Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: 1 ... 73 74 75 76 77 [78] 79 80 81 82 83 84
Tulostusversio
Aihe: Mitä tapahtui tänään?  (Luettu 661166 kertaa)
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2310 : 03.04.2014 21:06 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 776 Basaaripisteet: 6 Profiili "Harjoittelupaikat" ovat nykajan muoto orjatyövoimalle. Mielestäni niihin ei kannata sortua, ei edes sen takia että saa työkokemusta. Varsinkin omalla alalla näkee miten isot toimistot kusettavat uusia alalle pyrkiviä surutta ja luvataan mahdollisuutta päästä palkkalistoille. Sitten kun valtion tuet loppuvat, niin ei muuta kuin uutta harjoittelijaa sisään ja vanha pihalle. Toki ymmärtää sen puolen että työantajan asema on erittäin heikko jos sattuu vahingossa palkkaamaan jonkun vajarin, eikä huomaa sitä kuin vasta koeaikojen jälkeen, niin sellaista ei ihan pienestä sitten heitetäkään pihalle.

Täytyy kyllä olla kiitollinen että itse on jotenkin onnistunut välttämään kaiken tuon paskan. Aina ollut vakituinen työsuhde kaikissa työpaikoissa missä ikinä olen ollut.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2311 : 03.04.2014 21:39 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 908 Basaaripisteet: 0 Profiili
Nuo työkkärin duunarit on aika kaksipiippuinen juttu. Toisaalta hyvä, että töitä tulee, mutta toisaalta ne on sitä halpatyövoimaa joka vie "oikeilta" työntekijöiltä tunnit veks. Esim. eräässä Keskon liikkeessä työskennellessäni normiduunareille maksettiin juuri se minimipalkka mitä TESsin mukaan piti maksaa ja sitten puolet myyjistä oli näitä työkkärin tyyppejä, joille ei tarvinnut maksaa juuri pennin latia. Eipä tarvinnut paljon iltavuoroja tai sunnuntaivuoroja anella, kun toiset teki ne ilmaiseksi. Aika härskisti noita käytettiin hyväksi, kun paskimmat hommat pystyi nakittamaan niille, olivat siinä pakkoraossa että eivät voineet ottaa kenkää. Kaupan alalla kyllä todella yleistä tämä, paskat nollatuntiset saa sen 20h maksimissaan täyteen ja työkkärin nollataulu movettaa toisen 20h siitä 40h viikosta.

En tiedä ihan tarkkaan mitä tarkoitat "työkkärin duunareilla", mutta mitään kuvailemasi kaltaista halpa/ilmaistyöjärjestelmää ei ainakaan nykyään ole olemassa. Minä puhuin siis ihan työstä, jota tehdään yrityksissä, yrityksen työntekijänä ja palkkaa vastaan. Eikä työkkäri liity siihen mitenkään muuten, kuin että on ilmoittanut siitä avoimesta paikasta sivustollaan, ja mahdollisesti lähettänyt "työtarjouksia", joiden perusteella hakijoita patistetaan sitä työtä hakemaan.

Aika usein kuulee villeja tarinoita työttömien orjatyövoimasta, ja yleensä ne eivät ihan pidä paikkaansa, koska muut työntekijät eivät tarkkaan tunne tilannetta. Ennen oli kyllä työelämäänvalmennuksia joita pidettiin parempana vaihtoehtona kuin työttömyyttä, koska ainakin saa työkokemusta eikä passivoidu kotiin. Nyt siis kuitenkaan ei edes ole mitään ilmaisia harjoitteluita, lähin on työkokeilu. (Niitä saa olla korkeintaan 1/yritys, eikä niillä voi korvata muiden työvuoroja tai laittaa itsenäiseen työhön, koska kyseessä ei ole työsopimus vaan valvottu kokeilu.)

Toki sellainen palkaton, epämiellyttävä ja velvoitettu työ työttömille olisi aikamoinen motivaattori koittaa itse etsiä palkkatyötä...


Itse en tunne työkkärin käytäntöä miten se menee, mutta firma ei ainakaan maksanut noille penniäkään(tai vissiin 8e tms ateriakorvauksen?) ja tyäkkäri maksoi sitten sen tuen, joka oli meidän palkkaa huomattavasti huonompi. Onko nää sitten jotain työkokeiluja/harjoitteluita, työelämäänvalmennuksia vai jotain että pakko tehdä töitä jonkun verran ettei työttömyystuki katkea tai tule karenssia? Näitä tyyppejä on ollut melkeinpä joka kaupassa, jossa olen ollut töissä Lidliä lukuunottamatta.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2312 : 03.04.2014 22:55 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 776 Basaaripisteet: 6 Profiili Harjoittelurahaa (puhutaan myös "hara-töistä") on mahdollista saada ja todennäköisesti tarkoitat juurikin sitä. Käytännössä silloin Kela maksaa sinulle jonkun paskan summan, jolla ei ole mitään merkitystä, koska siinä menettää samassa suhteessa asumistukia yms. Niitä näkee kaikkialla ja tyypit tekevät käytännössä ihan samaa hommaa kuin muutkin, mutta paljon huonommalla palkalla, joista työnantaja joutuu maksamaan vain jotkut pakolliset vakuutukset yms.

Tuon avulla on mahdollista kerätä sitä työkokemusta ja pääsee aika helposti minne tahansa töihin, koska työnantajan ei tarvitse maksaa mitään. Jokaisella on oikeus tehdä sitä muutamia kuukausia ja valtio maksaa lystin. Idea ihan ok sinällään, mutta sitä käytetään surutta väärin jatkuvasti työnantajien puolesta ja sillä vältetään oikeiden työntekijöiden palkkaamista. Työntekijä saa päättää siinä työajan, mutta siinäkin kusetetaan tietämättömiä ja vaaditaan että pitää tehdä täyttä päivää.

Kajaanista tiedän parikin firmaa, joissa on vain muutama täyspäiväinen tekijä ja loput juurikin näitä haramiehiä, joita tulee ja menee. Jatkuvasti ilmoituksia lehdessä.


« Viimeksi muokattu: 03.04.2014 23:02 kirjoittanut MasterTK »
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2313 : 03.04.2014 23:09 »
bËst Jäsen Viestejä: 247 Basaaripisteet: 0 Profiili Tän päivän politiikka joissakin laitoksissa kyllä ihmetyttää. Tapahtui tänään -osioon menee se, että tyttöystävä haki keikkaduunia koulun oheen samasta työpaikasta missä itse olen. Täysin ammattipätevä toimija ja työpaikkani huutaa sijaisia / tuntityöläisiä ja keikkatyöläisiä. Pelkästään tällä viikolla oon ollut neljänä vuorona töissä ja joka kerta oon ollut ainoa "en lähes ensikertalainen" talossa.

Kuiten, ilman haastattelua tai koevuoroa johtajaportaalta tuli ainoastaan kysymys "seurusteletko tän meidän työntekijän kanssa" ja tähän myöntävän vastauksen annettuaan, kerrottiin että ei ole mahdollisuutta tulla töihin edes keikalle. Ei edes niinä päivinä kun itse en ole töissä.

Pakostakin rupesi miettimään, että onko tässä nyt kaikki lakipykälät ja oikeaoppiset toimitaratkaisut karsia työntekijöitä kasassa. Lisäksi vaikuttaa todella paljon omaan ajatusmaailmaan, että luullaanko työpaikalla ilman kokeiluarvoa, että seurusteleva pariskunta ei osaisi pitää omaa arkeaan ja työtään erillään? Ite olen ainakin niin ammattiylpeä että en antaisi moisen ikinä vaikuttaa ja sama pätee tyttöystävääni. Onhan yksi parhaista kavereistani kuitenkin samassa talossa töissä ja nähdään toisiamme aina kun ollaan samaan aikaan töissä niin koko ajan. Ja tämä vain tehostaa ammattimaisuuttamme sen sijaan että heikentäsi sitä.

Pakko sanoa, että vitutuskäyrä tällaista politiikkaa kohden nousi sen verran että harkinnassa on jättää tuo työpaikka tän kuun jälkeen >_>
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2314 : 04.04.2014 01:51 »
Tuulisti "Nurse Joyta vähän väsyttää" Jäsen Viestejä: 869 Basaaripisteet: 0 Profiili
Harjoittelurahaa (puhutaan myös "hara-töistä") on mahdollista saada ja todennäköisesti tarkoitat juurikin sitä. Käytännössä silloin Kela maksaa sinulle jonkun paskan summan, jolla ei ole mitään merkitystä, koska siinä menettää samassa suhteessa asumistukia yms. Niitä näkee kaikkialla ja tyypit tekevät käytännössä ihan samaa hommaa kuin muutkin, mutta paljon huonommalla palkalla, joista työnantaja joutuu maksamaan vain jotkut pakolliset vakuutukset yms.

Tuon avulla on mahdollista kerätä sitä työkokemusta ja pääsee aika helposti minne tahansa töihin, koska työnantajan ei tarvitse maksaa mitään. Jokaisella on oikeus tehdä sitä muutamia kuukausia ja valtio maksaa lystin. Idea ihan ok sinällään, mutta sitä käytetään surutta väärin jatkuvasti työnantajien puolesta ja sillä vältetään oikeiden työntekijöiden palkkaamista. Työntekijä saa päättää siinä työajan, mutta siinäkin kusetetaan tietämättömiä ja vaaditaan että pitää tehdä täyttä päivää.

Kajaanista tiedän parikin firmaa, joissa on vain muutama täyspäiväinen tekijä ja loput juurikin näitä haramiehiä, joita tulee ja menee. Jatkuvasti ilmoituksia lehdessä.
...Musta kyllä tuntuu että tuollaista ei ole olemassa... Teoriassa joko joku tosi vanha juttu, tai sitten joku kaupungin/oppilaitoksen oma systeemi voisi olla. Työhallinnolla ei kuitenkaan tuollaista ole.

Se työkokeilu josta puhun on tosiaan about ainoa "palkaton työ" mihin työkkärin kautta voi mennä, mutta niihinkään ei oikeastaan ketään laiteta, vaan porukka itse haluaa mennä ja hakeutuu. Itse asiassa niihin ei edes aina saa mennä, vaikka haluaisi. Eikä niistä edes voi oikein julkisesti ilmoitella, koska homma tosiaan toimii niinpäin, että työnhakija itse voi hakeutua, mutta työnantaja ei voi työkokeilijaa esim. entisellä mollin sivulla hakea.

Ihmisillä, kuten selvästi myös lautalaisilla, on kyllä tosi villejä kuvitelmia näistä jutuista. Tarinat ja käsitykset vaan on totuutta ihmeellisempiä. Ja ajan saatossa ne tarinat vielä tyypillisesti vähän elää, ja samaan aikaa oikeasti asiat kehittyy ja systeemit muuttuu. Mutta siis mitään laajamittaista ilmaisen orjatyön systeemiä ei ole työkkärillä olemassakaan. Vakuutusyhtiöillä, kunnilla, oppilaitoksilla jne. voi olla jotain ammattiopiskeluun tai esimerkiksi kuntoutumiseen liittyviä palveluita, joista osa näistä tarinoista saattaa saada alkunsa.
Pelaajalaudan Smurfette principle.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2315 : 04.04.2014 01:56 »
Tuulisti "Nurse Joyta vähän väsyttää" Jäsen Viestejä: 869 Basaaripisteet: 0 Profiili
Nuo työkkärin duunarit on aika kaksipiippuinen juttu. Toisaalta hyvä, että töitä tulee, mutta toisaalta ne on sitä halpatyövoimaa joka vie "oikeilta" työntekijöiltä tunnit veks. Esim. eräässä Keskon liikkeessä työskennellessäni normiduunareille maksettiin juuri se minimipalkka mitä TESsin mukaan piti maksaa ja sitten puolet myyjistä oli näitä työkkärin tyyppejä, joille ei tarvinnut maksaa juuri pennin latia. Eipä tarvinnut paljon iltavuoroja tai sunnuntaivuoroja anella, kun toiset teki ne ilmaiseksi. Aika härskisti noita käytettiin hyväksi, kun paskimmat hommat pystyi nakittamaan niille, olivat siinä pakkoraossa että eivät voineet ottaa kenkää. Kaupan alalla kyllä todella yleistä tämä, paskat nollatuntiset saa sen 20h maksimissaan täyteen ja työkkärin nollataulu movettaa toisen 20h siitä 40h viikosta.

En tiedä ihan tarkkaan mitä tarkoitat "työkkärin duunareilla", mutta mitään kuvailemasi kaltaista halpa/ilmaistyöjärjestelmää ei ainakaan nykyään ole olemassa. Minä puhuin siis ihan työstä, jota tehdään yrityksissä, yrityksen työntekijänä ja palkkaa vastaan. Eikä työkkäri liity siihen mitenkään muuten, kuin että on ilmoittanut siitä avoimesta paikasta sivustollaan, ja mahdollisesti lähettänyt "työtarjouksia", joiden perusteella hakijoita patistetaan sitä työtä hakemaan.

Aika usein kuulee villeja tarinoita työttömien orjatyövoimasta, ja yleensä ne eivät ihan pidä paikkaansa, koska muut työntekijät eivät tarkkaan tunne tilannetta. Ennen oli kyllä työelämäänvalmennuksia joita pidettiin parempana vaihtoehtona kuin työttömyyttä, koska ainakin saa työkokemusta eikä passivoidu kotiin. Nyt siis kuitenkaan ei edes ole mitään ilmaisia harjoitteluita, lähin on työkokeilu. (Niitä saa olla korkeintaan 1/yritys, eikä niillä voi korvata muiden työvuoroja tai laittaa itsenäiseen työhön, koska kyseessä ei ole työsopimus vaan valvottu kokeilu.)

Toki sellainen palkaton, epämiellyttävä ja velvoitettu työ työttömille olisi aikamoinen motivaattori koittaa itse etsiä palkkatyötä...


Itse en tunne työkkärin käytäntöä miten se menee, mutta firma ei ainakaan maksanut noille penniäkään(tai vissiin 8e tms ateriakorvauksen?) ja tyäkkäri maksoi sitten sen tuen, joka oli meidän palkkaa huomattavasti huonompi. Onko nää sitten jotain työkokeiluja/harjoitteluita, työelämäänvalmennuksia vai jotain että pakko tehdä töitä jonkun verran ettei työttömyystuki katkea tai tule karenssia? Näitä tyyppejä on ollut melkeinpä joka kaupassa, jossa olen ollut töissä Lidliä lukuunottamatta.
Joo vuoden 2012 loppuun asti on saattanut olla tuollaisia työelämänvalmennusihmisiä firmoissa, tosin aika harvoin sinnekään ketään "pakotettiin". Silloin sai työttömyysetuuden + kulukorvauksen, eli ei varsinaista palkkaa ollenkaan. Idea oli varmaan se, että ehkä saa työkokemusta ja voisi päästä jossain vaiheessa työhön kiinni. Joittenkin mielestä se oli tosi hyvä systeemi ja vaihtoehto kotona tylsistymiselle, joittenkin mielestä se oli orjatyötä. Ja siksi sitä ei enää sellaisessa muodossa olekaan.
Pelaajalaudan Smurfette principle.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2316 : 04.04.2014 08:57 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 776 Basaaripisteet: 6 Profiili Kyllä joku tuollainen tsydeemi on taatusti edelleen voimassa, koska kaveri on parasta aikaa sellaisella orjapalkalla töissä, joista valtio maksaa jonkin pienen summan ja työnantaja ei penniäkään. Meni hommaan epätoivoisena, kun ei löytänyt mitään muutakaan ja koittaa hommata vähän työkokemusta.

Nimi on ehkä muuttunut vuosien varrella, mutta joku tuollainen on taatusti olemassa vieläkin.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2317 : 04.04.2014 08:59 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili
Vakuutusyhtiöillä, kunnilla, oppilaitoksilla jne. voi olla jotain ammattiopiskeluun tai esimerkiksi kuntoutumiseen liittyviä palveluita, joista osa näistä tarinoista saattaa saada alkunsa.
Opiskelustahan nämä jutut varmaan lähtee, koska esim. ammattikorkeasta valmistuminen vaatii harjoittelun. Eli harjoittelu on pakollista ja kuuluu tutkintoon. Sinänsä tämä on ihan oikein. Pakollinen harjoittelu pitäisi tulla yliopisto-opiskeluunkin omasta mielestäni. Ja ammattikorkeassakin sitä on liian vähän. Mutta työnantajat käyttää tätä aika härskisti hyväkseen. Varsinkin IT-puolella. Paikka missä minä suoritin harjoittelun, kierrättää harjoittelijoita jatkuvasti. Aina kun yksi lähtee tulee uusi tilalle muutaman kuukauden päästä. Ja tämä hoitaa perus IT-tukea, joten IT-opiskelija tähän harvemmin erikoista perehdytystä vaatii. Tästä huvista maksettiin about 500€/kk, koska se oli raha että tuet eivät mene. Ja oli onnekas, koska käytännössä harva firma maksaa harjoittelusta mitään. Ja tämä johtuu juurikin siitä että harjoittelu on pakollista, joten halukkaita loppujen lopuksi tulee olemaan.

Sinänsä tämän voi kierolla tavalla ymmärtää, koska kyse on opiskelusta. Opiskelijat saavat tuen ja sillä selvä. Mutta kyllähän silti se särähtää korvaan että teet kuitenkin sen 37,5 - 40h viikossa ja saat murto-osan, jos mitään, siitä mitä "oikea" työntekijä, joka kuitenkin tekee suht saman duunin.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2318 : 04.04.2014 09:29 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 776 Basaaripisteet: 6 Profiili
Opiskelustahan nämä jutut varmaan lähtee, koska esim. ammattikorkeasta valmistuminen vaatii harjoittelun. Eli harjoittelu on pakollista ja kuuluu tutkintoon. Sinänsä tämä on ihan oikein. Pakollinen harjoittelu pitäisi tulla yliopisto-opiskeluunkin omasta mielestäni. Ja ammattikorkeassakin sitä on liian vähän.

Et voisi olla enempää oikeassa. Siis ihan sama kuinka pitkään opiskelee lähes mitä tahansa alaa, niin käytäntö on 100 x hyödyllisempää ja sitä pitäisi lisätä kaikkeen opiskeluun runsaasti lisää pakollisena. Yliopistoissakin puolet on niin teoreettista paskaa että sieltä valmistuessaan on monella alalla vielä ihan täysin uuno työssään. Kaveri opiskelee parasta aikaa diplomi-insinööriksi ja joutuu käymään viikoittain töissä iltaisin pelkästään sen takia kun koulussa ei opeteta tarpeeksi käytännön juttuja, että oikeasti osaisi jotain käytännössä. Vaimo valmistui vuosia sitten hallintotieteiden maisteriksi ja naureskelee aina sille miten joutavaa teoreettistä hömppää siellä suurin osa kursseista oli.

tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2319 : 04.04.2014 11:26 »
Aivis Nettikiusaaja Jäsen Viestejä: 978 Basaaripisteet: 0 Profiili
Kyllä joku tuollainen tsydeemi on taatusti edelleen voimassa, koska kaveri on parasta aikaa sellaisella orjapalkalla töissä, joista valtio maksaa jonkin pienen summan ja työnantaja ei penniäkään. Meni hommaan epätoivoisena, kun ei löytänyt mitään muutakaan ja koittaa hommata vähän työkokemusta.

Nimi on ehkä muuttunut vuosien varrella, mutta joku tuollainen on taatusti olemassa vieläkin.

Itse olin tuossa viime syksyllä työkkärin järjestämällä työkokeilupaikalla. En itse sitä edes hakenut, vaan työkkäristä soitettiin että tälläinen paikka olisi nyt. Olin siis 3 kk täysin palkatta, vain korotetulla työmarkkinatuella (jotain 600 e / kk). Samaan paikkaan joutui samaanaikaan kanssani eräs toinenkin työnhakija. Tehtävänämme oli suunnitella firman sisarnettisivuille uusi ulkoasu ja muutenkin päivitellä sitä. Ei meitä sen 3 kk aikana edes paljoa valvottu ja kun yritettiin kysyä jatkuvasti että miltä nyt näyttää, niin koskaan heillä ei tuntunut olevan aikaa tai kiinnostusta keskustella että mitä seuraavaksi. Työkokeilun loputtua se toinen kaveri sai lähteä, itse jäin koska kerroin kuva-artesaanin ammatistani ja huomasivat tarvitsevansa viestintäassistenttia, palkkasivat minut määräaikaiseksi harjoittelijaksi, ja palkka oli sen mukaista (TESin minimi). Saivat vielä palkkatukea työkkäristä sanssikortilla. Tein töitä, jotka olivat aiemmin ulkoistaneet mainostoimistoille, eli ihan mukavasti säästivät. En ikinä oikein tykännyt paikasta, joten lähdin vuoden alussa menemään. Parin viimeisen viikon aikana sinne tuli joku uusi työkokeilija työkkäristä korvaamaan paikkani lähdettyäni.

Itse juuri menin alunperin tähän, koska työkkärin tyyppi saarnasi työkokemuksesta, ja olisin varmaan joutunut jonkinlaiseen karenssiin jos olisin kieltäytynyt.

Niin ja mainittakoon, että työkkärin mukaan tuo 3 kk on se perus minimi, mitä työnantajat haluavat pitää työkokeilussa. Painavasta syystä voi kuulemma pitää jopa 6 kk putkeen. Pitäisi kieltää lailla moiset.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2320 : 04.04.2014 14:35 »
Tuulisti "Nurse Joyta vähän väsyttää" Jäsen Viestejä: 869 Basaaripisteet: 0 Profiili No se on selvää, että kaikesta voi olla montaa mieltä. Työkokeilu on tosiaan sellainen, että enemmän sinne olisi halukkaita, kuin työkkäri edes päästää. Vastavalmistunut ei saa mennä, enemmän kuin yksi kerrallaan ei saa mennä jne. Siitä ei sitten voi sanoa mitään, jos jossain valvonta on pettänyt. Työnantajat pääsääntöisesti kokevat, että työkokeilijoista on enemmän harmia kuin hyötyä, vaikka samaan aikaan työkokeilija itse kokee, että hänen superarvokasta työpanostaan suorastaan varastetaan. Aika tyypillisesti työntekijän näkökulmasta työnantaja on riistäjä, vaikka yrittäjä todellisuudessa kamppailisi pitääkseen oman ja työntekijöidensä toimeentulon. Jos tilaisuus joskus tulee, kannattaa olla työnantaja ainakin vähän aikaa ja tutustua siihen, kuinka tuottavaa uuden työntekijän panos tyypillisesti on, ja mitä yritykselle merkitsee työntekijän kustannukset, oli palkkaa tai ei.

Tilanne on hyvä sitten, jos työkokeilusta on edes jotain hyötyä, ja mahdollisesti vielä saa palkkatyötä sen perään. Jos ei halua tehdä työkokeiluja tai edes pienipalkkaisia töitä, niin onneksi jokaisella on aika pitkälle omissa käsissään mahdollisuus etsiä muuta työtä. Moni on katkera kun palkkatyötä  tai hyväpalkkaista työtä ei ole, mutta valitettavasti yhteiskunta ei sinänsä ole velvollinen jokaiselle työtä antamaan, vaan suurimman osan aikaa oma työpanos täytyy tavalla tai toisella myydä työnantajalle ja tehdä itsensä tuottavaksi, tai sitten vaikka alkaa yrittäjäksi. Kiistämätön tosiasia kuitenkin on, että jokainen joka pystyy tekemään itsensä kannattavaksi yritykselle, saa työtä. Jos työ ei tuota rahaa, työtä ei löydy.
Pelaajalaudan Smurfette principle.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2321 : 04.04.2014 15:46 »
Aivis Nettikiusaaja Jäsen Viestejä: 978 Basaaripisteet: 0 Profiili On ihan ymmärrettävää, että työnantaja haluaa mahdollisimman vähän kustantavan työntekijän mahdollisimman paljolla työkokemuksella ja osaamisella. Nuo työkokeilut ovat sinänsä hyviä, että työnantajan ei tarvitse kokea niin suurta riskiä antaessaan työntekijälle mahdollisuuden näyttää arvonsa. Nuo ajat ovat vain mielestäni turhan pitkiä. Voisi hyvin olla vaikka pari vikkoa tai maksimissaan kuukausi, eiköhän siinä ajassa ehtisi jo nähdä työntekijän motivaation ja taidot. Tietenkin omalla kohdallani vitutukseen vaikutti vielä se, että en tykännyt paikasta.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2322 : 04.04.2014 19:31 »
Partajeesus Jäsen Viestejä: 1 156 Basaaripisteet: 0 Profiili Meinaako tuulisti nyt ihan tosissaan, että siinä on muka jotain oikeudenmukaisuutta kun tuollainen työharjoittelija / miksi sitä haluaakaan kutsua laitetaan tekemään 9e/päivä korvauksella sitä täysin samaa duunia mitä muut tekee vaikka yli 10e/tunti palkalla? Ja usein kun se jakso on loppu niin heitetään tyyppi pihalle ja hetken päästä uusi taas tilalle. Miksi palkata kunnon palkalla joku hommiin kun sen saman homman hoitaa joku orja.
Aina kun minä olen jossain tuollaisessa ollut niin homma on mennyt juurikin niin, että näytetään miten hommat tehdään ja se todellakin on sitä samaa mitä ne muutkin tekee. Tosiaan sillä erolla, että ne muut saa enemmän tunnissa mitä sinä päivän aikana.

Kyllä se nyt vaan on niin, että tehdystä työstä pitää maksaa myös palkka. Ja työkkäri todellakin pakottaa noihin karenssin uhalla useammin kuin uskotkaan. Tosin kuten kaikki työkkärin kanssa niin paljon on siitä kiinni millä paikkakunnalla asuu ja kuka sattuu olemaan virkailijana.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2323 : 04.04.2014 22:38 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 575 Basaaripisteet: 4 Profiili Sopinee hyvin tähän keskusteluun: http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288673804343.html.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2324 : 04.04.2014 22:55 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 776 Basaaripisteet: 6 Profiili Uskomaton paskaa kaikille rehellisille työnhakijoille, mutta ymmärrän kyllä miksi tuollainen tulee. Tuota systeemiä käytetään järjettömästi väärin ja eletään pelkillä työttömyys- ja asumistuilla, eikä edes yritetä tai haluta tehdä mitään

Kaveripiirissäkin (jos niitä voi enää nykyään kavereiksi edes sanoa) tunnen lukemattomia tyyppejä, jotka harrastaa tuollaista vuodesta toiseen. Käydään muodon vuoksi työkkärissä ettei tukiputki katkea ja ryypätään jossain loukossa viikosta toiseen. Sillä oikein ylpeillään vielä, miten valtio elättää ilmaiseksi. Totaalisia pummeja.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2325 : 04.04.2014 23:12 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 908 Basaaripisteet: 0 Profiili
Opiskelustahan nämä jutut varmaan lähtee, koska esim. ammattikorkeasta valmistuminen vaatii harjoittelun. Eli harjoittelu on pakollista ja kuuluu tutkintoon. Sinänsä tämä on ihan oikein. Pakollinen harjoittelu pitäisi tulla yliopisto-opiskeluunkin omasta mielestäni. Ja ammattikorkeassakin sitä on liian vähän.

Et voisi olla enempää oikeassa. Siis ihan sama kuinka pitkään opiskelee lähes mitä tahansa alaa, niin käytäntö on 100 x hyödyllisempää ja sitä pitäisi lisätä kaikkeen opiskeluun runsaasti lisää pakollisena. Yliopistoissakin puolet on niin teoreettista paskaa että sieltä valmistuessaan on monella alalla vielä ihan täysin uuno työssään. Kaveri opiskelee parasta aikaa diplomi-insinööriksi ja joutuu käymään viikoittain töissä iltaisin pelkästään sen takia kun koulussa ei opeteta tarpeeksi käytännön juttuja, että oikeasti osaisi jotain käytännössä. Vaimo valmistui vuosia sitten hallintotieteiden maisteriksi ja naureskelee aina sille miten joutavaa teoreettistä hömppää siellä suurin osa kursseista oli.

Mä en vaan ymmärrä sellaista ihmistä joka menee ilmaiseksi harjoitteluun, ellei tosiaan ole ihan pakko eli opiskelee esim. lääkäriksi, mutta suurimmalla osalla aloista sä pystyt menee ihan hyvin vaan duuniin ja pyytämään pomolta allekirjoituksen papereihin. Tyhmästä päästä kärsii koko keho. Frendikin teki omassa työpaikassaan työharjoittelun juurikin niin että pyyti vaan pomolta harjoittelupaperit ja toinen työkaveri tyhmänä kysyi "voinko tehdä harjoittelun täällä?" ja oli sen jälkeen ilmaiseksi töissä sen 400h. Sama firma, sama duuni, sama koulutusaste/linja, toinen saa palkkaa toinen ei. :lol:

Noista työkkärin ilmaistyöntekijöistä sen verran, että kyllä rahaa olisi ollut palkata oikeitakin työntekijöitä, mutta miksi palkata, jos saa sitä kautta pari ilmaista. Meidänkin pomo ajoi uudella Audi Q7:lla ja oli yksi Espoon rikkaimpia ihmisiä vuosituloissa mitattuna. Itse tein töitä minimipalkalla, mutta en valita, sentään sain töitä, vaikka kokemusta alalta ei silloin ollut. Toisessa paikassa työkkärin tyyppi toimi käytännössä vastaten koko osastosta ja teki muutenkin duunia eniten koko firmassa, vakkareiden istuessa puolet työajasta kahvilla. Sai onneksi vakkariduunin lopulta, tosin sillä harjoittelijan palkalla, vaikka olikin ollut jo 6kk+ ilmaistyöntekijänä.

edit: Itsekin tunnen paljon näitä sossupummeja, mutta siinä onkin yksi syy miksi meillä onkin niin rauhallinen yhteiskunta. Täällä ei tarvitse alkaa tekemään rikoksia itsenä hengissä pitämiseen, vaan sossusta saa aina massia. Ei mua sinänsä haittaa jos pummit elää sillä työkkärikorvauksella, mieluimin niin, kuin sisällisota. Pääasia olisi, että työtätekevälle jäisi käteen palkasta reiluun elämiseen riittävä massimäärä. Tämä saavutettaisiin helposti, jos hallitus haluaisi kustantaa vain välttämättömät oman maan asiat.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2326 : 04.04.2014 23:47 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili Muuten jees mutta tuo viimeinen kohta särähtää vähäsen. Kolme tuntia työmatkoja per päivä on jo aika paljon jo ihan 8-tunnin päivää tekevällekin, saati sitten niille, jotka työskentelevät aloilla joilla tehdään 10-12 tuntista.
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2327 : 06.04.2014 11:29 »
Tuulisti "Nurse Joyta vähän väsyttää" Jäsen Viestejä: 869 Basaaripisteet: 0 Profiili
Meinaako tuulisti nyt ihan tosissaan, että siinä on muka jotain oikeudenmukaisuutta kun tuollainen työharjoittelija / miksi sitä haluaakaan kutsua laitetaan tekemään 9e/päivä korvauksella sitä täysin samaa duunia mitä muut tekee vaikka yli 10e/tunti palkalla? Ja usein kun se jakso on loppu niin heitetään tyyppi pihalle ja hetken päästä uusi taas tilalle. Miksi palkata kunnon palkalla joku hommiin kun sen saman homman hoitaa joku orja.
Aina kun minä olen jossain tuollaisessa ollut niin homma on mennyt juurikin niin, että näytetään miten hommat tehdään ja se todellakin on sitä samaa mitä ne muutkin tekee. Tosiaan sillä erolla, että ne muut saa enemmän tunnissa mitä sinä päivän aikana.

Kyllä se nyt vaan on niin, että tehdystä työstä pitää maksaa myös palkka. Ja työkkäri todellakin pakottaa noihin karenssin uhalla useammin kuin uskotkaan. Tosin kuten kaikki työkkärin kanssa niin paljon on siitä kiinni millä paikkakunnalla asuu ja kuka sattuu olemaan virkailijana.
Ilmeisesti unohdit sen, että työtön saa muutakin kuin sen 9e/päivä. Lisäksi saa työttömyysetuuden, joka siis ei ole mikään kansalaispalkka kaikille joilla ei ole työtä, vaan korvaus työn etsimisestä tai työllisyyttä tukevaan toimenpiteeseen (esim. työkokeilu) osalistumisesta. Kokonaisuus ei ole paljon, n. 700e/kk, mutta tarkoitus ei olekaan, että sillä rahalla elellään kovin pitkään. Tarkoitus on, että tavalla tai toisella, hakija löytää edes jotakin palkkatyötä. Jos se työ ei ole mukavaa, voi ja kannattaa pyrkiä parantamaan omaa asemaansa jotta saa parempaa työtä.

Minä en ota kantaa siihen, mikä on oikeudenmukaista ja mikä ei. On hyvin pitkälle mielipideasia, pitäisikö ihmisen tehdä mitä tahansa työtä, vai riittääkö, että tekee mielekästä työtä. On kuitenkin nyt ministeriön linja, että linja on tiukka. Ja ilmeisesti linja on tiukka, koska katsovat, että rahaa muuhun ei ole.

En myöskään ota kantaa sinun henkilökohtaiseen tilanteeseesi, mutta pystyn arvaamaan, että tilanne ei todellakaan ole keskivertotilanne tai hyvä tilanne, jos pakotetaan työkokeiluun karenssin uhalla, tai työtä ei pitkistä työttömyysjaksoista ja työkokeiluista huolimatta löydy. Minä en tiedä kaikkea mitä tässä maassa työ- ja elinkeinomielessä tapahtuu, mutta minulla on aika hyvä käsitys siitä, mihin työkokeiluja käytetään, kuinka moni niihin "pakotetaan", kuinka moni niistä aidosti löytää työtä jne.
Pelaajalaudan Smurfette principle.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2328 : 15.04.2014 12:18 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili Tapahtui kylläkin eilen, mutta kumminkin.

Eilen tuli tieto että työviisumihakemus meni lopultakin lävitse, ja reissu sai jatkoa ensi vuoden huhtikuulle. Oli kyllä kunnon savotta hankkia mokoma viisumi, kuukauden hommaan meni lähemmäs 4 kuukautta. Omaa kokemattomuutta, työnantajan hidastelua ja Kelalle vertoja vetävää pilkunviilausta.

Päätin asettua tänne aloilleni hetkeksi koska suomen työtilanne on mitä on (hyvää aikaa reissuta ja elää maailmalla), ja koska en suoraan sanoen osaa päättää, että mitä seuraavaksi tekisi. Parempi olla hätäilemättä ja odotella inspiraatiota :)

Spoileri (osoita katsoaksesi)
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2329 : 22.04.2014 15:03 »
Kraidi Jäsen Viestejä: 1 203 Basaaripisteet: 7 Profiili WWW Oli kyllä jo tosi kesäinen ilma ulkona kun kävin postissa. Sisälläkin jo aika kuuma. Kyllä tätä osaa arvostaa, kun talvi oli tosi synkkä ja jotenkin vetinen. Itse asiassa ei haittaisi yhtään, jos olisi aina tällaiset säät. Vielä kun olisi lehtiä puissa ja ruoho täysin vihreää, niin aivan täydellistä.
Kuvasigut pois. t: reijo
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2330 : 28.04.2014 11:20 »
Kabanossi Moderaattori * Viestejä: 2 517 Basaaripisteet: 6 Profiili WWW Päätettiin jo talvella, että muutetaan tyttöystävän kanssa yhteen tässä touko/kesäkuussa, vaikka olenkin jo koko talven hänen kämpillään hengaillut. Tässä huhtikuun aikana ollaan kämppiä katseltu ja melko nopeasti löytyikin yksi todella kiva asunto. Kuvien perusteella aika ahtaan näköinen, mutta kävin kuitenkin katsomassa. Yllätys olikin melkoinen, kun kämppä osoittautui tilavan tuntuiseksi, vaikka neliöitä on vaan 37. Niitä ei kuitenkaan ole tuhlattu vessaan tai keittiöön, kuten niin monessa kämpässä tuntuu olevan. Yhdellä kaverilla on ihan oikeasti yhtä iso kylpyhuone kuin olkkarikin. Ja kerrostalo on vain kolme vuotta vanha.

No ilmaisin mielenkiintoni ja sovittiin tulevan uudemman kerran tyttöystävän kanssa yhdessä. Vähän pelotti kyllä miten käy, sille asunto olisi vapaa toukokuun alussa, mutta me tarvitsemme asuntoa vasta kesäkuun alusta. No luvattiin tulla vastaan ja muuttaa jo toukokuun puolivälissä, jos valinta osuu meihin. Käytiin siitä sitten viikon päästä katsomassa ja perkele, mehän saatiin se! Vuokranantaja siinä sitten kertoi vielä positiivisa uutisia, sillä vessassa oleva pyykinpesukone kuuluu vuokraan. Tilaa siellä on vain edestä täytettävälle, joten luultiin, että nykyisestä päältä täytettävästä olisi hankkiuduttava eroon ja ostettava uusi. Oli ihan kiva fiilis, kun ei joudukaan sijoittamaan sellaiseen 300€, ellei enemmänkin. Saatiin myös kuulla, että netti kuuluu vuokraan. Tänään kyllä selvisi, että se on vain 1-2 megainen, mutta lisämaksulla saa nostettua. Talossa on valokuitu, jonka toimittaa Sonera. 20€:lla saa 100 megaa + tallentavan nettidigiboksin. Nice! Autohallipaikan saa 40€:lla. Kämppä on aika hiljattain rempattu, joten kaikki pinnat ovat hyvässä kunnossa. Säilytystilaakin on todella hyvin. Ja parveke on koko kämpän levyinen. Eilen käytiinkin jo partsikalusteet ostamassa.  :P

En kyllä ikinä uskonut, että näin edullisesti (600€ sis. vesi) saisi näin hyvän kämpän Turun keskustasta. Jäätävä muuttokuume!
IGDB.com | Internet Game Database
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2331 : 28.04.2014 22:27 »
Tan Jäsen Viestejä: 703 Basaaripisteet: 1 Profiili
En kyllä ikinä uskonut, että näin edullisesti (600€ sis. vesi) saisi näin hyvän kämpän Turun keskustasta. Jäätävä muuttokuume!
Turusta saa kyllä vuokrakämppiä Aurajoen varrelta ja muualta aivan keskustasta ihan naurettavan halvalla, ainakin jos vertaa PK-seutuun. Muutama kaveri siellä opiskelee ja ihan ytimestä ovat saaneet hyviä kämppiä vuokralle. Helsingissä halvasta vuokrakämpästä kantakaupungin alueelta voi vain unelmoida. Joskus voi tietty käydä tuuri, mutta silloin nimen pitää olla kyllä vähintään MasterTK.


« Viimeksi muokattu: 28.04.2014 22:33 kirjoittanut Tan »
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2332 : 29.04.2014 00:39 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili
Turusta saa kyllä vuokrakämppiä Aurajoen varrelta ja muualta aivan keskustasta ihan naurettavan halvalla, ainakin jos vertaa PK-seutuun.
Mistä tahansa saa lähes mitä tahansa kämppiä naurettavan halvalla kun vertaa PK-seutuun. Eli voisin jopa sanoa että PK-seutu on naurettavan kallis paikka asua. PK-seudun asuntomarkkinat on niin naurettavan vääristyneet, että itku meinaa päästä kun niitä katselee.

Mutta onnea Kabanossille uuteen asuntoon. On aina hienoa kuulla että joku ei ole suunnitelemassa asumista PK-seudulla.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2333 : 29.04.2014 00:55 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili 500€ yksiöstä ja 600€ kaksiosta. Enempää en itse suostunut maksamaan. Tämän takia pk-seutu oli aina poissuljettu vaihtoehto.
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2334 : 29.04.2014 16:53 »
Fyysinen Preesens Pakko toistaa Jäsen Viestejä: 1 838 Basaaripisteet: 1 Profiili Kyllä täällä Porvoossa on ihan Hesan hinnoissa noi kämpät. Tosin onhan tää melkein Helsingin kaupunginosa.
My name is Dexter. Unlike many of you believe, I’m not a serial killer. I’m not very much afraid of blood either.

-----

Fyysinen Preesens moderaattoriX.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2335 : 29.04.2014 17:49 »
echoes WELCOME TO SPECIAL ROUND Jäsen Viestejä: 1 300 Basaaripisteet: 7 Profiili Itse pulitan 620 yksiöstäni täällä Kalliossa. Tosin tämä on ihan hyvän kokoinen, yli 30 neliötä, joten ei tarvitse missään ahtaassa komerossa lusia. Opiskelijana fyrkkaa ei jää käteen mitään ja jatkuvasti joutuu sniiduilemaan safkan ja muiden ostosten kanssa. Silti elämänlaatu on kyllä parantunut huomattavasti tänne muuton jälkeen. Alueella on jäätävästi frendejä, vikkollakin voi mennä vaikka Lepikseen kattomaan punkkikeikkoja taskurahalla tai pyörähtää halvalla tuopillisella yhdessä lukuisista kuppiloista. Tänne on myös hiljattain tullut tasokkaampaa trendikuppilaa vaikka kuinka paljon, eli ei tarvitse missään räkälöissäkään istua jos ei halua. Todella laadukkaita safkamestojakin löytyy ja kelpo hinnoin. Kesäisin voi istuskella puistoissa muiden asukkaiden kanssa ja meno on aina todella leppoisaa. Täällä myös järkätään paljon kaikenlaista tapahtumaa, on siivouspäivää, ravintolapäivää, Block Partya ja vaikka mitä. Käytännössä aina on jotain tekemistä jos niin haluaa.

Vaikka fyrkat onkin aina nollissa, en kyllä tällä hetkellä pystyisi asua todellakaan missään muualla.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2336 : 29.04.2014 21:29 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 908 Basaaripisteet: 0 Profiili Sama homma kun echoesilla, itellä on kämppä sentissä mikä toki alueena ei ole mikään maailman viehättävin, mutta nykyään todella siisti ja rauhallinen verrattuna siihen mitä se joskus 90-luvulla oli. Meikällä on aivan uusi hoasin kämppä ja vuokrakin on vaan sen 355e/kk, joten ei voi valittaa. Täällä on duuni ja frendit lähellä aina.

Yksityiselle kun joutuu jossain vaiheessa muuttamaan, niin toki voi ääni kellossa muuttua, mutta sekoomus räppäri Cheekiä lainatakseni "eikä koskaan myntti, taikina ja täppi voi korvaa frendei, naisia ja räppii", niin se vaan on ettei massi merkkaa mitään missään skutsessa missä sulla ei ole frendejä, eikä tekemistä.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Re: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2337 : 14.05.2014 15:41 »
Rocky_Balboa Jäsen Viestejä: 3 934 Basaaripisteet: 1 Profiili WWW Eilen ilmoittivat, että omalle osastolle iskee YT:t. Muutaman viikon päästä selviää onko enää töitä. Oman logiikan mukaan ei olisi mitään järkeä potkia mua pois, mutta eipä näistä päättäjistä koskaan tiedä. Hakemuksia taas lähettelemään.
Play-Asia
tallennettu
Vs: Re: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2338 : 14.05.2014 15:50 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili
Eilen ilmoittivat, että omalle osastolle iskee YT:t. Muutaman viikon päästä selviää onko enää töitä. Oman logiikan mukaan ei olisi mitään järkeä potkia mua pois, mutta eipä näistä päättäjistä koskaan tiedä. Hakemuksia taas lähettelemään.

"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Re: Mitä tapahtui tänään? « Vastaus #2339 : 14.05.2014 15:53 »
Rocky_Balboa Jäsen Viestejä: 3 934 Basaaripisteet: 1 Profiili WWW
-
Play-Asia
tallennettu
Sivuja: 1 ... 73 74 75 76 77 [78] 79 80 81 82 83 84
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines