Pelaajalauta

Yleinen => Pelikeskustelu => Aiheen aloitti: Ephram - 12.01.2012 21:33



Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Ephram - 12.01.2012 21:33
Keskustelua peliohjaimista yleiseisti. Missä sinun kätesi lepää vai huidotko kenties mieluiten?

Destructoid tykkäsi Wii U:n ohjaimesta:

http://www.destructoid.com/ces-how-it-feels-to-hold-the-wii-u-controller-219535.phtml

Lainaus
I wasn't deemed worthy to see the Wii U at E3, so I made damn sure that I got to put my hands on one here at CES. Nintendo's tablet/controller hybrid is an intriguing move that has the potential to offer some very unique game experiences but only if it feels comfortable to use and, when the device was first revealed, I had some reservations about that.

No longer. What Nintendo has designed here is a thing of beauty.

The first thing that has to be pointed out is how deceptively lightweight the controller is. Even with its internal battery, it remains light as a feather. Any concerns I had when it comes to games which will use the device's embedded screen and gyroscope as a form of viewfinder have been pretty much eliminated.

Great care has also gone into the placement of the controller's more traditional inputs. The position of the analog sticks in the upper third of the device works great and all of the buttons have a satisfying level of tension to them.  

In an odd sort of way, the Wii U controller reminds me more of holding an open book in my hands than a gaming accessory. The extra depth allows the meat of the palm to rest at the base with no tension, thumbs aimed upward. In fact, this larger form factor may actually wind up being more appropriate for lengthy play sessions than the standard controller designs we've become so accustomed to wrapping our hands around.

So, kudos to Nintendo. They've done a top-notch job on the physical design here. Assuming that this is the final design (something Big N would not confirm in our meeting), color me thoroughly impressed.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: MasterTK - 12.01.2012 21:40
No, ainakaan se ei voi olla wiimotea ja dualshockia paskempi, että ihan positiivisella mielellä odottelen.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Gba - 12.01.2012 21:52
Niin, tuo keveys kyllä huolestuttaa "light as a feather". Toivottavasti ei sentään ole yhtä kevyt kuin PS3 Sixaxis ohjaimet, tuntuvat ihan leluilta kädessä. Kyllä ohjaimen pitää olla jämäkkä ja painoa pitää löytyä.

Eiköhän Nintendo ole oppinut virheistään ja WiiU tulee olemaan paluu taaksepäin niin pelien, kuin ohjaimen myötä.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Kabanossi - 12.01.2012 22:58
Kevyt saa olla kunhan ei nitise ja natise.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Laama - 13.01.2012 03:28
Toivottavasti ei sentään ole yhtä kevyt kuin PS3 Sixaxis ohjaimet, tuntuvat ihan leluilta.
Kuka niillä enään pelaa? Minun mielestä PS3 ohjain on sopivan painoinen, kun siihen lisättiin tärinäominaisuudet. Ei silti ole Xboxin voittanutta.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Lord Pude - 13.01.2012 03:40
omiin käsiin boksin ohjain sattuu parhaiten ja jämäkän tuntuinen


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Noppa - 13.01.2012 11:21
Jotenkin tuo ohjain näyttää todella epämukavalta. En tiedä miltä tuo oikeasti tuntuu mutta se juurikin näyttää joltain epämukavalta tabletilta. Enkä ole juurikaan noiden liukuanalogien fani. Pelatessa haluan pitää kunnon gripin ohjaimessani, kun taas Wii U:n ohjain näyttää vähän liian isolta.

En halua tietysti kokonaan dissata tuota ohjainta, tuo näytön konsepti on mielenkiintoinen jos kehittäjät osaavat hyödyntää sitä kunnolla. Toimintapeli RTS elementeillä höystettynä olisi hauska idea.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Solid Snake - 13.01.2012 11:51
Ohjain on mielestäni aika nerokas veto Nintendolta.

Esimerkiksi konsolilla nettiä selatessa täppäriohjain toimii paljon paremmin kuin Wiimotella osoittelu tai perinteinen peliohjain. Ohjaimen voi myös ottaa mukaan ja käyttää sitä iPadien tavoin.

Peleissä se toimii ihan normaalin ohjaimen tavoin, mutta pelinkehittäjät voivat hyödyntää myös näyttöä halutessaan. Esimerkiksi DS:n GTA: Chinatown Warsissa näyttöä on hyödynnetty äärimmäisen nerokkaasti. Tämä lupaa hyvää myös Wii U -peleille.

Toki on paljon mahdollista, ettei Wii U:lla selata nettiä eikä ohjaimelle löydy kunnollista käyttöä, jolloin jäljelle jää pelkkä pelaaminen, kunnes Sony tai Microsoft vievät idean omilla alustoillaan loppuun asti. Analogitikkujen kompaktius viittaa kuitenkin siihen, että Wii U:n ohjain on tarkoitus ottaa matkalle mukaan.

Ja tämähän on hyvä, sillä itse en ainakaan keksi mitään järkevää käyttöä iPadille tällä hetkellä. Wii U:n ohjaimessa kun on nappeja ja analogitatti, se olisi jo pelikelpoinen kannettava, toisin kuin iPad. Netinselaaminen siinä onnistuu ihan yhtä hyvin ja kotioloissa sitä käytettäisiin Wii U -konsoliin kytkettynä peliohjaimena.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: JayeizH - 13.01.2012 11:59
Kun on hiukan aikaa tuolla X360:n ohjaimella pelannut niin on kyllä pakko ihmetellä kuinka ihmeessä Sony on pysynyt Dualshockissaan. X360:n ohjain niin eri planeetalta että ei tee mieli pelata PS3:lla ihan tämän takia enää.

Tämä on suurimpia syitä miksi WiiU epäilyttää. Ohjain näyttää oikeasti surkealta käteen. Ja sehän on ihan sama kuinka ollaan ohjaimen pohjaan laitettu sormille paikka tms. eihän tuota saa X360:n tai GC:n ohjaimen tasolle millään.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: MasterTK - 13.01.2012 12:16
Siis jos Nintendo vaan tajuaa hyödyntää tuota ja ohjain sopii käteen edes kohtuullisesti, niin tuon ohjaimen tarjoamat mahdollisuudet ovat todella hyvät. Periaatteessa rajattomat mahdollisuudet lisätä siihen erilaisia pikanäppäimiä tai pitää muuten vaan virtuaalisena näppiksenä vaikka nettiroolipeleissä.



Kun on hiukan aikaa tuolla X360:n ohjaimella pelannut niin on kyllä pakko ihmetellä kuinka ihmeessä Sony on pysynyt Dualshockissaan. X360:n ohjain niin eri planeetalta että ei tee mieli pelata PS3:lla ihan tämän takia enää.

No, jääräpäisempien fanien mielestähän se 15 vuotta vanha viritys on niin hyvä ettei sitä kannata muuttaa koskaan. Eikös pleikkari kolmoseen ollut tulossakin erilainen ohjain silloin alkuvaiheessa, kunnes kitisevät fanit saivat heidät pysymään tuossa vanhassa halossa. Tatit ovat löysän tunnottomat ruoskat ja vasemman tatin sijoitus on edelleenkin 90-luvulta, eikä se ohjaimen muotoilu ole kyllä yhtään sen parempaa.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Rocky_Balboa - 13.01.2012 12:52
Onkos tuossa Nintendon ohjaimessa rautaa sisällä? Ei sillä hirveesti kannettavana pelailla, mikäli siellä ei ole tarpeeksi tehoja. Näyttää muutenkin ihan paskalta.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Minna - 13.01.2012 13:11
Xboxia pitkään pelanneena, vaihto PS3:n ohjaimeen oli kyllä aikamoinen. Eroa oli kuin yöllä ja päivällä. Pitkään meni ennen kuin Dualshockiin tottui. Kevyeltä se käteen tuntuu. Tuo WiiU näyttää kyllä melkoisen isolta, mutta olisi kyllä vinhaa päästä testaamaan millä pelaaminen siltä oikeasti tuntuu. Ei se Wiimotekaan ohjaimena käteen istuvin ole. Vakaatasossa sitä pidettäessä kunnon tuntumaa ei ainakaan saa, saati se osoittelu ruudulle välin myös ottaa hermoille.

WiiU näyttää oikeastaan aika mielenkiintoiselta.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Sharkie - 13.01.2012 15:04
Kun on hiukan aikaa tuolla X360:n ohjaimella pelannut niin on kyllä pakko ihmetellä kuinka ihmeessä Sony on pysynyt Dualshockissaan. X360:n ohjain niin eri planeetalta että ei tee mieli pelata PS3:lla ihan tämän takia enää.

No, jääräpäisempien fanien mielestähän se 15 vuotta vanha viritys on niin hyvä ettei sitä kannata muuttaa koskaan. Eikös pleikkari kolmoseen ollut tulossakin erilainen ohjain silloin alkuvaiheessa, kunnes kitisevät fanit saivat heidät pysymään tuossa vanhassa halossa. Tatit ovat löysän tunnottomat ruoskat ja vasemman tatin sijoitus on edelleenkin 90-luvulta, eikä se ohjaimen muotoilu ole kyllä yhtään sen parempaa.

Tottumuksen voima on tässä tapauksessa kyllä yllättävän vahva. Esim. XO:n ohjain tuntuu kieltämättä istuvammalta ja on rakenteeltaan jämptimpi, mutta silti preferoin pleikkarilla pelaamista milloin vain. Sama pätee aika lailla kaikkiin muihinkin ohjaimiin. DualShockissa kaikki tuntuu olevan tasan siellä missä pitääkin, koska se on niin tuttu kapine, eikä mulla edes rasitu sillä pelatessa mitkään nivelet. Kai nämä peukalot sitten ovat vuosien evoluutiossa muokkaantuneet päin hanuria. Keveyskään ei voisi vähempää häiritä. Ainoa nokankoputtaminen irronnee liukkaista kakkosliipasimista.

En missään nimessä koeta väittää, että DS3 olisi se paras mahdollinen padivaihtoehto, mutta ymmärrän hyvin niitä, jotka eivät välttämättä kaipaa ohjaimeen muutoksia, sillä en minäkään kaipaa. Eivät ne missään nimessä haittaisi, mutta ei mulla koskaan pelatessa tule mieleen, että olisipa ohjain parempi. Tunnen ainoastaan olevani aidosti kotonani konsolin edessä.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Rocky_Balboa - 13.01.2012 15:15
Tottumuksen voima on tässä tapauksessa kyllä yllättävän vahva. Esim. XO:n ohjain tuntuu kieltämättä istuvammalta ja on rakenteeltaan jämptimpi, mutta silti preferoin pleikkarilla pelaamista milloin vain. Sama pätee aika lailla kaikkiin muihinkin ohjaimiin. DualShockissa kaikki tuntuu olevan tasan siellä missä pitääkin, koska se on niin tuttu kapine, eikä mulla edes rasitu sillä pelatessa mitkään nivelet. Kai nämä peukalot sitten ovat vuosien evoluutiossa muokkaantuneet päin hanuria. Keveyskään ei voisi vähempää häiritä. Ainoa nokankoputtaminen irronnee liukkaista kakkosliipasimista.

En missään nimessä koeta väittää, että DS3 olisi se paras mahdollinen padivaihtoehto, mutta ymmärrän hyvin niitä, jotka eivät välttämättä kaipaa ohjaimeen muutoksia, sillä en minäkään kaipaa. Eivät ne missään nimessä haittaisi, mutta ei mulla koskaan pelatessa tule mieleen, että olisipa ohjain parempi. Tunnen ainoastaan olevani aidosti kotonani konsolin edessä.
Vääryyttä!


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Sharkie - 13.01.2012 15:16
Vääryyttä!

Hehe, hyvin todennäköisesti, mutta minkäs sitä fiiliksilleen voi. :b


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Rocky_Balboa - 13.01.2012 15:38
Hehe, hyvin todennäköisesti, mutta minkäs sitä fiiliksilleen voi. :b
Aina voi kasvaa ihmisenä.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Cyrus - 13.01.2012 16:06
Tatit ovat löysän tunnottomat ruoskat ja vasemman tatin sijoitus on edelleenkin 90-luvulta, eikä se ohjaimen muotoilu ole kyllä yhtään sen parempaa.

Tuohonkin on kaksi näkemystä. Mielestäni Dualshockin tatit voittavat XO:n ohjaimen tatit mennen tullen, koska eivät nimenomaan ole tunnottomat, vaan juuri sopivan jäykät tai löysät, miten nyt asian tahtoo ilmaista. Lisäksi niiden liikerata on laajempi ja tätä kautta auttaa tähtäyksen kontrolloinnissa. XO:n tatit ovat liian jäykät ja niiden liikerata on liian pieni omaan makuuni ---> pieniä liikkeitä paljon vaikeampi tehdä jäykkyyden takia ja pienemmän liikeradan vuoksi liikkeiden pitäisi olla vielä pienempiä kuin Dualshockilla (riippuen toki aika paljon siitäkin, miten pelinkehittäjä on säätänyt tähtäysasetuksissa kiihtyvyyttä, nopeutta ja deadzonea).

Lisäksi tuo vasemman tatin sijoituskin on aika kaksipiippuinen juttu. Mielestäni tattien symmetrinen sijoittelu auttaa hallinnassa ja muutenkin se tatti nyt vaan sopii mielestäni paljon paremmin sinne vähän kauemmas keskelle kuin ihan tuohon yläreunaan, johon XO:n tatti on sijoitettu. Peukalon joutuu vääntämään huonommin hallittavaan asentoon, vasemmalle käännettäessä se kääntyy jo aivan käteen kiinni. Ja mitenköhän porukka osaa sitä oikeaa tattia käyttää, kun sehän on kuitenkin siellä paskalla paikalla XO:nkin ohjaimessa? Ja sillä kuitenkin tähdätään, eli vaatii huomattavasti enemmän hallintaa kuin vasen, jolla vain liikutaan.

Korostan sanaa mielestäni, koska selvästi XO:n ohjaimellekin löytyy paljon pitäjiä. Enemmän kyse on tottumuksesta. Rasittaa vaan aina lukea, kun XO:n ohjaimen hehkuttajat puhuvat ikään kuin faktoina asioita, jotka eivät todellakaan ole mitään fatkoja, vaan pelkkää mielipidettä suurimmaksi osaksi. Se on fakta, että tatit on sijoitettu eri tavalla ja se on fakta, että XO:n tatit ovat jäykemmät. Jotkin pitävät tästä, toiset eivät. Itse pidän Dualshockia lähes joka genressä parempana kuin XO:n ohjain. FPS:ssä ero Dualshockin eduksi suuri, jossain Ninja Gaidenissa tai Tekkenissä (en ole koskaan oppinut pelaamaan tikulla, enkä kyllä padillakaan kovinkaan hyvin) vielä suurempi.

Ja lisäksi vielä veikkaan, että moni Dualshockin helvettiin manaava ottaa siitä aivan väärällä otteella kiinni, eli yrittää pitää sitä samalla tavalla kädessä kuin XO:n padia, vaikka siitähän pitää ottaa aivan eri ote.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Solid Snake - 13.01.2012 16:16
Kaikkiin ohjaimiin tottuu, kaikki ovat omalla tavallaan hyviä. On kuitenkin muutamia faktoja, joita ohjaimiin liittyy.

Dual Shockin ristiohjain on kevyesti paras ristiohjain.

Dual Shockin alimmat liipaisimet ovat kevyesti paskimmat liipaisimet.

Muuten meneekin sitten maun mukaan. Minun käsiini Xbox 360:n palikka sopii parhaiten, mutta myös Pleikkari-ohjain pysyy mainiosti käsissä. Joitakin genrejä on toki parempi pelata PS3:n ohjaimella, ja joitakin XO:n, mutta periaatteessa kaikki onnistuu kyllä kaikilla.

Uskon, että Wii U:nkin ohjain tulee sopimaan käsiin mainiosti. Varmaan suurimmat kitinät syntyy tateista. Slide Pad ei vain ole kaikkein paras mahdollinen ratkaisu. Ja miksei Nintendo vieläkään tuo painettavia tatteja ohjaimiinsa? Se on oikeasti hyvä keksintö.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Shiranui - 13.01.2012 16:51
Eikö täällä kellään muulla (despireä lukuun ottamatta) ole käytössä noita Gioteckin Real Triggereitä PS3:n ohjaimelle? Eivät ehkä yllä aivan X360-ohjaimen liipasimien tasolle, mutta parantavat PS3:n ohjaimen alimpien liipasimien tuntumaa huomattavasti. Itsellä on ollut käytössä PS3:n ostamisesta lähtien, eikä ole kertaakaan lipsunut sormet liipaisimilta. Pitäisi saada pikkurahalla melkein mistä tahansa pelikaupasta.

(http://hintaseuranta.fi/tuotekuva.ashx/jpg?kuvaid=2859776)


Onhan se tietysti helvetin typerää että pitää lähteä tällä tavalla kikkailemaan ohjaimen kanssa, mutta toivotaan että Sony saisi luotua kunnolliset liipaisimet PS4:n ohjaimeen, varsinkin jos tarkoituksena on käyttää edelleen DualShockia.

Toivottavasti saavat tuosta Wii U:n ohjaimesta kelvollisen, varsinkin kun menivät lopettamaan tuen GameCuben ohjaimelle >_>


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: CronoX - 13.01.2012 17:01
Mä en kyllä jumalauta tajua miten sitä ohjainta pitää pitää kädessä että sormet lipeää päätynapeilta! Ei ole koskaan koko Sonyn konsolihistorian aikana onnistunut. Kuulun eittämättä vähemmistöön.

Still, XOn ohjain on heittämällä parempi.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Sharkie - 13.01.2012 17:08
Mä en kyllä jumalauta tajua miten sitä ohjainta pitää pitää kädessä että sormet lipeää päätynapeilta! Ei ole koskaan koko Sonyn konsolihistorian aikana onnistunut.

No eipä tuota ongelmaa aiemmin ollutkaan, mutta kun kolmosen liipasimet taipuu ns. sisäänpäin eli pois sormen alta. Ei ole mikään ihanteellinen toimintatapa, varsinkaan kun itse napitkin on pyöreäpintaiset.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Rocky_Balboa - 13.01.2012 20:23
Lisäksi tuo vasemman tatin sijoituskin on aika kaksipiippuinen juttu. Mielestäni tattien symmetrinen sijoittelu auttaa hallinnassa ja muutenkin se tatti nyt vaan sopii mielestäni paljon paremmin sinne vähän kauemmas keskelle kuin ihan tuohon yläreunaan, johon XO:n tatti on sijoitettu. Peukalon joutuu vääntämään huonommin hallittavaan asentoon, vasemmalle käännettäessä se kääntyy jo aivan käteen kiinni. Ja mitenköhän porukka osaa sitä oikeaa tattia käyttää, kun sehän on kuitenkin siellä paskalla paikalla XO:nkin ohjaimessa? Ja sillä kuitenkin tähdätään, eli vaatii huomattavasti enemmän hallintaa kuin vasen, jolla vain liikutaan.

Korostan sanaa mielestäni, koska selvästi XO:n ohjaimellekin löytyy paljon pitäjiä. Enemmän kyse on tottumuksesta. Rasittaa vaan aina lukea, kun XO:n ohjaimen hehkuttajat puhuvat ikään kuin faktoina asioita, jotka eivät todellakaan ole mitään fatkoja, vaan pelkkää mielipidettä suurimmaksi osaksi. Se on fakta, että tatit on sijoitettu eri tavalla ja se on fakta, että XO:n tatit ovat jäykemmät. Jotkin pitävät tästä, toiset eivät. Itse pidän Dualshockia lähes joka genressä parempana kuin XO:n ohjain. FPS:ssä ero Dualshockin eduksi suuri, jossain Ninja Gaidenissa tai Tekkenissä (en ole koskaan oppinut pelaamaan tikulla, enkä kyllä padillakaan kovinkaan hyvin) vielä suurempi.

Sitä pidetään siksi faktana, koska Sonykin on pitänyt sitä faktana aikoinaan. Kun PS1 tuli ulos, ei ollut analogitatteja. Täten ristiohjain ja napit oli sijoitettu niille luonnolliselle paikalle. Sitten tuli analogitatit peleihin mukan kesken sukupolven. Sony ei suunnitellut koko ohjainta uusiksi, koska siihen aikaan vielä suurin osa peleistä suunniteltiin ristiohjaimella pelattavaksi. Se ristiohjain siis pysyi sillä oleellisella paikalla. PS2:n tullessa pelit käyttivät pitkälti tattia liikkumiseen, mutta jostakin syystä Sony ei lähtenyt siirtämään tattia ristiohjaimen paikalle. Siitä se on sitten jäänyt väärälle paikalle. Se ei ole siis se pääongelma, että tatit ovat symmetrisesti sijoitettu.

Oikean puolen tatin ja nappien sijoittelu on sen sijaan vaikeampi päättää, koska molempia käytetään lähes kaikissa peleissä.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: JayeizH - 13.01.2012 20:30
Onkos tuossa Nintendon ohjaimessa rautaa sisällä? Ei sillä hirveesti kannettavana pelailla, mikäli siellä ei ole tarpeeksi tehoja. Näyttää muutenkin ihan paskalta.
Tämähän tässä kai vähän "kusee" kaikkiin haaveisiin. Iwata sanoi julkistuksen aikoihin että "not designed to be a portable game machine". Joten en yllättyisi vaikka signaali tulisi ruutuun aina itse konsolista. Tätä päätöstä tukee myös yhden WiiU ohjaimen tuki per konsoli. Ohjain toimii Bluetoothin kautta ja jos kyseessä on täysiverinen Bluetooth, maksimi siirtonopeus on 3Mbit/s. Sillä tuskin kahta ohjaita streamataan. Bluetooth 3.0 versio pystyy 24Mbit/s nopeuteen, mutta tämä käyttää wlan yhteyttä tukena ja tätä ei WiiU tabletista löydy.

Joten kyllähän siitä visioita saa vaikka mitä, mutta käytännössä se ei ole "stand alone" tabletti. Vaikka onhan se käyttöliittymän ohjaimena varsin mielenkiintoinen. Nintendo ei vain ole ikinä ollut pelien ulkopuolella mikään käyttöliittymien "guru", niissä harvoissa käyttöliittymissä mitä se on tuonut pelien ulkopuolella, joten en yllättyisi jos tämäkin jäisi puolitiehen. Aina voi toivoa. M$ osaisi tehdä tästä varmaan aika huiman laitteen. Windowsinkin teknisestä paremmuudesta voi sanoa mitä vaan, mutta onhan niitä helppo käyttää.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Noppa - 14.01.2012 10:10
Itse pidän Dualshockia lähes joka genressä parempana kuin XO:n ohjain.
Joissakin peleissä Dualshock on todellakin istuvampi kuin boksin ohjain. Street Fighter 4:n liikkeet ei suju kunnolla XO:n ohjaimella kun se liikkuvuus on niin pieni ja yleensä ei koskaan saa tehtyä sitä liikettä mitä alunperin ajatteli. Plegen ristiohjain sopii todella paljon paremmin siihen.

Skate -peleissä taas boksin tatit eivät sovellu niin hyvin temppujen tekemiseen pienen liikkuvuuden takia, kun taas Dualshockilla niiden tekeminen on tarkempaa, mutta tässä tulee vastaan symmetrisyys: se ei tunnu yhtä hyvältä kuin XO:n ohjaimella. Toki sitä pystyy pelaamaan, mutta tämä on ainoita pelejä joissa DS:n symmetrisyys häiritsee vähän enemmän.

Olen varmaan ainoa jota PS3:n liipaisimet eivät häiritse niin paljon, ihan hyvin pysyy sormet niissä, mutta olisivat voineet jättää PS2:n napit siihen.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Max out - 14.01.2012 10:17
Olen varmaan ainoa jota PS3:n liipaisimet eivät häiritse niin paljon, ihan hyvin pysyy sormet niissä, mutta olisivat voineet jättää PS2:n napit siihen.

Tähänkin asiaan on monta mielipidettä, mutta esim. ajopelejä pelatessa PS3:n R2 ja L2 liipasimet ovat paremmat, koska kaasulla ja jarrulla voi olla muitakin kuin päälle ja pois asento. Tämä tietenkin etuna vain ajopeleissä ja tällaiset liipasimet voivat häiritä muita pelejä pelatessa


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: bËst - 14.01.2012 10:44
Täällä on joku muukin sitä mieltä että Pleikan ohjain kaipais hienoista päivitystä. Ite oon jo pitkään ollut sitä mielstä että pleikalla pelaamisen ilo katoaa juurikin sen ohjaimen takia >_>.

Nintendolla on ainakin muutama edellisenä sukupolvena ollut hiton hyvä haju tuon ohjauspolitiikan kanssa: N64:n ohjain oli aika erilainen, mutta kaikkien yllätykseksi hiton toimiva, vaikka tattiparka oli kyllä ohjaimessa kuin ohjaimessa turhan monta kertaa lähes paskana parin vuoden aktiivisen pelaamisen jälkeen. GC:n ohjain nyt on oikeastaan täysin omassa luokassaan puhuttaessa hyvästä ohjaimesta. Täydellinen käteen, kestävä, hyvät liipasimet, ja niinkin pieni asia kuin neljän käyttönapin yksilöllinen muotoilu (mikä helpotti aina oikean napin löytämistä) olivat semmoisia juttuja mitä tulee helposti ikävä. Boxin ohjain teki täydellisen evoluution ku se iso käteensopimaton halko tehtiin pienempään pakettiin ja mielestäni ihan toimiva formaatti. Ainoa mikä itellä tyrii, on se että niissä tateissakin on se "nappi"-ominaisuus. Voin kertoa että aika monta pelitilannetta on menny pipariks sen ominaisuuden takia >_>. Wiihin ja Pleikka 3:n aikakauteen tultaessa nintendolla oli taas tietynlainen edelläkävijän tila, mutta ikävä kyllä Wiimote on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi aika harvassa tilanteessa. Enkä oikein osaa antaa propsia pleikan nintendoplagioinnille sen Move-ohjaimen kanssa.

Uudelta sukupolvelta odotan suuresti että tekekeekö boxi ja pleikka jotain uutta ohjaimelleen. Nintendo on jo ilmoittanut että minne suuntaan sitä viedään ja ite ainaki toivon että sitä ei tyrittäis tai tehtäis hätäisesti loppuun, koska voi olla ihan toimiva kokonaisuus.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Minna - 14.01.2012 10:57
Eikö täällä kellään muulla (despireä lukuun ottamatta) ole käytössä noita Gioteckin Real Triggereitä PS3:n ohjaimelle?

Löytyy ja ovatkin aivan verrattomat. Ote liipaisimiin parantui selkeästi. Enää ei varmaan pärjäisi ilman.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Ephram - 14.01.2012 11:28
GC:n ohjain oli minunkin mielestäni parasta mitä koskaan on tehty peliohjaimista puhuttaessa. Vaikka sillä tahkosi tuntikausia pelejä, eivät kädet olleet moksiskaan. Ihana, ihana ohjain.

(http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/d-navi/cabinet/items3/gamecube.jpg)



PS3:n ohjaimeen olen tyytyväinen, mutta toisaalta en minä pelaa enää niin paljoa, että voisin itseäni aivan HC-pelaajaksi nimittää. Lisäksi kokemukset Xbox 360:n padista ovat jääneet tosi vähiin. Toivottavasti Sony tekee kuitenkin jotain muutosta PS4:n ohjaimeen, kunhan nyt eivät pyörää lähde täysin uudestaan keksimään. Eli julkaise jotain oudon bumerangin näköistä ohjainta tai jotain. Mutta kukapa niin tekisi?



Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: zoukka - 14.01.2012 12:56
Nolife pelaajat tottuvat kyllä mihin ohjaimeen tahansa ja se ohjain alkaa pikkuhiljaa tuntua hyvältä. Mutta kyllä tuo boxin ohjain on nykyään jo ohittanut dualshockin mitä mukavuuteen tulee. Ainoana poikkeuksena se kamala dpad.

Gamecuben ohjain oli ergonomisesti täydellinen ja se tatti oli jotain uskomattoman hienoa. Nintendon ohjainkehityksen huipentuma. En tiedä tuosta wiiU ohjaimesta, sillä kyllähän slidepad on ok tatin korvike, mutta kotikonsolissa ehkä liian epätarkka.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Cyrus - 14.01.2012 15:46
Sitä pidetään siksi faktana, koska Sonykin on pitänyt sitä faktana aikoinaan.

En vaan pysty näkemään, että ohjaimessa olisi olemassa "luonnollinen" ja tarkkaan määritelty paikka liikkumistikulle. Mielestäni se pitää sijoittaa siten, että se on ohjaimen muotoilun kannalta järkevä.

Lainaus
Oikean puolen tatin ja nappien sijoittelu on sen sijaan vaikeampi päättää, koska molempia käytetään lähes kaikissa peleissä.

Ihan totta. Lähinnä haen sitä, että jos kerran siellä paskalla paikalla olevaa tähtäystattiakin pystyy hallitsemaan enemmän kuin hyvin, niin ei se nyt niin hirveää voi olla liikkua paskalla paikalla olevalla vasemmalla tatilla. Moni kuitenkin pitää sitä mahdottomana.

Ymmärrän tosin niitä, jotka pelaavat peukalon keskiosilla. Jos näin pelaa, niin aina kun vasenta tattia kääntää oikealle ja oikeaa vasemmalle, menevät sormet yhteen ja pelaaminen on mahdotonta.

Mielestäni paras ratkaisu tattien sijoittamiseen on se jokin 3rd partyn valmistama ohjain, jossa vasemman tatin ja ristiohjaimen paikkaa voi helposti vaihtaa. Näin jokainen saisi tatit sinne, minne haluaa. Toivottavasti Sony tekisi jotain tällaista PS4:n ohjaimen kanssa.

Itse pidän myös DS3:n liipaisimista. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Päinvastoin, kaivoin PS2:n kuukausi sitten kaapin perukoilta, kun oli pakko päästä testaamaan Tony Hawkia TH HD:n julkistuksen takia. Ensimmäisenä ihmettelin sitä, kuinka DS2:n liipaisimet hävisivät käytettävyydessä ja näpäryydessä DS3:n vastaaville. Ja muutenkinhan tuo monelle iso ongelma on helppo korjata niillä real triggereillä. Liipaisimien huonoudesta valituksen ymmärrän, ne ovat niin erilaiset ja monelle ne eivät varmasti sovi lainkaan.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: migge - 14.01.2012 15:55
Taas tätä tattivääntöä. Joillekkin sitten vieläkin vaikea käsittää että pleikkarin ohjaimessa on analogitikut toissijaisessa paikassa, eli samassa asemassa kuin ohjaustapa vielä 90 -luvulla oli. Ihmisen käden anatomia määrittelee mihin peukalo oletusarvoisesti ohjaimella sijoittuu ja ensimmäisistä "kahvaohjaimista" alkaen on ohjaimen tärkeimmät toiminnot löytyneet sieltä mihin peukalot luonnollisessa asennossa sijoittuvat.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Rocky_Balboa - 14.01.2012 16:00
Cyrus olisi ollut varmaan onnellinen tälläisestä ohjaimesta PS1:lla ennen kuin analogitatit tulivat. Tässä on symmetrisesti napit ym. sekä "optimaalinen" sijoittelu.
(https://www.pelaajalauta.fi/files/7/muut/ds2.jpg)


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Cyrus - 14.01.2012 22:52
Taas tätä tattivääntöä. Joillekkin sitten vieläkin vaikea käsittää että pleikkarin ohjaimessa on analogitikut toissijaisessa paikassa, eli samassa asemassa kuin ohjaustapa vielä 90 -luvulla oli. Ihmisen käden anatomia määrittelee mihin peukalo oletusarvoisesti ohjaimella sijoittuu ja ensimmäisistä "kahvaohjaimista" alkaen on ohjaimen tärkeimmät toiminnot löytyneet sieltä mihin peukalot luonnollisessa asennossa sijoittuvat.

Se on vaikeaa käsittää siksi, että itse pidän tatin paikkaa parempana siinä, missä se nyt on Dualshockissa. Sanoo ihmisen anatomia mitä ikinä sanookaan. Ylemmäksi, eli ristiohjaimen paikalle sijoitettuna tatti nousee todella ylös ja peukalon joutuu vääntämään huonoon asentoon etenkin vasemmalle käännettäessä. Ristiohjainhan on flatti ja sitä käsitellään muutenkin eri tavalla kuin tattia, sitä on erilainen kontrolloida sillä paikalla, missä se on, sama nappuloiden kanssa. Ihmisen anatomia ei näin määrittele mielestäni tässä asiassa mitään. Mielestäni on kyse siitä, että selvästi on eri tapoja käsitellä ohjaimia, ottaa niistä ote, liikutella sormia. Erilaiset tai -kokoiset kädet ja erilaiset otteet vaikuttavat siihen, minkä muotoinen ohjain ja miten sijoitellut toiminnot ovat parhaat kellekin. Oikeastaan kaikki ohjaimet ovat niin kauan kompromisseja, kunnes jokaiselle tehtäisiin oma kustomoitu ohjain.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: migge - 14.01.2012 23:22
Ihmisen anatomia ei näin määrittele mielestäni tässä asiassa mitään.
Ookkei.

Kai sentään sen myönnät että Sony on miettinyt analogitattien sijainnin vasta jälkikäteen, eikä näin ohjainta ole suunniteltu kokonaisuutta ajatellen?


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Cyrus - 14.01.2012 23:43
Jälkikäteenhän tatit on lisätty, tietenkin. Muistaakseni aika samalla tavalla muotoiltuun tatittomaan versioon kehitelty päälle tatit. Olisiko alkuperäinen ollut vähän heiveröisempi ja tattien myötä muotoilua pyöristettiin ja vähän paksunnettiin. Mielestäni loogiselle paikalle ja kokonaisuuteen istuen, mutta en tiedä onko Sonyllä ajateltu tätä kuitenkin toissijaisena paikkana alunperin. Vaikea sanoa, onko kokonaisuutta ajateltu vai onko vain lisätty pakon edessä toissijaiseksi kontrollimahdollisuudeksi. Onneksi kuitenkin ovat pitäytyneet alkuperäisessä järjestyksessä näihin päiviin asti.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: JayeizH - 15.01.2012 02:15
Ylemmäksi, eli ristiohjaimen paikalle sijoitettuna tatti nousee todella ylös ja peukalon joutuu vääntämään huonoon asentoon etenkin vasemmalle käännettäessä. Ristiohjainhan on flatti ja sitä käsitellään muutenkin eri tavalla kuin tattia, sitä on erilainen kontrolloida sillä paikalla, missä se on, sama nappuloiden kanssa. Ihmisen anatomia ei näin määrittele mielestäni tässä asiassa mitään. Mielestäni on kyse siitä, että selvästi on eri tapoja käsitellä ohjaimia, ottaa niistä ote, liikutella sormia. Erilaiset tai -kokoiset kädet ja erilaiset otteet vaikuttavat siihen, minkä muotoinen ohjain ja miten sijoitellut toiminnot ovat parhaat kellekin. Oikeastaan kaikki ohjaimet ovat niin kauan kompromisseja, kunnes jokaiselle tehtäisiin oma kustomoitu ohjain.
No, totta kai käsiä on erilaisia ja kokoisia, mutta... vähän kyllä ihmettelen jos peukalo menee luonnollisesti oikeasti niin alas mitä analogitatti Dualshockissa on ja että ristiohjaimen kohdalla peukalo on "väännetty huonoon asentoon". Tämähän tarkoittaa sitä että peukalo osoittaisi rentona suoraan sivulle ja että peukalo ei kääntyisi kunnolla etusormeen. En nyt kauheasti ole ihmisten peukaloita tarkastellut, mutta uskaltaisi veikata että peukalo menee luontaisesti muiden sormien suuntaisesti, eli suoraan ylös päin kohti etusormea, eli Dualshockin ristiohjaimen päälle.

Vaikka ei sillä, minusta Dualshockin huonoin puoli ei ole se tatti (vaikka se on yksi) verrattuna X360:n ja GC:n ohjaimeen, vaan muotoilu. Nämä sopivat minulle oikeasti käteen kuin hanskat. Varsinkin X360:n ohjaimen kohdalla, kaikki napit ja ohjaimet on juuri sielä missä pitää ja kaikkiin pääsee käsiksi ilman että ote irtoaa ohjaimesta. Okei, start ja select on eri juttu, mutta ne ei olekaan toimintanappeja. Dualshock on jotenkin huteran tuntuinen ja ohjain "elää" koko ajan kädessä. Tämä voi tietysti olla osin tatinkin syytä, koska itselläni peukalo tosiaan osoittaa suoraan ylös, kohti etusormea, padin tapauksessa kohti L ja R nappeja.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Rocky_Balboa - 15.01.2012 09:16
Vaikka ei sillä, minusta Dualshockin huonoin puoli ei ole se tatti (vaikka se on yksi) verrattuna X360:n ja GC:n ohjaimeen, vaan muotoilu. Nämä sopivat minulle oikeasti käteen kuin hanskat. Varsinkin X360:n ohjaimen kohdalla, kaikki napit ja ohjaimet on juuri sielä missä pitää ja kaikkiin pääsee käsiksi ilman että ote irtoaa ohjaimesta. Okei, start ja select on eri juttu, mutta ne ei olekaan toimintanappeja. Dualshock on jotenkin huteran tuntuinen ja ohjain "elää" koko ajan kädessä. Tämä voi tietysti olla osin tatinkin syytä, koska itselläni peukalo tosiaan osoittaa suoraan ylös, kohti etusormea, padin tapauksessa kohti L ja R nappeja.
Täällä sama juttu. Se ei vain sovi käteen. Tuon tatin sijoittelunkin voisi vielä kestää, jos se ei olisi löysä paska, kuten MasterTK:kin sanoi.

Mutta tuosta aikaisemmin postaamastani kuvasta näkee heti, että missä paikalla PS1:n napit ja ohjain olisi pitänyt olla, mikäli Sony tosissaan uskoo tattien olevan luonnollisella paikalla.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Cyrus - 15.01.2012 12:36
Noh, tämä on selvästi jakava aihe. En itse näe, että peukalon luonnollinen asento olisi ainoastaan tuo ja että se määrittäisi parhaan mahdollisen paikan tatille. Sormia käytetään eri askareissa ja toiminnoissa eri tavoin ja kerta toisensa jälkeen XO:n tatin paikka tuntuu minusta pelatessa paskemmalle kuin Dualshockin. Tässäkin voi toki tulla mainitsemani ote vastaan. Jos pitää todella ylhäältä kiinni, kääntyy peukalo DS:ssä suoraan sivulle ja tässä vaiheessa hallinta monella varmasti vaikeutuukin.

Muotoilu on mielestäni XO:n ohjaimessa parempi hidastempoisiin peleihin, joissa ei tarvitse hirveän paljoa erilaisia näppäinyhdistelmiä ja nopeassa temmossa. Muuten en osaa sitä käyttää yhtä hyvin kuin Dualshockia. Se on kuitenkin mielestäni toiseksi paras ohjain, mitä on tehty.
 Cuben ohjain ei minulle sopinut lainkaan. Karmea laitos nappuloiden sijoittelusta muotoiluun. Smash Brosiin se tosin sopi hyvin tatin suunnittelun ansiosta.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: MasterTK - 15.01.2012 13:15
Ei tämä aihe jaa juuri mitään muuta kuin pelaajat jotka ovat pelanneet lähes pelkästään plesellä ja pelaajat jotka pelaavat kaikilla konsoleilla. Jos on pelannut dualshockilla 90% elämästään,  niin varmasti tuntuu toimivalta, mutta en usko kovinkaan monen pitävän sitä mitenkään parhaana, jos pelaa eri konsoleilla edes suurin piirtein saman verran, tai ylipäätänsä ekan kerran mitään. Niin kauan kuin vain voin muistaa, niin ainakin postauksien perusteella cyrushan ollut plesemiehiä, joten hänen mielipiteensä asiasta ei yllätä. Huom: jossa ei tietenkään mitään väärää ole. Minustahan n64:n ohjain on käteen sopivin, kun olen pelannut sillä niin paljon, mutta en silti ole niin hullu että sanoisin sen olevan ohjaimista parhaiten käteensopiva yleisesti.

Jos Sony viimeinkin tajuaa ja uskaltaa vaihtaa tatin paremmaksi ja parempaan paikkaan + muotoilla nykyaikaan, niin ei varmasti paatuneinkaan ps-mies halua vaihtaa takaisin vanhaan pienen alkutotuttelun jälkeen. Dualshock on vaan vanhanaikainen palikka. Tosin Itse vielä kestän sen palikkamuotoilun, mutta tatin paikka ja erityisesti sen laatu saa kyllä parantua. Ärsyttää pelata wipeouttia sillä tunnottomalla tikulla, kun 3ds:n slidepadikin tuntuu paremmalta.

Ristiohjain ja perusnapit ovat parempia tuntumaltaan kuin boxin kapulassa ja jotkut harvat pelit kuten tony hawk parempia ds:llä, mutta sehän ei estä ohjaimen uudelleen muotoilua.


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Laama - 15.01.2012 13:25
Tästähän saisi jo oman keskusteluaiheen.  :lol:


Otsikko: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Cyrus - 15.01.2012 14:16
Pelaan toki nykyisin kevyesti eniten pleikkarilla, mutta olen saanut kyllä tuntumaa monesta muustakin ohjaimesta niin paljon, että voin sanoa varmuudella Dualshock kolmosen olevan minulle paras ohjain toistaiseksi julkaistuista virallisista ohjaimista,  vaikka pelaisin kuinka helvetisti muilla ohjaimilla lisää. Olen pelannut monella ohjaimella kymmeniä ja satoja tunteja, tässä ajassa kyllä oppii jo näkemään, sopiiko ohjain kuinka hyvin omaan käteen vai ei.

Enkä sanokaan, että Dualshock olisi yleisesti paras. Alunperin pointtinihan oli juuri, että ei ole olemassa yleisesti parasta ohjainta, toisin kuin monet väittävät. On vain tottumuksia ja mielipiteitä, erilaisia otteita ja tapoja käsitellä ohjaimia, erikokoisia käsiä, nakkisormia ja pitkäsormia. Lisäksi vielä eri genret vaativat erilaisia juttuja ohjaimelta. Jos haluttaisiin tehdä täydellinen ohjain jokaiselle, pitäisi ne teettää mittatilaustyönä tai vähintään tehdä niistä rankasti kustomoitavia.

Ja aivan varmasti kiroilen, jos Sony vaihtaa tatin paikan ylemmäs. Kyseessä on silloin itselleni selvä downgrade aiempiin. Muutenhan Dualshockia pystyy vielä varmasti paljon parantelemaan muotoilultaan ja suunnittelultaan myös minun käteeni paremmaksi. Kuten sanoin, ylläyin siitäkin, kuinka kömpelöt Dualshock kakkosen L2 ja R2 olivat Dualshock kolmosella pelailun jälkeen. Aina voi parantaa ja varmasti vielä paljonkin. Mielenkiintoista nähdä, millainen seuraava ohjain tulee olemaan, jos nyt näin sidotaan tätä keskustelua itse aiheeseen.  :lol:


Otsikko: Vs: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Vin - 15.01.2012 19:52
Ei tämä aihe jaa juuri mitään muuta kuin pelaajat jotka ovat pelanneet lähes pelkästään plesellä ja pelaajat jotka pelaavat kaikilla konsoleilla. Jos on pelannut dualshockilla 90% elämästään,  niin varmasti tuntuu toimivalta, mutta en usko kovinkaan monen pitävän sitä mitenkään parhaana, jos pelaa eri konsoleilla edes suurin piirtein saman verran, tai ylipäätänsä ekan kerran mitään.
Jep, itse olen aina pelannut enemmän sonyn konsoleilla kuin boxilla joten pleikan ohjain istuu kouraan ongelmitta, siihen on vain tottunut. Ei ongelmia tattien tai L2/R2 nappien kanssa. Armeija-aikana meillä oli tuvassa boxi ja kun sillä pelaili aikansa niin sen jälkeen sonyn ohjain tuntui oudolta taas hetken aikaa.

Totuttelukysymyksiähän nämä, niinkuin monet muutkin vastaavat asiat.




Otsikko: Vs: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Doinkki - 15.01.2012 21:06
XO:n ohjain on hyvä etenkin sen muotoilunsa puolesta, mutta ristiohjain:  :/ Pleikan vastaava on omaan makuuni tuttu ja turvallinen yleismies-Jantunen. Liipaisintrendin mukaisesti päivitetyt R2 ja L2 -näppäimet voisivat olla paremmat, mutta plussaa parhaasta D-padista. Muotoilu puolestaan ei ole ollut koskaan Dual Shockeissa meikälle ongelma. Cuben ohjain taas on näistä kolmest ehkä se parhain, mikä on käteen sattunut. Ainut mikä siinä kusee on se mikroskooppinen D-pad. Eri kokoiset- ja muotoiset näppäimet aiheuttivat myös alkuun pientä problematiikkaa, mutta niihen tottui parissa päivässä.

Paskimman ohjaimen tittelin ansaitsee puolestaan mikäs muukaan kuin alkuperäinen Xboxin JYTKY. Ilmeisesti Microsoftin hemmot ovat kovassa kännissä todenneet kyseisen luomuksen funktionaaliseksi.  :lol:


Otsikko: Vs: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Tuulisti - 15.01.2012 21:09
Pahin first world problemini: Ostin Raymanin uusimman Wiille ja nyt on minulla ja neljällä kaverilla peukalot paskana kun sitä kapulaa (ei liikkentunnistusta pelissä) joutuu käyttämään oikeaan pelaamiseen.


Otsikko: Vs: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Laama - 15.01.2012 21:12
Pahin first world problemini: Ostin Raymanin uusimman Wiille ja nyt on minulla ja neljällä kaverilla peukalot paskana kun sitä kapulaa (ei liikkentunnistusta pelissä) joutuu käyttämään oikeaan pelaamiseen.
Sama homma oli Donkey Kong Country Returns:in kanssa..


Otsikko: Vs: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Minna - 16.01.2012 08:48
Sillä kapulalla oli kyllä muutenkin hankalaa aluksi, kun piti käyttää sitä oikeaan pelaamiseen.


Otsikko: Vs: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Fyysinen Preesens - 16.01.2012 23:25
Täysin paskaltahan tuo Wii U:n ohjain vaikuttaa "yllätys yllätys". Olen monen muun kanssa samaa mieltä, että ohjaimen pitää olla jämäkkä, eikä mikään "höyhenenkevyt" paska. Muotoilultaanhan tuo ohjain on ihan täysi vitsi. Ihanko oikeasti 2010-luvulla julkaistaan konsoli, jonka ohjaimessa ei varsinaisia kädensijoja ole? Jollain SNES:llä/SMD:llä tuollaisen puutteen ohjaimessa ymmärsi, mutta ei sitä pysty tänä päivänä enää ymmärtämään. Tabletit tablettina, peliohjaimet peliohjaimena. Myönnän, että itellä välillä menee hermot pelien kanssa niin, että siinä saattaa ohjaimetkin vähän lennellä, joten tästäkään näkökulmasta näytöllinen ohjain ei kuulosta lupaavalta.

Minunkin mielestäni paras ohjain on Xbox 360:n ohjain. Muotoilultaan se istuu täydellisesti omiin kätösiini janapit on sijoitettu niin hyvin kuin vaan voi. Ainoana miinuksena ristiohjain, mutta eihän ristiohjainta enää tänä päivänä uusissa peleissä tarvi.

Dual Shock toimi vielä PS2:n aikoihin, ja olihan se silloin ihan hyvä ohjain, kun ei paremmasta ollut tietoa. Pakko yhtyä muiden tatti-valituksiin. Minua tämä kismittää erityisesti urheilupeleissä, koska minkäänlaista tuntoa ei tatteihin ole. Ihan hirveätä pelata joillakin kavereilla PS3:lla änäreitä sun muita.

P.S. Repesin Ephramin "GC:n ohjain on paras" -viestille. Ei se ole paras ohjain.


Otsikko: Vs: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Fraeon - 17.01.2012 01:36
(http://www.ntrautanen.fi/computers/other/images/suncom_tac_2.jpg)


Sanoisin jotain ovelaa, mutta ei tule mitään mieleen. Ihastelkaa silti kuvaa.


Otsikko: Vs: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Noppa - 17.01.2012 06:49
P.S. Repesin Ephramin "GC:n ohjain on paras" -viestille. Ei se ole paras ohjain.
Luulin että olen ainoa, joka on tätä mieltä. Monet tykkäävät hehkuttaa sitä mutta varsinkin GC:n ohjaimen kahvat on aina olleet mielestäni aika huonot. Tuntuu ihan ihmeelliseltä pitää sitä. Se oikeanpuolinen tatti on myös aika karsea.


Otsikko: Vs: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Solid Snake - 17.01.2012 10:06
GC:n ohjain sopii hyvin vähän pienikätisemmille. Oikea tatti ei ole kovin laadukas, siinä on yksi hartianäppäin vähemmän kuin muissa, tatteja ei voi painaa ja ristiohjain on paska. Tämän takia esimerkiksi monien 3rd partypelien kääntäminen GC:lle oli haastavaa.

Ohjaimen eduksi on sanottava, että omiin käsiin se uppoaa oikein mainiosti. En kuitenkaan lähtisi kutsumaan parhaaksi ohjaimeksi noin monen puutteen takia.


Otsikko: Vs: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: fiksative - 17.01.2012 10:39
GC-ohjain oli F-Zeroon, Smashiin ynnä muihin  Cuben omiin peleihin täydellinen, 3rd-pelejä ei Cubella tullut koskaan pelattua minkä takia ohjaimen heikompi soveltuvuus niihin ei koskaan päässyt vaikuttamaan mielipiteeseen ohjaimesta. Pakko sanoa että on omakin suosikkini ohjaimista.

WiiU:n ohjaimen suurin ansio on se, että se ei ole wiimote.



Otsikko: Vs: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Fyysinen Preesens - 23.01.2012 22:29
Dual Shockista vielä.. Tänäkin päivänä suosin mieluummin PS1:llä pelattaessa alkuperäistä ohjainta, koska se vaan tuntuu mukavammalta. En liian kevyistä ohjaimista pidä, mutta toi on jotenkin poikkeus. Kun tatit on lisätty vasta jälkeenpäin, niin tuntuu jotenkin paremmalta kädessä tatiton versio. Lisäksi ei tarvitse pelätä sitä, että tatit menee paskaksi, jos peli käy suututtamaan ja paiskaan ohjaimeen lattiaan tai seinään. Olenko ainoa?


Otsikko: Vs: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Noppa - 24.01.2012 08:16
Suosin itsekin alkuperäistä ohjainta PS1:llä, lähinnä sen takia kun missään PS1 pelissä analogiohjaus ei tunnu hyvältä. Hahmot tuntuvat reagoivan nopeammin D-padilla. Ja saa siitä vähän jämptimmän otteen.

On aika hauskan näköisiä nämä Pleikkarin ohjaimen prototyypit http://kotaku.com/5839192/the-original-playstation-controllers-looked-stupid-thank-god-for-evolution/gallery/1 Mitenköhän olisi noihin Sony laittanut ne tatit?


Otsikko: Vs: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Kraidi - 24.01.2012 14:40
Parhaaksi toteamani ohjain on edelleen GameCuben oma. Ihan kuluneethan nuo omani jo ovat, mutta pelittävät silti kuin uudet. Toinen ohjain mistä tykkään on 360:n oma, vaikka ärsyttääkin että elämme jo vuotta 2012 eikä langatonta boxin ohjainta voi lataa konsolissa mitenkään vaan on pakko käyttää pattereita. Sitä paitsi se takamötikkä johon ne patterit laitetaan näyttää myös tosi rumalta vaikkei se ehkä pelatessa haittaisikaan. Wiin Classic Controller Pro on muuten myös tosi hyvä joissakin VC-peleissä, mutta vain kestävyydeltään samaa luokkaa kuin PS2:n kamalat DualShockit. Siis olen omistanut kakkospleikkarin dualshittejä varmaan jo neljä ja tämä uusin jonka ostin vuosi sitten on jo nyt osittain hajalla. Jos jotain kaipaisin ohjaimilta, niin eniten sitä etteivät ne olisi niin onttoja ja lahoja.


Otsikko: Vs: Peliohjaimet - Hyvät ja huonot, oikeat ja väärät
Kirjoitti: Fyysinen Preesens - 24.01.2012 15:22
Xbox 360:n ohjaimessa ei ole pakko käyttää pattereita, koska voi käyttää myös akkuja, joihin saa latureita.