Muistaakseni TK:kin taisi tehdä account suiciden tai pari aikanaan
Minäkin tein! Legendaarinen Peliplaneetta.net, siellä oli jotain draamaa Nintendo-alueella. Poistuin näyttävästi (eikä ketään varmasti kiinnostanut vittuakaan) ja palasin häntä koipien välissä parin päivän päästä (eikä ketään varmasti kiinnostanut vittuakaan).
Those were the days...
EDIT: Eikun niin, alkuperäinen Pelaaja-lehden foorumi uudistusten jälkeen myös.
Eli EvilLore ja naistuttava ovat matkalla jonnekin. EvilLore on mennyt munasillaan suihkuun naisen kanssa. Kumpikin on ollut kännissä, nainen voi pahoin. Nainen on ärähtänyt, että on parisuhteessa, ei kiinnosta. EvilLore on ollut vittumainen koko takaisintulomatkan, koska sai rukkaset.
Tämän jo tiesinkin. Mutta jutussa sanotaan, että nainen oli avoimessa parisuhteessa ja että hän on maannut EvilLoren kanssa tämän tapauksen jälkeen.
Siis mitä? Tämänkö takia porukka on käärmeissään aloittanut noitavainot ja kironnut NeoGAFin alimpaan helvettiin? Eli kuunnellaan vain yksi puoli tarinasta. Mitä jos ko. nainen on flirttaillut EvilLoren kanssa? Mitä jos hänellä on mielenterveysongelmia? Persoonallisuushäiriöiset etenkin ovat hyvin vaikeita ihmisiä, jotka osaavat manipuloida muita mielensä mukaan. Nimim. kokemusta on.
Mistä vitusta kukaan tietää tarinan oikeita taustoja näitä kahta lukuun ottamatta. Silti ollaan silmänräpäyksesä valmiita tuhoamaan pahimmassa tapauksessa ihmisen elämä.
Voi herranjumala, ”victim blaming”. Näillä ihmisillä ei ole mitään todellisuudentajua. Mikäli EvilLore puhuu totta, niin kyseessä ei tosiaan ole ihan tasapainoisin ihminen. Esimerkiksi terapeutit eivät suostu usein ottamaan persoonallisuushäiriöisiä ollenkaan vastaan, mikä kertoo aika paljon kyseisestä tilasta.
Ja tuo nyt oli tarkoitettu yleisesti pelaajille. Heinz nyt ei hommaa mitään muutenkaan.
Kunnon yksinoikeuksia Xboxilta on tosiaan turha odottaa, nyt kun Forzakin on ilmeisesti pilattu loot box -syövällä. Mutta PUBG:in haluan kokea konsolilla, ja Xboxilla saattaa olla siihen vuoden yksinoikeus. Lisäksi Monster Hunter World ja Red Dead Redemption 2 tulevat puolen vuoden sisään, molemmat varmasti kelpoja. Niin ja DOOM:iin on tulossa 4K-päivitys ja id Softwarelta tulee lisäksi Wolfenstein II, joka myös tukee Xbox One X:ää. Eipä ollutkaan, vaan Machine Games.
Mitä tulee NeoGAF:iin niin jatkan sivun lukemista niin kauan kuin ei löydy parempaakaan vaihtoehtoa. Ei se nyt mikään MVlehti ole.
Ninja Gaiden Black tulossa pelattavaksi Xbox Onelle heti ensiaallossa. Vielä kun huhut siitä, että Xbox One X:lla ensimmäisen Xboxin pelit saavat resoluutioboostin pitäisi paikkansa.
The 13 Original Xbox games releasing tomorrow will look better on the Xbox One family of devices, taking advantage of the power of Xbox One with up to 4X the pixel count on Xbox One and Xbox One S, and up to 16X the pixel count on Xbox One X. You’ll be able to play Original Xbox games on Xbox One through the disc you already own, or you can purchase the games digitally in the Microsoft Store.
Since these are original games and not remasters, Xbox Live services such as online multiplayer that were available on the original Xbox will not be available. However, offline multiplayer scenarios such as co-op and system-link are supported as they were originally. There will also be no Achievements for Original Xbox games because this functionality was also not originally available.
Below is the first curated batch of Original Xbox games we’re releasing into the Xbox One Backward Compatibility program. We expect to release another curated list of Original Xbox classics in Spring 2018, so stay tuned for more.
BLACK BloodRayne 2 Crimson Skies: High Road to Revenge Dead to Rights Fuzion Frenzy Grabbed by the Ghoulies King of Fighters Neowave Ninja Gaiden Black Prince of Persia: The Sands of Time Psychonauts Red Faction II Sid Meier’s Pirates! Star Wars: Knights of the Old Republic
Lisäksi valitut X360-pelit saavat graafisen lisäboostin Xbox One X:llä:
Lainaus
When the world’s most powerful console launches on Nov. 7, you will be able to run select Xbox 360 games at higher resolution, 9X the original pixel count, and expanded color details. The team developed the Heutchy Method (after the engineer who created it) which leverages the power of Xbox One X to let the Xbox 360 emulator present the very best version of the game possible with the existing assets—all without touching the game code. The same method improves the graphics for Original Xbox games on Xbox One and Xbox One S.
Here are the Xbox 360 games that will join the Xbox One X Enhanced catalog on Nov. 7.
Assassin’s Creed Fallout 3 Halo 3 Oblivion
Harmi, että valitsivat noin paskat pelit (Halo poislukien). Kai Bethesda haluaa lypsätä vanhoista peleistään kaiken irti Skyrimin tapaan, kun eivät osaa mitään muutakaan tehdä.
Ihan huikeita juttuja: kolmen eri genin alkuperäiset levyt pyörivät samassa koneessa, pelit pyörivät sulavammin ja näyttävät paremmalta kuin koskaan aiemmin, ilman että lähdekoodiin on kajottu. Lisäksi system linkit ym. toimivat kuten alkuperäisillä koneilla.
Jeps, uutisointi oli ainoa syy miksi siellä kävin. Keskustelua oli turha edes yrittää kahdesta syystä: 1. käyttäjämäärät - isot ketjut täyttyivät sadoista viesteistä minuuteissa joten sama kuin yrittäisit käydä keskustelua rock-konsertissa. 2. aiemmin mainitut rinkirunkkaukset ja vääristä mielipiteistä rankaiseminen
3. Jokainen ketju seuraa samaa kaavaa, jonka voi päätellä ensimmäisestä sivusta. Se määrittelee, minkälaisia mielipiteitä ihmisillä on aiheesta. Esimerkiksi Monster Hunter Worldin julkistus E3-messuilla. Kaikkien mielestä peli näytti hirveältä paskalta. Myöhemmissä ketjuissa pelistä yhtäkkiä pidettiinkin ja kaikki hypetti peliä munat sojossa. 4. Jos ensimmäinen postaus on ”eeppinen”, niin sitten sitä pitää lainata seuraavat sata sivua kuin mikäkin päätön kanalauma. 5. Täysin liberaali meininki Off-Topicissa. Älytöntä hyysäämistä ja voivottelua esim. maahanmuuttokeskusteluissa. Sinne on ihan turha mennä laukomaan vääriä mielipiteitään.
Ikävä kuitenkin tulee saittia. Tärkeä osa videopelimaailmaa pyyhkäistiin pois yhden urpon toilailujen takia.
Juuri kun pääsin kehumaan. Pelasin Arcade Modea Ultra-Nightmarella, joka on siis vaikein vaikeustaso. Pelaajan kuollessa peli päättyy ja joudut aloittamaan koko pelin alusta, koska pelitallennus häviää. No se saatanan vaikeustaso oli jotenkin ihmeellisesti siirtynyt kampanjaan (joka on siis eri asia kuin Arcade Mode), vaikka koko vaikeustasoa ei ollut ennen edes valittavissa, koska mulla oli muutama kenttä vielä pelaamatta. Jatkoin kampanjaa ja kuollessani tuli teksti, että se oli sitten siinä, aloita koko paska alusta. Kaikki tallennukset, asetukset, salarit ym. hävinneet, koska peli poisti tallennuksen.
Eli haista DOOM paska.
EDIT: Luojan kiitos PS+ varmuuskopioi tallennukset automaattisesti pilveen. Pääsen sittenkin jatkamaan siitä mihin jäinkin, olisi peli jäänyt kyllä pariksi kuukaudeksi hyllyyn, jos koko paska olisi pitänyt aloittaa alusta.
Ihan naurettava peli, joka tekee kaiken täydellisesti. Ostin Doomin yli vuosi sitten, mutta korkkasin sen vasta hiljattain. Olin kyllä tietoinen kaikesta hypestä, mutta eihän se nyt niin hyvä voi olla. Yksinpelattavat FPS:t alkavat aina puuduttamaan nopeasti (ensimmäisen Deus Exin ollessa ainoa poikkeus sääntöön): Call of Dutyt, Half Lifet, Crysikset, Bioshockit ja kumppanit, yhtäkään peliä en ole jaksanut pelata läpi asti.
Voi pojat kuinka väärässä olinkaan! Doom on ensimmäinen FPS-peli, jonka pelattavuus on niin orgastista, että AI-hahmoja jaksaa räiskiä loputtomiin. Kun olet saanut hahmon ja aseet päivitettyä tappiin asti, on pelattavuus täysin saumatonta. Lisäksi viholliset on suunniteltu niin hyvin, että jokainen räiskintäkohtaus nostaa hymyn korviin. Napakat päälaukaukset räjäyttävät demonien päät muusiksi ja järemmät aseet räjäyttävät kaikki raajat irti toisistaan. Veri ja suolenpätkät maalaavat käytävät punaisiksi.
Jotenkin vihollisten animointikin on niin orgaanista, ettei yksikään tappo erotu joukosta vaan on osa jumalaista tappo-orgiaa. Pelaajan liikehdintä on parhaimmillaan kuin balettia, kun hypit tuplahypyillä korokkeelta toiselle, ammut parilta rivivihulta rynkyllä päät irti (rynkyn päivitetyllä kiikaritähtäimellä ampuminen muistuttaa netistä löytyviä videoita, joissa Apache-helikopteri tuhoaa talibaneja palasiksi), räjäytät rail gunin kanssa kolme vihua palasiksi yhdellä kudilla ja lopuksi viimeistelet demonin glory killillä hakkaamalla sen pään paskaksi omalla irtirevityllä jalallaan. Tai sahaat demonin moottorisahalla viipaleiksi, valinta on sinun. Glory killit ja moottorisaha on saatu fiksusti osaksi pelimekaniikka, koska niillä pelaaja palkitaan lisäammuksilla ja -energialla. Kaikki on saumatonta.
Pelatessa mietin kovasti, että mitä vikoja pelissä on. Heti ensimmäisenä ajattelin, että ei tämä kuitenkaan vedä vertoja COD4:ssä tottumaani sulavaan pelattavuuteen, kun on tottunut korkeaan senssiin eikä padilla pelaaminen ole enää minkäänlainen kynnyskysymys. Nopeasti löysin myös Doomista täydelliset ohjainasetukset, joilla saa nopeasti lahdattua porukkaa menettämättä tarkkuutta pääosumiin (Horizontal Sensitivity 85, Vertical Sensitivity 45, Look Smoothing 80, tähtäimeksi pieni pistetähtäin). Lisäksi HUD:in saa kokonaan pois, joten sekään ei ole tiellä häiritsemässä.
Seuraavaksi ajattelin, että hitto jos tässä olisi jonkinlainen pisteytyssysteemi, joka takaisi loputtoman uudelleenpeluuarvon, kun kaikki salaisuudet on löydetty ja tasot läpikoluttu. No, siellähän olikin päävalikossa erillinen Arcade Mode nettirankingeineen, mitä juuri kaipasinkin.
Pelin edetessä mietin, että kolme vaikeustasoa eivät ole tarpeeksi haastavia. No, niitä vaikeustasoja olikin vielä kaksi lisää, viimeinen vaikeustaso on ilmeisesti jo sadistisen vaikea.
Aina kun mietin, että olisipa tämä ominaisuus pelissä, niin se tulee seuraavaksi vastaan. Kuten sanottua, ihan naurettava peli. Oikeastaan ainoa moite on PS4:n kusiset latausajat, mutta sekin on annettava anteeksi, koska peli näyttää paljon paremmalta, kuin kukaan voisi ikinä pyytää tällä raudalla. En tiedä mitä mustaa magiaa id Software on käyttänyt, että peli pyörii konsoleilla 60 kuvaa sekunnissa. Naurettavaa!
Videot eivät tee tälle pelille oikeutta, pelattavuus ja sen sulavuus pitää kokea itse. Doom on oodi väkivallalle.
Ninja Gaiden Black tulossa pelattavaksi Xbox Onelle heti ensiaallossa. Vielä kun huhut siitä, että Xbox One X:lla ensimmäisen Xboxin pelit saavat resoluutioboostin pitäisi paikkansa.
Pistin samantien Xbox One X:n ennakkotilaukseen, kun CDON+:n viime vuoden ostohyvitykset (19e) tulivat juuri käytettäväksi. Konsolista tuli vielä jostain syystä yli 30e ostohyvitystä, vaikka elektroniikkatuotteista palautusprosentin pitäisi olla vain 1%. Konsolille jäi siis periaatteessa hintaa 470e.
Kova hinta sekin, mutta koneella pelaa kolmen eri genin Xbox-pelit ja tulevat multiplattarit oletettavasti parhaalla suorituskyvyllä. Elite Controller on myös paras ohjain mitä on.
Hetken mietin, että jätän konsolin ostamatta ja siirryn PC-pelaajaksi, mutta viimeksi kun ostin parin tonnin tehomyllyn ekan Crysiksen aikoihin, niin pelasin sillä vain 3rd Strikeä emulaattorilla.
Itse en odota tältä muuta kuin kivaa pelaamista ja hieman samaa löytämisen iloa mitä botw tarjosi. Videoiden perusteella luvassa olisi juuri tuota. Ennakkoon varattu verkkiksesta, mutta olen aika varma etten tätä vielä 27. päivä saa. Miksei näitä pelejä voida julkaista vaikka maanantaina.
Mikset tilaa VPD:stä? Mielestäni lähettävät aina ajoissa pelit, toisin kuin Verkkokauppa. Postikulutkin olivat muistaakseni halvemmat.
Itse tilasin pelin Amazon.co.uk:sta, jossa on kampanja, jossa vähintään 30 punnan lahjakortin ostaessa saa seuraavasta tilauksesta 6 puntaa pois. Reilun kympin säästää suomihintoihin, mutta peli tulee kun tulee. Sen verran pelattavaa kesken, ettei tuolla kiire ole.
Eipä kannatakaan odotella SNES Miniä, kun Analogue julkaisee ensi vuoden alussa Super Nt:n. Pelit pyörivät identtisesti kuten alkuperäisellä konsolilla (ilman emulointia, kiitos FPGA:n), ja voit pelata joko aitoja pelejä aluevapaasti tai ROM:eja (jos ja kun vehje jailbreakataan, jolloin myös NES:in ROM:it tulevat toimimaan natiivisti).
Arrival oli parempi ja sekin oli minun kirjoissani vain ok leffa.
Mutta Arrivalissahan se vasta olikin köyhä käsis, jonka loppukäänteet näki paljon ennen kuin ne tapahtuivat.
Lisäksi Arrivalissa oli muutama aivan kamala kohtaus:
Blade Runnerissa käsis oli mielestäni toisarvoinen, ei sillä että siinä mielestäni olisi edes ollut mitään moitittavaa. Viipyvä tunnelmointi oli kaiken a ja o, ja sen luomisessa onnistuttiinkin täydellisesti. Ja olihan leffassa myös mielenkiintoisia teemoja, kuten rakkaus ja elämän merkityksellisyys.
Laitetaan vaikka tänne. Tuo SNES classic tuntuu koko ajan röyhkeämmältä ryöstöltä. Suomi hinnoissa. Jenkeissä myydään 79,99$ niin täällä pyydetään kaksinkertaista hintaa, joskus jopa enemmän. Pelaajashopkin mainostaa 169,90€. New 2DS:n saa halvemmalla
Mikä taho tuon hinnan on määrittänyt? Onko maahantuoja tullut liian ahneeksi, vai liikkeet? Niin kauan kun hinta on lähempänä 150€ kuin 100€, en edes harkitse. Käytännössä tuskin tulee ostettua jos hinta ei mene alle 100€.
Parastahan on se että Nintendon kustannukset tuskin menee yli 20€:n. Ja joka jannu pystyy tekemään samanlaisen laitteen Raspberryllä, varmasti alle 100€:n hintaan. Jos kotoa löytyy jo usb ohjain ja virtapiuha, hinnaksi tulisi about 50€. Toki laite vetoaa nostalgian tunteeseen, jossa kuori on oleellinen asia, mutta silti.
Ensi vuonnahan noita pitäisi tulla lisää, joten odota sinne ja tilaa vaikka Amazonista. Ei kannata tukea tuota Bergsalan kusetusta sentilläkään.
Blade Runner 2049. Upea elokuva, joka todennäköisesti maistuu vieläkin paremmalta toisella katselukerralla. Alkuperäiselle Blade Runnerille en ole ikinä lämmennyt, mutta tämä kyllä lämmitti sydäntä. Vähän ehkä ylipitkä, mutta muuten paketti pysyi kasassa. Jopa yhden ilmeen Gosling sopi rooliinsa täydellisesti.
Elokuvan kantava voima oli kuitenkin ehdottomasti Roger Deakinsin uskomaton kuvaus, joka tulee olemaan miehen 14:s Oscar-ehdokkuus. Deakins ei siis ole voittanut pystiäkään, mikä on koko gaalan historian suurin vääryys. Villeneuve toki teki myös ansiokasta työtä ohjaajana, mutta ilman Deakinsia eivät hänen leffansa nouse tarvittavalle tasolle. Prisoners ja Sicario olivat myös upeita elokuvia, jotka olisivat olleet melko keskinkertaisia ilman Deakinsia, kuten Arrival osoitti - en siis pitänyt.
Niin joo, ja Finnkino on ilmeisesti nostanut lippujen hintoja taas. 14 euroa 2D-versiosta ja 3D-versiosta vielä euro päälle? Haistakaa ahneet monopolirunkkarit pitkä paska. Ostan samalla hinnalla Blu-rayn CDON:ista kolme kuukautta ensi-illan jälkeen.
Indiepelejä ei ole hirveästi tullut pelattua, mikä on sinänsä ihmeellistä, koska olen kuitenkin pelannut Spelunkyä. Ja paljon. Niin paljon, että uskallan väittää sen olevan paras tasohyppely, mitä on koskaan tehty.
Katsoin itse asiassa ihan hiljattain ensimmäistä kertaa lets play -tyyppisen videon, jossa joku muu pelaa peliä, ja tajusin olevani ihan keltanokka pelissä. Olen jopa missannut kokonaisia tasoja, koska ne on niin hyvin kätketty. Spelunkyssä on sitä videopelien taikaa, jota enää valitettavan harvoin tulee vastaan.
Ensimmäinen hankkimani Indie-peli koskaan. Laadukasta tarjontaa tuntuu ainakin riittävän. Valitsin SV:n, koska sen ympärillä on vellonut indie-peliksi poikkeuksellinen hype, ja koska olen jo pitkään halunnut tutustua paremmin johonkin Harvest Moonin kaltaiseen. Farming Simulator? Liian HC. Stardew Valley? Osuu todennäköisesti maaliinsa, ja on myös vaihtelua suuren mittakaavan 3D-peleille.
Plus, tätä viisi vuotta yksin väkertänyt sisupussi varmasti ansaitsee kaiken hyvän, mitä hän tällä pelillä on saavuttanut/tulee vielä saavuttamaan.
Mielenkiinnolla odotan fiiliksiä tästä. Peli kiinnostaa ja Switch olisi alustana täydellinen.
Nyt on hieman yli viikon ollut 13" MacBook Pro Touch Barilla käytössä ja todella hieno kone kyllä, Applen kaupasta sai opiskelijana vielä Beats Solo 3:t kaupan päälle. Itselleni tämä on ensimmäinen Mac ikinä ja ei ole kyllä mitään ongelmia ollut Mac OS:ään siirtymisessä. Applen vehkeet näin muuten ovat jo melko tuttuja itselleni, kun iPad 2 ollut useamman vuoden käytössä ja iPhone 7 viime joulukuusta.
Pari kysymystä kuitenkin Macista ja samalla myös iPhonesta?
Mistäs tässä näppiksessä löytyy 1/2-näppäin (eli 0,5)?
Sitten akuista. Ilmeisesti MacBookeilla (ja ylipäätään nykyläppäreillä) ja iPhonella/nykypuhelimilla näin yleisesti ei taida olla haitallista, vaikka konetta/puhelinta käyttäisikin samalla kun se on latauksessa? Kuulemma akkua kannattaa käyttää keskimäärin vain noin puoliväliin asti ja sitten lyödä lataukseen. Noin kerran kuussa olisi kuulemma hyvä tehdä ns. isompi purkaus akulle, eli kuluttaa akku melko vähiin ja sitten lyödä lataukseen. Jossain sanottiin, että lion-akkuja ei saisi ikinä käyttää tyhjäksi asti, vaan pelkästään noin 20% asti, kun taas jossain sanottiin, että akku nimenomaan tulisi käyttää ihan tyhjiin asti kerran kuussa ja sitten lyödä välittömästi lataukseen. Nämä asiat siis kuulemma pitävät akun keston hyvänä pidemmällä aikavälillä. Mitäs mieltä tästä, onko noilla perää, vai onko yleisesti ihan sama, käytätkö akkua sen verran kuin käytät ja lataat silloin kun on tarve?
Mainosten torjunnasta vielä sellainen, että mikä on yleisesti paras mainostentorjuntaohjelma Macille? Windowsilla käytin Adblock Plussaa ja toimi hyvin, tuon näkyy saavan myös Macille, mutta monessa paikassa on kehuttu myös AdGuard-lisäosaa.
Macissa ei tuota puolinäppäintä taida suoraan näppiksestä löytyä. Tarvii vähän kikkailla:
Nykyiset akut eivät vaadi kalibrointia, vaan osaavat kalibroida itsensä. Konetta voi siis huoletta pitää letkun päässä ja käyttää samalla, vaikka akku olisikin täynnä.
AdGuard on paras, mutta on maksullinen kuukauden ilmaisjakson jälkeen. Itse käytän Adblock Plussaa, koska en halua moisesta maksaa.
Kannattaa muuten harkita AppleCaren hankkimista. Itselläni MacBook Pron akku hajosi kolmantena vuotena, joten vein koneen huoltoon. Samalla löytyi jotain häikkää kovalevystä, joka myös vaihdettiin ilmaiseksi, koska AppleCare oli voimassa. Lasku olisi muuten ollut varmaan kolmin- tai jopa nelinkertainen AppleCare hintaan verrattuna.
Ihan scifi-kamaa käppäillä tai pyöräillä ilman piuhoja. Kun otat kuulokkeen pois korvasta, pysähtyy musiikki automaattisesti ja jatkuu kun laitat kuulokkeen takaisin korvaan. Halutessaan voi yhdelläkin kuulokkeella kuunnella musiikkia, jolloin ääni kuuluu monona, etkä menetä stereona toista kanavaa. Kätevää, jos ei halua jäädä auton alle pyöräillessä. Kaksoisnapauttamalla kuuloketta, lähtee seuraava biisi pyörimään tai Siri menee päälle, jos sitä haluaa käyttää. Äänenlaatukin yllätti positiivisesti, ovat paljon laadukkaammat kuin hirveät EarPodsit, joita käytin tasan viisi sekunttia ennen kuin heitin ne helvettiin. Vasta kun näitä kokeilee itse, niin tajuaa heti, miksi porukka kutsuu näitä parhaaksi Apple-tuotteeksi vuosikausiin.
Omistan erilaisia kuulokkeita hintahaarukassa 10e-1000e, mutta uskon, että käytän vastaisuudessa AirPodseja suurimman osan ajasta.
Apple - se vain toimii! (Mutta ei konsoleiden kanssa. Perkele. AirPodsit olisivat täydellinen kaveri vaikka Switchille.)
Sitten kun saisi vielä Totoron, Mononoken ja Porco Rosson, niin olen tyytyväinen. Ghiblin ystävät toivottavasti ostavat tämän, niin saadaan Scanbox julkaisemaan ne loputkin..
Nyt on CDON:issa Totoro ja Mononoke ennakkotilattavissa, julkaisu 27. lokakuuta. Koodilla BENIFY17T lähtee vielä 15% hinnasta.
Tuli tilattua CDONin alennuksesta AirPodsit, ovat lähes 30e halvemmat kuin Apple Storessa. Sen verran näitä on kehuttu joka paikassa, että pitää itsekin kokeilla.
Symphony of the Night "läpi". Enpä olisi ikinä uskonut tätä sanovani, mutta peli pesee jopa Super Metroidin. Huomaa, että peli on ollut vaikutteena lukemattomille nykyklassikoille. Aikaansa edellä oleva mestariteos, jonka olisin halunnut kokea jo 20 vuotta sitten.
Lopuksi pitää vielä antaa erikoismaininta pelattavuudelle, joka on ihan omaa luokkaansa ja syy, minkä takia tämä nousee Super Metroidinkin yläpuolelle. Muistaakseni jo Neonomide paasasi joskus muinoin Pelaaja-lehden foorumilla SotN:n pelimekaniikasta. Liikkuminen on nopeaa ja sulavaa. Voit dashata takaperin tai tehdä dive kickejä vastusten tai kynttilöiden kautta ja pomppia vastusten yläpuolella koskematta maahan ollenkaan. Itse huomasin vasta monen tunnin jälkeen, että dive kick on edes olemassa, koska pelissä ei ole mitään turhia introja. Oikeastaan mitään liikkeitä ei selitellä mitenkään. Opettele ja keksi itse, saatana. Aseillakin on erikoislyöntejä, joita ei selitetä erikseen. Myös taiat pitää itse keksiä eri näppäinyhdistelmiä kokeilemalla. Samoin sen, miten jotkut relicit toimivat.
Ainiin, pelissä on ihan helvetisti avattavaa ja kerättävää. Ja spritet ovat jumalaisen kauniita, kuten animaatiotkin. Soundtrackikin on täydellinen.
Kannattaa pelata!
Millä aparaatilla olet pelannut? Olen vakavasti harkinnut jonkin skaalaimen hankkimista (esim. XRGB-mini) vanhoja konsoleita varten, mutta erityisesti sitä varten, että hankkisin PS1:n ja juuri tätä peliä varten.
Macin OpenEmulla. Siitä löytyvä Mednafen-niminen emulaattoriydin pyörittää PS1-pelejä melko täydellisesti, tarkemmin kuin Sonyn omat emulaattorit.
Jos emulaattorit eivät kiinnosta, niin kannattaa tutustua OSSC:n. Se skaalaa vanhat pelit ilman input lagia ja on vieläpä jonkun suomalaisen kehittelemä vehje. Itsekin hankin laitteen, kunhan saan aikaiseksi.
Itsekin petyin It Comes at Nightiin. Jo elokuvan markkinointi oli harhaanjohtavaa, ja sillä varmasti yritettiin vetää teattereihin sitä perinteistä kauhuleffayleisöä tuomaan lipputuloja kirstuun.
Elokuvasta en saanut oikein minkäänlaista otetta. Vaikutteita oli otettu The Thingistä ja Hohdosta ainakin, mutta samanlaista tiivistä pakettia tästä on turha odottaa. Moni kohtaus tuntui jotenkin irralliselta, kuten se räiskintäkohtaus metsässä. Eipä ollut enää mitään mystistä siinä metsässä, jolla peloteltiin upeassa julisteessa. Tai punaisessa ovessa, joka oli trailereiden keskiössä. Ovi avattiin jo heti leffan alkupuoliskolla ja samalla päästettiin kaikki jännite pihalle.
Noi teatterista kävelijät ja väärissä kohdissa naureskelijat kyllä vituttavat suunnattomasti. Ovat todennäköisesti aina keskivertoa tyhmempiä ihmisiä, jotka luulevat olevansa ihan helvetin fiksuja.
Nyt kun olen sulatellut tuota iPhone X:n designia, niin ei se kyllä sytytä. Ymmärrän kyllä, että Galaxy S8:sta on pakko jotenkin erottua ja keksiä jokin ikoninen muotokieli aikaisempien iPhonien tapaan, mutta puhelimesta hävisi nyt symmetria kokonaan (Applen tuotteessa äärimmäisen outoa). Tuo musta mötikkä näyttää todella typerältä etenkin landscape modessa. Videoita katsellessa sen nyt sentään saa piiloon kaksoisnapauttamalla.
Muuten kyllä upea kapistus. Toivottavasti vuoden tai parin aikana hiovat mötikän/softan symbioosin kuntoon ja laskevat hintaa järkeväksi.
PlayerUnknown's Battlegrounds myynyt PC:llä 10 miljoonaa kappaletta ja on Steamin pelatuin peli. Siitäkin huolimatta, että peli on early access -vaiheessa ja siinä on vain yksi kenttä. Uskomaton suoritus.
Tulee itsekin peli hankittua varmaan Xbox One X:n kylkiäisenä loppuvuodesta.
Yakuza 0 ja Nier Automata PS4:lle Amazon.co.uk:sta 58 euroa postareineen. Piti ottaa Amazon Primestä free trial, koska jostain syystä Yakuzaa ei muuten saanut tilattua (ilmeisesti low stock -tavaroita vain Prime-käyttäjät saavat ostaa). Suomihinnoista säästää 30-40e, joten hyvä diili kahdesta erinomaisesta pelistä.
Tuolla on sunnuntaihin asti muuten kampanja, jossa saa koodilla 5/35£, 10/75£ tai 20/150£ hinnasta pois.
Listassahan on mainittu, että se on TOP100-listaus peleistä, joita pelata tänä päivänä. Tästä syystä esim. joku tuhnuinen Perfect Dark on syytäkin jättää pois. En minä ainakaan peliin enää nykypäivänä koskisi. Sama kohtalo on monilla muilla varhaisilla 3D-peleillä, jotka eivät ole kestäneet ajan hammasta. Kuten Shenmue, joka on nykyään todella tönkkö peli ensikertalaiselle. Sen sijaan Super Monkey Ball, Puzzle Bobble ja kumppanit ovat ajattomia klassikoita.
Tosin samasta syystä esimerkiksi Ocarina of Time pitäisi heittää kokonaan listalta pois, kun Breath of the Wild on korvannut sen paljon parempana pelinä. OoT näyttää nykyään kamalalta eikä pelattavuudessakaan ole mitään ihmeellistä.
Joo, ei se ehkä nyt niin hyvä lista ollutkaan. Joka kymmenes peli on joko Mario tai Zelda, vaikka säännöissä mainitaan, että samasta ip:stä voidaan valita vain yksi peli. Ymmärrän, että 2D/3D Mariot/Zeldat on hyvä pitää erillään, mutta ei sinne listaan nyt neljää eri 3D Zeldaa tarvi tunkea. Moni hyvä peli peli ei mahdu listalle.