Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
HC-pelaaminen
Nykyään kun on keskusteltu paljon HC- ja casual-pelaamisesta niin ajattelin kirjoittaa kannanottoni. Tässä joitain mietteitäni:

Pelaajien jakautuminen on näkynyt vahvasti uusimpien konsolien tultua markkinoille. On Xbox360-, Playstation 3- ja PC-pelaajat. Näiden ryhmittymien yhteenotot ovat väistämättömiä. Ehkäpä suurinta pelaajien yhteenottoa on kuitenkin herättänyt vanhuksille ja casualeille suunnattu Nintendo Wii. Seuraavaksi tarkastelen miksi asia on näin.

Wii on perin kallis konsoli. Rauta on vanhentunutta ja pelitarjonta keikkuu siinä rajamailla että viitsiikö tuollaista rakkinetta edes ottaa tosissaan. Saattaa kuulostaa elitismiltä, en tiedä, sitä se ehkä onkin, mutta itse ainakin olen omasta mielestäni oikeassa tässä asiassa. Henkilökohtaisesti, olisitko itse valmis maksamaan täyden hinnan kaksiulotteisesta pelistä jonka pääsee läpi yhdessä hassussa illassa? Itse en.

Tarkastellaanpa muutamia Wiin yksinoikeuspelejä. Ensinnäkin, Super Mario Galaxy olisi paljon parempi Gamecubella. Liikkeentunnistimen käyttö nyt vain pilasi pelikokemukseni täysin. Sama juttu The legend of Zelda: Twilight princessin kanssa. Miksi ostaa peli Wiille kun sen saa Gamecubellekin? Tai oikeastaan, miksi ostaa peliä ollenkaan kun Zeldat ovat olleet huonoja Ocarina of timen jälkeen? Sitten on myös Metroid 3, joka julkaistiin samoihin aikoihin Halo 3:n, tuon pelien messiaan, kanssa. Uuden Halon tullessa Metroid 3 tuntui lähinnä naurettavalta. On olemassa myös muita vanhojen sarjojen jatko-osia, jotka on pilattu casual-ystävällisyydellään ja turhalla liikkeentunnistin -gimmickillä. Ja miksei Nintendo kehitä uutta IP:tä? Varmaan siksi, että vanhoilla nimikkeillä saa tehtyä helppoa rahaa. Wii-fanit ostavat sokeana uuden Marion ja Nintendo nauraa matkalla pankkiin.

Xboxin pelitarjonta taas on päätä huimaava. Markkinoille suorastaan pursuaa uusia mahtavia nimikkeitä sellaiseen tahtiin, ettei niitä kaikkia ehdi edes ostaa! Tässä muutamia esimerkkejä:

Fear 2
Homefront
Far cry 2
Need for speed: Shift
The darkness
WWE Smackdown vs. Raw 2010
NHL 2012
Prey
Call of juarez: Bound in blood

Mitäpä muuta tässä voi sanoa kuin että taas se on todettu: Xbox360 tosiaan on konsolisodan voittaja!
11 kommenttia
Justece 13.05.2011 18:56
Ei paskempi trolli. Wii lytätään ja PS3 unohdetaan. Jos tämä vakava kirjoitus oli niin uskon kirjoittajan iän liikkuvan siinä 10-15 vuoden iässä.
JayeizH 09.05.2011 10:34
Itse olen kallistumassa siihen suuntaan että HC-pelaaminen on Sonyn ja/tai M$:n keksimä myytti. Ainakin meidän kotipelaajien keskuudessa.
Rocky_Balboa 08.05.2011 21:39
No joo. Onhan siellä jossain hieman totuuden juurtakin, mutta perustelut hieman ontuvat. Toisaalta HC-pelaaminenhan on ihan pelaajasta kiinni. Voihan sitä Fraeonin Hevospeliäkin pelata HooSeesti.
Piira 08.05.2011 19:13
Et saa unta kun mietit.
Noppa 08.05.2011 19:07
Kai tämä on trolli? Sanokaa että tämä on trolli!
Melfice_ 08.05.2011 18:58
-- mutta itse ainakin olen omasta mielestäni oikeassa tässä asiassa.--
Erittäin hyvin sanottu. Äidinkielenopettajasi tosin sanoi että tässä on liikaa metatekstiä, 6½.
Kraidi 08.05.2011 18:57
moar
tetsuo 08.05.2011 18:16
Ei ees kovin hyvä. Parempi tuuri ensi kerralla.
Fraeon 08.05.2011 16:52
Voisiko Joel-san nimetä Blogit-osion uudestaan vaikkapa Trollaukset-osioksi?

Aika drastinen muutos ottaen huomioon, että täällä on tähän mennessä vain yksi sellainen.

EDIT: Pitkän pohdinnan jälkeen päätin pitää postauksen sellaisenaan, mutta henkilökohtaisuudet putsasin. Itse blogahduksessa ei kumminkaan omasta mielestäni ole mitään, minkä takia sitä pitäisi editoida, vaikka se massiiviseksi provoksi onkin tarkoitettu.
Vin 08.05.2011 16:31
Voisiko Joel-san nimetä Blogit-osion uudestaan vaikkapa Trollaukset-osioksi?
echoes 08.05.2011 16:11
Ei paskempi trollaus :D

Itsehän pidän ainoastaan kolikkopelien (pelihalli) maailmanennätystason pelaajia ja kilpailevia tappelupelien pelaajia "HC-pelaajina". Nämä kaikki ovat 2D-pelejä, jotka pystyy läpäisemään muutamassa tunnissa.

Nuo nimeämäsi pelit ovat malliesimerkkejä casual-peleistä, jotka löytyvät miljoonista kodeista.
Uusimmat