Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Profiili
Yhteenveto
Näytä tilastot
Näytä kirjoitukset

  Näytä kirjoitukset
Sivuja: 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 ... 30
151  Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Kuolleet julkimot : 06.10.2011 12:31
Kyllähän Steve Jobs oli todella merkittävä henkilö tietotekniikan kehittymisessä. Minkälaisia olisi tämän päivän tietokoneet, jos Steve Jobsia ei olisi ollutkaan? Olisiko IBM ja kumppanit panostaneet kotitietokoneisiin niin paljon kuin ne panostivat, jos Apple II ei olisi näyttänyt, että kotitietokoneille on kysyntää? Olisiko Microsoft kehittänyt Windowsia, jos Steve Jobs ei olisi uskonut niin vahvasti graafiseen käyttöliittymään ja sitä kautta luonut Apple Lisa -tietokonetta (maailman ensimmäinen graafisella käyttöliittymällä varustettu tietokone)? Olisiko tämän päivän tietokoneet niin helppokäyttöisiä kuin ne on, jos Apple ei olisi ollut suunnannäyttäjänä näyttämässä, että tietokoneet voi olla helppoja ja yksinkertaisia käyttää? Ja jos kotitietokoneet ei olisi yleistyneet erinäisistä syistä johtuen, minkälainen Internet olisi tänä päivänä?

Ja tietenkin iPhone. Android olisi melko varmasti jotain ihan muuta kuin mitä se tänä päivänä on ja tämän päivän huippuälypuhelimet olisi suurimmaksi osaksi Symbian-pohjaisia. iPod on lähestulkoon synonyymi MP3-soittimelle (miten olisi kannettava CD-soitin perusnokialaisen kaveriksi taskunpohjalle?) ja iTunes Store on toiminut melko vahvana suunnannäyttäjänä musiikin, ja vähän kaiken muunkin, digitaalisena kauppana. iPad on mm. helppokäyttöinen tietokone, jota kuka tahansa, lapsesta vanhukseen, osaa käyttää.

Ja sitten on vielä Pixar, minkä Steve Jobs osti ja toimi myös sen toimitusjohtajana siihen asti kunnes Disney sen osti. Mikä vaikutus Pixarilla ja sen elokuvilla on ollut tietokoneanimaatioon?


Steve Jobsin kädenjälki näkyy aika monen ihmisen elämässä, vaikkei olisi koskaan omistanut mitään Applen tuotetta.
152  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Modeemit ja reitittimet : 05.10.2011 20:22
Miten idioottivarma tuo Mac-suodatus on, jos vertaa vaikkapa WPA2:een? Voiko sitä jotenkin helposti softalla hakkeroida, että verkkoon pääsee sisään? En ole tutustunut aiheeseen, mutta minulla on mielikuva, että päästääkseen tuohon verkkooni tarvitsee jo vähän enemmän osaamista kuin mihin maallikko pystyy.
Maallikolta ei välttämättä tieto taito riitä omasta takaa, mutta Google auttaa tiedonjanoista pikkukräkkeriä: wlan + mac + filter + crack = Helppoa kuin kakun leikkaaminen.


E: Kannattaa heittää tollanen purnukka korpeen, ja ostaa joku parempi. Omenatarhasta löytyy tietty AirPort Extreme ja Time Capsule (suurin malli on järkyttävän ylihintainen), jotka on varsin päteviä langattomia tukiasemia. Ei toki ainoat hyvät purkit, mutta kun noissakin pirulaisissa on niin paljon eroja eri laitteiden välillä, että onnea matkaan oikean löytämisessä. Anandtechin mukaan ainakin Airport Extreme olisi hinnoiteltu järkevästi ominaisuuksiin, ym. nähden. Anandtech - Airport Extreme (5th Gen) and Time Capsule (4th Gen) Review.
153  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Pelitarjoukset : 05.10.2011 19:28
Portal 2 puoleen hintaan Steamistä, eli 14,99€.
154  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Yleinen iPhone-keskustelu : 05.10.2011 13:31
Aika vaisu uusi Iphone. Kilpailijat ovat kuitenkin tarjonneet vastaavaa jo kohta vuoden päivät. Nyt annetaan Googlelle hyvä mahdollisuus räjäyttää pankki viikon päästä.
Puhutaankos nytten laitteistosta vai ohjelmistosta? iPhone 4:ssä on ollut jo reilun vuoden ajan 326ppi:n näyttö, jollaista ei tietääkseni kovinkaan monessa kilpailevassa laitteessa ole vieläkään. iPhone 4S:n prossu ja näytönohjain pieksee nykyiset kilpailijat. Uusi antenni, joka suurinpiirtein - ainakin paperilla - korjaa kaikkia puhelimia vaivaavan "käsisyndrooman" (signaali heikkenee kun puhelimen ottaa käteen). Uusi "world phone" -ominaisuus ei ehkä suomalaisia kiinnosta, mutta joillekkin tärkeä ominaisuus, eikä sitäkään kovin monella kilpailijalla ole (onko missään luurissa?). Uusi kamera, joka saattaa olla jopa Nokia N8:n kameraa parempi.

Ohjelmistopuolella ehkä vähän hitaampaa siinä mielessä, että suurimmat iOS 5:n uudet ominaisuudet on ollut Androidissa jo jonkin aikaa. Mutta toisaalta Androidilla on kuitenkin vielä kiinni ottamista siinä kuinka hyvin kaikki ominaisuudet toimii. On täysin eri asia, onko laitteessa ominaisuus X ja toimiiko ominaisuus X hyvin.

Toisaalta Siri saattaa olla melko suurikin ominaisuus. Minun näkemyksen mukaan tietokoneiden ensisijainen tehtävä on palvella ihmistä, ja Siri tekee juuri sitä. Se on ensimmäinen tavalliselle maan tallaajalle suunnattu älykäs tekoäly. Jää nähtäväksi jääkö se loppujen lopuksi pelkäksi hienoksi kikaksi, jota kukaan ei käytä, vai mullistaako se omalta osaltaan tavan käyttää tietotekniikkaa.


Lainaus käyttäjältä: Mtv3.fi
Teknologiayhtiö Apple ei eilen julkistanut täysin uusiksi muotoiltua iPhonea.  
...
Tietenkin Applen päätös pysyä vanhassa muotoilussa on myös Googlen Android-käyttöjärjestelmälle ja sitä käyttäville valmistajille mahdollisuus iskeä.
Kilpaillaanko puhelimissa ainoastaan puhelimen muotoilulla, eikä prosessorilla, näytöllä ja ohjelmistolla ole mitään väliä?


Mutta toki odotan mielenkiinnolla mitä uutta Google on keksinyt Jäätelövoileipään. Onko se pelkkä puhelimen ja taulutietokoneen uudelleen kohtaaminen, vai onko siihen keksitty jotain suurta ja hienoa uuden ulkoasun lisäksi.



E:
iPhone 4S:n saksalaiset hinnat paljastettu. Ei ole kivaa luettavaa ne: 629€/739€/849€ kytkyttömänä. Ja koska Applen tuotteet maksaa saman verran kaikkialla, niin nuo on melko varmasti myös Suomen hinnat.

Ja eilinen keynote on katseltavissa Applen sivulla.
155  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Yleinen iPhone-keskustelu : 04.10.2011 23:45
Kytkyhinnat lähinnä kiinnostaa meikäläistä. iPhone 4:n 16 gb:n malli oli/on soneralla 24 euroa kuukaudessa 24:n kk:n sopimuksella. Noista 4S:n kytkyttömistä hinnoista voisi päätellä, ettei varmaan halpene? Toisaalta Soneralla oli silloin vielä yksinoikeus Suomessa, nyt taitaa olla asiat toisin, joka saattaa pakottaa Sonerankin lähtemään hintakilpailuun mukaan.
Voisin kuvitella, että aika samoissa lukemissa pyöritään. Kytkytön hinta kuitenkin suunnilleen sama kuin iPhone 4:n hinta oli.


Apple jätti esityksen yhteydessä strategisesti yhden numeron mainitsematta. Valmiusaika nimittäin huonontunut melko paljon. iPhone 4:n ja 3GS:n 300h tipahtanut 200:an tuntiin.

http://www.apple.com/iphone/compare-iphones/
156  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Yleinen iPhone-keskustelu : 04.10.2011 22:38
GM menee luuriin ilman developer-accountia, niinhän, niinhän?!
Melko varmasti se noin toimii. iTunes 10.5 beta 7 tai uudempi pitää jostain lisäksi ladata.


Eniveis, oma 16 GB iPhone 4 lähtee varmaankin kaverille myyntiin ja tilalle tulee valkoinen 16 gigainen 4S. Enempää tallennustilaa en tarvitse, sillä nelosessakin on koko ajan ollut vapaana melkein 10 gb.

Mitkähän on Suomen hinnat? Ja tuleeko heti ensimmäisestä päivästä kaikille operaattoreille? Niin paljon kysymyksiä, niin vähän vastauksia.
Minulla taasen 32Gt melkein täynnä. >.> 64Gt himottaisi juuri sen takia, mutta jos se yli 800€ maksaa, niin eipä innosta. Apple Online Storeen ilmesty uudet hinnat ja uusittu iPhone 4 (8Gt) kustantaa 519€ SIM-vapaana. Joten siitä voi arpoa 619€/719€/819€ hinnat 16Gt/32Gt/64Gt SIM-vapaille 4S:ille. Virallisia hintoja ei vielä ole.
157  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Yleinen iPhone-keskustelu : 04.10.2011 22:10
Aika pitkälti odotusten mukainen luurihan sieltä tuli. 2x CPU-teho, 7x graafinen teho. Kamera vaikuttaa ainakin speksien mukaan varsin pätevälle. Akkukestokin pysyi suunnilleen samana: 3G-puheaikaa tuli yksi tunti lisää, mutta netinselaus wlan-verkossa lyheni yhdellä tunnilla. 64Gt tallennustilaa muuten ihan jees, mutta se kustantaa satasen enemmän kuin nykyinen 32Gt, eli kai se tarkoittaa yli 800€ hintalappua. Siri vaikuttaa myös ihan pätevälle, mutta saapa nähdä ymmärtääkö tekoälyparka sanaakaan suomalaisten englanninkielen sopertamisesta.


iOS 5 ja iCloud julkaistaan 12. päivä, ja iPhone 4S rantautuu Suomeen 28. päivä tätä kuuta. iOS 5:n GM-versio julkaistiin juuri.
158  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Deus Ex -pelisarja : 04.10.2011 16:48
Oli kyllä hiukan outo ratkaisu ulkoistaa bossitaistelujen tekeminen toiselle firmalle. Ei ihmekään kun ne tuntui niin erillisille tapauksille muuhun peliin verrattuna. Video bossitaistelujen tekemisestä. Vaikuttaa vitsiltä, mutta on totisinta totta.

Ensimmäisen DLC:n, Missing Link:n, pitäisi tulla tässä kuussa, ja siihen bossitaistelun on onneksi tehnyt Eidos itse.


Onkos kukaan teistä "noviiseista" kerennyt vielä ensimmäistä Deus Ex:ää aloittamaan?
159  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 02.10.2011 11:25
Valve julkaisee Portal 2:n ensimmäisen DLC:n, "Peer Review", tiistaina. Lisää co-op -kenttiä ja challenge mode yksinpeliin ja co-op:iin. Hinta nolla euroa kaikilla alustoilla.

Ja Portal 2:n soundtrackin kolmas ja viimeinen osa on nyt ladattavissa.
160  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Yleinen iPhone-keskustelu : 01.10.2011 23:41
Toisaalta keskustelu tulevasta iPhonesta on lähtenyt hiukan väärälle polulle siinä, että ainoastaan kokonaan uudelleen suunniteltu luuri voisi olla suuri päivitys kun taasen iPhone 4:n kuorissa voi olla vain pieni päivitys. Esimerkiksi iPhone 3G vs 3GS. Molemmat kyllä näyttää identtiselle, mutta... 3GS:ssä oli tehokkaampi prosessori, suurempi tallennuskapasiteetti, uusi näytönohjain (joka pieksi edellisen mennen ja tullen ja nauroi vielä päälle), videotallennus, HSDPA-tuki (nopeampi latausnopeus 3G-verkoissa, jotka sitä tukee), ääniohjaus, magnetometer ja ehkä jokunen muu ominaisuus. Oliko tuo pieni päivitys?

iPhone 4 sen sijaan oli kyllä ulkoisesti täysin uusi malli, mutta esimerkiksi näytönohjain on sama kuin iPhone 3GS:ssä. Kuten myös tallennuskapasiteetti. Toki parannuksiakin oli, joista näyttö ehdottomasti suurin.

Mutta nyt taas seuraavassa iPhonessa on uusi näytönohjain, joka pieksee edellisen mennen ja tullen ja nauraa vielä päälle. Ehkä myös suurempi tallennuskapasiteetti. Eikä saman kuoren käyttäminen muutenkaan estä Applea lisäämästä siihen uusia ominaisuuksia, kuten vaikka NFC:tä. Ja huhujen mukaan uudessa luurissa olisi tuki HSPA+:lle, joka tarkoittaisi entistä nopeampia latausnopeuksia, jos vaan verkko sitä tukee.


Mutta seuraava iPhone on kyllä toistaiseksi melko suuri kysymysmerkki. Kahdesta eri mallista ollut melko paljon juttua, mutta ilmeisesti sieltä on vain yksi tulossa. En kyllä usko, että Apple mitään teardrop -mallista luuria julkaisisi, koska se ei olisi symmetrinen, kun luuria pitää vaaka-asennossa. Ja iPhonea kuitenkin aika paljon käytetään vaaka-asennossa.
161  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Apple : 28.09.2011 17:07
Apple innostui laajentamaan iTunes Storeja EU:n alueella ihan urakalla. Musiikit, elokuvat ja kirjat on tullut useiden maiden iTunes Storeihin. Suomeen asti elokuvien lisäksi tuli myös kirjat, maksavat sellaiset. Mm. Walter Isaacsonin Steve Jobs -kirja kustantaa 15,99€, mikä on reilun euron kalliimpi kuin Kindle Storessa. Mitä nyt muiden kirjojen hintoja pikasesti kattelin, niin hinnat näyttäisi menevän vähän ristiin ja rastiin. Osa on halvempia Kindle Storessa, toiset iBookstoressa ja jotkut suunnilleen saman hintaisia. Samaan tapaan kuin elokuvienkin kanssa, maksulliset kirjat löytyy tällä hetkellä ainoastaan hakemalla.


Ja Amazon aloitti juuri oman lehdistötilaisuutensa, jossa ne julkistaa Kindle -taulutietokoneen. iPadin ensimmäinen todellinen kilpailija? Veikkaisin niin.

http://live.thisismynext.com/Event/Amazon_Tablet_event_live_blog
http://www.engadget.com/2011/09/28/live-from-amazons-tablet-event-in-nyc/?sort=newest&refresh=60
162  Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Digitaaliset elokuvavuokraamot ja -kaupat : 28.09.2011 13:15
Kauan odotettu elokuvien vuokraus ja osto on vihdoin saapunut iTunesiin. Elokuville ei vielä ole omaa osiotaan (kuten musiikille, App Storelle, jne. on), mutta elokuvia voi etsiskellä haun avulla. Valikoiman laajuudesta on paha vielä sanoa, koska Apple vasta lisäilee elokuvia palveluun, mutta tällä hetkellä esimerkiksi Action & Adventure -kategoriassa on 263 elokuvaa, Comedyssä 290 ja Dramassa 314. Jotkut elokuvat kuuluu useampaan kategoriaan, joten noita numeroita ei voi laskea yhteen.

Hinnat on vuokrattavien elokuvien osalta 2,99€ ja 4,99€, ja ostohinta 7,99€ - 16,99€, riippuen elokuvan iästä ja onko se SD vai HD. Joissain elokuvissa on englanninkielinen tekstitys. Aika moni elokuvista on saatavilla HD:nä ainoastaan iPadillä ja Apple TV:llä. Sisällön tuottajien älynväläys vai Applen tapa myydä kyseisiä laitteita, mene ja tiedä.
163  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Pelitarjoukset : 17.09.2011 19:04
Portal ilmaiseksi (Windows/Mac). Tarjous voimassa tiistaihin asti.
164  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Deus Ex -pelisarja : 07.09.2011 18:30
Kyllähän nuo bossitaistelut on vähän sekavia ja varsinkin stealth-hahmolle todella "out of place". Ensin hiippailet vihollisten seassa, mahdollisesti tavalla tai toisella hoidellen jokusen niistä, ja sitten sinut yht'äkkiä laitetaan pienehköön avoimeen huoneeseen verenhimosen hullun kanssa.

Toisaalta onhan kuitenkin ultimate stealth-kyvystä, eli näkymättömyydestä, paljonkin hyötyä ekassa pomomatsissa. Kun olet perääntynyt jonnekin viimeisen laatikon taakse, pääset juoksemaan uuteen piiloon jo yhdelläkin energiatankilla, ja ampumaan huoletta yhden setin pomon selkään.
Totta. Itsellä ei ollut näkymättömyyttä tuossa vaiheessa (spekkasin hakkerointia), joten ei tullut tuollainen idea mieleen. Mutta niin, ensinäkemältä saattaa vaikuttaa kuin bosseihin toimisi vain yksi taktiikka. Mutta kun vähän miettii ja kaavailee, niin kyllähän niiden tappamiseen keinoja löytyy.
165  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Deus Ex -pelisarja : 07.09.2011 11:48
Kyllähän nuo bossitaistelut on vähän sekavia ja varsinkin stealth-hahmolle todella "out of place". Ensin hiippailet vihollisten seassa, mahdollisesti tavalla tai toisella hoidellen jokusen niistä, ja sitten sinut yht'äkkiä laitetaan pienehköön avoimeen huoneeseen verenhimosen hullun kanssa. Ja tuo Heinzin kokemus, eli ensin mätetään ihan hullunlailla ja loppujen lopuksi epäonnistutaan. Toisella yrityksellä sitten bossi tekee itsemurhan ennen kuin pelaaja edes kunnolla pääsee vauhtiin.

Mutta bossitaistelut on vain pieni osa peliä, ja tuohan ne vähän vaihtelua varsinkin hiippailijoille. Minä keksin yksinkertaisen taktiikan millä ne bossit saa tapettua todella helposti. Ensimmäiseen bossiin se ei niin hyvin toimi tilan vähyyden ja paikan avoimuuden takia, mutta hiukan soveltamalla toimii siihenkin. Tuo taktiikka kaikessa yksinkertaisuudessaan on:
Spoileri (osoita katsoaksesi)

Ja vaikka ensinäkemältä saattaa vaikuttaa siltä, että bossien tappamiseen on vain yksi tapa, niin kyllähän niiden hoiteluun vähän eri tapoja löytyy. Esimerkiksi ensimmäisen bossin tappamiseen löytyy yksi varsin erikoinen tapa, kunhan hakkerointi skilli on kohdillaan ja pelaajalla tarpeeksi paljon mielikuvitusta:
Spoileri (osoita katsoaksesi)
166  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Deus Ex -pelisarja : 01.09.2011 23:16
Peli johdattaa selkeästi minut keskelle poliisilaumaa, josta ei kyllä hiippailemalla kovin pitkälle pääse. Paljon puhutut vaihtoehtoiset lähestymistavat on vähissä.
Kyllähän niitä vaihtoehtoja on. Ensinnäkin sen poliisiaseman sisälle pääsee ainakin kolmea tai neljää eri reittiä, riippuen mitä augmentteja sulla on. Mutta siis tuo poliisiasemaepisodi on helpoin, jos onnistut puhumaan itsesi sisälle. Jos sisään puhuminen epäonnistuu, niin voit joko ladata edellisen tallennuksen ja yrittää uudestaan tai sitten hoitaa sen vähän vaikeammin. Vaikeammassakin tavassa on kuitenkin eri vaihtoehtoja. Voit yksinkertaisesti ampua kaikki, tai sitten voit olla vähän enemmän hyvis ja ainoastaan tainnutat porukan. Hiippailu onkin sitten vähän ehkä haastavampaa poliisien paljouden takia, varsinkin niin varhaisessa vaiheessa peliä. Mutta ilmastointikanavat ja minimapin tuijottaminen auttanee siinä. Ja toisaalta, ykkös kerroksessa ei tainnut olla mitään tarpeellista, joten sen poliisilauman keskelle ei tarvitse edes mennä. Kunhan keksii miten sinne kellariin pääseen.


Mutta itse pääsin pelin jo läpi. Jotakin kertonee se, että aloitin saman tien alusta uudelleen pelaamaan. En yleensä koskaan pelaa mitään peliä putkeen uudelleen. Viimeksi olin hyvin lähellä aloittaa new game+:n Demon's Soulsissa, mutta päädyin pelaamaan jotain muuta peliä.

Ensimmäisellä kerralla vetelin hiippaillen, joten toisella kerralla puhumisen hoitaa aseet ja vaikeusasteena toimiii vaikein. Hyvinhän tuo on sujunut. Pitää vain pelata pelin sääntöjen mukaan, eikä niin kuin muita FPS-pelejä. Tähtäilyyn liittyen on kyllä hiukan outoja ratkaisuja. Esteiden takaa pitää räiskiä ilman mitään tähtäintä (ainakin vaikeimmalla vaikeusasteella tähtäin on oletuksena pois päältä). Jos taasen et piiloile esteen takana, voit käyttää iron sightia, mutta silloin olet niin avoin vihollisten luodeille, että kuolo korjaa ennen kuin saat nostettua aseen nenälle. Lisäksi esineiden poimiminen on tarpeettoman vaikeata, kun näkymätön tähtäin pitäisi saada osumaan pienen esineen päälle. Tavallaan hyvä idea, mutta päin seiniä räiskiminen kun pari vihollisen luotia tappaa... Noh, tähtäimen saa onneksi asetuksista päälle.



Kannattaa muuten katsoa lopputekstit loppuun asti.
167  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Ravintokeskustelu - oletko sitä mitä syöt? : 31.08.2011 12:01
Lainaus
käy ilmi Ruotsin radion tuoreesta selvityksestä
Lainaus
Ruotsin Radion laskelmien mukaan
Jooh. Kyllähän näitä selvityksiä ja tutkimuksia on joka suuntaan. Mutta kuinka laajamittaisen selvityksen tuo Ruotsin Radio on jaksanut värkätä? Ja onko sen tekijöinä sattunut olemaan virallisterveellisen ruokavalion kannattaja/kannattajia?

Eiköhän jostain löydy uutinen, jossa todetaan, että virallisterveellinen ruokavalio on lääke- ja ruokateollisuuden aikaansaannos.


Karppaajilla taasen ei paska samaan malliin luista
Ei kukaan kiellä syömästä kuituja. Esimerkiksi joissain pähkinöissä, esimerkiksi hasselpähkinässä, on enemmän kuituja kuin ruisleivässä, mutta turhia hiilareita kymmenesosa ruisleipään verrattuna. Ja jos pakko on, niin syö sitten sitä ruisleipää.


Yleinen harhaluulo jostain syystä tuntuu olevan, että vähähiilarinen ruokavalio olisi hiilariton ruokavalio. Kyllähän kasviksia pitää syödä, että saa tarvittavat vitamiinit sun muut. "Ketokarppausta" harrastetaan ainoastaan silloin, kun halutaan pudottaa painoa nopeasti. Silloinkin suositellaan vitamiinilisien syöntiä.


Keho kuitenkin tarvitsee hiilihydraatteja
Kyllähän ainakin jotkut ihmiset selviää pelkällä lihalla. Tai ainakin kuullut joistain ihmisistä, jotka on syönyt pelkkää lihaa vuosien ajan. Elimisto pystyy hyödyntämään ketoaineita (sen takia se kai niitä muodostaa), joten hiilarit ei ole välttämättömiä. En kuitenkaan suosittele mitään tuollaista.


Kuulin Ruotsista tutkimuksen missä taisi olla 1500 ihmistä (vai oliko kummatkin ryhmät 1500...en muista mutta paljon kuitenkin) jotka oli jaettu kahteen ryhmään. Henkilöt jotka joivat rasvatonta maitoa ja henkilöt jotka joivat punaista maitoa. Heillä jotka joivat punaista maitoa paino putosi
Rasvattoman maidon juottaminen sioille on tunnettu kikka saada ne lihomaan. Se lisää niiden ruokahalua, joten kun niille sitten tunkee suuhun kaikkea viljaa ym. hiilarimössöä niin totta kai ne lihoo. Ja ilmeisesti sian ja ihmisen ruoansulatus toimii hyvin samalla tavalla. Onkin siis äärimmäisen järkevää juottaa laihduttajille rasvatonta maitoa ja syöttää viljaa niin paljon kuin napa vetää. :rollaus:

Ja hiilarit taitaa muutenkin olla eläinten tapa lihoa. Esimerkiksi karhu on tunnetusti petoeläin, eli siis se on lihansyöjä. Mutta ennen talviunille menoa karhut lopettaa lihan syönnin ja sen sijaan syövät niin paljon marjoja kuin vaan löytävät jotta ne lihoisi, ja siten selviäisivät talven yli.
168  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Deus Ex -pelisarja : 29.08.2011 21:34
Heng Shassa tällä hetkellä menossa, ja kyllähän tämä tosiaan hyvä peli on. Lääniä on niin paljon, ettei joka nurkkaa edes jaksa koluta. Heng Shaan saapuessa, ja alueen laajuuden paljastuessa, totesin vaan "eih, mää meen vaan tonne questi paikkaan", sen sijaan että olisin tutkinut ympäristöä kuten yleensä tapana on. Myös dialogi ansaitsee kehuja. Keskustelujärjestelmä toimii varsin hyvin, dialogi on pääsääntöisesti hyvin tehty ja joskus jopa koskettavaa. Tarina on myös ainakin tähän mennessä ollut hyvin toteutettua mallia ja ylläpitää jännitystä sen sijaan, että kaikki kerrottaisiin heti alussa ja sitten vaan pelattaisiin tarina läpi. Myös augmenttien eettisyyden käsittely tuo oman mausteensa soppaan, ja on lisäksi mielenkiintoista, koska joskushan teknologia kehittyy niin paljon, että jonkinlainen Deus Ex: HR:n kaltainen maailma on augmenttien osalta totta.

Mutta kun nyt on enempi kerennyt pelaamaan, niin toki jotain negatiivistakin on tullut vastaan. Ensinnäkin musiikeilta olisin toivonut enemmän. Kyllähän se hyvää on siinä mielessä, että sitä kuuntelee (paitsi Heng Shan musiikki alkaa jo hiukan ärsyttämään - sama biisi soi jatkuvasti) ja se ei hypi silmille, kuten taustamusiikille hyvin sopii. Mutta kun siinä ei ole mitään mihin tarttua. Ei mitään melodiaa, jonka muistaisi vielä viisi minuuttia sen jälkeen kun pelin sulkee. Tai kymmenen vuoden päästä.

Suurin huonous toistaiseksi on taito-/augmentaatiojärjestelmä ja taistelumekanismi. Kuten kaikki muutkin, minäkin pelaan hakkeri/hiippailu -tyylillä. Se peli vaan ohjaa niin vahvasti siihen suuntaan, että miksi kukaan pelaisi mitään muuta? Päähahmo on paperista tehty, joten kuolema korjaa melko tehokkaasti jos tulitaistelu alkaa. Sen sijaan, jos hiippailet vihollisen viereen, saat pudotettua sen äänettömästi yhdellä napin painalluksella.

Lisäksi hakkeroinnissa on melko suuri ongelma/vika: se on vain yksi taito, eikä siinä ole mitään jokotaita. Eli, jos vaan spekkaat tarpeeksi hakkerointia, saat kaikki ovet, luukut ja tietokoneet auki. DX1:ssä sen sijaan oli kolme "aukaisu"taitoa: Tietokoneet, elektroniikka ja tiirikointi. Tietokone -taidolla sait hakkeroitua tietokoneet ja turvakonsolit. Elektroniikalla sait "tiirikoitua" elektroniset lukot ja suljettua valvontakamerat. Tiirikoinnilla sait tiirikoitua mekaaniset lukot. Mutta, koska elektronisten ja mekaanisten lukkojen aukaiseminen vaati tietyn määrän kertakäyttöisiä esineitä (multitooleja ja tiirikoita), etkä varsinkaan pelin alussa voinut laittaa tarpeeksi pointteja jokaiseen taitoon (jos edes koko pelin aikana), niin et yksinkertaisesti pystynyt avaamaan kaikkia mahdollisia luukkuja yhdellä pelikerralla. DX: HR:ssä sen sijaan voit heti alusta alkaen alkaa spekkaamaan hakkerointia, joten saat siis joka ikisen tietokoneen, oven ja laatikon auki.

Ja tuo hakkeroinnin ongelma vaan pahentaa sitä ongelmaa, ettei ole järkeä pelata taistelijana. Hakkerina pääset kaikkialle, saat kaikki ovet auki, jne. Mitä etua on taistelijana pelaamisessa? Saat ampua vihollisia - jos vaan pysyt hengissä - mutta melko suuri osa ovista ja tietokoneista jää toiseen pelikertaan.

Myös energiajärjestelmä tuntuu tyhmälle ja rikkinäiselle, mutta ehkä minä vaan olen missanut jotain oleellista. Ja bosseista nyt en ala tässä vaiheessa vuodattamaan. Mutta siis tietyt DX: HR:n mekaniikat on vähän niin ja näin. Saat toki valita pelityylisi - kunhan valitset hiippailevan hakkerin. Mutta ei se missään tapauksessa siis huono peli ole.



Lopuksi vielä mielenkiintoinen dokkari, jossa verrataan tämän päivän "augmentteja" DX: HR:n vastaaviin: Deus Ex: The Eyeborg Documentary
169  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Deus Ex -pelisarja : 27.08.2011 16:42
Itsekin jo jonkin aikaa kerennyt pelaamaan, ja kyllähän se toistaiseksi on lunastanut odotukset. Sivutehtäviä on tullut tehtyä enemmän kuin päätehtäviä. Ja erääseen vanhaan tuttuun nimeen DX1:stä jo kerennyt törmätä.

Ensimmäinen tehtävä tosin oli aika surkea. Täysin puhdasta putkiräiskintää, juuri kuten ne kaikki muutkin kauppojen hyllyjä täyttävät FPS-pelit. Eli kaikkea muuta kuin mitä Deus Ex:ltä sopii odottaa. Mutta, tuon putken jälkeen sitten päästäänkin jo vapaammin liikkumaan ja toisen tehtävän jälkeen ollaankin jo Detroidin kaduilla seikkailemassa. Ja erilaisia valintoja sun muita on jo aika paljon tullut vastaan. Tuntuu ainakin, että aika moni tilanne voisi mennä hiukan eri tavalla, kuin miten se omassa pelissäni tapahtui. Ja eri reittejä rakennuksiin ja muihin paikkoihin tuntuu olevan melko runsaasti.

Mutta toistaiseksi siis lupaavan oloinen, ja kunhan mitään dramaattista huonontumista ei tapahdu on tämä peli tosiaankin Deus Ex -nimen arvoinen.
170  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Apple : 25.08.2011 12:04
Kyllähän tämä uutinen oli odotettavissa viimeisimmän keynoten jälkeen, mutta yllätyksenä se silti tuli. Yhden aikakauden loppu tosiaan.

Mutta eipä tuo toistaiseksi kovin suuri muutos taida olla. Steve Jobs ja Tim Cook (Applen uusi toimitusjohtaja) jatkaa hyvin samanlaisten tehtävien parissa kuin ovat jo viime kuukaudetkin hoitaneet. Vain tittelit herrojen nimien edessä muuttuu.


Lainaus käyttäjältä: MikroPC
"Niin, Vic [Googlen varatoimitusjohtaja], meillä on kiireinen ongelma, joka pitää ratkaista välittömästi", Jobs kertoi. "Olen katsonut Googlen logoa iPhonella, enkä ole tyytyväinen siihen. Logon toisen o-kirjamen keltainen väriliuku on vääränlainen."
171  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Re: Deus Ex -pelisarja : 24.08.2011 23:15
Pelin loistava main theme:
video
Kylhän tuossa ihan hyvät musiikit on, mitä joitain biisejä kuuntelin. Ne vaan on aika ambient kamaa, eikä niissä juurikaan tunnu olevan melodiaa. Eipä taustamusiikki tietenkään liikaa saa silmille hyppiä, mutta ainakin joissain biiseissä - varsinkin main themessä - saisi melodia olla.

Deus Ex:n main theme. Iskostui takaraivoon kun ensimmäisen kerran kuulin, ja siellä pysynyt vielä näihin päiviin asti. Deus Ex:n soundtrack on yksi eniten kuuntelemistani albumeista.
172  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Deus Ex -pelisarja : 23.08.2011 15:33
Sivuhuomatuksena mainittakoon, että asensin Windowsin äsken koneeseeni ja sen lauantaina ostamani Deus Exin myös. Katsoo, jos ehtii sen pelata läpi ennenkuin HR tulee ulos perjantaina  :)
Ensimmäinen DX taitaa kestää lähemmäs 30 tuntia. Ainakin ensimmäisellä pelikerralla ja varsinkin jos intoutuu nurkkia tutkimaan (suositeltavaa). Tietty helpoimmalla vaikeusasteella läpijuoksemalla vähemmän, mutta ei kannata pilata peliä tuolla tavalla.

Jos DX:n karu graafinen ulkoasu saa silmät vuotamaan verta, niin New Vision helpottanee ainakin jonkin verran.


Mitäs versiota porukka on tästä ostamassa? Itse olin pitkään ostamassa normiversiota Ahvenanmaalta, mutta päädyin nyt kuitenkin Augmented Editioniin kivojen extrojen vuoksi vaikka hintaa tuleekin noin 17€ lisää.
Itse ostin normiversion PC:lle. Taidekirjat ja Making of -dokkarit on vähän niin ja näin. Onhan ne ihan kivoja, mutta en minä niistä loppujen lopuksi paljoa iloa saa irti. AE:n digitaalinen lisäsisältö (aseet ym.) taas on osittain sellaista mikä on pelissä ihan vakiona, mutta AE:ssa ne saa heti pelin alussa. Ainoa mikä AE:ssa kiinnostaa on se Tracer Tong -tehtävä, mutta en tiedä kuinka laaja se sitten on.



Arvostelut tosiaan on aika positiivisia ollut, vaikka eipä tämä ensimmäinen kerta olisi jos joku peli "hiukan" ylihypetettäisiin. Mutta onhan sitä aika suurilla sanoilla kehuttu.

Lainaus käyttäjältä: Destructoid
Human Revolution provides a level of quality that only the most adamant cynic could fail to be impressed by. More importantly, it is everything a fan of Deus Ex could want in a game, and it effortlessly embraces the arduous task of living up to the legacy, standing next to its 2000 predecessor and holding its head up in pride.
Lainaus käyttäjältä: PC Gamer
Is it as good as Deus Ex? Not quite – that slight shift away from improvisation and wide open spaces stops it just short. But it is absolutely the Deus Ex of our age, a genuinely worthy prequel, and a game that puts almost everything else in the genre to shame.

It’s also a game built with a respect for its players. At every stage, Eidos Montreal have asked “What if the player wants to do this?” And instead of answering with “Put an invisible wall there to make sure they can’t,” they’ve kept working on it until you can. They’ve kept working on it until you’re rewarded for original thinking, instead of slapped in the face and shoved back on the tracks.


Niin, ja lisäsin aloitusviestiin PC-versioiden screenshotteja.
173  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: NGP/3DS - kannettavan pelaamisen uusi sukupolvi : 12.08.2011 12:53
Sinä päivänä kun Sonyt, Nintendot ja kumppanit siirtyvät tekemään pelejä älypuhelimille, niin lopetan pelaamisen kokonaan.
Siis, että lopettavat pelien tekemisen muille kuin älypuhelimille? Siihen nyt on vielä "jokunen" vuosi aikaa, eikä silloinkaan niitä taskussa kuljetettavia laitteita enää kutsuta älypuhelimiksi - eikä välttämättä myöskään tietokoneiksi, saatika pelikonsoleiksi. Mutta kyllähän monet perinteiset pelikehittäjät on jo jonkin aikaa tehnyt pelejä iOS:lle ja Androidille.

Aloitetaan nyt vaikka Microsoftista, jonka edustaja taisi jossain vaiheessa sanoa jotain tyyliin, ettei Microsoft aio tuoda kannettavaa pelikonetta markkinoille, vaan Windows Phone 7 on niiden kannettava pelikone.

Sony sen sijaan hyppäsi Androidin kelkkaan. Nehän esim. julkaisi Xperia Play -luurin, jossa on qwerty-näppiksen tilalla gamepad. Lisäksi ne värkkäsi Androidille ohjelman jolla voi pelata PSOnen pelejä ja niiltä on tulossa PlayStation Suite, joka tulee olemaan cross-platform. Ainakin Android ja Vita tulee olemaan tuettavien laitteiden joukossa ja sen turvin voi pelata PSN:stä ladattavia pelejä. Lisäksi Sony julkaisi PlayStation Official App -sovelluksen iPhonelle, jolla voi kait tutkailla PSN:n sisältöä, tai jotain.

Ja sitten on monia tunnettuja pelikehittäjiä, jotka on julkaissut pelejä iPhonelle. Osa myös Androidille. Capcom, Cave, EA, Epic Games, iD Software, Konami, Rockstar, Sega, Square Enix. Noin ulkomuistista. EA:han sanoi tuossa vähän aikaa sitten, että iPad on niiden nopeiten kasvava alusta.


Kaikista kolmesta suuresta kilpailijasta Nintendo on varmaan vähiten vanhanaikainen. Wiinkin kanssa saivat kerättyä uudenlaisten ohjauskikkailujen takia (joita muut koittivat heti paniikissa kopioida itselleen) enemmän uusia pelaajia kuin MS ja Sony yhteensä.
No kieltämättä tuo Nintendon vispausohjain pääsi karkaamaan mielestä. Mielessäni pyöri lähinnä sellaiset asiat kuin Nintendon huonot nettipalvelut. Friend Codet on kaikkien suosikkeja, ei achievementteja, ei ladattavia demoja, laitteissa vähän sisäistä muistia. Pelejä ei voi asentaa sisäiselle muistille, ei tukea sisällön striimaamiseen sisäverkon muista laitteista, ei tukea DVD-elokuville.

Eli siis Nintendon koneet on vain ja ainoastaan pelikoneita, joilla ei voi tehdä juuri mitään muuta, kun taas muut kilpailijat on siirtyneet "monitoimikoneisiin". Toisaalta tuo on myös positiivinen asia, koska Nintendo voi myydä laitteitaan halvemalla (tai suuremmalla voitolla). Ja ainakaan Wiin kohdalla nuo "puutteet" ei kovinkaan paljoa myyntiä heikentänyt.


Oikeastaan älypuhelimella pelaaminen on kuin siirtyisi 20 vuotta ajassa taaksepäin. Pelit ovat lyhyitä ja vailla sisältöä, tosin huonommalla pelattavuudella fyysisten näppäinten puuttumisen vuoksi.
No ensinnäkin 20 vuotta sitten ei tainnut olla online leaderboardeja, online moninpeliä ja achievementtejä. Mutta "pelit ovat lyhyitä ja vailla sisältöä" on juurikin mobiilipeleille suotava, eikä negatiivinen, asia. Niitä monikymmen tuntisia eeppisiä megapelejä voi pelata kotona suurelta ruudulta kunnon ohjaimella, eikä kärvistellä muutaman tuuman huonolaatuiselta ruudulta epäergonomisen ohjaimen kera, jonka napit ja tatit tuskin on yhtä hyvät kuin kotikonsolin ohjaimessa. Ja kyllä iPhonellekin on sisältörikkaita pelejä.

Penny Arcade osui naulan kantaan.


Älypuhelimet ovat vallanneet markkinoita, mutta suurin osa puhelinpelien pelaajista on varmasti sellaisia, jotka eivät muuten pelaisi käsikonsoleita. Älypuhelimilla on luotu uutta markkinaa pelaamiselle.
Varmasti älypuhelimet on tuonut lisää pelaajia, mutta kyllä minä sanoisin, että suurin osa iOS-pelaajista on pelaajia ennestään. Ei iOS-laitteella pelaaminen ole millään tapaa tai millään tasolla pois sulkeva asia. Kyllä sitä voi yhtä hyvin pelata vaikka Demon's Soulsia Pleikalla, ja sitten kun ohjain lentää seinään, rauhoitella hermoja jollain simppelillä iOS-pelillä. Ja esimerkiksi jonkin aikaa sitten iOS:lle julkaistiin Street Fighter IV: Volt, joka on kerännyt kiitettävästi pelaajia. Voltin pelaajien joukossa on sellaisia, jotka on pelannut Street Fightereita arcade ajoista lähtien näihin päiviin asti. Ja vaikka SSF4: AE julkaistiin konsoleille, niin ne siitä huolimatta - monelle Lautalaiselle ilmeisesti täysin käsittämättömästä syystä - pelaa SF4: Voltia iPhonella. Mutta siinäkin pointtina on, ettei Voltin pelaaminen pois sulje mahdollisuutta pelata SSF4: AE:ta. Pelaa AE:ta silloin kun on Xboxin tai Pleikan lähellä, ja Volttia sitten jossain muualla.

Onko SSF4 3D (3DS) parempi kuin SF4: Volt? Luultavasti on. Maksoiko SSF4 3D julkaisupäivänään 0,79€? Ei.
Onko SSF4 3D parempi kuin SSF4: AE? Luulisin, että ei ole. Maksaako molemmat suunnilleen yhtä paljon (muutaman kymmentä euroa)? Kyllä.


Tuo sijoittajien huutelu siitä, että Nintendo ryhtyisi 3rd-party kehittäjäksi kuulostaa suht naurettavalta. Varmasti se toisi lyhyellä aikavälillä sijoittajille tuottoa, mutta pitkällä aikavälillä johtaisi Nintendon brändien tuottojen jakaantumiseen monelle yritykselle ja Nintendon arvon heikkenemiseen. Vaikuttaa lyhytnäköiseltä panikoinnilta nyt kun 3DS:n myynti on takkuillut. Eiköhän niitä osinkoja kerätä taas tyytyväisenä kunhan Nintendo on saanut tärkeimmät brändipelinsä markkinoille.
Tuo varmasti pitää paikkansa. Mutta toisaalta eikö Nintendo voi tehdä laitteita, yksinoikeuspelejä niille ja vielä third-party pelejä vaikka älypuhelimille? Jotain Mario tai Zelda spinoffeja App Storeen, niin kai sitä rahaa sieltäkin päin tulisi.
174  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: iPad - Maaginen thread : 11.08.2011 20:59
Oletko siirtänyt ostokset (Tiedosto -> siirrä ostokset) iPadista iTunesiin? Tuo vaatii, että olet valtuuttanut sen koneen Apple ID:lläsi (Store -> Valtuuta tietokone). Tuon pitäisi siirtää kaikki iTunes Storesta ostetut sisällöt iTunesiin.

Tuon jälkeen se iPad on pakko vetää sileäksi ja synkata kaikki sisältö iTunesista uudelleen. Yhteystiedot se voi yhdistää koneesi yhteystietojen kanssa, mutta kaikki muu poistetaan. Jos siinä on jotain tärkeitä tiedostoja mitä tarttet, niin Googlella löytyy ohjelmia millä ne luultavasti saa talteen ennen tyhjentämistä. Sovellusten tiedot (esim. pelien tallennukset) ymmärtääkseni menetetään siis myöskin, mutta ne ehkä pystyy pelastamaan jos ne vaan saa talteen jollain ohjelmalla ja jos olet halukas jailbreakkaamaan iPadin. En ole tuon tempun toimivuudesta täysin varma.

Kieltämättä yksi iOS:n/iTunesin typerimpiä puolia.


Jos sinulla sattuu olemaan varmuuskopio vanhasta levystä, jossa on se iTunes-kirjasto jonka kanssa iPadisi on synkatty - edes vanha varmuuskopio - niin se pelastaisi päivän.


Mutta siis iTunesin kirjasto kannattaa siis ottaa talteen, jos formatoi levyn tai vaihtaa uuteen koneeseen tai jotain vastaavaa. Ja tietokoneen varmuuskopiointi on halpa tapa vähentää potutusta, kiroilemista ja muuta mahdollisesti agressiivista käytöstä.
175  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: NGP/3DS - kannettavan pelaamisen uusi sukupolvi : 11.08.2011 11:33
Bloomberg uutisoi, että sijoittajat painostaa Nintendoa siirtymään älypuhelinmarkkinoille.

Lainaus
In “Super Mario 3DLand,” Nintendo Co. will make its iconic Italian plumber battle turtle-like Koopa Troopas on its 3-D player. The company instead should develop titles for Apple Inc. (AAPL)’s iPhone, investors say.

The rift highlights the dilemma President Satoru Iwata faces as consumers shun Nintendo devices to play games on iPhones, iPads and Facebook Inc.’s website. The flop of the 3DS debut prompted the company to slash prices 40 percent in Japan starting today, the first time the games developer has resorted to such a move within six months of a product’s debut.

Iwata, who’s said Nintendo will only make titles for its own products as long as he’s in charge, should scrap that strategy to avoid further alienating investors who’ve driven the stock to six-year lows, fund manager Masamitsu Ohki said.

...

“Smartphones are the new battlefield for the gaming industry,” said Ohki, a fund manager at Tokyo-based Stats Investment Management Co. “Nintendo should try to either buy its way into this platform or develop something totally new.”

...

Ohki isn’t alone in saying Iwata should reconsider his strategy. On July 6, Nintendo shares jumped the most in almost four months after Pokemon Co., a former unit, said it’s developing a game for the iPhone and handsets running on Mountain View, California-based Google Inc.’s Android software. JPMorgan Chase & Co. (JPM) sent a note to clients saying the move indicated Nintendo may begin making titles for products outside its proprietary hardware.

Hours later, Nintendo denied any change in strategy, and the shares surrendered gains.

“They just don’t get it,” MF Global FXA Securities Ltd. said in a sales note that day, referring to Nintendo. “Sell the stock, because a management once feted for creative out-of-box thinking have just shown how behind the times they are.”


Aika pitkälti samaa mieltä noiden pointtien kanssa. Nintendo on turhan vanhanaikainen, mikä saattaa kostautua niille pahemman kerran. Tietenkin Nintendolla on Mariot, Zeldat ja Pokemonit, mutta mitä tapahtuu, jos pelaajia ei enää jaksa kyseiset pelisarjat kiinnostaa? Nintendo olisi silloin aika syvässä suossa. Ja kyseisiä pelisarjoja on vuosien saatossa kieltämättä nähty melko runsaasti. Eli kysymys on, kuinka kauan pelaajilla on mielenkiintoa ostaa kallis pelikone pelatakseen vanhojen pelisarjojen uusinta osaa? Ja ennen kaikkea, ostaa kannettava pelikone, jolla pelata samoja pelejä joita voisi yhtä hyvin pelata isoon ruutuun liitetyllä kalliilla pelikoneella (Wii / Wii U).

Mutta tietenkin 3DS:n myynnit kohenee kunhan Nintendo saa Mariot ja kumppanit 3DS:lle. Kyllä perinteisille kannettaville pelikoneille vielä markkinoita löytyy. Mutta en jaksa uskoa, että 3DS pääsisi myynneissä kovinkaan lähelle DS:ää. DS:n ainoa varteenotettava kilpailija oli PSP. Nyt kilpailijoita on Vitan lisäksi Android, iOS ja ehkä jopa Windows Phone 7, riippuen miten sen myynnit lähtee rullaamaan. Ja lisäksi kannettavat tietokoneet on muuttuneet/muuttumassa niin ultrakannettaviksi, että niilläkin voi matkan päällä pelata (Facebook ym.) paremmin ja kätevämmin kuin DS:n aikakauden kannettavilla.
176  Yleinen / Pelikeskustelu / Deus Ex -pelisarja : 07.08.2011 20:21

Kehittäjä:Ion Storm
Julkaisija:Eidos Interactive
Alustat:Windows, Mac OS (PPC), Playstation 2
Julkaistu:2000 (Windows/Mac), 2002 (PS2)




Ensimmäinen Deus Ex on monen sitä pelanneen mielestä paras, tai yksi parhaimmista peleistä koskaan. Deus Ex:n synkkä tulevaisuuden maailma, johon oleellisena osana kuuluu oikean maailman salaliittoteoriat, vei pelaajat mennessään. "If it's in the game, someone, somewhere believes it" oli yksi pelin markkinoinnissa käytetyistä iskulauseista. Mm. Illuminati, Majestic 12 ja nanoteknologialla parannellut supersotilaat - kaikki arkipäivää Deus Ex:n maailmassa.

Mutta Deus Exin maailma ei ole ainoa syy sen suureen suosioon, vaan Deus Ex eroaa lähes kaikista silloisista ja nykyisistä kilpailijoistaan pelimekaniikallaan. Siinä missä lähes kaikki FPS-pelit (kuten myös third person shooter -pelit) on kangistunut samaan kaavaan, jossa pelaajan silmille heitetään sadoittain ja sadoittain vihollisia jotka olisi tarkoitus ampua toinen toistaan tehokkaammilla aseilla, on Deus Ex jotain ihan muuta. Heti ensimmäisessä kentässä pelaaja voi saada yli 15 eri asetta tai muuta itsensä puolustamiseen käypää esinettä pippurisumuttimesta ja sähkötainnuttimesta tarkkuuskivääriin ja raketinheittimeen. Lisäksi pelaaja voi valita miten lähestyä tilanteita. Juoksetko etuovesta rynnäkkökiväärit ja singot laulaen, hiippailetko takaovesta vaimennetun pistoolin kanssa vai kieltäydytkö kokonaan väkivallasta?

Mukaan on myös sekoitettu roolipelielementejä. Voit kehittää mm. hahmosi asetaitoja, tietokoneen käyttötaitoa (hakkerointi) ja tiirikointia. Lisäksi hahmoa voi kehittää erilaisilla nanoaugmenteilla, kuten juoksunopeutta lisäävällä augmentilla ja näkymättömäksi tekevällä augmentilla. Hahmon kehittämisessä tehdyt valinnat myös vaikuttavat peliin, eikä yhdellä läpipeluu kerralla voi nähdä ja kokea kaikkea.

Kaiken tämän kruunaa todella loistava soundtrack. Pelin kyberpunk teemaan sopiva tietokonemusiikki sekoittaa vuoron perään eri genrejä kuten technoa ja jazzia. Ja koska musiikeissa on melodia jota seurata, jää Deus Ex:n musiikit mieleen.

Deus Ex on vielä tänä päivänäkin ehdottomasti pelaamisen arvoinen peli, kunhan antaa vanhentuneen grafiikan anteeksi.




Kehittäjä:Ion Storm
Julkaisija:Eidos Interactive
Alustat:Windows, Xbox
Julkaistu:2004




Kaikkien aikojen parhaan pelin jatko-osa. Odotukset Deus Ex: Invisible Warin osalta oli taivaissa. Mutta taivaalla oli sadepilviä.

Ennen muinoin oli kahdenlaisia pelejä: oli tietokonepelejä ja oli konsolipelejä. Eikä nuo kaksi maailmaa koskaan kohdanneet. Mutta suunnilleen niihin aikoihin kun Deus Ex: Invisible War julkaistiin oli nuo kaksi maailmaa törmäyskurssilla. Konsoleille julkaistiin tietokoneelle suunniteltuja pelejä. Tietokoneelle julkaistiin konsolille suunniteltuja pelejä. Deus Ex: Invisible War kuuluu jälkimmäiseen kategoriaan. Ja sekös suututti ensimmäisen Deus Ex:n fanit.

Invisible Warin Windows-version käyttöliittymä on suunniteltu padille. Pelimaailma on pilkottu pieniin osiin Xboxin resurssien vähyyden takia. Hahmonkehitys taitopisteiden osalta on heitetty korpeen ja augmentaatioita on selkeästi yksinkertaistettu - kuten vähän kaikkea muutakin.

Mutta ne ketkä pystyivät katsomaan noiden ongelmien läpi pitivät näkemästään. Ei Invisible War heidänkään mielestä mikään Deus Exin kaltainen mestariteos ole, mutta ei myöskään niin huono kuin monet ensimmäisen Deus Ex:n fanit antaa ymmärtää.

Itse en ole Invisible Waria kovinkaan pitkälle pelannut, sillä sen Windows-versiossa on tallennuksiin liittyvä bugi. Tallennus saattaa yllättäen korruptoitua, eikä siihen ole muuta korjausta kuin heittää se roskiin ja ladata edellinen tallennus. Ja jos edellistä tallennusta ei ole, pitää peli aloittaa alusta. No, minulla ei edellistä tallennusta ollut.




Kehittäjä:Eidos Montreal
Julkaisija:Square Enix
Alustat:Windows, Xbox 360, Playstation 3
Julkaistaan:Elokuu 26, 2011




Se oranssi peli.

Kuultuani Deus Ex: Human Revolutionista ensimmäisen kerran, leimasin sen automaattisesti tunnetun pelin nimellä rahastamiseksi jolla ei olisi juuri mitään tekemistä alkuperäisen kanssa. Odotin siis jotain perus putkiräiskintää, kuten FPS-pelit nykyään on.

Mutta trailerit ja muut tiedon jyväset ovat kääntäneet tilanteen päälaelleen. Sehän ihan oikeasti vaikuttaa Deus Ex:n jatko-osalle. Mukana pitäisi olla suunnilleen kaikki se mikä teki ensimmäisestä niin hyvän. Puoliavoin maailma tutkittavaksi, pelaaja voi tehdä valintoja ja pelata eri tyyleillä, hahmonkehitystä, sivutehtäviä. Ensimmäiset arvostelut ainakin ovat olleet varsin positiivisia.

Uusin traileri kertoo suunnilleen kaiken oleellisen:

177  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Elektroninen urheilu : 29.07.2011 18:47
EVO 2011, maailman suurin taistelupelien turnaus, starttasi jonkin aikaa sitten. Peleinä mm. SSF4:AE, MVC3 ja Tekken 6. Viralliset striimit.


Ja ensi viikonloppuna onkin sitten Assembly Summer 2011.
178  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: NGP/3DS - kannettavan pelaamisen uusi sukupolvi : 28.07.2011 22:36
Tuon uutisen lukiessa tuli ensimmäisenä mieleen, että on näemmä myynti lähtenyt hyvin liikkeelle kun heti voidaan hintoja laskea. Mutta olisi kyllä Nintendolta vähän vahvempaa suoritusta voinut odottaa. Kilpailu käsikonsolimarkkinoilla kuumenee (perinteiset käsikonsolit vs älypuhelimet), joten nyt on vähän huono aika tehdä virheitä. Nintendohan itsekin myönsi, että tulevaisuudessa niiden pahin kilpailija käsikonsolimarkkinoilla on Apple.


PS. iLaitteen omistajat, käykääs ostamassa GTA: Chinatown Wars. Molemmat versiot varsin ryöstöhinnalla tarjolla.
179  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Oslon ammuskelu pelien vika : 26.07.2011 21:35
Eikä aseita käytetä ainoastaan ihmisten ampumiseen. Metsästys kun on luonnonsuojelun lisäksi myös ihmisten suojelua.

Ja näitä pistooleita ja automaattiaseita, ei metsästykseen onneksi tarvita.
Pistooleita kyllä käytetään. Ja minkähänlaisella perusteella sarjatuliaseeseen saa luvan? Jotenkin tuntuis, ettei siviili saa lupaa toimivaan sarjatuliaseeseen.


Itsekkin sallisin vain pienkaliiberiset tarkkuuskiväärit sekä tietyt metsästysaseet.
Tuo vaan ei ratkaisisi mitään. Hankkii vaan aseen "metsästys"käyttöön ja ampuu sillä mitä ampuu. Sorsametälle haulikko ja pitkäjalkoja varten sopiva kivääri ja pistooli ja johan alkaa olemaan arsenaalia.


Ehkä aseiden kieltämisellä päästäisiin siihen tulokseen että sekopää tarttuu puukkoon ja puukottaa kymmenen ihmistä kuolleeksi samassa ajassa kun automaattiaseella kylmäisi sata.
Tai sitten ne vaihtaa pommeihin ja tappaa kymmenen nopeammin kuin pistoolilla.
180  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Oslon ammuskelu pelien vika : 26.07.2011 11:25
mulle on ihan vatun sama mitä ihmiset tekee itselleen, tämä on vapaa maa
Ja alkoholiko ei aiheuta muille haittaa? Rattijuopumus. Ryypätään, päässä naksahtaa ja seuraavaksi ollaan hakkaamassa nyrkein ja puukoin muita hengiltä. Alkoholismista ja alkoholin käytöstä aiheutuneet terveydenhoitokulut. Ja niin edelleen.


Eikä aseita käytetä ainoastaan ihmisten ampumiseen. Metsästys kun on luonnonsuojelun lisäksi myös ihmisten suojelua. PDF: Hirvionnettomuuksien kehitys
Lainaus
Hirvionnettomuuksien määrä on puolittunut vuoden 2001 huippuluvuista, johtuen etupäässä eläinkannan pienentämisestä viime vuosina.
Lainaus
Hirvionnettomuuksissa on viime vuosina kuollut keskimäärin viisi ihmistä vuosittain
Vuosina 1998-2005 noin kymmenen vuodessa.
Sivuja: 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 ... 30
Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines