Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Aihe: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion"  (Luettu 2292 kertaa)
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #30 : 10.10.2021 07:32 »
Ephram Fiilistelijä Jäsen Viestejä: 7 523 Basaaripisteet: 0 Profiili Putkessa etenemistä vai pelaajan ajan kunnioittamista? Hear me out:

Sain eilen illalla avattua Samukselle erään klassisen kyvyn. Sen jälkeen mietin oitis, että alkualueellahan näin paljon paikkoja, missä voin uutta kykyä hyödyntää. Mutta miten hemmetissä pääsen sinne täältä?

Eipä aikaakaan, kun tupsahdin jostakin kiertotietä juuri tuolle alueelle takaisin. Tuntuu, että esimerkiksi Hollow Knightissa minun olisi pitänyt backtrackata ja haahuilla eksyksissä jonkun aikaa, että olisin löytänyt takaisin.

Dreadin virtaviivaistetun maailmadesignin voi myös nähdä pelaajan ajan kunnioittamisena ja erinomaisena pelisuunnitteluna.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti
tallennettu
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #31 : 11.10.2021 18:20 »
Ephram Fiilistelijä Jäsen Viestejä: 7 523 Basaaripisteet: 0 Profiili Aika hulluja sequence breikkejä löytyy jo Youtubesta (suositukset taas kiusaa). Pelissä on näitä ilmeisesti runsaasti ja ne jopa aktivoivat uniikkeja välinäytöksiä. Voi varmaan heittää sen huolen metsään, etteikö pelissä olisi syvyyttä moniin läpipeluihin.

Minuakin vähän kiinnostaisi perehtyä breikkaamiseen, kunhan löytyy uutuuspeleiltä sopivasti aikaa. Taidan aloittaa Super Metroidilla. Hulluimpiin breikkeihin ei kyllä taida meikäläisen taidot ja kärsivällisyys riittää, mutta ehkä yksinkertaisiin.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti
tallennettu
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #32 : 13.10.2021 00:57 »
MasterTK ilonpilaaja Jäsen Viestejä: 2 687 Basaaripisteet: 6 Profiili Metroid Dread meni tuossa läpi ajassa 7h 15min. Kyllähän tuon läpi pelasi ja potentiaalia oli paikoin vaikka mihin, mutta ei lopulta nouse omissa kirjoissa lähellekään sarjan vanhempia osia.

Samuksen ohjaaminen on täyttä parhautta, mikä on todella iso plussa, mutta maailman ja alueiden suunnittelu oli yksinkertaisesti perseestä. En ole varmaan ikinä pelannut sekavampaa lineraarista peliä. Missään vaiheessa peliä en eksynyt, sillä peli lukitsee näppärästi vähän väliä reittejä, ettei vahingossakaan joudu miettimään minne mennä, mutta pelin eteneminen ja tavaroiden löytyminen tuntui täysin epäloogiselta. Alueiden välillä teleporttaillaan sinne sun tänne ja jokainen huone on survottu ylitäyteen gimmickejä, sekä vihollisia, jonka vuoksi liikkuminen oli aivan liian vaivalloista. Pelissä ei oikein missään vaiheessa tule sellaista vapaan seikkailun ja tutkimisen tunnetta. Muutamia hienoja luonnollisia paikkoja löytyi, joissa tuli heti "no nyt! -fiilistä", mutta suurimmaksi osaksi maailma on kuin yksi iso tehdas. Puolet alueista muistutti ihan liikaa toisiaan ja tuntuu jo nyt, etten muista pelistä enää mitään.

Lisäksi Nintendon kovasti mainostamat robottivihut ovat ehdottomasti pelin surkeinta antia (yllätys, yllätys) ja oli niin nähty muutaman ekan minuutin jälkeen. Niissä ei ole mitään haastetta, tai jännitystä. Pari kertaa tulee äkkiäkuolema, kun joitakin kohtia on vaikea aavistaa mitä edessä on ja siinä se. Jos kaikki EMMIT ottaisi pelistä pois, niin peli ei menettäisi yhtään mitään. Päinvastoin. Pari viimeisintä oli jo melkoista pakkopullaa. Niin, ja pelin soundtrack on järkyttävän huono. Ei ainoatakaan hyvää kappaletta koko pelissä alkuruudun lisäksi. Edes erinomaisella 5.1 kotiteatterilla siitä ei saa oikein mitään irti. Täysin geneeristä ambienttia ja paikoin jopa todella ärsyttävää taustapörinää.

Toinen iso plussa ohjauksen lisäksi on, että powerupit olivat yllättävän ennalta-arvaamattomia, eivätkä toistaneet tuttua kaavaa. Pääsi yllättämään moneen kertaan, kun seuraava tavara ei ollutkaan sitä mitä kuvitteli ja niitä hyödynnettiin ihan hyvin bosseissa. Lisäksi pakko kehaita muutamien alueiden 3D-taustoja. Niistä näki heti, että oli ihan omalla tasolla verrattuna tyypillisiin indie metroidvanioihin.

Pelissä on valtaisa hukattu potentiaali. Huonoksi sitä ei voi sanoa, mutta verrattuna Metroidin timanttisiin aiempiin osiin, niin pettymys, vaikka en Mercurylta ihmeitä odottanutkaan. Spreedrunnauksessa on varmasti potentiaalia, mutta en tiedä löytyykö itseltä siihen motivaatiota. Maailman suunnittelu ei vaan yksinkertaisesti ole hauskaa ja EMMIT heikentävät uudelleen läpipeluuarvoa.


tallennettu
Vs: Metroid Dread | "Nearing the final stages of completion" « Vastaus #33 : 13.10.2021 09:57 »
Ephram Fiilistelijä Jäsen Viestejä: 7 523 Basaaripisteet: 0 Profiili Minulla on pelin sisäisessä kellossa n. 5t30m ja itemeistä olen kerännyt vasta 25%.

Tähän mennessä? Parasta Metroidia Prime 1:n ja Superin ohella. Ei jälkeen, vaan ohella.

Tykkään siitä, että kun pelissä etenee, tulee vastaan kokoajan orgaanisempaa ympäristöä. Aloitetaan mekaanisissa halleissa ja huoneissa, mutta tähän mennessä olen jo nähnyt samanlaisia maisemia kuin Primen Tallon Overworldissa. Ja silloin ne tekevät suuren vaikutuksen. Grafiikat ovat huikean yksityiskohtaisia ja kontrasti on vaikuttava, etenkin OLED-näytöillä pelattaessa.

Pelattavuudeltaan paras Metroid koskaan, sen varmasti kaikki allekirjoittavat. Input lagia ei ole nimeksikään ja pelatessa tuntee itsensä monesti todelliseksi speedrunneriksi, vaikka todellisuudessa olisi kaukana sellaisesta. Samus on bad ass ja tämä peli saa pelaajansakin tuntemaan niin.

Mielestäni E.M.M.I:t ovat hyvä mauste perinteiseen Metroid-gameplayhin. Luulin, että tämä olisi toteutettu niinkuin hirviö Alien Isolationissa, eli yksi E.M.M.I jahtaisi pelaajaa aika-ajoin kartalla. Nyt ne liikkuvat pienillä alueilla ja niitä tulee vastaan aika harvakseltaan. Taidokas ja pelin tunteva pelaaja pystyy lopulta jopa leikittelemään niiden kanssa, ja kömpelö Samuskin pääsee aikanaan maksamaan kalavelat pistämällä ne lopullisesti robottien taivaaseen. Ja se vasta hyvältä tuntuukin.

Äänidesign on aivan helvetin hyvää. Peli on täynnä tyydyttäviä ääniefektejä ja kliksahduksia, pieniä yksityiskohtia äänimaailmassa. Musiikki on enemmän tunnelmallista, mutta sen se tekee todella hyvin. Esimerkiksi vesimaailman ambientit ovat upeita. Pidän muutenkin vesialueista peleistä ja tässä niiden fiilis on taas naulattu.

Dreadin mappi on myös paras, minkä olen Metroidvaniassa nähnyt. Siinä näkyy kaikki info, mitä voi kaivata. Ovityypit, esteenä olevien palikoiden nimet, latauspisteet, näkyvillä olevat päivitykset... Jos tämä ei riitä, karttaan voi vielä asetella muistutuksia. Tätä ei olisi voinut tehdä enää yhtään paremmin.

Fantastinen peli so far. Olen varmaan reilusti yli puolenvälin, mutta ei tätä peliä yhteen läpäisyyn jätetä.


« Viimeksi muokattu: 13.10.2021 10:41 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2021
Powered by SMF 1.1.16 | SMF © 2006-2008, Simple Machines