Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Profiili
Yhteenveto
Näytä tilastot
Näytä kirjoitukset

  Näytä kirjoitukset
Sivuja: 1 ... 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 ... 86
211  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Pelien ruutukuvat : 12.01.2021 15:03
Cyberpunk 2077 | Series X (huomasin yhdessä tehtävässä, että mulkku näkyy myös Photo Modessa, eli NSFW-varoitus)
 




212  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: TV hankinta ja tekniikka : 11.01.2021 15:30
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1610344427

Hyvä että alkaa tulemaan LG:ltä eri kokoisia OLED paneeleita. Tuommonen 43 tuumanen voisi olla passeli työhuoneen viihdenäytöksi. Mitenhän tuollaista viitsisi vain käyttää PC:n kanssa. Varmaan palaa heti selaimen ja käyttöjärjestelmän elementit kiinni.

Toisaalta, jos sieltä kerran on tulossa PC-monitorikoon OLED-paneeleja (20-30 tuumaa), niin luulisi LG:llä olevan luottoa siihen, ettei kuva pala tarkoituksenmukaisessa käytössä kiinni.
213  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 10.01.2021 23:58
Cyberpunk tuli hinkattua läpi niin perusteellisesti kuin se oli mahdollista. Yksi sivujuonihaara bugitti totaalisesti, mutta sitä ja autojenkeräilyä lukuunottamatta kaikki tuli tehtyä. Pelikello näyttää reilua 140 tuntia.

Moni juttu on hämmästyttävän päin persettä pelinkehitykseen kulutettu aika huomioon ottaen, mutta siitä huolimatta peli oli minulle paras open world -kokemus tähän asti. Enkä muista milloin olisin jaksanut pelata yksinpelattavaa FPS-peliä kymmentä tuntia pidempään — 140 tunnista puhumattakaan. Yksi syy tähän lienee pelattavuus, joka osoitti mihin sfääreihin tattiohjauksella voi oikeasti päästä, kun vain totuttautuu aina vain haastavampiin asetuksiin. Pelasin peliä lopulta täydellä sensitivityllä (horisontaalinen 100 / vertikaalinen 64), joka saa oikeastaan kaikki muut padiräiskinnät tuntumaan ankean köykäiseltä. Jopa Apex Legends tuntuu kuin tervassa pyörisi maksimaalisella sensitivityllä.

Tähän kun vielä lisätään Cyberpunkin höyhenenkevyeltä tuntuva pelimoottori minimaalisella input lagilla ja supernopean liikkumisen mahdollistavat hypyt/väistöt/liikkumisnopeus + hidastusefektit, niin peli on parhaimmalta tuntuva FPS-peli mitä olen pelannut.

Harmi, ettei tässä ole New Game+:aa, sillä olisin heti aloittanut pelin alusta täysillä statseilla. Nyt se on aika ankeaa, kun joudut aloittamaan hitaalla liikkumisnopeudella ilman kunnon perkkejä. Noh, odotellaan sitä kunnon Series X -päivitystä.

Ps. Peli näyttää ajoittain ripulilta jopa Series X:llä. Zoukka oli oikeassa, myönnetään...

Ketsui on monen mielestä maailman paras shoot ’em up -peli. RetroArchilla on tullut kyseistä peliä hinkattua, ja alan pikkuhiljaa ymmärtämään, miksi moni on tätä mieltä. ”Voitko oikeasti tuntea eläneesi, ennen kuin olet pelannut Ketsuita?” tuli minulle ajatuksena mieleen pelin äärellä. Sen verran kovat euforiapiikit Ketsui aiheuttaa.

Pelaaja, ohjaussauva ja kaksi nappia vastaan loputon ammushelvetti, jollaista et ole ennen nähnyt. Nuo ammuskuviot ovat suoraan kuin Jumalan vasta-ajellusta anuksesta ammuttu — on äärettömän tyydyttävää väistellä joka puolelta sinkoutuvia,  pastellinvärisiä ammusjonoja, jotka muuttavat alati muotoaan. Poetry in motion. Niin joo, ja ne musat ja äänitehosteet, huhheijaa! Kun lukitat tähtäyksen vihollisiin ja keräät ”5 chip multiplierit”, korvat saavat jatkuvia orgasmeja.

Ja tässä tippuu kovin pommi: pelaan peliä Xbox-padin tatilla! Kyllä, ja se on muuten helvetin hyvä valinta. Voittaa jopa Saturn-padin dpadin mennen tullen. Seimitsu-arcadetikku, joka arcade-kabineteistakin löytyy, olisi varmasti paras vaihtoehto, mutta ei vaan jaksa enää kikailla noiden tikkujen kanssa, ellei mättöpelejä pelaa. Vasemmassa Xbox-tatissa on se lyhyempi KontrolFreek Galaxy -tattipidennys, joka tuo juuri sopivasti vipuvartta shmuppeihin. Ikarugassanin pystyn tekemään juttuja, jotka aiheuttivat ristiohjaimella aina harmaita hiuksia, kuten nopeat viistoon tehtävät zik-zak-liikeet. Tatilla ohjaus on koko ajan ikään kuin yhtä ja samaa liikettä, kuten Seimitsun kaltaisella arcadetikulla.

Homman kruunaa RetroArchin input lagi, jota ei käytännössä ole. Vielä kun saan CRT-scanlinet kuntoon, niin tässä voi hyvinkin olla uusi TOP10-peli. Täydellistä ajanvietettä parinkymmenen minuutin pätkissä. Skill ceilingkin on sitä luokkaa, että tätä voi hakata lopun ikäänsä, eikä kädet silti yletä kattoon.
214  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox One : 23.12.2020 23:14
https://www.consoletuner.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=16773

Tuota ketjua kannattaa plärätä läpi. Ekassa viestissä näkyy uusimman firmwaren ominaisuudet.

https://www.consoletuner.com/wiki/index.php?id=t2:compatibility_table#consoles_gaming_systems_and_streaming_applications

Tuolta näkee yhteensopivat ohjaimet, mutta eiköhän ne kaikki melkein Xboxilla toimi. Jos ei, niin ilmoittaa tuolla foorumilla asiasta, niin lisäävät tuen.

Kokeilin tuota kuulokehommaa. Series X -ohjain oli kiinni Titan Twon kakkosportissa ja PS4-ohjain ykkösportissa. 3,5mm plugilla olevat kuulokkeet oli kiinni Series X -ohjaimessa ja pelasin PS4-ohjaimella. Äänet kuuluivat normaalisti Series X -padin kautta ja skriptit sekä rumble toimi, kun pelasin PS4-padilla Cyberpunkia.

Minulla ei siis ole tuota erikseen ostettavaa Bluetooth-sovitinta, joks laitetaan Titan Twon sisälle. Eli ohjaimet on kiinni USB-kaapeleilla, mutta kun joskus aikaisemmin kokeilin, niin langattomalla Xbox-adapterilla sai kyllä Xbox-ohjaimet liitettyä langattomasti.

Series X -padin pitää olla aina toisessa portissa kiinni, jos haluat kuulokkeilla pelata jollain muulla kuin Xbox-padilla. Muuten riittää, että paritat ensin Xbox-ohjaimen Titan Twohon ja sitten liität haluamasi ohjaimen. Teen näin, kun pelaan Sega Saturn USB-padilla, eli: Xbox-ohjain ensin USB:illa kiinni Titan Twohon ja sitten laitan sen tilalle Sega Saturnin ohjaimen samaan USB-porttiin.

EDIT: Toki kaikki Xboxin One / Series X -kuulokkeet toimivat rinnakkain, jos pelaat PS4-padilla. Meinaan siis langattomia kuulokkeita tai niitä, jotka liitetään USB-porttiin. Ei tarvi pitää Series X -ohjainta letkun päässä ja vetää sitä kautta 3,5mm kuulokkeita päähän.

Ja kannatta DTS Headphones:X -sovellus ostaa Storesta, jos pelaat kuulokkeilla. Parantaa tilaääntä huomattavasti.
215  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 21.12.2020 23:47
Itellä oli yli 100Mt tallennustiedosto, ennen kuin luin tuon uutisen. :lol: Tosin taitaa koskea vaan PC-versiota tuo bugi, mutta myin kaikki ruokatarvikkeet varmuuden vuoksi, eipä niillä mitään tee muutenkaan.
216  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 21.12.2020 00:15
Ajelukin alkoi itselleni maistumaan, kun pääsin aavikkomaisemiin ja löysin ympäristöön tarkoitetun menopelin. Hemmetin hauska ajella noilla aavikkoautoilla ja ovat myös törkeän hienosti suunniteltu ulkoasultaan.

Liikkuminen ylipäätään on tolkuttoman hauskaa, kun huomasin, että tuplahypyn jälkeisen ilmaväistön canceloiminen hidastuksella antaa jonkinlaisen nopeusboostin (en tiedä vaikuttaako evade-statsi tähän, clothing modeilla saa ainakin tuota evadea nostettua). Tämä tapahtuu käytännössä näppäinkombolla: hyppy, hyppy, väistö, väistö, tähtäys. Tarvittavat cyberwaret tarvii toki myös olla käytössä.

Tätä nopeusboostia pystyy maahan laskeutuessa käyttämään bunny hoppingin tavoin parin lisähypyn verran. Nopeuttaa ”jalan” liikkumista huomattavasti ja voit lisäksi tehdä talojen katolta katolle sellaisia hyppyjä, jotka eivät muuten onnistuisi.

Käytännön hyödyn huomasin, kun piti pölliä yhden pilvenpiirtäjän kattohuoneistosta kitara. Hain kitaran, mikä käynnisti hälytyksen. Kun olin menossa hissille, tuli puhelimeen viesti, että ala-aulassa odottaa vartijoita. Meninkin siis talon katolle ja hyppäsin saatanallisen superloikan viereisen pilvenpiirtäjän katolle ja tehtävä oli sillä selvä. En usko, että edes pelinkehittäjät tiesivät tuosta mahdollisuudesta. :lol: Oli meinaa aika tuskaista päästä alas hengissä.
217  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 20.12.2020 00:26
Cyberpunk on GOTY. Helposti. Vaikka peli on bugista ja keskeneräistä jöötiä monilta osin, niin pelattavuus on parhaimmillaan jotain aivan tajunnanräjäyttävää kamaa.

En olisi ikinä uskonut tätä sanovani, mutta CD Project Red meni sitten tekemään kovimmat FPS-mekaniikat ikinä peliinsä. Kun saat hahmoa kehiteltyä tarpeeksi, peliä voi pelata kuin turboahdettua Vanquishia ensimmäisestä persoonasta. Tuplahyppy, väistömahdollisuus sekä maassa että ilmassa sekä slidaus — slidauksen ja väistön yhteydessä voit Vanquish-tyyliin tähtäysnapilla hidastaa aikaa. Voit myös ampua omat tai vihollisen kranaatit Vanquishin tavoin ilmasta hidastettuna. Parhautta!

Tämä tosin vaatii jäätävää kikkailua, jos normipadilla pelaa. Itse pelaan 90 (vertikaalinen) / 60 (horisontaalinen) sensitivityllä dynamic response curvella, millä saa tarpeeksi nopeutta tähtäykseen. Lisäksi skripteillä laitoin automaattisen juoksun (kun vasen tatti on ääriasennossa ylhäällä) päälle, poistin loputkin deadzonet, alensin ADS-tähtäysnopeutta, mappasin hypyn oikeaan ja väistön vasempaan olkapäänappiin (skannaus menee päälle kun vasen olkapäänappi on 300ms pohjassa), kranaattien heiton oikeaan tatinpainallukseen ja X:n tuplapainallus käynnistää Sandevistan-moodin (normaalisti LB + RB). Elite-ohjaimella ei tarvitsisi kikkailla, mutta sen tatit ovat surkeat.

Voit leikitellä vihollisten ympärillä kuin jokin väkivallan jumala, joka jättää jälkeensä vain päättömiä ruumiita ja irtoraajoja. Toki tätä voi muullakin tavoin pelata, mutta itse otin ensimmäisellä pelikerralla käyttöön ”tapa kaikki” -lähestymistavan.

Mutta muutaman esimerkki eri lähestymistavoista mainitakseni:
 
1) Piti tunkeutua raskaasti aseistautuneiden vihollisten baseen hakkeroimaan jokin tietokone. Vastustajien levelit oli sitä luokkaa, että päätin kokeilla jotain muuta kuin väkivaltaa tällä kertaa. Uin vedessä basen takapuolelle, hyppäsin piikkiaidan yli tuplahypyllä ja pistin Sandevistan-moodin päälle. Sandevistan-moodissa ympäröivä maailma hidastuu vähäksi aikaa, mutta pelaaja liikkuu normaalilla nopeudella. Juoksin kuin päätön kana konehuoneeseen, hakkeroin koneen ja juoksin samaa reittiä ulos basesta. Kukaan ei ehtinyt huomata minua ajan hidastumisen ansiosta, vaikka vihuja oli joka puolella.

2) Eräässä yökerhossa oleva kohde piti eliminoida, joten pääsin puhelahjoillani portsareiden ohi kerhoon sisälle. Tanssilattialta skannasin kohteen toisesta kerroksesta ikkunasta mulkoilemasta, joten merkkasin skannerilla kohteen, jotta tämä näkyy ruudulla punaisin ääriviivoin. Poistuin yökerhosta ja hyppäsin lafkan katolle. Otin railgunia muistuttavan kiikarikiväärin kouraan ja losautin kohteen katon ja seinien läpi muutamalla pääosumalla. (Kyseinen ase on aivan ylivoimainen ja sillä voisi periaatteessa tappaa kenet tahansa levelistä huolimatta, koska tekoäly on niin umpipaska.)

Niin ja ne aseiden äänet! Kävin tappamassa parkkihallista flipanneen Cyberpsychon, jolta löysin suoraan DOOM:sta kopioidun Legendary-tason haulikon. Tuolla aseella kun mäjäytät, niin kaiku kaikuu aamunkoittoon asti Night Cityn kaduilla. Ja vaikka Night City onkin suht kuollut kaupunki verrattuna Rockstar Gamesin tuotoksiin, niin olen saanut suurta tyydytystä ihan vain hyppimällä ja kiipeilemällä talojen katoille, vaikkei sieltä yleensä mitään löydäkään.

Kerran huvikseni lähdin kiipeämään paloporta pitkin, kunnes portaita ei enää voinutkaan kiiveyä ylemmäs. Portaikko olisi jatkunut seuraavassa kerroksessa, mutta rappuset puuttuivat ”välistä”. Ei syytä huoleen! Hyppäsin tuplahypyllä seuraavaan kerrokseen ja jatkoin matkaa katolle, jossa oli penthouse, jonne olisi päässyt myös aulan hissistä. :lol: Olen myös löytänyt muutamat Legendary-tason kamat ihan vaan seikkailemalla paikoissa, jotka on suht hyvin piilotettu. Enemmän noista saa tyydytystä kuin joidenkin tyhjänpäiväisten keräilykamojem löytämisestä GTA-tyyliin.

Mutta joo, hiomatom timanttihan tämä peli on, jos jaksaa sieltä paskan seasta tarpeeksi kaivella. Mikäli CD Project Red tätä vielä kunnolla hioo, niin kyseessä saattaa olla jotain todella, todella spesiaalia.

218  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 13.12.2020 19:29
Tekoäly on aivan umpipaska, juonta jaksoin seurata ehkä ensimmäiset puoli tuntia, GTA-tyylinen riehuminen on turhaa, koska poliisit vaan ilmestyvät tyhjästä (pahimmillaan selän takaa, kun olet jossain kujalla, josta kukaan ei pääse selustaan), normi NPC:t lähinnä bugailevat, molottavat samoja one linereita ja seisoskelevat H. Moilasena paikallaan tai istuvat pelokkaana kyykkypaska-asennossa, dialogi on vähän välillä cringeworthy-kamaa jne.

Mutta jokin tässä pelissä vetoaa silti. Kun saa sopivat perkit auki (voit ladata ja ampua juostessa/väistellessä/liukuessa) ja mappaa väistö/liukuliikkeen oikeaan olkapäänappiin (mitä ei harmillisesti voi tehdä pelin valikoiden kautta), niin räiskiminen on helvetin tyydyttävää. Ampuminen ja aseäänet ovat yksinkertaisesti todella tyydyttäviä. Vielä kun saa enemmän tehoa hahmoon ja aseisiin, niin voi paukuttaa päitä ja raajoja hajalle suuremmalla todennäköisyydellä.

Tulee ihan RoboCop-fiilis (tuo leffa on varmasti ollut esikuvana pelille monella tapaa), kun ajelee jollain teollisuusalueella ja skannailee autosta, löytyisikö alueelta likaista pohjasakkaa, jota käydä lahtaamassa. Kun homma on tehty, niin loottaa ruumiit tyhjiksi. Pidän myös siitä, miten aseissa on eri skinejä ja niissä on eri ominaisuuksia.

Mikäli peli kunnolla tempaisee mukaansa, niin en näe mitään syytä, miksei tätä voisi pelata lukemattomilla eri tavoilla läpi. Ja Project Red varmasti patchaa pelin kuntoon ajan kanssa.
219  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 13.12.2020 13:45
Toivottavasti tulisi pian pahimpia bugeja korjaavia päivityksiä lisää. Kontrolleja en ole aivan vielä saanut kohdalleen. Harmi ettei näissä uusissa konsoleissa ole järjestelmätason asetuksia fps-peleille, niin riittäisi että laittaisi response curvet, dead zonet kerralla kuntoon.

Eilen tuli 16Gb patchi, tiedä sitten mitä teki. Ja sanopa muuta. On raivostuttavaa, että jokaisessa konsolipelissä olet käytännössä pelinkehittäjien armoilla sen suhteen, miten päin persettä ohjausasetukset milloinkin ovat. Cyberpunkia on kehitelty melkein 10 vuotta, eikä sinä aikana kenelläkään käynyt mielessäkään, että pitäisiköhän meidän laittaa ADS-tähtäykseen kunnon slideri, jolla sensitivityä voi säätää jotenkin järkevästi. Eikä tehdä sitä riippuvaiseksi lonkaltatähtäyksestä.

Jouduin tekemään Titan Two -adapterille skriptin, jolla laskin ADS-tähtäyksen sensitivityä 70 vitun prosenttia vielä sen jälkeen, kun pelin omista asetuksista laskin tuon ADS-tähtäysherkkyyden niin alas kuin mahdollista. Ilman tällaista skriptiä peliä on täysin mahdotonta pelata korkealla sensitivityllä ilman, että se paskoo ADS-tähtäyksen täydellisesti. Skannaaminenkin on yhtä helvettiä, kun siinä on sama herkkyys kuin ADS-tähtäämisessä.

Eniten kuitenkin vituttaa, että Photo Modessa hahmolla on aina kalsarit jalassa, vaikka olisit oikeasti munasillasi. Pistin kaasunaamarin päähän, otin rynkyn käteen ja aloin räiskimään mulkku heiluen, mutta Photo Modessa tätä parhautta on mahdotonta ikuistaa kaikkine yksityiskohtineen.
220  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 11.12.2020 00:27
Konsoliversiot on last gen versioita vaikka niitä pelais uusilla konsoleilla. Ne näyttää aivan ripulilta.

221  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 10.12.2020 18:28
Cyberpunk yllätti alun perusteella positiivisesti. Peli näyttää todella hyvältä Series X:llä jo nyt, enkä ainakaan VRR:llä huomaa, että ruudunpäivitys tippuisi alle 60fps performance modessa. HDR sopii myös tähän peliin kuin nenä päähän.

Odotin, että ampuminen olisi aivan perseestä, mutta tämähän pesee lattiaa suurimmalla osalla padiräiskintöjä, koska Project Red on käytännössä kopioinut ohjainasetukset Respawn Entertainmentin peleistä. Kaikki aim accelerationit ym. paskuudet saa pois päältä ja response curven voi valita mieleisekseen. En tiedä mitä raw-asetus tekee (kuvittelisi, että se olisi yhtä kuin lineaarinen), mutta dynamic-asetus tuntuu samalta kuin Apex Legendsin lineaarinen tähtäys. Deadzonea ei ainakaan Xboxilla saa niin alas kuin haluaisin (nolla-asetus ei ole oikeasti nollassa), mutta se annettakoon anteeksi.

Mutta jostain järjettömästä syystä zoomatessa sensitivityä ei saa kunnolla laskettua, jos pelaa korkealla sensitivityllä. Oma sensitivity on 50 (100 on maksimi), ja zoom sensitivityn saa asetuksista kertoimella vain puoleen tuosta varsinaisesta sensitivitystä. Toisaalta tuo tekee ampumisesta kivan haasteellista, mutta voi olla että pitää tehdä Titan Two -adapterilla jokin skripti, jolla tuon zoomaussensitivityn saa alemmas, kunnes pelinkehittäjät tajuavat patchata ongelman kuntoon.

Äänimaailma on myös kunnossa, ja mikä tärkeintä, aseet jytisevät munakkaasti. Hitmarkerit ovat myös hyvä lisä, joka antaa jotain outoa tyydytystä.
222  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 05.12.2020 16:33
https://www.reddit.com/r/RetroArch/comments/am6ji8/retroarch_crt_shaders_are_getting_extremely/

Lainaus
Left Tony Hawk 3 on dolphin be paused for 30min with CRT royale shader. Now left with a persistent pattern of stuck pixels, i don't know how this is possible I assume the micro flicker caused by the 480i interlaced video wrecked havok on my screens subpixels or something.

Jos joku on saanut LCD-ruudun tohon kuntoon RetroArchin shadereilla, niin en kyllä lähde kokeilemaan OLED:lla onneani "se on vaan 1800 euron kapistus" -mentaliteetilla.

Normipelien kohdalla en jaksa enää stressata kiinnipalamista, mutta tuon RetroArchin kanssa aion kyllä olla varuillani, eli pitää pelitunnit kurissa.
223  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: TV hankinta ja tekniikka : 05.12.2020 16:28
Pitää vielä kokeilla toimiiko Dolby Vision The Matrixissa.

Eipä toiminut Dolby Vision. Pitää varmaan hankkia Apple TV ja Infuse-appi, niillä pitäisi toimia.

Anyway, Blade Runner 2049:ää katsellessa tuli fiilis, että onko tässä HDR ollenkaan päällä, mutta The Matrixissa tuli heti selväksi, että se on päällä. The Matrix on ensimmäinen leffa, jossa tuo HDR pääsee oikeuksiinsa. Disney+:sta nopeasti katselluissa animaatioleffoissakin tuntui, että HDR loisti lähinnä poissaolollaan, vaikka rainat tukevat Dolby Visionia.

EDIT: Tulikin ladattua Plex Xboxille, koska sillä saa DTS Headphones:X:n (ja Dolby Atmos for Headphonesin) toimimaan. Kumpikaan Dolby TrueHD -tai DTS HD -ääniraita ei toimi Xboxilla (WebOS:lla kyllä), mutta noi edellämainitut sovellukset kääntävät kyllä 5.1 -ääniraidan paljon paremmaksi kuulokkeilla kuin WebOS ilman vastaavanlaista softaa.

Toivottavasti joskus päivittävät Plexin siihen kuntoon, että siinä toimii Xboxilla sekä Dolby Vision että 7.1-ääniraidat. Xboxin Blu-ray-soitin ei puolestaan tue Dolby Visionia, eli jos haluaa kuulokkeilla kuunnella DTS Headphones:X / Dolby Atmos for Headphonesin kautta 7.1-ääniraitaa ja katsella Dolby Visionia, tarvii melkein alkaa PC:llä kikkailemaan.
224  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei? : 05.12.2020 15:54
Niin ne varmaan näyttikin jos pelasi nenä kiinni ruudussa. Kuten sanottu niin mulla oli 14" ruutu jota katsoin yli metrin päästä niin ei siinä mitään scanlineja erottanut.
Enkä erottanut myöhemminkään kun käytössä oli 28" ruutu jota katselin melkein 2m päästä.
PS1 ajan 3d pelit kyllä näyttää kamalalta isolta ruudulta katsottuna nykyään joten olenkin pelannut niitä vitalla ja sen pienellä ruudulla esim driver näyttää yllättävänkin hyvältä ilman mitään extra efektejä.

Kuvat on aina kuvia, on vähän pöljää vetää mitään johtopäätöksiä, ellet nyt sitten avaa noita kuvia oikeankokoisella näyttöpäätteellä, jonka kuva on säädetty oikein.

Kokeilin vielä GBA-pelejäkin, jotka näyttävät myös loistavalta 65-tuuman koossa:

Spoileri (osoita katsoaksesi)

Noi taustat OLED:in oikeasti mustilla mustilla, ai että!
225  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Retropelien filtterit, kyllä vai ei? : 05.12.2020 15:16
Mietin itseasiassa ihan samaa kun lueskelin Scarfin viestiä. Onhan siinä varmasti nostalgiaa ja oma fiiliksensä, mutta vaikka CRT aikaan tulikin pelattua paljon, en kaipaa näitä pieniä teknologian kuoppia mitä silloin ohi. Minusta kuva on siis vain huonompi.

Mutta kun ne pelit on suunniteltu CRT-näyttöjä (ja niiden "kuoppia") silmällä pitäen. :???: Miten esim. PSX:n resoluutiolla oleva 3D-peli voi näyttää 4K-resoluutiolle venytettynä mielestäsi paremmalta ilman shadereita? 2D-peleissä nyt vielä ymmärrän nämä mieltymyserot, jos tykkää veitsenterävästä pikselitaiteesta.

Mun tapauksessa ei ole kyse pelkästään nostalgiasta vaan puhtaasta estetiikasta – shadereilla pelit näyttävät yksinkertaisesti miljoona kertaa paremmalta, siltä kuin ne on aikoinaan suunniteltu näyttävän.

Tossa vielä muutama vertauskuva 4K-resoluutiolla shadereilla ja ilman (pahoittelut modeemikäyttäjille kuvakoosta):

Spoileri (osoita katsoaksesi)

Partajeesus, kyllä ne näytti hyvin pitkälti tolta – toki shader-asetukseni eivät välttämättä ole vielä täydellisyyteen asti hiottu. Netti on täynnä ketjuja, jossa aitoa CRT-kuvaa verrataan näihin RetroArchin shadereihin.

https://www.resetera.com/threads/crt-shaders-scanlines-ot-because-1080p-is-all-the-ps-i-got.7235/

https://imgur.com/a/3kd4WYI
226  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: TV hankinta ja tekniikka : 04.12.2020 18:08
Kannattaa ladata Plex-sovellus OLED:lle LG:n kauppapaikasta. Pystyy striimaamaan tietokoneelta pakkaamattomia 4K Blu-ray rippejä vaivattomasti mkv-muodossa. Ainakin HDR10 toimii Blade Runner 2049:ssä. Pitää vielä kokeilla toimiiko Dolby Vision The Matrixissa.

EDIT: Kannattaa vain pitää huoli, ettei Plex ala transkoodaamaan kuvaa tai ääntä mihinkään paskamuotoon. Eli Allow Direct Play päälle. Tekstit pitää erikseen hakea netistä srt-muodossa, koska Blu-rayn oma tekstitysmuoto pistää HDR:n pois päältä. Dolby Atmos -ääniraita tuntuu myös nostavan kaistaa yli 100Mbs, joka on maksimi mitä töllön Ethernet-portti tukee.
227  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 03.12.2020 17:42
OLED saapui taloon.

- Halo: Combat Evolved 4K/120Hz/HDR-tuella on kova juttu, mutta 120Hz ei kuitenkaan aiheuttanut mitään "en enää ikinä palaa takaisin 60fps:ään" -fiilistä
- Sekiro VRR:llä ilman jäätävää input lagia HDR-tuella näyttää miljoona kertaa paremmalta kuin plasmalla
- samoin Monster Hunter: World
- Ninja Gaiden: Black ja Ninja Gaiden 2 näyttävät upealta ja niissäkin on selvästi vähemmän input lagia, HDR-tuen ansiosta etenkin Ninja Gaiden 2:n Venetsia-taso on ihan eri kokemus
- eniten kuitenkin sykähdytti yli 20 vuotta vanha peli, Street Fighter III: 3rd Strike, RetroArchin kautta

Siis ei jumalauta! Ei mitään järkeä, miten hyvältä 3rd Strike näyttää ja tuntuu, kun saa asetukset kuntoon. Heitin V-Syncit helvettiin ja Run-Ahead-asetuksen myötä input lagia ei ole ollenkaan. CRT-shaderin ansiosta peli näyttää jumalaiselta 4K-resoluutiolla. Ei tässä vaan ole mitään järkeä. Mutta onhan tämä vain liian hyvää ollakseen totta, sillä ei noita CRT-Royale Shadereita uskalla OLED:lla käyttää, koska kuvassa on käytännössä koko ajan staattisia pikseleitä, jotka yhdessä bloomin kanssa jättävät aivan varmasti jälkensä paneeliin. Harmi, sillä tämän kokemuksen jälkeen on mahdotonta pelata vanhoja pelejä ilman kunnon shadereita. Tätä lähemmäs ei alkuperäistä kokemusta ilman CRT-monitorilla pelaamista pääse. Eikä tarvitse kikkailla vanhan raudan, jäätävien CRT-monitorien, kulahtaneiden ohjainten, adapterien ja konvertterien kanssa.

Kuvat otettu plasmalla 1080p:nä, mutta peli näyttää vielä tarkemmalta nelinkertaisella pikselimäärällä.

Spoileri (osoita katsoaksesi)
228  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Huomisen konsolit (PS5, Xbox Series X, Switch 2) : 30.11.2020 20:21
Ompa hieno tuo CRT-näytön emulointi.

4K:na OLED:lla varmasti vielä hienompi. Parasta tossa on tosiaan se, miten näyttää siltä kuin värit hohkaisivat CRT-näytön tyyliin ruudulla. Olin ihan monttu auki, kun laitoin MGS1:n ensimmäisenä pelinä pyörimään: tutkan vihreät värit ja item-valikon kuvakkeet näyttävät ihan helvetin siisteiltä, kun niissä on ikään kuin pieni bloom taustalla. Shaderit peittävät myös pienempien resoluutioiden virheet ja sprite-grafiikan karkeuden alleen.

Ennen ajattelin, etten ikinä käytä vanhoissa peleissä kuin jotain simppeliä scanline-vaihtoehtoa, mutta nyt olen täysin myyty CRT-Royalen ansiosta. Se herättää nämä vanhat pelit henkiin korkeammilla resoluutioilla.
229  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Re: Huomisen konsolit (PS5, Xbox Series X, Switch 2) : 30.11.2020 14:58
Tyhmä kysymys, mutta voiko tuon ”lomakkeen” täyttää vaikkei olisikaan Xboxia?

Kyllä siihen ainakin olemassa oleva Xbox Live -tunnus vaaditaan. Ja tosiaan RetroArchin saa kyllä siinä Dev Modessa toimimaan tämän viikon jälkeenkin, mutta se vaatii enemmän säätämistä (mm. PC:n, jossa on Windows 10 ja Dev Mode -tunnukset, jotka maksavat 17 euroa) ja tosiaan boottaamisen Dev Modeen, missä menee neljä minuuttia.
230  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Re: Huomisen konsolit (PS5, Xbox Series X, Switch 2) : 30.11.2020 14:15
Pystyykö Series S saman tasoiseen emulointiin kuin X?

Lähestulkoon, CPU:han on konsolessa käytännössä sama, eikä GPU-tehot vaikuta emulointiin.

RetroArchin saa vielä tämän viikon ajan ladattua Xboxin Retail-puolelle (vaatii, että Xbox Live -käyttäjätunnus "whitelistataan" täyttämällä lomake, minkä jälkeen joku tyyppi manuaalisesti antaa sinulle oikeudet ladata tuon sovelluksen sovelluskaupasta), joten kannattaa toimia nopeasti, jos tuon sovelluksen haluaa itselleen. En tiedä, pystyykö Microsoft eväämään sovelluksen ladanneilta sen käytön myöhemmin. Näin ei ainakaan viimeksi tapahtunut, kun joku jakeli salaa RetroArchia Xbox Onelle. Dev Modella tuon nyt pitäisi joka tapauksessa toimia, koska emulaattorit eivät sinällään ole laittomia.

https://www.resetera.com/threads/the-299-xbox-series-s-is-an-emulation-beast-mvg.331526/

Tuo ketju kannattaa lukea ajatuksella läpi.
231  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Huomisen konsolit (PS5, Xbox Series X, Switch 2) : 30.11.2020 14:01
Series X on jo nyt paras konsoli ikinä. Kiitos RetroArchin, jonka saa kikkailtua konsolin Retail-puolelle Dev Moden lisäksi. Pystyt siis pelaamaan emulaattoreita ilman neljän minuutin boottaamista Dev Modeen. Emuloiduista peleistä voi myös ottaa screenshotteja ja videoita, toisin kuin Dev Modessa.

Olen pelaillut Dreamcastin Skies of Arcadiaa supersamplattuna 4K-resoluutiolla, vanhoja PSX- ja SNES-pelejä CRT-Royale-shaderilla (joka saa pelit näyttämään aivan tolkuttoman hyvältä, kuin pelaisit CRT-näytöllä - pelkkä PSX:n hohkaava boottiruutu saa nostalgiaryöpyn aikaan), GameCube- ja Wii-pelejä kunnon resoluutiolla (Metroid Primessä on pientä stutterointia, F-Zero GX:ssä osa kentistä ei toimi kunnolla, Viewtiful Joe toimi täydellisesti, RE4 on ihan eri peli jopa 30fps:nä ilman HD-versioiden ryssittyä tähtäämistä järkyttävillä deadzoneilla ja raivostuttavaa bugia, jossa et voi noukkia tavaroita päästämättä irti juoksunapista - on myös järjetöntä miten Dolphin-emulaattorissa on vähemmän input lagia kuin monissa nykypeleissä), 4k supersamplattua Pro Evolution Soccer 6:sta ja Gradius V:sta PS2:lla (PCSX2-ytimen tuki RetroArchiin tuli vasta hiljattain, mutta toimii jo nyt hyvin) ja DoDonPachi Dai-Ou-Joun ja Ketsuin arcade-versioita FB Alpha -ytimellä.

Spoileri (osoita katsoaksesi)

Input lagia en ole huomannut ja siitäkin pääsee halutessaan eroon Run-Ahead-asetuksella. Dolphin-ytimessä ei rumble toimi kunnolla, mutta muiden alustojen peleissä, jotka rumblea tukevat, se toimii normaalisti. Vielä kun Gigantti saa toimitettua LG OLED:in, saa esim. CRT-Roayle-shaderin skaalattua 4K-näytölle, jolle se on 1440p-reson lisäksi luotu, oikealla kertoimella. VRR:n ansioista pelien pitäisi pyöriä myös natiivilla taajuudella.

Aika huikeeta, että Xboxilla pystyy nyt pelaamaan ilman mitään homebrew-kikkailuja niitä pelejä, joiden pitäisi pyöriä PS5:llä (PS1/PS2) ja Switchillä (NES (kaikki), SNES (kaikki), N64 (varauksella), GC (varauksella) ja Wii (varauksella)). RetroArchin Xbox-versio on nyt saanut siinä määrin huomiota, että RetroArch etsii vapaaehtoisia sovelluksen kehittämiseen. Tähän asti Xbox-versio on ymmärtääkseni yhden ihmisen tekemä.
232  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Kaiuttimet, kuulokkeet, äänentoisto : 28.11.2020 23:32
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/44534/ngjmq/Audeze-LCD-2-Classic-kuulokkeet-musta

Nyt on kovat luurit tarjouksessa Verkkokauppa.comissa. Tekisi mieli itsekin tilata kakkoskuulokkeiksi.

EDIT: Piti laittaa tilaukseen. Sopivat varmasti kirkkaankuuloisten Sennheisereiden kaveriksi.

Ai että! Kuin itse Jeesus kusisi hunajaa korvista sisään, kun nämä luurit on päässä. Puhdasta musikaalista nirvanaa. Basso on ihan eri tasoa kuin Sennheiser HD800:ssa. Ääni on samettisen smooth kylmän analyyttisiin HD800:n verrattuna. Kun pistää kuulokekupit korville, tuntuu kuin korvien ympärille syntyisi tyhjiö. Äärimmäisen mukavat päässä ja luurit on rakennettu kuin tankki. Ainoa huono puoli on 1,9 metrin kaapeli. Mun satasen Audio-Technica ATH-M50x -luureissakin tuli mukana kolmemetrinen letku.

EDIT: Kokeilin Apex Legendsia DTS Headphones:X -sovelluksella. Ei herranen aika sentään. En tiedä sainko orgasmin vai kuulovaurion ensin. End game -kamaa nämä luurit.

EDIT2: Samaa munakasta mäiskettä myös Blu-rayden kanssa, kun testasin Sin Cityä ja Mad Max: Fury Roadia. Kun Junkie XL:n Brothers in Arms alkaa soida Mad Maxissa, euforiaa on vaikea sanoin kuvailla. DTS Headphones:X pesee Dolby Atmos for Headphonesin mennen tullen. Kannattaa tuo DTS-appi Xbox-pelaajien ehdottomasti hankkia, jos luureja käyttää.
233  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 24.11.2020 15:38
Apex Legendsissä ainakin, kun on tottunut maksimi-FOV:iin, tuntuu pienempi FOV aivan helvetin hitaalta ja klaustrofobiselta.
234  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Kaiuttimet, kuulokkeet, äänentoisto : 23.11.2020 15:49
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/44534/ngjmq/Audeze-LCD-2-Classic-kuulokkeet-musta

Nyt on kovat luurit tarjouksessa Verkkokauppa.comissa. Tekisi mieli itsekin tilata kakkoskuulokkeiksi.

EDIT: Piti laittaa tilaukseen. Sopivat varmasti kirkkaankuuloisten Sennheisereiden kaveriksi.
235  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Kaiuttimet, kuulokkeet, äänentoisto : 21.11.2020 14:03
Itellä Oppo HA-1 -kuulokevahvistin ja Sennheiser HD800 -kuulokkeet XLR-kaapelilla. Tämä setti on ehkä 5-10% ”parempi” kuin puolitoista tonnia halvempi setti, eli mitä kalliimmat vehkeet, sitä marginaalisemmat erot.

Massdropista (tai nykyää ihan vain Drop.com) ostaessa saa varmaan eniten rahalle vastinetta.

https://drop.com/buy/massdrop-sennheiser-hd6xx

Siitä hyvät luurit, joiden ympärille on hyvä alkaa setuppia rakentamaan.

236  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: TV hankinta ja tekniikka : 20.11.2020 14:49
Joku oli io-techin foorumilla ”varmistanut” Gigantista, että tuo takuu kattaa OLED:in kiinnipalamiset. Ja tuskin ne nyt mitään paskempaa paneelia alkaa tilalle laittamaan. Joka tapauksessa pieni hinta mielenrauhasta ainakin itselleni, eikä tarvi ongelmatilanteessa alkaa raahaamaan töllöä minnekään.

EDIT:

Paneelinvaihto tapahtuu tähän malliin, eli ei sieltä Gigantin pojat tuo tilalle jotain kusista Grundigin LCD:tä:

237  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: TV hankinta ja tekniikka : 20.11.2020 13:42
CX 65” myös tilattu Gigantista viiden vuoden on-site-takuulla (150e). Tilausta tehdessä tarjottiin samaa takuuta 70 eurolla (norm. 100e) ilman tuota paikan päällä tehtävää on-site-korjausmahdollisuutta, jos jotain kiinnostaa.
238  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: TV hankinta ja tekniikka : 19.11.2020 23:11
No perkele, pitäskö plasma laittaa vihdoin vaihtoon.

EDIT:

https://www.gigantti.fi/product/palvelut/turva-ja-huolto/ECFLATTVON60/elcare-takuun-laajennus-televisiolle-on-site-5-vuotta#ProductMoreInformationTab

Tuollainen löytyi Gigantin sivuilta.

”Pikselitakuu, kuvanpalamistakuu taulutelevisioille”

Ellei tossa ole koira haudattuna, niin aika no brainer -valinta maksaa 150e viiden vuoden mielenrauhasta.
239  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: The Game Awards : 19.11.2020 12:51
2020 oli kyllä pettymysten vuosi, myös pelien saralla. Muistan kun alkuvuodesta ajattelin, että tästä tulee kaikkien aikojen pelivuosi: uusi DOOM, The Last of Usin jatko-osa, Resident Evil 3! Eihän noita kaikkia pelejä ehdi millään pelaamaan!

Lopulta käteen ei jäänyt kuin muutama kuivettunut pökäle, joiden seasta löytyi onneksi timanttinen Streets of Rage 4. Spelunky 2 on varmasti myös kova, mutta sitä en ole vielä päässyt pelaamaan.
240  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Huomisen konsolit (PS5, Xbox Series X, Switch 2) : 16.11.2020 13:43
Xboxin Quick Resume on kyllä game changer -kamaa. Ihan eri motivaatio pelailla useampaa peliä, kun voi muutamassa sekunnissa vaihtaa pelejä lennossa. Monster Hunterissa parin monsterin metsästys, Apexia muutama erä, hetki Ikarugaa, kombojen treenailua Devil May Cry 5: Special Editionissa, kenttä Streets of Rage 4:sta, jne. Jostain syystä Quick Resume ei toimi Ninja Gaiden Blackissa, eli OG Xbox -pelit eivät kai ole tuettuna?

Titan Two -adapterikin toimii Series X:llä, joten kaikki USB-ohjaimet saa toimimaan konsolilla. Pitää PS5-padia kokeilla, kunhan niitä saa kaupasta. Skripteillä PS5-padin liipasimilla voi varmasti kikkailla kaikenlaista. Sega Saturn -padilla Ikarugaa pelatessa huomasi myös, että input lagia on huomattavasti vähemmän kuin One X:llä pelatessa. Streets of Rage 4:ssä combottaminen on myös paljon helpompaa.

Vielä pitäisi hankkia lisenssi Xboxin Dev Modeen, niin saa RetroArchin toimimaan. Konsolilla pitäisi emulaattorit toimia aina GameCubeen asti. Ainoa huono puoli on se, että Dev Modessa ei voi pelailla normipelejä ja Dev Modeen boottaaminen vie viitisen minuuttia.

Rockylle: Ostin DMC5: Special Editionin brassiversion MTCgamesta (27e vrt. 40e eurokaupassa) ja pelikoodin aktivoiminen onnistui ilman mitään ongelmia VPN:n kanssa.
Sivuja: 1 ... 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 ... 86
Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines