Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Aihe: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle?  (Luettu 12154 kertaa)
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #30 : 14.08.2012 02:55 »
saska Jäsen Viestejä: 650 Basaaripisteet: 2 Profiili Kyllä nykyään tehdään enemmän laatua kuin koskaan. Tämä konsolisukupolvi on oikea kermojen kerma. Esimerkiksi Portalit, Bioshockit, Gears Of Warit, Mass Effectit etc. ovat tänä sukupolvena alkaneita pelisarjoja ja jokainen omaa luokkaansa. Myönnetään että Nintendo ja vielä pahemmin muut japanilaiset puljut ovat lähteneet alamäkeen, mutta toisaalta tilalle on tullut kaikkea uutta ja jännää lännestä. Esimerkiksi nämä Batman Arkham-sarjan pelit ovat hyvin japanilais/nintendotyylisiä ja silmissäni jatkavat siitä mihin japani "tyssäsi". Ja onhan siellä vielä Platinum Games. >_>

Ja koska topic oli "mitä pelasit viimeksi", niin pelasin ekan Darksidersin demoa xboxilla. Aika paljon oli lainattu Zeldoista siihen, mutta pelillä vaikutti olevan myös omia meriittejä. Voishan tuon jostain alekorista vitosella poistaa jos osuu silmään.
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #31 : 14.08.2012 04:56 »
bËst Jäsen Viestejä: 247 Basaaripisteet: 0 Profiili
Kyllä nykyään tehdään enemmän laatua kuin koskaan. Tämä konsolisukupolvi on oikea kermojen kerma. Esimerkiksi Gears Of Warit ovat tänä sukupolvena alkaneita pelisarjoja ja jokainen omaa luokkaansa

Et voi olla Saska tosissas >_>. Kaikki kolme on jyystetty läpi ja mitä jäi käteen... ainoa mainittava asia eli co-op. yksin en olis koskenut pitkällä tikullakaan. Ohan pelissä testosteronia mutta muuten kaikki visuaalisen annin ulkopuolelta siinä kusee. Ja ehkä eniten nyppii se, että moxinkin ohjain on täynnä nappeja niin silti yhdestä napista tekee joka ikisen toiminnon: juoksee, piiloutuu, menee seinää vasten, poimii aseen, poimii ammukset... >_>. Muutenki koko peli IMO perustu puhtaaseen putkijuoksuun jossa oli täysin turhia taantumavaiheita ja toisessa ääripäässä pelkkää paukutusta loputtomaa hordea vastaan.

Mutta TK:ta komppaan kyllä tuossa pelitarjonnassa. Toki, halaun korostaa niitä muutamaa peliä, jotka todistavat ainakin itelle että Nintendo onnistuu halutessaan tekemään vieläkin äärimmäisen hyviä pelejä. Oma sydämeni on N64:n ja Raren ajassa ja uskon, että ikinä ei pelimaailmassa tule mitää, mikä tämän kertoimen muuttaisi. Ja ennen kuin kukaan ehtii mainita, niin joo mukana on nostalgiakin, mutta tarvittaessa kykenen laatimaan liudan muitakin syitä miksi tuon ajan pelit ovat aidosti hyviä. Sukupolvien ero joidenkin keskustelujen yhteydessä kyllä näkyy lähinnä siinä että uudemman sukupolven pelaajat eivät ole tottuneet astetta kankeampaan ohjaukseen ja palikkamaiseen grafiikkaan ja siitä syystä tyrmäävät vanhemmat pelit turhan helposti.

Mutta niistä Nintendon omista hyvistä viime aikojen saavutuksista (tai ainakin oikeuksien haalimisesta) haluan nostaa esille ainakin Resident Evil Revelationin, missä ei ollut mitään muuta kritisoitavaa kuin vihollisten epäinnovatiivisuus, mutta muuten peli oli aivan mahtava kokemus. Myös New Super Mario Bros Wii on riemastuttanut iltoja monen monta kertaa. Vaikka SMB3:n tai Worldin kaltaiset legendat ovat aivan omassa luokassaan, niin pelin tuoma moninpeli oli vähintään kiitettävästi toteutettu ja toi kokonaan uuden perspektiivin peliin. Myös Super Mario 3D Land oli mielestäni erittäin hyvä peli, mutta ikävä todeta että vähän turhan helppo kokeneelle pelaajalle.
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #32 : 14.08.2012 09:19 »
migge Jäsen Viestejä: 3 172 Basaaripisteet: 0 Profiili
Kyllä nykyään tehdään enemmän laatua kuin koskaan. Tämä konsolisukupolvi on oikea kermojen kerma. Esimerkiksi Portalit, Bioshockit, Gears Of Warit, Mass Effectit etc. ovat tänä sukupolvena alkaneita pelisarjoja ja jokainen omaa luokkaansa.
Olen kyllä ihan samoilla linjoilla. Tämä sukupolvi on ollut poikkeuksellisen laadukas, vaikka väliin mahtuu paljon kuonaakin. Tällä hetkellä alalla eletään jonkinasteista suvantovaihetta. Kuiva kesä ja tuleva syksy enteilee uuden laitesukupolven tuloa, myös MS:n ja Sonyn toimesta. Aiemmin mainittu HD-uudelleenjulkaisujen aaltokin vähän tätä viitoittaa. Sitten niitä uusia IP:eitä alkaa taas tulemaan - jotkut osuu nappiin ja jotkut on huteja, näin se on aina mennyt.

Edit: Tämä keskustelu sopisi muuten hyvin tänne.

Mode-EDIT: You speak the truth. Siirretty. -Sharkie


« Viimeksi muokattu: 14.08.2012 09:43 kirjoittanut Sharkie »
www.playfire.com/migge
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #33 : 14.08.2012 11:02 »
echoes WELCOME TO SPECIAL ROUND Jäsen Viestejä: 1 300 Basaaripisteet: 7 Profiili Itselle jäänyt tästä genistä mieleen ainoastaan kourallinen pelejä, kun puhutaan isoista konsoleista. Omistan boksin ja sen tarjonnasta miellän erinomaisiksi kokemuksiksi seuraavat:

Red Dead Redemption
Fallout 3 ja NV
Dark Souls
Shmupit
Tales of Vesperia
Deadly Premonition

Aika lyhyeksi jää lista kun miettii, että edellisissä sukupolvissa loistavia kokemuksia on ollut roppakaupalla. Lista olisi varmasti suurempi jos omistaisin Wiin, mutta eipä sielläkään mitään överiä ole tarjolla.
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #34 : 14.08.2012 11:13 »
Kabanossi Moderaattori * Viestejä: 2 517 Basaaripisteet: 6 Profiili WWW Hyviä pelejä on kyllä tullut. Konsolivalmistajien omat pelit vain ovat todella tylsiä varmoja julkaisuja tässä vaiheessa. Mutta toivottavasti tämä on vain ohimenevä vaihe.

Genin suosikit ovat Left 4 Deadit, Portalit, Half-Lifet, Red Dead Redemption, Mass Effectit, GTA IV (lähinnä lisäreiden ansiosta), Trialsit, Super Stardust HD näin muutamia mainitakseni.
IGDB.com | Internet Game Database
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #35 : 14.08.2012 11:43 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili En tiedä miksi mutta tämän sukupolven huiput eivät vain itseeni iske. Gears of War tuli pelattua läpi ja kyllä hän se toimi, mutta ei Halon tasolla. Resistance3:n pelasin jollain ihmeellä läpi (suht lyhyt), mutta eihän sitä nyt hyväksi voi sanoa. Mass Effectistä halusin pitää, mutta ei vain jaksanut. Tosin olen miettinyt antavani pelille vielä mahdollisuuden kunhan ehdin. Batmanissä on mainio idea ja kyllä se hetken kiinnosti, mutta nopeasti pelaaminen jäi. Assassins Creed oli aivan pakko pullaa ja FFXIII aivan karmea. Jopa Vanquish tuntui pieneltä pakko pullalta. Vaikka myönnän että Vanquishin tapauksessa saattoi olla kyse vaan siitäkin että en osannut :rollaus:

Parhaiten tästä sukupolvesta on kestänyt omaa pelaamista Darksiders, Bayonetta, Enslaved, Deus Ex, New Super Mario Bros. Wii ja toistaiseksi Halo Remake. Myönnän että tässä sukupolvessa on jäänyt paljon pelejä välistä (mm. L.A. Noire ja Fallout 3, toivottovasti vain toistaiseksi), mutta olen nyt useampaa testannut noista "arvostelumenestyksistä" ja ei niitä vain ole jaksanut pelata. Onhan siinä osin sekin että itse ei tule selvästikkään pelattua enää niin paljon kuin aikoinaan. Edelleen kuitenkin on aina löytynyt pelejä joita jaksaa pelata. Joten en nyt ihan pelkästään oman aktiivisuuden pikkiin sitä laita että harvempi nykypeleistä kiinnostaa.


« Viimeksi muokattu: 14.08.2012 11:48 kirjoittanut JayeizH »
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #36 : 14.08.2012 14:16 »
Rocky_Balboa Jäsen Viestejä: 3 937 Basaaripisteet: 1 Profiili WWW Ihmeellistä paskaa. Hirveä itku peleistä, mutta mulla on ainakin iso läjä pelaamatta. Steam pullistelee ja boxillakin on muutama jäänyt pelaamatta.
Play-Asia
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #37 : 14.08.2012 15:22 »
Aivis Nettikiusaaja Jäsen Viestejä: 978 Basaaripisteet: 0 Profiili Tämä sukupolvi on kyllä omalla kohdallani mennyt aika indie -meiningiksi ja retroiluksi, vaikka on myös tullut erinomaisia isojakin julkaisuja. Parhaimpia ovat olleet

Minecraft
Limbo
From Dust
Trine
Left 4 Dead
Half-Life 2 (lähinnä sitä seuraavat episodit ovat olleet tätä sukupolvea, mutta menkööt alkuperäinenkin)
Portal (kakkonen vielä pelaamatta :()
Diablo III
Flower
The Journey
Demon's Souls
Dark Souls
Super Mario Galaxyt
Halo 3

Itsellänikin aika vähän verrattuna aikaisempiin sukupolviin, mutta saattaa myös olla, että olen nykyään aikaisempaa nirsompi peleistä. Myös aikaa ei löydy enää yhtä paljoa pelailuun, kuin joskus kakarana ja teininä.
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #38 : 15.08.2012 01:51 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 170 Basaaripisteet: 5 Profiili
Ihmeellistä paskaa. Hirveä itku peleistä, mutta mulla on ainakin iso läjä pelaamatta. Steam pullistelee ja boxillakin on muutama jäänyt pelaamatta.

Ymmärrän kyllä että eri ihmiset kuluttavat pelejä eri tavalla ja tahtiin, enkä siksi viitsi tuomita, jos jotakuta laatupelien vähyys harmittaa. Itse joudun kuitenkin yhtymään tähän, että kiinnostavia ja palkitsevia pelejä on tullut enemmän kuin tarpeeksi. Tottakai sitä shaibaa sataa siellä seassa hirveää tahtia, jatko-osat jylläävät ja HD-versiot kukkivat. Mutta sekä isoissa kotikonsolinimikkeissä - joita en montaa yhteen vuoteen ehdi ajatuksen kanssa pelaamaan - että Steamin ja PSN:n indepeleissä on ollut oikein kiitettävästi tahkottavaa.

Omalla kohdalla viime vuosien merkittäviä tapauksia ovat olleet mm. Red Dead Redemption, Dragon's Dogma, Limbo, The Journey, Trinet, Machinarium, Monkey Island(niin uudelleenjulkaisut kuin Tales-episodit), Burnout Paradise, Batman: Arkham Asylum(olisikohan PS3:n lemppari toistaiseksi) ja vaikka mitä. Hyllyssä/Steamissa/mielessä vuoroaan odottavat Bastion, Dustforce, Rayman Origins, Darksiders, Batman: Arkham City, Mass Effectit, Portal 2 sekä pari pakollista HD-hankintaa(MGS:t haluan ainakin pelata näin lävitse). Ja Steamiin en ole pariin kuukauteen uskaltautunut ollenkaan, kun on olleet vahvat pleikkarivibat päällä. Siellä lähtee aina lapasesta, koska sitä pelattavaa on aivan järkyttävät määrät.
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #39 : 15.08.2012 08:36 »
Cyrus Jäsen Viestejä: 904 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Joo, kyllähän nykyisin tulee enemmän huippua pelattavaa kuin koskaan. Pelaamisen arvoisia tekeleitä tulee itse asiassa aivan liikaa ja aivan liian monelle alustalle. Edes puolia ei ehdi pelata.

Edit: Jaahas, jostain syystä postasin nyt tähän topiciin. Piti mennä sinne "pelialan nykytilaan"
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #40 : 27.08.2012 09:18 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Sivuaa aihetta: mielenkiintoinen artikkeli siitä, miten paljon esimerkiksi iOS:n "freemium" nimikkeet tuottavat.

http://www.treysmithblog.com/the-fall-of-angry-birds/

Lainaus
Let’s talk about how much money some of these games are making at the top.  On last years “NDA Webinar” I figured out it was about $2,000,000 – $3,000,000 a month.  Well, let’s just say the landscape is vastly changing with extreme speed.

CSR Racing (currently ranked #9 on the grossing charts) just released some data on their top grossing numbers.

In the last month, this single game generated over $12,000,000 on iOS alone.  They have not ported the game to Android yet.

That is $400,000 PER DAY and they aren’t even in the top spot anymore.  Pretty awesome.

Now let’s take an app that has done even better, Dragon Vale.

In the past 3 months, it has not dipped below TOP 5 grossing a single time on the iPhone or iPad.  This is outperforming CSR racing, but let’s say it’s making $300,000 per day on the safe side.  25% less than CSR claimed with lower rankings.

If this is the case and it holds ranking for the rest of the year, then this single game is worth $109,500,000 PER YEAR on the low side.


Aivan hullua. Suht alhaiset tuotantokustannukset verrattuna AAA-konsolijulkaisuihin ja tälläiset tuotot.. Ei ihmekään, että uusia Freemium-pelejä syntyy kuin sieniä sateella.

Itse en ole tainnut tehdä yhtään ostoa minkään pelin sisällä, joten en (ainakaan vielä) kuulu kohderyhmään.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #41 : 27.08.2012 12:47 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili
Aivan hullua. Suht alhaiset tuotantokustannukset verrattuna AAA-konsolijulkaisuihin ja tälläiset tuotot.. Ei ihmekään, että uusia Freemium-pelejä syntyy kuin sieniä sateella.

Itse en ole tainnut tehdä yhtään ostoa minkään pelin sisällä, joten en (ainakaan vielä) kuulu kohderyhmään.

Huimia lukuja kyllä. Mutta pakko kyllä myöntää että hiukan ihmettelen kuka niitä ostaa. Onko tosiaan niin että 18-30v kaverit laittavat tosissaan rahaa kännypeleihin? Ja tällä volyymilla. Tosin luottokorttien ja pikavippien luvatussa maailmassa voi ainakin periaatteessa riittää ihmisiä (hulluja?) jotka laittavat useamman euron siihen että saavat pari uutta mökkiä, lisävarusteita, söpöjä asuja, tai käytännössä pelaamiseen tarvittavia itemeitä tms. Jotenkin tuntuu että moni pelaaja ei ole sisäistänyt näiden pelien rahallista arvoa kuten hyllystä ostettujen. Kun tämä iskostuu ihmisten mieleen (ja jenkeissä tästä tehdään luottokorttien ohella saatanan luomia huijauksia), voisin luulla että tämä trendi laskee nopeasti.

Myönnän kyllä että olen aina ollut skeptinen ja ärsyyntynyt tälläisestä myyntitavasta. Periaatteessa annetaan ilmainen tai puoli-ilmainen peli josta maksetaan "vuokraa" kokoajan. Minusta tuo kuulostaa enemmän *ittuilulta. "Sen kun pelaat. Pelaa vaan. Se juttu tarvii 5€. Se tarvii 2€. Juu ja se 10€. Joo kerta ei useimmissa tapauksissa riitä, maksu pitää tehdä tietyin väliajoin.". WTF?! Ehdin jo hiukan innostumaan tästä kun konsolikehittäjiä alkoi valumaan samaan porukkaan. Testasin Insomniacin Outernautsia ja hermohan siihen meni. Käytännössä pelaaminen tarvitsee rahaa jatkuvasti.

Episodi pelaaminen kuulosti hyvältä ja poikeasti pidin ideasta. Pelit lyhenesivät, halpenesivat ja kehittäjäkin saisi rahaa pelistä pidemmältä ajalta kuin vain julkaisun ajalta. Eikä kehittäjän tarvitsisi tehdä kuin se yksi tai kaksi episodia ja jos peli ottaa tuulta alleen, aletaan väsäämään niitä lisää. Tämähän on TV-maailmasta tuttua. Hiukan ihmettelen että tälläistä "koepalloa" ei ole tajuttu käyttää pelaamisen puolella. Tämä olisi pelaajillekin parempi. Ei tulisi maksettua siitä 10-30min pettymyksestä 40-70€. Voisi ostaa ensimmäisen episodin 20€:lla ja seuraavan jos kiinnostaa. Tämä toisi peliharrastukseen ihan uutta väriä.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #42 : 27.08.2012 13:15 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 776 Basaaripisteet: 6 Profiili
Huimia lukuja kyllä. Mutta pakko kyllä myöntää että hiukan ihmettelen kuka niitä ostaa.

Varmaan ne samat tyypit, jotka maksavat euron joka tekstiviestistä ja lähettelevät niitä tunnista toiseen televisioiden chattiohjelmiin. Tai sitten ne jotka antavat tilinumeronsa sähköpostien spammikyselyihin ja ostavat "laihdu 50kg viikossa" -lääkkeitä Venäjältä. Ihmisten tyhmyys on rajatonta ja sitä kannattaa surutta hyödyntää.

Laskutin juuri viime viikolla 150e siitä kun kävin "asentamassa" asiakkaalle Googlen tietokoneeseen. Todellisuudessa laitoin googlen hänen selaimensa aloitussivuksi enkä tehnyt mitään muuta. Oli ostanut 2000e tietokoneen itselleen ja hirveät kasat lisäkrääsää, mutta hyvä että osasi käynnistää sitä.

Niin paljon kuin vihaankin kaikkea mobiiliroskaa, niin ymmärrän täysin miksi monet kehittäjät siirtyvät niihin. Helppoa rahaa ja bisnes on bisnestä. Toki harva peli tai ohjelma sieltä nousee kunnon menestykseen, mutta siltikin mobiiliala on varmaan tällä hetkellä paras tapa yrittää rikastua. Tällä hetkellä olen itsekin mukana kehittämässä graafista puolta erääseen IOS-projektiin. Ehkä eka pelimme ei tule menestymään, mutta eihän sitä tiedä jos vaikka kolmas tai neljäs peli jo möisi sen verran että taskunpohjalle jää muutakin kuin pennejä. Kalliiksi tuollainen yrittäminen ei ainakaan tule, kun pienellä porukalla tekee pelejä.
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #43 : 27.08.2012 13:46 »
Fraeon /fɹeɪɔnʰ/ Moderaattori * Viestejä: 1 652 Basaaripisteet: 3 Profiili
Episodi pelaaminen kuulosti hyvältä ja poikeasti pidin ideasta. Pelit lyhenesivät, halpenesivat ja kehittäjäkin saisi rahaa pelistä pidemmältä ajalta kuin vain julkaisun ajalta. Eikä kehittäjän tarvitsisi tehdä kuin se yksi tai kaksi episodia ja jos peli ottaa tuulta alleen, aletaan väsäämään niitä lisää. Tämähän on TV-maailmasta tuttua. Hiukan ihmettelen että tälläistä "koepalloa" ei ole tajuttu käyttää pelaamisen puolella. Tämä olisi pelaajillekin parempi. Ei tulisi maksettua siitä 10-30min pettymyksestä 40-70€. Voisi ostaa ensimmäisen episodin 20€:lla ja seuraavan jos kiinnostaa. Tämä toisi peliharrastukseen ihan uutta väriä.

Telltalehan on niitä episodipohjaisia pelejä onnistunut tekemään jo varmaan kolmatta vuotta. Uudet Sam & Maxit, Monkey Islandit ja nyt Walking Deadit toimii hyvänä esimerkkinä tästä. FPS-puolella tuota yritettiin, mutta Sin Episodes ja Half-lifen episodit kosahtivat. Enkä yhtään ihmettele miksi: nykyään keskimääräisen ammuskelupelin yksinpelikampanja on jo sen 3-4h eikä niiden tekeminen tosiaan mikään lyhyt eikä halpa projekti ole. Sitten tietenkin on toki se, että pitäisi olla joku säännöllinen aikataulu -- alalla, jossa myöhästelyt ovat sääntö poikkeuksen sijaan. Jos haluaa jotain AAA-luokan episodisia pelejä, pitäisi oikeasti koko peliteollisuuden saada kunnollinen ravistelu sisältäpäin. Mikä ei toki ole huono ajatus ottaen nykytilan huomioon, muttei sitä ihan hetkessä ole tapahtumassa.

Mutta... osta pienempiä pelejä? 5-20 euron luokassa saa ihan laadukastakin pikkupelattavaa, kunhan ei ihan uusinta uutta halua graffateknologian saralla.
A légpárnás hajóm tele van angolnákkal
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #44 : 27.08.2012 13:55 »
Kabanossi Moderaattori * Viestejä: 2 517 Basaaripisteet: 6 Profiili WWW Valve ja sen episodit.  :lol: Eiköhän siellä valmistella Half-Life 3:a Source 2:n lippulaivaksi. Julkaisu samanaikaisesti PC/Macille ja seuraavan sukupolven Pleikkarille ja Xboxille.
IGDB.com | Internet Game Database
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #45 : 15.10.2012 20:36 »
Fyysinen Preesens Pakko toistaa Jäsen Viestejä: 1 838 Basaaripisteet: 1 Profiili En jaksanut etsiä parempaakaan topicia.

Nyt kun käynnissä on ollut Vuoden pelijournalisti -äänestys, niin kävin asioita miettimään. Pelialan osalta ei pelkästään pelit ole menneet alaspäin, vaan journalismi myös. En minä tänä päivänä lue mitään pelilehtiä. Suuri syy toki se, että en enää juurikaan pelejä pelaa. Mutta jos pelaisin, niin en varmasti mistään lehdistä jaksaisi maksaa. Ihan perseestä, että ne suuret, hypetetyt pelit (krhm.. GTA IV.. MGS4...) saavat automaattisesti "arvostelijoilta" sen kympin tai vähintään ysin, vaikka peli olisi kuinka paska. Mieluummin luen pelaajien, en arvostelijoiden, kommentteja boardeilta ja päättelen, kuinka hyvä tai huono peli on kyseessä. Olisi mukavaa lukea sellaista pelilehteä, jossa arvosteltavat pelit olisivat jotain vuoden vanhoja, niin se uutuudenviehätys olisi jo hävinnyt, ja peli saisi aidomman arvosanan.
My name is Dexter. Unlike many of you believe, I’m not a serial killer. I’m not very much afraid of blood either.

-----

Fyysinen Preesens moderaattoriX.
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #46 : 15.10.2012 21:21 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 908 Basaaripisteet: 0 Profiili
En jaksanut etsiä parempaakaan topicia.

Nyt kun käynnissä on ollut Vuoden pelijournalisti -äänestys, niin kävin asioita miettimään. Pelialan osalta ei pelkästään pelit ole menneet alaspäin, vaan journalismi myös. En minä tänä päivänä lue mitään pelilehtiä. Suuri syy toki se, että en enää juurikaan pelejä pelaa. Mutta jos pelaisin, niin en varmasti mistään lehdistä jaksaisi maksaa. Ihan perseestä, että ne suuret, hypetetyt pelit (krhm.. GTA IV.. MGS4...) saavat automaattisesti "arvostelijoilta" sen kympin tai vähintään ysin, vaikka peli olisi kuinka paska. Mieluummin luen pelaajien, en arvostelijoiden, kommentteja boardeilta ja päättelen, kuinka hyvä tai huono peli on kyseessä. Olisi mukavaa lukea sellaista pelilehteä, jossa arvosteltavat pelit olisivat jotain vuoden vanhoja, niin se uutuudenviehätys olisi jo hävinnyt, ja peli saisi aidomman arvosanan.

Tuli muuten ostettua Pelaajan 10-vuotis julkaisu ihan kannatuksen vuoksi. En ole vielä tosin jaksanut lukea. En edes muista milloin olen viimeksi pelilehden ostanut, muistan vain ensimmäisen Pelaajan ja sen Mario-kannen, pitkälle on tultu noista ajoista. Onhan se toki mukavempi lukea oikeasta lehdestä arvostelut ja uutiset, mutta väistämättä ne ovat vanhentuneita ja siksi noita ei tule ostettua.

Yksi ratkaisi tohon FP:n esittämään ongelmaan voisi olla, että poistettaisiin ne arvosanat. Sanallinen arvio on paljon parempi, kuin kylmä numero - joka varsin usein on maksettu nykyään.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #47 : 15.10.2012 21:24 »
echoes WELCOME TO SPECIAL ROUND Jäsen Viestejä: 1 300 Basaaripisteet: 7 Profiili Joo tätä olen miettinyt itsekin viime aikoina. Olen huomannut, että pelilehtien arvostelijoilla on aika erilainen pelimaku kuin itsellä ja ne ison budjetin hypepelit saavat automaattisesti sen kasin ainakin, jotta ei suututeta suurta yleisöä ja isoa osaa lukijoista. Pelimaun erilaisuuden ja riskien kaihtamisen takia itseä ei voisi vähempää kiinnostaa arvostelijoiden numerot vaan hankin tietoni nimenomaan pelaajilta, joilla on samanlainen pelimaku kuin itsellä.

Kuinkakohan moni kertakäyttöinen viihdepeli on saanut arvosteluissa sen kasin ja kuitenkaan nämä eivät esitä mitään uutta mediassaan, eivät ota riskejä tai haasta pelaajaa ajattelemaan. Pelit ovat ns. "ihan kivoja", joita pelaillaan pari viikkoa ja heitetään roskiin kun uudempi vastaava tulee tilalle. Pikaruokaa.

Arvostaisin, että arvosteluissa rokotettaisiin pelejä, jotka ovat liian konsensushakuisia ja vetävät liiallista keskitietä yrittäessään miellyttää mahdollisimman montaa pelaajaa, mutta ei sitten kuitenkaan miellytä oikein ketään kunnolla.

Vastaavasti olisi hauskaa jos arvosteluissa annettaisiin arvoa peleille, jotka yrittävät rohkeasti uutta ja erilaista, mutta budjetti ei kuitenkaan salli AAA-luokan toteutusta.

Ymmärrän kyllä, että pienissä maissa kuten Suomessa ei ole varaa lähteä vetämään mitään niche-elitisti linjaa, koska jokainen lukija on tärkeä yritykselle. Itse olen kuitenkin huomannut, että en kuulu enää lehtien kohdeyleisöön.
tallennettu
Re: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #48 : 15.10.2012 22:23 »
Rocky_Balboa Jäsen Viestejä: 3 937 Basaaripisteet: 1 Profiili WWW Edgeä olen välillä ostellut ja se on vaikuttanut ihan hyvältä. Paljon mielenkiintoisia juttuja eikä vain pelkästään pelien hypetystä. Hintaansakin nähden antaa monin kerroin verrattuna suomalaisiin mainoslehtiin.
Play-Asia
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #49 : 15.10.2012 23:04 »
blindside Jäsen Viestejä: 151 Basaaripisteet: 1 Profiili Olen viime vuosina ostanut tasan yhden pelilehden. Ruotsalainen Fienden on tekijöidensä sanojen mukaan "pelejä käsittelevä kulttuuriaikakauslehti". Siinä ei ole yhtäkään peliarvostelua, ainoastaan pitkämuotoisia peliartikkeleita ja haastatteluja. Ostin ekan numeron kun se ilmestyi viime vuoden kesällä. Lehden ilmestymistiheys piti olla 4 kertaa vuodessa, mutta ekan numeron jälkeen uusia ei ole näkynyt. Kovasti on lupailtu että toka numero on tulossa. Sinänsä ihan ymmärrettävää, kuten ylempänä echoes sanoi niin tämäntyylinen lehti taitaa olla hyvin niche-kamaa joten ei sinänsä ihme jos kuoli lapsenkenkiinsä. Mutta toivotaan parasta.

Jos kiinnostaa niin Fiendenin eka numero on luettavissa/selattavissa pdf-muodossa: http://www.tidskriften.fi/enden/wp-content/uploads/2012/03/FIENDEN_NUMMER_ETT.pdf
"The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't."
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #50 : 16.10.2012 01:05 »
Fraeon /fɹeɪɔnʰ/ Moderaattori * Viestejä: 1 652 Basaaripisteet: 3 Profiili Joskus muinoin luin Escapistia, kun niiden pääpaino oli luovilla artikkeleilla eikä B-luokan arvosteluilla ja Jimquisitionin kaltaisilla mukahauskoilla videoilla. The Contrarian: We We Fight on vieläkin yksi lemppari peliaiheinen juttu. Sen jälkeen saitti mennyt vain alaspäin: ensin tuli videot, sitten arvostelut ja arvosteluihinkin tuli sitten ne tähdet samalla, kun arvostelun pituus puolittui (mikä ei välttämättä itsessään ole huono asia, mutta merkittävä sisältökin puolittui). Toisaalta saitin yleisö on räjähdysmäisesti kasvanut niistä ajoista, joten kaipa fokuksen muutoksella on jonkinlainen korrelaatio sen kanssa. Sääli toki näin.

Yksi ratkaisi tohon FP:n esittämään ongelmaan voisi olla, että poistettaisiin ne arvosanat. Sanallinen arvio on paljon parempi, kuin kylmä numero - joka varsin usein on maksettu nykyään.

Puolustamatta numerollisia arvosteluja täytyy kuitenkin sanoa, että saiteilla, joissa numeroita ei ole, se numero on ehkä juuri niitä pyydetyimpiä asioita. Loppupeleissä kun niitä arvosteluja oikeasti lukee, siinä kasinkin pelissä alkaa arvostelijat jo listaamaan asioita, jotka alkavat pidemmällä tähtäimellä oikeasti kaihertamaan.

Kuinkakohan moni kertakäyttöinen viihdepeli on saanut arvosteluissa sen kasin ja kuitenkaan nämä eivät esitä mitään uutta mediassaan, eivät ota riskejä tai haasta pelaajaa ajattelemaan. Pelit ovat ns. "ihan kivoja", joita pelaillaan pari viikkoa ja heitetään roskiin kun uudempi vastaava tulee tilalle. Pikaruokaa.

Arvostaisin, että arvosteluissa rokotettaisiin pelejä, jotka ovat liian konsensushakuisia ja vetävät liiallista keskitietä yrittäessään miellyttää mahdollisimman montaa pelaajaa, mutta ei sitten kuitenkaan miellytä oikein ketään kunnolla.

Sanoisin, että pelkät dedikset jo tekevät tästä vaikeaa. Harvalla arvostelijalla on aikaa kirjoittaa arvosteluaan edes sitä kahta viikkoa. FP:n ehdottama vuoden "jälkikatsaus" olisi oikeasti hyvä ajatus: otetaan (jo arvosteltu?) peli käsittelyyn pitkän ajan kuluttua ja katsoo sitä sitten, kun uutuudenviehätys on karissut. Näin tehdään useasti jo MMOiden kohdalla, eikä oikeastaan ole varsinaista syytä, miksei moinen olisi mahdollinen ihan normipelien kohdalla.

Olen itse jo pitkään miettinyt jonkun Gamespite/Telebunny-tyylisen saitin pystyttämistä näin suomeksi, mutta sisällön tekeminen kestää enkä edes tiedä lukisiko sitä kukaan oikeasti. Eiköhän silti jotain tule tehtyä, kunhan lakkaan miettimästä jälkimmäistä ongelmaa.
A légpárnás hajóm tele van angolnákkal
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #51 : 16.10.2012 16:17 »
Gba Jäsen Viestejä: 2 908 Basaaripisteet: 0 Profiili


Yksi ratkaisi tohon FP:n esittämään ongelmaan voisi olla, että poistettaisiin ne arvosanat. Sanallinen arvio on paljon parempi, kuin kylmä numero - joka varsin usein on maksettu nykyään.

Puolustamatta numerollisia arvosteluja täytyy kuitenkin sanoa, että saiteilla, joissa numeroita ei ole, se numero on ehkä juuri niitä pyydetyimpiä asioita. Loppupeleissä kun niitä arvosteluja oikeasti lukee, siinä kasinkin pelissä alkaa arvostelijat jo listaamaan asioita, jotka alkavat pidemmällä tähtäimellä oikeasti kaihertamaan.



Totta. Se numerokin on vain numero, jos tarkemmin ajattelee niin aika sama onko se siinä vai ei. Sanallinen arvio kumminkin avaa sen mikä pelissä oli hyvää ja missä epäonnistuttiin.

Silmäilin muuten uuden Pelaajan ja ainoat jutut mitkä luin olivat Totta/tarua ja Puhan kolumnin pelialan kehityksestä. Tällaisen sisällön takia minä ostan lehden. Enemmän juuri omaa pohdintaa, kuin kylmiä faktoja ja suttuisia ruutuja jostain pelistä, noita kaivattiin ennen nettiaikaa, mutta nykyään ei. Eli mieluimmin vähemmän eri juttuja ja sitten suuri panostus niihin harvoihin. Tykkään eeppisistä 4+ sivun pläjäyksistä, missä käydään joku asia perusteellisesti läpi. Toki vaikea se on kaikkia miellyttää ja ei pidäkkään.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #52 : 16.10.2012 18:00 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili Puha kirjoitti ihan hyvän jutun, mutta minua on ruennut jo vähän kyllästyttämään tämä pelialan murrosvaiheesta kirjoittaminen. Onhan siinä toki jutun juurta pohtia alaa monesta eri näkökulmasta ja spekuloida alan tulevaisuutta, mutta siitä kirjoitetaan aika paljon nykyään. Jos ei muuten niin mainitaan ainakin ohimennen jossain pääkirjoituksessa tms jutussa. Kyllä se aika näyttää mitä pelialalle tapahtuu ja on tapahtumassa.

Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Pelialan nykytila - Ottavatko pelintekijät liian varman päälle? « Vastaus #53 : 16.10.2012 21:26 »
Koo Jäsen Viestejä: 995 Basaaripisteet: 5 Profiili
Tykkään eeppisistä 4+ sivun pläjäyksistä, missä käydään joku asia perusteellisesti läpi. Toki vaikea se on kaikkia miellyttää ja ei pidäkkään.

Näin se tuntuu nykyisin itselläkin olevan, koskee tosin oikeastaan kaikkia lehtiä eikä pelkästään peliaiheisia... Pitkiä hyvin kirjoitettuja essee-tyyppisiä tekstejä on vaan niiiiin kiva lukea.


Pelaajalehteä en ole moneen vuoteen lukenut ollenkaan, mutta Pelit -lehtiä on tullut välillä otettua kirjastosta mukaan ja niitä nyt lukee satunnaisesti ihan mielellään.
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines