Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 33
Tulostusversio
Aihe: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin?  (Luettu 285258 kertaa)
Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « : 26.02.2008 10:56 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Ah, aikainen kevät tekee jo tuloaan ja auringon säteet alkavat lämmittämään pitkälle iltaan. Nyt voi siis pikuhiljaa aloitella ulkokuntoilukautta ja pelaamisen ohella virkistää sitä maallista tomumajaakin. Tämä aihe onkin pyhitetty sille, eli miten tykkään kuntoilla vai etkö kuntoile ollenkaan.

Kevyt juoksu / hölkkä on meikäläisen mieleen. 3-4 kertaa viikossa suuntaan lenkkipolulle ja huitaisen 7-10 km:n rykäisyn, lopullinen pituus määräytyy puhtaasti fiiliksen ja vallitsevan säätilan mukaan.  Kauniina kesäiltana voi juosta auringonlaskussa joskus pitkiäkin matkoja koska fiilis on silloin niin hyvä. Näitä lenkkejä en milloinkaan sijoita aamuun, vaan töiden jälkeen illalla on paljon mukavampi pinkoa. Johtunee myös siitä, että ammattini töissä istutaan päätteellä kuin tatti eli rasitetaan henkisiä voimavaroja, ei fyysisiä. Tälläisessä päätetyössä näen säännöllisen liikunnan lähes pakollisena asiana itselleni.

Pitäisi kyllä jo uudet lenkkitossut hankkia, vanhat uskolliset kun ovat aika kulahtaneessa kunnossa jo. Oikeastaan sellaisessa hankinnassa ei pitäisi kitsastella, sillä hyvät juoksukengät maksavat itsensä kyllä takaisin.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #1 : 26.02.2008 10:59 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Joo juoksemisen nimeen vannon itsekin. Nyt on tosin kohta jo puoli vuotta ollut varvas viturallaan niin juokseminen ei ole kovin mukavaa. No kunhan tästä säät vähän lämpiää niin lenkkipolut kutsuu taas. Sivaripaikalla olisi myös ilmainen sali, mutta se taas tuplaisi varmaan ruokakulut :/
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #2 : 26.02.2008 11:15 »
Ramen Soup "Done in three minutes!" Jäsen Viestejä: 110 Basaaripisteet: 1 Profiili Juoksu on se pääasiallinen aerobisen liikunnan muoto mullakin. Kaksi kertaa viikossa kovan sykkeen spurtti kestoltaan 20 minuuttia, ja toiset pari kertaa hitaampaa ja pitkäkestoisa hölkkää. Sitten välillä mielen virkistykseksi tunnin-puolentoista kävelylenkkejä. Lisäksi käyn kahdesti viikossa salilla jotta saisin korvattua rasvaa lihaksella. Ja joogaan, kun nuo lihaksen penteleet tuppaa lyhenemään muuten.

Vaivoilta en ole voinut välttyä, mutta ne on pieni hinta siitä että mieli pysyy iloisena, pää selvänä ja kroppa kunnossa.

Pitäisi kyllä jo uudet lenkkitossut hankkia, vanhat uskolliset kun ovat aika kulahtaneessa kunnossa jo. Oikeastaan sellaisessa hankinnassa ei pitäisi kitsastella, sillä hyvät juoksukengät maksavat itsensä kyllä takaisin.
Vannon Asicsien nimeen. On vain ärsyttävää kun lenkkarit ei usein ole tehty Suomen talvioloihin, ainakin omissa uudemmissa Asicseissa tuntuu viima läpi kun ovat senverran paremmin tuuletetut. Vanhemmissa ja halvemmissa sen sijaan vielä tarkenee talvihölkätkin. Investoin juuri myös Gore-tex talvikävelykenkiin, kun talvella hitaammilla lenkeillä ei räpylät lämpiä niin tehokkaasti ja nopeasti kuin juostessa.

Kaikkein kuppaisin aika juoksun suhteen on minusta kevät. Loskalla ja varsinkin jäätyneellä loskalla juokseminen on oikeasti aika vaikeaa äheltämistä. Eikä talvijuokseminen muutenkaan vedä vertoja lumettomalle ajalle, kun ei ole ollut varaa investoida vielä kunnollisiin talvijuoksukamppeisiin. Tai siis, takkia löytyy mut ei kunnon trikoita joissa tarkenis. Kerran kun trikoilla vetää ei enää halua palata mihinkään lepattaviin tuulipuvunhousihin. Sulais jo tiet kokonaan..

Hiihtäminen kiinnoistais todella paljon, mutta just nyt ei ole varaa kunnon suksiin. Hiihto tekisi helkkarin hyvää opiskelijan niskoille.
"Aa sie nii kaunis, noin no ällee haalistu ku haaveisii sie vaa hukut sil’ aah! - eellä onni on, sinua kiin’ ei saa!"
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #3 : 26.02.2008 13:52 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 170 Basaaripisteet: 5 Profiili Olen aina vihannut juoksemista. Samoin hiihtämistä, ja useimpia muitakin perinteisiä eteenpäin liikuttavia liikuntamuotoja. Tähän päivään olen kuitenkin jonkin verran lientynyt, ja esimerkiksi intti-aikana aloin oikeasti miettimään, ettei tämä lenkkeily nyt niin perseestä ole. Tietenkään siitä huolimatta reservissä ei ole tullut juostua askeltakaan. Samaten hiihto olisi varmasti ihan kivaa, jos tulisi joskus lähdettyä. Rullaluistelua harrastin joskus jonkin verran, ja sekin on ihan kivaa. Laskettelusta tykkään oikeasti, ja ottaa se jalkoihin, joten laskettakoon mukaan.

Katsokaas tässähän on tuo tanssiharrastus joka liikuttaa. Ei tarvitse/jaksa/kiinnosta käydä millään lenkillä rääkkäämässä itseään. Jos pitää kolmesta neljään tuntia tanssitunteja päivässä, ja vielä omat treenit siihen päälle, niin ei ensimmäisenä ole juokseminen mielessä kun illalla raahautuu himaan. Ja jos nyt sitten sattuu olemaan vapaa-päivä, niin sen mieluiten viettää palautuen ja rentoutuen(vaikka monesti tulee kyllä käytyä itsekseen treenailemassa tällaisinakin päivinä).

Olen aika kiitollinen, että liikuntapuoli kuittautuu ikään kuin itsestään sellaisen homman parissa, jota yksinkertaisesti rakastaa. Muuten saattaisin olla pulassa(lue: läski). ;)
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #4 : 26.02.2008 17:45 »
Riepu Oh nice. Moderaattori * Viestejä: 984 Basaaripisteet: 2 Profiili Potkupalloa on tullut harrastettua jo vuosia ja sillä mennään. Mukaan lukeutuu niin juoksu, kuntosali ja muut ah niin ihanat futiksessa tärkeät jutut. Toki kesällä mukaan tulee vielä kunnon pyörälenkit. 10-20 km lenkit viikossa ja mieli pysyy suht virkeänä. Kivaakin se on. Tokihan vielä pyöräilen kouluun ja peräti kotiinkin  :rollaus:
To defy me is a senseless act which goes against your world's wishes...
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #5 : 26.02.2008 17:51 »
despo Jäsen Viestejä: 5 302 Basaaripisteet: 9 Profiili Kuntoilua tulee harrastettua, muttei ihan tarpeeksi. Olen nyt jonkin aikaa käynyt kaksi kertaa viikossa pelaamassa squashia kaverin kanssa Tapanilan Erällä, mutta tahtoo se 2x30min olla kovin lyhyt aika. Onneksi pallo pysyy hallinnassa joka kerta aina vain paremmin, jolloin pelaaminenkin on rankempaa kun ei tule niin paljoa turhia taukoja sarjoihin.

Lenkillä käyminen pitäisi taas aloittaa, kun kevätkin alkaa koittaa ja ulkona reippailu maistuu paremmin. Ihan lähellä menee onneksi hyvä lenkki tuosta Malmin lentokentän ympäri.

Kesällä voisi käydä myös pari kertaa viikossa salilla, kun kesäduunipaikan kellarissa on varsin pätevä ja ilmainen kuntosali.
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #6 : 26.02.2008 17:54 »
Turilas Jäsen Viestejä: 570 Basaaripisteet: 1 Profiili Mä tykkään lenkkeilystä, jos on sopivia maastoja eli hiekkateitä ja metsäpolkuja. Asfalttiviidakossa juokseminen on perkeleen tylsää, eikä siinä virkisty mieli läheskään yhtä paljon kuin metsässä ja maaseudulla lenkkeillessä. Kolme kertaa viikossa yritän juosta sellaisen reilun puolen tunnin lenkin eli n. 7 kilometriä. Paras lenkkivuodenaika on mun mielestä syksy. Kesä saattaa olla liian kuuma, kevät märkä ja talvi kylmä ja liukas, mutta syksyllä on sopivan viileää ja ruska on erittäin kaunista katseltavaa. Juoksukunto on ollut mulla melko pitkään sillä mallilla, että en enää pyri muuhun kuin ylläpitoon.

Punttisalilla yritän käydä myös kolmisen kertaa viikossa. Keskityn lähinnä yläkroppaan, sillä jalkojen vahvistaminen punttisalilla voi alkaa pitkällä tähtäimellä haitata lenkkeilyä. Mun siviilipalveluspaikka on siitä kiva, että siellä on punttisali ja uima-allas, joten pääsen hyvin treenaamaan ilmaiseksi.

Talvella pyrin mahdollisuuksien mukaan hiihtämään. Tänä talvena on ollut kyllä paska lumitilanne ja sitten murtui sormi, mutta nyt olen lauantain jälkeen käynyt kolme kertaa sellaisella 15 kilometrin lenkillä. Laukaan kunnalla on älyttömän hyvä latuverkosto metsän siimeksessä ja laavuja on ripoteltu vähän sinne ja tänne. Siellä onkin sitten mukavaa tirpaista kaakaot ja makkarat naamariin. Tänään kävin hienon sään kannustamana vähän kauempana olevalla laavulla ja matkaa taisi tulla reilut 20 kilometriä. Olin kyllä aika spagettia, kun pääsin takaisin kotiin. Luistelutyylillä tykkään mennä, sillä se on vauhdikkaampaa ja voitelukin on helpompaa.

Futista pelasin vielä muutama vuosi takaperin, mutta sitten meni polvilumpioista rustot paskaksi ja piti lopettaa se touhu. En sitten jaksanut enää aloittaa uudestaan, mutta nyt kiinnostaa jonkinlainen amatöörihöntsä. Ehkäpä Turkuun muutettuani hakeudun johonkin opiskelijapotkutteluun.
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #7 : 26.02.2008 18:08 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 776 Basaaripisteet: 6 Profiili Toki sitä kuntoillaan, kun kerran liikunnanohjaajakin olen. Oikeastaan joka ilta käyn muutaman kilometrin juoksemassa ja sen päälle lihaskuntotreenit, sekä venyttelyt. Kerran viikossa käyn myös ihan juoksukerhossa treenaamassa. Cooperissa meni jo 3200m viime kerralla ja tarkoitus olisi saada se maaginen 3500m rikki. Tulokset paranevat hitaasti, mutta varmasti koko ajan. Nopeasti ei saavuteta mitään ja loistavaan kuntoon pääseminen vaatii kyllä kärsivällisyyttä, mutta kyllä se tästä. Kuitenkin tällä hetkellä olen elämäni parhaassa kunnossa ja turha ylimääräinen läski on poissa, joten ei valittamista. :)
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #8 : 26.02.2008 18:19 »
AK-87 AK omistaa isosti Jäsen Viestejä: 169 Basaaripisteet: 0 Profiili No vähäistä omalla kohdalla, joskin kävelylenkkejä tulee tehtyä ympäri vuoden. Näin talvisin (ja keväällä tulee olemaan) vakiona on, että vähintään kerran viikossa käväisen koiran kanssa lenkillä ja kesä-syksy yleensä tulee käppäiltyä metsän siimeksessä, kuunnellen hyvää musiikkia...en malta odottaa, että pääsee taas vakioreittejä kulkemaan. Tietysti tuohon metsässä kävelyyn tulee vielä se, että könyän läheisen mäen/rinteen huipulle ihailemaan maisemia vähäksi aikaa.

Tarkoitus on nyt ollut, että kesällä tulisi käytyä pyöräilemässä enemmänkin, kun viime kesä meni sen suhteen ihan ohi. Ja kesäinen "perinne" on myös alkanut olemaan se, että vanhojen koulukavereiden kanssa tulee ainakin kerran käytyä pelaamassa jalista.
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG. Zoom-Boing. Z'nourrwringmm
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #9 : 26.02.2008 18:51 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili Minä olen hiukan huonommassa jamassa tämän kuntoilun puolesta ja olisin varmasti jonkun pelaamisen tai tietokoneiden vastustajan taivaanlahja.
No tarinahan menee niin että ennen inttiä olin vielä suhteellisen hyvässä kunnossa, vaikka huippu kuntoa ei ollutkaan. Intissä tuli sitten selkävaivat ja vajaa 20kiloa. Sen jälkeen liikunta jäi aika pitkälti. Vaikka käytännössähän sitä olisi pitänyt lisätä. Intissä oppi laiskaksi.
Nyt sitten viimeisen vuoden aikana kävi vielä huonommin kun sain työpaikan. Työt on 10.00 - 18.00 (kotona noin 18.45) ja silloin onkin jo niin karmea nälkä että ei voi edes miettiä suurempaa liikuntaa. Joten kello onkin 21.00 - 22.00 kun olisin valmis liikunnalle. Eli en. Tämän seurauksena selkäni on sanonut lähes täysin sopimuksen irti, ja olenkin aika rampa. Ainoa liikunta mitä tulee tehtyä on pienimuotoinen keppijumppa ja kävely töihin ja takasin joihin pakotan itseni vaikka alkumetrit on usein hiukan tuskaisia.

Mutta, toivon että lähiaikoina saisin selkäni sen verran kuntoon (ja uuden työpaikan) että voisin alkaa hiukan liikkumaan. Ehkä voisin taas juosta sen jälkeen pitkästä aikaa.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #10 : 26.02.2008 20:11 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Muutettuani Espooseen heti ensimmäisellä viikolla kallis ja mainio polkupyöräni päätyi murtovarkaiden haaviin. Olivat mokomat sahanneet rautasahoilla lukot poikki, heittäneet pyörän pakuun ja huristaneet tiehensä.

Vuosia olen kaipaillut niitä pyörälenkkejä joita ex-kotikaupungissani säännöllisesti harrastin. Hyvän polkupyörän hankinta kuuluu lähivuosien suunnitelmiin, vaikka suurin käyttö kohdistuisikin vain kesään.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #11 : 26.02.2008 22:19 »
tetsuo ...I think. Jäsen Viestejä: 369 Basaaripisteet: 2 Profiili Harrastelin vielä ennen inttiä juoksua muutaman kerran viikossa 5-8 kilometrin lenkkejä. Jostain syystä ei ole sen lastentarhan jälkeen tullut kertaakaan juostua. :'D Sali taas on kutsunut nyt muutaman kuukauden ajan jo. Tiistaisin, torstaisin ja sunnuntaisin tulee käytyä. Sunnuntait jää joskus väliin ns. pidennetyn krapulan takia. Eihän tuo kunto vielä hirveästi ole päässyt nousemaan, eipä tuo haittaa, pikkuhiljaa hyvää tulee. Muutenkin tuolla salilla käypi enemmän sen sosiaalisuuden takia, kavereiden kanssa siellä ollaan pyöritty. Eihän tuo motivaatio ilman niitä kavereita edes varmaan riittäisi sinne asti. Aluksi se oli vähän ankea paikka, mutta jo muutaman kerran jälkeen siellä osasi olla ihan normaalisti.
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #12 : 26.02.2008 22:51 »
Melfice_ Rento ja seksikäs. Jäsen Viestejä: 1 033 Basaaripisteet: 0 Profiili Mä olen ollut aktiivijääkiekkoilija 16 vuotta. Nykyään taso on muiden kiireiden takia pudonnut sille tasolle että viikossa on 3-4 jäätapahtumaa. Todella mukavaa liikuntaa, tulee vedettyä sekä intensiivisiä 30 sekunnin vetoja että räjähtäviä muutaman sekunnin puristuksia ja koko ajan ollaan kuitenkin liikkeessä, paitsi silloin kun mä puuskutan vaihtopenkillä. Olen siis kiekkopohje pahinta laatua. Kesällä luistimet vaihtuvat nappiksiin, harrastustahti pysyy edelleenkin 3-4 viikossa. Olen melko kovaotteinen toppari a'la Tony Adams.

Oheisharjoitteluna tulee sitten käytyä salilla nostamassa puntteja ja juostua lenkkejä. Salini on varmasti kaikille tamperelaisille tuttu GoGo. Aika kallis paikka mutta fasiliteetit ovat kunnossa. Neljä vuotta sitten ostetut lenkkarit alkavat vedellä viimeisiään joten kenkäostoksille pitäisi mennä, mutta kyllä ne olivatkin todella hyvät ja ajtusta kevyemmät Nike Air Zoom Elitet.



Olen ehkäpä paremmassa kunnossa kuin koskaan aikaisemmin koska loukkaantumisten jäätyä taka-alalle on ehtinyt treenaamaan enemmän. Kiekkokauden päätyttyä voisi vetää massakauden ja nostaa painon sinne 90 kilon tuolle puolen. Ei se oo enää kaukana.
N
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #13 : 27.02.2008 18:29 »
Frank Jäsen Viestejä: 937 Basaaripisteet: 3 Profiili Valitettavasti kuntoilu on minun osaltani jäänyt lähes täysin. Syynä ei tosin ole laiskistuminen, vaan polvilumpion kondromalasia. Kyseinen niveltauti aiheuttaa kipua polviini aina liikkuessa tai paikallaan ollessa. Juokseminen tai pyöräily ei siis sovi minulle niin hyvin. Kuntopyörällä tosin olen koittanut polvitukien kanssa, eikä kipuja ole niin hirveästi ollut, vaikka vaikeaa se onkin. Koko ajan tuntuu aika pahalta polvissa. Rullaluistelua vielä muutama vuosi sitten harrastin, mutta senkin lopetin polvieni takia. Kahtena edelliskesänä koitin muutaman kerran luistelua, mutta siitä oikein mitään tullut. Muutaman kerran tosin pystyin luistelemaan ilman kipua, mutta ei sitä enää oikein voi harrastaa.

Käyn tosin kuntosalilla aina slloin tällöin, aika epäsäännöllisesti kuitenkin. Keskityn siellä pelkästään jalkalihaksiin polvien ympäriltä, sillä sitä ortopedi suositteli. Näin ollen ilmeisesti viereiset lihakset jotenkin tukisivat paremmin polvia, jottei kipuja olisi niin usein tai jotain. Tiedä sitten auttaako, kun lääkäri kertoi, että tämä menee vuodessa itsestään ohi. Nyt on kulunut jo kolme vuotta, eikä helpotusta tunnu vieläkään. :rollaus:
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #14 : 27.02.2008 20:49 »
migge Jäsen Viestejä: 3 172 Basaaripisteet: 0 Profiili Liikkumiseni on säännöllisen epäsäännöllistä. Mitä nyt lihaskestävyyttä pidän yllä punnerruksin, istumaannousuin, käsipainoin, yms. Ja tämä muutaman kerran viikossa.

Aerobista liikuntaa pitäisi saada lisää. Sulkapalloa tuli vielä jokunen kuukausi sitten pelailtua, mutta nyt on sekin hieman jäänyt. Juokseminen sinäänsä ei ole koskaan ollut mieleeni. Aina silloin tällöin on kiva käydä kuitenkin lenkillä. Vaatii kuitenkin hyvän musiikin korvanappeihin ja sopivan sään. Täytyy se varmaan ihan hyötynäkökulmasta motivoitua taas lenkkeilyyn.

Onneks Wii Fit tulee kohta, ni se tekee musta huippu  kuntosen.  :rollaus:
www.playfire.com/migge
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #15 : 27.02.2008 22:21 »
Turilas Jäsen Viestejä: 570 Basaaripisteet: 1 Profiili
Valitettavasti kuntoilu on minun osaltani jäänyt lähes täysin. Syynä ei tosin ole laiskistuminen, vaan polvilumpion kondromalasia.
Chondramalasia patellae? Juuri sen takia jouduin lopettamaan jalkapallon. Lihasten epätasapainoinen kehitys väänsi polvilumpioita mulla sillein, että ne alkoivat hiertämään ja lopulta lumpion rusto oli rakkuloilla ja hajalla. Vuosi oli palloilukieltoa mulla, mutta juoksu yms. oli sallittua. Vieläkin ovat polvet välillä vähän arat, mutta enää ei kyseinen vaiva liikkumista missään muodossa estä. Varovasti täytyy kuitenkin ottaa, jos Chondramalasia alkaa muistuttelemaan itsestään. Joka tapauksessa äärimmäisen vittumainen vaiva.

Sulla tuo vaikuttaisi olevan vähän pahemmalla asteella kuin mitä mulla oli koskaan, mikäli kyseessä on sama vaiva. Onko röntgenissä huomattu irronneita rustonpalasia tai vastaavaa? Mä menin onnekseni siinä vaiheessa lääkäriin, kun rustot oli vielä kutakuinkin muodossaan, eikä valtavia säröjä tai irronneita rustonpalasia ollut havaittavissa.


« Viimeksi muokattu: 27.02.2008 22:34 kirjoittanut Turilas »
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #16 : 27.02.2008 22:44 »
Frank Jäsen Viestejä: 937 Basaaripisteet: 3 Profiili
Valitettavasti kuntoilu on minun osaltani jäänyt lähes täysin. Syynä ei tosin ole laiskistuminen, vaan polvilumpion kondromalasia.
Chondramalasia patellae? Juuri sen takia jouduin lopettamaan jalkapallon. Lihasten epätasapainoinen kehitys väänsi polvilumpioita mulla sillein, että ne alkoivat hiertämään ja lopulta lumpion rusto oli rakkuloilla ja hajalla. Vuosi oli palloilukieltoa mulla, mutta juoksu yms. oli sallittua. Vieläkin ovat polvet välillä vähän arat, mutta enää ei kyseinen vaiva liikkumista missään muodossa estä. Varovasti täytyy kuitenkin ottaa, jos Chondramalasia alkaa muistuttelemaan itsestään. Joka tapauksessa äärimmäisen vittumainen vaiva.

Sulla tuo vaikuttaisi olevan vähän pahemmalla asteella kuin mitä mulla oli koskaan. Onko röntgenissä huomattu irronneita rustonpalasia tai vastaavaa? Mä menin onnekseni siinä vaiheessa lääkäriin, kun rustot oli vielä kutakuinkin muodossaan, eikä valtavia säröjä tai irronneita rustonpalasia ollut havaittavissa.
Jep, todellakin kettumainen vaiva. Jos ihan rehellisiä ollaan, en ole niinkään varma, onko tämä chondromalasiaa. Sama vaiva oli jo kun olin paljon pienempi ja silloin se oli paljon harvemmin, ehkä kerran kahdessa kuussa jos sitäkään. Silloin lääkärit sanoivat sen olevan kasvukipuja (toisin sanoen eivät jaksaneet tutkia).

Tuossa muutama vuosi sitten tuli taas ensimmäiset oireet useaan vuoteen, kun rullaportaita noustessani polveen alkoi yhtäkkiä särkeä aivan järjettömästi. Oli pakko suoristaa jalka hetimiten, sillä kaikennäköinen liikuttelu teki kivusta vielä pahempaa. Käytiin sitten näyttämässä sitä ortopedilla, joka ei osannut mitään. Ei tiennyt, mikä oli vikana, joten lähetti toiselle ortopedille. Tämä taas tutki sitä ja väitti sen olevan khondromalasiaa. Laittoi minut vielä erinäisiin testeihin, muiden muassa röntgeniin, mutta ne eivät paljastaneet mitään.

Sen jälkeen on polvet olleet aina vähän väliä kipeät, usein viikkoja kerrallaan. Ruuhkaratikoissa ja -junissa on tuskaa seistä, eikä portaiden nousu ole todellakaan mukavaa. Tiedä sitten, mitä tämä oikeasti on, mutta lääkärin mukaan polviruston chondromalaciaa.
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #17 : 29.02.2008 00:34 »
Fyysinen Preesens Pakko toistaa Jäsen Viestejä: 1 838 Basaaripisteet: 1 Profiili Haluaisin edelleen pelata jalkapalloa.

Satunnaisesti käyn sählyä pelailemassa. Viime vuonna aloitin lonkkamurtuman jälkeen käymään lenkillä, mutta kyllästyin. Tänä vuonna taas aloitin, mutta ei siitä oikein tullut mitään. Polvi ei kestä asfaltilla juoksemista. Kerran oli polvi monta päivää kipeä. Polveni tulee myös hemmetin kipeäksi esim. rappusissa. Kaiken lisäksi oikea polveni naksuu inhottavasti. Onko syytä huoleen?
My name is Dexter. Unlike many of you believe, I’m not a serial killer. I’m not very much afraid of blood either.

-----

Fyysinen Preesens moderaattoriX.
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #18 : 29.02.2008 08:41 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili
Haluaisin edelleen pelata jalkapalloa.

Satunnaisesti käyn sählyä pelailemassa. Viime vuonna aloitin lonkkamurtuman jälkeen käymään lenkillä, mutta kyllästyin. Tänä vuonna taas aloitin, mutta ei siitä oikein tullut mitään. Polvi ei kestä asfaltilla juoksemista. Kerran oli polvi monta päivää kipeä. Polveni tulee myös hemmetin kipeäksi esim. rappusissa. Kaiken lisäksi oikea polveni naksuu inhottavasti. Onko syytä huoleen?

Käy ny hyvä mies tarkistuttamassa jos huolestuttaa. Vituttaa se siinä vaiheessa kun on joku oikea vamma ilmaantunut kuvioihin.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #19 : 29.02.2008 11:51 »
Frank Jäsen Viestejä: 937 Basaaripisteet: 3 Profiili
Haluaisin edelleen pelata jalkapalloa.

Satunnaisesti käyn sählyä pelailemassa. Viime vuonna aloitin lonkkamurtuman jälkeen käymään lenkillä, mutta kyllästyin. Tänä vuonna taas aloitin, mutta ei siitä oikein tullut mitään. Polvi ei kestä asfaltilla juoksemista. Kerran oli polvi monta päivää kipeä. Polveni tulee myös hemmetin kipeäksi esim. rappusissa. Kaiken lisäksi oikea polveni naksuu inhottavasti. Onko syytä huoleen?

Käy ny hyvä mies tarkistuttamassa jos huolestuttaa. Vituttaa se siinä vaiheessa kun on joku oikea vamma ilmaantunut kuvioihin.
Samaa mieltä Zoukan kanssa. Kannattaa kyllä hakeutua lääkärille. Kuulostaa hieman samalta, mikä minua vaivaa, joskaan ei ihan niin pahalta.
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #20 : 29.02.2008 16:12 »
Turilas Jäsen Viestejä: 570 Basaaripisteet: 1 Profiili Mulla oli myös tuota polven naksumista chondramalasiassa. Varsinkin, kun nosti jalan ilmaan ja yritti polvea taivutella niin jossain kohti tuli lukko ja sitten kuului naks. Ehdottomasti lääkäriin, jos polvet alkavat kipeytyä säännöllisesti.

Tänään kävin taas hiihtolenkillä. Reilut 15 kilometriä hiihdin. Piti mennä pitempikin lenkki, mutta yhtä perinteisen uraa ei sitten koko talvena aiotakaan avata, joten luistelureittejä hiihtelin koko matkan. Viikossa oon nyt hiihtänyt lähemmäs 70 kilometriä. Kun ne hiihtopaineet lähtevät purkautumaan, niin ne purkautuvat näköjään sitten kunnolla.

Muok. Kirjotusvirhe pois.


« Viimeksi muokattu: 29.02.2008 17:39 kirjoittanut Turilas »
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #21 : 29.02.2008 16:59 »
Ramen Soup "Done in three minutes!" Jäsen Viestejä: 110 Basaaripisteet: 1 Profiili
Mulla oli myös tuota polven naksumista chondramalasiassa. Varsinkin, kun nosti jalan ilmaan ja yritti polvea taivutella niin jossain kohti tuli lukko ja sitten kuului naks. Ehdottomasti lääkäriin, jos polvet alkavat  kipeytyvät säännöllisesti.

Tiedätkö voiko tuota vaivaa tulla muihinkin niveliin kuin polviin? Esimerkiksi kyynärpäihin? Onko tuossa kyse jostain rustottumisesta vai ihan muusta?
"Aa sie nii kaunis, noin no ällee haalistu ku haaveisii sie vaa hukut sil’ aah! - eellä onni on, sinua kiin’ ei saa!"
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #22 : 29.02.2008 17:36 »
Turilas Jäsen Viestejä: 570 Basaaripisteet: 1 Profiili
Mulla oli myös tuota polven naksumista chondramalasiassa. Varsinkin, kun nosti jalan ilmaan ja yritti polvea taivutella niin jossain kohti tuli lukko ja sitten kuului naks. Ehdottomasti lääkäriin, jos polvet alkavat  kipeytyvät säännöllisesti.

Tiedätkö voiko tuota vaivaa tulla muihinkin niveliin kuin polviin? Esimerkiksi kyynärpäihin? Onko tuossa kyse jostain rustottumisesta vai ihan muusta?
Pikaisella etsinnällä en löytänyt googlesta hakusanalla chondromalacia muita tuloksia kuin chondromalasia patellaeta, mikä viittaa juuri polvilumpioon. En sitten tiedä voiko kondromalasiaa tulla esim. kyynerpäihin. Kyse on siis yksinkertaistettuna ruston pehmenemisestä, rakkuloitumisesta ja halkeilemisesta.

Tässä on aika hyvä pdf chondromalasiasta.
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #23 : 29.02.2008 18:04 »
Frank Jäsen Viestejä: 937 Basaaripisteet: 3 Profiili
Mulla oli myös tuota polven naksumista chondramalasiassa. Varsinkin, kun nosti jalan ilmaan ja yritti polvea taivutella niin jossain kohti tuli lukko ja sitten kuului naks. Ehdottomasti lääkäriin, jos polvet alkavat  kipeytyvät säännöllisesti.

Tiedätkö voiko tuota vaivaa tulla muihinkin niveliin kuin polviin? Esimerkiksi kyynärpäihin? Onko tuossa kyse jostain rustottumisesta vai ihan muusta?
Vaikka Turilas jo vastasikin, niin kerrottakoon, että uskoisin sen olevan mahdollista. Tai sitten mulla on muuten vaan heikot nivelet koko kehossa. :rollaus:

Ja naksuvat ne polvet minullakin aika usein. Ortopedilla oilikin hauskaa, kun tämä paineli polveani sisään päin. Minuutin verran sitä jatkoi ja koko ajan kyseli: "Se naksuu! Kuuletko?" Ilmeisesti se ei tajunnut kuulevani siitä, että molemmat kädet olivat tiukasti hoitopöydän laidoissa kiinni ja naama oli itkun partaalla. :lol:
tallennettu
Vs: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #24 : 04.08.2010 23:49 »
Kabanossi Moderaattori * Viestejä: 2 517 Basaaripisteet: 6 Profiili WWW Joskus huhtikuun lopulla taisin raahata itseni ensimmäistä kertaa lenkkipolulle. Joka kerta tossujen vetäminen jalkaan tuntuu vastenmieliseltä. Ensimmäiset viisi minuuttia kiroan ja mietin kotiinpäin kääntymistä. Kuin varkain askel kevenee ja tulee hyvä fiilis. Pahin hengästyminen on ohi ja ajatus siirtyy muualle. Huomaamatta on tullut pistettyä tossua toisen eteen jo kuuden kilometrin verran. Tulen aloituspaikalleni ja mietin toisen kierroksen aloittamista. Joskus päätän, että tämä riittää mutta toisinaan jatkan vielä toiset kuusi kilsaa. iPhonella käytän Epinkin suosimaa Runtastic softaa. Se näyttää kartalla reitin, ajan, kuljetun matkan, keski- ja huippunopeuden, korkeuserot, kulutetut kalorit jne. Tulokset saa upattua nettiin ja muodikkaasti myös Facebookiin, Twitteriin yms.

Kilojakin on lähtenyt jo 10, vaaka pysähtyy ~80kg kohdalle. Iso osa varmasti nestettä, mutta eiköhän tässä ajan kuluessa massukin pienene. Asetin joskus tavoitteekseni 75kg. En ole mitenkään himolaihduttanut. Kesäkuun loppu ja heinäkuun alku tuli vedettyä aika löysäillen. Käyn baarissa jos siltä tuntuu ja herkuttelen joskus liiankin usein. Nyt on taas aika pistää stoppi sille touhulle ja jatkaa matkaa kohti 75 kiloa.
IGDB.com | Internet Game Database
tallennettu
Vs: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #25 : 05.08.2010 11:17 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Lenkkeily on pirun mukavaa puuhaa! Toki jos sattuu olemaan vähän rapakunnossa, niin alku ei ole niin kivaa kun joutuu kirjaimellisesti katsoen veren maku suussa pinkomaan. Silloin kannattaakin aloittaa rauhallisesti ja juosta ensin kilometrin lenkkejä, sitten kahden, kolmen jne. Jokatapauksessa lenkin jälkeiseen euforiaan jää varsin nopeasti koukkuun. Siihen kun pitkän lenkin jälkeen pääsee suihkuun, kaataa kylmää kivennäisvettä lasiin ja sitten hyvällä omallatunnolla istuu sohvalle katsomaan vaikka elokuvaa.

Mulla on ollut viime aikoina se ongelma, etten ole muistanut pitää ns. palautumispäiviä. Jos juoksee 7 kertaa viikossa väh. 5 km päivässä, niin pidemmän päälle kyllä kroppa ilmoittaa et "nyt olisi pieni tauko paikallaan". Ehkä 4 kertaa viikossa voisi olla optimi? Se vaan on itselleni aika vaikeaa, kun himo lenkkipolulle on niin suuri!  :)

Lempireittini on Espoon keskus - leppävaara, josta kertyy matkaa n. 10 km. Hiljattain pääsin ekaa kertaa sen alta 60 minuutin. Painotan, että itselleni ei ole kovinkaan tärkeää päästä joihinkin tiettyihin aikatavoitteisiin, vaan lähinnä on kivaa nähdä että jonkinlaista kehitystä/kunnon nousua on tapahtunut. Se nimittäin tuntuu todella makealta, kun aikaisemmin kovasti hengästyttänyt matka ei myöhemmin tunnukaan enää raskaalta.

Kehonhuollon lisäksi lenkkeily on itselleni mielenhuoltoa. Se on omaa aikaa parhaimmillaan. Siinä voi luonnon ilmiöiden ihastelun ohessa käydä rauhassa läpi omia ajatuksiaan.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #26 : 05.08.2010 12:40 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 908 Basaaripisteet: 0 Profiili 7x viikossa 5km on kyllä "todella" vähän, vaikka monelle sipsipussin kanssa elävälle se voi kuulostaa kovalta. Itse juoksin vielä jokin aika sitten samalla kaavalla(ja olen suht paskassa kunnossa), mutta sitten duunin ohella lopetin senkin vähän. Nyt olen taas aloitellut sitä, että joka päivä vähintään tunnin jos treenaisi :)

Uskon, että tossa ei oo mikään ylikunto tullut vastaan, pikemminkin kroppasi alkaa olla niin hyvässä kunnossa, että se alkaa vaatia sen 7x5km jotta saat edes ylläpidettyä nykyistä kuntoasi.

Tee muutos tohon tasaiseen 7 x 5km suunnitelmaan ja jaksota matkat 10km hitaaseen juoksuun ja 5km nopeampaan, niin että olet maalissa ihan puhki. Tohon vielä lisää(tai korvaa osan juoksusta) 3x viikossa salitreenin, niin alkaa pelimies näyttää pelimieheltä.

ps. pidä silti ihmeessä yksi palautumispäivä



edit: luin väärin ja puolet viestistä ennen kuin aloin rustaamaan omaa, noh en jaksa muokata enempää. ADHD mitä eiku ;D
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #27 : 05.08.2010 18:02 »
Fyysinen Preesens Pakko toistaa Jäsen Viestejä: 1 838 Basaaripisteet: 1 Profiili No ei todellakaan kannata joka päivä käydä juoksemassa, vaikka lenkki olisikin sen viisi kilometriä "vain". Siitä vaan pidentämään lenkkejä, välillä vähän kovempaa vauhtia ja välillä palauttavia juoksuja. Silti kuitenkin pitää olla sen 1-2 lepopäivää viikossa..
My name is Dexter. Unlike many of you believe, I’m not a serial killer. I’m not very much afraid of blood either.

-----

Fyysinen Preesens moderaattoriX.
tallennettu
Vs: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #28 : 05.08.2010 22:23 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 908 Basaaripisteet: 0 Profiili Ei ne lepopäivät ole mitään pakollisia, ihan hyvin voi vetää kevyemmän päivän. Se on eri asia, jos treenaa oikeasti ihan hemmetin kovaa.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Re: Kai me pelaamisen ohessa kuntoillaankin? « Vastaus #29 : 05.08.2010 23:39 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 170 Basaaripisteet: 5 Profiili Teitä varmaan joutuu kiittämään siitä, että tänään napsahti päässä ja seurauksena kaivoin kaapista vanhat Addun ClimaCoolit jalkaan ja läksin lenkille. Mähän olen perinteisesti siis vihannut juoksemista, ja toisaalta kun opettaa tanssia sen kolme iltaa viikossa ja treenaa vielä itsekseen päälle, ei muita kuntoilumuotoja(perus lihastreeniä lukuunottamatta) oikein jaksa harrastaa. Intissä vuonna 2007 olen varmaan lenkkeillyt viimeksi. Siellä homma alkoi kyllä melkein jo maistumaan, kun lenkkejä joutui vetämään enemmän, ja lupasinkin itselleni jatkaa juoksemista reservissä. Yllättäen en ole jatkanut.

Nyt, pitkästä aikaa juostuani, olisi taas sellainen olo että lenkkeilyn voisi koittaa sisällyttä agendaan. Tanssiessa rasitus tulee sen verran sykäyksissä, ettei kestävyyskunto pääse juurikaan kasvamaan vaikka hyötyä siitä toki olisi. Huomasinkin olevani siinä suhteessa melko huonossa kunnossa. Arviolta kolme neljä kilsaa juoksin, ja olin ihan piipussa. Paskaa hommaahan se on, kun ei jaksa, mutta olisi myös siistiä jaksaa. Muutenkin on suunnitelmissa katkaista töiden alkaen herkkuhanat sekä vetää tunnit itsekin täysillä ja lihaskuntoon panostaen, joten saattaisi sinne yksi viikoittainen juoksulenkkikin mahtua. Saas nähdä miten äijän käy.
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 33
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines