Otetaan vaikka ihan video pätkien katselu. Ensimmäisenä on kova etsiminen playerille joka toistaisi kunnolla video pätkiä tai olisi käyttäjäystävällinen. Tässä en ole vielä kertaakaan Windowsin tasolle päässyt. Tämän jälkeen codecit. Ja kun vika voi olla playerissa, tai codecissa tai molemmissa niin lopulta homma menee aika venkslaamiseksi.
Minä ainakin käytin Gentoossa kmplayeriä videoiden toistoon, enkä kyllä nyt muista että oliko sen kanssa hirveemmin taistelua. DVD-videoiden toistossa se oli huono, joten DVD:t tuli katsottua Xinellä jonka kanssa kyllä oli omat taistelut.
Mutta kun minä tuossa tuon Kubuntu 9.10 virtuaalikoneen starttasin ja katoin että mikä video-soitin siinä on mukana tullut, niin sieltähän löytyi ihan uusi tuttavuus, eli Dragon-soitin niminen videotoistin. Tuon soittimen kun avasin niin ruutuun tuli heti luukku, että "Dragon-soitin suosittelee seuraavien codeccien asentamista" ja Asenna valitut -nappi alla. Eli ainakaan noiden codeccien asentaminen ei voisi kovin paljoa helpompaa olla. Windowsissa ja Macissä sentään joutuu googlaileen codecit. En sitten tiedä kuinka toimiva tuo kyseinen soitin käytännössä on.
Ja VLC on hyvä "viimeinen oljenkorsi" video- tai äänitiedostojen katseluun, käyttöjärjestelmästä riippumatta. Eihän siitä välttämättä joka päiväiseen käyttöön ole, mutta kun se osaa toistaa lähes tulkoon kaikki video- ja äänitiedostot (käyttää omia codeccejaan) mitä sille tarjoaa, niin se on hyvä yksittäisten videoiden toistamiseen jos vastaan tulee joku harvinaisempi videomuoto.
Pahin on kuitenkin 3D-suorituskyky. En voi ymmärtää miten voi olla niin vaikeaa saa ne ATIn ajurit toimimaan Linuxissa. Tämänkin kanssa taistelin jokin aika sitten aika rankasti ja sainkin lopulta ne jotenkin toimimaan, vaikka kaikki ei ihan niin hyvin mennyt kuin olisi voinut mennä. Kyseessä ei todellakaan ollut vain parin komennon laittamista shelliin tai graafisen työkalun klikkausta.
Atin ajurien asentamisen yhteydessä meinasi lähteä hiukset meikäläisen(kin) päästä kun sitä muutama vuosi takaperin Linux- ja Gentoo-noobina yritin Gentoohon asentaa. Se oli kieltämättä melkosta voodoota se. Mutta minä kuvittelin että tämä tilanne olisi parantunut samoihin aikoihin kun AMD osti Atin. Mutta ei kai sitten. Nvidian ajurien kanssa minulla ei ollut koskaan mitään ongelmia.
Ja siis Linux on kyllä varsin hyvä ja valmispaketti perustyöpöytä käyttöön, mutta olen vieläkin kaukana vakuuttuneesta kun ajatellaan multimedia tai viihdekäyttöä. Ja siis myönnän että osa syynä on se että en vaan osaa, mutta kun en nyt aivan tampio kuitenkaan näiden koneiden kanssa ole niin voin aika hyvällä omalla tunnolla sanoa että Windowsin tasoa ei olla vielä saavutettu.
Kyllähän se Linux Windowsin ja Macin taakse jää useammallakin osa-alueella, mutta on sillä omat puolensakin joihin Windows ja Mac ei pysty. Esimerkiksi hinta ja muokattavuus, eli siitä saa hyvän käyttöjärjestelmän vähän tehottomampiin koneisiin.