainen vaate härälle. Näin neutraalin sivustaseuraajan silmin seurailtuna.
Ehkä osin näinkin. En vain pidä tyylistä jolla Cyrus tuo tätä dataa. Esim. Cyruksen tuomiin keskustelun osa-alueisiin lähteet löytyy, mutta kysyy vastailee suht ylimalkaisesti ilman lähdettä ja päivittelee kuinka ihmiset eivät tajua. Hätä tuntuu olevan kova, vaikka maailma pyörii koko ajan.

Tai toisen vaihtoehtona, väittely on vain hauskaa vaikkakin turhaa :)
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #93 : 03.07.2021 14:57 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 892 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Hysteriasta. Koko pandemia on ollut yhtä "ei saa levittää pelkoa, ei saa puhua asioista asioina vaan pitää sulkea mieli huonommilta skenaarioilta, kyllä kaikki menee ihan ok, senkin hysteerikko kun levität pelkoa siitä, että tämä voisi olla pahempi kuin influenssa, että tämä voisi tulla tänne, että tämä voisi tarttua oireettomilta, että tämä voisi aiheuttaa pitkäaikaisvaikutuksia, että tämä voisi olla ilmavälitteinen, että tämä voisi olla vaarallinen muillekin kuin yli 80-vuotiaille, että tämä voisi ajaa hoitohenkilöstön epätoivon partaalle, että voisi tulla vaikeampia eikä miedompia mutaatioita, että jalkapallo-ottelut voisivat levittää tartuntoja, että mitään pahaa voisi tapahtua. Meidän pitää ajatella positiivisesti"

Uskallan veikata, että maailmassa on esim aika monta ihmistä, joita vituttaa loppuelämän se, ettei osannut varoa oireetonta tartuttajaa tai ettei tiennyt, että voi olla itse oireeton ja silti tartuttaa. Tätä ei kuitenkaan saa "spekuloida" reaalimaailman havaintojen pohjalta ja varoittaa ihmisiä, koska se voi aiheuttaa hysteriaa. Kannattaa ensin spekuloida pikemmin niin päin, että tällaista ei varmaankaan tapahdu, kun ei meillä ole siitä kaksoisokkokokeessa todennettua tutkimustietoa. Näin ei ainakaan tule annettua turhia varoituksia ja lietsottua hysteriaa, joka on se ylivoimaisesti isoin uhka. Olisi selvästi ollut aivan massiivinen virhe ottaa tosissaan havainnot lukuisista tapauksista, joissa oireeton tartuttaminen oli looginen päätelmä. Oli todella järkevää odottaa, että ehkä joskus pandemian jälkeen oireeton tartuttaminen on todistettu aukottomin tieteellisin menetelmin.
Jos longcovid osoittautuu loppujen lopuksi hyvin pieneksi ongelmaksi? Luulen, että varoituksien aiheuttama tuho on pienempi kuin tuho joka seuraa siitä, jos longcovid osoittautuukin valtavaksi ongelmaksi.

Lisäksi on koomista, että linkkaan New England Medical Journalin tekstin ja minä olen edelleen se, joka maalailee piruja seinille. Arvostetunkaan julkaisun levittämät uhkakuvat eivät siis ilmeisesti kelpaa, koska ne ovat uhkakuvia, eivät "rationaalista, kaikki menee ok, koska kaikki on aina mennyt ok ja mikään vakavampi skenaario ei ole edes lähellekään todennäköinen"-tavaraa. NEJM kirjoittaa varoittavan tekstin, koska pandemian aikana on ilmennyt jopa hälyttäviä määriä tällaisia jo etukäteenkin mahdolliseksi ennustetun skenaarion pitkäaikaisvaikutuksista kärsiviä potilaita ja edelleen minä olen hysteerikko, kun levitän NEJM:n hysteriaa lietsovaa viestiä. NEJM on hysteriaa. Briteissä yli 100k hoitohenkilöstöä pois pelistä vaarantaen potilaiden hoitoa, spekulaatiota ja hysteriaa, ei kannata kertoa longcovidista. Guardian levittää hysteriaa. NIH on laittanut miljardin voidakseen tutkia longcovidia ja löytää hoitokeinoja. Kaikki vakavia viestejä tuova on hysteriaa. Huu. Hysteria tappaa, ilmavälitteinen maailman sekaisin laittava virus taas ei ole niin paha juttu, siitä ei saa varoitella, se on irrationaalista. Varoittelusta saa varoitella, se on rationaalista. En tiedä, ehkä minä sitten vain koen sen niin.

Kaikki pelot eivät toteudu. Jotkut varoitukset ovat turhia. Usein käy paljon paremmin kuin on etukäteen ennustettu. Joskus käy huonommin. Mutta jos eri skenaarioiden huomioon ottamista ja näistä varoittamista pitää järjettömänä hysterisointina, pidätän minä samalla tavalla oikeuden pitää järjettömänä olla ottamatta näitä huomioon.

FFP-maskeja voi käyttää todella monta kertaa ja niitä on hyvin saatavilla, hintakaan ei ole paha, saa reilusti alle euron kappale. FFP-maski on huomattavasti tehokkaampi maski suojaamaan. Esim pitkään sisätiloissa oleskellessa yhtään ahtaammissa oloissa mielestäni ei kannata edes harkita kirurgista, se on alireagointia. Pikainen reissu kauppaan isossa tilassa vähällä väellä ehkä joo, mutta eipä FFP:n käyttäminen ole niin iso riesa, etten sitä mieluummin laittaisi pienemmänkin riskin käyntiin. Olen käyttänyt itse asiassa huonommin istuvaa kirurgista, epämiellyttävämpi se on kuin hyvin istuva FFP. Ei sitä edes huomaa, niin tottunut siihen on.

Ilmahygienian parantamista voi toki ajatella vaaralliseksi tieksi eikä lopputulosta voi toki tietää varmuudella. Itse uskon, että kaikenlainen tautien ja terveydelle haitallisten hiukkasten vähentäminen parantaisi terveyttä, kuten on käynyt näissä "paradigm shiftiä" ehdottavissa muissakin hygieniatoimissa. Nykyteoriat covidista ovat täysin auki. Vuosi sitten huhtikuussa luvattiin Ruotsissa saavutetun luonnollisen laumasuojan. Se, että SARS2 muuttuu harmittomaksi, on yksi teoria muiden joukossa ja vähän huolestuttaakin, että tätä lapsien keskuudessa levittämistä harkitaan strategiaksi esim UK:ssa ja muutenkin puhe on sen suuntaista vähän täälläkin. Uhkapeliä, toivottavasti ei kostaudu.

Aerosolien roolin ymmärtäminen ja hyväksyminen muuttaa yhteiskunnan tasolla valtavasti hengitystieinfektioiden torjunnassa. Jotkut tieteilijät (ainakin Wells) ovat tämän keksineet jo lähemmäs sata vuotta sitten, mutta vaadittiin tämä pandemia, että siihen oikeasti herätään lopullisesti. Tulee aika, jolloin Pietarin bussin kuskikin tietää desinfiointipanoksen olevan yhtä tyhjän kanssa, kun koko bussin ilma on täynnä virusta ihmisten jatkuvasti puhuessa ja hengittäessä.

« Viimeksi muokattu: 03.07.2021 16:19 kirjoittanut Cyrus »
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #94 : 03.07.2021 16:39 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 456 Basaaripisteet: 2 Profiili
Hysteriasta. Koko pandemia on ollut yhtä "ei saa levittää pelkoa, ei saa puhua asioista asioina vaan pitää sulkea mieli huonommilta skenaarioilta, kyllä kaikki menee ihan ok, senkin hysteerikko kun levität pelkoa siitä, että tämä voisi olla pahempi kuin influenssa, että tämä voisi tulla tänne, että tämä voisi tarttua oireettomilta, että tämä voisi aiheuttaa pitkäaikaisvaikutuksia, että tämä voisi olla ilmavälitteinen, että tämä voisi olla vaarallinen muillekin kuin yli 80-vuotiaille, että tämä voisi ajaa hoitohenkilöstön epätoivon partaalle, että voisi tulla vaikeampia eikä miedompia mutaatioita, että jalkapallo-ottelut voisivat levittää tartuntoja, että mitään pahaa voisi tapahtua. Meidän pitää ajatella positiivisesti"

Uskallan veikata, että maailmassa on esim aika monta ihmistä, joita vituttaa loppuelämän se, ettei osannut varoa oireetonta tartuttajaa tai ettei tiennyt, että voi olla itse oireeton ja silti tartuttaa. Tätä ei kuitenkaan saa "spekuloida" reaalimaailman havaintojen pohjalta ja varoittaa ihmisiä, koska se voi aiheuttaa hysteriaa. Kannattaa ensin spekuloida pikemmin niin päin, että tällaista ei varmaankaan tapahdu, kun ei meillä ole siitä kaksoisokkokokeessa todennettua tutkimusta. Näin ei ainakaan tule annettua turhia varoituksia ja lietsottua hysteriaa, joka on se ylivoimaisesti isoin uhka. Olisi selvästi ollut aivan massiivinen virhe ottaa tosissaan havainnot lukuisista tapauksista, joissa oireeton tartuttaminen oli looginen päätelmä. Oli todella järkevää odottaa, että ehkä joskus pandemian jälkeen oireeton tartuttaminen on todistettu aukottomin tieteellisin menetelmin.
Jos longcovid osoittautuu loppujen lopuksi hyvin pieneksi ongelmaksi? Luulen, että varoituksien aiheuttama tuho on pienempi kuin tuho joka seuraa siitä, jos longcovid osoittautuukin valtavaksi ongelmaksi.

Ei pointti ole siinä että pitää ajatella positiivisesti vaan yhteiskunnan ja ihmisten käyttäytymisen kannalta. Ei se toimi ihmiskunnan hallinnassa tai ohjeiden antamisessa jos annetaan ohjeita ylireagoinnin perusteella. Eikä sekään toimi että annetaan liian väljiä ohjeita. Se tasapainottelu on helvetin vaikeaa joten sen pitää olla johdon mukaista. Varsinkin nykyisen kriittisen ajattelun myötä mikä päättäviä tahoja koskee. Se luottamus murenee todella helposti ja nopeasti.
Se että Suomen valtio alkaisi jakelemaan NEJM artikkelin perusteella uusia ohjeita ja varoituksia, puhumattakaan jonkun datan perusteella joka on tullut Kiinasta, on todella vaarallista peliä. Jos kansa menettää luottamuksensa valtiolliseen tahoon, peli on menetetty totaalisesti. Totta kai nytkin on mennyt jonkin verran vinoon, koska monilla on nykydatan määrässä hankalaa ymmärtää lukemanasa täysin. THL ja muut tahot puhuvat mielestäni useimmiten sen hetkisen tiedon puitteissa ja puhuvat aina tutkimuksista (monikossa) joita on tehty muualla. Jos tulee uutta tietoa sitten muutetaan ohjeistusta, mutta ei sitä vain voi tehdä kevyin perustein. Siihen ei riitä yksittäiset havainnot tai tutkimukset. Jos riittäisi, esim. kaikki rokotteet olisi vedetty pois. Päätökset riippuu aina siitä minkä katsonta kanta on alunperin.
Sinulla on... hmmm... covid kriittinen näkemys lähtökohdiltaan, joten uudet indikaatiot pahemmasta menee helposti läpi. Meikäläinen nojaa siihen että covid on oikeasti vaarallinen vain riskiryhmille ja satunnaisesti muille, joten odotan kunnon dataa useasta tutkimuksesta ennen kuin alan ihmettelemään miksi THL ei julista hätätilaa ja puhdista koko maan ilmaa.
Kokonaisuudessaan tiedottavat tahot ovat hoitaneet mielestäni covidin aika hyvin. Varsinkin jos verrataan muuhun maailmaan. Joka näkyy tartuntaluvuissakin.

Lisäksi on koomista, että linkkaan New England Medical Journalin tekstin ja minä olen edelleen se, joka maalailee piruja seinille. Arvostetunkaan julkaisun levittämät uhkakuvat eivät siis ilmeisesti kelpaa, koska ne ovat uhkakuvia, eivät "rationaalista, kaikki menee ok, koska kaikki on aina mennyt ok ja mikään vakavampi skenaario ei ole edes lähellekään todennäköinen"-tavaraa. NEJM kirjoittaa varoittavan tekstin, koska pandemian aikana on ilmennyt jopa hälyttäviä määriä tällaisia jo etukäteenkin mahdolliseksi ennustetun skenaarion pitkäaikaisvaikutuksista kärsiviä potilaita ja edelleen minä olen hysteerikko, kun levitän NEJM:n hysteriaa lietsovaa viestiä. NEJM on hysteriaa. Briteissä yli 100k hoitohenkilöstöä pois pelistä vaarantaen potilaiden hoitoa, spekulaatiota ja hysteriaa, ei kannata kertoa longcovidista. Guardian levittää hysteriaa. Kaikki vakavia viestejä tuova on hysteriaa. Huu. Hysteria tappaa, ilmavälitteinen maailman sekaisin laittava virus taas ei ole niin paha juttu, siitä ei saa varoitella. Varoittelusta saa varoitella, se on rationaalista.
Kyse on siitä kuinka tekstiä lukee. NEMJ teksti oli mielestäni hyvin spekulatiivista. Kuten tuon tason tekstit yleensä on. Joskus ne osuu oikeaan, joskus ei. Tuolla tasolla ei tiedetä oikeasti vielä. Tämän vuoksi itse havermmin jaksan tuollaisia tekstejä lukea, koska ne ovat spekuloinnin asteella.

Jotenkin on mennyt tuo aikaisemmasta viestistä long covid juttu ohi ihan kokonaan. Lomalla on taukoja niin vähän ja nekin vähän puolittaisia niin tuntuu menevän juttuja ohi. My bad.

Nuo tutkimukset ovat kyllä mielenkiintoisia. Eli tuo Norjassa ollut ja tuo Guardianin keräämä data. Tosin hiukan hämmentää datan ristiriitaisuus CDC:n kanssa. CDC puhuu vuosista, noissa puhutaan kuukausista, CDC puhuu 40 vuotiaista ja yli naisista, Norjan tutkimus nuorista. Pointtina se että havainnot antavat hyvin ristiriitaista tietoa, eli paljon on vielä pimennossa. Tarkoitus ei ole väittää että tutkimukset ovat väärässä, ne varmasti ovat oikein tehtyjä ja antavat dataa long covidista. Mutta kun puhutaan samasta asioista eri tuloksilla, jokin ei ole kohdallaan.

Ja sinänsä, mitä tulee tämän seurauksiin, nekään eivät ole tässä vaiheessa merkittäviä, kun rokotus on jo alkanut. Rokote vastaiset tuskin tälle kallistavat päätään joten jälleen, en edelleenkään näe tätä katastrofina.

Kaikki pelot eivät toteudu. Jotkut varoitukset ovat turhia. Usein käy paljon paremmin kuin on etukäteen ennustettu. Joskus käy huonommin. Mutta jos eri skenaarioiden huomioon ottamista ja näistä varoittamista pitää järjettömänä hysterisointina, pidätän minä samalla tavalla oikeuden pitää järjettömänä olla ottamatta näitä huomioon.
Kuten sanoin, ihmisten reagointi on arvaamatonta. Eli kun muutaman kerran annat kauhu skenaarion ilman että se toteutuu, muutkin antavat sinulle hysteerikon leiman, eivätkä enää kuuntele.

FFP-maskeja voi käyttää todella monta kertaa ja niitä on hyvin saatavilla, hintakaan ei ole paha, saa reilusti alle euron kappale.
Siinä tapauksessa nämä voivat olla ihan hyvä juttu. Tosin jos kaikki käyttää, perusmaski riittää.

Ilmahygienian parantamista voi toki ajatella vaaralliseksi tieksi eikä lopputulosta voi toki tietää varmuudella. Itse uskon, että kaikenlainen tautien ja terveydelle haitallisten hiukkasten vähentäminen parantaisi terveyttä, kuten on kaikissa muissakin tautien vähentämisessä käynyt. Nykyteoriat covidista ovat täysin auki. Vuosi sitten huhtikuussa luvattiin Ruotsissa saavutetun luonnollisen laumasuojan. Se, että SARS2 muuttuu harmittomaksi, on yksi teoria muiden joukossa. Ja vähän huolestuttaakin, että tätä lapsien keskuudessa levittämistä harkitaan strategiaksi esim UK:ssa ja muutenkin puhe on sen suuntaista vähän täälläkin. Uhkapeliä, toivottavasti ei kostaudu.
Ihmisten immuunijärjestelmähän toimii altistuksella ja puolustuksella. Tämähän on rokotustenkin pointti. Tietysti jos voitaisiin taata kupla koko elämän ajaksi, ehkä sitten se toimisi, mutta eihän se käytännössä toimi. Tämähän on syy miksi mihinkään alkuasukkaiden kylään ei saisi viidakoissa mennä, koska se porukka ei ole tottunut siihen virus ja bakteeri kantaan kuin muu maailma, joten siinä käy helposti niin että koko kylä kuolee. Jos on sairas ihminen niin silloin, mutta käytännössä ylimalkainen puhtaus ei ole hyvä asia. Lisäksi ne eivät osaa erotella yleisesti hyödylisiä bakteereita jne. Ihmisen immuunijärjestelmä kun perustuu pitkälti suoliston bakteerikantaan. Ylihygieenisuus heikentää sitä.
Esim. on tutkittu että koiran kanssa kasvavat kakarat omaavat paremman immuunijärjestelmän kuin muut, koska koira tuo mukanaan kaiken maailman bakteereja joihin kropan pitää reagoida. Sama juttu kun kakarat pyörii maassa hiukkaa suussa jne. En nyt siis sano että kakaroille pitäisi syöttää hiekkaa, vaan sitä että viimesen päälle hygienia ei vain ole hyvä juttu, kun puhutaan käytännön maailmasta.
Tietysti lasten suunnitelmallinen altistaminen covidille on ehkä hiukan hysteeristä myös, toiselta suunnalta vain. Tauti on kuintekin tauti. Mutta niitä ei tarvi pelätä.

Aerosolien roolin ymmärtäminen ja hyväksyminen muuttaa yhteiskunnan tasolla valtavasti hengitystieinfektioiden torjunnassa. Jotkut tieteilijät (ainakin Wells) ovat tämän keksineet jo lähemmäs sata vuotta sitten, mutta vaadittiin tämä pandemia, että siihen oikeasti herätään lopullisesti. Tulee aika, jolloin Pietarin bussin kuskikin tietää desinfiointipanoksen olevan yhtä tyhjän kanssa, kun koko bussin ilma on täynnä virusta ihmisten jatkuvasti puhuessa ja hengittäessä.
En tiennyt että tämä on oikeasti joku juttu. Kuvittelin että on tiedossa että viruksia ja bakteereita on joka puolella, mutta ylihygieenisyys on pahasta. Jos oikeasti aletaan suodattamaan ilmaa joka paikassa, ihmiskunnast tulee haavoittuvampi kuin koskaan.
Covid rajoiutksetkin tukee tätä aika hyvin. Porukka puhuu että kukaan ei ole ollut kipeänä koko aikana. Odotan mielenkiinnolla kuinka porukkaa sairastaa seuraavan flunssansa.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #95 : 03.07.2021 17:03 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 892 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Menee niin pitkäksi, että olisi helpompi puhua, kuin käsitellä lainauksilla pointti pointilta ja kirjoittaa.

Sanon sen verran vielä, että "tämän hetken tutkittu tieto" on pandemiaresponssin ylivoimaisesti suurin este ja se on myös täydellinen suoja, jonka taakse mennä. Oireeton leviäminen oli aivan selvää jo aikaisessa vaihessa eikä pelkästään Kiinasta tulleiden esimerkkien pohjalta. Lisäksi yksi pandemian hulluimpia piirteitä on ollut nimenomaan se, että jokaisen maan on ollut pakko mennä ikään kuin silmät kiinni. Muualta tulleita tietoja ei ole osattu hyödyntää kuin vasta todella myöhäisessä vaiheessa, vaikka on ollut selvää, että suunnilleen kaikki ilmiöt niin viruksen käyttäytymisessä kuin siitä seuraavissa muissa asioissa kaikki toistuu samanlaisena maasta toiseen. Muualla oli jo kokemusta heti pandemian alussa SARSista, jota opiskelemalla pystyi näkemään, kuinka pihalla täällä ollan arvioissa. Tätä ammattitaitoa ei osattu silloin hyödyntää ja valitettavasti sama on jatkunut pitkälle eteenpäin. Samat virheet pitää todeta itse, ei voi oppia muualta. Silti täällä ollaan onnistuttu monella tapaa todella hyvin, mutta miksi, siinä on monta tekijää. THL:n ansiot ovat siinä todella pienet, vaikka siellä on keväällä herätty osittain paremmin tilanteen tasalle.

Mutta joo, väittely on välillä kivaa. Itseäni vaan henkilökohtaisesti on vituttanut armottomasti hysterian pelko, samalla tavalla kai kuin heitä on vituttanut hysteria. Ja siitä kärkäs kommentointini takaisin, kun hysteriasta syytetään, joka on ollut yksinkertaisesti mielestäni monessa kohtaa nopean toiminnan tiellä.

Enkä ole sanonut missään vaiheessa, että longcovidin laajuus olisi tiedetty. Täysin päinvastoin itse asiassa eli taitaa olla tosiaan niin, että kyse on siitä, miten asioita luetaan. Kun minä tuon huonompia, mahdollisia mutta epävarmoja (silti arvostetussa julkaisussa julkaistuja, joita moni tuntuu kaipaavan, vaikka tämä ei todellakaan ole mikään tae mistään, kuten on pandemian aikana hyvin nähty, kun maailman arvostetuimmat tiedejulkaisut julkaisevat jopa puhdasta propagandaa) skenaarioita ilmi, olen heti väittänyt, että tämä tapahtuu näin ja levitän hysteriaa. (joistain toki olen sanonut varmemmin kuten oireeton tartuttaminen, mutta niistä olen tiennyt käytännössä varmasti olevan näin vaikka tämän hetken "tieto" on että "mitään viitteitä ei vielä ole, mutta lisää tutkimuksia tehdään") Longcovid on yksi aihe, josta ei ole varmaa tietoa, vaikka sinänsä huolestuttavia merkkejä on ilmassa ja jonka vuoksi se todellakin tulisi ottaa huomioon päätöksiä tehdessä esim siitä, voiko viruksen antaa levitä täysin vapaasti. Kuin myös yksilönkin on minusta hyvä tietää tällaisesta mahdollisuudesta ennen kuin ehdoin tahdoin hakee itselleen tartunnan.

« Viimeksi muokattu: 03.07.2021 18:19 kirjoittanut Cyrus »
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #96 : 03.07.2021 22:07 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 892 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Laitan vielä hyvän kirjoituksen, jossa avataan hyvin joitain tämän hetken kysymyksiä tulevaisuudesta:

https://www.theatlantic.com/health/archive/2021/07/3-principles-now-define-pandemic/619336/

Lisäksi kiinnostaa, onko täällä kukaan seurannut "labrasta karannut" vai "luonnosta tullut"-vääntöä ja mitä mielipiteitä tästä, jos mitään? Pidän itse hyvin todennäköisenä, että labrasta karannut, luultavasti manipuloitu virus. Tämäkin tapaus on ollut mielenkiintoinen osoitus median toiminnasta. Maailman pysäyttänyt tapahtuma ja juurikaan tutkivaa journalismia ei aiheesta herännyt, vaan kaikki on raportoitu todella suoraviivaisesti ilman kysymyksiä. Edes todella selkeitä eturistiriitoja WHO:n missiossa mukana olleilla tai mission pinnallisuutta ei raportoitu, kukaan ei ilmeisesti ottanut sen vertaa selvää. Verkossa pieni joukko tieteilijöitä teki pitkään työtä, jotta asiaan pikku hiljaa alettiin kiinnittää huomiota viime kuukausien aikana pääuutislähteissäkin ja ovat tehneet todella merkittäviä löytöjä kaivamalla verkkoa.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #97 : 04.07.2021 00:22 »
Vin Susirajan vahvistus Jäsen Viestejä: 1 291 Basaaripisteet: 1 Profiili Koronaa tutkivan journalismin aika tulee myöhemmin.

Koronaa ja sen jälkipyykkiä käsitellään luultavasti koko vuosikymmen niin henkilökohtaisesti ei ole oikein vielä kiinnostanut että mistä tämä lopulta oikein lähti. Kunhan (jos) akuutti aihe aikanaan menee ohitse, niin sitten saa lukea kyllästymiseen saakka spekulaatioita taudin alkuperästä ja siitä että mikä kaikki epidemian hoidossa meni oikein ja mikä väärin. Enemmän on kiinnostanut vain toimia mahdollisimman hyvin vallitsevan tilanteen mukaan.
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta--> Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->W...
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #98 : 04.07.2021 09:43 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 456 Basaaripisteet: 2 Profiili Muilta tulleet tiedot eivät olleet virallisten tahojen silmissä kuin ns. huhu puheita. Kun yksittäiset lääkärit tai tahot raportoivat jotain, asioita voidaan alkaa tutkia mutta niihin ei voida luottaa. Se ei vain toimi niin. Tämä johtuu mm. siitä että kun joku raportoi jonkin asian, sitä aletaan alintajuntaisesti ns. etsimään ja tämä voi tuoda vääriä tuloksia. Ja maailma on kuitenkin iso paikka ja ihmisiä helvetisti joten hajontaa voi olla todella paljon.

Ratkaisu ongelmaan olisi perustaa joka maahan jonkinlainen pandemia keskus joka tutkii, kerää tietoa ja todentaa tietoa hyvin pienellä kynnyksellä. Tällöin saadaan virallinen ja stadardi reitti eri maiden välille tiedon jakoon, jolloin eri maiden päättäjillä olisi prosessi tai leimasin millä voidaan toimenpiteitä hyväksyä. Se että youtubesta näkee kymmeniä, ehkä jopa satoja videoita aiheesta videoita, ei vain voi olla päättäjien lähde. Varsinkin kun mietitään nyky-yhteiskunnan disinformaation määrää. Lisäksi näissä pitää aina ajatella koko kuvaa. Eli kuinka todennäköistä asiat ovat, mikä on todellinen vaikutus jne.

Olen Vinin kanssa samaa mieltä tuosta lähteestä. Toki asia kiinnosta jälkiseurauksien myötä (mulla alkaa olemaan Trumpin tasoa oleva "Kiina trauma"), mutta tällä hetkellä se ei oikein auta asiaa, ehkä jopa päinvastoin.

Ajatus siitä että se olisi karannut jostain laboratoriosta... empä tiedä. En epäile yhtään etteikö Kiina tekisi biologisia kokeita laboratoriossaan, mutta jotenkin epäilen että mikään niistä pääsisi karkuun. Kiina ei kuitenkaan ole enää mikään pikku maa hiekkalaatikolla, vaan siellä on maailman luokan puitteet tälläisissä asioissa. Ja tutkimukseen ja kehitykseen panostetaan huimasti kun kyseessä on kansallinen etu tai asia.

Myönnän kyllä senkin että Kiinan menestys covid torjunnassa on hämmentävän onnistunut. Siellä oli käytännössä yksi aalto ja se oli alkuvuonna 2020. Siellä ei uusia aaltoja ole tullut. Globaalissa maailmassa ja muun Aasian tilanne huomioiden, saavutus on käsittämätön. Olkoonkin vaikka niin että aseella uhataan ottamana rokote tjsp. mutta rokotteella on käytännössä ollut 99,9% teho. Uusiinkin variantteihin. En tiedä kuinka sellainen voi olla mahdollista ilman jonkinlaista "hopea luotia".
Mutta, toinen hyvinkin todennäköinen vaihtoehto on, että Kiina ei vain kerro todellisia lukujaan. Jos ihmiset eivät kuole kaduille ja tehtaat pysyvät käynnissä, tilanne on aika hyvin peiteltävissä "maton alle". Yhteiskunnassa joss kunnia -asiat on enemmän tai vähemmän elämän ja kuoleman kysymys, peittely muulta maailmalta ei olisi kovin outoa.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #99 : 04.07.2021 11:23 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 892 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Labraonnettomuuksia on tapahtunut todella paljon. Eivät ole pomminvarmoja oikein mitenkään. Lisäksi lepakkovirustutkimusta tehtiin BSL-2-tasolla, joka on huomattavasti epävarmempi kuin korkein BSL-4-taso.

Se on totta, että tutkivaa journalismia tästä varmasti tulee aikanaan, mutta on hullua, kuinka lautasella kaikki raportointi on otettu ja jaettu eteenpäin, kun osa tiedoista on ollut suorastaan aivan avoimesti saatavilla ja silti niitä ei ole mitenkään tuotu esiin raportoinnin yhteydessä. Onneksi nämä yksittäiset henkilöt tekivät kaivuutyötä alusta asti, koska osaa näistä tiedoista ei välttämättä olisi enää myöhemmin ollut mahdollista saada kiinalaisten peitellessä jälkiä.

Totuuden kaivaminen on kuitenkin vaikeaa myös siksi, että tutkimus ei ole ollut pelkästään kiinalaisten käsissä, vaan tässä on myös esim USA:ssa väkeä, jolla on mahdollisesti haluja peitellä totuutta. Jos totuus on siis se, että karkasi labrasta. Ja itse uskon vahvasti näin olevan, kaiken tähän asti kaivetun tiedon ja niin kiinalaisten kuin mukana olleiden länsimaisten toimista päätellen.

Pandemiaa pitkin tulleet tiedot, ml pandemian alkuvaihe, eivät olleet vain youtubea ja somea, vaan ihan tapaustutkimuksia eri maista, mutta näitä on ohitettu THL:n toimesta ihan järjestelmällisesti ja kertynyttä tietoa on päivitetty todella hitaasti tai ei lainkaan. Sehän tässä on ehkä se kaikkein vihastuttavin piirre: peruste kaikelle tekemättömyydelle oli aina, että "odotetaan tutkimustietoa". Sitten kun sitä on tullut, ei tämä ole kuitenkaan johtanut päivityksiin strategiassa, yksittäisissä ohjeissa jne. Yhtenä pienenä esimerkkinä hoitohenkilöstön suojaus on ollut ala-arvoista ja taitaa olla edelleen monin paikoin.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #100 : 05.07.2021 20:28 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 757 Basaaripisteet: 0 Profiili Englannissa aiotaan pian purkaa korona­rajoituksia: Sosiaalisia kontakteja ei tarvitse rajoittaa, maskeista luovutaan

Mitäs mieltä tästä? Britit avaa yhteiskunnan.

– Meidän pitää olla rehellisiä itsemme kanssa, että jos emme voi jälleen avata yhteiskuntaamme seuraavien viikkojen aikana, kun kesän saapuminen ja lomien alkaminen auttaa meitä, meidän on kysyttävä itseltämme, milloin voimme palata normaaliin? Johnson sanoi tiedotustilaisuudessa.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #101 : 13.07.2021 16:31 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 892 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW
Mitäs mieltä tästä? Britit avaa yhteiskunnan.

Minä olen ainakin sitä mieltä, että tuo on todella vaarallinen koe, joka tulee kuitenkin tuottamaan arvokasta tietoa koko maailmalle. Ja UK(kin) on tässä jo oikeastaan useamman viikon tuottanut arvokasta tietoa.

Minä en ainakaan osaa arvioida, mikä on päätepiste pandemialle. Samaan aikaan pidän kenenkään varmuudella jotain sanomaa tavallaan järjettömänä, koska avoimia kysymyksiä on liikaa niin rokotteiden osalta kuin muutenkin viruksen kehityskulun ja esim sen osalta, miten sairastettu infektio vaikuttaa immuunipuolustukseen. Todella paljon avoimia kysymyksiä, joihin kunnolla vastauksen saaminen tulee viemään vielä aikaa. Joka tapauksessa tällä hetkellä mahdollisimman korkea rokotekattavuus olisi ehdoton prioriteetti.

Itse olen sillä tavalla pessimistisellä kannalla, että veikkaan tästä tulleen kertaheitolla todella paljon vaikeampi ongelma koko maailmalle kuin influenssa on ollut vuosittain, mutta sen näkee sitten aikanaan. Rokotteet ovat kyllä ehkäisseet vakavaa tautia hyvin tähän asti, siinä mielessä on toivoa. Itse haluaisin lisäksi nähdä kaikkea mahdollista innovointia, jolla taudinaiheuttajien kiertoa ja mahdollisuutta levitä tehokkaasti voitaisiin ylipäänsä vähentää.

Yle olikin tehnyt tuosta sisäilmasta jutun:
https://yle.fi/uutiset/3-12016640
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #102 : 13.07.2021 17:37 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 456 Basaaripisteet: 2 Profiili Voisi taas viitata aiempaan mitä on hysteria. Covid rajoituksiin on kaksi syytä. Ensimmäinen on riskiryhmien kuoleman riski. Uskoisin että Briteissä alkaa riskirymien rokotus olemaan hyvällä mallilla. Toinen on se että porukkaa kuolee sen takia että sairaala paikat on täynnä. Tässä on Britellä ehkä vielä pieni uhka, koska kansasta on vasta reilu 50% rokotettuna. Mutta toisaalta taas, ne ketkä on rokottamatta on nuorempia. Eli riski on hyvinkin pieni. Suomestakin näkee hyvin sen että nuoret ei sairastu niin vakavasti, koska tällä hetkellä tartuntaluvut nousee koska nuoret sairastuvat, mutta sairaalassa oleva porukka ei lisäänny.
Toki long covid on asia johon pitää kiinnittää huomiota, mutta ei aavistusten, spekulointien tai alustavien havaintojen takia voi alkaa tekemään koko maata koskevia päätöksiä. Britit on siis ehkä vähän ajoissa rajoitusten poistamisessa, mutta sinänsä ymmärrän perustelut taustalla.

Se ei taas yllätä yhtään että Cyrys pelkää pahinta vitsausta sitten influenssan. Oliko tästä jo puhetta kuinka on hienosti unohtunut kuinka paha influenssakin on ollut ennen kunnon rokotteita? Influenssa on nyt hyvinkin rauhallinen kun on kunnon rokote, mutta siihenkin kuolee pahimmillaan satoja vuodessa nykypäivän Suomessakin. En väitä että influenssa on tällä hetkellä pahempi vitsaus kuin covid, mutta on todellakin pessimististä sanoa että covidista tulee todella paljon vaikeampi vitsaus kuin influenssasta. En ymmärrä mikä tämän ajatuksen taustalla on. Pelon on oltava aika kova.
Rokote tehoaa tautiin hyvällä prosentilla ja vielä jokaiseen variaatioon tai vähintäänkin estää vakavan sairastumisen ja long covidinkin (jos olen ymmärtänyt oikein), niin en vain näe miksi tässä pitäisi myydä osakkeet ja linnoittautua maskivuoren taakse neljän seinän sisälle. Influenssa sentään muuttuu joka vuosi ja jos veikkaukset vallitsevasta kannasta menee pieleen, porukkaa kuolee Suomessa vuodessa enemmän kuin covidiin näinä 18kk aikana yhteensä.

Itse toivon että samantien kun Suomessa pamahtaa 70% rikki rokotetuissa tai rokotus tahti alkaa selvästi hiljenemään (haluavat ovat sen ottaneet), rajoitukset pois. Covid kuolemia tulee varmasti vuosittain vastaisuudessakin jo siksi kun kaikki eivät ota rokotetta, mutta ei se mitään kansaa polvilleen laita kun rokote löytyy.

« Viimeksi muokattu: 14.07.2021 09:26 kirjoittanut JayeizH »
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #103 : 21.07.2021 13:21 »
Doinkki Öy Jäsen Viestejä: 572 Basaaripisteet: 0 Profiili https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008137422.html

Long covidista juttua tilaajille.
Voice of The World.
tallennettu
Vs: Koronavirus-seuranta « Vastaus #104 : 21.07.2021 16:42 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 456 Basaaripisteet: 2 Profiili Aika hyvä juttu. Sinänsä alussa maalaillaa piruja seinille aika paljonkin, mutta sinänsä kokonaiskuva jutusta oli, että vaikka long covid voi olla osalla nuorilla oikea ongelma, se ei ole läheskään jokaisella ja maailmalla on tähän aika hyvin jo herätty. Tutkimuspanostukset kun tuntuu olevan aika kovat. Eli vaikka long covid tuntuu realisoituvan tutkimustenkin kautta konkreettiseksi asiaksi, paniikkiin ei ole tarvetta. Ja viitteitä rokotteen tehostakin on vaikka se ei täysin varmaa olekkaan.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4]
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2021