Jos emulaattoreilla leikkiminen kiinnostaa, niin nyt noita saa asenneltua ilman minkäänlaista whitelist-systeemiä. Edge-selaimella vain ko. linkki auki ja ohjelmat lataukseen. Kun tuo whitelist-systeemi oli vielä olemassa, niin sitä kautta yli 10,000 käyttäjää on noita ohjelmia lataillut, eikä yhtäkään käyttäjää ole bannattu. Itse olen lataillut varmaan kymmeniä eri versioita RetroArchista pelkästään. Ohjelmat ovat myös Microsoftin virallisessa Storessa, joten on vaikea kuvitella, että käyttäjiä bannattaisiin. Emulaattorit eivät myöskään ole laittomia, vaikka toki rikkovatkin MS Storen käyttöehtoja. MS yleensä poistaa nuo sovellukset parin viikon välein, minkä jälkeen esim. RetroArch pitää ladata uudestaan, jos siihen haluaa tulevia päivityksiä. Vaikka MS poistaisi sovellukset kaupasta, ne eivät häviä mihinkään käyttäjän Xboxista.
Tiedostojen siirtelyyn tuo Durango FTP on hyvä softa, jolla voi tietokoneelta siirrellä biosit ym. Xboxille. Pelit kannattaa pitää ulkoisella kovalevyllä.
Dreamcast-emulaattori Flycastin kehittäjä aloitti myös eilen tekemään standalone-versiota Xboxille. RetroArchin Flycast-ydin ei tue DirectX 11:sta, joten Xboxilla käytetään ANGLE-käännöstä OpenGL:stä (jota Xbox ei siis tue natiivisti), minkä takia jotkin Dreamcast-pelit eivät toimi täydellisesti. Standalone-versio korjannee asian.
Huhheijaa tätä peliä! Fiesta-pelimuoto aukesi (Team Slayeriä random-aloitusaseilla), minkä lisäksi jotain skinejä saa availtua. Mikäli tulevaisuudessa saavat tasaiseen tahtiin puskettua ulos oikeasti hauskoja pelimuotoja ja ilmaiseksi pelaamalla avattavia skinejä, niin tätä peliä tulee hakattua ja paljon. Tuo core gameplay on sen verran rautaista kamaa tällä hetkellä. Tällaiset hauskat eventit myös pitävät pelin paremmin hengissä, niin ei tarvi sitten tulevaisuudessa pelata jenkkiservereillä, kun Euroopasta ei löydy ainakaan Xbox-pelaajia loputtomasti.
Fiestassa pääsee vihdoin myös kunnolla kokeilemaan eri aseita, kun ei niitä jaksa alkaa noissa peruspeleissä metsästämään ja kuolet kuitenkin heti sillä sekinnilla, kun löydät haluamasi aseen. Esim. kiikarikivääri on aina kiven alla, eikä sillä ehdi ampumaan laukaustakaan. Mutta äärimmäisen tyydyttäviä nuo aseet ovat kyllä melkein kaikki käyttää.
Peli on muuten täysin rikki Dolby Visionilla. Laitoin normi-HDR:n päälle, niin ne pastellinsävyiset shieldit muuttuivat neonvärisiksi. Peli alkoi muutenkin näyttää kummasti paremmalta.
Hyvä ensivaikutelma kyllä Dolby Visionista, kun ensimmäinen sitä natiivisti tukeva peli näytti tuolta.
Ei helvetti, mitä tunteiden vuoristorataa tämä peli on. Olen aivan koukussa. Täysin sama fiilis kuin Halo 2:n kanssa aikoinaan. Välillä tekisi mieli ottaa tuo musta pönttö ja heittää se ikkunasta helvettiin. Sitten pääseekin kunnon flow-tilaan ja peli on parasta vuosiin.
Alan viimein tottua tuohon paskaohjaukseen ja BR:n bursteihin. Sain kyykkäilyn myös lihasmuistiin strafe-liikkumisen tueksi ja slaidailujakin osaan käyttää järkevämmin. Sisäinen halonhakkaajani on pikkuhiljaa heräilemässä!
Alan myös rakastua palavasti tämän pelin estetiikkaan. Tai no olen rakastanut Halojen estetiikkaa alusta asti, mutta Infiniten pastellinsävyt sopivat peliin kuin voisilmä puuroon. Meinaan siis lähinnä noita shieldien eri värisävyjä, joita voi valikoistakin vaihtaa. Itse valitsin vihujen ”UI color” -sävyksi limenvihreän. Tuntuu, että on jotenkin helpompi osuakin, ehkä tuon takia oli vaikea osua BR:llä mihinkään, mene ja tiedä.
On kyllä hämmentävää, miten peliä on väännetty ainakin viisi vuotta, eikä moninpelimoodissa ole mitään tekemistä. Mihin se kaikki aika on käytetty? Miksi pelissä ei ole edes yhtä Team Slayer -pelimuotoa?
Ranked on joo ihan jees, mutta verrattuna Halo 2:n legendaariseen Rankediin, tuntuu tuo pistetytyssysteemi aika kasuaalilta. Mikä on toki tavallaan hyväkin juttu, mutta rankit menettävät merkityksensä, jos vain grindaamalla pystyy nousemaan korkealle. 343:lta myös hyvin 343:mainen veto käyttää jotain joka pelissä nähtyjä, geneerisiä Bronze-, Silver-, Gold-, jne. titteleitä. Halo 2:ssa oli ikoniset 0-50 ikonit ja Halo 3:ssa arvomerkit.
Ja voi että, mitä kaikkia kustomointijuttuja noiden haarniskojen ympärille oltaisiin voitu rakentaa. Mutta ei, jostain perus värivaihtoehdoistakin joutuu maksamaan. En yhtään yllättyisi, vaikka tuo Free 2 Play -päätös oltaisiin tehty jo senkin takia, ettei pelissä yksinkertaisesti ole mitään avattavaa, jotta siitä kehdattaisiin pyytää täyttä hintaa julkaisussa.
Entä missä on statsit? Olisi edes jokin indikaattori siitä, onko parantanut peliään vai ei.
EDIT: Joo, ei kestä kyllä mielenterveys tätä Rankedia. Platinum 4:ssä mennään soolona ja nyt alkaa haastekin kasvamaan, eikä rankki nousekaan enää jatkuvasti. Eli ei tämä nyt niin hirveästi Halo 2:sta eroa. Mutta ei saatana jaksa tota, että siellä tiimissä on aina se yksi tyyppi, joka vetää kaiken päin persettä. Oddballissa tuntuu myös olevan täysin mahdotonta saada tiimikavereita, jotka noukkivat pallon. Sitten on se yksi sankari, joka räiskii jossain hevonkuusessa BR:n kanssa eikä edes yritä tehdä tehtäviä.
Olen myös aika varma, että peli heittää pelaajan milloin millekin serverille, jossa on sillä hetkellä jonossa olevia pelaajia. Tämä taas vaikuttaa pingin myötä siihen, kuinka hyvin tai huonosti nuo BR-burstit menevät perille.
Pitää ottaa vähän kitinöitä takaisin. Valitsin Dolby Atmos for Headphones -softasta elokuvamoodin päälle ja nostin kuulokevahvistimen volaa kunnolla ylöspäin, niin tuo äänimaailma aukesi kunnolla! Tässä on vähän sama juttu kuin Capcomin peleissä (joissa myös saa vaihtaa Dynamic Range -asetusta), että jostain syystä tuo äänenvoimakkuus on ainakin luureilla pelatessa muita pelejä tuhnumpi.
EDIT: Battle Riflella kuulemma pääosuma ei tee yhtään enempää damagea kuin kroppaosuma, jos shieldit eivät ole alhaalla. Enpä tätäkään tiennyt. Turha siis nysvätä niitä headshotteja ennen kuln shieldit ovat poissa.
Tekeekö muut pyssyt päähän enemmän damagea kun on suojat päällä (snipu tietty)? Esim toi normirynkky tai pisla?
Ei pitäisi tehdä. Tässä on kyllä paljon vielä opittavaa, kun ei tunne noita aseita kunnolla. Esim. onko rekyyli kyykyssä ammuttaessa pienempi? Onko Battle Riflessä kuinka paljon ns. bloomia?
Pitää ottaa vähän kitinöitä takaisin. Valitsin Dolby Atmos for Headphones -softasta elokuvamoodin päälle ja nostin kuulokevahvistimen volaa kunnolla ylöspäin, niin tuo äänimaailma aukesi kunnolla! Tässä on vähän sama juttu kuin Capcomin peleissä (joissa myös saa vaihtaa Dynamic Range -asetusta), että jostain syystä tuo äänenvoimakkuus on ainakin luureilla pelatessa muita pelejä tuhnumpi.
EDIT: Battle Riflella kuulemma pääosuma ei tee yhtään enempää damagea kuin kroppaosuma, jos shieldit eivät ole alhaalla. Enpä tätäkään tiennyt. Turha siis nysvätä niitä headshotteja ennen kuln shieldit ovat poissa.
Ymmärtäisin ehkä pointtisi, jos tässä ei olisi crossplaytä (joka ilmeisesti menee esim. Rankedissa automaattisesi päälle jos partyssä on +3 pelaajaa). Hiiripelaaja kääntyy sekunnissa, kun padilla voit käydä kaupassa ennen kääntymistä - ellei sitten hiiriasetuksiakin ole rajoitettu, mikä olisi hulvatonta. Ei minusta nykyään pitäisi tasapainoittaa pelejä rajoittamalla padiohjausta johonkin aataminaikaiseen standardiin.
Redditin mukaan tuo sensitivity ei myöskään muutu 5:sta 10:iin mihinkään, joten toivon että kyseessä on vain jokin bugi. Myöskään horisontaalinen ja vertikaalinen sensitivity eivät ole oikeasti 1:1 suhteessa toisiinsa, vaan horisontaalinen sensitivity on tuplasti suurempi, vaikka kummankin arvot olisivat identtisesti. Näin on ollut jo MCC:stä lähtien, eli nämä ovat jotain 343:n aivoituksia.
Nyt kun kuherruskuukausi pelin parissa on ohi, niin muutama asia on alkanut ottamaan päähän.
Ensinnäkin äänimixaus on täyttä sontaa. Kaikki kuulostaa vaimealta ja tunkkaiselta, ja on ihan turha ainakaan erottaa mitään vihujen askelia sieltä äänten joukosta. Ei auta Dolby Atmos for Headphones -tai DTS Headphones:X -sovellusten käyttö tai asetusten muuttaminen. Jos vihu tulee selästä niin et voi mitään. Etenkään kun tuo sensitivity on revitty jostain PS2-ajan peleistä, minkä takia 180 asteen kääntymisessä menee kolme päivää. Siis mitä helvettiä? Vuonna 2021 julkaistu kilpailullinen nettiräiskintä, jonka pelaaminen tuntuu siltä kuin ohjaisit jotain tankkeria.
En myöskään tajua tota Battle Riflea. Tuntuu välillä että on ihan nopanheittoa, mitkä burstit osuu ja mitkä ei. Tai sitten en vain osaa, vaikea sanoa, kun osumaindikaattorit loistavat poissaolollaan. Jos verrataan siihen gunplayn kultaiseen standardiin, Apex Legendsiin, on ero kuin yöllä ja päivällä. Siinä kyllä kuule, mitkä panokset osuu ja mitkä ei. Tiedät myös tasan tarkkaan, kun armorit on ammuttu alas.
Kovasti myös huolestuttaa pelin pitkäikäisyys. Tässä on siis huikeat kolme modea, jota pelata?! Xboxin lippulaivapeli, joka myöhästyi vuodella ja silti tässä ei tunnu olevan oikein mitään sisältöä.
Kaikki mapit näyttävät myös samalta harmaalta mössältä ainakin 120Hz-moodissa, joka on tosiaan aivan järkyttävän ruma graafisesti. Halo MCC näyttää 120 FOV:illa 120Hz-moodissa tuhat kertaa paremmalta. Natiivi Dolby Vision -tuki myös ihmetyttää, sillä ainakin moninpeli näyttää siltä ettei mitään HDR:ää ole edes päällä. Valikkoruudutkin ovat hirveää utuista mössä täynnä bandingia.
Mutta joo, ehkä 343 saa tämän pelin valmiiksi seuraavan 5 vuoden aikana Master Chief Collectionin tavoin.
Kuin olisi tullut kotiin monen vuoden perseessä samoilun jälkeen. Siltä tämä peli tuntuu. Kuin olisi tullut kotiin.
Time-to-Kill on täydellinen ja peli tuntuu juuri siltä miltä pitääkin. En ole yhteenkään Haloon koskenut käytännössä Reachin jälkeen (sitäkin taisin pelata muutaman tunnin), mutta tämä herätti jo 10 minuutin jälkeen henkiin sen hiipuneen liekin, joka on kaikki nämä vuodet kuitenkin näköjään kytenyt sisällä. Ja aitona Halo-puristina DualSensella ja gyrolla pelataan - luonnollisesti.
En Halosta tiiä, mutta Mirror’s Edge 4K/60fps/HDR tuella ilman mitään lisämaksuja on aika huikeeta kamaa! Ostin pelin (ja läjän muita 360-pelejä) joskus sata vuotta sitten Gamestopista kärräämällä sinne hirveän läjän PS2-klassikoita vaihtoon, mikä kadutti pitkään. Nyt ei enää kaduta niin paljoa.
EDIT: Ai että, Dead Space 2 gyrolla 60 kuvaa sekunnissa Auto HDR:llä ja Dolby Atmos for Headphonesilla. Jännä, miten vähän tuo 720p-resoluutio lopulta edes haittaa, kun ohjaus ja äänimaailma ovat kunnossa. Jäätävää bandingia tässä kyllä on väreissä, sama vika vaivaa Dragon’s Dogmaa.
Kovaa kakkaa! Yli 70 uutta taaksepäin yhteensopivaa OG Xbox / 360 -peliä. 360-pelejäkin vihdoin FPS Boostattu. Pääsee pelaamaan Dead Space 2:sta 60fps.
Ephram läpäisi juuri Ocarina of Timen Nintendo 64 -ohjaimellaan ja odottelee kuumeisesti Perfect Darkin julkaisua. Allekirjoittanut on nyt pelannut ICO:n kerran läpi ja ensimmäisen Devil May Cryn useamman kerran sekä aloitellut Devil May Cry 3:sta. Silent Hill 2 ja 3 pitäisi myös pelata. Shin Megami Tensei III: Nocturne on sekin kesken ja GTA III:sta tuli myös kokeiltua. GTA:n hahmomallit näyttävät upeilta PS2:lla!
On vuosi 20... 2021.
On aika hullua, että RetroArchin ansiosta on tullut pelattua vanhoja pelejä paljon enemmän kuin uusia. On myös aika absurdia pelata PS2-pelejä Xboxilla ja PS5-ohjaimella, mutta minkäs teet. Olen aivan täpinöissäni joka kerta! Siihen vielä CRT-shaderit ja natiiviresoluutio päälle, niin otan joka kerta aikamatkan 20 vuotta ajassa taaksepäin. ICO ja Silent Hill 2 julkaistiin syyskuussa 2001, GTA III lokakuussa 2001 ja DMC1 joulukuussa 2001.
Itse peleistä:
ICO on aivan järjetön peli. Täysin ajaton peli, joka oli vuosikymmenen aikaansa edellä. Animaatiot ovat edelleen upeat ja rakastan sitä, miten höyhenenkevyt päähahmo on ohjata vrt. kaikkiin muihin tuon aikakauden peleihin. ICO:han oli myös syy miksi Hidetaka Miyazaki alkoi tehdä pelejä - ja se näkyy. Demon's/Dark Soulsien animaatioiden keveydessä on paljon samaa ICO:n kanssa. Ympäristöistä ja niiden ambient-äänistä puhumattakaan.
Ainoa miinus välillä ärsyttävistä vihollisista, joiden mätkiminen puumailalla käy nopeasti vanhaksi.
Devil May Cryn olen pelannut nyt varmaan lähes viidesti läpi. Pari kertaa PCSX2-emulaattorilla ja kolme kertaa DMC HD Collection -versiolla. Dante Must Die! -vaikeustasolla kolmas Vergil-pomotaistelu on viimeisin kompastuskivi, mutta eiköhän sekin vedetä läpi.
DMC1 on edelleen sarjan paras peli. Parhaat miljööt, parhaat rivivihut, parhaat musat, parhaat bossit ja lyönneissä sekä aseissa on kunnolla voimaa. DMC HD Collection -version äänet ovat tunkkaiset vrt. alkuperäiseen peliin ja grafiikoiden ylösskaalaus on tehty paskasti, mutta tykkään pirusti DMC1:stä Auto HDR -tuella ja sen takia ko. versio on minulle ns. definite-versio. HDR boostaa monia efektejä upeasti, etenkin pomotaisteluissa.
Devil May Cry 3 puolestaan näyttää ihan ripulilta DMC HD Collectionissa. Peli näyttää rumemmalta kuin DMC1 eikä Auto HDR näytä ollenkaan hyvältä silmääni. Pelissä on liikaa bloomia, joka saa kaiken näyttämään ylivalottuneelta mössöltä. PCSX2:lla natiiviresoluutiolla pelatessa CRT-shadereilla kuvanlaatu on sitä mitä pitääkin.
Pelattavuus on edelleen timanttista, välivideot parhaita ikinä missään pelissä, Dante on hahmona parhaimmillaan, ääninäyttelijät sopivat täydellisesti rooleihinsa ja osa bosseista on parhampia videopelipomoja, joita on tehty. Tuttuun Hideaki Itsuno tyyliin kentät ovat kuitenkin hirveää ripulia ja niitä joutuu ravaamaan jatkuvasti edestakaisin, eikä ikinä oikein tiedä, minne helvettiin sitä pitäisi mennä, vaikka olen pelannut pelin aikoinaan läpi lukemattomia kertoja. Rivivihut ovat myös designiltaan kammottavaa sontaa ja muutama bossi on luokattoman huonoja. DMC3:n kammottava taistelubiisi saa korvat vuotamaan verta surkuhupaisalla örinällään.
Peli on siltikin edelleen mestariteos, jota pelaa paljon mielummin kuin esim. ylisuunniteltua Bayonettaa, jossa on aivan liikaa liikkeitä, tympeitä napinhakkaus-finishereitä kymmenen sekunnin välein ja surkeita minipelejä. DMC5 on taas täysin pilattu V:n olemassaololla, ja sekin on pelinä enemmänkin jokin kombovideosimulaattori.
Forza Horizon 4:sta jaksoin pari tuntia pelata huikean FH3:sen - maailman parhaan ajopelin - jälkeen. Kuka helvetti haluaa ajella jossain loskaisessa Englannissa? En minä ainakaan. Meksiko muistuttaa lokaatioltaan paljon Australiaa, mikä tekee pelistä automaattisesti paremman. Ohjaamonäkymä on vihdoin myös Forza Motorsport -sarjan tasolla, eikä ohjaamo näytä enää muoviselta. Autojen äänetkin kuulostavat korvaani pirun hyvältä. Pientä pop-uppia lukuun ottamatta peli on huikeaa silmänkarkkia jopa performance-moodissa, valokuvatilasta puhumattakaan.
Kun otat HUD:in pois päältä, valitset ohjaamonäkymän ilman rattia, suljet radion, pistät ajoavut pois päältä ja "cockpit drift camera" -asetuksen päälle ja kruisailet tuunatulla Ferrarilla kohti HDR-auringonlaskua samalla kun lempibiisit soivat Spotifystä/SoundCloudista, on fiilis just eikä melkein! Veikkaan, että tässä on se uusi ajopelien kruunaamaton kuningas.
*Tarjous on voimassa 26.10.2021 alkaen aina 30.11.2021 saakka ("Tarjousaika"). Tarjous koskee ainoastaan uusia HBO Max -tilaajia. Tarjous soveltuu yksinomaan kuukausittain automaattisesti uusiutuvaan HBO Max -tilauspakettiin. Tarjous on saatavilla osoitteessa hbomax.com, Google Playssä, LG:ssä sekä Xbox- ja PlayStation -alustoilla. Tarjous on voimassa vain Suomessa, Tanskassa, Ruotsissa, Norjassa, Andorrassa ja Espanjassa. HBO Maxin voi tilata ainoastaan vähintään 18 vuotta täyttänyt henkilö. Tarjouksen voi hyödyntää vain yhden kerran per henkilö ja ainoastaan Tarjousaikana. Tarjousta ei voi yhdistää muihin HBO Maxin tarjouksiin. Kelpoisuusedellytykset täyttävät asiakkaat, jotka hyödyntävät tarjouksen, saavat viidenkymmenen prosentin (50%) alennuksen silloin voimassa olevasta paketin kuukausimaksusta (mukaan lukien soveltuvat verot) tarjouksen kattamalla alueella. Alennus soveltuu ainoastaan niin kauan kuin asiakas ylläpitää kuukausittaista tilauspakettia voimassa olevalla maksutavalla ja toimii muutoinkin HBO Maxin käyttöön liittyvien ehtojen ja käytäntöjen mukaisesti. Tilaukset eivät ole siirrettävissä. JOS MISSÄÄN VAIHEESSA PERUT TILAUKSEN, MUUTAT TILAUSTA TAI JOS ET YLLÄPIDÄ VOIMASSA OLEVAA MAKSUTAPAA, MENETÄT TÄMÄN TARJOUSEDUN.
Tuota tarkempia ehtoja en löytänyt.
Kuulemma uusi Dyyni näkyy tuolla jenkki-VPN:llä, pitää kokeilla.
EDIT:
Lainaus
Kiitos vinkistä, tilasin tämän. On ollut tavan HBO Nordic joskus aikaisemmin, silti sai tarjouksen linkistä tilattua samalla spostilla + maksutiedoilla tämän maxin 4,49€/kk.
Pitääpä antaa Hadesille itsekin uusi tilaisuus. Pikaisen kokeilun perusteella tuli aika meh-fiilikset.
Resident Evil 7 tuli vihdoin pelattua vihdoin läpi, kun vain puskin alun housuunpaskomisosuudet läpi. Ei peli lopulta niin kuumottava ollutkaan ja nautin siitä jopa enemmän kuin REmake 2:sta - RE Villagesta puhumattakaan.
Peli oli lähellä erinomaista, mutta muutamat pikkuviat nakersivat kokemusta. En voi edelleenkään sietää tuota RE7/8:n tarkoituksellista paskatähtäystä, eli sitä miten Ethanin kamera/tähtäysohjauksessa on käytetty jotain raivostuttavaa sensitivity curve -asetusta, jossa tähtääminen on kömpelöä ja hidasta. Ymmärrän, että se on tasapainotussyistä tehty, mutta en voi silti sietää ko. ominaisuutta. Tehkää niistä vihollisista haastavampia tai nopeampia, älkääkä keinotekoisesti paskoko pelattavuuden sulavuutta. Not a Hero -lisärissä ampuminen oli tuhat kertaa nautinnollisempaa, kun Chrisillä pelattaessa tuo sensitivity curve -oli vähemmän tökerö. Sama juttu Mian peliosuudessa.
Toinen ongelma pelissä oli umpipaskat pomotaistelut, eli sama ongelma kuin kaikissa muissakin moderneissa Ressoissa. Ei noi vaan toimi, kun pelihahmo liikkuu niin kömpelösti. Samaa ympyrässä pyörimistä ja oransseihin weakspotteihin ampumista, samalla toivoen, ettei bossin jäätävä hitbox osu pelaajaan. RE4:ssä on vieläkin kömpelömpi liikkuminen ja jumalaiset pomotaistelut, koska QTE soveltuu erinomaisesti väistelyyn tällaisissa peleissä.
RE7:n homemosterit olivat myös perseestä ja niitä oli muutamassa kohdassa aivan liikaa. Muuten kaikin puolin erinomainen peli, josta välittyi ensimmäisen Resident Evilin vibat uudessa miljöössä.
DOOM Eternalia yritin taas pelailla - tällä kertaa gyrolla. Gyro + 120Hz:n sulavuus on tajunanräjäyttävää kamaa, mutta itse peli ei vain toimi padilla. Ominaisuuksia on aivan liikaa ja padissa on nappeja aivan liian vähän. Koko ajan on energiat/panokset/panssarit lopussa ja saat vekslata liekinheittimen, olkapääraketinheittimen, weapon wheelin, moottorisahan, lyönnin, hypyn ja dashin kanssa, samalla kun pitäisi ampua viittä eri vihollistyyppiä tiettyyn kohtaan tietyllä aseella. Pianonsoittokin on varmaan helpompaa ja yksinkertaisempaa kuin tämän pelin pelaaminen.
Visuaalisesti peli on ihan järisyttävää kamaa ja HDR on parasta missään pelissä tähän mennessä.
Gyroa olen testaillut myös mm. Alien Isolationissa, Dishonoredissa, Preyssä, Gears 5:ssä, Panzer Dragoon Ortassa, Perfect Darkissa, Dead Space 2:ssa, Quakessa, Red Dead Redempiton 2:ssa, Superhotissa, Mystissä, The Outer Worldsissa, The Witnessissä, Portalissa ja monessa muussa pelissä. Kaikki pelit paranivat selvästi ja olen aidosti innostunut sellaisista peleistä, joihin en muuten koskisi.
Immersio Alien Isolationissa ja Mirror's Edgessä on ihan eri luokkaa gyron ansiota. The Witnessin ja Mystin kaltaiset puzzlet/klikkailupelit ovat kuin tehty gyroa varten. Panzer Dragoon Orta tuntuu yhtäkkiä pirun modernilta, kun voitkin tähdätä gyrolla. Portalin, Superhotin ja Dead Space 2:n ampumis/tavaroidenviskelymekaniikat ovat kuin omiaan gyro-ohjauksella. Quaken pelaaminen tuntuu kuin pelaisi hiirellä, jne.
Eli iso kiitos Ephramille vuosia kestäneestä gyro-paasauksestasi! Voi olla, että gyro-parhaus olisi jäänyt minulta kokonaan kokematta ilman Epiä.
Totanoinniin. Asensin Titan Two -ohjainadapteriin scriptin, joka käyttää PS5-padin gyroa tattiohjaukseen, eli käytännössä saat gyron kaikkiin peleihin Xboxilla. REmake 2:ssa se toimii täydellisesti, Monster Hunter: Worldissa kuten MH: Risessä Switchillä, Alien Isolation ja Prey muuttuivat pelikelvottomasta roskasta ihan pelattaviksi peleiksi padilla, Psychonauts 2 tuntuu kuin peli olisi tehty gyroa varten, jne. Resident Evil 7/8:n karseaa paskaohjausta ei pysty edes gyro-scriptillä pelastamaan, koska tattiohjaus hitaalla sensitivityllä ja neliödeadzonella ei vain konvertoidu oikein gyro-ohjaukseen. Sama juttu The Evil Withinin kanssa. PC:llä noikin saisi gyrolla toimimaan, kun hiiriohjaus on väännettävissä gyro-muotoon.
Apex Legends? Gyro-ohjaus on tässä kaukana täydellisestä: pienetkin tärinät näkyvät ruudulla kun on tottunut pelaamaan korkealla sensitivityllä (oikean liipasimen ”täppääminen” myös liikuttaa gyroa) ja aivan pienimmät mikroliikeet ovat vaikeita tehdä gyrolla esim. kiikarikiväärillä tähdätessä. Tähän vaikuttaa tähtäyksen response curve (lineaarisella response curvella pelaaminen gyrolla on täysin mahdotonta), pelin käyttämät deadzone-asetukset, scriptin käyttämä inner/outer deadzone gyrolle/tatille, sensitivity, gyron ”jitter” ja miljoona muuta asiaa, enkä tiedä pystyykö noita yhdellä scriptillä edes saamaan 100%:sti kuntoon ilman jotain smoothingia, jota varmasti natiivit gyro-pelit käyttävät.
Mutta niin, miltä se Apex sitten tuntui gyrolla? Tunne oli huumaava, veikkaan että Ayrton Senna tunsi jotain tämänkaltaista ajaessaan Monacon katuradalla McLarenillaan. Olin yhtä hahmon ja aseen kanssa. Tuntui kuin jokainen liikeeni siirtyi ruudulle reaaliajassa. Osuin R99:n kanssa paremmin harjoituskentän kohteisiin kuin yksikään pelkällä tattiohjauksella pelaava maailmanluokan pelaaja tällä planeetalla - ilman minkäänlaista auto aimia. Pystyin liikkumaan kuin rasvattu salama, ilman että jokin antiikinaikanen muovinysä oli pullonkaulana sille, mitä olisin oikeasti halunnut tehdä. Kokemus oli lähes uskonnollinen.
Kaverilla pelailin Dark Souls III:n PC-versiota ei-OLED-töllöllä, jolla peli näytti korkeammasta resoluutiosta ja asetuksista huolimatta ihan ripulilta vrt. Xbox-versioon (900p) omalla OLED-töllöllä. En kyllä enää ikinä pelaa mitään peliä muulla kuin OLED:illa.
When D3T ported this game, they converted all of the audio from the Yamaha AICA ADPCM Stream format, to the xWMA format. For this use, xWMA is wholly unsuitable, and completely destroys any semblance of audio quality. Beyond that, while the xWMA encoder they used (more on how I know what specific encoder they used in a minute) encodes audio at 48kbps by default, D3T opted to encode (most of) the voice files in the game at 20kbps. In the case of Shenmue, this is especially bad because the audio quality for the voices was already pretty poor (understandable for the time, but still poor).
Eipä nykyään kannata luottaa muuta kuin M2:n - ja varauksella Bluepointin - tekemiin porttauksiin. Kaikki muu on paskaa.
Pelailin Shenmuen HD-porttausta Xboxilla, ja vittu että vituttaa tämä jatkuva klassikkopelien raiskaus osaamattomirn tunareiden toimesta. En ole eläessäni kuullut näin kammottavaa äänenlaatua missään pelissä. Aloitin pelin pelaamisen RetroArchin Dreamcast-emulaattorilla, kunnes siirryin Xbox-versioon, jonka ajattelin olevan ihan kelvollinen - onhan siinä kuitenkin Auto HDR -ominaisuus. Mutta ei, täysin pelikelvotonta roskaa emuloituun versioon verrattuna. Äänet kuulostavat siltä kuin joku puhuisi johonkin alumiinitölkkiin ja äänet suhisevat ja napsuvat jatkuvasti.
Devil May Cry HD Collection tuli myös hankittua ja myös siinä pelien äänet on täysin ryssitty. RetroArchin PS2-emulaattorilla DMC1 kuulostaa juuri siltä kuin pitääkin, HD Colllection -version äänet ovat hiljaiset ja paskalaatuiset, äänitehosteet myös looppaavat ihan päin persettä. Tekstuuritkin näyttävät kammottavilta tuossa ”HD”-porttauksessa vrt. ylöspäin skaalattuun grafiikkaan emulaattorilla.
Applen TV+-palvelussa on pääosin pelkkää roskaa, mutta nyt sinne oli ilmestynyt ”9/11: Inside the President’s War Room” -dokkari WTC-iskuista. Haastateltavana Yhdysvaltain silloisen hallinnon porukkaa aina Dick Cheneystä ja Condoleezza Ricesta George W. Bushiin. Sisältää myös paljon ennennäkemätöntä materiaalia iskuista.
Pelkkiä kylmiä väreitä dokkarin alusta loppuun. On edelleen vaikea uskoa, että jotain tuollaista on oikeasti tapahtunut. Never forget.
Jos Scarffi vaikka jaksaisi kaivaa Switchinsä pölyvuoren alta ja kokeilla AirPodeilla, olisin todella kiitollinen hifistelijän mielipiteestä.
Mielestäni täysin pelikelpoista settiä AirPods Pro -kuulokkeilla. Viive on hyvin maltillinen. Toki Apexissa voi häiritä enemmän kuin kokeilemissani Monster Hunterissa ja Hollow Knightissa. Luurien taika on tipotiessään ilman Applen taianomaista tilaäänitukea, mutta ethän sinä AirPodseja (Pro) pelkästään Switchiä varten toivottavasti ole hankkimassa.
Ocarina of Time Dolphin-ytimellä 4K-resoluutiossa UHD-tekstuuripaketilla. Action Replay -koodeilla peli pyörii 20fps sijaan 30fps, Navin huutelut on poistettu ja lock on -ruudun rumat mustat palkit ovat tipotiessään.
Joku käänsi myös AMD:n FSR-teknologian shader-muotoon RetroArchille. Sillä saa boostattua tarkkuutta etenkin huonolaatuisissa tekstuureissa. Toimii PS2-pelien kanssa hyvin - kuvia tulee, kunhan jaksan ottaa.
PC:llä RetroArch sai myös HDR-tuen, joka tulee toivottavasti Xboxille jossain vaiheessa. HDR:llä saisi CRT-shadereihin vielä sen viimeisen silauksen. Kunnon CRT-shaderit ovat jo sellaisenaan OLED:illa Black Frame Insertion päällä tajunnanräjäyttävää kamaa, joten voin vain kuvitella miltä ne näyttäisivät HDR-tuettuina.
CRT-shadereista puheen ollen, olen viime aikoina pelaillut PS1-pelejä CRT Royale -shaderista modatuilla komposiittikuvaa emuloivilla versioilla. On kuin siirtyisit aikakoneella takaisin lapsuuteen sen pimeässä hohkavan kuvaputken ääreen.
Ei helvettiläinen sentään! Pelailin ensimmäisen Resident Evilin remakea Xboxilla Auto HDR päällä.
Aiemmin jo sanoinkin, että tuo HDR-implementaatio on mielestäni pelissä onnistunut, mutta tällä kertaa säädin pelivalikoista brightnessin 50:stä 35:een prosenttiin (alemmas ei pääse), ja LG CX -töllön valikoista "Fine Tune Dark Areas" -asetuksen -10:iin. Pistin myös pelin laajakuvamoden käyttöön. Odotin, että tuo laajakuvamode on jotain FOX:illa pyörivien Simpsons-uusintojen kaltaista kuvanraiskausta, jossa 4:3 -> 16:9 -käännös näyttää kamalalta, mutta tämähän on aivan mainiosti toteutettu! Kamera ikään kuin "leijailee" hahmon mukana, mikä luo kuvaan dynaamisuutta - ja jotain unenomaista David Lynch -fiilistä, sillä leijailevasta kamerasta tuli ensimmäisenä mieleen yksi Mulholland Drive -elokuvan parhaimmista kohtauksista.
Niin ja tosiaan, se Auto HDR + OLED:in mustat mustat. Peli näyttää yksinkertaisesti aivan järisyttävän hyvältä! Lamput, kynttilät ja salamanvälähdykset hohkavat tuhannen nitsin voimalla (no ei OLED:issani ihan noin moneen nitsiin taideta päästä...) samalla kun ympärillä tanssahtelevat varjot ovat mustat kuin kuuton keskiyön taivas. Auto HDR boostaa myös staattisissa taustoissa olevia valon heijastumia upeasti. Lisan mökiltä Spencereiden kartanoon kävely metsätietä pitkin on yksi järisyttävimmistä pelikokemuksista, joita olen audiovisuaalisesti kokenut.
Peli tippui omasta TOP10:stä jonnekin 20 vuoden matkalla, mutta taidan noukkia sen takaisin kelkkaan tämän läpipeluukerran jälkeen. Aivan mieletön peli.
Apexin lead game designer, Daniel Klein, sai Social Justice Warrior -pellejen takia potkut Respawnilta 14 vuotta vanhojen twiittien vuoksi. Saapa nähdä, miten tämä vaikuttaa pelin tasapainotukseen tulevaisuudessa.