Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Aihe: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät  (Luettu 10953 kertaa)
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « : 12.01.2012 21:33 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Keskustelua peliohjaimista yleiseisti. Missä sinun kätesi lepää vai huidotko kenties mieluiten?

Destructoid tykkäsi Wii U:n ohjaimesta:

http://www.destructoid.com/ces-how-it-feels-to-hold-the-wii-u-controller-219535.phtml

Lainaus
I wasn't deemed worthy to see the Wii U at E3, so I made damn sure that I got to put my hands on one here at CES. Nintendo's tablet/controller hybrid is an intriguing move that has the potential to offer some very unique game experiences but only if it feels comfortable to use and, when the device was first revealed, I had some reservations about that.

No longer. What Nintendo has designed here is a thing of beauty.

The first thing that has to be pointed out is how deceptively lightweight the controller is. Even with its internal battery, it remains light as a feather. Any concerns I had when it comes to games which will use the device's embedded screen and gyroscope as a form of viewfinder have been pretty much eliminated.

Great care has also gone into the placement of the controller's more traditional inputs. The position of the analog sticks in the upper third of the device works great and all of the buttons have a satisfying level of tension to them.  

In an odd sort of way, the Wii U controller reminds me more of holding an open book in my hands than a gaming accessory. The extra depth allows the meat of the palm to rest at the base with no tension, thumbs aimed upward. In fact, this larger form factor may actually wind up being more appropriate for lengthy play sessions than the standard controller designs we've become so accustomed to wrapping our hands around.

So, kudos to Nintendo. They've done a top-notch job on the physical design here. Assuming that this is the final design (something Big N would not confirm in our meeting), color me thoroughly impressed.


« Viimeksi muokattu: 15.01.2012 15:09 kirjoittanut Riepu »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #1 : 12.01.2012 21:40 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 776 Basaaripisteet: 6 Profiili No, ainakaan se ei voi olla wiimotea ja dualshockia paskempi, että ihan positiivisella mielellä odottelen.
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #2 : 12.01.2012 21:52 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 910 Basaaripisteet: 0 Profiili Niin, tuo keveys kyllä huolestuttaa "light as a feather". Toivottavasti ei sentään ole yhtä kevyt kuin PS3 Sixaxis ohjaimet, tuntuvat ihan leluilta kädessä. Kyllä ohjaimen pitää olla jämäkkä ja painoa pitää löytyä.

Eiköhän Nintendo ole oppinut virheistään ja WiiU tulee olemaan paluu taaksepäin niin pelien, kuin ohjaimen myötä.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #3 : 12.01.2012 22:58 »
Kabanossi Moderaattori * Viestejä: 2 517 Basaaripisteet: 6 Profiili WWW Kevyt saa olla kunhan ei nitise ja natise.
IGDB.com | Internet Game Database
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #4 : 13.01.2012 03:28 »
Laama Eikö Laamasi tottele sinua? Jäsen Viestejä: 48 Basaaripisteet: 0 Profiili
Toivottavasti ei sentään ole yhtä kevyt kuin PS3 Sixaxis ohjaimet, tuntuvat ihan leluilta.
Kuka niillä enään pelaa? Minun mielestä PS3 ohjain on sopivan painoinen, kun siihen lisättiin tärinäominaisuudet. Ei silti ole Xboxin voittanutta.
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #5 : 13.01.2012 03:40 »
Lord Pude Jäsen Viestejä: 3 Basaaripisteet: 0 Profiili omiin käsiin boksin ohjain sattuu parhaiten ja jämäkän tuntuinen
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #6 : 13.01.2012 11:21 »
Noppa yarr Jäsen Viestejä: 270 Basaaripisteet: 0 Profiili Jotenkin tuo ohjain näyttää todella epämukavalta. En tiedä miltä tuo oikeasti tuntuu mutta se juurikin näyttää joltain epämukavalta tabletilta. Enkä ole juurikaan noiden liukuanalogien fani. Pelatessa haluan pitää kunnon gripin ohjaimessani, kun taas Wii U:n ohjain näyttää vähän liian isolta.

En halua tietysti kokonaan dissata tuota ohjainta, tuo näytön konsepti on mielenkiintoinen jos kehittäjät osaavat hyödyntää sitä kunnolla. Toimintapeli RTS elementeillä höystettynä olisi hauska idea.
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #7 : 13.01.2012 11:51 »
Solid Snake Jäsen Viestejä: 703 Basaaripisteet: 3 Profiili Ohjain on mielestäni aika nerokas veto Nintendolta.

Esimerkiksi konsolilla nettiä selatessa täppäriohjain toimii paljon paremmin kuin Wiimotella osoittelu tai perinteinen peliohjain. Ohjaimen voi myös ottaa mukaan ja käyttää sitä iPadien tavoin.

Peleissä se toimii ihan normaalin ohjaimen tavoin, mutta pelinkehittäjät voivat hyödyntää myös näyttöä halutessaan. Esimerkiksi DS:n GTA: Chinatown Warsissa näyttöä on hyödynnetty äärimmäisen nerokkaasti. Tämä lupaa hyvää myös Wii U -peleille.

Toki on paljon mahdollista, ettei Wii U:lla selata nettiä eikä ohjaimelle löydy kunnollista käyttöä, jolloin jäljelle jää pelkkä pelaaminen, kunnes Sony tai Microsoft vievät idean omilla alustoillaan loppuun asti. Analogitikkujen kompaktius viittaa kuitenkin siihen, että Wii U:n ohjain on tarkoitus ottaa matkalle mukaan.

Ja tämähän on hyvä, sillä itse en ainakaan keksi mitään järkevää käyttöä iPadille tällä hetkellä. Wii U:n ohjaimessa kun on nappeja ja analogitatti, se olisi jo pelikelpoinen kannettava, toisin kuin iPad. Netinselaaminen siinä onnistuu ihan yhtä hyvin ja kotioloissa sitä käytettäisiin Wii U -konsoliin kytkettynä peliohjaimena.
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #8 : 13.01.2012 11:59 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili Kun on hiukan aikaa tuolla X360:n ohjaimella pelannut niin on kyllä pakko ihmetellä kuinka ihmeessä Sony on pysynyt Dualshockissaan. X360:n ohjain niin eri planeetalta että ei tee mieli pelata PS3:lla ihan tämän takia enää.

Tämä on suurimpia syitä miksi WiiU epäilyttää. Ohjain näyttää oikeasti surkealta käteen. Ja sehän on ihan sama kuinka ollaan ohjaimen pohjaan laitettu sormille paikka tms. eihän tuota saa X360:n tai GC:n ohjaimen tasolle millään.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #9 : 13.01.2012 12:16 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 776 Basaaripisteet: 6 Profiili Siis jos Nintendo vaan tajuaa hyödyntää tuota ja ohjain sopii käteen edes kohtuullisesti, niin tuon ohjaimen tarjoamat mahdollisuudet ovat todella hyvät. Periaatteessa rajattomat mahdollisuudet lisätä siihen erilaisia pikanäppäimiä tai pitää muuten vaan virtuaalisena näppiksenä vaikka nettiroolipeleissä.



Kun on hiukan aikaa tuolla X360:n ohjaimella pelannut niin on kyllä pakko ihmetellä kuinka ihmeessä Sony on pysynyt Dualshockissaan. X360:n ohjain niin eri planeetalta että ei tee mieli pelata PS3:lla ihan tämän takia enää.

No, jääräpäisempien fanien mielestähän se 15 vuotta vanha viritys on niin hyvä ettei sitä kannata muuttaa koskaan. Eikös pleikkari kolmoseen ollut tulossakin erilainen ohjain silloin alkuvaiheessa, kunnes kitisevät fanit saivat heidät pysymään tuossa vanhassa halossa. Tatit ovat löysän tunnottomat ruoskat ja vasemman tatin sijoitus on edelleenkin 90-luvulta, eikä se ohjaimen muotoilu ole kyllä yhtään sen parempaa.


« Viimeksi muokattu: 13.01.2012 12:33 kirjoittanut MasterTK »
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #10 : 13.01.2012 12:52 »
Rocky_Balboa Jäsen Viestejä: 3 938 Basaaripisteet: 1 Profiili WWW Onkos tuossa Nintendon ohjaimessa rautaa sisällä? Ei sillä hirveesti kannettavana pelailla, mikäli siellä ei ole tarpeeksi tehoja. Näyttää muutenkin ihan paskalta.
Play-Asia
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #11 : 13.01.2012 13:11 »
Minna Jäsen Viestejä: 567 Basaaripisteet: 0 Profiili Xboxia pitkään pelanneena, vaihto PS3:n ohjaimeen oli kyllä aikamoinen. Eroa oli kuin yöllä ja päivällä. Pitkään meni ennen kuin Dualshockiin tottui. Kevyeltä se käteen tuntuu. Tuo WiiU näyttää kyllä melkoisen isolta, mutta olisi kyllä vinhaa päästä testaamaan millä pelaaminen siltä oikeasti tuntuu. Ei se Wiimotekaan ohjaimena käteen istuvin ole. Vakaatasossa sitä pidettäessä kunnon tuntumaa ei ainakaan saa, saati se osoittelu ruudulle välin myös ottaa hermoille.

WiiU näyttää oikeastaan aika mielenkiintoiselta.
030906 | 190308
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #12 : 13.01.2012 15:04 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 170 Basaaripisteet: 5 Profiili
Kun on hiukan aikaa tuolla X360:n ohjaimella pelannut niin on kyllä pakko ihmetellä kuinka ihmeessä Sony on pysynyt Dualshockissaan. X360:n ohjain niin eri planeetalta että ei tee mieli pelata PS3:lla ihan tämän takia enää.

No, jääräpäisempien fanien mielestähän se 15 vuotta vanha viritys on niin hyvä ettei sitä kannata muuttaa koskaan. Eikös pleikkari kolmoseen ollut tulossakin erilainen ohjain silloin alkuvaiheessa, kunnes kitisevät fanit saivat heidät pysymään tuossa vanhassa halossa. Tatit ovat löysän tunnottomat ruoskat ja vasemman tatin sijoitus on edelleenkin 90-luvulta, eikä se ohjaimen muotoilu ole kyllä yhtään sen parempaa.

Tottumuksen voima on tässä tapauksessa kyllä yllättävän vahva. Esim. XO:n ohjain tuntuu kieltämättä istuvammalta ja on rakenteeltaan jämptimpi, mutta silti preferoin pleikkarilla pelaamista milloin vain. Sama pätee aika lailla kaikkiin muihinkin ohjaimiin. DualShockissa kaikki tuntuu olevan tasan siellä missä pitääkin, koska se on niin tuttu kapine, eikä mulla edes rasitu sillä pelatessa mitkään nivelet. Kai nämä peukalot sitten ovat vuosien evoluutiossa muokkaantuneet päin hanuria. Keveyskään ei voisi vähempää häiritä. Ainoa nokankoputtaminen irronnee liukkaista kakkosliipasimista.

En missään nimessä koeta väittää, että DS3 olisi se paras mahdollinen padivaihtoehto, mutta ymmärrän hyvin niitä, jotka eivät välttämättä kaipaa ohjaimeen muutoksia, sillä en minäkään kaipaa. Eivät ne missään nimessä haittaisi, mutta ei mulla koskaan pelatessa tule mieleen, että olisipa ohjain parempi. Tunnen ainoastaan olevani aidosti kotonani konsolin edessä.
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #13 : 13.01.2012 15:15 »
Rocky_Balboa Jäsen Viestejä: 3 938 Basaaripisteet: 1 Profiili WWW
Tottumuksen voima on tässä tapauksessa kyllä yllättävän vahva. Esim. XO:n ohjain tuntuu kieltämättä istuvammalta ja on rakenteeltaan jämptimpi, mutta silti preferoin pleikkarilla pelaamista milloin vain. Sama pätee aika lailla kaikkiin muihinkin ohjaimiin. DualShockissa kaikki tuntuu olevan tasan siellä missä pitääkin, koska se on niin tuttu kapine, eikä mulla edes rasitu sillä pelatessa mitkään nivelet. Kai nämä peukalot sitten ovat vuosien evoluutiossa muokkaantuneet päin hanuria. Keveyskään ei voisi vähempää häiritä. Ainoa nokankoputtaminen irronnee liukkaista kakkosliipasimista.

En missään nimessä koeta väittää, että DS3 olisi se paras mahdollinen padivaihtoehto, mutta ymmärrän hyvin niitä, jotka eivät välttämättä kaipaa ohjaimeen muutoksia, sillä en minäkään kaipaa. Eivät ne missään nimessä haittaisi, mutta ei mulla koskaan pelatessa tule mieleen, että olisipa ohjain parempi. Tunnen ainoastaan olevani aidosti kotonani konsolin edessä.
Vääryyttä!
Play-Asia
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #14 : 13.01.2012 15:16 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 170 Basaaripisteet: 5 Profiili
Vääryyttä!

Hehe, hyvin todennäköisesti, mutta minkäs sitä fiiliksilleen voi. :b
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #15 : 13.01.2012 15:38 »
Rocky_Balboa Jäsen Viestejä: 3 938 Basaaripisteet: 1 Profiili WWW
Hehe, hyvin todennäköisesti, mutta minkäs sitä fiiliksilleen voi. :b
Aina voi kasvaa ihmisenä.
Play-Asia
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #16 : 13.01.2012 16:06 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 904 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW
Tatit ovat löysän tunnottomat ruoskat ja vasemman tatin sijoitus on edelleenkin 90-luvulta, eikä se ohjaimen muotoilu ole kyllä yhtään sen parempaa.

Tuohonkin on kaksi näkemystä. Mielestäni Dualshockin tatit voittavat XO:n ohjaimen tatit mennen tullen, koska eivät nimenomaan ole tunnottomat, vaan juuri sopivan jäykät tai löysät, miten nyt asian tahtoo ilmaista. Lisäksi niiden liikerata on laajempi ja tätä kautta auttaa tähtäyksen kontrolloinnissa. XO:n tatit ovat liian jäykät ja niiden liikerata on liian pieni omaan makuuni ---> pieniä liikkeitä paljon vaikeampi tehdä jäykkyyden takia ja pienemmän liikeradan vuoksi liikkeiden pitäisi olla vielä pienempiä kuin Dualshockilla (riippuen toki aika paljon siitäkin, miten pelinkehittäjä on säätänyt tähtäysasetuksissa kiihtyvyyttä, nopeutta ja deadzonea).

Lisäksi tuo vasemman tatin sijoituskin on aika kaksipiippuinen juttu. Mielestäni tattien symmetrinen sijoittelu auttaa hallinnassa ja muutenkin se tatti nyt vaan sopii mielestäni paljon paremmin sinne vähän kauemmas keskelle kuin ihan tuohon yläreunaan, johon XO:n tatti on sijoitettu. Peukalon joutuu vääntämään huonommin hallittavaan asentoon, vasemmalle käännettäessä se kääntyy jo aivan käteen kiinni. Ja mitenköhän porukka osaa sitä oikeaa tattia käyttää, kun sehän on kuitenkin siellä paskalla paikalla XO:nkin ohjaimessa? Ja sillä kuitenkin tähdätään, eli vaatii huomattavasti enemmän hallintaa kuin vasen, jolla vain liikutaan.

Korostan sanaa mielestäni, koska selvästi XO:n ohjaimellekin löytyy paljon pitäjiä. Enemmän kyse on tottumuksesta. Rasittaa vaan aina lukea, kun XO:n ohjaimen hehkuttajat puhuvat ikään kuin faktoina asioita, jotka eivät todellakaan ole mitään fatkoja, vaan pelkkää mielipidettä suurimmaksi osaksi. Se on fakta, että tatit on sijoitettu eri tavalla ja se on fakta, että XO:n tatit ovat jäykemmät. Jotkin pitävät tästä, toiset eivät. Itse pidän Dualshockia lähes joka genressä parempana kuin XO:n ohjain. FPS:ssä ero Dualshockin eduksi suuri, jossain Ninja Gaidenissa tai Tekkenissä (en ole koskaan oppinut pelaamaan tikulla, enkä kyllä padillakaan kovinkaan hyvin) vielä suurempi.

Ja lisäksi vielä veikkaan, että moni Dualshockin helvettiin manaava ottaa siitä aivan väärällä otteella kiinni, eli yrittää pitää sitä samalla tavalla kädessä kuin XO:n padia, vaikka siitähän pitää ottaa aivan eri ote.
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #17 : 13.01.2012 16:16 »
Solid Snake Jäsen Viestejä: 703 Basaaripisteet: 3 Profiili Kaikkiin ohjaimiin tottuu, kaikki ovat omalla tavallaan hyviä. On kuitenkin muutamia faktoja, joita ohjaimiin liittyy.

Dual Shockin ristiohjain on kevyesti paras ristiohjain.

Dual Shockin alimmat liipaisimet ovat kevyesti paskimmat liipaisimet.

Muuten meneekin sitten maun mukaan. Minun käsiini Xbox 360:n palikka sopii parhaiten, mutta myös Pleikkari-ohjain pysyy mainiosti käsissä. Joitakin genrejä on toki parempi pelata PS3:n ohjaimella, ja joitakin XO:n, mutta periaatteessa kaikki onnistuu kyllä kaikilla.

Uskon, että Wii U:nkin ohjain tulee sopimaan käsiin mainiosti. Varmaan suurimmat kitinät syntyy tateista. Slide Pad ei vain ole kaikkein paras mahdollinen ratkaisu. Ja miksei Nintendo vieläkään tuo painettavia tatteja ohjaimiinsa? Se on oikeasti hyvä keksintö.
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #18 : 13.01.2012 16:51 »
Shiranui (ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻ Jäsen Viestejä: 149 Basaaripisteet: 1 Profiili Eikö täällä kellään muulla (despireä lukuun ottamatta) ole käytössä noita Gioteckin Real Triggereitä PS3:n ohjaimelle? Eivät ehkä yllä aivan X360-ohjaimen liipasimien tasolle, mutta parantavat PS3:n ohjaimen alimpien liipasimien tuntumaa huomattavasti. Itsellä on ollut käytössä PS3:n ostamisesta lähtien, eikä ole kertaakaan lipsunut sormet liipaisimilta. Pitäisi saada pikkurahalla melkein mistä tahansa pelikaupasta.



Onhan se tietysti helvetin typerää että pitää lähteä tällä tavalla kikkailemaan ohjaimen kanssa, mutta toivotaan että Sony saisi luotua kunnolliset liipaisimet PS4:n ohjaimeen, varsinkin jos tarkoituksena on käyttää edelleen DualShockia.

Toivottavasti saavat tuosta Wii U:n ohjaimesta kelvollisen, varsinkin kun menivät lopettamaan tuen GameCuben ohjaimelle >_>
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #19 : 13.01.2012 17:01 »
CronoX KettuPRKL Jäsen Viestejä: 61 Basaaripisteet: 0 Profiili Mä en kyllä jumalauta tajua miten sitä ohjainta pitää pitää kädessä että sormet lipeää päätynapeilta! Ei ole koskaan koko Sonyn konsolihistorian aikana onnistunut. Kuulun eittämättä vähemmistöön.

Still, XOn ohjain on heittämällä parempi.
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #20 : 13.01.2012 17:08 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 170 Basaaripisteet: 5 Profiili
Mä en kyllä jumalauta tajua miten sitä ohjainta pitää pitää kädessä että sormet lipeää päätynapeilta! Ei ole koskaan koko Sonyn konsolihistorian aikana onnistunut.

No eipä tuota ongelmaa aiemmin ollutkaan, mutta kun kolmosen liipasimet taipuu ns. sisäänpäin eli pois sormen alta. Ei ole mikään ihanteellinen toimintatapa, varsinkaan kun itse napitkin on pyöreäpintaiset.
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #21 : 13.01.2012 20:23 »
Rocky_Balboa Jäsen Viestejä: 3 938 Basaaripisteet: 1 Profiili WWW
Lisäksi tuo vasemman tatin sijoituskin on aika kaksipiippuinen juttu. Mielestäni tattien symmetrinen sijoittelu auttaa hallinnassa ja muutenkin se tatti nyt vaan sopii mielestäni paljon paremmin sinne vähän kauemmas keskelle kuin ihan tuohon yläreunaan, johon XO:n tatti on sijoitettu. Peukalon joutuu vääntämään huonommin hallittavaan asentoon, vasemmalle käännettäessä se kääntyy jo aivan käteen kiinni. Ja mitenköhän porukka osaa sitä oikeaa tattia käyttää, kun sehän on kuitenkin siellä paskalla paikalla XO:nkin ohjaimessa? Ja sillä kuitenkin tähdätään, eli vaatii huomattavasti enemmän hallintaa kuin vasen, jolla vain liikutaan.

Korostan sanaa mielestäni, koska selvästi XO:n ohjaimellekin löytyy paljon pitäjiä. Enemmän kyse on tottumuksesta. Rasittaa vaan aina lukea, kun XO:n ohjaimen hehkuttajat puhuvat ikään kuin faktoina asioita, jotka eivät todellakaan ole mitään fatkoja, vaan pelkkää mielipidettä suurimmaksi osaksi. Se on fakta, että tatit on sijoitettu eri tavalla ja se on fakta, että XO:n tatit ovat jäykemmät. Jotkin pitävät tästä, toiset eivät. Itse pidän Dualshockia lähes joka genressä parempana kuin XO:n ohjain. FPS:ssä ero Dualshockin eduksi suuri, jossain Ninja Gaidenissa tai Tekkenissä (en ole koskaan oppinut pelaamaan tikulla, enkä kyllä padillakaan kovinkaan hyvin) vielä suurempi.

Sitä pidetään siksi faktana, koska Sonykin on pitänyt sitä faktana aikoinaan. Kun PS1 tuli ulos, ei ollut analogitatteja. Täten ristiohjain ja napit oli sijoitettu niille luonnolliselle paikalle. Sitten tuli analogitatit peleihin mukan kesken sukupolven. Sony ei suunnitellut koko ohjainta uusiksi, koska siihen aikaan vielä suurin osa peleistä suunniteltiin ristiohjaimella pelattavaksi. Se ristiohjain siis pysyi sillä oleellisella paikalla. PS2:n tullessa pelit käyttivät pitkälti tattia liikkumiseen, mutta jostakin syystä Sony ei lähtenyt siirtämään tattia ristiohjaimen paikalle. Siitä se on sitten jäänyt väärälle paikalle. Se ei ole siis se pääongelma, että tatit ovat symmetrisesti sijoitettu.

Oikean puolen tatin ja nappien sijoittelu on sen sijaan vaikeampi päättää, koska molempia käytetään lähes kaikissa peleissä.
Play-Asia
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #22 : 13.01.2012 20:30 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili
Onkos tuossa Nintendon ohjaimessa rautaa sisällä? Ei sillä hirveesti kannettavana pelailla, mikäli siellä ei ole tarpeeksi tehoja. Näyttää muutenkin ihan paskalta.
Tämähän tässä kai vähän "kusee" kaikkiin haaveisiin. Iwata sanoi julkistuksen aikoihin että "not designed to be a portable game machine". Joten en yllättyisi vaikka signaali tulisi ruutuun aina itse konsolista. Tätä päätöstä tukee myös yhden WiiU ohjaimen tuki per konsoli. Ohjain toimii Bluetoothin kautta ja jos kyseessä on täysiverinen Bluetooth, maksimi siirtonopeus on 3Mbit/s. Sillä tuskin kahta ohjaita streamataan. Bluetooth 3.0 versio pystyy 24Mbit/s nopeuteen, mutta tämä käyttää wlan yhteyttä tukena ja tätä ei WiiU tabletista löydy.

Joten kyllähän siitä visioita saa vaikka mitä, mutta käytännössä se ei ole "stand alone" tabletti. Vaikka onhan se käyttöliittymän ohjaimena varsin mielenkiintoinen. Nintendo ei vain ole ikinä ollut pelien ulkopuolella mikään käyttöliittymien "guru", niissä harvoissa käyttöliittymissä mitä se on tuonut pelien ulkopuolella, joten en yllättyisi jos tämäkin jäisi puolitiehen. Aina voi toivoa. M$ osaisi tehdä tästä varmaan aika huiman laitteen. Windowsinkin teknisestä paremmuudesta voi sanoa mitä vaan, mutta onhan niitä helppo käyttää.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #23 : 14.01.2012 10:10 »
Noppa yarr Jäsen Viestejä: 270 Basaaripisteet: 0 Profiili
Itse pidän Dualshockia lähes joka genressä parempana kuin XO:n ohjain.
Joissakin peleissä Dualshock on todellakin istuvampi kuin boksin ohjain. Street Fighter 4:n liikkeet ei suju kunnolla XO:n ohjaimella kun se liikkuvuus on niin pieni ja yleensä ei koskaan saa tehtyä sitä liikettä mitä alunperin ajatteli. Plegen ristiohjain sopii todella paljon paremmin siihen.

Skate -peleissä taas boksin tatit eivät sovellu niin hyvin temppujen tekemiseen pienen liikkuvuuden takia, kun taas Dualshockilla niiden tekeminen on tarkempaa, mutta tässä tulee vastaan symmetrisyys: se ei tunnu yhtä hyvältä kuin XO:n ohjaimella. Toki sitä pystyy pelaamaan, mutta tämä on ainoita pelejä joissa DS:n symmetrisyys häiritsee vähän enemmän.

Olen varmaan ainoa jota PS3:n liipaisimet eivät häiritse niin paljon, ihan hyvin pysyy sormet niissä, mutta olisivat voineet jättää PS2:n napit siihen.
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #24 : 14.01.2012 10:17 »
Max out Jäsen Viestejä: 421 Basaaripisteet: 0 Profiili
Olen varmaan ainoa jota PS3:n liipaisimet eivät häiritse niin paljon, ihan hyvin pysyy sormet niissä, mutta olisivat voineet jättää PS2:n napit siihen.

Tähänkin asiaan on monta mielipidettä, mutta esim. ajopelejä pelatessa PS3:n R2 ja L2 liipasimet ovat paremmat, koska kaasulla ja jarrulla voi olla muitakin kuin päälle ja pois asento. Tämä tietenkin etuna vain ajopeleissä ja tällaiset liipasimet voivat häiritä muita pelejä pelatessa
PSN: Max_out_ | Playstation 3  320GB |
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #25 : 14.01.2012 10:44 »
bËst Jäsen Viestejä: 247 Basaaripisteet: 0 Profiili Täällä on joku muukin sitä mieltä että Pleikan ohjain kaipais hienoista päivitystä. Ite oon jo pitkään ollut sitä mielstä että pleikalla pelaamisen ilo katoaa juurikin sen ohjaimen takia >_>.

Nintendolla on ainakin muutama edellisenä sukupolvena ollut hiton hyvä haju tuon ohjauspolitiikan kanssa: N64:n ohjain oli aika erilainen, mutta kaikkien yllätykseksi hiton toimiva, vaikka tattiparka oli kyllä ohjaimessa kuin ohjaimessa turhan monta kertaa lähes paskana parin vuoden aktiivisen pelaamisen jälkeen. GC:n ohjain nyt on oikeastaan täysin omassa luokassaan puhuttaessa hyvästä ohjaimesta. Täydellinen käteen, kestävä, hyvät liipasimet, ja niinkin pieni asia kuin neljän käyttönapin yksilöllinen muotoilu (mikä helpotti aina oikean napin löytämistä) olivat semmoisia juttuja mitä tulee helposti ikävä. Boxin ohjain teki täydellisen evoluution ku se iso käteensopimaton halko tehtiin pienempään pakettiin ja mielestäni ihan toimiva formaatti. Ainoa mikä itellä tyrii, on se että niissä tateissakin on se "nappi"-ominaisuus. Voin kertoa että aika monta pelitilannetta on menny pipariks sen ominaisuuden takia >_>. Wiihin ja Pleikka 3:n aikakauteen tultaessa nintendolla oli taas tietynlainen edelläkävijän tila, mutta ikävä kyllä Wiimote on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi aika harvassa tilanteessa. Enkä oikein osaa antaa propsia pleikan nintendoplagioinnille sen Move-ohjaimen kanssa.

Uudelta sukupolvelta odotan suuresti että tekekeekö boxi ja pleikka jotain uutta ohjaimelleen. Nintendo on jo ilmoittanut että minne suuntaan sitä viedään ja ite ainaki toivon että sitä ei tyrittäis tai tehtäis hätäisesti loppuun, koska voi olla ihan toimiva kokonaisuus.
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #26 : 14.01.2012 10:57 »
Minna Jäsen Viestejä: 567 Basaaripisteet: 0 Profiili
Eikö täällä kellään muulla (despireä lukuun ottamatta) ole käytössä noita Gioteckin Real Triggereitä PS3:n ohjaimelle?

Löytyy ja ovatkin aivan verrattomat. Ote liipaisimiin parantui selkeästi. Enää ei varmaan pärjäisi ilman.
030906 | 190308
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #27 : 14.01.2012 11:28 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW GC:n ohjain oli minunkin mielestäni parasta mitä koskaan on tehty peliohjaimista puhuttaessa. Vaikka sillä tahkosi tuntikausia pelejä, eivät kädet olleet moksiskaan. Ihana, ihana ohjain.




PS3:n ohjaimeen olen tyytyväinen, mutta toisaalta en minä pelaa enää niin paljoa, että voisin itseäni aivan HC-pelaajaksi nimittää. Lisäksi kokemukset Xbox 360:n padista ovat jääneet tosi vähiin. Toivottavasti Sony tekee kuitenkin jotain muutosta PS4:n ohjaimeen, kunhan nyt eivät pyörää lähde täysin uudestaan keksimään. Eli julkaise jotain oudon bumerangin näköistä ohjainta tai jotain. Mutta kukapa niin tekisi?

www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #28 : 14.01.2012 12:56 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Nolife pelaajat tottuvat kyllä mihin ohjaimeen tahansa ja se ohjain alkaa pikkuhiljaa tuntua hyvältä. Mutta kyllä tuo boxin ohjain on nykyään jo ohittanut dualshockin mitä mukavuuteen tulee. Ainoana poikkeuksena se kamala dpad.

Gamecuben ohjain oli ergonomisesti täydellinen ja se tatti oli jotain uskomattoman hienoa. Nintendon ohjainkehityksen huipentuma. En tiedä tuosta wiiU ohjaimesta, sillä kyllähän slidepad on ok tatin korvike, mutta kotikonsolissa ehkä liian epätarkka.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät « Vastaus #29 : 14.01.2012 15:46 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 904 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW
Sitä pidetään siksi faktana, koska Sonykin on pitänyt sitä faktana aikoinaan.

En vaan pysty näkemään, että ohjaimessa olisi olemassa "luonnollinen" ja tarkkaan määritelty paikka liikkumistikulle. Mielestäni se pitää sijoittaa siten, että se on ohjaimen muotoilun kannalta järkevä.

Lainaus
Oikean puolen tatin ja nappien sijoittelu on sen sijaan vaikeampi päättää, koska molempia käytetään lähes kaikissa peleissä.

Ihan totta. Lähinnä haen sitä, että jos kerran siellä paskalla paikalla olevaa tähtäystattiakin pystyy hallitsemaan enemmän kuin hyvin, niin ei se nyt niin hirveää voi olla liikkua paskalla paikalla olevalla vasemmalla tatilla. Moni kuitenkin pitää sitä mahdottomana.

Ymmärrän tosin niitä, jotka pelaavat peukalon keskiosilla. Jos näin pelaa, niin aina kun vasenta tattia kääntää oikealle ja oikeaa vasemmalle, menevät sormet yhteen ja pelaaminen on mahdotonta.

Mielestäni paras ratkaisu tattien sijoittamiseen on se jokin 3rd partyn valmistama ohjain, jossa vasemman tatin ja ristiohjaimen paikkaa voi helposti vaihtaa. Näin jokainen saisi tatit sinne, minne haluaa. Toivottavasti Sony tekisi jotain tällaista PS4:n ohjaimen kanssa.

Itse pidän myös DS3:n liipaisimista. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Päinvastoin, kaivoin PS2:n kuukausi sitten kaapin perukoilta, kun oli pakko päästä testaamaan Tony Hawkia TH HD:n julkistuksen takia. Ensimmäisenä ihmettelin sitä, kuinka DS2:n liipaisimet hävisivät käytettävyydessä ja näpäryydessä DS3:n vastaaville. Ja muutenkinhan tuo monelle iso ongelma on helppo korjata niillä real triggereillä. Liipaisimien huonoudesta valituksen ymmärrän, ne ovat niin erilaiset ja monelle ne eivät varmasti sovi lainkaan.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines