Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: 1 2 3 4 5 [6]
Tulostusversio
Aihe: Kahvia tupakkaa...  (Luettu 48333 kertaa)
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #150 : 03.09.2012 18:19 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili Mä en ole kovin tumman kahvin ystävä, vaan olen tykästynyt enemmänkin Braziliin. Eikä kotona tule juuri kahvia juotua muuta kuin aamulla se kupillinen. Töissä sitten aina se pahvikahvi matkaan. Harvoin vaan sattuu huoltsikalta oikeasti hyvää kahvia matkaan.

Tiedä sitten missä vika mutta aina tuntuu siltä että kotona ei osaa tehdä hyvää kahvia, vaikka koetan aina välillä vaihdella kahvilaatuja.

Mitä kahvia muuten suosittelette pressopannulla tehtäväksi? Ostin tuollaisen pannun varmaan vuosi sitten ja olenkohan ehkä kerran kokeillut tehdä sillä kahvia. Onnistuessaan sillä vaan saa omaan makuun erinomaista kahiva aikaiseksi.
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #151 : 03.09.2012 18:26 »
blindside Jäsen Viestejä: 151 Basaaripisteet: 1 Profiili
Mitä kahvia muuten suosittelette pressopannulla tehtäväksi? Ostin tuollaisen pannun varmaan vuosi sitten ja olenkohan ehkä kerran kokeillut tehdä sillä kahvia. Onnistuessaan sillä vaan saa omaan makuun erinomaista kahiva aikaiseksi.

Kokeile jotain Arabica-pavuista tehtyä kahvia. Join joskus ciao!caffessa jotain arabicaa pressopannusta ja se oli pirun hyvää (nyt heidän listalla näkyy olevan Columbia Gourmet ja Brazil Santos-nimisiä). Toisaalta pressopannukahvi maistuu aina paremmalta kuin perus suodatinkahvi.

Itse olen miettinyt jonkun aikaa Aeropressin ja kahvimyllyn hankkimista. Niillä saisi just sen yhden hyvän kupin kahvia silloin kuin haluaa, helposti ja nopeasti.


« Viimeksi muokattu: 03.09.2012 18:38 kirjoittanut blindside »
"The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't."
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #152 : 04.09.2012 11:11 »
bËst Jäsen Viestejä: 247 Basaaripisteet: 0 Profiili Oon normaalisti ollut suht liberaali tupakoinnin suhteen ja mentaliteetti ollut enimmäkseen että "kukin tyylillään". Mutta kun Kyproksella kävin piipahtamassa niin paloi uskomattomasti käämi ko. tapaan. En siis itse polta kuin satunaisia sikareita herrasmiesilloissa (=3 kertaa vuodessa max?) mutta kyllä taas ehdiin kerran herättää päähäni kysymyksen että "mikä tuossa tupakoinnissa on niin mahtavaa". Tämä siis sen takia, että paloi käämi ihmisten tapaan roskata tumpeilla. Tupakan savun kanssa nyt jokainen intin käynyt on oppinut elämään, mutta tupakantumppien määrä otti tuolla lomalla totaalisen pannuun. Lähinnä se, että tumppeja löytyi hotellin uima-altaasta asti >_>. Kyllä siinä taas piti miettiä, että antaako se muutaman minuutin henk. koht nautinto oikeuden pilata muiden viihtyvyyttä ja roskata ympäristöä (oikeasti 70% kaikista maassa olevista roskista siellä oli tumppeja ja nyt Suomeen palattua kun oon kiinnittänyt asiaan huomiota niin sama tuntuu olevan täällä Suomessakin).

Toisekseen kun oon ammattiröökääjien love lompakossa joskus pohtinut, niin omaan päähän ei mahdu, että jos polttaa vaikka sen askinki päivässä niin kuluthan on ihan massiiviset lyhyen ajan sisällä. erittäin pyöristetty laskelma kertoo että päivä 5e -> viikko 35e -> kuukausi min: 140e... Tiedän tuhat ja yksi tapaa mihin tuonkin rahan voisi käyttää ja samalla säästää paitsi omaa kehoaan niin myös ympärillä olevien ihmisten viihtyisyyttä. >_>.

Mut siis joo. Oon sillä kannalla silti, että jos joku siitä saa suurta hyötyä irti niin vapaa maa, vapaat teot. Mutta tässä ihan lähipäivinä oon rivennut enemmän ja enemmän toivomaan että jokainen joka tupakoi niin ajattelis edes tovin sitä polttoa pidemmälle. Eli Tupakan kieltämistä en puolla ku siitä ei seurais kuin naurettava määrä salapolttoa ja ulkomailta välityksiä ja muuta pimeää toimintaa, mutta pieni järjenkäyttö jokaisen tupakoijan kohdalla on toivottavaa.
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #153 : 04.09.2012 11:29 »
echoes WELCOME TO SPECIAL ROUND Jäsen Viestejä: 1 300 Basaaripisteet: 7 Profiili Kahvia menee noin 4 kuppia päivässä. Ja sitä on tosiaan saatava päivittäin, muuten on aivan rikki. Myös hedareita ilmaantuu.

Kessua ja nuuskaa menee keitolla ollessa, mutta selvinpäin en käytä kumpaakaan. Ei riittäisi millään fyrkat kyseisiin tapoihin jos säännöllisesti painaisi.
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #154 : 11.10.2012 20:14 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Lidlissä oli viime viikon torstaista tähän päivään Ranska-teema ja tarjolla oli pienehkössä pussissa (n. 227 g) ranskalaiseen tapaan tummemmaksi paahdettua kahvia.

On muuten aika jees. Hintaa pussilla toki 2,69 euroa, mutta ei se tule edes yhtään kalliimmaksi kuin 500 gramman paketti Löfbergs Lilaa tai Franskrostia. Paahdoltaan asteen vaaleampaa kuin nämä kaksi ja maku ei aivan yllä jälkimmäisenä mainitun aromikkuuteen, joka tosin on tämän hetken suosikkikahvini. Jollain tapaa kuitenkin "savuisempi" elämys kuin aiemmin maistamani tummat paahdot.

Pauligin Parisien kahvi voisi olla lähellä tätä? Ehkä, kenties, mahdollisesti.

Harmi, että tätä ei taida saada Lidlistä säännöllisesti ja jää vain Ranska-viikon anniksi. Se vihreässä paketissa myytävä tummempi Arabica (500 g / 3,29 €) on hinta/laatu-suhteeltaan varsin OK jos budjetti sattuu olemaan tiukka, mutta näin hyvää se ei missään nimessä ole. Tummuudeltaan taitaa olla lähinnä Juhla Mokka Tumma paahdon tasolla.

Mutta kiva kokeilla uusia makuja.

www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #155 : 11.10.2012 20:52 »
migge Jäsen Viestejä: 3 172 Basaaripisteet: 0 Profiili Eikös Lofbergs Lilaa ole ainakin neljää eri paahtoastetta. Testasin tuossa yhden paketin 2 paahtoasteen Löfbergs Lilaa. Oli ihan hyvää sumppia. Seuraavaksi vähän tummempaa vois testailla.
www.playfire.com/migge
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #156 : 11.10.2012 21:45 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW
Eikös Lofbergs Lilaa ole ainakin neljää eri paahtoastetta. Testasin tuossa yhden paketin 2 paahtoasteen Löfbergs Lilaa. Oli ihan hyvää sumppia. Seuraavaksi vähän tummempaa vois testailla.

Jep, niin on. Crescendo niistä siis tumminta, paahtoasteen 5 kaffia ja sitä tarkoitin kun puhuin Löfbergs Lilasta. Unohdin taas mainita ton alanimen kokonaan.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #157 : 12.10.2012 07:05 »
kep Jäsen Viestejä: 807 Basaaripisteet: 0 Profiili
Eikös Lofbergs Lilaa ole ainakin neljää eri paahtoastetta. Testasin tuossa yhden paketin 2 paahtoasteen Löfbergs Lilaa. Oli ihan hyvää sumppia. Seuraavaksi vähän tummempaa vois testailla.

Jep, niin on. Crescendo niistä siis tumminta, paahtoasteen 5 kaffia ja sitä tarkoitin kun puhuin Löfbergs Lilasta. Unohdin taas mainita ton alanimen kokonaan.
Jos tumma kahvi miellyttää, niin Löfbergs Lilan Crescendo tai Kharisma (paahtoaste 4) on ihan ehdottomia. Kharisma-paketti on tällä hetkellä avattuna ja on aivan hemmetiin hyvää. Tuntuu että maut tulevat hieman paremmin esiin kuin Crescendossa, joka on ehkä liian tummaa.
Missähän Suomi olisi, jos 1939 olisi ollut rajalla 300 000 dosenttia.
-Gba

Katsoppas kirjoitusasuasi ja vertaa minuun. Itse olen viisitoista vuotias joten älä tule ruikuttamaan, piste.
-IceCold
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #158 : 15.10.2012 18:40 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 914 Basaaripisteet: 0 Profiili
Eikös Lofbergs Lilaa ole ainakin neljää eri paahtoastetta. Testasin tuossa yhden paketin 2 paahtoasteen Löfbergs Lilaa. Oli ihan hyvää sumppia. Seuraavaksi vähän tummempaa vois testailla.

Jep, niin on. Crescendo niistä siis tumminta, paahtoasteen 5 kaffia ja sitä tarkoitin kun puhuin Löfbergs Lilasta. Unohdin taas mainita ton alanimen kokonaan.

Kävin juuri kaupassa hakemassa sitä "Ephramin kahvia" eli Crescendoa. On muuten hemmetin hyvää. Aiemmin tuli juotua juuri näitä suomalaisia kahveja Brazilia ja Juhla Mokkaa, mutta ne tuhoavat ainakin oman vatsani happotasapainon(pistää oksettamaan aamulla). Tumma kahvi on hieman vatsaystävällisempää ja maistuu paljon paremmalta. En sanoisi että voimakkaampaa, vaan pehmeämpää. Vaaleat kahvit maistuvat kitkerältä verrattuna tähän.

Löfbergs Lilaa(paahtoaste 5) kuppi ja Tomaatti Mozzarella Ciabatta - taivas.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #159 : 15.10.2012 19:14 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Totta. Kun olen jossain vierailulla ja joutuu juomaan sitä perinteistä juhla-mokkaa, niin kyllä sen eron vaan huomaa. En toki koskaan kieltäydy kahvista tuon takia, mutta tummiin paahtoihin tottuessa ei paluuta ole.

Aamu käynnistyy ihanaisesti kun aamiaisen lopettaa tummalla paahdolla ja 80% suklaalla. Se maku on kielen päällä vielä tuntienkin päästä!  :)
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #160 : 09.11.2012 11:56 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Tulipa huomattua kantapään kautta ettei kannata laiminlyödä kalkinpoistoa ja kahvinkeittimen puhdistusta. Mulla on ollut nyt Moccis about vuoden ja vasta viime viikolla tein sille ensimmäistä kertaa kalkinpoiston. Tavallisen puhdistuksen olen kyllä hoitanut parin kuukauden välein, joka sekin on aika harvakseltaan.

HOLY SHIT, mitä about vuoden? Ostin sen tammikuussa 2011! Eli melkein kaksi vuotta!



Ensin Rainbow-kalkinpoistoainetta noin puoli desiä kahvinkeittimen vesisäiliöön. Siihen sekoitetaan about puoli litraa haaleaa vettä. Sen jälkeen keitin päälle. Kun ainetta on tippunut masiinan läpi noin puolet, katkaistaan keittimestä virrat ja annetaan seoksen muhia paikoillaan kotvasen. Hyvä aika on noin 15-30 minuuttia.  

Kalkinpoisto viimeistellään juoksuttamalla 2-3 pannullista kylmää vettä keittimen läpi.




Perään voi vielä tehdä tavallisen puhdistuksen. Clean Drop -puhdistusaineen olen havainnut hyväksi. Halvin paikka ostaa näitä lienee gigantti, jossa hintana on 4,95 paketti. Sisältää 5 pussillista ainetta, joten paketti kestää noin 5 kuukautta jos puhdistuksen tekee kuukauden välein.



Nämä kaksi puhdistusoperaatiota tehtyäni kahvin maku parani selkeästi! Aromit tulevat paremmin esille. Sainpahan opetuksen, ettei kannata odottaa liian kauan puhdistusta. Kuukauden välein on varmaan aika optimiaika tehdä tämänkaltainen puhdistus, mutta 2 kk lienee ehdoton maksimi jos tykkää juoda kahvinsa niin hyvän makuisena kuin se tavallisella suodatinkeittimellä tehtynä on mahdollista. Jos on sijoittanut Moccamasterin laatuiseen keittimeen, niin kyllähän se kannattaa.


Btw, taidan ostaa seuraavaksi kahviksi tuota Löfbergsin Kharismaa. Aika paljon kuullut siitä kehuja. Nyt on menossa Frankrost-paketti noin puolillaan, joka maistuu vielä paremmalta kuin ensimmäinen.


« Viimeksi muokattu: 09.11.2012 12:01 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #161 : 09.11.2012 13:54 »
Wyrkk Jäsen Viestejä: 426 Basaaripisteet: 0 Profiili Eikö olis ollu helpompaa laittaa vaan etikkaa keittimeen. Kotikonstein tulee puhdasta ja hyvää jälkeä ilman noita aineita.
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #162 : 09.11.2012 13:58 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW
Eikö olis ollu helpompaa laittaa vaan etikkaa keittimeen. Kotikonstein tulee puhdasta ja hyvää jälkeä ilman noita aineita.

Liian helppoa ja liian vähän hifistelyä!  ;D


Onhan sekin toimiva tapa, mutta ei tuo CleanDrop+kalkinpoistoaine-kombo maksa kuin about 6,70  (4,95 + 1,70) ja kerran kuukaudessa käytettäessä kestää melkein puoli vuotta. Kyl mä sen verran pystyn venymään että saan mielenrauhan sen suhteen että kahvi on parasta mahdollista mitä omissa olosuhteissa voi keittää.  :)
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #163 : 10.11.2012 22:10 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 914 Basaaripisteet: 0 Profiili Jägermeister pulloon oli jäänyt sentti pohjalle, niin päätin testata sitä tuon Crescendon kanssa ja ai helvata että on hyvää. Inttiaikoina tuli usein bussimatkalla juotua jekulla terästettyä kahvia, mutta sitten tuo on jäänyt. Crescendoon tuo sopii erinomaisesti. Täysi kuppi kahvia, päälle sentti tai kaksi jekkua, hieman sokeria ja täydellisyys on valmis. Normaalisti juon kahvini maidolla, mutta tuohon ei tarvitse ollenkaan.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #164 : 15.01.2013 15:22 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Yritän nousta kahvinjuojana seuraavalle tasolle: tästä päivästä lähtien jätän maidon ja sokerin kokonaan pois kahvista.

Olen kuullut, että kun pari viikkoa nauttii kahvin kahvina, niin ei voi sen jälkeen enää ajatellakaan juoman laimentamista ja sokeroimista. Toivottavasti sama efekti iskee tännekin!  

Kummasti muuten aihe nousi ylös kun Twin Peaksin uusintakatselu on päällä...  ;D


« Viimeksi muokattu: 15.01.2013 15:37 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #165 : 26.01.2013 11:52 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili
Yritän nousta kahvinjuojana seuraavalle tasolle: tästä päivästä lähtien jätän maidon ja sokerin kokonaan pois kahvista.

Olen kuullut, että kun pari viikkoa nauttii kahvin kahvina, niin ei voi sen jälkeen enää ajatellakaan juoman laimentamista ja sokeroimista. Toivottavasti sama efekti iskee tännekin!  
Tämä taitaa muuten toimia? Itse en ole juonut kahvia koskaan maidon kanssa, mutta sokeria siihen on tullut laitettua aina, joskus melko paljonkin. Viimeaikoina olen kuitenkin jättänyt sokerista puolet tai kaikki pois, eikä sitä makeaa kahvia enää niin ikävä olekaan.
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #166 : 26.01.2013 12:01 »
migge Jäsen Viestejä: 3 172 Basaaripisteet: 0 Profiili Maitoa tulee käytettyä, etenkin suomalaisten kitkerien vaaleapaahtojen kanssa. Jotkut perustelee sillä että saa viilennettyä kahvia, mutta itselle maidon tarkoitus on leikata se terävin kitkeryys pois. Tummapaahtoja voi sitten maistella ilman maitoa. Sokeria en käytä.
www.playfire.com/migge
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #167 : 26.01.2013 12:20 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Juu, kyllä alkaa kahvi maistua nyt alkuperäisessä muodossaan todella hyvältä! Parina ensimmäisenä päivänä oli vielä vähän tottumista, mutta nyt maku alkaa olla kohdallaan.

Toiminee erinomaisesti juurikin tummien paahtojen kanssa (joita juon kotioloissa tyypillisesti aina). Mutta miltähän maistuu perus juhlamokka mustana ilman sokeria? Kyllähän sitä pitää ottaa jos tarjotaan. Voi olla aika kitkerää settiä ainakin ensialkuun.

4 ja 5 paahtoasteen kahvit ovat kuitenkin mustana ja ilman sokeria todella, todella jees.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #168 : 27.02.2013 12:43 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW


Tälläistä löysin eilen Lidlistä. Oli lätkäisty tarjoushinta eli 1,89 euroa paketti. Oli niin halpaa, että ostin testiin ihan mielenkiinnon vuoksi. Näyttäisi olevan paahtoasteen 5 kahvia.

Nyt on menossa Frankrost-paketti, jonka jälkeen luvassa keittimen puhdistus ja tämän testaus. Lieköhän tämä vakimaku vaiko jokin kampanja? Jos tämä on ollut tarjouslehdessä, niin meikältä mennyt kyllä ohi.

www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #169 : 11.04.2014 17:00 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW http://www.arvidnordquist.fi/Mokka-13551.aspx?ProductID=PROD813

Ostin paketin Festivitaa tänään. Saman merkin Frankrost on suuri suosikkini ja tämä vaikuttaa yhtä lupaavalta. Voi toimia tumman suklaan kanssa jopa aiemmin mainittua paremmin! Onkohan tää saapunut Suomeen hiljattain kun en ole ennen tätä nähnyt hyllyllä? Tapanani on kyllä bongailla jos on tullut uusia makuja tarjolle aina kun on aika uuden sumppipaketin.

Aloitan aina aamuni kahdella kupilla kahvia, mutta en juo melkein koskaan sitä myöhemmin päivällä/illalla. Jos olen jossain kylässä ja puoliväkisin tarjotaan muuta kuin perinteistä vaaleaa, niin sitten voin harkita.

Olen tosin aika kofeiiniherkkä ja jos juon viiden jälkeen kupinkin, niin yöuneni voivat olla pahan kerran pilalla.


EDIT: Noin kymmenen kupillisen jälkeen voin sanoa, että on kyllä ihan helkkarin hyvää kahvia. Taitaa työntää Frankrostinkin piikkipaikalta. Kaikki maut tulee mahtavasti esiin kun juo mustana ilman sokeria ja jälkimakukin on erinomainen.


« Viimeksi muokattu: 17.04.2014 15:46 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Kahvia tupakkaa... « Vastaus #170 : 18.05.2014 01:28 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili Itse olen tätä nykyä jo täysin tottunut espresso-pohjaiseen kahviin suomalaisen suodatinkahvin sijaan. "Tavallista" kahvia ei ensinnäkään saa juuri mistään, vaan mikäli haluat kahvin mustana, tulee tilata Long Black, tai tyytyä johonkin Nestlen pikakahviin, joka on aivan hirveää kuraa. Mocaccino on kuitenkin vakiintunut omaksi suosikiksi, eikä mustaa kahvia enää edes tee mieli entiseen tapaan.

Spoileri (osoita katsoaksesi)
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 4 5 [6]
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines