Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Uutistarkastelua - Pelaajalehti.com
Tänään päätin tarkastella hieman Pelaajalehden uutisointia ja myös yleistä ulkoasua. Ensin uutisia.

#1 Tässä on loppuvuoden kiinnostavin peli!
Siinä se kiinnostavin peli sitten on. Otsikko olisi täydellinen, jos siihen vielä lisättäisiin loppuun: "Katso lista!".

#2 Tältä näyttää Deus Ex 3
Joo. Sitä en vain ymmärrä, että miksi pitää otsikoida noin tökerösti ihan normaalin otsikoinnin sijaan. Ihan normaali "Uusia kuvia seuraavasta Deus Ex -pelistä" tai jokin muu vastaa olisi toiminut ihan hyvin ja se ei näyttäisi noin pelletouhulta. Ehkä tämä on makuasia, mutta vain siinä mielessä, että toinen on paskaa makua ja toinen ei. Plussaa siitä, että ne kuvat sentään löytyi tuolta.

#3 Näin paljon F1 2010:n grafiikka on parantunut – Katso kuvat!
Mikäli tämä uutinen on Dragon Snaken itse tuottama juttu ja idea, niin jotain positiivista sentään. Huomaa, että ehkä siellä pään sisällä pieni liekki palaakin. Yrityksestä siis pisteet, mutta itse jutun taso kuitenkin jäi aika heikoksi. Parit screenshotit ja kolme virkettä ei tarvitse hirveästi panostusta. Jos hommaan oikeasti panostaa, syntyy huomattavasti mielenkiintoisempaa ja kattavampaa juttua.

#4 Shadows of the Damned – Kaikkien aikojen kieroin peli? Katso kuvat!
Jepjep. Kuvat tuli katsottua! En vain ymmärtänyt, että miksi tässä ehdotellaan pelistä kaikkien aikojen kierointa? Ilmeisesti peliä tekemässä olevat henkilöt vaikuttavat asiaan, mutta otsikon perusteella saa käsityksen, että tuo kierous pitäisi näkyä noista kuvista.

Vielä muutaman sanan voisi sanoa tuosta sivun yleisestä olemuksesta. Rehellisesti sanottuna sivu näyttää mainosripulilta. Epilepsiakohtauksesta toipumisen jälkeen, pääsee selailemaan jo itse sivua. Kuitenkaan uutisten ja juttujen taso ei päätä huimaa. Ymmärrän toki, että ne isommat jutut laitetaan itse lehteen, mutta jos itse sivu on 80% mainosten peitossa, luulisi siellä olevan hieman pintaakin enemmän. En nyt tarkoita Dragon Snaken tissijuttuja (jotka ovat muuten vähentyneet huomattavasti WTF?), vaan ihan oikeita artikkeleita ja vähän ajatusta siihen hommaan. Sinänsä mielenkiintoista, että harrastesivusto KonsoliFIN kirjoittelee asiallisempia uutisia. Heilläkin on mainokset pamahtaneet ruutuun aika häiritsevästi, mutta sentään joka toisessa otsikossa ei lue "TÄMÄ ON PARAS PELI - KATSO KUVAT!". Meneeköhän Pelaajalehti.comin kaikki mainosrahat lehden tukemiseen, kun ei nettisivuun ehditä panostaa?

PS. Arkistoista kaivoin:
14 kommenttia
Doinkki 27.09.2010 17:58
On muuten hesarin uutisointikin alkanut muuttua katso kuvat -suuntaan. On tullut viime päivinä useampi tuollainen vastaan.
Melfice_ 27.09.2010 16:14
Ei nyt pilata hyvää blogia eipäs-juupas-väittelyllä. Sen voi tehdä vaikkapa Pelijournalismin alennustilassa.

mutta sitä ennen KATSO KUVAT TISSIVAU LARA CROFT KUUMISSA SEKSITOUHUISSA FUCK LIKE AN ORANGUTANG!
Rocky_Balboa 27.09.2010 12:11
Ironista kyllä, että nämä avautumiset uutisten huomionhakuisuudesta tulevat Rocky_Balboalta, alan mestarilta.  :lol:
Niinpä! Luulisi jo, että pelaajalehti ottaisi yhteyttä, mutta ei. :(

Linja todellakin oli vastaava jo ennen Eemeliä, kenties jopa hieman pahempi. Tässä esimerkiksi nykyään Helsingin Sanomiin kirjoittavan Lassi Kurkijärven uutinen puoli vuotta ennen Eemeliä:

http://pelaajalehti.com/2007/02/13/kuumaa-seksia-playstation-2lla-katso-video-k-21/
No kai tuosta pitää vain sitten olla eri mieltä. Ellei joku jaksa alkaa laskemaan ja arvioimaan uutisia pidemmältä ajalta.

Olisi ehkä pitänyt olla hieman tarkempi. Tietenkin sieltä löytyy sensaation hakuisia juttuja ennen Dragon Snaken aikojakin, mutta sanon vain, että ne lähtivät noususuuntaan tuon vallanvaihdoksen jälkeen. Otsikoissa on enemmän Seiskan tyyppistä otsikointia ja itse tekstit ovat yleensä muutaman virkkeen mittaisia introja kuviin/videoihin.

Pitää kai sitten olla viihteestäkin eri mieltä. Ns. kuivaa uutisointiakaan ei tarvitse harrastaa. Suomalaisista sivuista KonsoliFIN hoitaa juttunsa yleensä asiallisesti, mutta samalla niistä löytyy usein huumorin pilkettä.

Sinänsä ei ole mitään henkilökohtaista ketään pelaajalehden tyyppiä vastaan. Ymmärrän hyvin miksi tuo uutisten tyyli on mitä on. Ei mun ole siitä silti pakko pitää ja olen sen verran huomionhakuinen nettihomo että kritisoin tyyliä ja sen tuottajia mielellään sekä hyvin äänekkäästi.
finngamer 27.09.2010 11:47
Ehkei pitäisi ruokkia finngameria, mutta ruokitaan nyt sitten.

Ei tartte, saan kyllä tarpeeksi huomiota internetin ulkopuolella.

Ironista kyllä, että nämä avautumiset uutisten huomionhakuisuudesta tulevat Rocky_Balboalta, alan mestarilta.  :lol:

Kysyin vain, että onko se uutisten linja tosiaan päätetty noin. Jos sieltä tulee ohjetta Dragon Snakelle, niin ei siinä sitten voi mitään. Täytyy kai uskoa, että ohjeistuksessa lukee "katso kuvat" jne. Jännä juttu, että se muuttui samalla kuin Dragon Snake aloitti hommat.

Turha lässyttää mistään viihdepitoisuudesta, kun kaikki tietää että noiden juttujen ja otsikoiden ainoa tarkoitus on saada lisää klikkejä.

Joo, "ei mitään henkilökohtaista". Faktat kuntoon.


Linja todellakin oli vastaava jo ennen Eemeliä, kenties jopa hieman pahempi. Tässä esimerkiksi nykyään Helsingin Sanomiin kirjoittavan Lassi Kurkijärven uutinen puoli vuotta ennen Eemeliä:

http://pelaajalehti.com/2007/02/13/kuumaa-seksia-playstation-2lla-katso-video-k-21/


Viihdettä.
Rocky_Balboa 27.09.2010 10:31

Ehkei pitäisi ruokkia trollia, mutta vastataan nyt.

Mutta mitä haluat että sanon? Että Eemeli tekee johdon mielestä huonoa työtä ja hihittelee työpöytänsä takana vaikka häntä kielletään? Enpä pysty tuollaista sanomaan. Viihdepitoista linjaa ollaan toki puntaroitu useasti, mutta tässä  edelleen ollaan kun porukka tuntuu tykkäävän. Kuivia uutissaittejahan on netti pullollaan, miksi niitä pitäisi saada lisää? Ja vaikka muulta vaikuttaisi, panostuksen puutteesta ei suinkaan ole kyse. Eemelillä on jo vuosien kokemus, ja voin kertoa ettei yksikään otsikko ole tehty vasemmalla kädellä. Pohdittavana on myös julkaisuaika, näkyvyyden tärkeysjärjestys saitilla, hakusanat... Vaikka huudat blogissasi "Katso kuvat!" tai etsimällä etsit hupaisia uutisesimerkkejä, voin kertoa että olet aika kaukana asian ymmärtämisestä.
Ehkei pitäisi ruokkia finngameria, mutta ruokitaan nyt sitten.

Kysyin vain, että onko se uutisten linja tosiaan päätetty noin. Jos sieltä tulee ohjetta Dragon Snakelle, niin ei siinä sitten voi mitään. Täytyy kai uskoa, että ohjeistuksessa lukee "katso kuvat" jne. Jännä juttu, että se muuttui samalla kuin Dragon Snake aloitti hommat.

Turha lässyttää mistään viihdepitoisuudesta, kun kaikki tietää että noiden juttujen ja otsikoiden ainoa tarkoitus on saada lisää klikkejä.
finngamer 27.09.2010 01:05
Jeps, suosittu on. Sitä ei olla kiistämässä.

Eli siellä on jokin ylempi taho päättänyt, että uutisten tulee olla yksinkertaisia ja lyhyitä juttuja kuvien/videoiden kera ilman mitään omaa näkökulmaa tai panostusta? Otsikoinnista on päätetty ilmeisesti myös? Klikkejä klikkejä!? Tuliko nämä päätökset muuten voimaan tuossa 2007 kesällä kun Dragon Snake tuli toimittamaan nettiuutisia? Pikaisella vilkaisulla näyttää siltä, että uutisten tyyli oli hieman erilaista ennen Dragon Snaken aikakautta. Ei mitään henkilökohtaista Dragon Snakea vastaan, mutta tuo "journalismin tyyli" ei vain lämmitä sydäntä. Ei näköjään pidäkään lämmittää, kun kohderyhmänä on jotain ihan muuta.


Ehkei pitäisi ruokkia trollia, mutta vastataan nyt.

Mutta mitä haluat että sanon? Että Eemeli tekee johdon mielestä huonoa työtä ja hihittelee työpöytänsä takana vaikka häntä kielletään? Enpä pysty tuollaista sanomaan. Viihdepitoista linjaa ollaan toki puntaroitu useasti, mutta tässä sitä edelleen ollaan kun porukka tuntuu tykkäävän. Kuivia uutissaittejahan on netti pullollaan, miksi niitä pitäisi saada lisää? Ja vaikka muulta vaikuttaisi, panostuksen puutteesta ei suinkaan ole kyse. Eemelillä on jo vuosien kokemus, ja voin kertoa ettei yksikään otsikko ole tehty vasemmalla kädellä. Pohdittavana on myös julkaisuaika, näkyvyyden tärkeysjärjestys saitilla, hakusanat... Vaikka huudat blogissasi "Katso kuvat!" tai etsimällä etsit hupaisia uutisesimerkkejä, voin kertoa että olet aika kaukana asian ymmärtämisestä.
Rocky_Balboa 26.09.2010 21:27
Pelaajalehti.com on erittäin suosittu sivusto. Henkilökohtaisesti ottaisin varmasti mieluummin sellaisen sivuston jossa on kuivempaa asiaa vaikka kävijämäärät vähenisivätkin, mutta ylhäällä on päätetty nykyisen kaavan puolesta. Eli sellaisen, jossa sivusto on miltei täysin erillään itse lehdestä.

Toisin sanoen voitte unohtaa henkilökohtaisuuksiin menevät läpät, sillä Eemeli tekee vain työtä käskettyä. Tosin on syytä huomioida, ettei suurin osa meistä osaisi tehdä tuollaista X-blades uutista lukijamäärien puolesta yhtä optimaalisesti, vaikka miten yrittäisimme. Vaatii kyllä oikeasti taitoa, vaikka se onkin vaikea myöntää kun itse joskus tuuraan nettiuutisoinnissa.

Jeps, suosittu on. Sitä ei olla kiistämässä.

Eli siellä on jokin ylempi taho päättänyt, että uutisten tulee olla yksinkertaisia ja lyhyitä juttuja kuvien/videoiden kera ilman mitään omaa näkökulmaa tai panostusta? Otsikoinnista on päätetty ilmeisesti myös? Klikkejä klikkejä!? Tuliko nämä päätökset muuten voimaan tuossa 2007 kesällä kun Dragon Snake tuli toimittamaan nettiuutisia? Pikaisella vilkaisulla näyttää siltä, että uutisten tyyli oli hieman erilaista ennen Dragon Snaken aikakautta. Ei mitään henkilökohtaista Dragon Snakea vastaan, mutta tuo "journalismin tyyli" ei vain lämmitä sydäntä. Ei näköjään pidäkään lämmittää, kun kohderyhmänä on jotain ihan muuta.
finngamer 26.09.2010 15:08
Pelaajalehti.com on erittäin suosittu sivusto. Henkilökohtaisesti ottaisin varmasti mieluummin sellaisen sivuston jossa on kuivempaa asiaa vaikka kävijämäärät vähenisivätkin, mutta ylhäällä on päätetty nykyisen kaavan puolesta. Eli sellaisen, jossa sivusto on miltei täysin erillään itse lehdestä.

Toisin sanoen voitte unohtaa henkilökohtaisuuksiin menevät läpät, sillä Eemeli tekee vain työtä käskettyä. Tosin on syytä huomioida, ettei suurin osa meistä osaisi tehdä tuollaista X-blades uutista lukijamäärien puolesta yhtä optimaalisesti, vaikka miten yrittäisimme. Vaatii kyllä oikeasti taitoa, vaikka se onkin vaikea myöntää kun itse joskus tuuraan nettiuutisoinnissa.
Tuulisti 25.09.2010 17:19
Mitenkäs se menikään... Suomen Edge?
kep 24.09.2010 07:02
Mulla on Pelaajalehden nettisivut boikotissa juuri tämän häpeilemättömän klikkausten kalastelun takia ja jos Amppareista bongaan jonkin peliuutisotsikon niin katson sen joltain muulta sivustolta tai jopa mieluiten googlaan muualta saman uutisen. Eihän siinä mitään vikaa ole, että yrittää saada firmaan rahaa, mutta jossain vaiheessa kannattanee kysyä itseltään, että onko minkäänlaista journalistista integriteettiä enää jäljellä, kun otsikot eivät pahimmillaan kerro mitään itse uutisesta ja kaikki päättyvät sanoihin "KATSO KUVAT!" Pelaajalehti on tällä linjalla kohderyhmänsä valinnut ja minä en kuulu siihen.
migge 23.09.2010 23:35
Pelaajalehti.comia kannattaakin lukea kännykällä. Mobiiliversio karsii kaiken turhan tauhkan sivuilta, mainokset mukaanlukien. Harmi kun ei tuota taida saada normiselaimeen mitenkään auki.
Melfice_ 23.09.2010 14:59
Hah hah, tää on kyllä näistä paras. Toi arkistojen aarre pistää aina pään pyörimään.