Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
sleepy vs. Pokémon, osa II
Okei! Ensimmäinen kylä ja ensimmäinen sali!

Pikkuisen Cherrygrove cityn (josta sain oudolta vanhalta papparaiselta Running Shoe't, vihdoinkin. Jos joku Pokémonissa ärsyttää, on siinä sen älyttömän hidas kävely) ja kurkkauksen sysipimeään luolaan, joka saa ilmeisesti odottaa myöhempää viisittiä ja jotain taskuvalon tapaista itemiä, jälkeen päästään vihdoinkin pelin ensimmäiseen kunnon kaupunkiin, Violet Cityyn. Nopea parannusviisitti Pokémon Centeriin ja sitten Gymiin mätkimään pelin ensimmäinen traineri. . . tai sitten ei.
Ilmeisesti Busterin pitää käydä kurkkaamassa meno Gymin lähellä olevaa Sprout Toweria. Outo, huojuva torni sisältää kourallisen Bellsprouteja käyttäviä vanhuksia, joista ei ole mitään vastusta vanhalle kunnon, jo level-13 Dougille ja hänen Emberille. Kohti Gymiä!



Gymin johtaja Falkner ja hänen kaksi oppilastaan kukistuvat melkein helpommin kuin Sprout Towerin papparaiset. Ehdin alussa hieman huolestua kun gymin edustalla ollut heppu varoitteli Falknerin käyttävät lento-pokémoneja ja täysin unohtaneena miten Pokémonin kivi-sakset-paperi-systeemi toimi, arvelin miten tuli-tyyppiä oleva Dougini pärjäisi. Onneksi huolehdin täysin turhaan Falknerin tyhmät Pidgey ja Pidgeotto eivät mahtaneet mitään emberin polttavalle voimalle. Palkaksi sain ensimmäisen badgeni, jolla voin ilmeisesti käskyttää täysin huoletta alle level-20 otuksia, sekä tarpeeksi kokemuspojoja, että Doug muuttui. . .



Dougiksi! No, kai tuo virallisesti Quilava on.
Kukistettu Falkner antaa myös pelin ensimmäiset HM't ja TM't, jotka eivät sano minulle yhtään mitään. Pienen menu-tutkiskelun jälkeen HM't ovat kykyjä jotka voin antaa otuksille ja pystyn käyttämään taistelujen ulkopuolella ja TM't ovat kykyjä, jotka tulevat käyttöön taistelussa. Rock Smash-HM meni Geodudelle ja nyt pystyn mätkimään rikki tietynlaisia kiviä, jotka muuten tukkisivat reittejä, loistavaa! TM taas on HP:tä antava Roost, loistavaa! Myöskin Falkner ehdottaa, että seuraavan gymin löytäisin Azalea Towniin, joka on sattumoisin myös ainoa kaupunki jonne pystyn menemään, joten suunta Azaleaa kohti siis.

Heti Violet Cityn ulkopuolella on Ruins of Alph. Pienen tutkimisen jälkeen löydän pikkuisesta luolasta helpon laattapelin, jonka selvittäminen pudottaa minut syvemälle luolaan. Askel eteenpäin ja tapaan ensimmäisen Unown'ni:



Olin jostain syystä luullut, että Unown olisi esitelty vasta Rubyssa ja Sapphiressa, mutta olinkin näköjään väärässä. Kukistettuani ja napattuani tämän hieroglyfiä muistuttavan otuksen, luolasta löytäväni haahuileva tutkija kertoo, että Unown on siitä erikoinen laji, että heitä on iso kasa erinäköisiä versioita ja heidän keräämisen avuksi hän päättää antaa minulle Unown Reportin. Siihen luolan tutkailu päättyikin, koska pitkän käytävän päästä en onnistunut löytämään muuta kuin joka hitsin askeleella hyökkääviä Unown'eja ja umpikujan.

Ruins of Alphikin siis saa ilmeisesti jäädä odottamaan tiettyä itemiä tai jotain. Seuraavaksi törmäsin jonkinlaiseen laiturialueeseen, jossa kalasteli kolme taistelunhaluista kalastajaa. Vesi-otuksia käyttävät kalastajat kukistuivat helposti vaikkei salama-pokémonia minulla ollutkaan. Hieman etäämällä olevasta yksinäisestä Pokémon Centeristä löydän hepun joka tarjoaa minulle, maaritellusti nimetyn Old Rod-nimisen ongen. Kalastelemaan!



Äh. Ainakin viisi yritystä, eikä kalaonnea tunnu olevan yhtään. Yritetään nyt vielä kerran. . . haa!



Jos joku yksittäinen ei-alussa saatava pokémon Redistä mieleen jäi, oli se täysin surkea Magikarp. Nopea ember-isku ja pitäkööt kalastajat tunkkinsa.

Laitureista hieman etäämällä löytyy Azaleaan johtava Union Cave, joka kuulostaa aivan liian työläältä paikalta. Tallennusta, kiitos.



***

Loppuun täytyy hieman korjata väittämiäni Pokéwalkerista. Päätin hieman lukea laitteen oudon massiivista ohjekirjaa sekä paria kirjoitusta GameFAQs'stä ja selvisikin, että ehkä Pokéwalker ei ehkä olekaan niin hyödyllinen laite kuin kuvittelin sen olevan. Ensinnäkin, jokainen laitteen tunnistava askel onkin kuin onkin yksi kokemuspiste laitteeseen laitetulle otukselle, joka kuulostaa todella hyvältä. Harmiksi Pokéwalkerissa oleva pokémon ei pysty saamaan yhdellä kerralla enintään kuin yhden vaivaisen levelin riippumatta siitä olitko kävellyt tsiljoona askelta vai juuri yhden levelin tarvitseman määrän askelia. Ja ihan kirsikkana päällä, jos pokémon nousee Pokéwalkerissa levelille jossa hän oppisi uuden liikkeen tai muuttuisi uuteen muotoon, se ei tee niin. Mutta jos luin oikein, menetetty liike tai muoto saadaan heti seuraavalla levelillä joka saadaan itse pääpelissä. Ehkä ilman näitä rajoituksia pelistä tulisi aivan liian helppo, mutta sääli tämä silti minusta on. . . Taskussani Pokéwalker saa silti pysyä, ainoastaan siellä kokemuspisteitä saa hieman turhemmat otukset, joita en ehkä muuten käyttäisi ollenkaan, ykkösvalintojen sijaan.
6 kommenttia
Tuulisti 18.04.2010 22:34
Jep, Pokewalkerista aika kauan ähräämällä. Kaveri oli napannut surfing pikachun. :3
Riepu 16.04.2010 23:56
Mutta olen onnistunut nappaamaan kaksi flying pikachua. :3
Noiko sai jotenkin Pokéwalkerin kanssa kikkailemalla? Itsehän olen tietenkin unohtanut koko laitteen melkein heti kun aloitin pelaamaan :P

Noin 30 tuntia HeartGoldia takana ja Johdon (Johton?) viimeinen salipäällikkö olisi seuraavaksi nujerrettava. Pelin parhaat puolet ovat siis vielä aikalailla edessäpäin.
Tuulisti 16.04.2010 22:30
Olen 4 badgea hankkinut. Toistaiseksi peli on ollut hyvää, tuttua pokemon-laatua mutta ei mielestäni tarjoa tarpeeksi uudistuksia ainakaan vielä. Kuten varmasti kaikki muutkin, toivoisin että jotkin asiat eivät olisi ihan niin hitaita ja vaivalloisia (vrt. pokecenter ja pokemonien vaihtaminen kaikkine animaatioineen.)

Lisäksi minusta tuntuu, että ihmisten vaihtotarjoukset ovat entistä retardimpia. Edes tavallista perusötsiä ei saa vaihdettua toiseen, koska kaikki haluavat ötsistään sen levelin 100 Mewin tms.

Mutta olen onnistunut nappaamaan kaksi flying pikachua. :3
Lohari 31.03.2010 22:54
Niin Magikarpistahan ei kasva kuin yksi pelin parhaita pokemoneja  ;)

Uuden sukupolven yksi parhaimmista se kyllä on, kiitos mm. fyysisen Waterfallin. Tosin ainakin edellisessä sukupolvessa se oli melko turha otus.

Pääsiäislomalla täytyy itse aloitella oma seikkailu Johton maisemissa.  8)
Cocki 28.03.2010 12:22
Itse olen aina napannut Magikarpin kunhan se on ollut mahdollista. Sen oma muotohan on täysi paska mutta siitä lvl 22 tai jotain muuttuva Gyarados on yksi lemppareista koko pelisarjassa. Helppo levuttaa niin että laittaa ekaksi pokemoniksi Magin -> menee grindaan pusikoihin -> vaihtaa sen toiseen pokeen heti alussa -> tappaa paremmalla vihollisen -> kumpikin saa expaa -> jatkaa. Turhauttavaa mutta Gyarados on sen arvoinen.
zoukka 28.03.2010 11:56
Niin Magikarpistahan ei kasva kuin yksi pelin parhaita pokemoneja  ;)