Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Profiili
Yhteenveto
Näytä tilastot
Näytä kirjoitukset

  Näytä kirjoitukset
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 ... 84
91  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? : 24.03.2019 21:09
Jaa, tuo ihan uusin Spotifyn tulos oli jäänyt huomaamatta, mutta kuitenkin. En sijoittaisi firmaan.
92  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? : 24.03.2019 19:46
Onhan Applen suunnalta jo pidempään viestitty, että yhtiön kasvu lyhyellä aikavälillä tulee palveluista. Liikevaihdon pitäisi 4-5 vuoden sisällä olla 100 miljardin luokkaa. Vertailun vuoksi iPhone vastaava luku viime vuodelta on jotain luokkaa 130 miljardia.  Palvelut sisältävät tällä hetkellä Apple Musicin, iTunes-ostot, iCloud-pilvipalvelut ja käsittääkseni myös Apple Care -takuut. Jatkossa sitten videopalvelu, lehtipalvelu ja vielä jokin premium-jäsenyys Apple Newsiin.

Alkuvuoden CES-messuilla jo julkistettiin Airplay-tekniikan lisääminen monen TV-valmistajien telkkareihin, eli Apple laitteista saa suoraan streamattua videota telkkariin ilman mitään lisälaitteita. Samsungin laitteille tuli sitten tarjolla ihan iTunes-appi. Ainakin olemassaolevaa kirjastoaan voi suoraan selaille tuon kautta. Eiköhän tuleva videopalvelu tule tarjolle myös muihin laitteisiin. Onhan Apple Music Androidillakin sekä integroituna Amazon Echo -laitteisiin.

Siitä onko markkinoilla tilaa, niin mielestäni ei. Pitkällä aikavälillä joku väistämättä putoaa pois ja Applen kohdalla se ei ainakaan ole rahasta kiinni. Musiikkipuolella Spotify takoo pöytään hurjia käyttäjälukuja ja onhan tuo päässyt sellaiseen asemaan, että kaikki vähintään tietävät, mikä Spotify on. Kuten Netflix. Spotify ei vaan ikinä ole tehnyt voittoa eikä yhtiöllä ole mitään muuta kuin musiikkipalvelunsa. Apple Music on kasvanut tasaiseen tahtiin, mutta käyttäjämäärissä ollaan rutkasti Spotifyta jäljessä. Applelle musiikkipalvelu on taas vain pieni osa yhtiön toimintaa. Musiikkipuolella on myös vaikea olla parempi kuin muut. Valikoima on kaikilla about sama, toisinaan on jotain nokittelua mihin palveluun jokin uusi albumi tulee kuukausi ennen muita, mutta noin muuten on vaikea erottua. Spotify on nyt alkanut itkemään EU:lle, että heillä on Applen alustoilla epäreilu asema, sillä joutuvat maksamaan 30% kuukausimaksuista Applelle ja 15%, jos tilaus kestänyt yli vuoden. Applen ei tietenkään tarvitse tätä itselleen tehdä. Näen tämän jonkinlaisen hätähuutona Spotifylta. Yhtiön kohtaloksi povaan joutua ostetuksi jonkun toisen toimesta. Valmis käyttäjäkunta tarjolla.

Videopalvelullakin Apple aloittanee hitaasti. Heillä on varaa odottaa. On myös huhuttu, että kilpailijoiden palveluita voisi ostaa ja valikoimaa selata Apple palvelun kautta. Netflix ehti jo julkistamaan, että he eivät moiseen lähde, mutta HBO:ta on tuohon ainakin huhuttu. Yksityiskohdat tuossa kiinnostavat. Säästääkö kuluttaja tuossa ja miksi yksikään kilpailija tuohon lähtisi? Streamauspuolella Disney tulee luultavasti olemaan kovin tekijä. Vähän kyllä vituttaa, kun joutunee kaiken nähdäkseen turvautumaan useampaan palveluun, mutta tuollaista se kai oli, kun kaapeli- ja satelliittikanavat olivat kova juttu. Itse en maksa useasta palvelusta samaan aikaan.

Applen osalta vähän pelottaa, että sieltä on viestitty, että "seuraava Breaking Bad" haluttaisiin ilmestyvän Applen toimesta, mutta toisaalta mahdollisesti jopa itse Tim Cook olisi seksiä ja väkivaltaa vastaan Applen sarjoissa ja elokuvissa. Toivottavasti ei ole totta.
93  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Google – pelialan neljäs suuri? : 19.03.2019 17:57
Juu, ei tämä mikään mobiilipelijuttu ole. Eiköhän se tuohon Project Streamiin liity. Enkä usko, että ainoastaan Google Fiberin käyttäjille. Eihän se betassakaan ollut.
94  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Pokemon : 26.02.2019 22:19
No toivotaan selkeää parannusta. Voihan sieltä tietysti tulla jatkoa Let's Go -sarjalle, jonka jättäisin kyllä kauppaan. Let's Go Pikachua jaksoi pelata ainoastaan nostalgialaseilla. Olihan siinä hyviäkin juttuja, kuten koko ajan kartalla näkyvät monsut, mutta noin muuten jäin kyllä kaipaamaan syvyyttä.
95  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Matkapuhelimet : 21.02.2019 16:53
Applen pitäisi innovoida, eikä seurata, niin kuin se ahneen Cookin alaisuudessa tekee.

No, onhan siellä ennenkin tultu tiettyjen ominaisuuksien kanssa markkinoille vasta kun rauta/softa on tarpeeksi kypsää. Olisi Applekin varmasti saanut kasaan vastaavan taittuvan puhelimen kuin Samsung, mutta siellä varmasti halutaan hioa tuotetta pidempään. Lueskelin nettikommentteja Samsungin julkistuksen jälkeen ja moni kiitteli Samsungin rohkeutta tuoda tuote tuossa vaiheessa markkinoille, mutta ostohousuja ei kaiveta kaapista ennen kuin tuote saa toisen tai kolmannen versionsa. Samaa mieltä olen itsekin. Mutta hyvä, että julkistivat nyt. Saa kilpailijat heräämään.

Vähän huvitti tämä Samsungin tyyli vältellä ja jopa pilkata iPhonen tyylistä näyttölovea, kun eipä tuo kamereikä keskellä näyttöä sen parempi ole. Yhtä lailla se pistää silmään videota katsellessa, olettaen että katselee videota, joka on näytön kuvasuhteessa. YouTubessa suurin osa videosta on 16:9 -kuvasuhteella joka jättää reunoille mustaa ja kätkee näyttöloven Oled-näytön ansiosta. Sama tilanne tietysti tämän Samsungin (ja muidenkin valmistajien) ratkaisun kanssa.

Applelta en odota taittuvaa puhelinta seuraavaan kahteen vuoteen. Sen verran hiljaista on ollut huhurintamalla.
96  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Matkapuhelimet : 21.02.2019 10:31
https://www.theverge.com/2019/2/20/18231249/samsung-galaxy-fold-folding-phone-features-screen-photos-size-announcement

Samsungin Galaxy Foldista tuli eilen lisää tietoa. Myyntiin huhtikuussa ja hinta alkaen 1980 dollaria. Tyyristä, mutta onhan tuossa pitkästä aikaa jotain oikeasti erilaista. Kaikesta huokuu, että on ensimmäinen versio, mutta tuosta on hyvä lähteä parantelemaan. Muutama pienempikin valmistaja on esitellyt omia taittuvia puhelimieen, mutta Samsung taisi olla isoista valmistajista ensimmäinen.

Sitten odotellaan Cupertinon vastaiskua.  8) Huhurintamalla todella hiljaista. Applen tuotantoketjusta hyvin perillä oleva Ming Chi Kuo ei ole taittuvasta puhelimesta hiiskunut sanaakaan. Noin muuten kaverin osumaprosentti huhuissa on lähestulkoon 100, mutta tiedot perustuvatkin lähteisiin tuotantoketjuissa. Eli mikään joka ei ole tuotannossa tai tuotannon esivaiheessa ei Kuon korviin tai silmiin kantaudu.
97  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? : 08.02.2019 12:09
Teslan Model 3 on muuten kauppakeskus Forumissa näytillä, jos kiinnostaa nähdä auto omin silmin. Koeajojakin järjestetään Vantaalla. Ensimmäiset Model 3:t saapuivat Eurooppaan tällä viikolla ja useampi laivallinen on matkalla. Ensimmäiset suomalaisetkin saavat näistä eristä omansa, mutta suurin osa taitaa mennä Norjaan.
98  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? : 07.02.2019 19:46
Jep. Itekin kaivoin 3310:n laatikosta ja heitin iPhonen hiiteen. Eipä tarvi ladata enää joka yö.
99  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Re: Sähköautot - Maailman pelastus vai Vihreiden salajuoni? : 07.02.2019 11:57
Ja täysin vastaavasti esim. Tesloja on Suomessa säilytetty ulkona samoissa lukemissa ja ajettu täysin ongelmitta. Vaikuttaisi siis siltä, että omat erikoisuutensa on kaikessa autoteknologiassa, minkä lisäksi yksittäisten käyttökokemusten välillä on aika paljon vaihtelua aika monesta muuttujasta riippuen.
Kyllähän se Tesla käyntiin lähtee, mutta matkan pituus onkin eri juttu. Varsinkin jos/kun tuuletin puhaltaa lämpöä koko matkan.

Jälleen kerran, esilämmitys. Akku tykkää ja kuljettaja tykkää, kun auto on lämmin ennen matkaan lähtöä. Itse en ostaisi sähköautoa ilman kotilatauksen mahdollisuutta, mutta toki ilman sitäkin voi elää.

Sähköautot -Nyt! -Facebook-ryhmässä alkoi mielenkiintoinen testi. Neljällä erilaisella sähköautolla ajavat Suomen ympäri. Kannattaa liittyä ryhmään ja seurata testiä. Raportoivat tiuhaan tahtiin. Ryhmässä on muutenkin paljon kokemuksia eri valmistajien sähköautoista. Tekniikan Maailmaltakin taitaa olla tulossa kattava sähköautojen talviajotesti lähiaikoina.

Tesla Model 3:n omistajat olivat hyvin tyytyväisiä autoonsa.

https://tekniikanmaailma.fi/mika-auto-tekee-omistajansa-tyytyvaisimmaksi-kansa-aanesti-usassa-ja-voittaja-oli-tesla-model-3/?shared=941712-9eead6d5-500&fbclid=IwAR3twYXubYl5m5LqL47ADRA-AkydJtIDsLQXC-nraV-6vTKL3RUgLUrQiQo
100  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? : 23.01.2019 22:15
Eihän sähköautossa itsessään ole mitään ihmeellistä. Teknologia on ollu jo kauan olemassa, tahto on vain puuttunut. Nyt näistä on puhuttu ja myyty muutaman vuoden ja aiheet pysyy samana: Liian pieni kantama, liian vähän latauspaikkoja, liian kallis, jne. Ainoa mikä on poistunut niin kylmässä toimimisesta ei ole puhuttu niin paljon kuin aikaisemmin. Se on ilmeisesti siis parantunut selvästi.

Sähköautoiluun siirryttäessä on otettava muutama asia huomioon. Kyllä, kylmä vaikuttaa akkujen kemiaan, mutta akun voi esilämmittää ajastettuna tai esim. puhelimen sovelluksen avulla. Tätä ei kaikista sähköautoista vielä löydy. Kantamaan vaikuttavat myös auton lämmitys sisältä ja ilmanvastus, sillä kylmä ilma on raskaampaa. Mutta ihan hyvinhän ne norjalaiset pärjäävät siellä kylmässä sähköautojensa kanssa. Jos SSD-akut saadaan toimimaan, pitäisi kylmän ilman vaikutus suoraan akkuihin olla historiaa.

Pienestä kantamasta kun puhutaan, niin paljonko sitä pitäisi olla? Jos Teslalla pääsee tällä hetkellä sen 500km, kylmällä kelillä reilut 400km, niin monelleko tämä ei riitä? Kuka muutenkaan ajaa 500km ilman taukoja? Tauot ovat hyvä hetki ladata auto, ja matka jatkuu. 10 vuoden kuluttua kantama voi olla 1000km, kenties enemmänkin.

Lataamisesta päästäänkin sitten latauspaikkoihin. Niitä rakennetaan jatkuvasti lisää. Uusiin kauppakeskuksiin niitä on rakennettu runsaasti ja vanhoihinkin jälkiasennetaan. Tahti ei ole ainakaan hidastumassa. Tämän lisäksi aika moni voi hankkia latauspisteen kotiin, ja kerros- ja rivitaloissa asuvat alkavat varmasti vaatimaan taloyhtiöltä latauspisteiden rakentamista. Jossain vaiheessa tämä tulee olemaan yksi valintakriteeri asuntoa ostaessa. Eikö olekin mukava ajatus, että matkalla töistä kotiin ei tarvitse poiketa huoltoaseman kautta, kun auton voi kotona iskeä laturiin ja aamulla se on valmis vaikka sille 500km matkalle? Meillä on taloyhtiön pihalla Renault Zoe yhteiskäyttöinen sähköauto, joka on asukkaille ja muillekin vuokrattavissa 6e tuntihintaan. Helvetin kiva, kun ei palautuksen yhteydessä tarvitse murehtia, että kotimatkalla pitää poiketa vielä bensa-aseman kautta. Ollaan joskus vuokrattu polttisautokin, ja silloin tuo huoltsikan etsiminen on edessä ennen palautusta.

Akkujen lisäksi myös laturit kehittyvät. Siinä missä Teslan lataa nyt 0%:sta täyteen noin tunnissa, on jo olemassa tekniikkaa ja latureita (myös Suomessa), joilla saman tekee vartissa. Eikä sähköautolla muutenkaan ole tarkoitus ajaa akkua tyhjäksi, vaan sitä ladataan aina kun voidaan, esim joka yö, vaikkei päivällä olisikaan ajettu kuin 50km töihin ja takaisin.

Kalliitahan nuo autot ovat vielä, eikä tässä kukaan varmaan väitäkään, että Suomesta tai muusta maailmasta pitäisi tulla liikenteen puolesta täysin sähköinen ihan hetkessä. Tekniikka kehittyy rajua vauhtia. Nyt kuoritaan varakkailta ja innokkailta kermat päältä, ja jossain vaiheessa joku oikeasti julkaisee sen sähköisen kansanauton. Siihen voi mennä 5-10 vuotta ellei enemmänkin, josta tietysti kuluu aikaa, että markkinoille tulee edullisia käytettyjä autoja. Akkujen kunto varmasti huolettaa? Maailmalla on Tesla-taxeja, joilla on ajettu 500 000km, ja akun kunto on edelleen hyvä, mikäli akusta on osattu pitää huolta.

Sähköautoilussa ja siihen liittyvissä sijoituksissa pitää osata suunnata kiikarit tarpeeksi tulevaisuuteen eikä keskittyä liikaa tähän hetkeen. Tämä pätee oikeastaan kaikkeen sijoittamiseen. Mua on myös suuresti huvittanut viimeaikainen hysteria Applen negatiivisesta tulosvaroituksesta. Jengi oikeasti luulee, että Applen kaikki Applen kortit ovat pöydällä ja nyt se kauan odotettu syöksy alkoi. Ostan mielelläni salkkuun lisää täytettä tästä dipistä.  :)
101  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? : 21.01.2019 13:01
Kabanossilta hyvä postaus Apple ja Teslauskovaisen näkökulmasta.  ;D Tässä toki menee meillä keskustelussa sekaisin firma ja osake. Hyvä firma ja hyvä osake eivät välttämättä ole aina sama asia, mutta jatketaan firmasta keskustelua.

No, kyllähän minä tuossa osakkeestakin mainitsin. Hinnassa on ilmaa, joka johtuu hypestä ja tulevaisuuden odotuksista. Osakkeessa on isot riskit, enkä sitä ostaisi, sillä riskisijoittaminen ei kuulu sijoitusfilosofiaani. Jossain vaiheessa on pakko tapahtua jonkinlainen korjausliike. En tosin ostaisi muitakaan autonvalmistajien osakkeita. DAX 30 ETF:n kautta taidan tosin Daimleria ja Volkkaria omistaa.  :P


Lainaus
Myyntilistasta sen verran, että ainakin Nissan Leaf taisi olla real deal ja pyyhkii Teslaa myynneissä.

Leaf on juu ihan täysiverinen sähköauto. Ensimmäinen versio on todella ruma, mutta toisen sukupolven malli on ihan perus japanilaisen auton näköinen. Tuntuu, että monet sähköautot pitää suunnitella sellaiseksi, että niistä näkee kilometrin päähän, ettei tämä ole ihan tavallinen auto. Ja valitettavasti huonolla tavalla. Design on onneksi paranemaan päin, eikä pitkässä juoksussa ole mitään väliä, miltä ensimmäiset versiot näyttivät. Ihan vain sivuhuomiona mainitsin tämän.

Lainaus
vanhojen autoalanyritysten polttomoottorien "painolastin" näkisin enemmän vahvuutena joka tuottaa rahaa r&d osastolle kehittää sähköpuolta samalla. Myös kokemus autojen kokoonpanosta ja valmistamisesta on eduksi kun tehtaat voidaan flipata valmistamaan sähköautoja suht helposti.

Tämähän se perinteisten autonvalmistajien etu on. Ihan perus kokoonpanosta löytyy raudanlujaa kokemusta. Onhan Teslalla ollut siellä sun täällä pientä laatuongelmaa, mutta silti ne tuntuvat julkisuudessa saavan suhteellisen paljon huomiota. Vastaavaa ei kuitenkaan Mercedeksen linjalta kehdattaisi päästää ulos. Polttikset tuovat varmasti vielä pitkään rahaa Volkkarille ja kumppaneille. Autoalalla muutos ei tosiaan ole nopeaa, sillä autoja ei vaihdeta joka vuosi. Ja kuten aiemmin mainitsin, isojen yritysten isot R&D -osastot ovat jotain, mistä Tesla voi vaan haaveilla. Vielä pitäisi kuitenkin saada näyttöjä. Kaikenlaisia konsepteja on esitelty ja kaikki myyntiin tullut on lähes poikkeuksetta tekniikaltaan huonompaa kuin mitä Teslalla on tarjota. Resurssit Teslan päihittämiseen löytyvät ja kaiken järjen mukaan niillä pitäisi lyödä Teslalle luu kurkkuun. Niin piti tosin Nokian tehdä Applelle ja Androidille, vaan kuinkas kävi...

Sinäänsä minulle on ihan sama, keneltä se paras sähköauto tulee. Enhän minä tiedä, tulenko ikinä edes omistamaan autoa. Kilpailu tekee kuitenkin aina hyvää. Jos Tesla jää historiaan yrityksenä joka kaatui, mutta käynnisti tai vauhditti sähköisen liikenteeseen siirtymistä, on sekin ihan fine. Sähköauto vie polttista niin monessa asiassa, että mitä nopeammin muutos tapahtuu sen parempi.
102  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? : 20.01.2019 23:27
Aika paljon saksalaisia pappamerkkejä listalla. Teslakin toki korkealla, kun sai hieman etumatkaa ja siitä kaikki kunnia Teslalle, mutta se etumatka on kurottu jo umpeen ja kaikki muutkin valmistavat nykyään sähköautoja.

Hybridejä on ollut olemassa jo ennen Teslaa. Sähköauton ja hybridin vertailemisessa ei ole mitään järkeä, eikä myöskään hybridin kutsumista sähköautoksi. Oikeita sähköautoja tuolla listalla on kovin vähän. Myönnän olevan jonkinlainen "Tesla-fani". Musk ja kumppanit ovat tehneet hienoa työtä, kun mietitään mistä kaikki on lähtenyt. Moniko osaa nimetä Daimlerin tai Volkswagenin nokkamiehen? Musk on Teslan kasvot ja esiintyy julkisuudessa rennosti ja heittää läppää. Tuollainen kaveri yhtiön johdossa antaa yrityksestä rennon ja lähestyttävän kuvan, mikä osaltaan selittää Teslan suosiota sekä myös omia fiiliksiäni yrityksestä.

Osakkeen hinnassa on tietysti paljon odotuksia tulevaisuudesta, mutta onhan firmassa paljon potentiaalia. Model 3 on toki odotettua kalliimpi, eikä missään nimessä se luvattu sähköautojen "kansanauto". Ostajia sille kuitenkin riittää ja on se silti Model S:ää halvempi. Seuraavaksi sitten Model Y, joka on Model X:stä halvempi versio. Tästä vuosia eteenpäin, niin eiköhän Teslaltakin tule se oikea kansanauto, mikäli yritys vaan pysyy pystyssä. Renault Zoen halvimman version hinta on karvan päälle 30 kiloa. Kokoa sillä on Toyota Yariksen verran ja akulla ajaa ehkä 250km, siinä missä Model 3:lla pääsee yli 500km. Rangen lisäksi Model 3:n hinta on myös kaksinkertainen. Akkujen valmistushintaa kun saadaan puskettua alas, kun uusia tehtaita nousee. Juuri aloitettiin Kiinassa uuden tehtaan rakentaminen ja Euroopan tehtaan sijoituspaikkaa kai vielä haetaan.

Daimlerilla, Volkkarilla ja kumppaneilla on suuret puheet, mutta vähän näyttöjä. Toki molemmat valtavia yrityksiä ja R&D -rahaa löytyy, ja sitä varmasti tällä hetkellä poltetaan. Hiljaista kuitenkin on, eli joko siellä ei ole mitään oikeasti mielenkiintoista näytettävää tai sitten parin vuoden sisään lyödään sellaiset kortit pöytään, että Tesla näyttää hetkessä olevan kusessa. Molemmilla yrityksillä on myös polttomoottoriautojen taakka kannettavanaan. Riittää varmasti mietittävää, mitä niille tehdä. Siirtyminen sähköautoihin täytyy harkita tarkkaan.

Tesla voi rauhassa keskittyä sähköautoihin, eikä siellä ole menneisyyden taakkaa kannettavana. Hyvää teknologiaa siellä on ja esim. Model Y:n valmistamisen pitäisi olla huomattavasti yksinkertaisempaa ja halvempaa. 12 voltin akusta ollaan kokonaan luopumassa, mikä on osasyy siihen, että Model 3:n sisältämä kolme kilometriä (kyllä, luit oikein) sähköjohtoja tulee lyhenemään 100 metriin. Noin paljon vähemmän johtoja tekee autosta myös kevyemmän, joten samalla akulla pääsee pidemmälle tai pienemmällä akulla yhtä pitkälle kuin ennen, joten hintaa saadaan taas painettua. Jossain vaiheessa teknologiaa hyödynnetään varmasti myös muissa malleissa.

Eikä sovi myöskään unohtaa Teslan massiivista latausverkostoa. Suomessa vielä suhteellisen pieni, mutta laajenemassa. Model 3 on tulossa Eurooppaan CCS-liittimellä, joka on saamassa alalla standardin aseman. Näin ollen Tesla voi hyödyntää omien Superchargereiden lisäksi myös kaikkia muita latausasemia, siinä missä muut valmistajat ovat täysin riippuvaisia muiden rakentamista latauspisteistä. On ollut huhuja, että Tesla avaisi SC:t myös muille valmistajille, mutta sehän tietää Teslalle vain lisää tuloja. Ja onhan se auton parantelu softapäivityksillä vaan makee juttu! Uusia ominaisuuksia ja jopa ajo-ominaisuuksia voidaan muokata OTA-päivityksin. Onhan siinä tietoturvariskit, mutta maailma on menossa siihen suuntaan, että kaikki mahdollinen laitetaan verkkoon. Kyllä sitä saa pelätä kaikenlaista muutakin siihen liittyvää.

Kaikesta Iltapaskan roskauutisoinnista huolimatta ei Teslaa kannata vähätellä. Sijoittaisinko siihen itse? Tuskin, sillä sijoitustyyliini ei kuulu riskisijoittaminen, vaikka joku voisi sanoa kaiken sijoittamisen olevan riskisijoittamista. Tesla vs muu automaailma asetelmassa on jonkin verran samaa kuin iPhone (ja Android) vs Nokia aikanaan. Perinteisen autoalan onneksi Tesla ei ole onnistunut yhtä hyvin kuin Apple ja Google, ja uusi sähköauto on tietysti huomattavasti kalliimpi kuin uusi älypuhelin. Teslan ympärillä on kuitenkin samanlaista hypeä, fanipoikuutta sekä myös vihaa ja inhoa kuin Applen ja iPhonen ympärillä.

Siinä oma panokseni tähän keskusteluun.  :)
103  Yleinen / Vapaa sana / Vs: PTA - Pelaajalauta Travel Agency : 03.01.2019 18:23
Malediivit

Tuossa pienessä saarivaltiossa tuli vietettyä yhdeksän yötä joululomalla. Monilla on Malediiveista se kuva, mikä luksusresorttien mainoskuvissa näkyy. Näyttäviähän ne ovat, mutta myös hintavia. Me yövyimme ns. paikallissaarella, joissa ei yövytä veden päälle rakennetuissa bungaloweissa, mutta hinnassa säästää huomattavia summia. Hotelli oli kuitenkin ihan siisti ja vain muutaman vuoden vanha. Huoneita oli kymmenen, joten pieni ja rauhallinen oli hotelli.

Pieni ja rauhallinen oli saarikin. Dhiffushi sijaitsee pääkaupunki Malesta noin 40 minuutin pikavenematkan verran pohjoiseen ja pituutta sillä on kilometrin verran ja leveyttä parisataa metriä. Saaren ainoa hotelli tuo ei ollut, mutta ainoa jolla oli oma ranta. Oma ranta oli tärkeä, sillä Malediivit on muslimimaa, joten naisen oleskelua esimerkiksi bikineissä ei katsota hyvällä. Tuolla rannalla se oli kuitenkin ok. Saarella sijaitsi myös toinen niin kutsuttu bikini beach. Yhtenä päivänä kiertelimme saarella yhden hotellin työntekijän kanssa, joka näytti meille paikkoja ja kertoi muutenkin saaresta, Malediiveista ja maan kulttuurista. Ei tuolla nuorempi väki kuulemma välitä siitä, miten turistit pukeutuvat, mutta vanhemmat ihmiset saattavat kuulemma tulla asiasta sanomaan. Avopuoliso saikin suositukset pukeutua heitä kunnioittavasti.

Sianlihaa ja alkoholiakaan ei saarelta saa, mutta se ei ollut meille ongelma. Resortit ovat yksityisomisteisia, joten siellä meininki on ihan erilaista. Alkoholia on tarjolla, eikä pukeutumisesta tarvitse välittää. On kuulemma käyty keskusteluja, että paikallissaarilla sijaitsevat hotellit saisivat myös oikeuden tarjoilla alkoholia, mutta hallituksen pelkona on, että sitä päätyisi myös paikallisten käsiin.

Sää oli koko loman aikana loistava. Lämpötila vaihteli 28 ja 34 välillä. Keskipäivällä oli syytä pysyä varjossa, sillä aurinko paahtoi polttavasti. Pari pientä sadekuuroa koimme loman aikana, mutta jo tunti sateen päättymisen jälkeen oli kuin ei olisi satanutkaan. Paljon tuli levättyä, luettua sekä kuunneltua äänikirjoja. Jonkin verran käppäiltiin ympäri saarta. Paljon nähtäväähän tuolla ei ollut, mutta jälkiruokajäätelöt tuli toisinaan haettua kaupasta. Käytiin myös snorklaamassa ja bongaamassa kilpikonnia, delfiinejä sekä muita mereneläviä. Vesijetilläkin tuli ajeltua.

Paljonkos kaikki sitten maksoi? Lennot ostettiin Air Francelta, vaikkakin yhtään lentoa ei heidän koneillaan lennetty. Helsingistä Pariisiin meidät kuljetti Finnair. Pariisista Abu Dhabiin ja sieltä Maleen Etihadin kyydissä. Lennot olivat yhteensä noin 1700€. Joulu varmasti nosti hintoja, sillä katselin huvikseni, että tammikuussa olisi päässyt Qatarilla Helsingistä Dohan kautta Maleen 1100€:lle. Meidän varatessa matkat oli Qatarin reitti yli 2000€. Hotelli oli noin 800€, minkä lisäksi ruokaan, aktiviteetteihin ja kaikkeen muuhun meni noin 400€.

Hyvä tietää?

Keli on vuoden ympäri hyvä. Tiettyinä aikoina vuodesta sataa hieman enemmän, mutta lämpötila on jatkuvasti 30 hujakoilla. Kaikkialle liikutaan veneellä ja usein kyytejä on vain yksi päivässä, joten lennot on syytä katsoa sen mukaan. Yleinen, noin kolme dollaria maksava lautta liikkuu kerran päivässä viitenä päivänä viikossa. Matka sillä olisi kestänyt Malesta kohdesaarelle kolme tuntia, sillä se pysähtyy usealla saarella matkan varrella. Meidän koneemme laskeutui kahden maissa ja päivän ainoa lautta lähti klo 14.30. Pari tuntia myöhemmin meni päivän ainoa pikavene, joka ajoi suoraan Malesta Dhiffushille. Turisteille tuo maksoi 25 dollaria per suunta. Yksityisen pikaveneenkin voi vuokrata, mutta hinta on 200 dollaria per nuppi. Vesitaso jopa 600 dollaria. Malediiveilla pärjäsi hyvin dollareilla, vaikka usein esim kaupassa esittivät hinnan paikallisessa valuutassa. Muunsivat kyllä pyynnöstä hinnan dollareiksi ja ottivat setelit mukisematta vastaan. Pääkaupunkisaari Malessa melkeinpä kaikkialla hinnat ilmoitettiin suoraan dollareissa.

Hirveästi ei tullut kuvia napsittua, mutta muutaman niistä harvoista lisäsin Flickr-albumiin. Tsekatkaa jos kiinnostaa.  :)

https://flic.kr/s/aHsmyugsuK
104  Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Kirjallisuus, food for thought. : 03.01.2019 17:15
Tuli lomalla kuunneltua tuo Siilasmaan kirja. Oli todella mielenkiintoinen monelta kantilta. Hyvää juttua johtajuudesta ja samalla tietoa Nokian tilanteesta murrosvaiheessa. Tuossa tietysti vain Siilasmaan näkökulma, mutta on kirjaan toki haastateltu useampaa henkilöä, eikä kirjan julkaisun jälkeen tainnut oikeastaan kukaan rientää korjailemaan faktoja. Ollilalla oli kai joitain eriäviä mielipiteitä tapahtumista, mutta sen ymmärtää, mikäli Siilasmaan kertoma Ollilasta on totta.

Nokian tilanteen tekee tietysti mielenkiintoiseksi sen asema Suomessa, mutta myös se, että olin siellä töissä 2007 ja 2008 tuotannon puolella ja myöhemmin yhdellä alihankkijalla. Muistan oikein hyvin iPhonen ensiesittelyn ja miten ylimielisesti siihen suhtauduttiin lähes kaikissa keskusteluissa. Windows Phone -aikakaudella fiilis oli todellakin positiivisempi ja toiveikkaampi, mutta Androidin sivuuttamista ihmeteltiin kyllä ihan lattiatasollakin. Oli kiva saada tietää näistä käänteistä lisää.
105  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? : 02.01.2019 18:47
Tuosta Kabanossin osakesäästötilistä olen itsekin innostunut. Ainoa mikä intoa painaa on se naurettava 50 000 euron raja sijoitetulle pääomalle. Tämä toki riittää 10 vuodeksi perus säästäjälle, mutta sittenkö pitäisi lopettaa? Keinotekoinen raja ja pelottaa mitä tulevat hallitukset keksivät. Nyt kun viherpunahallitukset eivät enää saa heti verotettua työtätekeviä ahkeria säästäjiä, niin nostavatko sitten tulevaisuudessa pääomaveroa niin paljon että saavat "kostettua" sijoittajille. Silti kaikesta huolimatta positiivnen juttu hallitukselta ja ei voi muuta sanoa kuin hattua nostaa. Grillattua rahkaa sitten koko korkoa korolle tuotolla.

No harva tuota 50 kiloa sinne koskaan saa tuupattua. Ja rajahan koskee sinne vain itse talletettua rahaa. Osingot ja tilin sisällä tehdyt voitolliset myynnit tietysti kasvattavat saldoa, joten en näe tuota rajaa kovin suurena ongelmana. Hyvätuloisena ja/tai säästäväisena ihmisenä tuo raja varmasti tulee vastaan pitkällä aikavälillä, joten silloin voi olla syytä sijoittaa jatkossa muualle. Ja voihan raja tietysti poistuakin.
106  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? : 28.12.2018 05:06
Osakesäästötili käsittääkseni toteutuu vuonna 2020, joten vuosi 2019 on omalta osalta sotakassan keräystä. Melkeinpä toivon laskumarkkinoita, jotta saa sitten 2020 ostettua edullisemmin osakesäästötilin sisällä ja osingot kilahtaa kassaan verottomasti. Tai veronmaksua lykätään. Ei niitä rahoja tässä vaiheessa ole kuitenkaan käytettäväksi tarkoitettu. Lisäostoja niillä on tähänkin mennessä tehty.
107  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Pelitarjoukset : 14.12.2018 23:37
Kiitos tästä. Olen tuota kyttäillyt jo jonkin aikaa. Verkkokaupassa olisi tarjoushinta 27€. CDON veti paremmaksi, minkä lisäksi oli käyttämätön 10€ lahjakortti sinne. Kympillä siis paljon pelattavaa.
108  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Re: Kaiuttimet, kuulokkeet, äänentoisto : 23.11.2018 09:45
Joo, on ne samat kamat, kokomustana "erikoisvärinä" vaan.

Kävin vielä työmatkalla kurkkaamassa tuon liikkeen Bose-kuuloketilanteen, mutta olin VR:n ansiosta paikalla vasta vartin yli. Olivat odotetusti kadonneet. Eiköhän meikäläisen Black Friday ollut sitten tässä. :D

Helsingin myymälä? Nettisivu sanoo, että olisi vielä saldoa. Ei kai sitten päivity reaaliajassa.
109  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Kaiuttimet, kuulokkeet, äänentoisto : 22.11.2018 22:16
Samoja kuulokkeita kyttäsin ja huti täälläkin.

Edit: Saksan Amazonissa olisi ilmeisesti 250€ hintaa. Vähän Verkkistä kovempi hinta, mutta ei noita Suomesta halvemmalla saa.
110  Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Viimeksi nähtyjä elokuvia : 04.11.2018 12:44
Bohemian Rhapsody

Queenin musiikista pitäville suositus. Muuten ei kannata vaivautua. Elokuva ei kauheasti paneudu yhtyeen historiaan, enkä tiedä onko se vähäkään kerrottu kuinka historiallisesti oikein. Enemmän keskitytään Freddieen ihmisenä ja musiikkiin. Elokuva on hyvin rytmitetty ja hyvää viihdettä. Loppukohtaukselle varsinkin iso peukku.

9/10. Viihdytti. Jos haluan tiukkaa historiaa ja faktoja, valitsen kirjan.
111  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Apple : 31.10.2018 14:00
Devaajille pitäis keksiä aika hienot langattomat systeemit jos apple meinais saada softaa iphoneihin, joissa ei olisi mitään portteja.

Voi olla. En devaamisesta mitään tiedä. Ihan mielenkiinnosta, osaatko sanoa miten tuo on Apple Watchilla hoidettu?
112  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? : 31.10.2018 11:04
Jos jokin osake, kuten Heinzin tapauksessa VK, aiheuttaa liikaa harmaita hiuksia eikä suunta ole oikein selvä, pysyisin suosiolla erossa siitä ja laittaisin rahani muualle. Amazon on iso uhka, mutta onko Suomi heille liian pieni vielä tässä vaiheessa. Amazonilla on näppinsä pelissä niin monessa asiassa, ettei pienen Pohjolan valloittaminen ole ehkä to-do -listan kärjessä vielä tässä vaiheessa.

Amazonin kurssi on niiannut komeasti viime aikoina. Ostopaikka kenties, sillä usko firmaan on kyllä kova. Viime aikoina ollut aika hiljaista, mutta eiköhän sieltä taas jossain vaiheessa tule uutista jonkin uuden toimialan valloituksesta ja myllerryksestä. Vanhoissakin projekteissa riittää vielä tekemistä. Amazon Go -kauppoja on vasta kourallinen ja suunnitelmissa on kai avata tuhansia lisää. Suomessa toivoisi nähtävän samanlaisia lisää, sillä perinteinen kaupassa käynti vituttaa ja kovin vanhanaikainen tapa hoitaa ostokset. Ensin kiertelet kauppaa vartin ja ladot kärryyn tai koriin tavaraa, josta ne ladotaan hihnalle pariksi minuutiksi ja lopuksi vielä ostoskasseihin. Ja joku maksaa tietysti käteisellä ja jono seisoo. Itsepalvelukassat on onneksi keksitty, mutta harmittavan usein oma lähikauppa ja työpaikan viereinen kauppa pitää niitä suljettuna, jolloin jonkun evässalaatin noutaminen voi kestää vartin, kun jonotat siihen ainoaan avoinna olevaan kassaan. Täytyy varmaan siirtyä käyttämään ruoan kotiinkuljetuspalveluita ja maksaa siitä hyvästä se 10€, ettei tarvitse tuhlata aikaa kaupassa.  :)

Jos Amazon Go ei sano sinulle mitään, niin kauppaan tullaan sisään sovelluksen avulla. Voit päästää myös kaverisi sisään portista. Sen jälkeen sinä ja kaverisi voitta vaan poimia tavaraa hyllystä suoraan kassiin ja kävellä ulos. Ei kassoja, vaan veloitus tapahtuu suoraan sovellukseen liitetyltä kortilta. Ja voit jopa laittaa tavaraa takaisin hyllyyn, mikäli muutat mielesi. Näitä Suomeenkin, kiitos.  :)

https://www.youtube.com/watch?v=NrmMk1Myrxc
113  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Re: Apple : 31.10.2018 10:49
Tänään pitäisi tulla ulos uusi Mac Mini. Olen varovaisen optimistinen, vaikka todennäköisesti sekin on ylikallis toosa ilman kunnon portteja.

Ja sellainen tuli, Mac mini siis. Portit ihan ok, hinta ehkä aavistuksen liian kova. No, on siinä sentään SSD-kovalevy.

Uutta Macbook Airia en kuitenkaan ihan ymmärrä. Eroavaisuudet tavalliseen Macbookiin ovat lähes olemattomat. Pudottaisin suosiolla toisen niistä pois mallistosta. Siihen rinnalle sitten Pro enemmän tehoa tarvitseville.

Historiallisesti Applen iOS-laitteessa on nyt portti, joka on alalla ihan standardi. USB-C on ihan järkevä siirto, sillä eroavaisuudet Lightningiin ovat olemattomat. Hiukan isompi, mutta pitäisi kyllä mahtua iPhoneenkin. Siirtyisivät nyt suosiolla siihen, niin jatkossa kaikki Applen läppärit, tabletit ja puhelimet ladattaisiin käyttäen yhtä ja samaa liitintä pienen siirtymäajan jälkeen. Vielä ei taida olla aika pudottaa puhelimesta latausliitin kokonaan ja siirtyä pelkästään langattomaan lataukseen.  :) Se päivä kun koittaa, niin itkua riittää.
114  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Sijoittaminen - how to get rich fast and easy? : 28.10.2018 11:25
Ajoittaminen on vaikeaa, joten sitä ei kannata mielestäni tavoitellakaan. Joskus saattaa toki onnistua ja siitä saa onnistumisen fiiliksiä, mikä saattaa valaa vääränlaista uskoa omiin taitoihin. Mikäli vain uskot yhtiöön niin laskumarkkinoissa voi ostaa täytettä salkkuun ja laskea keskihintaa. Toki laskumarkkinat eivät aina tarkoita, ette kurssi menee alle omien ostojen hankintahinnan, mutta silti lisäostot voivat olla paikallaan.  :)
115  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Apple : 23.09.2018 14:45
https://support.apple.com/fi-fi/HT209051

Tuossa lista laitteista, jotka saivat maanantaina julkaistun iOS 12 -päivityksen. Monia noista ei edes löydä enää uutena. Esim. iPad Air on julkaistu 2013. Ensi vuonna tulossa isompi päivitys, joten vanhempia laitteita aletaan luultavasti  pudottamaan pois. Yleensä aina vanhin vuosimalli putoaa pois, mutta tänä vuonna niin ei tapahtunut, sillä iOS 12 keskittyy suorituskykyyn. Kaikki iOS 11 -järjestelmää tukevat laitteet saivat myös iOS 12 -version.

Kaupoista ei taida löytyä enää muita kuin iPad Pro ja ihan vain iPad nimellä kulkevat laitteet. Perus iPad maksaa ~ 350€. Jos ostat, niin katso että on vuoden 2018 malli. Jos uutena löytyy jotain muuta, niin ovat vain myymättä jäänyttä varastoa. Kannattaa varmaan tuo perus iPad ostaa, ellei ole yli budjetin.
116  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Apple : 15.09.2018 18:38
Lisäksi noissa x malleissa on yhäkin tuo hemmetin rasittava pylpyrä tuolla näytön yläreunassa joka näyttää tyhmältä.

Siihen tottuu. Valokuvia laitteesta katsellessa silmä tarkkailee laitetta eri tavalla kuin jos laite on omassa kädessä ja katse keskittynyt näyttöön. Face ID on kuitenkin sen verran hyvä ominaisuus, ettei siihen tottuneena osaisi enää olla ilman. Näyttölovi saa videotoistosta puhuttaessa paljon negatiivista palautetta. Jos kuvan venyttää koko näytölle, pistää näyttölovi tosiaan silmään, mutta harva video edes on iPhone X:n (ja seuraajien) natiivissa kuvasuhteessa. Videon ylä- ja alareunasta leikkaantuu materiaalia pois, joten esim. Youtubea katsellessa tulee pidettyä videota 16:9 -tilassa, jolloin kuvan molemmin puolin on pelkkää mustaa. OLED-näytön ansiosta tuo ei häiritse, sillä näyttölovi katoaa tuohon mustaan.
117  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Apple : 30.08.2018 19:00
Olen käyttänyt tuota Public Betaa koko kesän, sillä ensimmäiset kommentit lupailivat hyvää. Melko bugiton, vakaa ja nopea jo alusta alkaen. Ja sitä tuo on totisesti ollut. Etenkin vanhempien laitteiden käyttäjiltä kuulunut pelkkää hyvää. X:llä eroa ei juurikaan huomaa.

Harmittavasti Siri Shortcuts jätettiin Public Betan ulkopuolelle ainoastaan kehittäjien testattavaksi. En tiedä tuleeko tuolle edes käyttöä, mutta on kiva päästä kokeilemaan. Ääniassistentit ovat vielä aika raakileita, varsinkin suomeksi, joten tuolla voi ainakin osan rajoitteista kiertää. Ei ehkä mikään käyttäjäystävällisin ratkaisu, mutta parempi näin kuin odotella vuosia ääniohjauksen kehittymistä. Jos ja kun kodeista tulee älykkäämpiä voi tuolle löytyä parempaa käyttöä. Yksinkertainen "Hei Siri, huomenta!" voisi käynnistää  tapahtumaketjun, jossa illalla valmiiksi ladattu kahvinkeitin käynnistyy, valot syttyvät hiljalleen kirkastuen, Homepodista lähtee soimaan jokin radiokanava tai podcast ja pihalla sähköauto lämmittää talvella akut valmiiksi. Ehkä ei joka kodin arkea, mutta kuitenkin.
118  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox One : 22.08.2018 14:46
Hattua pitää Microsoftille nostaa, että lähtivät vielä tässä vaiheessa korjaamaan tuota pakettia. Toivottavasti pelaajat kiinnostuvat.
119  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: E3 2018 | Meillä on uusia pelejä, JA Retroa? : 12.06.2018 13:10
Muistanko nyt ihan väärin, mutta eikös E3-Directissä esitellä vain 2018 julkaistavia pelejä. Joten Metroidia on turha odottaa, jos julkaisu on vasta ensi vuonna.
120  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Finngamerin pelimiitti 28: Pelaajan loppu : 02.06.2018 14:44
Junalla tulossa, mutta katsotaan jos edes neljäksi ehtii. Venähti aamupäivän meno vähäsen. Mutta tulossa ollaan.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 ... 84
Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines