Pelaajalauta

Yleinen => Pelikeskustelu => Aiheen aloitti: Ephram - 30.08.2019 08:00



Otsikko: Legend of Zelda: Link's Awakening | Open your eyes...
Kirjoitti: Ephram - 30.08.2019 08:00
Links Awakening ei tietenkään tule tarjoamaan sellaista satojen tuntien hiekkalaatikkoa kuin mitä BotW. Sen sijaan se on mitä taidokkaimmin tehty perinteisen kaavan Zelda, joka osaa silti yllättää pelaajansa, varsinkin ensikertalaiset. Koholint jää mieleen kiehtovana, mysteerisenä lokaationa, missä asiat tuntuvat olevan hieman vinksallaan. Nintendo on kunnioittanut tarkalleen alkuperäisen pelin karttaa, ja luonut Grezzon tuella LA:n uudestaan dioramaa muistuttavalla tyylillä. 

Peliin on rakennettu myös ominaisuus suunnitella omia luolastoja valmiista palasista, joita avautuu lisää, kun Link läpäisee dungeoneita. Tämä onkin suoraa flirttailua idealle Zelda Makerista – sillä erolla, että missään ei tietääkseni ole vahvistettu, että pelissä pääsisi seikkailemaan muiden pelaajien tekemissä luolastoissa.

Lupaavia pelejä ei tältä syksyltä puutu, mutta LA on silti itselleni ehkä se odotetuin peli koko loppuvuoden tarjonnasta, sillä Zeldan tunnelmaa ja virheetöntä pelattavuutta on vaikea päihittää.


Otsikko: Vs: Legend of Zelda: Link's Awakening | Open your eyes...
Kirjoitti: Ephram - 20.09.2019 12:26
Pelasin äsken ensimmäisen luolaston. LA on miellyttävän näköinen katsoa ja kuunnella, ja maailman kompaktius tuntuu toinen toistaan massiivisempiin open world -peleihin tottuneena piristävältä. Ei tule niin suurta ähkyä ja pähkäilyä siitä, mitä tekisi ja minne menisi, vaikka onhan tässäkin maailmassa mukavasti puuhailtavaa. Jokainen neliösentti on vain käytetty fiksusti.

Koholintin häröys ja omalaatuisuus hymyilyttää. Hahmojen nimiä ja dialogia myöten pelistä hohkaa ihana omituisuus, jota graafinen tyyli täydentää loistokkaasti. Kun ulkona syksy jo alkaa saada voittoaan, tuntuu erityisen hyvältä pelata näin värikästä ja hyväntuulista videopeliä.

Sitten risuja: jokainen keskustelupalstoja lukeva onkin varmaan jo tietoinen, että pelissä on omituisia ongelmia ruudunpäivityksen kanssa. Yleensä aina uudelle alueelle tultaessa fps tippuu kuudestakympistä kolmeenkymmeneen, kunnes nousee pian takaisin normaaliksi. Nimimerkki Brainchild kirjoitti Reseterassa, että hänen tietämyksensä mukaan tämä johtuu RAM-muistista ja sen kaistanleveydestä, joka on ollut aina suurin pullonkaula Switch-käännöksissä. Ruudunpäivitykseen vaikuttaa sekin, miten nopealta tallennusformaatilta peliä pelaa. Digiversion ostajien kannattaakin asentaa Zelda Switchin sisäiseen muistiin.

Mainonnassa Nintendo ratsastaa nostalgialla, mutta vanhan liiton pelaaja kokee Linkin kontrollin saatuaan pettymyksen, kun vihreänuttu ei liikahda minnekään ristiohjaimella; puolirikos on tapahtunut.


Otsikko: Vs: Legend of Zelda: Link's Awakening | Open your eyes...
Kirjoitti: Partajeesus - 20.09.2019 22:51
Itse elättelin toiveita, että olisin päässyt tätä vloppuna pelaamaan, mutta ei tullut pakettia vielä noudettavaksi.
Gigantista olisi erikoisversio tulossa, mutta lähettivät sen vasta pari päivää sitten.
Tuossa on kyllä yksi hienoimmista steelbook koteloista. Ennakko kuvien perusteella näytti siltä, että ne gameboyn napit ja dpad on vaan maalattu siihen, mutta ne onkin mallinnettu hienosti.

http://www.youtube.com/watch?v=8pfulHA9cmU



Otsikko: Re: Legend of Zelda: Link's Awakening | Open your eyes...
Kirjoitti: Lanttu - 24.09.2019 12:27
Nuo ruudunpäivitysongelmat kyllä kuulostavat nakertavilta. Ei Nintendon omilta peleiltä moisia ongelmia odottaisi. Etenkään, kun ei tuo graafisestikaan niin kummoinen ole. Pelin täyshintaisuus vain kasvattaa ongelman suuruutta.

Ilman ruudunpäivitysongelmia olisin saattanut jo ostaa pelin. Nyt on niin paljon muutakin pelattavaa odottamassa, että mieluummin panostan niihin, ja palaan mahdollisesti joskus myöhemmin Link's Awakeningin pariin, jos jaksan ja/tai ongelmat on saatu korjattua. Olen tottunut nykyään sen verran hyvään, että keskimäärin 30 fps pelit tuntuvat aika ankeilta. Pelistä riippuen sen kanssa elää, jos fps on tasainen, mutta nämä Link's Awakeningin 60 -> 30 tai jopa alle pudotukset kuulostavat ja näyttävät vielä tasaista 30 fps häiritsevämmältä.

Harmillista, sillä muutoin paketti kuulostaa erittäin hyvältä päivitykseltä. Pelasin pelin aikoinaan läpi ihan Game Boy (Advancella), mutta nykymittapuulla alkuperäisessä on rajoitteensa. Kaksi tavaraslottia pakottavat jatkuvaan tavaroiden vaihteluun, mutta rasittavinta on ikuisuuksia kestävät tekstilaatikot, jos vahingossa sattuu kävelemään liian raskasta esinettä päin, jota ei voi ilman apuvälineitä nostaa.


Otsikko: Vs: Legend of Zelda: Link's Awakening | Open your eyes...
Kirjoitti: MasterTK - 25.09.2019 11:06
Pelinhän on tehnyt Grezzo, joka on semikuppainen 2nd party developer. OOT remake oli vielä ihan jees, mutta Majora's Maskin remaken kans tyrivät sitä sun tätä. Vaikka hidastelut on pieniä, niin sen huomaa niin helposti, koska peli muuten pyörii kermaisen sulavasti 60fps. En tajua, miten tällaista on voitu päästä julkaisuversioon läpi. Toivottavasti saavat patchattua.


Otsikko: Vs: Legend of Zelda: Link's Awakening | Open your eyes...
Kirjoitti: Ephram - 27.09.2019 06:58
Olen vikassa luolastossa. Jäinkin 7. dungeonissa toviksi jumiin. Piti oikein kunnolla miettiä, tarkastella karttaa ja pähkäillä. Oi sitä fiilistä, kun on jumissa Zelda-puzzlessa ja sitten keksii ratkaisun! Juuri mikään ei tunnu peleissä paremmalta.

On palkitsevaa saada luolastosta uusi esine, ja päästä sen avulla tutkimaan aina uutta palaa kummallisesta saaresta. Toimivaa old school -designia, jonka kryptisyys (puhelinkopeista huolimatta) voi olla nykypeleihin tottuneelle ongelmallista. Ainakin BotWista suoraan siirtyvät kummastelevat, miten vähän liikkumatilaa alussa Linkillä on. Ei sillä, että se olisi minulle ongelma. LA on mitä nautinnollisinta klassista Zeldaa.

Saa nähdä, onnistuuko Grezzo vakauttamaan ruudunpäivitystä. Good Feel joutui laskemaan Yoshi's Crafted Worldin resoa telakoitunakin ajoittain 576p:n tasolle, jotta UE4-peli säilytti vakaan 60 kuvan ruudunpäivityksen. Missään ei tosin tietääkseni ole vahvistettu, että tämä pyörisi UE4:llä. Grezzo ainakin etsi vuonna 2017 Unrealia taitavia ohjelmoijia tiimiinsä.


Otsikko: Vs: Legend of Zelda: Link's Awakening | Open your eyes...
Kirjoitti: Ephram - 04.02.2021 08:06
Olen Hero-moodi-läpipeluuni loppupuolella, ja LA alkaa nousta suosikikseni kaikista 2D Zeldoista. Peli on rytmitetty aivan loistokkaasti, temppeleissä tutkimisen ja overworldissa seikkailun välinen suhde on saatu hiottua juuri oikeaksi, pelin ollessa sen pituinen kuin sen pitää, eikä tippaakaan päälle. Toinen pelikerta on ollut vielä ensimmäistäkin nautinnollisempi. Tiukkaa pelisuunnittelua parhaimmillaan!

Ja se ilmapiiri pelissä: tämä ei ole A Link to the Past, Ocarina, Majora tai BotW. Ei, tämä on Link's Awakening. Peli leijuu oudossa, omassa ulottuvuudessaan, vähän samaan tapaan kuin SMB 2. Pelien lopuista voi myös löytää tietyn yhtäläisyyden...

Kolme Zelda-toivetta tulevaisuudelle:

1) Tehkää A Link to the Past -remake, vähän samaan tyyliin, mutta aavistuksen synkemmällä otteella. Tarvitseeko peli sitä? Ei välttämättä, mutta se olisi silti hienoa nähdä ja kokea.
2) Muistakaa myös Oracle of Ages & Seasons. Monelle Zelda-fanillekin melko tuntemattomia pelejä, joille voisi antaa LA Remake -käsittelyn.
3) GB Color Nipa Onlineen. LA:n originaali versio olisi kiva vetäistä läpi tänä vuonna.