Microsoftilta ei ole tulossa varteenotettavaa kilpailijaa ihan heti. Windows 8 on, mitä itse olen testiversioita pyöritellyt, kaikin puolin huono välimallin kompromissi pöytäkoneen ja tabletin käyttöjärjestelmästä. Vähän niin kuin Android nykyisellään, paitsi että Android sentään onnistuu olemaan hyvä kännykäyttis. Win 8 ei edes onnistu siellä pääalueellaan.
Mahdollistahan moiset ropet on olleet siitä lähtien, kun niillä on ollut kovot ja niillä on päässyt nettiin. Eri asia on sitten, pääsetkö tekemään peliä joka kiertää Microsoftin ja Sonyn verkkoviritykset.
Peli käyntiin -> peli venyttää alkuvideon väärään kuvasuhteeseen -> Valikoissa ei toimi Xboxin ohjain -> peli boikottiin.
Alkuvideon perusteella vaikutti mielenkiintoiselta. Voisi Xboxille hankkia kun ei hirveästi maksa. En tajua minkä takia PC pelit niin usein on valmiiksi pelikelvottomia. Esimerkiksi Limbo hoiti asian mallikkaasti - en edes huomannut eroa boksi ja pc versioiden välillä. Sitten tämä psychonauts ja aiemmin jostain bundlesta saamani binding of isaac tuntuvat joltain oikeiden pelien kiinakopioilta. Isaacissa ei siis pysty vakiona pelaamaan boksin ohjaimella lainkaan, vaikka se sopisi pelityyppiin täydellisesti. Jos ei voi ohjaimella pelata tai joutuu jonkun resoluution tms. kanssa tappelemaan niin menee kyllä hyvin nopeasti boikottiin.
Parhaita ovat nämä PC miesten "lataa patch x ja kirjoita cfg filuun riville z x ja y, niin peli näyttää paremmalta kuin millään konsolilla ikinä!1"-kommentit. Sillon kun pelaan haluan pelata, enkä säätää filujen kanssa ja etsiä ratkaisuja jostain keskustelupalstojen syövereistä.
Toisaalta Psychonautsin kohdalla täytyy sanoa, että kyseessä on sen verran vanha peli, että 360 ei vielä ollut markkinoilla ja 360-padit käyttävät oletuksella eri järjestelmää (XInput) kuin moni muu padi. Psychonautsin 360-emulaatiossa on jonkun verran omia ongelmia (framerate saattaa äkisti tipahdella satunnaisista syistä eikä peli skalaa sielläkään aivan täydellisesti jne.), joten sen pelin kohdalla vaihtoehdot ovat joko säätäminen tai muuten vain vajavaisen version pelaaminen, jos millään uudemmalla laitteella peliä aikoo pelata. Binding of Isaac on taas flash-peli (kuten esimerkiksi VVVVVV), joten sen rajoitukset ovat ihan alustan määräämiä. XNA:lla suoraan portatut XBLA-pelit toimivat toki suoraan padilla. Toisaalta se Binding of Isaacin ratkaisu toimii kyllä ihan sellaisenaankin, etten varsinaisesti ymmärrä sitä etteikö sitä voisi mukama kokeilla.
Mutta jos haluaa pelata näppispelejä padilla, niin yksi vaihtoehto on Xpadder. Se myös auttaa aika monen vanhemman PC-pelin kanssa noin tulevaisuutta ajatellen (jos nyt vaikka haluat jotain 90-luvun tai varhaisen 2000-luvun peliä pelata).
En odottanut Ubilta mitään... ja sieltä tuli Watch Dogs. Olkoonkin, että homma näytti errrrrittäin skriptatulta — tämmöisiä yllätyksiä enemmän! Sonyn pressi oli taas montaaseja, mähinää... ja Wonderbook? No okei, Beyond taisi olla se ainoa vähän kokeellisempi juttu. Siitä oli kiva nähdä demontynkää; tällä kertaa luvassa on selkeästi enemmän Fahrenheitiin päin kallella olevaa settiä.
EDIT: Minneköhän katosi se isot jymypaukut viimeiseksi tyylin politiikka? The Last of Us ois voinut olla se, millä shown startata. Sama MS:n kanssa: miksi helvetissä lopettaa show Black Ops II:lla? Joojoo, se on iso räiskintä ja sillä tavalla, mutta se tulee olemaan aivan kaikella ja kaikki tietää, miltä Call of Duty näyttää.
Missasin mikkisoftan pressin, mutta ei ilmeisesti haitannut juurikaan?
Koska Sonyn pressi alkaa? Luin GAFista jokin aika sitten, että streamin näkee myös Playstation networkista konsolista suoraan, ainakin jenkeissä. Toivottavasti moinen toimii täällä euroopassakin.
Halo 4 näytti FPS-räiskinnältä, joka uskaltaa tehdä omaa juttuaan, eikä vain kopioi kaikkia satoja muita räiskintöjä, jotka ovat kaikki toistensa kopioita.
Kyllä siihenkin olisi toivonut jotain vähän uskaliampaa. Siis menemättä siihen, että kopsataan Call of Dutyä ja kumppaneita. Näytti just samalta, mitä Reach ja 3 tarjosi aiemmin.
Konamilla tavallaan ammutaan omaan nilkkaan: tästä esinauhoitetusta pätkästä ei jäänyt oikein mitään mieleen. Jopa toi Mega64-pätkä oli haukotuttava. En tiedä, miten siinäkin onnistuttiin. Konamin 2010 pressi oli aivan järkyttävän amatöörimäinen, mutta juuri siitä syystä se jäi kaikkien mieleen.
Noh, en tiedä onko sillä kummoistakaan väliä muutenkaan, kun eivät julkistaneet mitään mainitsemisen arvoista. LoS2 nyt taisi olla ainoa, mistä näimme uutta materiaalia edes jossain kapasiteetissa.
CD Project REDin (Witcher 1 & 2) Summer conference 2012 joka alkaa juurikin näillä näppäimillä. Paljastavat mm. uuden cyberpunk-rpg:n joka on pojilla työn alla. Toivottavasti ilmottais myös witcher 1:n portin tai remaken Pleselle, Boksille ja Wiijuulle.
Parasta mitä CD Projekt voi tehdä on etääntyä Witcher 1:stä. Tuntui, että vuosina 2007-2009, jannut eivät mitään muuta vääntäneetkään. Siis 2 vuotta pelin julkaisun jälkeen.
Kuinka huonosti tasohyppelyfysiikat voi oikeasti tehdä? Ostin joskus Little Big Planet 2:n ja ne fysiikat onnistuivat tappamaan innon koko peliin. Tarkoitan koko peliin; sen jälkeen ei edes muuten kiinnostanut se editoriosuus. Sama fiilis muuten oli Modnation Racersin kanssa, mikä myös kärsi siitä, että se itse peli kusi sen verran, ettei siihen jaksanut koskea sen editorin muodossakaan.
Sama koskee aika monia Sonyn omia sarjoja, mitä on tullut pelailtua. God of War ja Wipeout ovat poikkeuksia, mutta noin yleisimmin ongelma tuntuu Sonyllä olevan siinä, että sen ytimen sijaan keskitytään kaikkiin ulkoisiin elementteihin.
Microsoftin yksinoikeuspelitarjonnan keskittyminen lähes puhtaasti räiskintään ja rälläykseen perinteisempien laatikkopelien kohdalla on tarkoittaa aika isoja aukkoja tarjonnassa noin muuten. XBLA pelastaa paljon: Trialsit, Super Meat Boy (joskin tämä on PC:llä), Shadow Complex ja N+ tulevat ensimmäisenä mieleen.
Onhan tuo tosiaan kiva kun pääsee kokeilemaan erilaisia taitoja, mutta nyt tuntuu että uuden Diablon roolipelielementit ovat melko vähissä, ainakin hahmon kehityksen suhteen. Kehitys kulkee ennaltamäärättyä reittiä ja pelaaja vain päättää miten hahmolla haluaa pelata. Itse olisin halunnut että pelissä olisi päässyt edes jollain tavalla vaikuttamaan hahmon kehityssuuntiin.
Eihän Diablossa ikinä olekaan ollut muita "roolipelielementtejä" kuin se taulukkolaskennallinen osuus, että siinä mielessä ne ovat aina olleet suhteellisen vähissä. Diablo 2:n järjestelmä oli loppujen lopuksi aika helposti ratkaistavissa siten, että löysi sen parhaan version jokaisesta hahmosta. D3:n järjestelmä oli betan perusteella lähempänä ensimmäisen (ja Guild Warsin) järjestelmää, missä taidot eivät rajautuneet yhteen buildiin -- eikä se lähtökohtaisesti musta ole huonompi idea kuin D2:n vastaava järjestelmä, jos koko peli on tasapainoitettu sen varaan ja pakottaa eri lähestymistapojen kokeiluun (kuten esim. Guild Wars teki).
Ei hauskaa olla PA tämmöisenä päivänä. Noh, jos sen nyt tässä kuussa vielä saisi.
Mut hienoa huomata, että tämänkin ketjun luomisesta on semmoista 4 vuotta.
Lainaus käyttäjältä: Fraeon
Lieneeköhän kuitenkin liian aikainen ketju? Blizzard kun tunnetusti hioo pelejään hamaan tulevaisuuteen asti, joten peliä ei varmaan tulla julkaisemaan ennen vuotta 2010.
Ainakaan ennen vuotta 2010. Nää konservatiiviset arviot on aina hyviä.
Hämmentävää lukea asennetta, jonka mukaan käsikonsolipelit ovat vain välipaloja ja vähemmän oikeita verrattuna näihin megaluokan AAA-peleihin. Omalla kohdalla juuri ne käsikonsolitarjonnat ovat viime vuosina olleet huomattavasti paljon parempia kuin pääkonsolien isot pelit. Keskimäärin omaleimaisemmat ja haastavammat pelit vetoavat ainakin omalla kohdalla enemmän kuin riskittömät AAA-setit. Microsoftillakin mielenkiintoisimmat julkistukset ovat lähes poikkeuksetta olleet viime vuosina juuri Trialsin tyylisiä XBLA-pelejä.
Eniten tulee kuitenkin odotettua, mitä Konami tarjoaa.
Meh, Brahmanista täytyy kyllä sanoa, että olipas unohdettava. Katsoin toisen videon välissä enkä edes muistanut, miten se melodia meni. Trinessä selvästi parempi tunnelma cembaloineen ja barokkifiilistelyineen.
Tykkään tavallaan kipaleen kehityksestä. Yhdestä nuotista päästään lopulta kunnon karkeloihin. Super Meat Boyn Hospital on kova, mutta tykkäsin enemmän suolatehdaskenttien lurituksista.
Vaikeita päätöksiä on kyllä ollut rutkasti, mutta toisaalta Monty on the Run ei kyllä ole Rob Hubbardin parhaimmistoa millään mitalla. (Sen sijaan Commando ja Auf Wiedersehen Monty ovat!)
Esimerkki siitä, että ei se nyt niin vaikeaa ole. Sony ja Microsoft eivät vain osaa.
Veikkaisin, että tässä on myös hieman tahallisuutta ilmoilla. Omalla konsolialustallaan ei välttämättä tarvitse osata, kun ei tarvitse pelätä, että joku muu myisi sitä The Last Guardiania nettikaupassa paremmalla hinnalla kuin mitä sitä sulta saa.
Samaahan yritetään EA:lla. Origin on oikeasti aivan karmeata paskaa, mutta porukka joutuu sen kanssa tekemisiin PC:llä, kun ei sitä Battlefieldia tai uusinta Mass Effectiä mitään muutakaan kautta pääse pelaamaan.