Samat kajarit kantsii laittaa mun mielestä sekä eteen ja taakse, näin varmistuu yhtenäinen äänimaailma joka suunnasta. Eli mielestäni ihannetapaus on 5xTannoy V1.
Mulla on muuten ollut pari vuotta 2.1-setti käytössä: 2xTannoy Mercury F1 + Audio Pro b1.35 subbari. Eritoten noihin Tannoyn kajareihin olen ollut tyytyväinen ja jos V1:t ovat yhtään samanlaiset (varmaan ovatkin), niin varmasti mainio valinta tuossa hintaluokassa.
Itse jouduin takakajarit pudottamaan pois siksi, että nykyiseen yksiöön ne on vaikea saada sommiteltua järkevästi. Joskus isompaan kämppään sitten täytyy katella paluuta surroundiin.
Mukava yksityiskohta: nyt jokaisella tallilla on oman näköisensä henkilöstö varikolla. 2010:ssä oli vähän hassua kun tyypit seurasivat sinua HRT:ltä Ferrarille. Nyt kun kaikissa tiimeissä on eri jäbät, niin tunne edistymisestä ja erilaisuuden immersio lisääntyy. Tuntee todella siirtyvänsä uuteen talliin.
Onkos tässä ratissa tuota force feedback:ia? Jostain vibration feedback:sta siinä kyllä puhutaan mutta onko se sama asia? Hinta ei ainakaa kovin paha olisi
Termi vibration feedback viittaa siihen, ettei kyseisessä ratissa oli aitoa Force Feedback -moottoria. Todennäköisesti ratti tärisee samalla tapaa kuin peliohjaimet, mutta hieman voimakkaammin.
Kantsii etsiä vähän lisätietoa ratista google-haulla tai katsomalla ratin hankkineiden arvosteluita youtubesta. Aina kun olen hankkimassa jotain uutta, tsekkaan youtuben läpi. Nämä antavat usein uutta näkökulmaa ja vahvistavat tuleeko tuote hankituksi vai ei.
Taisi sanoa että Wheel Base on yksinään tuon 450€, sitten tuo ratti siihen mukaan niin siihen tulee 150€ lisää. Varma tosin en ole.
Olet muuten oikeassa. Eli n. 600 euron tikkihän se sitten olisi...
G27:n myyminen ei olisi oikeastaan mahdollista, koska tuo Fanatechin ratti toimitetaan ilman polkimia. Logitechin polkimet kuitenkin sopivat siihen ja niin ollen käyttäisin G27:n vastaavia siinä. Puhumattakaan siitä, että tuo Fanatechin ratilla olisi aika hassua pelata esimerkiksi rallipelejä.
Fanatechin uuden F1-ratin hinnaksi on varmistunut n. 450 € Mun täytyy olla hullu, mutta oikeesti harkitsen tämän ostamista. Näyttää ihan helvetin hyvältä! PS3 ja PC -yhteensopiva.
Miten muuten vertaisit Codemastersin pelin ajotuntumaa GT5:n formuloihin? Itse ainakinnpidän tästä GT:n ajomallista ja siksipä alkoi himottamaan tuo F1 2011.
Toistaiseksi mulla on vaan tuo Polyphony Formula, eli Ferrareita en ole vielä hankkinut.
Mutta vertaanpa siis PD Formulaa F1 2010:n ajotuntumaan:
GT:ssä ajotuntuma tuntuu tarkemmalta ja on kokoajan tunne, että on oikeasti tietoinen mitä auto tekee: sladit pystyy korjaamaan hanskalla ja pidon äärirajat tuntee. F1 2010:ssä oli tämän kanssa ongelmia: kanttareiden ylitykset olivat paikoin arvaamattomia sen vuoksi, kun ei ollut täysin perillä auton liikkeistä. Itselläni äärirajoilla ajaminen oli siinä pelissä PALJON vaikeampaa kuin Gran Turismossa. Näkisin, että syy oli ihan oikeasti siinä, että GT5 antaa parempaa palautetta pelaajalle.
Force Feedbackissa ero on valtava: GT5 on siinä aivan bossi jos vertaa näitä kahta.
F1 2011:n ajotuntuman pitäisi olla huomattavasti paranneltu versio aiemmasta. Tekijät ovat juurikin korostaneet että siinä auto tuntuu enemmän elävältä ja sen liikkeitä pystyy paremmin päättelemään. Tämä on se uudistus, jonka peli ehdottomasti tarvitsee.
Eli kyllä, rankkaan GT5:n ajomallin tuon Polyphony formulankin perusteella näistä kahdesta itselleni miellyttävämmäksi ja ennen kaikkea tarkemman tuntuiseksi.
Hereafter on Eastwoodin näkemys vanhasta kysymyksestä: mitä ihmiselle tapahtuu kuoleman jälkeen? Kun katsoin pelaajalaudan "uskotko uudelleensyntymiseen?" -ketjua, löysin sieltä melkein sanasta sanaan samanlaista keskustelua kuin mitä elokuvan parissa kohtauksessa käydään. Se sai hymähtämään.
Elokuva kulkee Eastwoodin ohjauksessa kiihkottomasti eikä ketään yritetä käännyttää suuntaan tai toiseen. Kuolemaa käsittelevä elokuva on - kuten uskoa voi - sävyltään vakava ja tyyliltään varsin melankolinen. Pienetkin huumorin pilkahdukset huomaa helposti ja ne tuovat helpotusta katsojalle.
Lukemattomia kertoja ennen uneen vajoamistani olen leikitellyt ajatuksella, että pääsisin vielä kerran sanomaan eläväisen yöpuolelle vajonneille jotain, viimeisen kerran. Mitä sanoisin?
Todennäköisesti vakuuttaisin, miten paljon heitä kaipaan.
Päästäminen irti on kuitenkin yhtä tärkeää kuin mukanamme elävät muistot. Ja loppua kohti Hereafter ottaa yhä tiukemmin sen linjan: elämä on nyt, nauti siitä äläkä tarraudu liikaa menneeseen.
Hieno ja vähäleinen elokuva.
Skylinessä pistetään Los Angelesiin, jälleen kerran, tunkeutuvia alieneita kunnolla pataan! Sikari suussa, one linereita lennettäen ja pakollista katastrofileffan koiraa pelastaen. Niinhän?
Ei ihan. Tyyliltään homma on aikalailla Maailmojen sotaa aina rajattua keskiötä myöten. Mutta elokuva onnistuu loppua kohti myös rikkomaan kiusallisen tuttua "ne tulee tänne, ne tappaa meitä, ai toi on niiden heikko kohta" kaavaa. Ei tämä mikään District 9 kyllä ole, mutta genren faneille ihan kohtuu jees kertavuokraus.
10 miljoonan budjetti pn paukuteltu lähinnä CGI-efekteihin. Monsut ovat suoraan Gears of Warin inspiroimia ja niitä kummastelevat halvalla elokuvaan saadut B-luokan televisiotähdet. Efektit ovat tosin budjetin rajallisuuden huomioon ottaen yllättävän hyviä. Loppua kohti härveleiden design alkaa tosin tulla jo toisesta silmästä ulos.
Hahmogalleria on aika tykinruokaa. Kenestäkään ei oikeastaan välitä. Kunhan suhaavat menemään pelottavan tilanteen ytimessä ja yrittävät olla suhteellisen rationaalisia. Kiinnostavin hahmo on taaskin hipiältään tumma.
Genren faneille varaukseton yes, mutta muille kissan kokoinen no. Ette te tälläistä parhaimmillaankin keskinkertaisesti käsikirjoitettua shittiä kuorrutettuna sikarumilla hirviöillä kaipaa.
- Voivat tapahtua ainoastaan onnettomuuksissa, eivät sateen takia - Tapahtuu jos auto jää tien tukkeeksi niin, ettei turva-auto voi ajaa normaalia kierrosta. Niin ollen punainen lippu heilahtaa todennäköisemmin Monacossa kuin vaikkapa Turkissa - Autoa ei voi säätää eikä renkaita vaihtaa punaisten lippujen alla
Turva-auto:
- Käytössä sekä yksinpelissä että moninpelissä ja sen voi halutessaan kytkeä kokonaan pois päältä - Turva-auto antaa autojen ohittaa jos se ei ole napannut kisan johtajaa riviin. Tämä tullaan ilmaisemaan sinisellä valolla turva-autossa, kisainsinöörin viesteillä ja ehkäpä vielä jollakin muulla visuaalisella vihjeellä (HUDissa? kenties) - Kun turva-auto poistuu radalta, kisan johtaja voi määrätä vauhtia kun turva-auton valot sammuvat. Ohittaminen on sallittua kun kisan johtaja ylittää turva-autolle määrätyn viivan - Jos putoaa turva-auton letkasta, pelaajasta tulee haamu-auto, jotta tämä ei häiritsisi muita pelaajia ja voi helposti taas ottaa oman paikkansa.
Mä kultasin ekana Vettelin haasteesta Monzan. Suzuka ja Nurburgring ovat pronssilla. Luulen, että käyn niiden kimppuun vasta sitten kun kaikki muu on ajettu. Suzuka saattaa tosiaan olla näistä se vaikein, joten otit tukalimman ensin pois pelistä. Hyvä sinulle!
Ajoin tuon Monzan kullan G27:lla niin, että otin ratin virtapistokkeen kokonaan pois seinästä, jotta voimanpalautusefektit katoaisivat. Forcet päällä ratti puskee ihan hulluna tuolla autolla, vaikka ne säätäisi asetuksista heikoimmalle.
GT5 on kyllä saanut viime viikkoina konsolissani taas ihan uuden elämän. Seasonal eventtejä tulee kokojaan lisää uusia ja autokaupassakin on vielä törkeästi autoja jotka kuumottavat. Päällimmäisenä se 20 millin Ferrarin race car ja F1-autot. Mutta ne ovat van jäävuoren huippu.
World Circuit Seasonal event on uusin, tuli eilen. Se antaa käyttää 750 PP-pisteen autoja ja ratoina on oikeita kilparatoja. Kaikki huipentuu tietty Nyrren 24 tunnin versioon. Huristelin sen läpi Toyota 7:lla:
Diggaan GT5-videoiden tekemisestä, joten kanavalle ilmestyy varmaan jatkossakin vastaavanlaista matskua erilaisilla auto/rata-yhdistelmillä.
WRC 2011-pelistä on muuten vahvistettu myös se, että peli sisältää kaikki samat erikoiskokeet kuin WRC 2010, lisänä yleisöerikoiskokeet... Paranneltuina versioina pätkät, mutta eipä ole kyllä kovin hyvä uutinen...
Täytyy kuitenkin muistaa, että neljän rallin erikoiskokeet ovat kaikki uusia, sillä Italiaa, Argentinaa, Kreikkaa ja Australiaa ei viime vuonna kalenterissa ollut.
Gigantissa hinta 49,90-54,90. Esimerkiksi WRC 2:n hinta tällä hetkellä 49,90, en yllättyisi jos myyvät formulaa samalla hinnalla.
Ja mulla on gigantti tuossa parin kilsan päässä, niin helppo kipaista heti aamusta hakemaan peli. En tosiaankaan halua edes 0.001% prosentin mahdollisuutta, että tilaisin postimyynnistä ja peli ei saapuisi perjantaiksi.
Bad Teacher on parhaimmillaankin keskinkertainen komedia, jossa vitsien määrä korvaa niiden laadun.
Cameron Diaz on häikäilemätön opettaja, joka on ottanut pestin vastaan lähinnä pitkien lomien ja työn näennäisen helppouden vuoksi. Opetuskeinoina toimivat pääasiassa elokuvien näyttäminen oppitunneilla. Mutta miten edetä eteenpäin tälläisillä taktiikoilla? Siihen käytetään tietty viehätysvoimaa, kieroilua ja vielä lisää kieroilua.
Elokuvan paras asia on se, että hahmoa kasvatetaan sen aikana yllättävän vähän. Monien komedioiden lopussa päähahmo on vain varjo siitä mitä alussa nähtiin, mutta Bad Teacher tekee asiat tällä saralla yllättävän tuoreen tuntuisesti. Samaten "näin et saa tehdä, se on ilkeää" opetukset jätetään minimiin ja jos niitä tulee, ne ovat mukavan rönsyileviä ja särmikkäitä.
Koulumaailma on sellainen miljöö, joka elokuvissa on aina kiehtonut minua. Ja juuri sen takia (no, ehkä Cameronkin siihen vaikutti) minä lähdin tätä katsomaan.
Hyvä valinta, kun kaipaa vaikkapa krapulasunnuntain ratoksi helposti sulavaa ja kevyttä komediaa, jossa vitsit ovat alleviivattuja ja monesti erittäin hölmöjä.
Jees, katellaan puoli kasin aikaan et miten paljon porukkaa alkaa kertyä. Meikäläisen lobbyyn vaan kaikki kynnelle kykenevät.
Ja Vin, tosiaan loistit viimeksi karting-autoilla. Ja tottahan toki niillä voidaan kisa tai kaksi vetäistä. Itse olen enemmänkin "ohjaamo täynnä käsiä mies" ja tykkään isoista korjausliikkeistä. Sen takia nuo kartit eivät aina oikein taivu minun tyylilleni.
Mites ois vapaamuotoiset GT5-pelit perjantai-iltaan? Aloittelu vaikka 19.30? Käytössä vain valmiista online-tallista löytyviä autoja ja noin 3 kierroksen lyhyehköjä kisoja. Ei siis liity PLGT-sarjaan, vaan ihan vapaamuotoista settiä.
Heh, Joseph Gordon-Lewitt intoutui hauskasti eilisessä jaksossa rokkistaran rooliin ja rikkoi Conanin lasipöydän! Ei ollut kuulemma kässärissä tuollaista ja Conankin oli aidon hämmästänyt.
JGL on kyllä hieno mies.
Tänään ois sitten Will Ferrellin ja parranajouhkauksen toteutuksen aika.
Ihan varmasti keskeyttäneet autot jäävät lojumaan radan varrelle kierrokseksi tai pariksi. Muutenhan punaisella lipulla tai SC:llä ei olisi mitään virkaa tai tarkoitusta.
Codemastersilla on varmasti ollut rutosti aikaa tasapainottaa SC ja punaiset liput. Niin, ettei niitä ylikäytetä. Toisaalta taas viime vuoden version bugit antavat aihetta pieneen varautuneisuuteen. Täytyy kuitenkin muistaa, että ensimmäinen julkaisu on aina ensimmäinen julkaisu ja valmiin pohjan tasoittaminen on paljon helpompaa kuin kokonaan uuden tyhjästä luominen.
Kuukausi on aika lyhyt aika, mutta näiden Gamescom-paljastusten jälkeen se tuntuu piinaavan pitkältä.
Mullakin oli mietteenä läpäistä taas TP vuosien tauon jälkeen. Ja jos tulee nyt hinnan pudottua ostettua 3DS, niin ehdottomasti myös OoT.
Wiistähän on tulossa markkinoille se kokonaan uusi malli, josta on poistettu mm. GC-tuki. Eli ellei ole jo ostanut Wiitä ja GC-tuki on tärkeä, niin konsoli kannattaa hommata ennenkuin vanha malli myydään loppuun. Sellon prismassa taisi olla 129 eurolla mustaa Wiitä.
Voi siis tulla kolarikasoja, joissa ei safety carinkaan ulostulo riitä, vaan peli laitetaan poikki. Ei ole kuitenkaan vahvistettu, voiko näin käydä rankkasateen vuoksi Kanadan tyyliin.
Punaiset liput ovat pelin katkaiseva/tauottava toiminto, joten olen positiivisesti yllättynyt niiden olemassaolosta. Se todistaa, että Codies on tänä vuonna lähtenyt enemmän simutielle kuin koskaan aiemmin.
Laitetaan tännekin, että peli tosiaan tulee Suomessa myyntiin marraskuun 18. päivä.
Lisäsin aloitusviestiin videoita pelistä. Zeldahan on Gamescomissa pelattavana, tässä yksi hyvä gameplay-video:
Harmi, että tämä ketju ei ole lähtenyt oikein siivilleen. Peli kyllä ansaitsisi hypeä rutkasti. Nintendon pelejä on tosin vähän vaikea hypettää, koska niistä kuullaan yleensä uutta vain isoilla messuilla eivätkä pelintekijät ole äänessä Twitterissä. Heillä on tärkeämpääkin tekemistä: hioa kenties loppuvuoden parasta videopeliä.
Skyward Sword on yhä Skyrimin kanssa minulle loppuvuoden odotetuin peli.
Kylmät väreet meni kun katsoin tuon. Nerokas veto luoda uudelleen kauden tapahtumia traileriin. Odotan vesi kielellä HD-tasoista versiota, tuo oli ilmeisesti kuvattu screeniltä.
Siis ette voi olla tosissanne. Pelissä on varmasti miljoona paljon mielenkiintoisempaa ominaisuutta kuin joku turva-auto, joka ilmestyy varmaan kymmenessä prosentissa kisoja. Jengi on unohtanut että sieltä on itse Formula -peli tuloillaan, kun hehkutetaan vaan turva-autoa ja kuinka tärkeä se on.
Antaa aika heikon kuvan itse pelistäkin kun kehittäjätkin hehkuttavat tuota mullistavaa ominaisuutta. Eikö tämä oikeasti tarjoa mitään tämän kiinnostavampaa.
Turva-autohan tuo peliin VALTAVASTI lisää tunnelmaa ja autenttisuutta. Koskaan ei voi olla varma milloin kisa saa käänteen odottamattoman onnettomuuden tai rankkasadekuuron takia ulos tulevan turva-auton takia. Se tuo myös taktisia elementtejä lisää peliin, varsinkin onlineen.
Itse juhlin tätä varsinkin siksi, kun kaikki muut oleelliset asiat vaikuttavat olevan myös kunnossa: fysiikkamalli on mennyt aimo harppauksen eteenpäin, samoin pelin tarjoama haaste ja grafiikka. Ja tietenkin myös moninpeli. Yksittäistä ominaisuutta uskaltaa juhlia, kun kokonaispaketti on kuosissa.
Joskus se viimeinen kirsikka kakusta maistuu parhaimmalle. SC tulee olemaan saakelin siisti juttu, jos se on tehty peliin oikein. Ja täytyy muistaa, että viimeksi se nähtiin virallisessa F1-pelissä kymmenen vuotta sitten.
Sitäpaitsi, mitä nähdään yleensä radalla kaikkein jännittävimmiksi äityvissä oikean maailman F1-kisoissa?
Mä olen pelannut videopelejä yli 20 vuotta ja seurannut alaa siitä asti, kun aloin lukea Nintendo-lehteä joskus 1991.
Ja tiedättekö mitä? Tämä koko Safety Caria ympäröinyt salamyhkäisyys, siitä velloneet huhut, Codemastersin jengin pikkuhlljaa pudottamat vihjeet ja tämän päiväinen lopullinen vahvistus menee pelaajan urani ikimuistoisimpiin hetkiin heittämällä. En muista, että olisin odottanut mitään yksittäistä toimintoa mihinkään videopeliin aiemmin tälläisellä lapsen innolla.
Täystuunattu Mitsu Evo IV on kuin mikroauto verrattuna Viperiin. Ensituntumat on siis otettu ja sen perusteella varsinkin Monaco on äärimmäisen nautittavaa ajettavaa.