Pelaajalauta

Yleinen => Pelikeskustelu => Aiheen aloitti: Ephram - 26.01.2018 07:36



Otsikko: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 26.01.2018 07:36
Wikipedia: Indie-videopelit eli indie-pelit ovat videopelejä, joita kehittävät yksityishenkilöt tai pienet ryhmät ilman julkaisijan taloudellista tukea.

Emme siis keskustele siitä, onko jokin peli pikkutarkasti indie, vaan itse tuotteista. Pilkkua saa rakastaa, mutta ei... tajusitte varmaan?


http://www.youtube.com/watch?v=DQjAPWWgdwM

Celeste herättää huomion jo suunnattomalla arvostelumenestyksellään: Metacritic on pysähtynyt tällä hetkellä lukuun 93, samalla kun foorumeillakin ylistetään tätä brutaalin kekseliästä 2D-tasoikkaa. Harkitsen hankintaa viikonlopun aikana. Paasatkaa ihmeessä pelistä, jos se on tutkassanne tai olette jo pelanneet sitä. Ilmeisesti Celeste muistuttaa paljonkin Super Meat Boyta, jota en ole vielä pelannut.

Celeste löytyy nyt periaatteessa kaikilta alustoilta, ja sen saa omakseen parilla kympillä.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Kraidi - 26.01.2018 11:18
http://www.youtube.com/watch?v=TgNUgeEryCM

Olen pelaillut tätä viime aikoina. Ehkä markkinoiden happoisin indie-peli tällä hetkellä.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Aivis - 26.01.2018 12:22
Celeste herätti kiinnostuksen. 20€ hintalappu vähän mietitytti, mutta jos pelattavuutta löytyy alle eurolla tuntia kohti, ei ollenkaan paha.

Indie-peleistä itselleni yksi odotetuimmista jo parin vuoden ajan on ollut Indivisible.

http://www.youtube.com/watch?v=VBkAr039RUY

http://www.youtube.com/watch?v=Ew_4SwLhSqE


Peli siis yhdistelee metroidvaniamaista etsiskelyä ja tasohyppelyä semi-vuoropohjaiseen taistelusysteemiin, jota monet vertaavat Valkyrie Profilen kaltaiseksi.

Taisteluissa siis pitää aktiivisesti seurata, milloin omilla hahmoilla on tarpeeksi energiaa hyökkäykseen, ja suunnitella comboja vihollisten pään menoksi. Pitää myös olla valppaana vastustajien hyökkäyksille, joiden tekemää vahinkoa voi oikein ajoittamalla lieventää. Eikä tässä seikkailla missään valikoissa, vaan jokaisen hahmon toiminta on sidottu omiin painikkeisiin ja näiden yhdistelmiin.

Lupailtu julkaisuajankohta on tämän vuoden syksy.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Fraeon - 26.01.2018 19:49
Semipienellä kiiinnostuksella olen seuraillut Joakim "konjak" Sandbergin seuraavaa teosta jo... vuodesta 2011 asti? Silloin kun pelin nimi oli nykyisen Iconoclastsin sijaan Ivory Springs. Noitu Lovesta tykkänneenä luvassa on varmasti herkkua, vaikka genre onkin se tylsähkö puzzle-pohjainen Metroidvania, mitä lähes kaikki tuntuvat suoltavan.

http://www.youtube.com/watch?v=P4C-T1tx2tg

Celesteä olen testaillut sen Pico8-version muodossa joskus aiemminkin. En sitten tiedä miten ovat konseptia laajentaneet, ihan hauskahan se oli, joskin suhteellisen haasteeton.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 23.08.2018 06:57
https://gonintendo.com/stories/316287-gonintendo-interview-gears-for-breakfast-talks-about-bringing-a

A Hat in Time: väitetysti viime vuosien paras 3D-tasoloikka ja rakkauslaulu GameCubelle. Peli, jonka ei pitänyt ilmestyä milloinkaan Nintendo Switchille, niinkuin kehittäjät Twitterissä alkuvuonna kiivaasti ilmoittivat. A Hat in Timea Nintendon alustalle vaativien fanien haaveita ei kuitenkaan haluttu väärin perustein liekittää, sen varalta, jos pelin konversio hyväksyttävästi olisikin osoittautunut mahdottomaksi.

Nyt ollaan pisteessä, että peli on kuin onkin tulossa Switchille, ja sen voisi olettaa löytävän konsolilla hurjan suosion. Lajityyppi täsmää ja juuret täsmäävät. Täällä kirjoittaa ainakin yksi, joka videoiden ja palautteen perusteella hankkii pelin mielellään.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 18.09.2018 20:51
Undertalessa parin ensimmäinen tunnin perusteella huumori hersyy, ja pelitilanteet vyöryvät tavavasemmalta, kuin absurdeina aaltoina, jotka eskaloituvat hulvattomaan ja täysin ennalta-arvaamattomaan dialogiin. Kaikkea tätä säestää vieläpä mainio, omintakeinen musiikki.

Ja tässä pelissä saan kerrankin olla niin pasifistia, niin pasifistia ja katsoa, mihin se lopulta minut johtaa. En tiedä mikä edessä odottaa, mutta alun perusteella sen täytyy olla jotakin todella huikeaa.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 13.12.2018 07:19
http://www.youtube.com/watch?v=xtWnBHG6dis

Grafiikoiltaan fantastisen omintakeinen Gris julkaistaan tänään Steamissa ja eShopissa. Peli on enemmän Kokemus kuin todellisella vaaran tunnulla ladattu tasoloikka tai seikkailupeli. Ennakkotietojen mukaan Gris tarjoaa 3-5 pelituntia. Entäpä uudelleenpelattavuusarvo?



Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Partajeesus - 14.12.2018 00:35
^ Näyttää olevan sellainen peli joka pelataan kerran kokemuksen vuoksi ja siinä se.

Luis Alamillan arvostelu:

http://www.youtube.com/watch?v=IPP3-HCO-_8&t=

Tuben standardeilla kohtuu tuntematon tyyppi, mutta yksi omia suosikki arvostelijoita, koska tyyppi ei vedä mitään roolia kuten aivan liian moni muu tubettaja tekee ja arvostelut on varsin perusteellisia.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 25.01.2019 07:08
http://www.youtube.com/watch?v=73H6yS4nk8k

Wargroove julkaistaan 1. helmikuuta kaikille alustoille. Peli tukee heti julkaisupäivänä ristiinpelaamista (Xbox/Switch/PC).

Tässä pelissä on siis tuhdisti strategiaa Advance Warsin hengessä, kenttä- ja välinäytöseditorit, online-moninpeli+jaettu ruutu, 16,99 € hintalappu...




Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 14.02.2019 13:32
http://www.youtube.com/watch?v=pFAknD_9U7c

Tämä ei olekaan pelkkä DLC, vaan pikemminkin kokonainen jatko-osa uusine alueineen, kykyineen ja vihollisineen. Peli ilmestyy ensin PC:lle, Macille ja Switchille. Pleikkari ja Xbox seuraavat perässä. Julkaisupäivä uupuu, joten Silksong siintää tod.näk useiden kuukausien päässä. Vähintään.

Vaikka Hollow Knight onkin minulla vielä kesken, eikä se ole kolahtanut ainakaan toistaiseksi ihan niin kovaa kuin joihinkin muihin, on hyvä tietää, että lisää pelattavaa on tulossa, jos HK:sta toden teolla innostun.


Otsikko: Re: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Sharkie - 14.02.2019 15:31
Olikin mennyt ohi, että Hollow Knight on pleikkarillakin nykyisin! Laitoin kympin alehintaan ostoon, kokeilemisen arvoinen tapaus varmasti.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 15.02.2019 07:00
Dead Cells sai ystävänpäivänä rakkautta:

https://variety.com/2019/gaming/news/dead-cells-update-comes-to-consoles-1203140263/

Lainaus
The most notable new feature is a custom game mode that lets players modify runs the way they want by unlocking/relocking items, making special gameplay adjustments, and more.

The update also removes the game’s mob auto-scaling mechanic. All levels now have a fixed difficulty that affects gameplay depending on which mode the player is on. Things are easier when in 0-cell mode, for example, while players in 3- and 4-cell mode will have to be properly equipped before tackling late levels.

Motion Twin is also introducing some re-balancing changes. The player’s hit points now scale different for the Brutality and Tactic stats, so they will have a lot more HP at higher levels. Electrical weapons will now critically hit when the target is standing in water. Shields no longer grant damage reduction, but parry damage is now increased for many of them. Many mutations have changed as well; people can read the full patch notes here.

Meanwhile, Nintendo Switch owners can look forward to finally receiving the “60 FPS everywhere or death!” update. It took much longer than expected due to technical hurdles, Motion Twin said, “but now runs as smooth as a hot knife through butter.”

Motion Twin on rukannut peliä faneilta saamansa palautteen mukaan isolla kädellä, ja näin yksi parhaista Metroidvanioista on entistäkin ehompi. Pelin tyydyttävä taistelusysteemi on kehittynyt lisättyine yksityiskohtineen, ja jos ei ole jostain syystä tyytyväinen pöytään kannettuun herkkuun, voi omaa pelikierrostaan kustomoida maailman tappiin asti.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: zoukka - 15.02.2019 09:40
Itse ajattelen peliä enemmänkin roguelikenä kuin metroidvaniana.


Otsikko: Re: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Sharkie - 15.02.2019 09:46
Itse ajattelen peliä enemmänkin roguelikenä kuin metroidvaniana.

Genret on aina genrejä, eikä niillä lopulta kauheasti väliä ole. Mutta, for what it's worth, näin olen itsekin käsittänyt.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 01.03.2019 07:04
Deltarune loistaa, ehkä vielä kirkkaammin kuin Undertale. Ehkä siksikin, että sen mekaniikat ovat nyt minulle tuttuja, ja pääsen nauttimaan niistä ilman minkäänlaista opetteluvaihetta heti, kun peli käynnistyy – ja millaisella tempulla se sen tekeekin... Audiovisuaalisesti peli on myös aiempaa hienompi, sisältäen värikkäämpiä ja tunnelmallisempia taustagrafiikoita, musiikin ollessa yhtä jumalaista kuin Toby Foxin ensimmäisessä pelissä, jonka kehityksen aikana hän saikin idean Deltaruneen – pelit linkittyvät toisiinsa anagrammia syvemmällä tasolla, vaikka niiden kehittäjä ei puhukaan varsinaisesti esiosasta tai jatko-osasta.

Alalla, joka on täynnä silmitöntä ahneutta, tuntuu melkein rikolliselta saada pelata täysin ilmaiseksi Deltarunea (ei mainoksia, ei loottibokseja, ei mitään), jota Fox on kehittänyt viimeiset seitsemän vuotta. Tämä on toki vasta ensimmäinen palanen, mutta silti.



Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 07.03.2019 06:40
https://wargroove.com/qol-1-2-0-patch-out-tomorrow/

Paljon puutteita paikkaava ja QoL-ominaisuuksia Wargrooveen tuova 1.2-päivitys on nyt ladattavissa peliin, sisältäen mm. parannetut vaikeustasot ja checkpointit.

Vieläkään ei taida olla mahdollista pelata 2vs2-matseja niin, että kahdestaan voisi samalta konsolilta pelata onlinessa. Tämä tosin antaisi taktisen edun, koska lokaalisti pelaavat saisivat suunnitella siirtojaan kommunikoinnilla.


Otsikko: Re: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Rocky_Balboa - 07.03.2019 08:11
PC-pelaajat! Jos Tangledeep kiinnostaa niin sen saa tällä hetkellä humblebundlesta "Pay-what-you-want" hinnalla. Jotain muitakin pelejä samassa bundlessa, mutta itseä todellakin kiinnosti ainoastaan tuo yksi.

https://www.humblebundle.com/games/humble-indie-bundle-20?hmb_source=humble_home&hmb_medium=product_tile&hmb_campaign=mosaic_section_1_layout_index_2_layout_type_threes_tile_index_1


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 18.03.2019 18:56
http://www.youtube.com/watch?v=X_TsXVUzbAU

Keskiviikkona klo 18:00 kokonainen puolituntinen uusia Indie-pelejä!

Odotatteko näkevänne jonkin tietyn pelin? Laudalla on takuulla indie-eksperttejä, jotka seuraavat tulevia julkaisuja paljon minua haukansilmäisemmin.


Mutta, A Hat in Timen julkaisupäivä olisi kiva kuulla, ja ehkä näemme Hollow Knightinkin jatko-osaakin enemmän? Toivon myös epärealistisesti, että Campo Santo (Firewatch) olisi Valven alaisuudessa kaikessa hiljaisuudessa kääntänyt tälle vuodelle ilmoitetun In the Valley of Godsin Switchille. Sillähän olisi ihan mukavaa taputella Direct...

EDIT: Unohdin kokonaan Enter the Gungeonin viimeisen DLC:n! Hitto, aikataulun puolesta voisi olla ihan mahdollista, että se olisi ladattavissa heti Directin jälkeen. Erityiskohtelu ei olisi mitenkään kummallista, sillä EtG on puhkonut Nintendon konsolilla miltsin, muodostaen sillä luvulla 50% tähän astisista myynneistä. (https://nintendosoup.com/enter-the-gungeon-has-sold-over-1-million-copies-on-nintendo-switch/)


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 27.03.2019 06:51
Edulliset Rogue-liket tuntuvat olevan minulle vähän kuin protskupatukoita kauppareissuilla: niitä tulee monesti ostettua, vaikkei varsinaisesti tarvitsisi. Niinpä napsin eilen eShopin alesta Wizard of Legendsin (11,19 €).

http://www.youtube.com/watch?v=HKAd_DRpMM4

Ensitutustuminen antaa kuvan pelistä, joka on hyvin Diablomainen. Viholliset käyttäytyvät paljon aggressiivisemmin kuin Enter the Gungeonissa, vahinkolukemat ryöppyävät näytöllä, kyvyt jäävät käyttämisen jälkeen jäähylle ja karttasysteemikin on velkaa Blizzardin pelille. Hyvästä ovat lainanneet, ei siinä. Oma hahmo ei myöskään voi tippua kielekkäältä pelkästään juoksemalla huolimattomasti, mutta surkeasti ajoitettu syöksy sen sijaan voi olla kohtalokas. Wizardissa on myös aivan hillittömästi erilaisia taikoja, joita yhdistellä, kunhan ne saa ensin ostettua ja avattua.

Kaksinpeliä pelaamme vasta viikonloppuna, mutta paperilla se vaikuttaa lupaavalta. Pelaaja kakkosta ei kohdella minään toissijaisena apurina, vaan periaatteessa P1:n peilinä, jolla on käytössään kaikki ne kustomointimahdollisuudet, jotka pelissä on jo auki. Toisen pelaajan voi myös tuoda kuoleman porteilta takaisin äksöniin, jos pelaa taidokkaasti.

EDIT:

Hollow Knightin fyysinen versio tulee saataville myös Euroopassa toukokuun 31. päivä.

https://www.lootpots.com/articles/hollow-knights-physical-switch-release-will-hit-retail-stores-in-europe-and-us-27032019/


Otsikko: Re: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Sharkie - 28.03.2019 09:41
Hollow Knightia on itsellä takana nyt sellainen 15+ tuntia, ja olen nauttinut pelistä todella paljon. Kuten laudalla on moneen otteeseen todettu, ohjaus ja taistelu tuntuvat todella terävältä ja pomotaistelut ovat hyvin suunniteltuja. Peli myös nostaa vaikeustasoa/scopea melkoisen sopivaan tahtiin. Kartta aukeaa alun jälkeen vauhdilla, ja ainakin mulla on aina ollut selkeästi tutkittavia paikkoja jäljellä muualla, kun jossain on noussut seinä vastaan. Tutkimisessa on kyllä auttanut se, että otin heti vahvasti karttatyökalut käyttöön ja olen suht. pedantisti merkkaillut kartalle paikkoja/salaisuuksia, joihin en ekalla näkemällä vielä pääse käsiksi. Näin olen muistanut mennä uusien kykyjen tullen tsekkaamaan tilannetta uusiksi.

Pidän myös pelin tunnelmasta sekä tummanpuhuvaa ja lapsekasta kuvastoa yhdistelevästä tyylistä, eikä vihollisdesign itsellä aiheuta puklarefleksiä, vaikka (tarkoituksellisen) nukkavierua onkin. Kaiken kaikkiaan ehdottomasti yksi lempi-indieitäni koskaan, so far, ja ehkä koukuttavinta pelattavaa tässä tyylilajissa sitten Rogue Legacyn. Jos/kun riemua riittää loppuun asti, hyppään oikein innolla myös tulevan DLC:n pariin.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Aivis - 28.03.2019 21:44
Hollow Knight jätti kyllä lähtemättömän jäljen itseeni. Suuri kiitos siitä on toki huippuunsa hiotulla pelttavuudella, mutta vielä enemmän pelin tunnelmalla sekä maailma- ja hahmodesignilla, vaikka uskon että monia saattaakin ärsyttää ötöjen hölötykset, itse en muista milloin viimeksi olisi pesoonalliset ja sympaattiset hahmot näin vaikuttaneet itseeni (ehkä Wind Waker viimeksi). Ei kauhean moni peli luo muistoja, jotka tuntuvat puoli vuotta läpäisystä aiheuttavan samanlaisia nostalgiavärinöitä, kuin ne parhaat pelit lapsuudesta.

Ehkä ainoaa miinusta mitä voisi antaa, on aika ajoittain ehkä vähän liian randomin tuntuinen ja hiomaton kenttäsuunnittelu, mutta jokainen alue on silti niin tunnelmallinen ja uniikki, että annetaan vähän anteeksi.



Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 05.04.2019 17:06
http://www.youtube.com/watch?v=RsCgzyrXgFI

Dodge Roll toimittaa! EtG:n viimeinen (ja ilmainen) DLC on nyt ladattavissa kaikille alustoille. Koiraa voi paijataaaaaaa!

Pelissä on käsittämätön määrä sisältöä ja uudelleenpelattavuusarvoa hintaansa nähden, ja ostin sen vielä alennuksesta vajaalla 8 eurolla. Mitä Dodge Roll seuraavaksi tekeekään, on helppoa seistä heidän takanaan heti julkaisussa.

Olen pelannut tätä lähinnä co-oppina, emmekä ole onnistuneet kertaakaan kaatamaan tason 5 bossia. Muistaakseni kaksi kertaa olemme päässeet sitä yrittämään. Tämä DLC tuo myös tasapainotusta ja Switch-optimointia, joka houkuttaa kokeilemaan peli enemmän yksinkin. Varmaan jo tänä iltana runi. Tai kaksi. Tai kolme.  ;D

EDIT: Yksi tämän sukupolven parhaita pelejä, eikä edes tarvitse sanoa mitään "jos vain indiet lasketaan" -shaibaa. Ja pelin voi hankkia ilmeisesti kokonaisena ja täydellisenä julkaisuna kesäkuussa fyysisenä versiona Switchillekin. So good!


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Cyrus - 06.04.2019 10:13
http://www.youtube.com/watch?v=RsCgzyrXgFI

Dodge Roll toimittaa! EtG:n viimeinen (ja ilmainen) DLC on nyt ladattavissa kaikille alustoille.

EDIT: Yksi tämän sukupolven parhaita pelejä, eikä edes tarvitse sanoa mitään "jos vain indiet lasketaan" -shaibaa.

Eikä tarvitse sanoa myöskään tuota "yksi tämän sukupolven", riitää "yksi parhaita pelejä". Huikea peli.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 06.04.2019 11:25
Menin tänä aamuna Gungeonissa kerroksen 5 läpi! Pelasin yksin, joka tuntui omituisesti helpommalta kuin co-oppina. Liekö syy se, että kaikki tavarat saa itselleen, ja ruudun tapahtumiin on helpompi keskittyä soolona. Päivitys on voinut myös helpottaa peliä jonkin verran, tai sitten minulla oli hieman tavallista enemmän säkää, sillä sain haltuuni todella hyvät tavarat, jotka tuhosivat kaksi viimeistä bossia hyvin, hyvin nopeasti. Perushuoneissa vihreitä, seinästä seinään kimpoilevia kilpikonnankuoria viskellyt ase oli huvittavan tehokas, liekö se yksi uusista DLC-aseista? En ollut ainakaan ennen nähnyt mokomaa. 

Tämähän on kuitenkin vasta ensimmäinen lyhyt askel, jos pelistä haluaa nähdä aivan kaiken. Nyt voikin keskittyä kokoamaan menneisyyden tuhoavaa luotia, kun Dragun on ensimmäistä kertaa kaadettu menestyksekkäästi. Uusia hahmojakaan peli ei työnnä syliin, ne on ansaittava! :)


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Scarf - 06.04.2019 11:59
http://www.youtube.com/watch?v=RsCgzyrXgFI

Dodge Roll toimittaa! EtG:n viimeinen (ja ilmainen) DLC on nyt ladattavissa kaikille alustoille.

EDIT: Yksi tämän sukupolven parhaita pelejä, eikä edes tarvitse sanoa mitään "jos vain indiet lasketaan" -shaibaa.

Eikä tarvitse sanoa myöskään tuota "yksi tämän sukupolven", riitää "yksi parhaita pelejä". Huikea peli.

(https://i.imgur.com/uu9pmDP.gif)


Voisi itsekin napata pelin, kun kerran puoli-ilmaisena tuota myyvät.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Cyrus - 06.04.2019 15:56
http://www.youtube.com/watch?v=RsCgzyrXgFI

Dodge Roll toimittaa! EtG:n viimeinen (ja ilmainen) DLC on nyt ladattavissa kaikille alustoille.

EDIT: Yksi tämän sukupolven parhaita pelejä, eikä edes tarvitse sanoa mitään "jos vain indiet lasketaan" -shaibaa.

Eikä tarvitse sanoa myöskään tuota "yksi tämän sukupolven", riitää "yksi parhaita pelejä". Huikea peli.

(https://i.imgur.com/uu9pmDP.gif)


Voisi itsekin napata pelin, kun kerran puoli-ilmaisena tuota myyvät.

Tässä vähän mietteitäni pelistä toisesta threadista, (en tiedä minkä verran nuo helpottavat / tasapainottavat patchit ja sisältöpäivitykset ovat muokanneet peliä, sillä en ole palannut pelin äärelle (aikomuksena on kyllä) kirjoituksen jälkeen, joka on muistaakseni viime kesältä):

Enter the Gungeon

Ostin pelin jo muistaakseni lähemmäs kaksi vuotta sitten alennusmyynnistä, kun luin kehuja ja vaikutti sellaiselta, joka saattaisi kolahtaa, kun pidän twinstickeistä ja vähän bullethell-tyylisistäkin peleistä. Pelasin silloin tutoriaalin ja yritin muutamia kertoja, mutta alkoi turhauttaa, kun roguelike-tyyliin jouduit aina aloittamaan alusta. Tuntui, ettei tätä jaksa, mutta toisaalta jotain kiehtovaakin siinä oli. Jätin hautumaan ja ajattelin, että kyllä mä vielä joskus pelin pariin palaan.

Pari kuukautta sitten palasin pelin pariin ja onneksi palasin. On nimittäin niin jäätävän hyvä ja koukuttava peli, etten olisi ikinä uskonut kuinka pahasti tästä koukutun. Pelasin ennen tätä toista roguelike(-lite)-peliä, Flinthookia (loistava peli sekin, mutta ei Gungeonin tasoinen lähellekään). Siinä sain aivot väännettyä uuteen asentoon , jonka tämä genre vaatii, eli ettei aina uudelleen aloittaminen enää vituttanut, vaan oikeastaan päinvastoin, sitä aina odotti, kuinka selviää haasteista, kuinka pitkälle tällä kertaa pääsee, millainen runi tästä tulee.

En keksi pelistä juuri mitään kritisoitavaa. Hienoa, miten pelissä pystyy kehittymään jatkuvasti ja miten pitkään runit pysyvät vaihtelevina. Alkuun tuli myös  mieleen ihan samantyyliset fiilikset kuin ekaa Zeldaa tai LttP:tä pelatessa. Enpä muista, että mikään nykypeli olisi 15 vuoteen ainakaan saanut sitä aikaan, että oikeasti tulee se sama tunne kuin silloin lapsena pelatessa. Seikkailun fiilis tuntemattomaan ja oikeasti mahtava mystinen tunnelma. Sitten myöhemmässä vaiheessa peli kehittyi omien taitojen hiomiseen ja tietynlaiseen suorittamiseen ja sekin oli yhtä mahtavaa. Varmaankin 150-200 tuntia tuli yhteensä mittariin. Jotkut pelaavat ilmeisesti tuhansia tunteja tätä, mutta itselleni tuli tässä vaiheessa kylläinen olo. Ilmeisesti vielä muutamia salaisuuksia jäi näkemättä ja kokematta. Ja unlockattavien hahmojen menneisyyksiä en enää avannut, meni tuon toisen avaamisessa sen verran hermot, että tarvii ainakin vähän taukoa pelistä.

Graafinen tyyli miellyttää. Musiikit, toisin kuin ehkä kuvittelisin, jos vain kuuntelisin soundtrackia ennen pelin pelaamista, ovat järkyttävän hyvät kauttaaltaan, tukevat pelin tunnelmaa todella hyvin. Hubi, josta lähdetään gungeoniin, tuo oman fiiliksensä peliin. Vihollisuunnittelu, gungeonin eri kerroksien audiovisuaalinen toteutus ja vihollisten asteittainen vaikeutuminen, kaikki pomot, kaikki miljoonat itemit ja aseet ja niiden luoma gameplay, jossa aina joudut improvisoimaan tilanteen mukaan mitä satut saamaan, eri NPC:t joita pelastat, kaikki pienet mekaniikat ja systeemit cursesta arkkujen avaamisiin tai hajottamisiin ym. Kaikki tuntuu jotenkin niin täydellisesti suunnitellulta ja toteutetulta. Järkyttävän kova peli.

Tämä pari kuukautta meni kyllä kuin sumussa pelin parissa. Jatkuvasti mielessä, jatkuvasti teki mieli pelata. Ehkä ihan viimeinen viikko meni pakkopullaksi, kun tapojeni vastaisesti aloin grindata puuttuvia trophyjä, jotta saisin platinan, pari hölmöä trophyä nimittäin oli. Nythän peliin on juuri tulossa ilmeisesti aika laaja ilmainen päivitys, eiköhän se pidä tarkastaa jossain vaiheessa.

Kyllä tämä on ihan parhaita pelejä koskaan. Jos pidät twinstick-shootereista (vaikkei ihan puhdas sellainen olekaan, vähän enemmän harkitsevuutta kuin yleensä genren peleissä, suojan käyttöä ym.) ja roguelike-genre menee alas, niin tätä peliä ei missään nimessä kannata ohittaa.


Tuosta se vaan lähtee koukku etenemään vielä Ephram ensimmäisestä Dragunin kaadosta.


Otsikko: Re: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Sharkie - 06.04.2019 19:23
Pidempään ollut ostoslistalla, ja näemmä tosiaan nyt sopuhintainen, niin laitoin kans ostoon.

Hyvä tovi menee vielä Hollow Knightin kanssa, mutta sen jälkeen tulille Gungeonia.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 18.04.2019 14:44
Cuphead ladattu. Unlockautuu todennäköisesti klo 17:00 Suomen aikaa.

Sanokaahan, onko tämä tosiaan niin vaikea, mitä kaikkialla pelotellaan? Luulin myös aiemmin, että Cuphead olisi pääasiassa tasoloikka, mutta leijonasosa pelistä taitaakin olla bosseja vastaan mätsäämistä?
Paljon tätä on joka tapauksessa hehkutettu.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2019-cuphead-on-switch-a-flawless-conversion

Nice!

EDIT:

Tämä peli on jotakin aivan muuta... mutta hirrrrrmuisen hyvällä tavalla! Vaikeusaste tuntuu ainakin alussa sopivalta, mutta myöhemmin voin olla asiasta eri mieltä.  :P  

Bossit ja kentät ovat olleet sopivan pituisia, ja vaikka kuolemia tulee, Cupheadissa pääsee jatkuvasti pidemmälle, pelaajan oppiessa tunnistamaan pääkkien kuviot ja ammusten lentoradat. Bossin kaataminen tuntuu myös palkitsevalta, kun suoritus on napattu oppimatkan takaa. Onneksi huonosti reagoivia tai toteutettuja kontrolleja ei tarvitse syyttää mokistaan.

Ulkoasultaan Cup kääriytyy mitä hurmaavimpaan toteutukseen. Penteles, mikä peli.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 29.04.2019 07:23
Grim Matchstick nostikin sitten kertaheitolla kierroksia Cupheadissa! Yritin tätä pirunmoista lohikäärmebossia pääsiäisenä n. 20 kertaa, ja eilen saman määrän. Meni kuitenkin vihdoin läpi, kun kaksi ensimmäistä vaihetta tulivat niin tutuiksi, että niistä tuli läpihuutojuttuja. Onneksi "try again" -napin painamisen jälkeen pelaaja on taas tositoimissa muutaman sekunnin päästä, joten uudelleen yrittäminen ei tunnu turhauttavalta – toisin kuin monessa muussa pelissä.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 07.05.2019 18:24
Celeste on vihdoin tarjouksessa Euroopan eShopissa! Taisi siis tullakin yksi ylläriostos lisää tälle kuulle.  :)


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 28.05.2019 15:43
Ihan puskista! Ihan puskista!

http://www.youtube.com/watch?v=Avbkptw6mSM

https://198xthegame.com

Mielenkiintoisin yksityiskohta pelin takaa itselleni on, että sen on käsikirjoittanut ja ohjannut Tobias Bjarneby, joka tuli tutuksi suomalaisille legendaarisen Super Power -pelilehden Topina. Miehenä, jota ainakin osittain saan kiittää syvästä rakkaudestani konsolipeleihin.

Tämä voikin olla mitä huikein genreleikittely, ja mannanryyniä 80-luvun puolivälissä tähän hulluun maailmaan kurottaneelle vesselille.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Partajeesus - 01.06.2019 20:19
Pari päivää sitten switchille ja pc:lle julkaistu gato roboto on kyllä pakko ostaa. Pelihän on aivan törkeän suora metroid klooni ja hintaakin on vain hieman yli 6e vielä ensi torstaihin asti.
Steamissa näköjään hintana 5.6e.

http://www.youtube.com/watch?v=xr6kNjK_bMs&t


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Gba - 02.06.2019 16:06
Ihan puskista! Ihan puskista!

https://198xthegame.com

Mielenkiintoisin yksityiskohta pelin takaa itselleni on, että sen on käsikirjoittanut ja ohjannut Tobias Bjarneby, joka tuli tutuksi suomalaisille legendaarisen Super Power -pelilehden Topina. Miehenä, jota ainakin osittain saan kiittää syvästä rakkaudestani konsolipeleihin.

Tämä voikin olla mitä huikein genreleikittely, ja mannanryyniä 80-luvun puolivälissä tähän hulluun maailmaan kurottaneelle vesselille.

Iski täälläkin todella lujaa! Tuli vähän Ready Player One -vibat tuosta jollain tavalla ja Stranger Things. Kahdeksantoista pitkää päivää ja sitten julkaisupäivä pamahtaa eetteriin. Ostan heti julkaisussa. Mietin vaan ostaisinko PC:lle vai PS4:lle. PC:llä mielumin ehkä pelaa pikseligraafisia pelejä pienellä näytöllä vs pleikkari ja jättitöllö. No varmaa ostaminen kumminkin on, hinnalla ei ole väliä, tällaisia kulttuuritekoja mielellään tukee. Harmi, että preorder packit oli loppuneet, olisi sitä voinut ostaa nimensä creditseihin. :D

Kickstarterin sivuilta:

The first part of 198X will be released on June 20. Day 1 formats will be PC and PS4, followed by Switch and Xbox One later this year.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 14.06.2019 07:08
Nintendo antaa hahmonsa Ubille, ja tuloksena on mannaa.
Nintendo antaa hahmonsa indie-talo Brace yourselfille, ja tuloksena on mannanpaa.

Cadence of Hyrule ottaa Crypt of the Necrodancerin konseptin, hioo sitä kunnes reunat, sisukset ja katto kiiltelevät. Koko peli suorastaan pursuaa "nyt tehdään Nintendo ylpeäksi"-mentaliteettia. Parasta on, että CoH on kyllä rogue-lite, muttei kuitenkaan, sillä välikuoleman voi kytkeä pois päältä ja nauttia tallennuspisteiden suomasta turvasta. Toimii mainiosti varsinkin kaksinpelissä, sillä silloin kaatuneen pelaajan voi tuoda eloon hipsimällä Sheikah-kivelle. Vaikeustasossa nojataankin enemmän Zeldan suuntaan kuin Necroon, varsinkin jos kytkee pois myös rytmin tahdissa liikkumisen.

Hyrulessa riittää salaisia huoneita, jotka generoidaan joka kerta erilaisiksi. Sama koskee temppeleitä. Sydämenpalasia saa kevyitä puzzleja ratkaisemalla, tai sitten kuoleman tullen voi käydä kauppaa tavaroista, jotka jäävät lopullisena inventaarioon. Kartta grafiikkoineen on paljon velkaa A Link to the Pastille. Mikäs sen parempaa.

Soundtrackia tehdessä sovittajalla on ollut käytössä koko Zelda-sarjan kultakaivos, ja siitä on louhittu kamaa, jota pitää suojella niin perkeleesti. Gerudo Valleyt sun muut pauhaavat tavalla, joka saa melkein raavaan miehen kyyneliin.



Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Gba - 22.06.2019 13:20
Ihan puskista! Ihan puskista!

https://198xthegame.com

Mielenkiintoisin yksityiskohta pelin takaa itselleni on, että sen on käsikirjoittanut ja ohjannut Tobias Bjarneby, joka tuli tutuksi suomalaisille legendaarisen Super Power -pelilehden Topina. Miehenä, jota ainakin osittain saan kiittää syvästä rakkaudestani konsolipeleihin.

Tämä voikin olla mitä huikein genreleikittely, ja mannanryyniä 80-luvun puolivälissä tähän hulluun maailmaan kurottaneelle vesselille.

Iski täälläkin todella lujaa! Tuli vähän Ready Player One -vibat tuosta jollain tavalla ja Stranger Things. Kahdeksantoista pitkää päivää ja sitten julkaisupäivä pamahtaa eetteriin. Ostan heti julkaisussa. Mietin vaan ostaisinko PC:lle vai PS4:lle. PC:llä mielumin ehkä pelaa pikseligraafisia pelejä pienellä näytöllä vs pleikkari ja jättitöllö. No varmaa ostaminen kumminkin on, hinnalla ei ole väliä, tällaisia kulttuuritekoja mielellään tukee. Harmi, että preorder packit oli loppuneet, olisi sitä voinut ostaa nimensä creditseihin. :D

Kickstarterin sivuilta:

The first part of 198X will be released on June 20. Day 1 formats will be PC and PS4, followed by Switch and Xbox One later this year.

Ja missä on PS4 versio? Steamistä tämä kyllä löytyy, mutta edes firman omilta virallisilta sivuilta ei löydä suoraa linkkiä mistä pelin ostaisi.

Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että firmoja ei kiinnosta rahan tekeminen, menestyminen tai edes pystyssä pysyminen. Niin päin vittua 90% firmoista hoitaa markkinoinnin ja asiakaspalvelun. Tässäkin tekisi mieli soittaa suoraan näille jätkille ja sanoa miten homma kuuluisi hoitaa. Uskovat vissiin puskamarkkinan voimaan, kun mitään panostuksia mihinkään markkinointiin ei ole tehty. Julkaisupäivä meni 2pv sitten ja kukaan ei tiedä tästä pelistä ja PS4 versiota ei edes voi ostaa.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 11.07.2019 16:04
Hollow Knightin fyysinen versio ilmestyy huomenna. Switch-version hinta pyörii 37 euron tuntumassa, ja PS4-pelaajat saavat omansa viitisen euroa edullisemmin.

Switch-versiossa on vain yksi suuri MUTTA. Käytössä on 4 gigan kasetti, joten peli vaatii ilmeisesti 1,7 gigan latauksen, jos haluaa päästä käsiksi Godmasterin DLC-sisältöön. Peli on kyllä perusmuodossaan pelattavissa, mutta tulevaisuutta ajatellen olisi ollut hienoa saada lisäpaketteineen kaikkineen täydellinen versio kassulla, niin kuin esimerkiksi Switcher 3 vastoin kaikkia odotuksia on.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Gba - 20.07.2019 21:13
Mites Epi pelasitko koskaan tuota 198x -peliä? Todella kovat 80/90 -vibat pelissä ja itse ainakin diggailin fiiliksestä ja varsinkin soundtrackista. Tarina on aika awkward angstausta, mutta jos ei liian vakavasti ota niin ei haittaa. Peli ei ole pituudella pilattu(pari h max), mutta hintakaan ei päätä huimaa ja tuosta tuo varmasti droppaa aika nopeasti. PS4 versio vissiin hyllytettiin, koska PS versio on ainoa jonka löysin ja ostin. Tuntuu muutenkin, että äijillä on jäänyt projekti kesken ja nopeasti vain hutaistu kasaan. Tää on enemmänkin täsmäpistos 80-luvulla syntyneille. Muille tuskin tarjoaa yhtään mitään, sen verran nostalgiaan peli luottaa.

Ainoa postitiivinen arvio pelistä löytyi Darkstationilta (https://www.darkstation.com/reviews/198x-review) 80/100


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 20.07.2019 21:25
Mites Epi pelasitko koskaan tuota 198x -peliä?

En vielä. Odottelen Switch-versiota, jolla virallisen sivuston mukaan julkkariajankohta "late summer". Siinä mielessä tekivät virheen, että Switch on tällä hetkellä indie darling, jolle julkaistut "pienpelit" myyvät yleensä moninkertaisesti kuin muilla alustoilla. Olisivat ehkä saaneet enemmän hypeä kasaan julkaisemalla Nintendolle ensin/samaan aikaan.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 18.08.2019 18:16
http://www.youtube.com/watch?v=yaFrSNsO1Mk

Nintendo esittelee uusia Indie-pelejä taas huomenna klo 16.00 Suomen aikaa.

Tällä hetkellä Reseterasta juurensa juontava huhumylly jauhaa, että huomenna nähtäisiin Switch-konversio jälleen yhdestä Microsoftin yksinoikeuspelistä.

Se on Ori, sanoo internet lähes yhdestä suusta.

Toisaalta, mikä muukaan se voisi olla ottaen huomioon IW:n teeman?

Ori on kuulemma vähän kuin Hollow Knight, mutta siinä korostetaan enemmän tutkimista kuin taistelua. Paria videota pelistä katseltuani en voi olla haluamatta päästä testaamaan sitä. Toivottavasti meitä siunataan myös Orin fyysisellä versiolla.

Aasinsilta siitä: Hat in Timen NS-versiollekin vahvistettiin viimein julkkaripäivä: 18. lokakuuta. Samana päivänä peli julkaistaan eShopissa DLC:n kera sekä fyysisenä versiona, jossa on mukana valmiiksi myös kaikki lisäsisältö. Onneksi!

EDIT:

Se on totta! Ori julkaistaan Switchille jo 27. syyskuuta! Mitä videosta voi päätellä, pelin näyttävä visuaalisuus on kääntynyt NS:lle mainiosti.

XBOX GAME STUDIOS.  8)

Kehittäjä Reseterassa:

Lainaus
1080p@60fps in docked mode, 720p@60fps in handheld mode. Enjoy buttery smooth Ori that looks exactly like it does on PC / Xbox on your Switch :)


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: saska - 19.08.2019 17:01
Pelasin Orin joskus alkuvuodesta ja oli kyllä positiivinen yllätys. Suosittelen pelaamaan jos yhtään kiinnostaa.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Lohari - 19.08.2019 20:26
Ori oli ihan ok, mutta ei se nyt mikään Hollow Knight kuitenkaan ole.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Fraeon - 25.10.2019 14:46
Disco Elysium on parasta ropellusta sitten edellisen Tormentin. Reippaasti hyvin kirjoitettua dialogia sisältävä murhamysteerirope, joka keskittyy juuri siihen ropepuoleen. Taistelua on verrattain vähän, mutta muuten meno on kuin vanhat hyvät pc-ropet vuosituhannen vaihteelta.

Jos Arcanum, Tormentit tai vanhat Infinity Enginellä pyörivät pelit kolahti, kolahtaa varmasti tuokin.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 05.12.2019 16:13
Wargrooveen on tulossa lähiaikoina ilmainen päivitys, jota voisi kutsua melkein laajennuspaketiksi: https://wargroove.com/introducing-double-trouble/

Mikä hienointa, sen myötä peli saa myös kunnolliset moninpeliaulat, sekä yksityisinä että julkisina.

Omistan ennestään pelin diginä, mutta en voinut vastustaa jokin aika sitten julkaistua fyysistä versiota, jota saa tällä hetkellä Base.comista 25 eurolla postikuluineen (https://www.base.com/buy/product/wargroove-deluxe-edition-nintendo-switch/dgc-wargrvdens.htm).

(https://wargroove.com/wp-content/uploads/2019/08/WG-ProductMockup1080-1024x576.png)



Myös mainio Dead Cells on saamassa lisäsisältöä. Kyseessä on ensimmäinen maksullinen DLC (4,99 €), mutta se ei kuitenkaan tarkoita, että pelin ilmaiset laajennukset olisivat loppumassa. Motion Twin jatkaa Dead Cellsin tukemista 2020 ja sen yli.

Pitää kyllä taas palata vetämään siinä runeja. En ole vielä päässyt peliä kertaakaan "läpi", vaikka sitä onkin helpotettu merkittävästi päivityksillä.  Pelattavuus on kerrassaan kermainen, eikä NS-version teknisestä puolestakaan tarvitse enää nipottaa. Onneksi hoitivat hommat kunnolla. Ehkä motivaatio patcheihin nousi, kun saivat tietoonsa miten hyvin Switch-versio on myynyt (https://www.gamasutra.com/view/news/351027/Dead_Cells_crosses_24M_sales_due_to_ridiculous_Switch_performance.php).

http://www.youtube.com/watch?v=SBtfG1R8_OY









Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 08.12.2019 10:52
En ole vielä päässyt peliä kertaakaan "läpi", vaikka sitä onkin helpotettu merkittävästi päivityksillä.

No nythän se sitten tapahtui, kun palasin Dead Cellsin pariin, ja otin kontrollit jähmeän alun jälkeen haltuun. Sain myös sellaiset esineet ja statsiennostot, ettei tuolla setupilla voinut oikeastaan enää mokata edes loppuvastusta. Joku helvetin makee Great Sword teki yli 2000 pinnaa lämää. Maustoin sen iskuja vielä maahan laitettavalla liekinheittimellä ja vihollisten päälle viskattavilla pommeilla. HP-varastoni sallivat roiman määrän kohellusta.

No, tämä on loppu, ja tämä on alku. Nyt nimittäin tutoriaali on pelattu, ja Dead Cellsiä voi vaikeuttaa läpipeluu läpipeluulta onnistuneen runin jälkeen saatavilla bossisoluilla. Peliin tuodaan porrastetusti uusia vihollisia, vaaroja ja jopa alueita. Minulta puuttuu vielä myös parikin sellaista kykyä, joita voisi käyttää uusien alueiden löytämiseen.

Dead Cells on ehdottomasti Enter the Gungeonin tasolla siinä, miten erilaiselta jokainen runi tuntuu. Taistelu muuttuu täysin riippuen siitä, suosiiko kättä pidempää vai kauemmas ampuvaa tai keskittyykö parraamaan kilvellä iskuja takaisin. Siksi homma on niin koukuttavaa! Minulla on myös yhä hengästyttävä määrä aseita, mutaatioita ja muuta pikkusälää odottamassa avaamista soluilla, joita jaetaan kentissä etenemisestä juuri sopiva määrä, jotta huononkin runin tullen saa edes jotain aikaiseksi.



Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 17.12.2019 06:51
ConcernedApe on julkaissut tietokoneelle viime kuun lopussa saapuneen, Stardew Valleyn valtavan 1.4-päivityksen konsoli-versioihin joitakin tunteja sitten. Muutoslogi on hengästyttävä: https://www.stardewvalley.net/stardew-valley-1-4-update-full-changelog/

Eiköhän nyt ole aika tehdä paluu farmille. Sopii vielä ajankohtaan kuin manteli puuroon, sillä jäin muistaakseni viimeksi pelatessani talven kynnykselle. Tällä voisinkin jouluisella bussimatkallani virittäytyä chilliin fiilikseen.  :)





Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 17.03.2020 19:23
Holy shit! Indie World 2020! Tykitystä alusta loppuun. Näkee, miten indie-kehittäjät suhtautuvat Switchiin: Timed exclusive! Timed exclusive! Timed exclusive!

Ja Exit the Gungeon aka EtG 2 MYÖHEMMIN TÄNÄÄN? Mitä hemmettiläistä  :o Tiesin kyllä, että tämä tiimi oli ollut hyvän aikaa uuden pelin kimpussa, mutta en odottanut sitä näin nopeasti. Enkä myöskään sitä, että se olisi jatko-osa.

Onneksi on indiet, jotka kokeilevat rohkeasti uusia konsepteja, tyylejä ja pelimekaniikoita. Ja Nintendo on todella antanut pienkehittäjille mahdollisuuden loistaa alustallaan. Kiitollisuus tuntuu olevan molemminpuolista.

EDIT: eShop on tietenkin kaatunut! Kamoon!


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 12.08.2020 09:25
http://www.youtube.com/watch?v=GQ3TH9eTvGo&feature=emb_title

Olen taas alkanut tahkoamaan oikein kunnolla Dead Cellsiä. Päälle 50 tuntia kellotettuna, joka tämän pelin kanssa on pelkkä pohjakosketus. Kehittäjät syytävät jatkuvasti uutta ja ilmaista kontenttia (vain yksi DLC on maksanut 5 euroa) peliin, joka jo alunperinkin oli laaja ja nautittava, joskin todella, todella vaikea. Nyt vaikeustasoa on hiottu, mutta kyllä sitä edelleen on ja kunnolla, varsinkin kun selättää ensimmäisen läpipeluun. Pari kertaa olen selvinnyt toisella kierroksella loppubossiin, mutta en ole vielä saanut sitä pirulaista kaadettua. Saa olla todella tarkkana, sillä hahmo ei siellä kovin paljon kuritusta kestä.

Tästä on tulossa kovaa vauhtia kaikkien aikojen indie-peli, ainakin minulle. Kyllä, parempi kuin Enter the Gungeon ja Celeste. Jos vielä saisivat joskus tähän jonkinlaisen kaksinpelimoodin tehtyä, olisi ilo ylimmillään. Se olisi tosin varmasti todella vaikeaa tasapainottaa, koska 2P rikkoisi periaatteessa kaiken tasapainon nykyisellään.



Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 23.09.2020 08:43
(https://live.staticflickr.com/65535/50374378217_9f9be7aa91_o.jpg)


Hades. Roguelite, joka on godlike.

Tiedän, että on olemassa ihmisiä, jotka nyrpistävät nenäänsä kuultuaan termin roguelite. Siinä kuollaan paljon ja aloitetaan alusta tyhjin käsin, eikä tarinankerrontaa ole yhtään. Hades ottaa hieman erilaisen lähestymistavan ja näkisin sen maistuvan myös niille, joille perinteiset roguelitet ovat punainen vaate – potentiaalisesti ainakin.

En ole perehtynyt Supergiantin aiempiin peleihin, joten sanon näin: Hades on kuin Diablo 3:n ja Dead Cellsin lapsi. Jos pidät näistä kahdesta, saat sanoa vapaa-ajallesi hellät jäähyväiset viikoiksi, jopa kuukausiksi. Peli on nimittäin tässä tapauksessa jumalallisen koukuttava. Samoissa määrin kuin muut aligenrensä superteokset, kuten Gungeon ja juurikin Dead Cells.

Hadeksessa hahmot myös puhuvat ääninäytellysti, ja ottaen huomioon dialogin tolkuttoman määrän ja monipuolisuuden, se myös kuulostaa hätkähdyttävän hyvältä. Siis ihan AAA-laatuista voice actingia. Roguelitessä. Mitä ihmettä? Tässä on hatunnoston arvoinen suoritus.

Kun sitten lähdet tukikohdastasi ja pyrit pakoon helvetin alimmista syövereistä, saat valittavaksesi aseen. Tekeekö mielesi tänään viipaloida miekalla kaikki, jotka asettuvat eteesi? Vai olisiko jouskari sittenkin sopivampi? Mitä valitsetkaan, sitä tullaan terästämään matkan varrella riippuen siitä, mitä jumalalliset hahmot sinulle keksivätkään antaa. Tämä loop on hemmetin hauska, koukuttava ja hyvin vähän itseääntoistava. Voittajakaava.

Lopetas nyt taas nämä mainospuheet, ja kritisoi senkin pässi! No okei: ruudunpäivitys ei ole täydellinen. Kun huone täyttyy pahiksista, se notkahtaa näkyvästi. Peli on myös paljon sopivampi portable-pelaamiseen kuin telkun ruudulle, resosta johtuen. Uskon, että Supergiant on ensin optimoinut pelin kannettavaksi ja myöhemmin kiinnitetään huomiota docked-moodiin. En keksi muuten, miten resoluutio on molemmissa sama. Portablena yksityiskohtainen art style näyttää kuitenkin oivalliselta, enkä usko että tämä jää optimoimatta; Hades singahti heti eShopissa toiseksi myydyimmäksi peliksi, heti Super Mario 3D All-Starsin kantaan.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 16.12.2020 11:30
http://www.youtube.com/watch?v=2W0ke-t0nzg

Tämä oli mahtava uutinen: Spelunky 1 ja 2 ilmestyvät Switchille ensi kesänä. Näiden pelien kohdalla kehuja ei ole säästelty ja odotukset ovatkin korkealla. Lokaali moninpelikin löytyy. Ihmeen pitkään kuitenkin kesti, että julkistus saatiin, sillä NS on tälle pelityypille kenties paras mahdollinen alusta.

Monet julkaisijat ovat myös joulun alla (ja uusien konsoliomistajien iloksi) pistäneet paljon pelejä alennukseen. Huomasin, että kehuttu Tangledeep lähtee 6,80 eurolla (https://www.dekudeals.com/items/tangledeep). Nyt on kyllä todellakin aika hankkia se, peli on herättänyt kiinnostusta pidemmän aikaa eikä vähiten upean 16-bittisen grafiikan takia.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 20.04.2021 07:30
https://twitter.com/exok_games/status/1384182598507778052

Lainaus
Earthblade. A 2D explor-action game in a seamless pixel art world. The next release from the Celeste team, coming 20XX.

Pelimaailma on jo tovin halunnut saada tietää, mitä Vuoden Peli -palkintojakin muutama vuosi sitten voittanut Celeste-tiimi tekee nyt, ja vastaus tähän on: Earthbladea.

Sign me up! Eiköhän jo 2099 tämä ja Elder Scrolls 6 saada ulos.

Vibe-trailerista tuli ajatus siitä, että onko tiimi yrittänyt lähteä tekemään vähän kuin 2D BotWia? Tällä en tarkoita niinkään Metroidvaniaa, vaan vapaampaa maailmaa, jossa monet eri ratkaisumallit olisivat etenemisen kannalta mahdollisia. Luulen, että tämä on aika kunnianhimoinen projekti.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 06.08.2021 06:47
https://www.youtube.com/watch?v=BuRVvhIwEXs

Axiom Verge 2 näyttää hemmetin lupaavalta. Käyttää kahden maailman systeemiä, ja maailmojen visualisuudessa on rutkasti enemmän vaihtelua kuin ensimmäisessä osassa. Pikseligrafiikka on aivan jumalaisen näköistä tässä pelissä omiin silmiini. Aika mielenkiintoisena juttuna pomot voi ainakin aluksi skipata halutesaaan kokonaan ja palata myöhemmin mittelemään niiden kanssa – en muista, että tällaista olisi genren peleissä juurikaan ennen nähty?

Eikä peliä muuten tarvitse odotella enää kauaa: https://www.nintendolife.com/news/2021/08/axiom_verge_2_update_data_has_apparently_surfaced_on_nintendos_servers

Myös Thomas Happ sanoi, että peli on "out before you know it."

Veikkaan näin (ja niin tekee aika moni muukin):

Elokuussa Nintendo puskee perinteisesti ulos Indie Worldin, ja sen lopussa Axiom Verge 2 shadowdropataan julki.

Toivottavasti myös fyysinen versio tulee, kun ykkösestäkin saatiin näyttävä paketti.



Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 11.08.2021 07:12
https://www.youtube.com/watch?v=QDclD1QMmYM

Eli tosiaan, Indie World julkistettiin eilen ja lähetetään tänään illalla klo 19 Suomen aikaa.

Axiom Verge 2:n shadow drop / pikainen julkkaripäivä on hyvin todennäköinen julkistus.

Entäs Silksong? Peli on ollut aika kauan pois parrasvaloista. Nyt olisi ehkä aika nähdä vähintään uutta materiaalia. Suurin mahdollinen pommi olisi pudottaa se viimeisenä julkistuksena eShoppiin, ja sekin on mahdollista.

Spelunky 1+2:n kohdalla puhuttiin aiemmin kesäjulkaisusta, eli nyt tai ei koskaan. Toivottavasti nämä voi ostaa fyysisenä molemmat samalla kasetilla. Odotettuja pelejä ainakin täällä.

Ai niin, TMNT: Shredders Revenge saattaa hyvinkin mennä tähän esitykseen. Olisi korkea aika kuulla siitä lisää ja nähdä upea fyysinen julkaisu, jonka kansitaide mukailisi klassisia Turtles-pelejä. Aijai, se olisi jotain se.


Otsikko: Re: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Rocky_Balboa - 01.11.2021 18:26
Itse myös kävin tuolla edullinenlaina.comissa ja otin 20 000€ lainaa indy-peliä varten. Tosin tuo Indiana Jones lisenssi on aika kallis, että pitää varmaan käydä vielä pikavippi.fi hakemassa vähän lisää. Saadaan sitten uusi Indiana Jones -studio täyteen vauhtiin. Kaivakaas Ngaget esiin kunhan julkaisupäivä lähestyy! ;)


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 16.12.2021 07:40
https://www.youtube.com/watch?v=vqK-1WGqYmI

Sea of Stars, odotetuin peli minulle kaikesta, mikä Indie Worldissa eilen nähtiin. Aivan upean näköinen Super NES -henkinen RPG, ja musiikkia on peliin tehnyt itse Yasunori Mitsuda. Ai että, kun haluan iskeä näppini tähän...

HOLIDAY 2022!

No aijaa! Julkistivatpa indie-pelin hyvissä ajoin. Mutta ei siinä mitään, kyllähän tätä kelpasi esitellä jo nyt.


Missä luuraa Silksong? Moni oli varma, että peli olisi ollut tämän shown viimeinen julkistus, jos se todella tulee helmikuun aikana, kuten aiemmin arveltiin.

Vahva mahdollisuus toki on, että Silksong näytetään seuraavan kerran Nintendo Directissa (helmikuu täsmää) ja se julkaistaan saman tien tai muutaman päivän sisään sen näyttämisestä.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 21.01.2022 14:51
Olen nyt päässyt Hollow Knightissa etenemään alkuperäisen tallennukseni (vuodelta 2018?) ohi, ja...

Ja vaikuttaa siltä, että olin (jälleen kerran) väärässä ja Lauta oikeassa.  ;D

HK on nimittäin maistunut nyt ihan eri tavalla kuin 3,5 vuotta takaperin. Mistä se voisi johtua? Vaikea sanoa, mutta ehkä näiden vuosien aikana kertyneet lisäkokemukset genrestä ovat saaneet arvostamaan HK:n pelisuunnittelua paremmin. Olen myös ehkä oppinut nauttimaan enemmän eksymisen tunteesta miettimättä liikaa sitä, mitä seuraavan kulman takana on. Elämään hetkessä. Jännä, että mikä on tuonut iloa ja onnellisuutta omaan elämääni, säteilee myös peliharrastukseen.

Ja ehkä jonkin verran täytyy antaa myös 8Bitdo:n Pro 2:lle kehuja. Tämä ohjain on aivan helvetin hyvä 2D-tasoloikkiin ja Metroidvanioihin – pelattavuus tuntuu täydelliseltä.

Odotan innolla, mitä HK:lla on vielä tarjottavanaan.


Otsikko: Vs: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Ephram - 28.01.2022 09:15
Hollow Knight läpi. Pelikelloon kilahti vajaa 29 tuntia ja suoritusprosentiksi sain 87 (ymmärtääkseni tässä pelissä luku menee yli sadan, joten salaisuuksia/kätkettyjä bosseja varmastikin piisaa vielä).

Fantastinen peli. Pelattavuus huippuluokkaa, haaste juuri sopiva ja ritarin liikearsenaalia kasvatetaan hyvässä tahdissa. HK:n ilmapiiri myös vetää mukaansa pelin maailmaan tehokkaasti, ja tulee tunne, että tuolla jossain maan alla oikeasti sijaitsee tuollainen ötököiden valtakunta. Hyvillä kuulokkeilla/kaiutinsysteemillä ei voi kuin myhäillä pelin äänimaailmalle.

Annoin aiemmin haukkuja pelin karttasysteemille, mutta nyt ymmärsin sen nerouden. Kartta pitää ansaita, eikä sitä anneta hopealautasella. Systeemi on erilainen kuin yleensä genren peleissä, mutta ei sen tarvitsekaan olla 1:1 kopio Metroidista. Tämä nostaa seikkailun tunnetta entisestään ja palkitsee, kun löytää vihdoin penkin ja näkee tarkasti, missä on tullut seikkailtua ja mitä sisäänkäyntejä on mahdollisesti missannut.

Kiitos TK, Sharkie, Zoukka, Lanttu ja kumppanit. Teidän ansiostanne annoin pelille uuden tilaisuuden ja se kannatti. HK on helvetin hyvä peli, ja liityn kernaasti mukaan Silksongia odottavien joukkoon!


Otsikko: Re: Indie-pelit | Intohimo > raha
Kirjoitti: Sharkie - 28.01.2022 09:30
Tätä oli mukava lukea! Kaikkien ei tietenkään tarvitse tykätä kaikesta, mutta kun jossain näkee itse aivan timanttista pelisuunnittelua ja tunnelmaa, lämmittää se auttamatta sydäntä, kun joku muukin näkee samoin. Pisteet siitä, että annoit Epi pelille toisen mahdollisuuden! Maailma on pullollaan pelattavaa, joten ei ole mikään itsestäänselvyys, että jo kerran meh-luokkaan sijoitetun pelin pariin palaa toiste.