Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 32
Tulostusversio
Aihe: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii U, Xbox One, PS4)  (Luettu 209795 kertaa)
Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii U, Xbox One, PS4) « : 29.12.2009 19:18 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Xbox (2001)  --> Xbox 360 (2005)  

Playstation (1994)  --> Playstation 2 (2000) --> Playstation 3 (2006)

NES (1983) --> SNES (1990) --> N64 (1996) --> GameCube (2001) --> Wii (2006)


Tämä nyt on melko aikaista, mutta pistetään silti pölinät ja spekuloinnit käyntiin. Alkavathan nykyiset konsolit olla jo useita vuosia vanhoja, eikä pelikonsolien elinkaari ole kuitenkaan hirveän paljon päälle viittä vuotta. Vai onko Sonylla oikeasti kymmenvuotis-plan PS3:n suhteen vielä voimassa? Kyllä PS4 ilmestyy lähivuosina, siitä laitan pinkit sukkani pantiksi.

Kuumin kysymys joka polttelee mielessäni: miten Wiin menestys (oikeastaan jo takuuvarma nykyisen genin ykkönen) vaikuttaa Microsoftin ja Sonyn uusiin konsoleihin? Lähdetäänkö toden teolla luomaan Wii 2.0:aa säädyllisellä tehoilla, vai onko Wiin liiketunnistusohjain seuraavaan sukupolveen mennessä jo nähty juttu?

Kutkuttavaa tässä on se, että edes Nintendo ei voi levätä laakereillaan. En usko, että se voi julkaista Wii 2:n ja vain nostaa tehoja. Tai kyllähän se niin voi tehdä, mutta itse olisin tähän valtavan pettynyt. Alan nimittäin olemaan sitä ryhmää, joka manaa maanalaiseen paikkaan koko liiketunnistustekniikan. Mutta pitää olla realisti: vähiten odotan, että Nintendon tekee GC:n tapaisen konsolin seuraavaan sukupolveen ja lähtee tehokilpaan mukaan.


Ehkä kuulemme jo ensi vuonna ensimmäisiä tiedonjyväsiä uusista konsoleista? Nintendon odotan olevan aika aikaisin liikkeellä, sillä Wii alkaa nykypäivän standardeilla olemaan törkeän vanhentunutta teknologiaa sisältävä laite. Toisaalta se myy yhä kuin se kuuluisa jäävesi Saharassa. DS on kuitenkin myös saanut osakseen kasvojenkohotusta uusien versioiden muodossa, joten miksi ei Wii?  Wii HD olisi luonnollinen jatkumo ja ehkä se kaikkein todennäköisin Nintendon liike? Xbox 360 täyttää taas ensi vuonna 5 vuotta, joten seuraajan suunnittelu on jo varmasti pitkällä.


« Viimeksi muokattu: 27.05.2013 00:12 kirjoittanut Ephram »
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #1 : 29.12.2009 19:37 »
Kraidi Jäsen Viestejä: 1 203 Basaaripisteet: 7 Profiili WWW En tiedä mitä ajatella seuraavasta sukupolvesta. En itse asiassa ole koskaan varsinaisesti ajatellut siitä mitään, paitsi ehkä elätellyt jonkinlaisia toiveita että Nintendo tekisi vielä joskus konsolin jonka pelitarjonta onnistuisi olemaan samanlaista voittoa kuin GC:n. Liiketunnistuksen aika voisi olla myös ohi omasta puolestani tämän sukupolven jälkeen, mutta pahoin pelkään että sekin on tullut jäädäkseen.
Kuvasigut pois. t: reijo
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #2 : 29.12.2009 19:48 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Olisi tosiaan aika merkillistä jos "voittava tekniikka" ei saisi kopioijia. Kun sitähän yritetään kopsata jo nyt erilaisten liitännäisten avulla.

En usko olevani ainoa, joka Mario Galaxya ja Metroid Prime 3:a (hienoja pelejä) pelatessaan ajattelee "miltä nämä näyttäisivät, jos ne olisi tehty PS3:n tehoisella konsolilla?".
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation « Vastaus #3 : 29.12.2009 19:57 »
Kabanossi Moderaattori * Viestejä: 2 517 Basaaripisteet: 6 Profiili WWW Nintendon on ainakin aika panostaa nettiominaisuuksiin. Tämä nykyinen on niin säälittävä räpellys. Onko yksi, jokaisessa pelissä toimiva pelaajatunnus liian vaikea asia? Entä voice chat? Mario Kart netissä kavereiden kanssa ja äänikommunikaatiolla olisi helvetin nasta juttu. Live + PSN = mahtavuutta. Liikkeentunnistus on kyllä tullut jäädäkseen. Haloa haluan kuitenkin pelata jatkossakin padilla.
IGDB.com | Internet Game Database
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation « Vastaus #4 : 29.12.2009 19:58 »
Fyysinen Preesens Pakko toistaa Jäsen Viestejä: 1 838 Basaaripisteet: 1 Profiili
Nintendon on ainakin aika panostaa nettiominaisuuksiin. Tämä nykyinen on niin säälittävä räpellys. Onko yksi, jokaisessa pelissä toimiva pelaajatunnus liian vaikea asia? Entä voice chat? Mario Kart netissä kavereiden kanssa ja äänikommunikaatiolla olisi helvetin nasta juttu. Live + PSN = mahtavuutta. Liikkeentunnistus on kyllä tullut jäädäkseen. Haloa haluan kuitenkin pelata jatkossakin padilla.
Mitä? Eikö se olekin tarpeeksi hubaa pelata Mario Kartia netissä samalla jutellen irkissä?
My name is Dexter. Unlike many of you believe, I’m not a serial killer. I’m not very much afraid of blood either.

-----

Fyysinen Preesens moderaattoriX.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #5 : 29.12.2009 20:41 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili
En usko olevani ainoa, joka Mario Galaxya ja Metroid Prime 3:a (hienoja pelejä) pelatessaan ajattelee "miltä nämä näyttäisivät, jos ne olisi tehty PS3:n tehoisella konsolilla?".

Huonot esimerkit valitsit, sillä nuo pelit on tehty Wiin ehdoilla ja eivät häpeä laisinkaan Gears of Chartedien vieressä. Lähinnä siksi, että yksinkertaisemman tekniikan päällä taiteelliset valinnat näkyvät ja painavat enemmän.


Seuraavan sukupolven koneet eivät itseäni sinällään kiinnosta. Todennäköisesti niissä on liiketunnistusta ja hienoa uutta rautaa. Mutta kuten tämä sukupolvi oikeastaan näytti, ei niillä ilman näkemystä omaavia pelinkehittäjiä tehdä paskaakaan. Heha minustakun suurin osa parhaista pelisarjoista on nähnyt paskimmat osansa juuri tämän sukupolven aikana.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #6 : 29.12.2009 21:09 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Minusta taas nuo esimerkit olivat vallan valideja. Vaikka SMG ja Prime 3 ovatkin Wiin näyttävimpiin kuuluvia pelejä, niin kyllä ne oikealla next gen -raudalla olisivat olleet helvetisti hienompia. Tuskin Nintendon/Retron näkemys olisi pettänyt vaikka tehoja olisikin ollut lisää.

Millainen peli esim. MP1 olisi ollut N64:n raudalla? Osa Metroid Primen ja Ocarina Of Timen loistavuutta on, että ne olivat ajallaan teknisesti erittäin säväyttäviä pelejä, joista välittyi aito "wow" -kokemus. Pinnan näkee ensimmäiseksi, sitten tulee kaikki muu.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #7 : 29.12.2009 22:15 »
migge Jäsen Viestejä: 3 172 Basaaripisteet: 0 Profiili
Millainen peli esim. MP1 olisi ollut N64:n raudalla? Osa Metroid Primen ja Ocarina Of Timen loistavuutta on, että ne olivat ajallaan teknisesti erittäin säväyttäviä pelejä, joista välittyi aito "wow" -kokemus. Pinnan näkee ensimmäiseksi, sitten tulee kaikki muu.
Pinnan tosiaan näkee ensimmäiseksi. Nyt kun tässä on nykygeniä tullut pelattua jo muutama vuosi, sitä on vain entistä varmistuneempi teknisen visuaalisuuden olevan toissijainen seikka videopeleissä. Galaxya tai Prime 3:a pelatessa ei käynyt muut pelikoneet mielessäkään, kun itse pelit olivat niin loistavia. Saman asian voisi kääntää myös toisinpäin. Gears of War 2 on loistava peli, joka on myös erittäin vaikuttava teknisesti. Silti se toimisi aivan hyvin myös karsituillakin silmänkarkeilla.

Liikkeentunnistus on varmasti tullut jäädäkseen, mutta nykymuodossaan sitä tuskin nähdään seuraavalla konsolisukupolvella. Wiin liikkeentunnistus, varsinkin ilman Motion plussaa, on melko yksinkertainen kiihtyvyyssensoriin perustuva ratkaisu. Sonyn ja MS:n uudet ratkaisut vievät konseptia hieman teknisesti eteenpäin, mutta jo itse peliohjaimet kertovat kuluttajalle ettei niillä ole tarkoituskaan pelata kuin vain niille erityisesti suunniteltuja pelejä. Tämän sukupolven paras tekninen saavutus Wiimoten IR -osoitin lupaa kuitenkin jotain hyvääkin tälle kehityssuunnalle. PC -maailmassa hiiri on pelivälineenä osoittautunut korvaamattomaksi ja konsolipuolella kehittynyt osoitinteknologia voi hyvinkin löytyä seuraavan sukupolven jokaisesta konsolista. Ainakin itse toivon näin. Vaikka analogitatit ovat kehittyneet vuosien saatossa, ovat ne hyvin rajoitteisia. Esimerkiksi fps -peleissä joudutaan vielä nykyäänkin käyttämään hyvin voimakkaita automaattitähtäimiä.

Itse kuitenkin toivoisin seuraavalta sukupolvelta itsestään selvien teknisten parannusten sijaan jotain sellaista, joka mahdollistaisi luovempia pelejä ja vapaampia käsiä pelinkehittäjille. Ehkäpä parempi tuki pienille julkaisuille, joka saattaisi mahdollistaa useammin World of Goon tapaisten mestariteosten julkaisun.
www.playfire.com/migge
tallennettu
Re: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #8 : 29.12.2009 22:41 »
Xerobos Jäsen Viestejä: 336 Basaaripisteet: 0 Profiili En täysin tyrmää liikkeentunnistusta tulevissa konsoleissa. Wiin suurin ongelma on ollut, että napin painallus on korvattu epämääräisellä vatkaamisella. Se aiheuttaa epätarkkuutta ohjaukseen, joka johtaa taas syvään vitutukseen. Esimerkiksi MadWorld jäi kesken ennen kuin edes ennätti alkaa juuri tästä syystä. Motion plus on askel oikeaan suuntaan, koska se toi pelattavuuteen syvyyttä. Resort on vain sisällöltään niin köyhä ettei sitä kovin pitkään jaksanut pelata. Mutta jonkinlainen konkreettinen käsissä pidettävä ohjain on kuitenkin pakollinen. Haloa Project Fatalilla? Ei kiitos.
(Killzone 2:ssa) "Seiniä ja sillankaiteita pitkin pomppiessa tuli tosin enemmän mieleen Mirror's Edgen pelaaminen kuin karskin toimintapelin"
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #9 : 29.12.2009 22:46 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Mielenkiintoista on myös spekuloida, kuka julkaisee ensin konsolin, jolle sisältö myydään vain ja ainoastaan internetin välityksellä. Muistelen, että Microsoft kommentoi jokin aika sitten, että he haluaisivat olla ensimmäisinä tuomassa sellaista konsolia markkinoille.

Seuraava sukupolvi on siihen ehkä liian aikainen, mutta eihän sitä ikinä voi tietää varmaksi. Yllätyksiä on nähty ennenkin. Jos pelien hinnat tippuisivat sen seurauksena, niin ainakaan minä en laittaisi hanttiin.
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #10 : 29.12.2009 23:09 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili Seuraavan sukupolven fokukset ovat kauttaaltaan erittäin mielenkiintoisia. Olihan tähänkin sukupolveen tullessa tietty HD-ominaisuus joka toi pientä jännitystä, samoin WiiMote, mutta tämän sukupolven tuomat tai sen aikana tulleet uudet tuulet vaikuttavat varmasti ensi sukupolven laitteiden suunnittelijoihin. Yksi päivän selvä asia on tietysti WiiMote, mutta myös ladattavan sisällön lopullinen läpi murto. Verkkopalvelut ovat tulleet jäädäkseen.


Nintendo
Tällä lafkalla riittää uudistus rohkeutta rahaa omiin näkemyksiinsä. Tämä yhdistelmä on todellinen arvoitus, enkä usko että Nintendo tekee päätöksiään ainakaan fanien natinan pohjalta, muuten kuin että vanhat sarjat nähdään. Tämä ei tosin tarkoita etteikö sieltä tulisi jotain faneille. WiiMoten seuraaja on totta kai itsestään selvyys, mutta tehojen kohotuksen määrä ja nettipalvelun päivitykset ovat arvoituksia.

Se on minusta aika varma, että Nintendo tuskin tulee nojaamaan erityisen vahvasti nettijakeluun tai yrittäisi nostaa nettijakelua samalle viivalle fyysisen formaatin kanssa. Jos veikata pitäisi (ja nythän siis pitää) voisin heittää, että Nintendolla on jokin uusi kikka ohjauksessa jälleen mielessä. 3D voisi olla yksi vastaus, mutta sen tarvitsema suuri virkistystaajuus/frame rate vaatii raudalta hiukan enemmän joten tähän en ihan heti usko. Se kuitenkin on aika varma myös että erityisen mahtavaa ja uutta numeron murskaus -rautaa sieltä tuskin tulee, kustannustehokkuuden vuoksi. Nintendo on näistä kolmesta suuresta suurin arvoitus.


Sony
Omat toimivat ideat ovat loistaneet enemmän tai vähemmän poissa olollaan Sonylta tässä sukupolvessa, enkä ole Sonylta tavannut kolmen sukupolven aikana muutenkaan mitään notkeaa muuntos- tai kehityskykyä. BD = cool, mutta eihän se peliä tee. Home = En vieläkään tajua mitä ideaa tässä on. LBP = Kaukana odotuksista. "Huima" Cell ja RSX = Eihän niilläkään pelejä tehdä. Sony varmasti panostaa BD-formaattiin ja verkkojakeluun, sekä yrittää tuoda WiiMote kopiota markkinoille, jokaisiin lisänä pieniä yksityiskohtia joita muilla ei ole. Eli vähän kaikkea mitä muilla oli jo tässä sukupolvessa päivityksineen. BD saattaa jäädä Sonyn omaksi jutuksi, mutta tiedä sitten...

Yhdestä uudesta ominaisuudesta olen lähes varma: 3D. Sony on aina tuonut rautaa ja visuaalisia uusia ominaisuuksia mukaan joten 3D sopii tähän kaavaan erityisen hyvin. Hienointa olisi jos panostettaisiin ihan todelliseen 3D tekniikkaan, eli kuva projisoitaisiin pelaajan ympärille, mutta tämä voi olla ehkä liikaa toivottu :) Mutta jos sen joku tuo niin se on varmasti Sony. En sitten tiedä vaatiiko perus 3D loppujen lopuksi raudalta tai koneelta yleensäkkään kuinka paljon. Jos vaatimukset eivät ole suuria, tuki löytyy varmaan joka koneesta.

Tosin teattereissakin pyörivä "normi" 3D tarvitsee ehkä hiukan kokemusta että voisi sanoa olisiko se hyvä juttu vai ei. Vaikka kyllä se kuulostaa hienolta että vihollisen veitset hyppisivät ohimolle, puiden oksat tulisivat lähelle jne. mutta tämä voi tarvita sen kikan mitä harrastelijat tekivät WiiMotelle. Eli kuva seuraa pelaajan liikkeitä jolloin pelaaja voisi oikeasti kurkistaa esteiden taakse jne. Tällöin esim. tietyt väistöt hoidettaisiin omalla liikkeellä, eikä ristiohjaimella.

Verkkopalvelua varmaan kehitetään lisää maksulliseen suuntaan, varsinkin jos tuodaan taas täysin uutta tekniikkaa. Mutta veikkaan siis että Sony jatkaa vanhalla tutulla linjalla kuitenkin hiukan säästeliäämmin. Eli esim. samaa tehoharppausta tuskin tulee. Verkkopalvelua todennäköisesti myös sidotaan enemmän Sonyn elokuva tuotannon kanssa yhteen, joka tarkoittaa trailereita ja elokuvia. Tosin tämähän on jo enemmän tai vähemmän nykypäivää.


Microsoft
M$ omaa ehkä suurimman ratkaisun paikan: Lähteäkö tukemaan fyysistä mediaa vieläkin ja ottaa sen BD:n tai kehittää rahalla toisen, vai siirtyykö täysin nettijakeluun. Jälkimmäinen vaihtoehto voi kuulostaa aika epätodennäköiseltä, jota se ehkä onkin, mutta M$ on alusta asti ollut verkon kannalla ja panostaa siihen joka vuosi enemmän. Joten vähintäänkin rinnakkainen kokonaisten pelien jakelu palvelu myös ns. "normipeleille" on hyvinkin todennäköinen. Tämä tarkoittaisi mielettömän suurta kovalevyä jolloin pelkkä asennuslevyjen myynti hyllyssä olisi varsin todennäköinen ratkaisu, koska tämähän tarkoittasi mahdollisuutta jälleen DVD-formaatille tai joka tapauksessa muulle kuin BD:lle.

M$:n nettipanostus on kuitenkin taattu jolloin verkosta tullaan saamaan enemmän leffoja, pelejä ja kaikkea hyödyllistä ja hyödytöntä. Osaltaan tämä on myös nykypäivää (kuten Sonylla), mutta luulen että tähän kuitenkin panostetaan enemmän kuin Sonylla tai Nintendolla. Nintendoa kun ei kiinnosta ja Sonylla kuitenkin on BD.

Natal on myös pieni kysymysmerkki. Tämä erillinen Natalin julkaisu tässä sukupolvessa on varmasti myös jonkinlaista testiä ensi sukupolvea varten. Vaikka se onkin aika selvää että Natal myös uudesta konsolista löytyy. Natalin lisäksi toivoisin kyllä myös jonkinlaista "WiiMotea". Käsillä huitominen ilman minkäänlaista "asetta" tuomassa tuntumaa kuulostaa oudolta. Eli ikävältä. 3D voisi olla myös varsin mielenkiintoinen lisä Nataliin, mutta jos tämä vaatii erityisemmin tehoja, voi tämä jäädä pois M$:n uudesta "konsolista". Verkko on kuitenkin M$:n "se" juttu. Vaikka tehoista on kyllä paha sanoa, mutta en silti usko että M$ niihin panostaa erityisemmin. Se kun varmasti oppi jo alkuperäisen Xboxin aikoina että tehokkain hightech laite ei käytännössä vaikuta menestykseen, jota X360 on varmasti vahvistanut.

Eli M$:ltä tulee kodinviihdekeskus ympärivuorokautisella verkkoyhteydellä jota ohjataan enemmän tai vähemmän Natalilla. Periaatteessa voisi sanoa että Sonylta tulee samanlainen laite, mutta luulen että M$:n panostus verkkoon suurempi kuin Sonylla, joka yrittää ottaa vähän kaikilta kaikkea ilman erityistä fokusta.



Yhteenveto:
Sony: Sitä samaa eli vähän kaikkea paremmalla suunnittelulla ilman erityistä fokusta.
M$: Pelaajaverkko, äitiverkko, isäverkko, leffaverkko, uutisverkko jne.
Nintendo: ?.....joku uusi "kikka" ja teho lisäys liki PS3:n ja X360:n tasolle.

Kovan tason spekulointia :) Täytyyhän jonkun heittää edes hiukan sytykettä että saataisiin tähän "muka aikuiseen ja fiksuun" porukkaan hiukan liekkiä perseeseen. Sota pystyyn!!


« Viimeksi muokattu: 29.12.2009 23:19 kirjoittanut JayeizH »
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #11 : 29.12.2009 23:24 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili

Nintendo: ?.....joku uusi "kikka" ja teho lisäys liki PS3:n ja X360:n tasolle.

Kovan tason spekulointia :) Täytyyhän jonkun heittää edes hiukan sytykettä että saataisiin tähän "muka aikuiseen ja fiksuun" porukkaan hiukan liekkiä perseeseen. Sota pystyyn!!

Nintendosta on paha sanoa. En yhtään ihmettelisi vaikka sieltä tulisi seuraavaksi kuuraketti. Ja vielä vähemmän ihmettelisin jos se myisi taas itsensä huipulle.

Minua kiinnostaa enemmän että milloin? Omistan ps3:n, ja jos ajatellaan että olen ostamassa saman puljun uuden konsolin, voisin ostaa sen vuonna 2015. Eli se julkaistaan jo 2014 mutta otetaan viive huomioon ;) Joooos taas tahtoisin Xboxin tilalle uutta (mitä en siis omista tällä hetkellä), vuosi 2012 olisi passeli. Koska se nyt on nykyisistä  vermeistä se vanhin. Ja kuten sanottua, Nintendosta on paha mennä spekuloimaan. Tältä sukupolvelta voisin vielä ostaa DS:n, mutta tuuuuskin enää wiitä, odottelen mieluummin jo seuraavaa kyseisen firman ihmettä.

Ja, mites pc-pelaaminen? Sieltä löytyy ne ehkäpä pahimmat jääräpäät. Ei liikkeentunnistusta, kitaraohjaimia yms, vain näppis ja hiiri.

Lainaus
Sota pystyyn!!

Olen tehnyt osani.
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #12 : 30.12.2009 01:28 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili
Minusta taas nuo esimerkit olivat vallan valideja. Vaikka SMG ja Prime 3 ovatkin Wiin näyttävimpiin kuuluvia pelejä, niin kyllä ne oikealla next gen -raudalla olisivat olleet helvetisti hienompia. Tuskin Nintendon/Retron näkemys olisi pettänyt vaikka tehoja olisikin ollut lisää.

Millainen peli esim. MP1 olisi ollut N64:n raudalla? Osa Metroid Primen ja Ocarina Of Timen loistavuutta on, että ne olivat ajallaan teknisesti erittäin säväyttäviä pelejä, joista välittyi aito "wow" -kokemus. Pinnan näkee ensimmäiseksi, sitten tulee kaikki muu.

Äh. Eivät Super Mario ja Metroid ole ikinä juhlineet samoilla piristeillä kuin esim Gears of War. Metroid Prime oli tottakai teknisesti ajan tasalla saapuessaan, mutta nyt on helvetin helppo nähdä miksi se niin kovaa verkkokalvoihin jysähti. Tyylitajullaan ja sillä, että kaikki huoneet oli käsin veistetty, eivätkä vain neliöitä toistensa perään. Sama pätee Marioon. Marioiden tekninen loisto on aina perustunut tuntumaan ja loikkailufysiikkaan. Ei siihen kovin kummoisia hevosvoimia tarvita. Saati jotain tarkkoja textuureita kun ei Marion tyyli sellaisia ole ikinä yrittänytkään emuloida...

Siksi esimerkkisi haisivat  :)
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Re: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #13 : 30.12.2009 09:29 »
Rocky_Balboa Jäsen Viestejä: 3 937 Basaaripisteet: 1 Profiili WWW Ensi sukupolvessa tulee vielä enemmän paskoja ja helppoja pelejä. Käykää pelaamassa uudelleen King Kongin Kongilla kiipeilykohtaukset ja tiedätte mitä odottaa pelimekaanikalta. Erona on vain se, että napinpainalluksen sijaan käytetään kameraa tai jotain taikakeppiä.

Ensi sukupolven parhaat pelit ovat varmaankin remasteroituja klassikoita ja myös genret joita ei voi heiluttamisella pilata, kuten mättöpelit.

Kaikki konsolit ovat varmaan aika samaa paskaa, mutta luulisin, että sama yleisvaikutelma pysyy. Nintendo kusee nettinsä kanssa ja HC-pelaajien kanssa, MS:llä on paskaa laatua ja Sony yrittää pysyä molempien perässä. Sony tosin ehkä vetää enemmän Wiin tyyliin ja tekee halvan konsolin, kun tällä kertaa meni niin vituiksi.
Play-Asia
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #14 : 30.12.2009 12:26 »
Ephram Gyro Man Jäsen Viestejä: 7 858 Basaaripisteet: 0 Profiili WWW Rockyn veikkaus on niin "positiivinen", että ehkä nyt on aika keskittyä lopullisesti elokuviin ja unohtaa padin/moten vatkaaminen  :)
www.mikkoijas.fi – Kirjailijan koti | Mikodemus Youtubessa
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #15 : 30.12.2009 12:37 »
Fraeon /fɹeɪɔnʰ/ Moderaattori * Viestejä: 1 652 Basaaripisteet: 3 Profiili Täytyy kyllä sanoa, että Ephramin liiketunnistuksen viha tuli puun takaa.

« Viimeksi muokattu: 30.12.2009 12:44 kirjoittanut Fraeon »
A légpárnás hajóm tele van angolnákkal
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #16 : 30.12.2009 12:54 »
saska Jäsen Viestejä: 650 Basaaripisteet: 2 Profiili
Täytyy kyllä sanoa, että Ephramin liiketunnistuksen viha tuli puun takaa.

No en ihmetttelisi mikäli nintendon jehutkaan eivät pitäisi sitä onnistuneena. >_>
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #17 : 30.12.2009 14:47 »
Taist0 Cyborg Jäsen Viestejä: 544 Basaaripisteet: 3 Profiili Tulisi vain joku Onliven tyylinen kuukausimaksullinen pelaaminen ja syrjäyttäisi nämä typerät konsolit yms (Sony, Microsoft, Nintendo). Eniten vituttaa se, että uudet konsolit ovat aina jokin itsestäänselvyys, miten se oikeasti kehittää pelialaa eteenpäin jos tehdään peleistä monta eri versioita? Tai sitten jokin peli jätetään yksinoikeudeksi? Nämä uudet liikkentunnistushärdellit ovat vain kikkoja joilla tehdään vain lisää keinotekoisia syitä tämän nykyisen systeemin ylläpitämiseksi.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #18 : 30.12.2009 15:54 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili
Täytyy kyllä sanoa, että Ephramin liiketunnistuksen viha tuli puun takaa.

Epin kaikkea rakastavan ulkokuoren alla kihisee laudan pahin otsasuoni.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Re: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #19 : 30.12.2009 20:17 »
Sharkie Valikoiva pelaaja. Moderaattori * Viestejä: 3 170 Basaaripisteet: 5 Profiili Jos innovointia mietitään, niin esim. Nintendo saattaisi ihan hyvin lähteä kokeilemaan jotain kosketettavien hologrammien kaltaista tekniikkaa. Mikä tuntuu erittäin sopivalta, kun tuossa demossa on kädenliikkeiden tunnistukseen käytetty WiiMotea. Padista kun koitetaan koko ajan päästä eroon, niin miksei sitten teeveestäkin. Ei muuta kuin ne jalkapalloilijat juoksemaan pöydälle ja Mercury Meltdown -tasapainottelua kämmenelle. Ja pian toki joka kotiin viimein ne Minority Report -näytöt ja käsiohjaus. Tästä se lähtee.


Itse olen taas ottanut Wiin ja muiden liikeohjainten myötä melkeinpä askeleen taaksepäin, ja rakastunut perus-padiin uudelleen. Sen käyttely on niin luonnollista ja vaivatonta, varsinkin nyt langattomuuden myötä, eikä minusta ole väärin jos pelaaminen ns. tuntuu pelaamiselle. Wiimote on loistava keksintö joihinkin erikoistapauksiin ja party-peleihin, ja Rock Band -tyyppiset erikoisohjaimet tietenkin toimivat kuin häkä, kun ne voidaan tehdä siihen tiettyyn tarkoitukseen tietyn immersion lisäämiseksi, mutta jotenkin sitä aina löytää itsensä kaikesta tästä huolimatta lopulta padi - tai padinkaltainen käsikonsoli - kädessään. Olisikin siis siistiä, jos joku onnistuisi uudistamaan peliohjain-suunnittelun tällä saralla täysin. Sitten analogitikkujen kun ei ole tapahtunut paljon mitään, mikä tietenkin kertoo tavallaan designin hioutumisesta jonkinlaiseen huippuunsa. Tarvittaisiinkin siis uusia uria. Kenties vähän lomaa peukaloille ja muita sormia käyttöön enemmän? Pienempi? isompi? Kaksiosainen mote-nunchaku-kombon tapaan, mutta ilman liiketunnistusta? En tiedä.

Ennen kaikkea olisi kuitenkin aika keskittyä niihin omaperäisiin peli-ideoihin, ja rauhoittaa vähän rautapuolta. HD on jo tätä päivää, ja pelit näyttävät uskomattomilta, joten ihan hirveä kiire mulla ei ainakaan ole eteenpäin graffojen ja muun tekniikan suhteen. Uutta inspiraatiota, uusia genrejä, loistavia pelejä. Niitä peräänkuulutetaan ja lujaa. Ulkonäkö vie huomion ensin, mutta sisältö on se millä lopulta voitetaan. Siitä kertonee sekin, että edelleen pelaan heittämällä eniten käsikonsoleilla. Reissupelaamisen luonne tekee peleistä helposti lähestyttäviä ja pakottaa ajattelemaan asioita vähän uudella tavalla. Eniten ehkä siis odotankin sitä, mitä seuraavilla oikeasti uusilla käsikonsoleilla, niin Nintendolta kuin muiltakin, on tarjota.
"Why don't you glue yourself to the television set, completely ignore me, and play Nintendo until you're too tired to make love?"
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #20 : 30.12.2009 21:46 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili Liikkeentunnistus tms. on kyllä tullut jäädäkseen. Ja minusta tässä ei ole mitään vikaa kunhan se tehdään pelin ehdoilla eikä peliä sen ehdoilla. Eli sitä ei pidä käyttää vaan sitä saa käyttää. WiiMote on toimiessaan todella hieno lisä, mutta kaikenlainen epämääräinen heiluttelu on kyllä aivan turhaa. Parhaiten tämän minusta huomaa Zeldassa. Se toimisi paljon paremmin napeilla jotka olisivat tarkkoja ja yksinkertaisia. Tätä voi verrata hyvin PC:n hiireen. Hiiri ei vain toimi kaikissa tilanteissa, ja jossain tilanteissa hiiri on taas ehdoton.

Minun siunauksen liikkeentunnistus saa jo pelkästään FPS-genren vuoksi.



Toisesta aiheesta: 'PlayStation 4' May Not Include Cell Processor. Jutussa puhutaan myös että PS3:n julkaisu olisi vuonna 2012 aikaisintaan. PS4:n kehityksen todellisesta tilanteesta on paha mennä sanomaan, mutta jos nyt ei ole vielä suht selvää tietoa mitä arkkitehtuuria prossu käyttää, voisin veikata että 2012 on aika positiivinen arvio.


« Viimeksi muokattu: 31.12.2009 10:26 kirjoittanut JayeizH »
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #21 : 30.12.2009 22:22 »
migge Jäsen Viestejä: 3 172 Basaaripisteet: 0 Profiili Jos nyt lähdetään tuota tulevaisuuden peliohjainta hieman enemmän visioimaan, niin itse ainakin uskoisin ja toivoisin näkeväni jonkinlaista peruspädin ja mote+nunchuck yhdistelmää. Eli ohjaimessa voisi olla normaali määrä näppäimiä ja kaksi analogiohjainta. Tarvittaessa ohjaimen "kahvat" voisi irroittaa toisistaan, jolloin toista tai mahdollisesti molempia voisi käyttää osoittimena. Lisäksi näissä ohjaimen puoliskoissa olisi molemmissa omat kehittyneet kiihtyvyyssensorinsa. Tämä olisi siis tilanne, jossa nykyohjainten parhaat puolet olisivat yhdistetyinä.


Muistakaa myös tässäkin topicissa ettei liikkeentunnistuksella ja IR -osoituksella ole toistensa kanssa mitään tekemistä, vaikka molemmat Wii Remotesta löytyvätkin.
www.playfire.com/migge
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #22 : 31.12.2009 10:47 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili
Muistakaa myös tässäkin topicissa ettei liikkeentunnistuksella ja IR -osoituksella ole toistensa kanssa mitään tekemistä, vaikka molemmat Wii Remotesta löytyvätkin.

No käytännössä niitä voi mielestäni tituuleerata samalla sanalla vaikka periaatteessa WiiMotessa ne ovatkin kaksi eri asiaa. Sonyn liikkeentunnistuhan käyttää kameraa ja LEDejä vielä pidemmälle kuin WiiMote IR LEDejään, vaikka kiihdytyssensoritkin kapulasta löytyy.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #23 : 31.12.2009 12:27 »
Vin Jäsen Viestejä: 1 340 Basaaripisteet: 1 Profiili Uusitaas tuo edellisen viestin kysymys:

Mitä tapahtuu pc-pelaamiselle? Vai tapahtuuko mitään? Sille alalle ei olla tuomassa liikkeentunnistusta, eikä muitakaan suurempia mullistuksia. Pelit ostetaan kaupasta, tai jotkut pässinpäät ne laittomasti lataavat, ja muutenkin pc-pelaaminen ei ole kokenut mitään uutta ja ihmeellistä kuten konsolit. Tekniikka tosin kipittää eteenpäin kuin jamaikalainen satasen radalla, mutta se ei vaikuta samalla lailla. Pelejä ohjataan edelleenkin näppistä ja hiirtä käyttäen, tai muita perinteisiä ohjaimia käyttäen, ratti, joystick esmers.

Monet pc-pelaajat valittelevat myös sitä että pelejä ei enää tehdä hyvin puuceelle, vaan pelit ovat vain käännetty konsolilta, jolle ne ovat pääosin suunniteltu. Tästä en itse tiedä, tähän mennessä oma pc-ura on rajoittunut lähinnä Enemy territoryyn (joka on muutes paras fps mitä maa päällään kantaa 8) ). Ensi viikolla ptäisi uusi kone tulla, joten pääsee pelailemaan vähän monipuolisemmin :) Mutta jos olen oikein ymmärtänyt niin ainakin GTA IV:n pc versiosta on valiteltu? Ja MW2 sotkusta ei varmaan tarvitse muistuttaa...

Mielipiteitä?
Pelaajalauta-->Formulalauta-->Pakkotoistolauta-->Uhkapelilauta-->Turvapaikkalauta-->Hautalauta--> Deadzonelauta-->???
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #24 : 31.12.2009 12:45 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Pelit jotka käännetään konsoleilta puuceelle on syytä pelata sillä konsolilla. Kyllä PC:lle yhä tulee tiettyjen genrejen valiot, eihän tämä mihinkään muutu. Ja PC pelaajat voivat nykyään jo pelata pelejään 3D:nä  :o

Ite ainakin ajattelin pc:llä pelata lähinnä vain RTS pelejä. FPS:t on kivempia konsoleilla.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #25 : 31.12.2009 13:23 »
kep Jäsen Viestejä: 807 Basaaripisteet: 0 Profiili
Mitä tapahtuu pc-pelaamiselle?
Jos Pelit-lehden supertähtikolumnisti Niko Nirviä on uskominen, niin idiootit pelaavat konsoleilla ja älykkäät alfa-ihmiset pc:llä. Kaverilla taitaa muutenkin olla pudonnut pari mohikaania kanootista, kun hän marraskuun lehden kolumnissaan vertasi MW2:n matchmaking-moninpelaamisen tuloa PC:lle DDR:ään:

Lainaus käyttäjältä: Niko Nirvi
Suurin osa konsolipelaajista on täysin tyytyväisiä P2P-moninpelaamisen tasoon. Suurin osa itäsaksalaisista asui tyytyväisenä DDR:ssä, koska ei tiennyt muusta.
Missähän Suomi olisi, jos 1939 olisi ollut rajalla 300 000 dosenttia.
-Gba

Katsoppas kirjoitusasuasi ja vertaa minuun. Itse olen viisitoista vuotias joten älä tule ruikuttamaan, piste.
-IceCold
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #26 : 31.12.2009 15:26 »
Joel-san Administraattori * Viestejä: 938 Basaaripisteet: 3 Profiili
Mielenkiintoista on myös spekuloida, kuka julkaisee ensin konsolin, jolle sisältö myydään vain ja ainoastaan internetin välityksellä. Muistelen, että Microsoft kommentoi jokin aika sitten, että he haluaisivat olla ensimmäisinä tuomassa sellaista konsolia markkinoille.
Olen varsin pitkään suhtautunut digitaaliseen jakeluun suopean välinpitämättömästi. Pari peliäkin olen ostanut digitaalisessa muodossa. Mutta jotenkin alkaa juosta selkärankaa pitkin kylmiä väreitä, kun digitaalinen jakelu on vääjäämättömästi vallannut alaa ja on muodostumassa monen pelaajan pääasialliseksi ostoskanavaksi. Punttia vähän tutisuttaa, että pelit poistuvat tyystin kauppojen hyllyiltä. Minä nimittäin en loppuviimeksi pidä digitaalisista ostoksista lainkaan. En koe omistavani mitään, kun peli näkyy pelkkänä nimenä käyttäjätunnukseni pelilistassa. Digitaalisesti ostettua peliä ei voi pitää käsissään eikä sillä monesti ole ohjekirjaa edes PDF–muodossa. Sitä ei voi myydä eteenpäin. Sitä ei voi löytää alekoreista alennettuun hintaan. Sitä myydään yhdessä nettipalvelussa, joka voi monopolin tavoin hinnoitella pelin ihan miten haluaa. Se voi olla vuodet tappiinsa uuden pelin hintainen. Sitä ei tarvitse löytää huutokauppojen tai kirpparien syövereistä. Tavallaan se on hieno juttu, mutta löytämisen iloa se ei tuota tippaakaan. Peli katoaa bittiavaruuteen, jos palveluntarjoaja päättää vetää töpselin seinästä. Sitä ei myöskään saa enää sen jälkeen mistään. Moni palvelu on niin riippuvainen nettiyhteydestä, että peliä on vaikea pelata ilman nettiyhteyttä. En voi lainata peliä kaverilleni eikä hän voi pelata sitä ellei hän kirjaudu minun tunnuksilla palveluun (joka ei tietenkään onnistu ilman sitä nettiyhteyttä). Tämä on paskaa. Tämä on pelkkää käyttöoikeuksien, lisenssien, myymistä.


Uusitaas tuo edellisen viestin kysymys:

Mitä tapahtuu pc-pelaamiselle? Vai tapahtuuko mitään? Sille alalle ei olla tuomassa liikkeentunnistusta, eikä muitakaan suurempia mullistuksia. Pelit ostetaan kaupasta, tai jotkut pässinpäät ne laittomasti lataavat, ja muutenkin pc-pelaaminen ei ole kokenut mitään uutta ja ihmeellistä kuten konsolit. Tekniikka tosin kipittää eteenpäin kuin jamaikalainen satasen radalla, mutta se ei vaikuta samalla lailla. Pelejä ohjataan edelleenkin näppistä ja hiirtä käyttäen, tai muita perinteisiä ohjaimia käyttäen, ratti, joystick esmers.

Monet pc-pelaajat valittelevat myös sitä että pelejä ei enää tehdä hyvin puuceelle, vaan pelit ovat vain käännetty konsolilta, jolle ne ovat pääosin suunniteltu. Tästä en itse tiedä, tähän mennessä oma pc-ura on rajoittunut lähinnä Enemy territoryyn (joka on muutes paras fps mitä maa päällään kantaa 8) ). Ensi viikolla ptäisi uusi kone tulla, joten pääsee pelailemaan vähän monipuolisemmin :) Mutta jos olen oikein ymmärtänyt niin ainakin GTA IV:n pc versiosta on valiteltu? Ja MW2 sotkusta ei varmaan tarvitse muistuttaa...
PC–pelaaminen ei voi ainakaan kadota. Se vain muuttuu. Kännyköitä ei suunniteltu pelikoneiksi, mutta silti niille tehdään pelejä, koska kännyköillä on käyttäjiä. Tietokoneita käyttää sadat miljoonat ihmiset. Se on totta, että myyntilistojen mukaan pelit myyvät paremmin konsoleilla ja näennäisesti PC:llä menee jatkuvasti huonommin. Syitä huonoihin myyntilukuihin on liian monta listattavaksi, mutta mainitsen muutaman mielestäni tärkeimmän.

PC–pelaajilla on erilainen pelimaku ja kulutustottumukset ovat merkittävästi erilaisemmat kuin konsolipelaajilla. Vaikka PC–pelit ja konsolipelit ovat alati muuttuneet samankaltaisemmiksi, on suosituimpien PC–pelien ja konsolipelien välillä vissi ero. Onnistuneiden PC–pelien elinikä on huomattava eikä PC:llä ei ole sukupolvia. Osti tietokoneen milloin tahansa voi sillä pelata vaikka kuinka vanhoja pelejä. Vanhoja pelejä julkaistaan uudestaan ja uudestaan. Niitä myydään tasaisella tahdilla vuodesta toiseen. Ei ole mitenkään tavatonta, että nykyaikaisen PC:n omistava pelaaja pelaa pääasiallisina peleinään vieläkin vanhoja pelejä. Vanhoja pelejä kuten Diablo II, World of Warcraft, Counter-Strike, Transport Tycoon, SimCity 3000 ja Civilization IV.

Konsolimaailmassa pelejä kulutetaan elokuvien tapaisesti. Pelit myyvät kiivaasti juuri, kun ne julkaistaan ja sitten myyntiluvut hiipuvat nopeasti. Julkaisuhetki täytyy siis valita tarkasti ja mainostaa massojen tietoisuuteen, jotta yleisöllä on lompakot valmiina, kun hetki koittaa. PC–pelaajien huomion kiinnittäminen on huomattavasti vaikeampaa, koska he pelaavat tiivisti niitä vanhoja pelejään. Tämä on yksi syy siihen, miksi multiplattarit myyvät vähemmän PC:llä.

Toinen syy on se, että multiplattarit ovat monesti huonoja käännöksiä konsolipeleistä. Pelit, jotka kehitetään lähtökohtaisesti PC:lle, sisältävät esimerkiksi huomattavasti monimutkaisempia pelimekaniikoita tai omaavat pitkäaikaisia haasteita. Niissä on syvyyttä ja niillä on tarjottavaa vuosiksi eteenpäin. Uskallan väittää, että Dragon Age: Origins säilyy PC–pelaajien huulilla pidempään kuin Mass Effect. Molemmat ovat erittäin laadukkaita pelejä, mutta toinen niistä on konsolimaisen kertakäyttöinen.

Ei tämä kuitenkaan sitä tarkoita, että PC–pelin tarvitsisi välttämättä olla ajaton klassikko menestyäkseen. Riittää, että se osuu PC–pelaajien makuhermoon. Esimerkkinä vaikka STALKER. Peli on vioistaan ja kertakäyttöisyydestään huolimatta menestynyt mainosti. Ei niin, että se jonnekin top–listalle pääsisi, mutta kuitenkin sen verran, että kehittäjät ovat saaneet sillä aikaan hyvän tienestin. PC–pelaajien pelimaku vaihtelee huomattavasti maanosittain. Esimerkiksi amerikkalaiset eivät juuri lämmenneet STALKERin kaltaiselle synkistelylle. Siellähän ne myyntiluvut kaiken lisäksi lasketaan, joten ihmekös tuo, jos listoilla ei muuta näy kuin Simsiä. Konsolipelaajat ovat paljon yhtenäisempää porukkaa. Menestyvät pelit menestyvät useimmiten joka puolella maailmaa.

Koska edes PC–pelaajat eivät aina jaksa pelata samaa Diabloa koko ajan, saattavat he ostaa digitaalisesti jonkin pikkupelin tapaisen netin lukuisista palveluista, joiden myyntilukuja ei lasketa mukaan virallisiin myyntilukuihin. Pelit kuten Defcon, Audiosurf ja Portal ovat myyneet huimia määriä Steamissa. Steamista saa nykyään ostettua ne uudet ”isotkin” pelit. Vaikka itse kerään pelejä enkä välitä digitaalisesta pelien jakelusta, on minulla sellainen tuntuma, että monet PC–pelaajat ostavat mielellään pelinsä digitaalisesti. Koska pelejä voi olla asennettuna kymmeniä koneelle, on kopiosuojausten takia fyysisten levyjen vaihtelu CD–asemaan rasittavaa. ”Digitaalipelien” kanssa tätä ei tarvitse tehdä.

Ja vielä viimeiseksi. Niin kauan kuin Xbox pysyy voimissaan, käyttää grafiikkarajapintanaan DirectX:ää ja sisältää PC–tyyppistä rautaa, ei ole mitään syytä, miksi multiplattareita ei julkaistaisi myös PC:lle, koska ne ovat vähällä vaivalla portattavissa.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #27 : 31.12.2009 16:19 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Toisaalta ladattaviin peleihin nuo alennukset tuntuvat tulevan huomattavasti nopeammin kuin fyysisiin. Ja niillä ihmiset välttäisivät nämä suomalaisten kauppojen 70 euron hintalaput jostain potentiaalisesti täysin paskasta pelistä. Steamista on helppo ladata demo ensin.

Musiikkia haluaisin edelleen kerätä fyysisesti hyllyihin pölyttymään. Levyt ovat halpoja ja CD soittimia löytyy vielä pitkälle tulevaisuuteen. Monesti läpyskät sisältävät vielä lyriikatkin. Pelit taasen ovat aivan liian kalliita kerättäviksi hyllyyn. Niiden jälleenkokemis arvo on huomattavasti pienempi kuin musiikin tai elokuvien. Tällä tarkoitan sitä, että peli on aina työläämpi aloittaa uudelleen ja vaatii monesti juuri sen tietyn laitteen, jolle se on kehitetty. Kuka tietää seuraavan sukupolven emuloinnistakaan mitään... oma PS2 pelien kokoelma tuntuu täysin turhalta kun en jaksa ostaa uutta PS2:sta enää, varsinkin kun kone ja sen lisälaitteet vievät taas lisää tilaa kämpästä.

Eli sen digitaalisen pelin säilyvyys ei minusta ole mikään suuri kauhu, kun sama vika löytyy perinteisistäkin peliformaateista.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #28 : 31.12.2009 17:28 »
JayeizH Kiistely on turhaa mutta hauskaa Jäsen Viestejä: 4 699 Basaaripisteet: 2 Profiili Itselläni on ollut hiukan sama pelko tuon digitaalisen jakelun kanssa kuin Joelilla. Mutta nykyään olen hiukan rennompi asian kanssa. Tämä johtuu siitä että peleistä on tullut minulle yhä enemmän kertakäyttö viihdettä. Ostettuja elokuvia katson aina useampaan kertaan jonka vuoksi en ole sielä lämmennyt yhtään digitaaliselle jakelulle. Mutta en pelannut samoja pelejä useampaan kertaan innokkaimpina pelivuosinakaan kovin useasti, joten nykyään sellainen on jäänyt täysin. Edelleen pelailen tietty joitain vanhoja klassikkoja kun into niihin palaa, mutta tämä on niin nostalgia pohjaista että peli unohtuu usein muutaman pelikerran jälkeen.

Se tuossa digitaalisessa jakelussa on että tekniikan muuttuessa (varsinkin PC:llä) pelinomistus ei ole todellakaan ole ikuinen. Jos 10 vuoden päästä pelailet X360:llä ladattua peliä ja kovalevy menee rikki, ne pelit oli suurella todennäköisyydellä siinä.

Lisäksi minun tämä pelien kertakäyttöisyys on latauspelien näkökulmasta aika hanurista, koska sitä et vaihda toiseen peliin tai myy. Maksan pelistä 40-50€ ja pelaan sitä 6h ja se on siinä. Vaihtoarvoa ei ole. Työllistetyille tämä tietysti ei välttämättä ole niin suuri juttu, mutta köyhemmälle pelaajalle kyllä.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
Vs: Mitä tapahtuu seuraavassa konsolisukupolvessa? (Wii 2, Xbox 720, Playstation 4) « Vastaus #29 : 31.12.2009 19:11 »
zoukka guli Jäsen Viestejä: 5 054 Basaaripisteet: 14 Profiili Jälleenmyyntiarvo on hyvä pointti. Mutta itsestäni tuntuu, että digitaaliset pelit ovat vähintäänkin tuon tulevan myyntihinnan verran halvempia kuin fyysiset kopiot. Ja sen latausoikeus pitäisi säilyä ostajalla teoriassa loputtomiin. Kyllä ainakin suurimpia välittäjiä voi alkaa tökkimään jos pelisi häviävät. Onhan meillä kuitenkin kuluttajasuoja.

Dragon Age on varmasti poikkeus sääntöön, mutta siis eikö pelin saanut viidellä eurolla tässä taannoin? Se on jo aika julma ero kaupan hyllyllä nötköttävään versioon.
"polvillaan nintendon edessä"
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 32
Tulostusversio
Siirry:  

Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines