Vs: Resident Evil 4 Remake
« Vastaus #1 : 21.10.2022 19:01 »
Scarf
Smokin' Sexy Style!!!
Jäsen
Viestejä: 2 581
Basaaripisteet: 4
Näytti kyllä yllättävän hyvältä. Odotukset olivat täysin nollassa, ja trailerin alun sniikkailun perusteella olin jo heittämässä pyyhkeen kehään, kunnes meno alkoikin - luojan kiitos - muuttua toimintapitoisemmaksi. Jo se fakta, että tässä tuskin on mitään REmake 2 -tyylistä nopanheittoampumista, jossa joudut pahimmillaan ampumaan 50 pääosumaa ilman, että mitään tapahtuu, tekee Remake 4:stä pelaamisen arvoisen.
Eniten pelottaa pomotaistelut, jotka olivat REmake 2:ssa täyttä roskaa - sitä samaa päätöntä ympyrässä juoksemista ja weak pointtien ampumista. QTE-kohtaukset tekivät alkuperäisistä pomotaisteluista legendaarisia. Entä kuinka paljon alkuperäisestä pelistä on karsittu? Veikkaan, että ihan helvetisti. Eivät millään ole voineet tehdä näin lyhyessä ajassa remakesta alkuperäisen kaltaista 20-tuntista järkälemäistä peliä, jossa ei ole muutamaa hassua kohtausta lukuunottamatta mitään ylimääräistä. Veikkaan, että suurin osa pelistä vietetään kylässä ja sitten siirrytään hetkeksi linnaan, finaali on lyhyt piipahdus saarella. Peli on ehkä kymmentuntinen, jos sitäkään.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: Resident Evil 4 Remake
« Vastaus #10 : 07.04.2023 13:47 »
Scarf
Smokin' Sexy Style!!!
Jäsen
Viestejä: 2 581
Basaaripisteet: 4
Capcom "korjasi" Xbox-version deadzone-ongelmat viimeisimmässä patchissa, mutta ilmeisesti samalla downgradesivat Xbox-version kuvanlaadun PS5-version tasolle. Ellei tuo sitten ole jotain Xbox-käyttäjien kokemaa placeboa, niin melko käsittämätöntä touhua taas. Mielenkiinnolla odottelen Digital Foundryn analyysejä kuvanlaadusta, ja toivottavasti EternalDahaka on hankkinut pelin kokoversion, niin saisi kunnon analyysiä tuosta uudesta deadzonesta.
Tässä kun olen taas pelaillut alkuperäistä RE4:sta, niin kiinnostus remakeen on tippunut käytännössä nollaan. Ehkä tuon remaken jostain alennuksesta voi joskus hankkia, mutta en usko, että peli yltää lähellekään alkuperäistä. Alkuperäinen on edelleen parhaiten pelittävä olan yli kuvattu räiskintäpeli, mitä on tehty.
https://youtu.be/FcJGvS4f-HQ
Siinä The Electric Undergroundilta mielenkiintoista analyysiä alkuperäisestä ja remakesta. Aika harvassa ovat nämä tyypit, jotka sisäistävät sen, mikä tekee alkuperäisestä pelistä niin hyvän kuin se on, ja jotka eivät vain sokeasti huuda heti hoosiannaa, kun pelattavuus on "modernisoitu".
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: Resident Evil 4 Remake
« Vastaus #12 : 22.04.2023 14:37 »
Scarf
Smokin' Sexy Style!!!
Jäsen
Viestejä: 2 581
Basaaripisteet: 4
REmake 4 on fantastinen peli. Odotukset olivat nollassa - etenkin demon jälkeen - mutta lopulta peli ylitti ne heittämällä. Melkein 20 tuntia pelattavaa ensimmäisellä pelikerralla kertonee siitä, ettei peli kalpene alkuperäisen rinnalla, mitä tulee sisällön määrään. Ja kun tottuu tuohon laiskahkoon ohjaukseen (tosin neliö-deadzone tähtäyksessä on edelleen syöpää, enkä ikinä tule tottumaan siihen, vaikka gyro antaa onneksi paljon anteeksi), niin pelattavuudeltaan tämä on ehdottomasti yksi nautinnollisimmista olan takaa kuvatuista räiskintäpeleistä.
Parry ja alkuperäisestä pelistä tuttu väistöliike ovat nerokkaita lisäyksiä, joiden ansiosta päästään eroon uudempien RE-pelien ongelmasta, että pelattavuus on yksiulotteista pieni piiri pyörii -sekoilua. Pomotaisteluissa on vihdoin jotain järkeä, kun voit tehdä muutakin kuin pyöriä ympyrää pomojen ympärillä ja ammuskella weak spotteja silloin tällöin. Sinänsä huvittavaa, että tätäkin piti odottaa lähes 20 vuotta, vaikka alkuperäisessä Resident Evil 4:ssä ongelma ratkottiin QTE-kohtauksilla, joista porukka jaksaa vinkua netissä, eikä niitä siksi kai olla uskallettu lisätä uudempiin peleihin. Ihan samalla tavalla tässäkin niitä QTE-kohtauksia on käytetty, kun joudut painamaan nopeasti väistöliikettä tai parrya, kun ikoni välähtää ruudussa, tai joudut rämpyttämään nappia, että pääset irti vihollisen sieppausyrityksestä. Ja hyvä niin.
Ehkä olennaisin asia, joka tässä pelissä piti saada kuntoon, oli se, miten viholliset reagoivat osumiin ja miltä aseilla ampuminen tuntuu, näyttää ja kuulostaa. Remake ei ole aivan alkuperäisen tasolla, mutta tarpeeksi lähellä kuitenkin. Päät räjähtelevät nautinnollisesti ja aseet kuulostavat hyvältä, mutta melee-hyökkäykset ovat vähän tönkköjä, enkä pitänyt siitä, miten pääosuman jälkeen stunnattu vihu mätkähtää maahan mahalleen, jolloin taistelun flow katkeutuu, koska et pysty luonnollisesti viimeistellä vihua muuta kuin puukoniskulla (joita voi muutenkin tehdä vain rajallisesti). Koska vihu on edessäsi mahallaan jalat pelaajaan päin, pääosuman ampuminen on huomattavan vaikeaa. Alkuperäisessä melee-hyökkäykset - jotka tapahtuvat myös huomattavasti rivakammin ja ovat siten tyydyttävämpiä tehdä - räjäyttävät usein vihollisten päät, jolloin ei tarvitse alkaa arpomaan, mitä tehdä maassa makaavalla vihulla.
Äänimixaus oli paikoitellen hyvää ja paikoitellen tuntui, että jotkin äänet olivat aivan liian hiljaisia. Esim. mökkiammuskelukohtauksessa Luis, joka oli aivan pelaajan vieressä, kuulosti siltä kuin hahmon puhe kuuluisi jostain mökin ulkopuolelta. Äänimaailma noin muutenkin oli liian ambient-painotteinen ja alkuperäisen pelin "sielukkuus" ja tunnelma oli tipotiessään. Musiikki oli sitä samaa mitäänsanomatonta sinfoniaorkesterijöötiä kuin REmake 2:ssa - piti ostaa tuo Soundtrack Swap DLC, niin voi pelata pelin uudelleen alkuperäisillä musiikeilla. Eron kuulee hyvin crowbcatin videolla:
https://youtu.be/83BhJAZrXrc
Ääninäyttely oli ihan ok, vaikkakin Adan ja Krauserin ääninäyttelijät olivat umpipaskoja - Ada kuulosti siltä, kuin joku lukisi vuorosanat ensimmäistä kertaa suoraan paperista ja Krauser kuulosti joltain nössöltä, joka esittää kovista. Leonin one linerit olivat todella tönkköjä ja päälleliimatun oloisia. Onneksi ääninäyttelin saa japaniksi, niin ei noista tarvitse niin välittää. Alkuperäinen oli tällä saralla täydellinen. Vähän sama vika kuin MGS: The Twin Snakesissa, jossa yritettiin replikoida alkuperäisen pelin täydellisyyttä siinä täydellisesti epäonnistuen.
Aarteilla kikkailu ja uudet jalokivimekaniikat olivat todella fiksu lisä. Samoin ampumaradalla avattavat charmit, joilla saa erilaisia boosteja peliin, kuten Charmit lisäävät myös jälleenpeluuarvoa, koska niitä ei saa heti avattua.
The Mercenaries -moodi on sinällään hyvin toteutettu, mutta ei tuota ole oikein mitään syytä pelailla, kun saat aivan liian helposti avattua HandCannonin, jonka avaaminen alkuperäissä oli työn ja tuskan takana. Wesker loistaa myös jostain syystä poissaolollaan pelattavana hahmona.
Kaikesta marinasta huolimatta aloitin heti uuden läpipeluukerran New Game+:lla, mikä on äärimmäisen harvinaista. Jossain vaiheessa pitää vetää peli läpi myös Professional-vaikeustasolla. Kaiken kaikkiaan siis erinomainen remake, joka vetää vertoja alkuperäiselle. Ja nyt kuitenkin puhutaan Resident Evil 4:stä, joka on ehkäpä paras yksinpelattava videopeli, mitä on ikinä tehty.
You're not small time, Capcom!
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: Resident Evil 4 Remake
« Vastaus #13 : 27.04.2023 12:07 »
Scarf
Smokin' Sexy Style!!!
Jäsen
Viestejä: 2 581
Basaaripisteet: 4
Aloittelin REmake 4:n kolmannen läpipeluukerran Professionalilla ja alkaa vahvasti tuntumaan siltä, että tämä peli on mestariteos. Professional-vaikeustaso tuntuu täydelliseltä vaikeustasolta, kun on päivittänyt kaikki aseet täyteen edellisillä läpipeluukerroilla (bonusaseihin ei kuitenkaan kannata koskea, Primal Knifeä lukuun ottamatta, koska ne vain latistavat tunnelmaa) - koko ajan saa olla varpaillaan, kun vihut ovat superaggressiivisia, muttei kuitenkaan tarvitse kärvistellä kämäisillä perusaseilla, jotka ampuvat hitaasti mihin sattuun. Minibossit ja bossit ovat myös huomattavasti pelottavampia. Tämä aspekti on paremmin toteutettu kuin alkuperäisessä, jossa jouduit aloittamaan Professional-moodin tyhjältä pöydältä - alkuperäisessä tosin tyhjältä pöydältä aloittaminen on nautinnollisempaa, koska melee-systeemi on paremmin toteutettu.
Xbox-version deadzone muutettiin myös uusimmassa patchissa vähemmän neliöksi, joten tuokin asia vituttaa taas astetta vähemmän. Edelleenkin kääntymisnopeus on aivan liian alhainen, joten kun tätä pääsen joskus PC:llä pelaamaan 120 kuvaa sekunnissa hiiriohjauksen gyro-muunnoksella, niin voin lienee huoletta nostaa pelin alkuperäisen RE4:n rinnalle sinne lempipelieni kirkkaimpaan kärkijoukkoon. Ainoat marinanaiheet tulevat lähinnä muutamasta heikommasta bossista ja raivostuttavasta Quick Turn -ominaisuudesta, jonka seurauksena Leon poukkoilee välillä minne sattuun. Tämä on ongelma juurikin tuon hitaan kääntymisnopeuden takia, muuten pistäisin koko ominaisuuden pois päältä.
Unohtui myös edellisessä postauksessa mainita, että peli näyttää aivan jumalattoman hyvältä HDR:n ansiosta. Huvittava palata tunkkaisen REmake 2:n pariin - peli näyttää aivan vetiseltä ripulilta, koska musta ei ole mustaa kuin keskiyö kuuttomalla taivaalla. Luojan kiitos korjasivat tämän REmake 4:ssä.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu
Vs: Resident Evil 4 Remake
« Vastaus #14 : 29.04.2023 01:16 »
Scarf
Smokin' Sexy Style!!!
Jäsen
Viestejä: 2 581
Basaaripisteet: 4
Viimeinen bossi Professionalilla oli kyllä kamalinta sontaa miesmuistiin. Koko ajan saa tapella kontrollien kanssa, kun pitää samaan aikaan heilutella hidasta kameraa kohti bossia, joka tekee liikkeitä muuten kameran ulkopuolelta, hakata juoksunappia (asetuksista on valittava Toggle-vaihtoehto juoksulle, Hold on täysin rikki koska et pysty sillä menemään suoraan kyykkyyn), ladattava sekä vaihdeltava aseita ja sitten vielä siihen päälle yrittää jotenkin painella nanosekunnissa väistöliikettä, kun se välähtää ruutuun. Väistöliikettä, jota on mahdoton painaa intuitiivisesti edes 50 pelitunnin jälkeen (toisin kuin alkuperäisessä, jossa sormet on aina QTE-nappien kohdalla). Samalla ympärillä pyörii pörriäisiä, jotka nekin tottakai hyppivät kimppuun kameran ulkopuolelta.
Edellisessä postauksessa mainittu 180-asteen käännös saa Leonin rynnimään joko hirveää vauhtia milloin minnekin tai sitten tehdään hidas paikallaan pyörähdys. Joka tapauksesa suuntavaisto katoaa joka kerta. Bossi hyppii ympäri kenttää, jolloin kamera lukittaa siihen, etkä tiedä, minne vittuun olitkaan menossa. Hyvin suunniteltu.
iFrameja et saa mistään ja edes gyrolla on lähes mahdoton osua bossin heikkoihin kohtiin, jotka eivät pysy millisekunttiakaan paikallaan. Oli kyllä ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun vedän bossin läpi ilman raketinheitintä.
Professional oli kuitenkin ehkä kutkuttavin survival horror -kokemus koskaan itselleni. Koko ajan sai olla veitsenterällä ja mukaan mahtui muutama todella kuumottava taistelu, kuten se predator siellä viemäreissä. Kaikki herbit lopussa odotat, että hissi laskeutuu alas. Yksikin osuma, niin koko paska alusta - predator huitaisee kuitenkin viime hetkellä ohi ja matka jatkuu.
Regenaradonit olivat myös pelottavampia kuin koskaan. Ne käyvät päälle kuin yleinen syyttäjä. Se pieni aikaikkuna, jonka saat kiikarikiväärillä niiden pikkumöllien ampumiseen on parempi käyttää hyväksi. Toista tilaisuutta et saa sillä, kudit loppuvat väkisin kesken. Gyrolla lisämausteen tuo käsien tärinästä aiheutuva tähtäimen heiluminen. Toki kovat jätkät parryttää nämäkin (Prolla toimii vain perfect parryt) ja lyö möllykät puukolla. Itsellä ei taidot riittäneet.
Mutta joo, hieno peli. Tekisi mieli aloittaa neljäs läpipeluukerta.
The ultimate skill is to take up a position where you are formless. Those who are able to adapt and change in accord with the enemy and achieve victory are called divine.
tallennettu