Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Aihe: RetroArch ja emulaattorit  (Luettu 48908 kertaa)
Vs: RetroArch « Vastaus #30 : 26.08.2022 20:51 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 593 Basaaripisteet: 4 Profiili
Kuin olisi hetken nähnyt ikkunasta tulevaisuuten, kunnes joku riuhtaiseekin pimennysverhot eteen.



Riuhtaisin pimennysverhot takaisin auki, ja tykittelin HLG HDR:ää CRT Guest Advanced -shaderilla, jota ei ole suunniteltu HDR silmällä pitäen. Kuva on jotain aivan käsittämätöntä - tuntuu kuin silmät sulaisivat päästä. HLG:n saturoinnit saa aika hyvin asetuksilla neutralisoitua, joten sekään ei ole ongelma. Asetuksilla saa myös OLED:in oudot WRGB-alipikselit kohdilleen. Natiivi Sony Megatron HDR-shaderi on superrealistinen, mutta jotenkin jopa tylsä valinta HLG-konversioon verrattuna.

Eikä tossa mitään input lagia olekaan, taisi olla pelkkää placeboa.

Olen myös pelaillut PCSX2:lla pelejä pakottamalla äänen asetuksista 7.1-tilaan, jonka Dolby Atmos for Headphones sitten muuntaa ”tilaääneksi” kuulokkeille. Ero on aivan massiivinen pelkkään stereoääneen. Tuntuu kuin ääni syleilisi sinua joka puolelta. Vähän samaa taikuutta kuin AirPodien spatial audiossa, joka luo johonkin perus podcastiinkin paljon enemmän syvyyttä.

EDIT: Ei, kyllä tuossa HLG:ssä taitaa sittenkin olla input lagia. :lol: Lisäksi Symphony of the Night näytti ihan persereiältä, alipikselit ovat ihan miten sattuun ja väärän värisiä. On tää vaikeeta.

Mutta sitten pistin Sony Megatron HDR-shaderista JVC Professional TM-H9150CG -variantin päälle, ja parhauden kyyneleet alkoivat taas vuolaasti valumaan. Värit ovat huomattavasti paremmat kuin Trinitroneissa, joissa on liikaa viileyttä kuvassa. Tuohon kun vielä heittää SNES-pelit pyörimään 480p:nä BSNES HD -ytimellä (crop overscan 12 pixel -asetuksella saa integer-skaalauksellakin koko kuvan käyttöön 4K-resolla). Tämä saattaa olla se holy grail -shaderi.


« Viimeksi muokattu: 26.08.2022 22:43 kirjoittanut Scarf »
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: RetroArch ja emulaattorit « Vastaus #31 : 09.09.2022 22:39 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 593 Basaaripisteet: 4 Profiili Aloin huvikseni kokeilemaan PCSX2:n tekstuurien kanssa kikkailua ja ylöspäin skaalausta. Äärimmäisen addiktoivaa hommaa, vaikka PS2 on alustana varmaan vaativin texture replacement -touhuissa. Tekstuureissa on omanlaisensa alpha-kanavat, joiden kanssa en ole tottunut säätämään, ja Photoshopin kanssa saikin hetken vääntää, että tajusin, miten nuo saa toimimaan. Lisäksi tekstuurien täytyy olla olla lähes pikselin tarkasti paikallaan suhteessa alkuperäisiin, muuten ruutu on täynnä epämääräisiä virheitä. Ei siis ihme, ettei noita kunnon käsintehtyjä tekstuuripaketteja ole vielä PS2:lle näkynyt.

Päätin ensiksi paneutua ensimmäiseen Devil May Cry -peliin, koska vituttaa tuo juosten kustu HD-remasteri. Tässä tulee varmaan menemään kuukausia, että saan kaikki valikkoruudut ym. kuntoon - osa niistäkin on täynnä Danten animointia, joten joutuisin vaihtamaan kymmeniä ja taas kymmeniä kuvia yksi kerrallaan. Saa nähdä jaksanko. Kaiken kaikkiaan pelissä on varmaan sata tuhatta tekstuuria.

Tässä nopeasti väsätty aloitusruutu vrt. alkuperäiseen (HD-remasterissa eivät edes tehneet tolle mitään, olisi varmaan ollut hirveä homma...):

https://i.ibb.co/nkNXr2Z/b88c357a-1079-482c-8cfc-8c853677c90a.png
https://i.ibb.co/nMn27c3/70686e09-b71e-401a-a733-c4e438da4854.png

Alkuperäisen kuvan skaalasin Topaz Gigapixel AI -softalla kuusinkertaisella resoluutiolla. Photoshopilla poistin noi rumat liukuvärit taustalta ja lisäsin uudet sekä parempilaatuisen logon. Laajakuvan saaminen kuntoon vaati vähän kikkailua: ensin piti lisätä 4:3-kuvasuhteessa olevaan kuvaan lisää kuva-alaa sivuille ja tallentaa kuva kutistettuna alkuperäisellä kuvasuhteella.

Tekstien muuttaminen olikin yhtä helvettiä, sillä alkuperäinen tekstitekstuuri näytti tältä:


Spoileri (osoita katsoaksesi)

Yritä siinä sitten saada sovitettua jokaisen kirjaimen ja numeron kohdalle jokin uusi fontti. Esim. M-kirjain vaattii paljon enemmän tilaa kuin suurin osa muista kirjaimista. Jos yksikin kirjain tai numero heittää pikselilläkin, pomppii teksti miten sattuu itse pelissä. Etsin siis tasasivuisen fontin, jossa kaikki kirjaimet ja numerot ovat samankokoisia leveydeltään. Joka vitun ikiselle numerolle ja kirjaimelle piti tehdä oma layeri Photoshopissa ja tasata ne tismalleen samalla tavalla alkuperäisten kanssa.

Lopputulos on tuhat kertaa parempi kuin HD Remasterissa, jossa vetelivät vain laiskasti taikasauvatyökalulla suurimmat paskat pois teksteistä, jolloin lopputulos on jopa huonompi kuin alkuperäisessä. :lol:

Itemien ylöspäinskaalaus on myös ollut paikotellen tajunnanräjäyttävää kamaa:


Spoileri (osoita katsoaksesi)

Ulkoisen hehkun lisäilin manuaalisesti Photarilla, koska se ei skaalaudu AI:n toimesta yhtä hyvin.

Kädet syyhyää kokeilla myös muita pelejä, kuten OutRun 2 SP:tä ja God Handia.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: RetroArch ja emulaattorit « Vastaus #32 : 10.09.2022 06:48 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 862 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Näyttää mahtavalta! Muutenkin arvostan paljon tällaista intohimoista näpräämistä ja niiden seikkojen parantelua, jotka ovat jääneet alkuperäisiltä tekijöiltä puolitiehen. Kahta enemmän, koska itse en siitä perusta.

AI-ylösskaalaus toimii uskomattoman hienosti. 2000-luvun alussa naureskeltiin, kun CSI:ssä suttuisesta kuvasta skaalattiin terävä rekisterinumero. Olivat vain 20 vuotta aikaansa edellä. 
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: RetroArch ja emulaattorit « Vastaus #33 : 22.09.2022 00:10 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 593 Basaaripisteet: 4 Profiili Xboxin emulointi-Discordissa yksi tyyppi veteli Devil May Cry 1:n ja 3:n tekstuurit uusiksi HitPaw-softalla, ja tulos on parempi kuin osasin ikinä unelmoida. Fontit ja joitain juttuja pitää vielä vedellä Photoshopilla manuaaliesti uusiksi. Eniten ihmetyttää noi aseikonit, jotka näyttävät hemmetin hyvältä:

https://ibb.co/CQcvqPV

God Handin aloitusruutu (tätä kirjoittaessa tosin huomasin, ettei logo ole keskellä ruutua...) ja HUD tuli myös vedettyä uusiksi, itse peli pitäisi kokonaan dumpata, niin saadaan kaikki muutkin tekstuurit kuntoon:

https://ibb.co/zQgb4rp

Ennen:

https://ibb.co/X842yXQ

Jälkeen:

https://ibb.co/hc3DjF1

Mutta joo, on aika järjetöntä pelailla PS2-pelejä DualSensellä 5K-resolla (downsamplautuu kivasti alaspäin, mikä toimii reunanpehmennyksen tavoin) lukittu 60 kuvaa sekunnissa Xboxilla. :lol:

Skies of Arcadia Legendsiin tuli myös vihdoin koko pelin kattava HD-tekstuuripaketti, jota pitää seuraavaksi kokeilla.

https://sites.google.com/view/vierockretrohd/game-cube/skies-of-arcadia
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: RetroArch ja emulaattorit « Vastaus #34 : 04.10.2022 22:04 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 593 Basaaripisteet: 4 Profiili Aina kun luulen ryömineeni tämän kaninkolon syvimpiin syövereihin, löytyykin jokin uusi polku, josta pääsen vieläkin syvemmälle. RetroArchin vanhentuneeseen ja kehnosti toimivaan Dolphin-ytimeen oli tullut uusi asetus nimeltä "Immediate XFB", josta mainittiin RetroArchin GitHubissa vain suppeasti, että se vähentää input lagia joissain peleissä. "Dolphin on jo input lagin osalta omaa luokkaansa, tuskin toi mitään tekee", ajattelin.

Pistin nopeasti GameCuben Ikarugan pyörimään, koska minulla on vertailukohtana omat kultaiset CRT-ajat, Dreamcast-emulaattori ja X360-versio, jossa on input lagia n. 50ms. Tulos: Ikarugan responsiivisuus on huomattavasti parempi kuin X360-versiossa...



Anteeksi mitä?

F-Zero GX tuntui myös siltä, kuin pelaisin varhaisteininä peliä upealla Panasonicin kuvaputkitöllölläni. Donkey Kong Country Returnsin wagglella (jonka voi mapata Dolphinilla perusnappeihin) tapahtuva rollausliike tulee ulos nyt samantien, vaikka luulin, että peli on tarkoituksella kömpelö pelata. Wiin Okamissa on myös vähemmän input lagia kuin Xboxin HD-versiossa. :lol: Super Mario Sunshine 60fps-koodilla tuntuu paremmalta pelata kuin yksikään pelaamani 3D-tasoloikka.

Sitten kokeilin Yoshi's Storyn Virtual Console -versiota. Natiivilla N64-emulaattorilla input lag on jo olematon, mutta Dolphinin kautta kokemus on jotain järisyttävää. Input lagia ei yksinkertaisesti ole. Hypyt tulevat ulos samantien ja tuntuu siltä kuin pelaisit kuvaputkella. Siihen kun heität vielä CRT-shaderit päälle, niin soppa on valmis.

https://dolphin-emu.org/m/user/blog/hybridxfb/hybridxfblatency.svg

Siinä pientä vertailua: Immediate XFB mahdollistaa tosiaan Dolphinilla sen, että input lagia on vähemmän kuin alkuperäisellä raudalla. Aivan käsittämätöntä.

Dolphin on siis emuloinnin kultainen standardi, eikä ihme. Luin, että devaajien mukaan emulaattorin koodaaminen olisi maksanut +10 miljoonaa dollaria, jos he olisivat saaneet työstään rahaa. Maltan tuskin odottaa, että Xboxille saadaan natiivi versio Dolphinista, kesti se sitten kuinka kauan tahansa. Joku devaaja oli sanonut, että siinä saattaa mennä 4 kuukaudesta viiteen vuoteen.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: RetroArch ja emulaattorit « Vastaus #35 : 11.10.2022 22:06 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 593 Basaaripisteet: 4 Profiili
Spoileri (osoita katsoaksesi)

Mega Bezel toimii vihdoin myös Xboxilla. Aika päräyttävää kamaa OLED:lla pimeässä huoneessa.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: RetroArch ja emulaattorit « Vastaus #36 : 11.12.2022 14:24 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 593 Basaaripisteet: 4 Profiili
Dolphin on siis emuloinnin kultainen standardi, eikä ihme. Luin, että devaajien mukaan emulaattorin koodaaminen olisi maksanut +10 miljoonaa dollaria, jos he olisivat saaneet työstään rahaa. Maltan tuskin odottaa, että Xboxille saadaan natiivi versio Dolphinista, kesti se sitten kuinka kauan tahansa. Joku devaaja oli sanonut, että siinä saattaa mennä 4 kuukaudesta viiteen vuoteen.

Discord-porukka keräsi bountyn Dolphinin Xbox-naativiversiolle, niin kas kummaa, beta-versio on ulkona NYT eikä viidestoista päivä. :lol:

Minkäänlaista käyttöliittymää ei ole vielä olemassa, joten ini-tiedostoilla pitää osata puljata, jotta tuon saa toimimaan, mutta oikein lupaavalta näyttää. Olo on kuin kersalla jouluaattona. Maltan tuskin odottaa, että pääsee tykittämään GC/Wii-pelejä ilman jatkuvaa nykimistä, kuten RetroArch-ytimellä pelatessa.

Citra-emulaattorista on ilmeisesti myös bounty olemassa, joten eiköhän sekin saada jossain vaiheessa Xboxille.

EDIT: Dolphin-devaaja sanoi, että porttaa mahdollisesti Primehackin Xboxille. Pitäisi olla kuulemma helppo homma.


« Viimeksi muokattu: 11.12.2022 15:22 kirjoittanut Scarf »
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: RetroArch ja emulaattorit « Vastaus #37 : 27.12.2022 22:32 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 593 Basaaripisteet: 4 Profiili Muistatteko kun horisin HLG HDR:stä? HLG kääntää SDR:n HDR:ksi, mutta varjopuolena on värien saturaatio, joka näyttää joissain peleissä perseeltä. Nyt löysin netin syövereistä shaderin Dolphiniin (ja PCSX2:aan, mutta tuota en ole vielä kokeillut), joka tonemappaa värit ilmeisesti Uncharted 2 -pelissä käytetyllä kaavalla HDR:lle sopivaksi: https://www.reddit.com/r/emulation/comments/5x6g0e/hdr_for_dolphin_and_pcsx2/. Tämä ei muuten Xboxilla toimisi, mutta koska LG CX:ssä saa HDR-moden pakotettua päälle piilotetusta valikosta, sain shaderin toimaan.

Ja tulos on ällistyttävä! Nyt saa pelattua Nintendo-pelejä vihdoin 4K-resoluutiolla HDR:llä ja tekstuuripaketeilla. Input lagiakin on vähemmän kuin alkuperäisellä raudalla, kuten aikaisemmassa viestissä jo kirjoitinkin. Ja mikä parasta, HDR kirkastaa kuvaa siinä määrin, että voi vielä heittää Black Frame Insertionin päälle, jolloin liikkuvan kuvan tarkkuus on jossain plasma- ja CRT-töllön välimaastossa. Ja koska Xbox tukee 120Hz-signaalia kaikessa, ei BFI:ssä ole minkäänlaista nykimisefektiä kuten 60Hz-signaalissa.

Dolphin pyörii muutenkin erinomaisesti Xboxilla, kiitos ubershadereiden, jotka vihdoin toimivat - toisin kuin RetroArchilla.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: RetroArch ja emulaattorit « Vastaus #38 : 15.05.2024 21:40 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 593 Basaaripisteet: 4 Profiili RetroArchin saa nyt iPhonelle suoraan App Storesta. Ei muuta kuin tykittelemään Chrono Triggeriä iPhone 14 Pro Maxin OLED-näytöllä kunnon shadereilla, jotka tukevat myös HDR:ää. Aivan täydellinen tapa pelailla näitä vuoropohjaisia pelejä, jotka eivät vaadi tarkkuuta ohjauksessa. Siihen vielä päälle puhelimen loputon akunkesto ja AirPod Prot.

Enpä olisi uskonut kuukausi sitten, että tämä on mahdollista iPhonella. :lol:

The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Re: RetroArch ja emulaattorit « Vastaus #39 : 07.09.2025 08:04 »
Rocky_Balboa Jäsen Viestejä: 3 963 Basaaripisteet: 1 Profiili WWW Tämä topic on lähinpänä arcade-pelaamista niin laitetaan tänne.

Ostin tuossa kesällä pari vanhaa arcade stickiä ja ajattelin puhaltaa niihin uutta elämää. Molemmat ovat alunperin PS3 stickejä. Toinen kiinalainen halpis oli rikkinäinen ja maksoi jopa 5 euroa. HORI RAP V3-SA oli ihan CIB ja toimiva. Siksi olikin hieman yllätys, että sen sai n. 30 eurolla. Tilailin niihin osat ja laitoin poran sekä dremelin laulamaan. Nyt HORI toimii PC/Switch/Android/PS3 tikkuna ja kiinalainen halpistikku toimii noiden lisäksi myös Xboxissa.

Kiinan modattu ihmetikku:


Kaikki arcadevehkeet (HORI on violeteilla napeilla):
Play-Asia
tallennettu
Vs: RetroArch ja emulaattorit « Vastaus #40 : 07.09.2025 11:36 »
Scarf Smokin' Sexy Style!!! Jäsen Viestejä: 2 593 Basaaripisteet: 4 Profiili Nice! Onko tossa cross upissa gamerfinger-napit vai ne jotkin halpiskopiot?

Ite ostin Ranskasta just hiljattain HitBox Ultran, kun alko vituttaa Haute42:n epätarkat ja rämisevät napit, jotka ovat myös liian kaukana toisistaan. USB C -liitin on myös ihan paska niinkuin se on kaikissa muissakin värkeissä. Tikittävä aikapommi, joka lahoaa aivan varmasti, jos kaapelia ei ole lukittu jotenkin paikalleen.

Loistava laite, jolla nyt vihdoin pystyy oikeasti pelaamaan noita legacy-pelejä (3rd Strike), jotka vaativat oikeasti tarkkuutta liikkeissä. Tekken 8 myös paljon helpompi, vaikka Korean Backdash ja Wavedash olisivat luonnollisemmat tehdä Korea-tikulla

Silksongia on myös tullut hinkattua tällä ja tuntuu jumalaiselta. Parhaimman tuntuinen 2D-peli varmaan ikinä.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Re: RetroArch ja emulaattorit « Vastaus #41 : 07.09.2025 16:03 »
Rocky_Balboa Jäsen Viestejä: 3 963 Basaaripisteet: 1 Profiili WWW Ei ole gamefinger-napit. ST-L3/SiTong/Kailh Spring -malliset napit. Ei ole oikein käsitystä, että missä nämä menevät laatuasteikolla, mutta tunnin pelaamisen jälkeen tuntuma on ainakin hyvä. Leveriin vaihdoin jotkut suht. perus Omronin switchit ja sekin tuntui oikein hyvältä. Sitten porasin tuohon extra-napille kolon, niin saa SF6:ssa drive impactit nopeasti ulos. Vähän vaan meni liian vasemmalle tuo, mutta kaipa siihen tottuu. Tuohon 8Bitdo-tikkuun voisi porailla myös samanlaisen, mutta pitänee hommata kunnon sahaporanterä, kun ei viitsi ottaa riskiä että tuo kotelo halkeaisi.

Hori ja 8Bitdo tikuissa on Qanban hiljaiset Gravity napit ja Qanban hiljaiset tikut. Eipä niissäkään mitään vikaa ole, mutta kyllä tuossa Sitongin napeissa on mukavampi tuntuma. Lisäksi ne ovat hiljaisemmat.

Vielä pitäisi miettiä miten tuohon kiinatikkuun saisi jonkun hyvän artworkin lyötyä kiinni. Joku Green Goblin teema kävi mielessä, kun tuo vihreä väri tuli laitettua.

Haute on tosiaan aika lelumainen. Tuo oli ihan hyvä esikosketus leverlessiin kun oli sen verran halpa. Tosiaan napit rämisee ja lähti irtikin suht helposti. Tuo Tikitaka on layoutilta mulle juuri hyvä ja tuo toinen peukalonappi on kätevä. Ainoa vaan, että ei riitä sorminäppäryys pelaamaan SOCD-Neurtal modella niin siirryin takas tikkuun. SOCD-LastInputilla oli kyllä muuten hyvä pelailla, mutta sillä tuli pirusti vahinkosupereita Guilella. Toisaalta ne superit mitkä halusi tehdä, lähtivät melkein yhtä nopeasti kuin SF6:n modern-pelaajilla.

Tuo Hitbox Ultra on kyllä premium-kamaa. Mun Tikitaka, HORI ja kiinanihme maksaa yhteensä saman verran.  ;D
Play-Asia
tallennettu
Vs: RetroArch ja emulaattorit « Vastaus #42 : 07.09.2025 21:44 »
saska Jäsen Viestejä: 653 Basaaripisteet: 2 Profiili USB-C ongelmista: ainakin omassa snackboxissa on auttanut uuden piuhan käyttäminen. Mulla on nyt kolmas USB-C piuha menossa ja kaikki kosketushäiriöongelmat katoaa kun piuhaa vaihtaa. Eihän tuo ihannetilanne ole mutta parempi kuin se että itse härveli hajoaisi alta.
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2025
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines